Vývoj a rozsah činnosti v odvětví
telefonního provozu jest patrný z dosažených
výsledků, jak je stručně udávají
následující statistická čísla:
Koncem roku 1927 bylo na území Československé
republiky v provozu celkem 2.003 hlavních i vedlejších
telefonních ústředen proti roku 1926
o 128 hlavních a 45 vedlejších více.
Na tyto ústředny bylo připojeno ke dni 31.
prosince 1927 - viz diagram č. 2 na tabulce III. 122.277
účastnických a služebních telefonních
stanic (1920 - 117.183), 2.353 veřejných
hovoren (1926 - 2.188) a 271. veřejných telefonních
automatů (1926 - 80).
Počet všech telefonních přípojek,
čítajíc v to i stanice služební
a soukromá telefonní zařízení,
pokud byla. oprávněna ke styku se státní
sítí, dostoupil koncem roku 1927 výše
126.477. Na jednu veřejnou hovornu připadlo v roce
1927 - 6.119 obyvatelů (1926 - 6.535), na 10.000 obyvatelů
připadlo 83'2 účastnických stanic
(1926 - 80).
V roce 1927 značně pokročila úprava
a kabelisování místních telefonních
sítí, zhuštění a organické
ucelování vnitrostátní meziměstské
telefonní sítě a její kabelisace,
jakož i zřizování dalších
sdružených meziměstských vedení.
Délka tratí místních sítí
telefonních činila koncem roku 1927 celkem 18.056
km proti 17.159 km v roce 1926. Délka tratí meziměstských
vedení vykazovala kancem roku 1927 již 15.148
km tratí (1926 - 14.767 km), délka drátů
meziměstských vedení vzrostla z 108.790
km na 164.157 km. Na meziměstských vedeních
bylo uskutečněno v roce 1927 ve vnitrostátním
styku 11,086.368 tříminutových hovorových
jednotek (1926 - 10,580.852 jednotek tříminutových).
V mezinárodním styku zprostředkováno
v uplynulém roce do ciziny 2,961.357 hovorových
minut, z ciziny 2,876.829 hovorových minut. Mezinárodní
telefonní styk Československa s cizinou byl v roce
1927 rozšířen řadou individuelních
provozních ujednání, zejména s Anglií,
Belgií, Holandskem, Švédskem, Dánskem,
Italií a Lotyšskem (Rigou), s kterýmižto
zeměmi vyměňována jest čilá
telefonní korespondence. Ujednání byla sjednána
podle zásadních podmínek, přijatých
na mezinárodní telegrafní konferenci konané
v září a v říjnu 1925 v Paříži.
Ve styku se sousední cizinou sjednáno všeobecné
rozšíření telefonního styku s
Německem, částečně s Polskem;
ve styku Slovenska s Maďarskem povoleny všeobecně
hovory z účastnických stanic. Telegramů
(došlých i odeslaných) bylo zprostředkováno
v roce 1927 - 1,215.034, t. j. o 129.748 více proti počtu
v předcházejícím roce. Vzrůst
telefonní dopravy projevil se také ve stoupajícím
ryzím příjmu z telefonních
poplatků, který dosáhl za rok 1927 částky
177,582.966 Kč proti 147,049.272 Kč v roce 1926.
Při posuzování vnitřní hovorové
intensity meziměstského telefonního provozu
dlužno přihlížeti také k vzájemnému
poměru jednotlivých druhů hovorů.
Zhuštěním a ucelením telefonní
sítě bylo odlehčeno přetíženým
vedením a. umožněno dosíci brzkého
spojení za normální sazbu. V důsledku
toho poklesl počet bleskových hovorů
na 0.17% a počet pilných hovorů na
6.94% z celkového počtu hovorů vůbec,
t. j. na normální poměr obvyklý v
jiných státech.
Činnost telegrafní správy v oboru telefonních
staveb vyvíjí se v roce 1928 v mezích
stanoveného programu. Počet místních
telefonních sítí byl během
prvého pololetí 1928 zvětšen vybudováním
těchto dalších telefonních ústředen
a hovoren: V Bělčicích, v Borotíně,
v Červeném Hrádku, v Drahanech, v Dražicích,
v Dubenci, v Habarticích u Frýdlantu, v Heralci
u Humpolce, v Barinčově, v Jesenici u Prahy, v Klapém,
v Přeseticích, v Lochovicích, v Moravském
Libíně, v Nových Syrovicích, v Pasohlavkách,
v Milovicích, v Raďovcích, v Rochlici u Liberce,
v Střežimíři, v Sychrově, v Šumbarku
ve Slezsku, v Tatobytech, v Třemošnici, ve Velkém
Rovném, ve Viticích a ve Vlčnově.
K turistickým účelům povolena zřízení
telefonních veřejných hovoren v Kunčiněvsi
a na Bobí Louce v Krkonoších. Řada dalších
projektů jest projednávána, resp. již
připravena k provedení výstavby, zejména
oněch ze Slovenska a z Podkarpatské Rusi, kde zřizování
telefonních ústředen bylo usnadněno
zvýhodněním podmínek. Aby bylo umožněno
zřizování telefonních ústředen
a veřejných telefonních hovoren též
u poštoven a v místech, kde není telefonní
služebny vůbec, rozhodla se československá
telegrafní správa povolovati smluvní telefonní
ústředny a hovorny; zřídila je na
př. na Kunětické hoře, na vrchu Kozákově
a jinde.
Po provádění automatizace, o niž
je všeobecný zájem již proto, že
provoz automatických ústředen v pražské
telefonní síti se plně osvědčil,
připravuje telegrafní správa plán
všeobecné automatizace a zjišťuje podmínky,
za kterých bude moci býti vyhověno žádostem
zájemníků o zřizování
automatických ústředen resp. a přeměnu
nynějších manuelních ústředen
na provoz automatický.
Účastnické stanice v pražské
telefonní síti byly opatřeny automatickými
počitadly a provedena úprava předplatného
tím způsobem, že na místě pololetního
předplatného zavedeno placení amortisačního
příspěvku 50 Kč měsíčně
a místního hovorného podle sazby 0.40
Kč za každý místní hovor, k němuž
dá podnět účastník voláním
ze své stanice; účastníkem musí
však býti zapravena měsíčně
jako místní hovorné nejméně
částka 30 Kč.
Počátkem r. 1928 byla dokončena výstavba
a automatických ústředen v Praze, Vinohradech
a na Smíchově na celkovou kapacitu 32.000 přípojek,
čímž dospělo se k úplné
automatisaci provozu v Praze. Koncem roku 1928 započnou
montážní práce v nové okrajové
ústředně v Praze, "Inženýrský
dům", jež bude zařízena pro kapacitu
10.000 přípojek. Je to další ústředna,
prováděná v rámci generálního
projektu automatisace Velké Prahy. V červenci 1928
byla uvedena do provozu reléová telefonní
ústředna v Moravské Ostravě na
kapacitu 3.000 přípojek; do konce roku bude dáno
do chodu 7 vedlejších ústředen v jejím
nejbližším okolí, a to v Mariánských
Horách, Radvanicích, Vítkovicích,
Přívoze, Hrušově, Zábřehu
a Svinově. Rovněž byla uvedena do chodu meziměstská
telefonní ústředna v Ostravě, zařízená
na kapacitu 60 meziměstských linek konečných,
12 průchozích, 8 ke zkoušení a 12 sdružených.
Z menších automatických ústředen
zřizuje se ústředna ve Stříbře
systému "Rotary" a provede se vedlejší
ústředna ve Waigsdorfu a Boskovicích. Zamýšlí
se přikročiti ke zřízení automatických
ústředen v ústí n./Labem, Jablonci
n./Nisou, Mariánských Lázních, Třešti,
Luhačovicích, Lovosicích, dále ke
zřízení okresních telefonních
sítí s automatickým provozem v Mariánských
Lázních, Hanšpachu, případně
i na Kladně, jakmile bude se zájemníky příznivě
vyřízena otázka úhrady nákladů.
Dále byly znovuzřízeny a do chodu uvedeny
místní a meziměstské telefonní
ústředny ve Varnsdorfu o kapacitě
1.320 přípojek, v Chebu a Mostě o
kapacitě 1.080 přípojek, jež jsou zřízeny
v systému ústřední baterie a do nichž
byla zapojena počitadla hovorů, aby bylo lze vyměřiti
telefonní poplatky účastnické podle
počtu uskutečněných hovorů.
Přikročeno dále k montážním
pracím, jež jsou spojeny se znovuzřízením
místní a meziměstské ústředny
v Opavě roku kapacitu 1.800 přípojek,
jakož i se znovuzřízením místních
ústředen ve Znojmě a Jihlavě a
nové meziměstské telefonní ústředny
ve Znojmě. Z meziměstských telefonních
ústředen znovuzřizují se v tomto roce
ústředny v Prešově, v Krnově,
ve Valašském Meziříčí,
v Hranicích, v Bruntálu, v Báňské
Bystřici a Lučenci. V důsledku výstavby
dálkových telefonních kabelových tratí
provádí se rozšíření meziměstských
telefonních ústředen v Plzni, v Olomouci,
v Přerově a v Bratislavě. S rozšířením
místní telefonní ústředny tamže
započne se ještě v roce 1928.
Stavební činnost v roce 1929 je vázána
omezenými finančními prostředky a
nebude moci býti rozvinuta tak, jak by vyžadoval rozvoj
telefonu; bude proto v tomto roce omezena jen na bezpodmínečně
nutné dokončení staveb, započatých
v předešlých letech, dále na postupné
rozšiřování telefonních zařízení
ve Velké Praze, při němž dojde k výstavbě
jen oněch automatických ústředen okrajových,
jichž zřízení nelze z naléhavých
důvodů provozních odsunouti na pozdější
dobu.
Při výstavbě meziměstských
vedení v roce 1928 usiluje telegrafní správa
o pronikavé rozšíření sítí,
snažíc se připojiti města v široké
oblasti dálkové sítě na provozní
uzly této sítě a sledujíc zásadu,
odlehčovati připínáním nových
vedení ruchu na stávajících vedeních
a vyloučiti tak ztráty z neuskutečnění
hovorů, zaviněného dlouhým čekáním
na hovory. V r. 1928 bylo po prvé možno začíti
se snášením některých nadzemních
vedení, z nichž byl provoz přeložen do
podzemních kabelů, snesených vodičů,
sloupů a výstroje bylo použito v značném
množství na jiných tratích. Některé
z význačnějších staveb tohoto
druhu jsou meziměstská vedení: Karlovy Vary-Cheb
(pro spojení s: Prahou), Mariánské Lázně-Karlovy
Vary, Husinec-Vimperk, Pardubice-Kolín (pro vedení
Liberec-Brno), Pardubice-Kolín (pro vedení Pardubice-Praha),
Přelouč-Kolín, Uherské Hradiště-Brno
(pro Uherské Hradiště-Bratislava), Kroměříž-Uherské
Hradiště, Opava-Moravská Ostrava, Bratislava-Košice
(2 vedení), Nové Zámky-Komárno (pro
Komárno-Bratislava), Košice-Užhorod a Zvoleň-Červená
Skála. V roce 1929 bude lze provésti jen nejnaléhavější
stavby meziměstských vedení: Plzeň-Klatovy,
Plzeň-Domažlice, Mariánské Lázně-Stříbro,
Dráchov-České Budějovice, Ústí
n./Labem-Děčín -Varnsdorf, Liberec-Vrchlabí,
Kouty-Frývaldov, Opava-Bílovec, Bruntál-Frývaldov,
Nitra-Nové Zámky a Prešov-Spišská
Nová Ves.
Ježto opatřením četných hovorových
okruhů v dálkových kabelech a vybudováním
nových vedení nadzemních dá se očekávati
povšechný vzrůst telefonního ruchu,
pamatuje telegrafní správa i na včasné
rozšíření a rekonstruování
místních telefonních sítí v
přilehlých krajích.
Ve Velké Praze pracuje se v r. 1928 na rozšíření
sítě telefonní v Dejvicích a Bubenči
pro zamýšlenou okrajovou ústřednu na
Letné; trať v Praze I. jest zhušťována
novou tvárnicovou tratí z Perštýna k
České spořitelně a ve východní
i v západní části Starého města;
rekonstruuje se síť na Žižkově a
rozšiřuje síť ve směru Podolí-Braník-Hodkovičky.
V roce 1929 bude rozšířena síť
na Král. Vinohradech směrem ke Zvonařce a
k Městskému divadlu, na Starém městě
(východní část) a na Smíchově.
Vybudována bude tvárnicová trať z Bredovské
ulice k Žižkovu, od vinohradské ústředny
k vodárně a na Smíchově ad ústředny
směrem k Andělu, což jest nevyhnutelně
nutné vzhledem k asfaltování pražských
ulic. Z mimopražských sítí provádí
se letos práce v Jablonci n./Nisou, v Litoměřicích,
v Rumburku, v Ústí n./Labem, v Plzni, v Modřanech,
v Novém Městě n./Metují, v Trutnově,
v Hradci Králové, v Brně, v Olomouci, ve
Zlíně, v Luhačovicích; v Opavě,
v Bratislavě, na Štrbě, Střední
Apše a Rimovské Sobotě.
Ze sporých finančních prostředků,
povolených na investice v roce 1929, bude lze vyhraditi
jen malou část neodkladným úpravám
sítí v oněch venkovských městech,
kde se dokončují nové budovy poštovních
a telegrafních úřadů aneb kde v důsledku
nevyhnutelných a neodkladných nájmů
nových místností je telegrafní správa
nucena část sítě přemístiti.
Výstavbu nových sítí a přípojných
vedení v krajích, které postrádají
dosud telefonního spojení, bude též
nutno omeziti, ačkoliv dochází hojně
přihlášek a zájemníci by byli
ochotni splatiti předepsané stavební příspěvky.
Na výstavbě dálkové kabelové
sítě pokračuje telegrafní správa
také v roce 1928 realisujíc stanovený rozsáhlý
program stavební. V roce 1928 byly dokončeny některé
práce na dálkovém kabelu ve směru
na Budapešť. Zesilovací stanice podle systému
firmy International Standard Electric Corporation byly montovány
v Praze a v Jihlavě, v Břeclavě, v Brně
a Bratislavě; do chodu dána zesilovací stanice
v Lovosicích, dodána firmou Siemens & Halske
v Berlíně. Započato bylo s kladením
dálkového kabelu ve trati Praha-Plzeň-zemská
hranice ve směru na Norimberk a ve trati Brno-Olomouc.
Prováděním veškerých stavebních
prací, spojených s kladením, spojkováním
a vyrovnáním kabelu, jakož i s výstavbou
a strojně-elektrotechnickým zařízením
zesilovacích stanic, byla opět pověřena
"Společnost pro stavbu dálkových kabelů".
Plánovitý rozvoj dálkově kabelové
sítě bude v roce 1929 zdržen nedokončením
velmi důležité mezinárodní kabelové
trati Budapešť-Brno-Olomouc-Místek-Vratislav.
Severské státy a Polsko-Rusko, protože tato
trať pro nedostatek investičních prostředků
v roce 1929 nebude moci býti dobudována v úsecích
Moravská Ostrava-Hať (německé hranice)
a Moravská Ostrava-Č. Těšín (polské
hranice), ač výstavba kabelů v sousední
německé síti dospěla již do nedalekého
Coselu a ač polská správa započne
již letos s výstavbou trati Varšava-Bílsko
a dospěje v roce 1929 k československým hranicím.
Pokud jde o mezinárodní styky telefonní
v r. 1928, nutno se ještě zmíniti o sjednání
nových relací s řadou francouzských
a švédských míst. Ve styku s Anglií,
Holandskem a Švýcarskem byl rozšířen
styk na všechna místa v Čechách, na
Moravě a ve Slezsku, jakož i na Bratislavu. Počet
telefonních vedení mezi Prahou a Berlínem
rozmnožen o osm a dána do provozu přímá
vedení Mariánské Lázně-Berlín
a Karlovy Vary-Berlín.
Vývojová etapa poštovních úřadů
šekových v uplynulém období jest charakterisována
snahou pokračovati ve zdokonalování dosavadních
pracovních metod a racionalisovati provoz tak, aby
účastníci poštovního řízení
šekového měli k disposici aparát co
nejdokonalejší za podmínek co nejmírnějších.
Vedle celé řady různých menších
změn ve vnitřní službě, jež
se nedotýkají přímo vlastníků
účtů a sledují cíl využíti
co nejhospodárněji všech pracovních
složek, dlužno se zmíniti o chystaném
zavedení adresovacích strojů, jež
jsou dosud užívány jen k tisku šekových
platebních poukázek, také pro tisk adres
na obálky, ve kterých se zasílají
vlastníkům výpisy z účtů.
Toto nové zařízení, které bude
vzhledem k úspěšným výsledkům
prováděných zkoušek uvedeno v život
v nejbližší době, zjednoduší
a podstatně zlepší dosavadní manipulaci,
ježto odpadne jednak obtížné uskladnění
značné zásoby natištěných
obálek ve zvláštních skříních,
jednak každodenní mnoho času vyžadující
vyhledávání obálek potřebných
k expedici výpisů.
V přítomné době zabývají
se šekové úřady odborným zkoušením
moderních účtovacích strojů
různých systémů, které
mají nahraditi ruční práce účtovací,
Dosavadní výsledky těchto zkoušek, jež
budou skončeny ještě během toho roku,
prokazují velkou účelnost účetního
systému přizpůsobeného strojovému
účtování které přinese
také vlastníkům účtů
prospěch tím, že se jim dostane výpisů
strojem psaných a přesně zkontrolovaných.
Všechny tyto rychle prováděné přípravné
reorganisační práce umožnily, že
také rozdělení místností v
nové budově pro poštovní úřad
šekový v Praze, jež se právě staví,
mohlo býti ještě přizpůsobeno
novým pracovním metodám, takže nová
ústavní budova zajistí po stránce
účelnosti co nejhospodárnější
postup práce. Započatá stavba nové
budovy pokračuje nyní velmi rychle; betonová
konstrukce celé budovy bude do konce roku hotova. Při
stavbě bylo nutno překonati předem velmi
mnoho obtíží, ježto písčitý
terén a výkop 13 m hluboký vyžadovaly
velmi opatrného zajištění sousedních
budov. Zastavená čistá plocha novostavby
činí 4040 m2. Tresory, archivy, skladiště
obchodních místností a strojovny vyžadují
zřízení 3 suterénů téměř
po celé stavební ploše, nad území
ulice bude pak míti budova 7 pater, a pouze část
do Václavského náměstí bude
6tipatrová. V příštím roce budou
provedeny práce řemeslnické a v roce 1930
po dohotovení vnitřních technických
zařízení (instalace ústředního
topení, osobních a nákladních výtahů,
větrání, pneumatické a pásové
pošty) bude se moci ústav přestěhovati
do nové budovy a zahájiti tam další
činnost za výhodnějších poměrů
jak pro ústav samotný, tak pro obecenstvo používající
jeho zařízení.
Při rozboru výsledků činnosti poštovních
úřadů šekových v minulém
roce dlužno zvláštní pozornost věnovati
zavedení mezinárodního poštovního
převodního řízení, jehož
bylo dříve používáno pouze ve
styku s Rakouskem prostřednictvím vídeňské
poštovní spořitelny: Toto převodní
řízení opírá se o úmluvu
uzavřenou r. 1924 na kongresu světové poštovní
Unie ve Štokholmě, na kterou přistoupily téměř
všechny státy evropské a většina
států mimoevropských, a jež umožňuje
vlastníkům účtů v jednom ze
smluvních států převáděti
prostřednictvím poštovního řízení
šekového částky buď ve měně
vlastní nebo ve měně dotyčného
cizího státu na šekové účty
komitentů cizozemských. Koncem roku 1927 bylo mezinárodní
převodní řízení zavedeno ve
styku s Belgií, Dánskem, Holandskem, Maďarskem,
Německem a Švédskem a počátkem
roku 1928 s Jugoslavií a svobodným městem
Gdáňskem. Ačkoliv toto zařízení
bylo uvedeno v život teprve od 1. listopadu 1927, bylo do
konce května t. r. provedeno z Československa do
výše jmenovaných států a naopak
61.651 poukazů v úhrnné částce
184,708.27630 Kč, kterýžto výsledek
nejlépe dokazuje význam a výhodnost nového
zařízení pro vlastníky šekových
účtů.
Pokud se týče převodu pohledávek a
deposit u poštovní spořitelny ve Vídni
podle zákona ze dne 1. července 1926 č. 232
Sb. z. a n., kterým byl poštovní úřad
šekový v Praze ustanoven přejímacím
ústavem ku provedení úkonů, vyplývajících
z úmluvy a dodatečné dohody o poštovní
spořitelně ve Vídni, sjednaných v
Římě dne 6. dubna 1922 a 23. února
1925, došlo dosud šekovému úřadu
102.656 přihlášek. Došlé přihlášky
se nyní konsignují a zasílají poštovní
spořitelně ve Vídni k přezkoušení,
připsání úroků atd. Stejně
daleko pokročily práce spojené s provedením
úmluvy o převodu pohledávek a deposit u budapešťské
poštovní spořitelny. Po definitivním
zjištění výše pohledávek
a hodnoty úhrady bude pak možno stanoviti procento,
kterým budou tyto pohledávky honorovány.
Jakmile dojde pak k ratifikaci obou svrchu zmíněných
úmluv Polském, které jediné dosud
ratifikace neprovedlo, bude přikročeno k honorování
pohledávek.
Otázka rozšíření působnosti
šekových úřadů o úsporné
řízení a jich přeměna poštovní
spořitelnu vstoupila do pokročilejšího
stadia. Příslušná předloha zákona
byla po projednání ani v meziministerských
poradách předložena k podání
dobrého zdání poradnímu sboru pro
hospodářské otázky při ministerstvu
obchodu, který k ní zaujal kladné stanoviska.
Vzhledem k tomu lze očekávati, že v blízké
době dojde k uzákonění této
osnovy, čímž bude dána ústavu
možnost uplatniti se plnou měrou ve své funkci
jednoho z nejvýznamnějších ústavů
státních ku prospěchu státu i občanstva.
Grafické znázornění rozsahu činnosti
ústavu v oboru poštovního řízení
šekového v letech 1925-27 podávají
programy na připojených tabulkách V-X.
V tamto směru vykazuje však činnost i v prvním
pololetí roku 1928 příznivé výsledky:
Počet vlastníků šekových účtů
činí kancem měsíce května 1928-97733,
t. j. o 1716 účtů více nežli
koncem roku 1927. Z toho připadá 8033 vlastníků
účtů na pobočný úřad
v Brně, který vykazuje proti 21. XII. 1927 přírůstek
981 účtů.
Stav vkladů činí koncem května 1928
v Praze 2.125,145.75170 Kč, v Brně 108,426.87774
Kč, a obrat za tuto dobu roku 1928 v Praze 86.665,008.01362
Kč, ' v Brně 6.503,591.95046 Kč.
Počet pracovních jednotek (zúčtovaných
vkladů a výplat) činí v době
od 1. ledna do 31. května 1928 u hlavního ústavu
v Praze 38,569.229 položek, u pobočného úřadu
v Brně 3,644.842 položek.
Rovněž činnost poštovních úřadů
šekových, která vyplývá ze zákonné
povinnosti po starati se také o výhodné zužitkování
volně použitelných prostředků,
docílila v minulých letech příznivých
výsledků. Jest to zvláště činnost
poštovních úřadů šekových
na poli obchodu se státními dluhopisy vé
spojení s účastenstvím ústavu
na emisní činnosti státu, která se
stala platnou složkou finančního hospodářství
státního.
Obrat docílený obchodem cennými papíry
od založení ústavu do konce roku 1927 činí
41.921,445.05170 Kč. Při emisích dlouhodobých
státních půjček soustředil
šekový úřad jako upisovací místo
za tuto dobu úpisů v nom. hodnotě 3.669 142.575
Kč a převzal do trvalého uložení
resp. dále umístil za dobu od r. 1922 do r. 1927
celkem nom. 4.538,774.500 Kč stát. pokladničních
poukázek. Státních stavebních losů
bylo šekovým úřadem za vydatné
spolupráce ministerstva veřejných prací
převzato a umístěno celkem nom. 656 821.200
Kč. Se službou cenných papírů
souvisí služba depositní, která vykazuje
rovněž rok od roku stálý vzestup. Stav
deposit činí koncem r. 1927 Kč 2.449,355.80194
proti Kč 2.162,843.466.98 koncem roku 1926.
Od počátku své činnosti do konce roku
1927 eskontoval poštovní úřad šekový
162.111 směnek a bonů a docílil obratu 16.310,205.454
74 Kč. Lombardních zápůjček
poskytl v téže době za 869,560.99726 Kč.
Kromě toho ukládal ústav vždy značné
hotovosti u peněžních ústavů
a jako poskytovatel krátkodobých úvěrů
náleží s ostatními ústavy mezi
význačnější činitele peněžního
hospodářství. Výše hotovostí,
jež jest tímto způsobem k disposici peněžnímu
trhu, pohybu je se stále ve výši 300-400 milionů
Kč. Z uvedených dat jest patrno, že poštovní
úřady šekové jsou i jako reeskontní
místo účinným prostředníkem
úvěru, ať jde již o úvěr
veřejný, nebo o úvěr poskytovaný
ku prospěchu soukromého hospodářství
peněžním ústavům.
Československá poštovní správa
provozovala v roce 1927 dopravu na 119 osobních tratích
(r. 1926-112) v celkové délce 2.6567 km (r. 1926-2.4841
km). Přehled tratí poštovní automobilní
dopravy viz na připojené tabulce XV. Motorových
vozidel bylo v činnosti 322 (r. 1926-309) a ujeto
jimi v roce 1927 4,464.062 km (r. 1926-4,323.424 kilometrů).
Za rok 1927 bylo dopravena 3,826.139 osob (r. 1926-3,523.260),
271.579 kusů zavazadel (r. 1926-226.973) a 440.344 q nákladů
(r. 1926-385.166).
Do konce roku 1927 byly zřízeny nové poštovní
automobilní trati: Vlašim-Načeradec,
Kežmarak-Spišská Belá-Spišská
Stará Ves, Volyně-Vacov, Karlovy Vary-Jáchymov,
Horka u Staré Paky-Jilemnice-Mrklov pod Žalým,
Kouřim-Svojšice-Kolín a Dubá-Česká
Lípa.
V roce 1928 byly zřízeny do konce července
4 nové trati a to: Rakovník-Německé
Hařovice, Levoča-Spišské Podhradie,
Slaný-Smečno-Kačice-Nové Strašecí,
Sušice-Hartmanice-Prášily. V tomto roce mají
býti ještě zřízeny další
trati: Praha-Jílové, Dubá-Štětí
Bardějov-Stropkov, Luže-Uhersko, Jáchymov-Klínovec-Vejprty,
Hostinné-Černý Důl, Hostinné-Slemeno,
Plzeň-Touškov, po případě ještě
trať Karlovy Vary-Valeč. Na trati Dubá-Česká
Lípa zaveden denní provoz a projednává
se prodloužení trati Prostějov-Otinoves do
Rozstání. Zamýšlí se zavésti
dělnické jízdy v relaci Blansko-Podomí
a Brno-Říčany.
Pro rok 1929 projektují se nové trati: Volyně-Prachatice,
Vimperk-Prachatice, Český Krumloa-Rožmberk-Vyšší
Brod, a Vyšší Brod-Frymburk-Černá,
Nasavrky-Skuteč a Jindřichův Hradec-Strmilov.
Bude-li dostatečný počet vozů, je
úmyslem správy poštovní automobilní
dopravy zříditi též trati: Karlovy Vary-Doupov,
Karlovy Vary-Loket, Karlovy Vary-Nečtiny, Litoměřice-Terezín-Bohušovice,
Manětín-Kralovice, Německý Brod-štoky-Jihlava,
Kamenice n./Lípou-Pelhřimov-Vyskytná-Horní
Cerekev, Brno-Pozořice a Brno-Mikulov.
V roce 1929 bude možno zříditi i větší
počet sezonních tratí v turistických
krajích, zejména trati: Vrchlabí-Janské
Lázně, Vimperk-Kvilda-Modrava, Sušice-železná
Ruda, Petrovice-Tisá-Podmokly, Poprad-Tatranská
Lomnice, Poprad-Dobšina, po případě
i trať na Javorník.
Strojní zařízení dílen ve
Vršovicích bylo v roce 1927 doplněno moderními
obráběcími stroji, zřízena
slévárna kovů a zakoupen stroj ku lití
olověných plomb. V dílenské službě
bylo dosaženo lepších výkonů zdokonalením
organisace dílen v nových a lépe vyhovujících
místnostech, takže režie se snížila
v jednotlivých dílenských odděleních
až o 383 Kč za jednu pracovní hodinu.
V roce 1928 započato se stavbou garáží
v Karlových Varech a Blansku. Stanice v Brně
a Pardubicích opatřeny zařízením
pro bezpečnostní uložení benzinu.
Po zkušenostech, nabytých v roce 1927 s moderními
vozy na pneumatikách, bylo objednáno pro rok
1928 dalších 90 takových autobusů, z
nichž 40 větších je typu Praga "NO"
a 50 menších typu Walter "PN". Z vozů
typu "PN" byly dva opatřeny luxusními
karoseriemi typu L'aerable pro sezonní trati v horách.
Dále byly koupeny dva vozy typu "škoda 505"
na 20 sedících osob pro dopravu v horských
krajích.
Správa poštovní automobilní dopravy
v Praze zrušila provozování dopravy nákladů
pro soukromníky. Staré nákladní
automobily typu Praga "V" počtem 26 byly pak
v soutěži prodány.
Pro přechodnou dobu zamýšlí se opatřiti
část starších vozů typu "MS"
pneumatikami, aby cestující nebyli odrazováni
od jízdy poštovními autobusy. Tím by
většina stanic poštovní automobilní
dopravy dostala ještě v tomto roce vozy, vyhovující
aspoň poněkud požadavkům cestujících.
Pro sezonní trati v turistických krajích
chystá se adaptace části starších
vozů typu "MS" vyhlídkovými karoseriemi
a pneumatickým oráfováním.
Vozy na pneumatikách, pokud jsou jíž v provozu,
plně se osvědčily ale jen úsporami
na pohonných hmotách a náhradních
součástkách, ale i tím, že při
jejich používání roste frekvence cestujících:
Tak na trati Praha-Brandýs n. Labem stoupl příjem
z dopravy osob v roce 1927 o 61.000 Kč, na trati České
Budějovice-Lišov-Třeboň o 30.000 Kč,
na trati Vrchlabí-Špindlerův mlýn o
28.000 Kč a na trati Sušice-venkova Pila o 12.000
Kč. Při tom je dlužno uvážiti,
že obě posléze jmenované trati jsou
pouze sezonními.
Přes to, že na četných tratích,
zejména těch, které obdržely moderní
vozy, příjem z dopravy osob stoupl, vykazují
některé trati úbytek příjmů;
jest to důsledek silné konkurence soukromých
podniků, vyzbrojených - proti našim vozům
s tvrdými gumovými obručemi - vozy moderními.
Celkový příjem z dopravy osob poklesl
proto v roce 1927 ve srovnání s rokem 1926 z 18,876.761
Kč na 18,484.564 Kč, t. j. o 392.197 Kč.
Příjem z dopravy zavazadel a kusové dopravy
činil v roce 1927 746.378 Kč, v roce 1926 683.090
Kč, stoupl tedy proti dřívějšku
o 63.288 Kč.
V oboru normativních opatření dlužno
se zmíniti hlavně o připravovaných
nových provozních předpisech pro stanice
automobilové dopravy a o projednávaném návrhu
na nový dopravní řád pro poštovní
automobilní trati, ve kterém shrnuje československá
poštovní správa zkušenosti, nabyté
za celou dobu automobilního provozu, při čemž
zamýšlí snížiti sazby pra zavazadla
a poskytnouti cestujícím jiné výhody,
mající za účel zvýšiti
frekvencí.
Budovy, jejichž stavba byla dokončena v době
od 1. srpna 1927 do 31. července 1928.
Slaný, novostavba budovy poštovního
a telegrafního úřadu.
1. Břeclav, novostavba budovy provozních
ústředen a nádražního poštovního
a výměnného úřadu.
2. Skalice-Boskovice, novostavba budovy nádražního
poštovního úřadu.
1. Brno, přístavba (rozšíření)
hlavní poštovní budovy pro účely
zesilovací stanice dálkového kabelu.
2. Lovosice, novostavba křídla poštovní
budovy pro účely zesilovací stanice dálkového
kabelu.
Satalice, novostavba budovy pro radiotelegrafní
stanici.
V téže době provedena stavba několika
nádražních skladišť a přístavků
(na př. Duchcov, Cheb, Týniště n./O.),
vykonány rozsáhlé stavební úpravy
v budovách pošt. úřadů (na
př. Brno 1, Zvoleň 1) a zakoupeny četné
objekty pro provozní účely (na př.
Bratislava - domy čp. 8 a 9 na Hurbanově nám.,
Březno, Pardubice, Pohořelice, Praha XII. - tov.
objekt fy. Kameníček, Předenice).
1. Bratislava, nástavba a přístavba
(rozšíření) budovy ředitelství
pošt a telegrafů a hl. pošt. úřadu.
2. Košice, novostavba budov pro ředitelství
pošt a telegrafů a jemu podřízené
služebny.
3. Praha-Smíchov, nástavba dvou pater na
budovu technického odboru ministerstva pošt a telegrafů.
4. Praha-Vysočany, novostavba budov hospodářských
ústředen ministerstva pošt a telegrafů.
1. Brno, přestavba budovy hlavního poštovního
a telegrafního úřadu.
2. Hlinsko, novostavba budovy poštovního a
telegrafního úřadu.
3. Hranice, novostavba budovy poštovního a
telegrafního úřadu.
4. Kladno, novostavba budovy poštovního a telegrafního
úřadu.
5. Litomyšl, nástavba a přestavba budovy
poštovního a telegrafního úřadu.
6. Luhačovice, novostavba budovy poštovního
a telegrafního úřadu.
7. Píšťany, novostavba budovy poštovního
a telegrafního úřadu.
8. Praha-Vršovice, novostavba budovy poštovního
a telegrafního úřadu.
9. Rychnov n/Kn., novostavba budovy poštovního
a telegrafního úřadu.
10. Sušice, novostavba budovy poštovního
a telegrafního úřadu.
11. Užhorod, novostavba budovy poštovního
a telegrafního úřadu.
1. Český Těšín, novostavba
budovy nádražního poštovního úřadu.
2. Hradec Králové, novostavba budovy nádražního
poštovního úřadu.
3. Prostějov, novostavba budovy nádražního
poštovního úřadu.
4. Ústí n/L., novostavba budovy nádražního
poštovního úřadu.
1. Bor u Tachova, novostavba budovy pro účely
zesilovací stanice dálkového kabelu.
2. Holoubkov, novostavba budovy pro účely
zesilovací stanice dálkového kabelu.
3. Olomouc, novostavba budovy pro účely zesilovací
stanice dálkového kabelu.
4. Opava 1, nástavba a přístavba (rozšíření)
budovy hlavního poštovního úřadu.
5. Praha-Letná, novostavba budovy pro automatickou
telefonní ústřednu.
6. Příbor, novostavba budovy pro účely
zesilovací stanice dálkového kabelu.
1. Bratislava, novostavba budovy vysílací
stanice pro Čsl. rozhlas.
2. Bratislava, novostavba budovy studií pro Čsl.
rozhlas.
3. Košice, novostavba budovy studií pro Čsl.
rozhlas.
4. Praha-Vinohrady, novostavba budovy studií pro
Čsl. rozhlas.
5. Svinov-Mor. 0strava, novostavba budovy vysílací
stanice pro sl. rozhlas.
1. Blansko, novostavba budovy stanice pra poštovní
automobilní dopravu.
2. Karlovy Vary, novostavba budov stanice pro poštovní
automobilní dopravu.