1. Beroun, novostavba budovy poštovního a telegrafního
úřadu.
2. Humpolec, novostavba budovy poštovního a
telegrafního úřadu.
3. Kostelec n/O., novostavba budovy poštovního
a telegrafního úřadu.
4. Kraslice, novostavba budovy poštovního a
telegrafního úřadu.
5. Louny, novostavba budovy poštovního a telegrafního
úřadu.
6. Mělník, novostavba budovy poštovního
a telegrafního úřadu.
7. Náchod, novostavba budovy poštovního
a telegrafního úřadu.
8. Nitra, novostavba budovy poštovního a telegrafního
úřadu.
9. Nová Paka, novostavba budovy poštovního
a telegrafního úřadu.
10. Orlová, novostavba budovy poštovního
a telegrafního úřadu.
11. Pardubice, přestavba a přístavba
(rozšíření) budovy poštovního
a telegrafního úřadu.
12. Poděbrady, novostavba budovy poštovního
a telegrafního úřadu.
13. Slezská Ostrava, novostavba budovy poštovního
a telegrafního úřadu.
14. Trenčín, novostavba budovy poštovního
a telegrafního úřadu.
1. Jihlava, novostavba budovy nádražního
poštovního úřadu.
2. Karlovy Vary, novostavba budovy nádražního
poštovního úřadu.
3. Žatec, novostavba budovy nádražního
poštovního úřadu.
Praha okolí, novostavba budovy velké vysílací
stanice pro Čsl. rozhlas.
Projednává se koupě budov pro poštovní
úřady v těchto místech: Tachov, Stod,
Uničov a SvětIá n/Sáz.
Platovým zákonem ze dne 24: června 1926,
č. 103 Sb. z. a n. a předpisy podle něho
vydanými byl dán personální politice
pevný rámec, v jehož mezích se nyní
vyvíjí. Služební a platové poměry
téměř všech poštovních zaměstnanců
spočívají nyní většinou
na s-hodných nebo stejnorodých zásadách,
čímž v nemalé míře docíleno
též zjednodušení administrativy. Rovněž
do hospodaření personálem vnesly zásady
platového zákona a obdobných předpisů
pevné směrnice.
Unifikační tendence platového zákona
bude dovršena vydáním některých
zbývajících předpisů, na něž
uvedený zákon pomýšlí. Mimo jiné
připravuje se v tom směru určení zvláštních
podmínek pro ustanovení čekatelem a úředníkem,
předpisy o nároku na naturální byt,
na služební oděv a na náhradu služebních
výloh.
V oboru sociální politiky zmírnila
poštovní správa především
bytovou krisi svých zaměstnanců.
projevuje se v roce 1928 stavbou dalších obytných
domů, prováděnou ze zbytku výtěžku
losové akce, takže v tomto roce dojde k dohotovení
čtyř domů v Dejvicích. Mimo to provedeny
přípravné práce pro stavbu dalších
domů v Dejvicích, v Holešovicích a na
Žižkově, jež budou dohotoveny v příštím
roce. Tím hodlá poštovní správa
alespoň částečně odpomoci nejnutnějším
a nejnaléhavějším případům.
Po stránce administrativní a organisační
pokračováno bylo v roce 1928 ve vydání
a úpravě předpisů o poskytování
dávek obligatorních a fakultativních z Léčebného
fondu, týkajících se lékařské
péče, nemocničního ošetření,
pomoci při porodu, zubolékařského
ošetření, poskytování léčiv
i jiných therapeutických pomůcek, dále
poskytování sanatorní a lázeňské
léčby. Protože lékařské
organisace vypověděly dosavadní lékařskou
smlouvu, bylo v tomto roce intensivně pracováno
v dohodě s nimi na smlouvě nové a po dlouhém
jednání došlo k uzavření nové
smlouvy, lišící se ovšem, od bývalé
smlouvy v mnoha. směrech, zejména pokud jde o hmotné
výhody lékařů i pojištěnců
(na př. zvýšeny honoráře za léčení
pojištěnců, zvýšeny sazby za mimořádné
výkony lékařské a rozšířen
rozsah výkonů, lékařům platí
nyní Léčebný fond celé cestné,
pojištěncům se poskytují brýle
a pod.). Proto bylo nutno provésti veškeré
přípravné práce, spojené s
provedením změn, po případě
doplňků dosavadních přepisů,
pokud byly s novou smlouvou v rozporu nebo vyžadovaly doplnění.
V roce 1928 sjednána byla se řadou lázeňských
a sanatorních správ ujednaní o léčení
pojištěnců a jich rodinných příslušníků.
Jakmile se skončí naléhavé práce,
spojené s úpravou předpisů podle nové
lékařské smlouvy, přikročí
se v roce 1929 k vydání celkového Léčebného
řádu, jenž bude nejen instrukcí pro
orgány pojištění provádějící,
ale i cennou příručkou pro pojištěnce.
Léčebný fond věnuje zvláštní
porost vybudování dalších vlastních
lázeňských objektů za účelem
zlepšení lázeňské léčby
v místech, do kterých jest vysílán
značný počet nemocných.
Na základě rozhodnutí poštovní
správy byla v roce 1928 provedena s platností od
1. ledna 1928 úprava požitků provisionovaných
bývalých účastníků Provisního
fondu a jejich pozůstalých. Výdaj spojený
se 10?%ním zvýšením provisních
požitků uhradil fond ze svých prostředků.
Zároveň byla v tomto roce uskutečněna
decentralisace správy a agendy Provisního fondu,
soustředěné až dosud v ministerstvu
pošt a telegrafů. Správa a agenda fondu byla
přenesena na ředitelství pošt a telegrafů,
na poštovní úřady šekové
v Praze a v Brně a na správu poštovní
automobilní dopravy; ústřední správa
fondu zůstala v ministerstvu pošt a telegrafů.
V důsledku této decentralisace byly opraveny, pokud
se týče doplněny stanovy Provisního
fondu.
Jakmile vejde v účinnost navrhovaný zákon
o pensijním pojištění soukromých
zaměstnanců, tedy pravděpodobně začátkem
roku 1929, bude nutno zreorganisovati Provisní fond a upraviti
jeho stanovy tak, aby dávky, poskytované Provisním
fondem byly rovnocenny dávkám, poskytovaným
uvedeným zákonem.
Fond pro invalidní a starobní pojištění
poštovních zaměstnanců. S ohledem na
chystanou novelisaci zákona o pojištění
zaměstnanců pro případ nemoci, invalidity
a stáří č. 221/1924 Sb. z. a n. pokračuje
se v přípravných pracích na vybudování
definitivní organisace fondu, takže bude možno
ještě letos počíti se založením
podrobných záznamů a pohybu pojištěnců,
o jich členské době a jimi placených
příspěvcích i pojistných dávkách
jim poskytnutých. Během roku 1929 bude založena
též statistika o průběhu souborných
zjevů, majících vliv na vývoj invalidního
a starobního pojištění.
V roce 1928 byl ustaven při ministerstvu pošt a telegrafů
ústřední sbor úrazového zaopatření
a u jednotlivých ředitelství důchodové
výbory. Vyslechnuvši ústřední
sbor, vypracovala pak poštovní správa podrobné
předpisy k provádění řádu
úrazového zaopatření, jež budou
po jich schválení ministerstvem sociální
péče ještě v tomto roce vydány
a tím úrazové zaopatření definitivně
vybudováno.
V roce 1929 bude pracováno na zavedení statistiky
za tím účelem, aby na základě
statistických šetření byla zjišťována
výše dotace, potřebné ke krytí
výdajů.
Porovnáním statistických údajů
o výkonech poštovního, telegrafního
a telefonního provozu v roce 1927 s údaji o provozní
činnosti roku 1926 bylo v předcházejících
statích konstatováno, že také v roce
1927 projevila se pokračující konsolidace
hospodářského života ve zvýšených
nárocích na provozovací zdatnost Čsl.
pošty. Jest zcela přirozeno, že vzrůst
provozu měl v zápětí dosažení
vyšších provozovacích těžeb.
Vzrůst provozovacích nákladů zůstal
však za vzrůstem těžeb, takže bylo
dosaženo provozovacího zisku vyššího
než v roce 1926, Tento příznivější
výsledek nebyl tudíž docílen jen zvýšenou
činností podniku, nýbrž i úsporným
a účelným hospodařením.
Konstatování těchto fakt lze opříti
i o rozbor výsledků účtů
ztráty a zisku za rok 1927, zejména pak srovnáním
s výsledky, vykázanými v účtu
ztráty a zisku za rok 1926.
Nutno však předeslati, že pro výsledek
hospodaření podniku za rok 1927 byly dány
jiné předpoklady než byly dány hospodářství
roku 1926. Zejména nutno připomenouti tyto závažné
okolnosti.
a) V roce 1927 poprvé hradila podniková správa
sama veškeré náklady s provozem Čsl.
pošty ať již jakýmkoliv způsobem
spojené, zatím co v roce 1926 přispěla
státní finanční správa podniku
částkou 54,000.000 Kč na částečnou
úhradu většího nákladu, vzešlého
úpravou služebních platů státních
zaměstnanců.
b) Přechod účtovacího systému
poštovního, telegrafního a telefonního
provozu z původního kamerálního účetnictví
k účetnictví reformovanému podle zásad
dopiky, zejména pak okolnost, že až do konce
roku 1926 nezaznamenávalo účetnictví
změny na účtech majetkového stavu,
nastalé přesunem jednotlivých součástí
majetku od jedné služebny podniku ke druhé,
způsobil, že v roce 1926 odlišoval se přírůstek
majetku, zjištěný pouhým soupisem a
oceněním, od úhrnu investičních
nákladů o částku 34,266.152.48 Kč.
Tato částka značila jednak rozdíl
mezi pořizovací hodnotou zásobního
majetku a evidenčními cenami, kterými byl
tento majetek účtován, když byl zastavěn,
jednak hodnotu zásobního majetku, resp. stavebního
materiálu, pořízeného do konce roku
1925 a zastavěného v investičních
stavbách v roce 1926 a pak při výročním
soupisu zhodnoceného, jako i hodnotu prací vlastních
definitivních zaměstnanců na investičních
stavbách. Byla tudíž tato částka
v roce 1926 převzata na účet podniku a zúčtována
jako příjem provozovacího účtu.
Porovnáváme-li tudíž výsledky
hospodářství roku 1927 s výsledky
hospodářství v roce 1926, můžeme
toliko vzíti v úvahu zisk roku1926 snížený
o obě shora uvedené částky, jež
byly zúčtovány ve prospěch účtu
ztráty a zisku roku 1926, jež však nepřispívají
k příznivějším výsledkům
hospodaření v roce 1927.
Naproti tomu však dlužno uvážiti i okolnost,
že důsledek zvýšení poplatků
za tiskoviny a telefonních poplatků, provedeného
1. srpnem 1926, nemohl se dostaviti již v plném svém
dosahu v roce 1926, nýbrž že zlepšil výsledek
hospodaření roku 1927 větší měrou,
než výsledek hospodářství roku
1926. Při tom však ovšem nelze nedbati té
okolnosti, že toto mimořádné zvýšení
provozovacích příjmů v důsledku
zvýšení poplatků nelze pravidelně
očekávati.
Pokud jde o rozpočet na rok 1927, resp., o porovnání
výsledku hospodaření roku 1927 s výsledkem
preliminovaným, nutno předeslati, že preliminovaný
zisk byl výsledkem očekávaných ztrátových
a ziskových účinů, mezi nimiž
byl také preliminovaný příjem
poštovního úřadu šekového
ze zamýšleného zavedení nového
vkladního poplatku ze šekových vplatních
lístků, kterýžto příjem
byl kalkulován 28,000.000 Kč, naproti tomu však
nebyly v rozpočtu pro rok 1927 preliminovány
odpisy, vyjadřující fysickou deteriorisaci
věcného produktivního majetku poštovního,
telegrafního a telefonního provozu, nastalou v roce
1927. Tyto odpisy musily však v závěrečných
účtech býti provedeny, jestliže mělo
býti dbáno platných ustanovení zákona,
resp. vládního nařízení o státních
podnicích.
Jelikož pak zamýšlené zvýšení,
resp. zavedení vkladního poplatku ze šekových
vplatních lístků nemohlo býti uskutečněno,
jest nutno preliminovaný přebytek snížiti
o tento neuskutečněný příjem
28,000.000 Kč, jestliže má býti
dán správný předpoklad pro možnost
porovnávati dosažený zisk s preliminovaným
přebytkem. K témuž účelu jest
nutno snížiti preliminovaný zisk, resp.
přebytek o 22,825.98379 Kč, t. j. o úhrn
odpisů peněžní hodnoty věcného
produktivního majetku za rok 1927.
Podle státního závěrečného
účtu za rok 1927 činil zisk podniku Čsl.
pošta 132,250.16422 Kč.
Vezme-li se vzhledem k předeslanému v úvahu,
že pro hospodářství roku 1927 byly dány
jiné předpoklady než pro hospodářství
roku 1926, nutno před srovnáním zisku
za rok 1927 se ziskem za rok 1926 zisk roku 1926, který
činil. 175,671.435.35 Kč, upraviti na zisk, jaký
by vykazovalo hospodářství roku 1926 za těchže
předpokladů, jaké byly dány pro hospodářství
roku 1927. K tomu účelu nutno zisk za rok 1926 snížiti
o částku (54,000.000 Kč + 34,266.152.48 Kč)
88,266.15248 Kč.
Ve srovnání s takto sníženým
ziskem za rok 1926, který činí toliko 87,405.28287
Kč, jest zisk za rok 1927 132,250.16422 Kč vyšší
o 44,844.88135 Kč. Z porovnání provozovacích
účtů jednotlivých správních
odvětví podniku Čsl. pošta, resp.
výsledku hospodaření těchto odvětví
v roce 1927 s výsledky, docílenými v roce
1926; jest pak zřejmo, že z celkového relativního
vzestupu provozovacího zisku podniku připadá:
| a) na poštovní, telegrafní a telefonní provoz. částka | 50,431.41859 Kč |
| b) na poštovní úřady šekové | 5,935.75219 Kč. |
Naproti tomu jest však výsledek poštovní
automobilní dopravy v roce 1927 proti roku 1926
nepříznivější o 11,522.28943
Kč. Příznivější výsledek
hospodaření poštovního, telegrafního
a telefonního provozu v roce 1927 proti roku 1926 byl
pak způsoben
| vzestupem provozovacích příjmů pošty o | 67,463.860.72 Kč, |
| telegrafu o | 15,493.44725 Kč |
| telefonu o | 30,533.69480 Kč, |
| tudíž vzestupem provozovacích příjmů celkem o | 113,491.00277 Kč, |
proti němu však poklesly ostatní příjmy poštovního, telegrafního a telefonního
| provozu o | 825.18139 Kč |
a vzrostly výdaje toliko o 62,234.40279 Kč = 63,059.58418
Kč, takže celkový výsledek je příznivější
proti výsledku za rok 1926 o 50,431.41859 Kč.
Celkový přírůstek provozovacích
příjmů o 113,491.002.77 Kč jest důsledkem
provedeného zvýšení poplatku za tiskopisy,
které bylo očekáváno částkou
11,000.000 Kč a poplatků telefonních, které
bylo preliminováno částkou 47,000.000Kč
a mimo to též zvýšení kvoty poštovní
správy na rozhlasových poplatcích, které
lze kalkulovati částkou 5,000.000Kč, kdežto
zbývající částka 50,491.002.77
Kč značí vzestup provozovacích příjmů
poštovního, telegrafního a telefonního
provozu, nastalý zvýšenou provozovací
činností, pokud se týče větším
počtem odbavených jednotek v důsledku zvýšených
nároků veřejného hospodářského
života, souvisejících s velmi příznivou
celkovou hospodářskou situací roku 1927.
Zvýšením poplatků hledala poštovní
správa nejen úhrady pro vyšší náklad
na služební příjmy zaměstnanců,
ale i nezbytnou úhradu na naléhavé investice
podniku: Oprávněnost tohoto zvýšení
i s hlediska národního hospodářství
jest pak patrna z vykázaných finančních
výsledků telefonní služby, jejíž
příjem v roce 1927, vzrostl pouze o 30,533.69480
Kč, ačkoliv v důsledku zvýšení
poplatků měl stoupnouti o ca 47,000.000Kč.
Zbývající rozdíl 16,466.30520 Kč
jest částka, kterou nejméně ušetřili
zájemníci telefonního provozu na nově
upravených poplatcích za mezinárodní
telefonní hovory a na poplatcích za naléhavé
a bleskové rozhovory meziměstské proto, že
zdokonalením investičních zařízení
telefonu, pokud se týče rozmnožením
meziměstských telefonních vedení dává
podniková správa možnost docíliti žádaného
meziměstského spojení za jednoduchý
poplatek, aniž by bylo třeba, přihlašovati
a platiti žádaná spojení jako rozhovory
naléhavé nebo bleskové. Oprávněnost
tohoto vysvětlení potvrzuje i výsledek statistiky
telefonního provozu za rok 1927, který prokazuje,
že v roce 1927 vzrostl jak počet účastníků
telefonních, tak i počet meziměstských
placených hovorů.
Naproti celkovému zvýšení veškerých
příjmů pošty, telegrafu a telefonu vzrostly
v roce 1927 provozovací náklady celkem
jen o 62,234.40279 Kč. Z porovnání celkového
zvýšení nákladů roku 1927 s celkovým
zvýšením těžeb roku 1927 proti
roku 1926jestpatrnože zvýšení nákladů
není souběžné se zvýšením
těžeb, naopak, že je znatelně nižší,
což prokazuje příznivý výsledek
hospodaření správy podniku (poštovního,
telegrafního a telefonního provozu).
Pro zjištění objektivního výsledku
hospodaření poštovního, telegrafního
a telefonního provozu, t. j. ryzího výsledku
vlastního poslání tohoto odvětví
podniku, měly by býti vyloučeny z
vykázaného přírůstku veškerých
nákladů proti roku 1926 náklady, jež
nejsou přímým důsledkem vlastní
provozovací činnosti podniku, t. j. účiny,
které jsou sice složkou podnikatelova zisku, které
však nejsou složkou objektivního výsledku
hospodaření, jako jsou např. úroky
z investičních dluhů (jichž výše
závisí na míře zadlužení
podnikatelova) nebo služební platy zaměstnanců,
jichž vzrůst není odvislý od volného
rozhodování podnikové správy proto,
že jest automatický resp. důsledkem všeobecné,
zákonně provedené úpravy požitků
všech státních zaměstnanců. Jsou
to:
Větší náklad na právě jmenované služební platy zaměstnanců
| (které vzrostly o) | 11,847.48859 Kč, |
| na léčebné pojištění zaměstnanců | 5,783.65472 Kč, |
| na pensijní zaopatření | 4,608.289.74 Kč, |
| na zúročení investičních dluhů | 6,651.643.64 Kč, |
| po případě i na úhradu správních nákladů ministerstva pošt a telegrafů | 5,916.412.28 Kč, |
| po odečtení tohoto úhrnného nákladu, který není způsoben vlastní provozovací činností podniku, v úhrnné částce | 34,807.488.97 Kč |
| od celkového přírůstku nákladů vykázaných v účtu ztráty a zisku za rok 1927, t. j. od shora uvedené částky | 62,234.402.79 Kč, |
| lze považovati za vzrůst vlastních provozovacích nákladů poštovního, telegrafního a telefonního provozu pouze | 27,426.913.82 Kč. |
Z této částky připadá:
| na dopravu poštovních zásilek | 1,006.701.26 Kč; |
| na doprovodné | 98.473.31 Kč, |
| na poselné za spěšné zásilky a telegramy | 136.769.06 Kč, |
| na telegrafní tantiemy | 28.979.02 Kč, |
| na nájemné | 270.504.06 Kč, |
| na odpisy | 11,458.529.79 Kč |
a na ostatní výdaje, v nichž největší
převahu mají náklady na udržování
veškerého technického zařízení
poštovního, telegrafního a telefonního
provozu 14,426.95732 Kč.
Zvýšení nákladu na dopravu poštovních
zásilek, na doprovodné, poselné za spěšné
zásilky a telegramy a na telegrafní tantiemy je
v přímé souvislosti se vzrůstem provozovací
činnosti, pokud se týče se vzestupem celkového
počtu odbavených jednotek, prokázaného
statistikou provozu za rok 1927. Zvýšení výdajů
na nájemné jest jednak důsledkem nahrazení
poštmistrovských nájmů nájmy
erárními, jednak důsledkem všeobecného
zvýšení nájemného. Větší
odpisy jsou odůvodněny jednak tím, že
základ, z něhož se počítají,
jest vyšší o přírůstek věcného
produktivního majetku za rok 1927, jednak vyšším
odpisovým procentem. Větší náklad
na udržování souvisí s úsporou
investičních výdajů a jest důsledkem
správného účtování některých
udržovacích nákladů, které byly
ještě preliminovány jako investiční
výdaje.
Celkové zvýšení vlastních provozovacích
nákladů o 27,426.91382 Kč značí
vzrůst provozovacích nákladů roku
1927 o 29.7%; proti výdajům roku 1926, kdežto
celkový vzrůst provozovacích těžeb
roku 1927 o 50,491.002.77 Kč značí vzestup
o 4.68% proti roku 1926.
Z rozboru výsledků účtu ztráty
a zisku za rok 1927 a vzájemného porovnání
výsledků posledních dvou let jest nejlépe
zřejma úspěšnost hospodaření
podnikové poštovní správy. Dodati dlužno,
že tu bylo počítáno pouze se vzestupem
příjmů o 50,491,002.77 Kč, tedy pouze
se vzrůstem příjmů, který není
důsledkem mimořádných opatření,
jakými bylo zvýšení poplatků
a zvýšení kvoty poštovní správy
na vybíraných rozhlasových poplatcích.
Příznivý výsledek poštovních
úřadů šekových lze vysvětliti
mimořádným kursovním ziskem, plynoucím
z prodeje státních papírů.
Nepříznivý výsledek poštovní
automobilní dopravy za rok 1927 ve srovnání
se ziskem za rok 1926 plyne v prvé řadě z
mimořádných výdajů a ztrát,
souvisejících s požárem vyšehradské
citadely. Mimo to byl velmi podstatně zhoršen výsledek
hospodaření roku 1927 větším
nákladem poštovní automobilní dopravy
na odpisy, pro než bylo zvýšeno odpisové
procento, dále na zúrokování provozovacího
dluhu poštovní automobilní dopravy vůči
poštovnímu, telegrafnímu a telefonnímu
provozu, jakož i na důsledky platového zákona
a provedené systemisace služebních míst
zaměstnanců.
Příznivý výsledek hospodaření
podnikové správy v roce 1927 prokazuje také
porovnání docílených výsledků
s příslušnými rozpočtovými
částkami, na základě kterého
lze konstatovati, že bylo podnikem hospodařeno v mezích
pravomoci, vymezené finančním zákonem,
a to nejenom dodržením salda provozovacího
účtu, resp. rozpočtu podniku, ale i omezením
investičních výdajů na uskutečnění
programu investičního, schváleného
rozpočtem pro rok 1927.
Zisk podniku Čsl. pošta na rok 1928 byl preliminován
částkou 171,339.230Kč, tudíž
ve srovnání s preliminovaným ziskem roku
1927 částkou menší o 18,465.070Kč.
Stalo se tak proto, že jednak nebylo možno uskutečniti
zavedení t. zv. šekového vplatního
poplatku, jež bylo zamýšleno v době
sestavování rozpočtového návrhu
pro rok 1927, jednak nebyla úhrada výdajů,
spojených s rekonstrukcemi telegrafních a
telefonních vedení a ústředen, pokud
se jimi nezvětšuje hodnota věcného majetku,
preliminována na příslušných
ztrátových položkách, nýbrž
ještě v rozpočtu investic.
Jak dalece bude preliminovaný zisk roku 1928 dosažen
skutečnými výsledky hospodaření
podniku v roce 1928, lze posouditi z výsledků
hospodářství podniku Čsl. pošta
za prvé pololetí roku 1928.
Podle souborné pokladní rozvahy poštovního
telegrafního a telefonního provozu za první
pololetí roku 1928 vykazuje se zisk částkou
146,335.344.41 Kč. Tento zisk nutno snížiti
o reservy:
a) na úhradu finančního kolku na průvodkách
(v prvém pololetí vybraného, avšak finanční
správě dosud neodvedeného) cca. 7,500.000Kč;
b) na úhradu vybraných a neodvedených oplatků
za poštovní statistické ohlášky
538.31759 Kč,
c) na úhradu neodvedeného výnosu ze známek
potravní daně. 172.110.29 Kč,
d) na úhradu pohledávek léčebných
fondů za poštovní známky na přihláškách
4,000.000Kč;
e) na úhradu předchozích pasiv 56,081.186.53
Kč, na pololetní zisk 1928 78,043.730Kč,
který ve srovnání s pololetní kvotou
preliminovaného zisku 9,922.730Kč je menší
o 1,879.000Kč.
Tento poněkud nepříznivý výsledek
hospodaření poštovního, telegrafního
a telefonního provozu v roce 1928 zvětšuje
pak výsledek poštovních úřadů
šekových; který ve srovnání
s rozpočtem jest rovněž nepříznivý,
a to o částku cca 5,408.000 Kč a zmenšuje
příznivější výsledek poštovní
automobilní dopravy, jenž jest příznivější
ve srovnání s rozpočtem o 1,688.115 Kč,
na úhrnný pololetní zisk roku 1928,
který jest proti pololetní rozpočtové
kvotě menší o cca 5,600.000.- Kč.
Podle toho byl by pak celoroční zisk menší
o cca 11,200.000Kč.
Nicméně lze očekávati, že méně
příznivý provozovací výsledek
za prvé pololetí 1928 bude do jisté míry
vyrovnán příznivějšími
výsledky druhého pololetí, v němž
zpravidla se dostavuje čilý hospodářský
ruch.

