O rozvoji poštovního provozu v roce 1927 svědčí
vzrůst počtu dopravených zásilek listovních
a balíkových i počtu vplacených a
vyplacených poštovních poukázek, znázorněný
pěti diagramy na připojené tabulce I. Dva
diagramy na tabulce II. pak prokazují zvláště
rozmach listovní pošty v minulém roce. Též
v uplynulých měsících letošního
roku vykazují výkony poštovního provozu
uspokojivý vzestup.
Podrobné údaje o provozních zařízeních
a výkonech čsl. pošty jsou každoročně
uveřejňovány ve "Zprávách
státního úřadu statistického".
Údaje z roku 1926 obsahuje ročník 1927; č.
64-69; statistika za rok 1927 jest uveřejněna v
č. 82-87 ročníku 1928. Ze statistických
dat; zpracovaných tam až do nejmenších
podrobností, lze pro obmezenost místa zde porovnati
jen některá nejvýznamnější
čísla roků 1920 a 1927.
Všech listovních zásilek bylo dopraveno (mimo dopravu průvozní) | 908,120.145 | 908,642.350 |
Počet zásilek (novin) vyplacených novinovými známkami činil | 312,863.322 | 325,656.214 |
Ve styku s cizinou bylo novin a časopisů poštovně a) objednán | 61.455 | 80.924 |
b) dopraveno výtisků | 1,294.464 | 1,456.941 |
Cenných psaní, cenných krabic a balíkových zásilek bylo dopraveno (vyjma: dopravu průvozní) | 30,779.416 | 33,574.025 |
poštovních příkazek | 336.314 | 355.476 | |
příkazních psaní | 50.971 | 57.998 | |
Z ciziny došlo k dodání příkazních psaní | 1.528 | 2.186 |
Doporučených listovních zásilek s dobírkou došlo | 668.374 | 40.786 | 575.438 | 56.829 |
bylo dodáno | 584.015 | 34.446 | 506.044 | 48.576 |
Cenných psaní (krabic) s dobírkou došlo | 8.228 | 631 | 9.559 | 223 |
bylo dodáno | 7.95 | 595 | 9.270 | 220 |
Balíkových zásilek s dobírkou došlo | 3,656.565 | 48.133 | 3,914.284 | 60.647 |
bylo dodáno | 3,480.985 | 46.316 | 3,707.791 | 57.630 |
podáno kusů | ||
v částce | ||
vyplaceno kusů | ||
v částce |
Rovněž v roce 1928 stoupá poštovní
doprava listovních a balíkových zásilek,
o čemž přesvědčují statistické
údaje za I. čtvrtletí 1928,
srovnáme-li je s údaji za I. čtvrtletí
roku 1927 (jež jsou vyznačeny v závorkách).
Listovních zásilek úhrnem | ||||
z toho doporučených | ||||
balíků |
Poštovní, telegrafní a; telefonní provoz
obstaráván jest podle stavu z 31. prosince 1927
(v závorkách jest vyznačen stav z 31. prosince
1926) 3.707 (3.701) poštovními úřady
a 838 (841) poštovnami; úhrnem 4.545 (4.542) poštovními
služebnami, z nichž jest: 2.683 (2.544) zároveň
telegrafními úřady. Na jeden poštovní
úřad nebo poštovnu připadá průměrně
obvod 3088 (3090) km2 a 3168 (3148) obyvatelů.
Poštovní doprava jest obstarávána:
1. Ve vlacích 724 (729) vlakovými poštami,
z nichž je 300 (298) doprovázeno úředníky
i zřízenci a 424 (431) jen zřízenci,
dále 512 (515) úhrnnými poštovními
dopravami, z nichž jsou 503 (509) provázeny poštovními
a 9 (6) železničními zřízenci,
a konečně 831 (758) dopravami listovní pošty,
obstarávanými železničními zřízenci.
Pro dopravu pošty používá se denně
2.067 (2.002) železničních vlaků; délka
poštovních kursů na železnicích
činí 121.956.6 (110.184.1) provozních kilometrů.
2. Na silnicích jest poštovní doprava
obstarávána 948 (861) automobilovými jízdami,
konanými státními nebo soukromými
automobily, dále 6.446 (6.385) koňskými jízdami,
opatřovanými 1.141 (1129) smluvními podnikateli
jízd, kteří používají
3.783 (3.278) státních a 1.569 (1.555) soukromých
silničních vozidel; konečně koná
se poštovní doprava na silnicích 12.577 (12.270)
pěšími pochůzkami, obstarávanými
poštovními zřízenci a posly. Délka
všech 19.971 (19.516) silničních poštovních
kursů činí 55.584.9 (54.976.9) km.
3. Ve vzduchu dopravovala poštu na území
československé republiky v r. 1927 letadla na tuzemských
tratích: Praha-Brno-Bratislava-Košice, Praha-Mariánské
Lázně a na mezinárodních tratích:
Praha-Norimberk-Strasburk-Paříž, Praha-Vídeň-Budapešť-Bělehrad-Bukurešť-Cařihrad,
Praha-Varšava, Praha-Drážďany-Berlín,
Praha-Mnichov, Praha-Vratislav, Praha-Saská Kamenice, Mariánské
Lázně-Saská. Kamenice, Brno-Hlivice-Vratislav-Berlín,
Brno-Vídeň, Brno-Krakov.
V roce 1928 dopravována je pošta letadly na tuzemských
tratích: Praha-Mariánské Lázně,
Praha-Brno-Bratislava-Košice, a na mezinárodních
tratích: Praha-Norimberk-Strasburk-Paříž,
Praha-Vídeň-Budapešť-Bělehrad-Sofie-Bukurešť-Cařihrad,
Praha-Varšava, Praha-Drážďany-Berlín-Lübeck-Kodaň-Malmö,
Praha-Mnichov, Praha-Vratislav, Praha-Saská Kamenice-Lipsko-Hanover-Bremy,
Mariánské Lázně-Saská Kamenice-Berlín,
Brno-Hlivice-Vratislav-Berlin, Brno-Vídeň, Brno-Krakov,
Praha-Kassel-Rotterdam.
Vůdčí snahou poštovní správy
jest stále zdokonalovati provozní službu a
zařízení poštovní tak,
aby plně zdolala zvýšené úkoly,
ukládané jí rozmachem hospodářského
života. V této snaze zřizuje poštovní
správa také v r. 1928 nové poštovní
kursy, a zlepšuje dosavadní tím, že
rozmnožuje počet jednotlivých výprav
nebo přeměňuje pěší pochůzky
v poštovní jízd. V některých
větších městech, na př. ve Dvoře
Králové n. L., v červeném Kostelci
a ve Šternberku, byly zavedeny doručovací jízdy
balíkové, jinde na př. v Moravské
Ostravě, Bratislavě, Užhorodu byly tyto jízdy
rozmnoženy, Zvláště ve Velké Praze
snaží se poštovní správa plně
vyhověti rychle rostoucím dopravním potřebám,
zlepšujíc stále pražské poštovní
kursy a službu doručovací. Neopomíjí
zaváděti též u nás moderní
dopravní zařízení cizích velkých
měst; tak zařídila poštovní správa
v Praze na zkoušku doručování obyčejné
korespondence vkládáním do schránkového
zařízení, umístěného
v přízemí domů, čímž
urychluje se doručování pošty a umožňuje
rozmnožení doručovacích pochůzek.
Pokračuje se v zlepšování poštovní
dopravy novin. jmenovitě pražských ranních
listů, jež se od června 1928 dopravují
motorovými vozy na trati Praha-Tábor a Praha-Bakov;
jedná se o zlepšení této dopravy na
trati Praha-Lužná-Lišany a jejího připojení
na vlak do Jáchymova a Karlových Varů. Též
v Mariánských Lázních bylo zlepšeno
doručování pražských ranních
novin je snahou rozšířiti zlepšení
i na ostatní význačná lázeňská
místa.
Poštovní doprava byla zdokonalena řadou nových
listovních závěrů a rozmnožena
o vlakové pošty: Jihlava-Znojmo, resp. Znojmo-Jihlava
33, Praha,-Dolní Poustevna 74, Trnava-Kúty 827;
zlepšeny dopravní poměry na trati Praha-Plzeň-Brod
n. L. zřízením vlakové pošty
Brod n. L.-Praha 85; zřízení vlakové
pošty Praha-Brod n. L. 85 se projektuje. Vlaková pošta
Praha-Brno 3 byla prodloužena do Břeclavě,
tím zlepšena doprava pražské pošty
najmě novin do jižního Slovenska; zřízena
nová vlaková pošta Břeclav-Praha 3.
Vlaková pošta Bratislava-Parkáň 811
byla přeložena na směr Bratislava-Nové
Zámky-Komárno 811, a tím zrychlena poštovní
doprava do Maďarska a do balkánských států.
Doprava balíků z Čech a Moravy na
Slovenska a do Podkarpatské Fusi byla značně
urychlena zavedením přidaných vozů
k osobním vlakům u příslušných
vlakových pošt.
Pro rok 1929 zamýšlí poštovní
správa prodloužiti vlakovou poštu Praha-Břeclav
3 až do Bratislavy a přeměniti železniční
poštovní kurs s úplnou poštovní
dopravou Bohumín-Salgotarján na vlakovou poštu.
Též se připravuje nová úprava
poštovní dopravy mezi Bratislavou-Zvolenem-Plešivcem
a Bratislavou-Žilinou-Vrůtkami-Zvolenem.
Z poštovních spojů do ciziny zlepšena
byla v r. 1928 poštovní doprava do Polska přes
Jasiňu-Woronienku, Volovó-Lawoczne a Medzilaborce-Nowy
Lupków.
V poštovní dopravě do Persie byl zaveden přímý
listovní závěr pro perský úřad
Tauris.
Poštovní doprava do Brasilie doznala značného
zlepšení zavedením přímého
listovního závěru pro brasilské úřady
Pernambuco a Bahia.
Zřízeny též nové přímé
L závěry z Prahy 7 pro Cape Town Jihoafrická
Unie) a Caracas (Venezuela), Chilské úřady
Valparaiso, Santiago, Concepcian, Iquique a Antofagasta vypravují
nové L závěry pro Prahu 7.
Leteckou poštou lze nyní dopravovati v tuzemsku
i do ciziny všechny druhy listovních zásilek,
poštovní poukázky pak, je-.li zaveden normální
poukázkový styk se zemí určení
a nejde-li o. poukázkový styk systému listovního.
Mimo to jest v tuzemsku a ve styku s Maďarskem, Německem,
Polskem, Rakouskem, Rumunskem, Švýcarskem, Holandskem
a Bulharskem zařízena výměna, poštovních
balíčků.
Listovní zásilky letecké dopravují
se téměř do všech končin světa
buď letadly až na místo určení
nebo dílem letadly a dílem železnicí,
lodí nebo automobily do míst, kde není přímého
nebo kursovně výhodného spojení leteckého.
Pro rok 1929 je projektováno v tuzemsku prodloužení
letecké trati Praha-Košice do Užhorodu. Poštovní
správa hodlá využíti všech nových
cizích tratí, jež vzniknou v příštím
roce a budou míti význam pro dopravu našich
zásilek. Okruh zemí, s nimiž vyměňujeme
balíkové zásilky letecké, se stále
rozšiřuje podle toho, jak různé poštovní
správy postupně dovolují výměnu
leteckých balíčků. Lze proto očekávati,
že v r. 1929 bude možno dopravovati z Československa
balíkové zásilky letadlem do všech evropských
zemí a do některých zámořských
míst.
Poštovní služebny byly v r. 1928 rozmnoženy
o poštovní úřady Lužany
u Jičína a Praha 49 a o poštovny v Krčmani,
Tekovu a Korytnici.
Obchodním a průmyslovým kruhům vyšla
poštovní správa vstříc mimo jiné
tím, že zavedla 1. prosincem 1927, počínajíc
nevyplacené podávání balíků.
K naléhání těchto zájemnických
kruhů byly také zvýšeny náhradové
částky za ztrátu, úbytek nebo
poškození balíků bez udané ceny,
podaných v tuzemsku po 29. únoru 1928 a do tuzemska
určených, a to o 100%. Za ztrátu, úbytek
nebo poškození balíků bez udané
ceny do váhy 1 kg vyplácí se nyní
náhrada až do 24 Kč místo dosavadních
12 Kč a za každý další 1/2
kg nebo jeho část náhrada až do 12 Kč
místo dosavadních 6 Kč.
O tom, že i po stránce bezpečnosti poštovních
balíků při dopravě bylo docílena
dalšího zlepšení a zdokonalení
poštovního provozu, svědčí skutečnost,
že ztrát, úbytků a poškození
balíků v prvém pololetí 1928 bylo
3103 při celkovém počtu 14,826.818 podaných
balíků podrobených poštovnému,
ač za totéž období r. 1927 bylo 3.057
ztrát, úbytků nebo poškození
při 13,884.282 podaných balících.
Na náhradách bylo vyplaceno v prvém pololetí
1928 279.738 Kč, v témž období r. 1927
243.301 Kč. Počet ztrát, úbytků
a poškození v prvém pololetí r. 1927
se sice zvýšil, ale ne do té míry, jak
stoupl počet podaných balíků. Procento
ztrát tudíž klesá; činilo v prvém
pololetí 1927 o 0.22% počtu podaných balíků
a v témž období r. 1928 jen o 0.20%. Stoupnutí
částky vyplacených náhrad vysvětluje
se shora zmíněným zvýšením
náhradových částek.
Poštovní správa pracuje neustále na
prohlubování mezinárodních styků
ve všech odvětvích mezinárodní
poštovní služby, jednak tím, že zavádí
nově modality jednotlivých služeb v rámci
daném světovými konvencemi štokholmskými,
jednak tím, že navazuje zvláštními
úmluvami přímé nové styky s
cizími státy. Tak byly v lednu 1928 připuštěny
ukázky zboží, obsahující předměty
s menší obchodní cenou, také ve styku
s Persií. Touže dobou upravena měnová
otázka ve vzájemném poukázkovém
a dobírkovém styku s Estonskem. Od 20. února
1928 zvýšena nejvyšší částka
ve vzájemném styku poukázkovém a dobírkovém
s Francií (i s Monakem) a s Alžírskem na 30.000
Kč a od 15. března ve styku s Italií (se
Sanmarinskou republikou) na 2.000 Kč.
Počínajíc 8. březnem 1928 byly zrušeny
následkem výpovědi portorské úmluvy
Italii dřívější snížené
sazby za psaní a dopisnice ve styku s Italií a italskými
osadami Erythreou i Libyí a zavedeny normální
mezinárodní sazby. V březnu dále zvýšena
nejvyšší dobírková částka
pro doporučené zásilky, cenná psaní,
cenné krabice a poštovní balíčky
na dobírku z Lucemburku do Československa na 3.000
lucemburských franků (dříve 2.000
lucemburských franků).
Dnem 1. dubna 1928 zavedena vzájemná výměna
poštovních příkazů mezi Československem
a Alžírskem, Belgií, Dánskem, Egyptem
(mimo Sudan), Francií (i Monakem), svobodným městem
Gdaňskem, Islandem, Italií (se Sanmarinskou republikou),
Lotyšskem, Lucemburskem, Maďarskem, Nizozemím,
Norskem, Rakouskem, Sárským územím,
Švédskem a Švýcarskem. Sleva 50% ze všeobecné
tiskovinové sazby pro noviny a časopisy rozšířena
také na vzájemný styk s Brasilií.
Od 1. dubna 1928 zavedeno předplácení novin
a časopisů také ve vzájemném
styku s Finskem a od 1. května t. r. s Litvou. V dubna
1928 též nově upraveno překazování
vybraných dobírkových částek
na poštovní šekový účet
ve styku s Německem, Dánskem, Lotyšskem, Nizozemím,
Rakouskem a Švýcarskem.
V květnu 1928 zvýšena nejvyšší
dobírková částka poštovních
balíků ve styku s Francií (i Monakem) a Alžírskem
na 1.000 francouzských franků resp. na vzájemnou
hodnotu v Kč. Se zpětnou působností
od 15. března 1928 upraveny znova terminální
a transitní poplatky za balíky ve stycích
mezí Československem-Rakouskem, Maďarskem a
Rumunskem změnou článku 6. a 7. zvláštní
úmluvy portorské z 23. listopadu 1921.
1. červnem 1928 zahájena výměna cenných
krabic s Bulharskem a 1. červencem také s královstvím
SHS. Od 1. června připuštěno překazování
vybraných dobírkových a příkazných
částek na poštovní šekový
účet v zemí určení zásilky
také ve styku s Maďarskem.
S působností od 1. července 1928 sjednána
se zasilatelskou firmou J. Srnec a synovci v Praze-Karlíně
úmluva o fakultativní dopravě balíků
přes Německo (Hamburk) do Spojených států
severoamerických.
Pro další postup poštovní správy
v prohlubování posavadních a v sjednávání
nových mezinárodních styků r. 1929
bude směrodatným průběh Světového
kongresu londýnského; který se má
sejíti již na jaře příštího
roku.
V oboru emise poštovních známek doplnila
poštovní správa nové výplatní
známky s propagačními obrazy krás
republiky dalšími hodnotami, takže od konce r.
1927 tyto známky tvoří zajímavou serii
obrazů, provedených v různých barvách
a hodnotách: Karlův Týn, Pernštýn,
Orava, Strahov, Hradčany, Štrbské Pleso. Zužitkování
starých zásob známek bylo skončeno
vydáním zatímních známek doplatních,
zhotovených přetiskem z oběhu vzatých
známek s obrazem Osvobozená republika.
V roce 1927 bylo spotřebováno 1.019,840.750 kusů
poštovních cenin v hodnotě 545,017.315 Kč.
V jubilejním roce vyvrcholuje vydavatelská činnost
poštovní správy v pamětní emisi
jubilejních známek a dopisnic, jejímuž
provedení věnuje se mimořádná
péče ve snaze, aby svým dokonalým
provedením jak po stránce graficko-technické,
tak zvláště i po stránce estetické
representovaly vyspělost našeho: státu co nejvýhodněji
a aby byly zároveň účinnou propagací
pamětihodností a přírodních
krás naší republiky.
Vydání jubilejních dopisnic s obrazy lázeňských
nebo turisticky významných míst (celkem 18
druhů) bylo uspíšeno a provedeno již k
1. srpnu 1928, aby zamýšlená propagace cizineckého
ruchu byla co nejvydatnější.
Jubilejní poštovní známky budou vydány
v říjnu 1928 a to celkem v 10 hodnotách,
na jedné jest nový portrét presidenta republiky
a na každé z ostatních po vybraném motivu
stavitelských památek, přírodních
krás a pod. Bylo dbáno toho, aby každá
země našeho státu byla zastoupena v serii jubilejních
znánek přiměřeně a vhodně
volenými obrazy (3 z ech, 2 z Moravy, 1 ze Slezska, 2 ze
Slovenska a 1 z Podkarpatské Rusi).
Zmíniti bylo by se ještě o emisi nových
doplatních známek, pro jejichž obraz bylo použito
motivu národního ornamentu.
Vyplácení listovních zásilek otisky
výplatních strojů Francotyp, zavedené
koncem r. 1926 na zkoušku, se osvědčilo a stalo
se již v r. 1927 významným činitelem
racionalisační snahy o zjednodušení
a zhospodárnění poštovního provozu.
Toto nové zařízení; jež skytá
použivatelům i poště značné
výhody úsporou času, práce a personálu,
potkalo se u použivatelů se značným
zájmem, takže se tyto stroje zavádějí
ve všech větších podnicích.
Do konce roku 1927 bylo uvedeno v činnost úhrnem
60 strojů, z toho 46 v Čechách (v Praze 33),
10 na Moravě a ve Slezsku a 4 na Slovensku. K značnému
rozšíření tohoto zařízení
přispělo pak i to, že poštovní
správa povolila použivatelům Francotypu od
1. července 1927 bonifikaci (1/2%ní
provisi) z výplatného zaplaceného strojovými
otisky, uznávajíc pořizovací a udržovací
výlohy vzniklé použivatelům strojů.
V polovici roku 1928 bylo již takových strojů
v činnosti přes 100.
Nové poštovní provozní předpisy
byly již dány do tisku, a poštovní
správa přikročí nyní k poslední
redakci návrhu nového poštovního
zákona a poštovního řádu.
Z ostatních důležitějších
oficielních pomůcek a předpisů vydaných
v r. 1928 sluší uvésti novou kursovní
mapu Slovenska a Podkarpatské Rusi a nový Balíkový
sazebník. Se zřetelem k vládnímu
nařízení o řízení ve
věcech náležejících do působnosti
politických úřadů z 13. ledna 1928
č. 8 Sb. z. a n. byly vydány nové předpisy
o doručování správních
vyřízení poštou, platné prozatím
jen pro Slovensko a Podkarpatskou Rus. Ještě letos
bude vydán Dopravní místopisní
lexikon Čsl. republiky, důležitá
to pomůcka pro správné instradování
poštovních zásilek.
Připravuje se mimo jiné nová kursovní
mapa Čech a nový Listovní sazebník,
v němž budou uveřejněny - podobně
jako již v balíkovém sazebníku pro zásilky
balíkové - nejen veškeré tuzemské
sazby listovní, nýbrž i podrobný návod
k sazbování listovních zásilek do
veškerých cizích zemí, a jenž bude
obsahovati v obsáhlé textové části
též základní provozní předpisy
pro veškeré druhy listovních zásilek.
Telegrafní doprava docílila v roce 1927 proti
roku 1926 lepších výsledků, byt' i její
rozvoj zůstával stále za rozmachem poštovního
provozu:
O tom, jak v roce 1927 proti předešlému roku
stoupl počet telegramů tuzemských
a mezinárodních, poučuje diagram čís.
1 v přiložené tabulce č. III.
Zejména vzrůstá obliba telegramů
za zlevněnou sazbu listovních a zámořských
nespěšných, které vykazují spolu
s tiskovými telegramy za zlevněnou sazbu největší
procento stoupnutí ač telegramů za plnou
sazbu při tom nejen neubylo, ale naopak přibylo.
Zaváděním telegramů za zlevněnou
sazbu sleduje telegrafní správa povznesení
telegrafního ruchu a rentability telegrafních zařízení.
Částečný pokles telegramů u
nás přetelegrafovaných je důsledkem
snahy projevované všemi státy, využíti
co nejvíce přímých mezinárodních
telegrafních vedení, zvláště
však přímých mezinárodních
spojení radiotelegrafních.
Od 1. května 1927 byla provedena nová úprava
doručovací telegrafní služby ve Velké
Praze; jí bylo značně urychleno doručování
telegramů a zavedeno jich dodávání
telefonem zdarma; ve večerních a nočních
hodinách. Toto zařízení bylo uvítáno
velmi sympaticky zvláště v obchodních
kruzích, a telegrafní správa je rozšířila
na přání obchodních a živnostenských
komor od 1. ledna 1928 i na četná venkovská
města s čilým obchodním a průmyslovým
ruchem. V prosinci 1927 vyšla ve Věstníku ministerstva
pošt a telegrafů prvá souborná oprava
telegrafních předpisů, vydaných s
platností od 1. listopadu 1926. Touto opravou byly provedeny
podle získaných zkušeností některé,
celkem však skrovné a podřadné změny
v předpisech z roku 1926.
V roce 1927 nebylo nijakých změn v sazbách
telegramů tuzemských, ani telegramů do
sousední ciziny. Rovněž sazby telegramů
do ostatních evropských zemí zůstaly
nezměněny, řada změn byla provedena
v sazbách telegramů do ostatních dílů
světa, zejména pronikavé změny prodělaly
sazby telegramů do Jižní Ameriky. Všechny
tyto změny zakládají se na úpravě
transitních a terminálních sazeb kabelových
a radiotelegrafních společností a nemají
vlivu na čistý příjem, vyplývající
z telegrafní dopravy pro naši telegrafní správu.
Ve styku s Amerikou byly od prosince 1927 vyhlášeny
sazby nově u nás zařazenou cestou Radio-Varsovie,
levnější proti kabelovým sazbám
a sazbám jinými telegrafními cestami. Prvým
dubnem 1927 zahájili jsme výměnu listovních
telegramů za zlevněnou sazbu ve styku s Polskem,
1. prosincem téhož roku ve styku s Maďarskem
a 10. prosince téhož roku ve styku s Lucemburskem.
Služba zlevněných telegramů byla příznivě
přijata průmyslovými a obchodními
kruhy a je hojně využívána. Vyjednává
se o zavedení této služby s Rumunskem; S. H.
S. a Italií.
Počet státních telegrafních úřadů
stoupl z 2.575 v roce 1926 na 2.683 koncem roku 1927, počet
železničních telegrafních stanic klesl
za to z 1.068 na 1.031, takže 31. prosince 1927 bylo v činnosti
celkem 3.714 telegrafních úřadů a
z nich 1.108 s telefonním provozem.
Nové státní telegrafní úřady
mají téměř vesměs telefonní
provaz. Jsou to tedy vlastně telefonní úřady,
kde lze podávati též telegramy, dopravované
dále telefonem. Nové telegrafní úřady
s telegrafními přístroji nebylý zřizovány,
neboť pro občanstvo má podle získaných
zkušeností větší význam
úřad, kde lze telefonovati, nežli úřad
s připojením pouze telegrafních.
Telegrafních přístrojů Morseavých
bylo u státních telegrafních úřadů
koncem roku 1927 v činnosti 2.079; klapáků
434, přístrojů Hughesových 214, pomocných
souborů pro podvojný Hughes 13, 2 dvojnásobné
a 11 čtyřnásobných souborů
Baudotových a 2 Siemensovy soubory.
Koncem roku 1927 čítala sít' telegrafních
tratí 20.714 km, obsahujíc celkem 128.590 km
telegrafních vedení (drátů).
Poštovní správě náleželo
71.074 km vedení a zbytek jednak železnicím
(57.433 km), jednak soukromým podnikům (83 km).
Z význačnějších telegrafních
staveb v roce 1928 byly provedeny,:pokud se týče
jsou prováděny tyto stavby:
Zakabelování státních a železničních
telegrafních vedení ve trati Vinohrady-Smíchov
v důsledku elektrifikace pražských nádraží.
Přeložení telegrafních vedení
se sloupů na střešní stojany v Jindřichově
Hradci, kabelování telegrafních vedení
v Trutnově. Prodloužení telegrafního
vedení č. 764 z Drahanovic do Olomouce. Přeložení
meziměstské telefonní trati v úseku
Břeclav-Podivín. Rekonstrukce telegrafních
tratí Bratislava-Galanta, Spišská Nová
Ves-Chrást, Brod n. Tisou-Saldobož, Saldobož-rumunská
hranice, Brod n. Tisou-rumunská hranice (na Halmei). Sloučení
telegrafní a telefonní trati Humenné-Snina,
rozdělení společné trati Užhorod-Michalovce
na trať telegrafní a telefonní.
Pro rok 1929 chystá se především kabelování
telegrafních vedení Bubny-Dejvice a Liberec-Tanvald;
dále rekonstrukce telegrafních tratí Köbölkut-Parkan,
Žilina-Čadca, Žilina-Povážská
Bystrica a Spišská Nová Ves-Poprad.
V telegrafní ústřední stanici v Praze
přispělo k mechanisaci provazu a urychlení
manipulace kromě zavedení zvláštního
registračního přístroje také
pořízení adresografu.
V roce 1928 provedena rekonstrukce telegrafních ústředen
v Brně a v Plzni. V Ústí n. L. pak zaveden
telegrafní přepojovač:
Radiotelegrafní provoz vykazuje v roce 1927 potěšitelný
vzestup. Ve čtyřech radiotelegrafních relacích
Praha-Bělehrad, Londýn, Milán a Paříž
dopraveno bylo do ciziny 178.453 telegramy o 2,291.466 slovech,
z ciziny k nám bylo dopraveno 100.750 telegramů
o 1,381.486 slovech. Zajímavo je, že v radiotelegrafní
dopravě převyšuje počet telegramů
od nás odeslaných počet telegramů
k nám došlých, kdežto v dopravě
po drátě je naopak počet telegramů
došlých větší než počet
telegramů odeslaných. ČsI. telegrafní
správa podporuje usilovně používání
radiotelegrafie jakožto výhodnějšího
zdroje příjmů, neboť radiotelegrafní
podíl její (polovina sazeb) jest vyšší
než při dopravě telegramů po drátě.
Koncem roku 1927 bylo v činnosti 15 vysílacích
stanic radiotelegrafních a radiotelefonních a 22
přijímacích stanic radiotelegrafních;
proti roku 1926 přibyly 3 přijímací
stanice.
V roce 1928 byla sjednána radiotelegrafní relace
s Amsterodamem, relace s Paříží
prodloužena o noční službu a také
radiová relace s Milánem rozšířena.
Vyjednává se o zavedení radiotelegrafní
dopravy ve styku se Švýcarskem a Dánskem.
Značného finančního úspěchu
slibuje si telegrafní správa od krátkovlnné
radiové dopravy ve styku s Amerikou,
Pokud jde o činnost stavební, sluší
se zmíniti o zřízení radiofonní
stanice v Satalicích pro rozšiřování
novinářských a bursovních zpráv
Č. T. K. na území našeho státu.
Tím přešlo se od radiotelegrafie k radiotelefonní,
která se lépe hodí pro tyto účely.
Proto bylo zrušeno několik poštovních
přijímacích radiotelegrafních stanic.
Odbočky Č. T. K. a různí zájemci
si přijímají tyto radiofonické zprávy
sami. K tomu účelu byla také zřízena
radiofonní ústředna v místnostech
Č. T. K. Kbelské radiotelegrafní stanice,
sloužící pro, zabezpečení dopravního
letectví všech leteckých linek, ústících
do Prahy, byly přemístěny do budovy satalické
stanice a na letišti ve Kbelích zřízena.
ústředna, která celý tento provoz
řídí. V Mariánských Lázních
zřízena přijímací radiotelegrafní
stanice pro účely dopravního letectví
a spojena linkou s vysílačem v Karlových
Varech. Pro vysílací stanici v Košicích
objednáno rozšíření elektrárny
o 1 Dieselův motor 75 HP s příslušným
elektrickým generátorem. V přijímací
radiostanici na Bílé Hoře byla postavena
krátkovlnná přijímací stanice
pro předběžná studia šíření
se krátkých vln a zakoupena nová nabíjecí
soustrojí. Radiotelegrafní ústředna.
byla vyzbrojena bezhlučnými psacími stroji
s automatickými posunovači pásků pro
transkripci radiotelegramů ze sluchového příjmu.
Z nejdůležitějších úkolů
telegrafní správy v roce 1929 jest vybudování
radiotelegrafní vysílací stanice na. krátké
vlny, aby bylo možno přímé spojení
s Amerikou, ve kterém jsme dosud odkázáni
na pomoc cizích telegrafních správ. Zároveň
bude rozmnoženo krátkovlnné přijímací
zařízení ve stanici na Bílé
Hoře a zmodernisováno celkové elektrické
zařízení dosavadního systému
místního na systém ústřední.
Radiofonní rozhlas pronikal minulého raku
do širších vrstev obecenstva; jak dosvědčuje
statistika o počtu koncesionářů přijímacích
radiofonních stanic v roce 1927 (viz diagram č.
3 v tabulce III).
V lednu 1928 vzrostl počet koncesionářů
na 225.309, v únoru na 227.630; v březnu na 227.872,
v dubnu však poklesl na 226.748, v květnu na 226.105
a v červnu na 224.132. Vyhovujíc zájmu posluchačů
rozhlasu, aby mohli poslouchati rozhlas na krystalové přijímače,
dokončila telegrafní správa v prvé
polovici letošního roku výstavbu rozhlasové
stanice 2 KW v Hanisce u Košic, jež dána
ihned do provozu, a provádí výstavbu 10 KW
rozhlasové sanice v 11Zoravské Ostravě
a 12 KW stanice v Bratislavě. Studuje se otázka
velkého rozhlasového vysílače asi
30-50 KW a rozšíření nynějšího
24 KW vysílače v Brně na vysílač
o energii 10-12 KW. Oba tyto projekty zamýšlí
telegrafní správa uskutečniti v roce 1929.
Pro rozhlasovou stanici v Bratislavě byla zakoupena
2 zásobní soustrojí. Uvolněno bylo
užívání zpětné vazby do
antény pro přijímací stanice koncesionářů
československého rozhlasu. Aby se umožnilo
vysílání programů jiných států,
na př. z Varšavy, Vídně a Berlína
bylo zapojeno naše simultánní zařízení
na sítě těchto států. Do našeho
simultánního rozhlasu byla často pojata i
stanice v S. H. S. v Záhřebu.
V druhé polovině roku 1927 přikročila
telegrafní správa k rekonstrukci a k pronikavé
reorganisaci sítě pražské potrubní
pošty; délka jejího potrubí činila
roku 1927 celkem 8.130 m. V roce 1928 pokračuje se ve výstavbě
sítě potrubní pošty a časové
služby ve Velké Praze; až dosud bylo položeno
vedení potrubní pošty s příslušnými
kabely v Jindřišské ulici; na Václavském
náměstí, na Příkopech, v Národní
třídě, v Panské ulici; na Havlíčkově
nám. a částečně k Wilsonovu
nádraží; celkem položeno cca 12.000 v
potrubí.
Pokračujíc v reorganisaci sítě potrubní
pošty, zamýšlí telegrafní správa
v roce 1929 tuto síť rozšířiti
na trati mezi poštovním úřadem 31 na
Vinohradech a 36 na Žižkově; mezi poštovními
úřady 35 a 32 na Vinohradech, dále mezi posléze
jmenovaným úřadem a poštovním
úřadem 65 v Nuslích, pak mezi poštovním
úřadem 4 a poštovními úřady
27 a 17 v Praze II. V další skupině má
býti vybudováno vedení mezi poštovním
úřadem 8 (Malá Strana) a poštovním
úřadem 28 v budově senátu, odtud do
poštovního úřadu 10 (Hrad), 11 (Břevnov)
a 47 (Dejvice); ve skupině na sever a východ města
mají býti zbudována spojení mezi úřadem
6 a 14 (Praha VII), případně 46 na Letné
a dále vedení ke karlínským poštovním
úřadům 40 a 41. Mimo to hodlá telegrafní
správa provésti v roce 1929 vnitřní
výstavbu potrubní ústředny a strojovny
na hlavní poště a výstavbu jednotlivých
stanic s příslušným strojovým
zařízením v poštovních úřadech,
spojených vybudovanými tratěmi, jakož
i stanic účastnických, snad bude možno
částečně realisovati tento program
ještě v roce 1928.