Zákon číslo 221/24 Sb. z. a n. v nejdůležitějších
bodech přání dělnictva nesplnil. To
jsme prohlásili již při projednávání
návrhu. Návrh, který vypracoval výbor
odborníků zřízený ministrem
sociální péče, lišil se podstatně
od návrhu vládního. Důležitá
základní ustanoveno tohoto původního
návrhu, při jehož zpracování
se politický a osobní vliv projevil jen v nepatrné
míře, byla vládou změněna.
Říšský svaz německých
nemocenských pokladen již k tomuto návrhu zaujal
stanovisko v obšírném posudku a hájil
v něm požadavky, které vytýčila
dělnická třída ve starém Rakousku
v boji za sociální pojištění.
Vládní návrh, který již sám
o sobě byl zhoršením proto původnímu
návrhu, stal se jak v podvýboru, tak také
v sociálně-politickém výboru předmětem
velmi prudkých útoků občanských
stran a již tenkráte zesílenému vlivu
občanských stran se podařilo dosíci
množství podstatných závazků.
Přes to však pracovali jsme pro uzákonění
tohoto návrhu, poněvadž jsme konečně
jednou chtěli viděti uskutečněno sociální
pojištění, jež mělo býti
ve starém Rakousku již téměř
uzákoněno, a poněvadž jsme chtělo
opatřiti - byť o nedostatečnou - sociální
péči o invalidní dělníky, jejich
vdovy a sirotky. Domnívali jsme se, že dělnická
třída, až její mocenské postavení
vzroste, zákon zlepší. Proti tomuto našemu
předpokladu podala nynější vládní
koalice sněmovně návrh tisk 1225, který
jest dalším základním zhoršením
dosud platného zákona, který nejen téměř
úplně ruší nepříliš
veliká práva, která byla poskytnuta dělníkům
v sociálních pojišťovnách, nýbrž
který také okruh pojištěnců,
pro něž toto sociální pojištění
platilo, zmenšuje téměř o třetinu
a snaží se právě nejpotřebnější
třídy dosavadních pojištěnců
z pojištění vyloučiti. A tento návrh
jest podáván v době hospodářského
rozmachu, v době, kdy téměř všude
se mluví o otázce zlepšení sociálního
pojištění.
V této souvislosti nechceme kritisovati vládní
návrh. Stačí nám jen, konstatujeme-li,
že vládní návrh zrodil se ze záští
k dosavadním správním činovníkům
nemocenských pojišťoven a že se tato zaujatost
nezastavuje ani před institucí, jejíž
složení vyhovuje nejrozsáhlejším
nárokům na omezení vlivu dělnické
třídy, totiž před Ústřední
sociální pojišťovnou. Celý návrh
svědčí o tom, že bylo zřejmým
úmyslem ponížiti dosavadní činovníky
nemocenských pojišťoven. Jen tím lze vysvětliti,
že se pomýšlí na zrušení Svazů,
čímž chce vláda zajisté dokázati,
že chce zrušiti právě ony ústavy,
které vznikly ze svobodného rozhodnutí pojištěnců
a jejich nositelů, na něž nebylo působeno.
I když jsme tedy již dříve zjistili, že
několikráte uvedený zákon potřebuje
reformy, přes to jsme nenavrhli novelování
tohoto zákona, poněvadž ze zkušenosti
víme, že k provedení každého zákona
jest třeba určitého času. Víme
ze zkušenosti v Německu, že se také na
tamějším zákonu o sociálním
pojištění ukázaly vady, které
odborníci ihned také po projednání
zákona zjistili a přece se v prvých letech
činnosti této nově zřízené
instituce vážně neuvažovalo o napravení
těchto vad zákonem.
Zdělávajíce náš návrh,
přihlíželi jsme pokud možno ke všem
požadavkům, které vytýčili zástupci
dělnické třídy jako zásadu
spravedlivého sociálního pojištění.
Původně zamýšleli jsme v tomto návrhu
řešiti také otázku pojištění
pro případ nezaměstnanosti. Všeobecně
se má za to, že při gentské soustavě
nelze setrvati a že musí býti najisto nahrazena
pojištěním zaměstnanců pro případ
nezaměstnanosti. O gentské soustavě, systému,
jehož bylo lze snad před válkou použíti,
i když víme, že se již před rokem
1914 ozývaly hlasy označující gentskou
soustavu za nezpůsobilou, dnes lze jistě říci,
že pro poměry po válce, v nichž krise
jsou mnohem mocnějším a trvalejším
zjevem, naprosto nepostačuje. Jestliže jsme se zřekli
pojmouti tento druh pojištění do svého
návrhu, učinili jsme tak proto, že se domníváme,
že před řešením této otázky
musí býti nezbytně vyřízena
otázka prostředkování práce.
Musíme se tedy především starati o to,
aby byl parlamentně konečně projednán
návrh o prostředkování práce,
který rozpočtový výbor odsunul. Pak
musí býti ihned rozřešen návrh
o pojištění zaměstnanců pro případ
nezaměstnanosti, poněvadž nynější
stav jest trvale neudržitelný.
Druhá otázka, jíž jsme se musili zabývati
pracujíce náš návrh, bylo zaopatření
osob starších 60 let, které byly vyloučeny
ze zákona číslo 221/24, a o něž
se vláda přes veškeré sliby nepostarala.
V našem návrhu upustili jsme tedy od hranice stáří,
která byla ustanovena pro zahrnutí do pojištění
a tím se nám podařilo pojmouti do pojištění
všechny osoby, které dne 1. ledna 1925 vykonávaly
zaměstnání pojistně povinné.
Péče o zaměstnance, kteří nekonají
zaměstnání pojistně povinná,
musí býti upravena zvláštním
zákonem. Ve svém návrhu postarali jsme se
ipso jure také o pojištění starobní
a invalidní.
Vždy jsme hájili stanovisko, že nositelem pojištění
má býti jednotná pojišťovna a touto
naší zásadou řídili jsme se také
v návrhu. Zřízení jednotné
pojišťovny znamená nejen zlevnění
správy, kterážto okolnost jest prý nejdůležitější
pro reformní snahy občanských stran, nýbrž
tento způsob organisace pojišťoven zaručuje
nejlepší vyrovnání risika a umožňují
se jím nejvyšší dávky. Druhy pojišťoven,
které podle nynějšího zákona
mají býti utvořeny vedle okresních
nemocenských pojišťoven, jsou jen dílem
aspirací jistých politických stran. Podle
našeho návrhu správa pojišťoven přísluší
pojištěncům, při čemž však
ponecháváme největší volnost
kontrolní činnosti zaměstnavatelů.
Otázka samosprávy sociálních pojišťoven
pojištěnci pokládá se za otázku
politickou. Ve skutečnosti dlužno ji však posuzovati
čistě věcně. Sociální
pojišťovny mají býti ústavy pojištěnců.
Bude se jim tím lépe dařiti, čím
větší bude vliv pojištěnců
na ústavy, které byly pro ně zřízeny.
Rozvoj nemocenského pojištění ve starém
Rakousku a v Československé republice byl umožněn
jen tím, že pojištěncům byl poskytnut
rozhodující vliv na pojištění.
Ve svém návrhu jsme ustanovili, že právo
voliti přísluší všem pojištěncům
nehledě k jejich stáří. Všichni
pojištěnci, kteří musí platiti
své příspěvky, mají míti
možnost vykonávati rozhodující vliv
na správu sociálních pojišťoven.
Ustanovili jsme také, že všichni činovníci
sociálních pojišťoven, tedy o Ústřední
sociální pojišťovny mají býti
voleni přímo pojištěnci.
Dosavadní rozčlenění organisace se
neosvědčilo. V zákoně byla ustanovena
Ústřední sociální pojišťovna
za nejvyššího činitele jak pro záležitosti
nemocenského pojištění, tak také
pojištění starobního a invalidního.
Tento způsob organisace nebyl věcně odůvodněn
a nevyhovoval ani po stránce národní. Ve
svém návrhu tedy navrhujeme, aby byly zřízeny
dvě Ústřední sociální
pojišťovny, a to jedna pro příslušníky
českého a slovenského národa a druhá
pro příslušníky ostatních menšinových
národů tohoto státu. Dále činíme
opatření, že nejvyššími činiteli
nemocenského pojištění ustanovují
se dosavadní Svazy nemocenských pojišťoven
a jako nejvyšší činitel pro pojištěn
i starobní a invalidní zmíněné
již Ústřední sociální
pojišťovny.
Po stránce práva materiálního navrhujeme
četné změny. Pojem invalidity byl v zákonu
vymezen příliš široce, my pojali jsme
do našeho návrhu ustanovení zákona o
pojištění soukromých zaměstnanců.
Přiznáváme starobní důchod
nehledě ke stupni invalidity, rovněž tak ustanovujeme
absolutní nárok na důchod vdovský.
Ve svém návrhu zrušili jsme absolutní
karenci požitku nemocenského pojištění,
počet mzdových tříd jsme rozšířili,
náležitě jsme propracovali za opatření
pro případ mateřství, čekací
dobu jsme zkrátili a pro pojištěnce s účinností
zákona jsme ji zrušili a provedlo spoustu zlepšení,
která podrobněji vysvětlíme pojednávajíce
o jednotlivých kapitolách.
K §u 2:
V §u 2 navrhujeme, aby byla škrtnuta slova "a nevykonává
jich jako vedlejší zaměstnání
nebo příležitostně". Toto ustanovení
vedlo k tomu, že z pojištění bylo vyloučeno
mnoho osob, které svým zaměstnáním
měly býti zajisté povinně pojištěné.
Škrtnutí tohoto odstavce jest tím více
odůvodněno, že nejvyšší správní
soud v několika rozhodnutích způsobil, že
byly vyloučeny osoby, které zákonodárce
ani vyloučiti nezamýšlel.
K §u 3:
V §u 3 z týchž důvodů navrhujeme,
aby byla škrtnuta slova "a nikoliv pouze příležitostně".
K §u 5:
V §u 5, písm. a) navrhujeme, aby před slovo
"drah" bylo vsunuto slovo "státních".
Podle nynějších ustanovení byli všichni
železniční zaměstnanci, ať byli
zaměstnáni u státních drah nebo nestátních,
vyloučeni z pojištění. Takovýto
výklad tohoto ustanovení nebyl zajisté v
intencích zákonodárcových.
K §u 7:
V §u 7 pojištění ipso jure, které
dosud platilo jen pro nemocenské pojištění,
rozšiřuje se také na starobní a invalidní
pojištění. Touto otázkou zabýval
se již důkladně podvýbor sociálně-politického
výboru při jednání o nynějším
zákonu číslo 221/24. I odborníci,
kteří bylo přibráni do tohoto podvýboru,
musili uznati, že pojištění ipso jure
pro starobní a invalidní pojištění
jest s věcných hledisek úplně odůvodněno
a také po stránce pojistně matematické
nemohl býti uveden ani jeden podstatný důvod,
který by bylo lze uplatniti proti tomuto opatření.
Zásada, že pojištěn má býti
ten, kdo vykonává zaměstnání
povinně pojištěné, jest úplně
odůvodněna.
Škrtnutí odstavce 2 v §u 7 jest jen logický
důsledek změny odst. 1, o níž bylo mluveno.
K §u 10:
Škrtnutí slov "pokud není nahodilý"
souvisí se změnou v §§ 2 a 3, rovněž
tak škrtnutí slov v 2. odst. tohoto paragrafu "pokud
obvyklé poskytování jich má vliv na
vyměření mzdy".
K §u 11:
V §u 11, odst. 1, navrhujeme, aby byla škrtnuta slova
"podle místních průměrných
cen" a aby byla vložena slova "podle tržních
cen". Dosavadní způsob zjišťování
naturálních požitků měl často
v zápětí nedostatečné pojištění.
Hodnota naturálních požitků se často
ustanovovala úplně svémocně a mohli
jsme zjistiti, že jednotlivé politické úřady
ustanovily naturální požitky částkou
4 Kč, jiné 6 Kč a 8 Kč. Tyto částky
zajisté nevyjadřují hodnotu naturálních
požitků a proto žádáme ve svém
návrhu, aby naturální požitky byly ustanovovány
podle cen tržních.
V odst. 2 tohoto paragrafu ustanovujeme, že hodnotu naturálních
požitků má vyměřovati zvláštní
komise, kterou zřídí každý politický
úřad pro svůj obvod a která je složena
ze stejného počtu zástupců odborové
organisace zaměstnavatelů a zaměstnanců.
Tato komise vyměřujíc hodnotu naturálních
požitků bude moci přihlížeti k
různým poměrům v jednotlivých
oblastech mnohem lépe, než to mohl učiniti
jediný orgán zemské politické správy.
K §u 12:
Navrhované rozšíření počtu
mzdových tříd opírá se v základě
o návrh, který kdysi vypracovala odborná
komise. Zařazení učedníků,
kteří nedostávají mzdy, do prvé
mzdové třídy, bylo častokráte
těžkým poškozením právě
oné vrstvy lidí, kteří vyžadují
největší ochrany. Ve 4. odst. ustanovujeme,
že učedníci mají býti zařaděni
do mzdové třídy podle mzdy, jakou má
plně placený zaměstnanec onoho oboru po vyučení
v onom podniku nebo v nejbližším okolí,
pokud mzda učedníkova neodůvodňuje
zařadění do vyšší mzdové
třídy.
Podle dosavadního odstavce 5 zákona mohla hodnota
naturálních požitků způsobiti
zařadění jen o tři mzdové třídy
výše. My hájíme stanovisko, že
základem zařadění má býti
skutečný výdělek dělníkův
a musili jsme proto vycházejíce s tohoto zásadního
stanoviska navrhnouti, aby toto omezující ustanovení
bylo vypuštěno.
Rozmnožení počtu mzdových tříd
pro starobní a invalidní pojištění
souvisí logicky s naším návrhem na rozmnožení
mzdových tříd pro nemocenské pojištění
v §u 12.
V dosavadním odst. 7 bylo ustanoveno, že mzdové
třídy mohou býti měněny nařízením
po návrhu Ústřední sociální
pojišťovny. Navrhujeme, aby toto ustanovení bylo
škrtnuto, poněvadž se domníváme,
že mzdové třídy mají býti
měněny jen zákonem.
K §u 13:
Dosavadní ustanovení zákona, podle nichž
má býti pojištěnec přeřaděn
do mzdové třídy teprve v příštím
příspěvkovém období, častokráte
těžce poškodilo pojištěnce, a proto
navrhujeme, aby toto ustanovení bylo změněno.
Podle téže zásady mění se ods.
2 tohoto paragrafu.
K §u 14:
Změna, kterou navrhujeme v §u 14, jest přizpůsobena
původnímu návrhu, který podala vláda.
Uschovávání mzdových záznamů
po dobu 10 let, jak navrhujeme, jest třeba zvláště
vzhledem k starobnímu a invalidnímu pojištění
a vzhledem k tomu, že chceme, aby pojištění
ipso jure platilo také pro pojištění
starobní a invalidní.
K §u 15:
Naše změny k §u 15 opírají se úplně
o původní vládní návrh. Tímto
ustanovením má býti nejen založeno právo
zmocněnců pojišťovny směti nahlížeti
do všech záznamů, rozhodných pro vyměření
mzdy, nýbrž mají míti i právo
činiti si opisy. Spolupráce závodních
výborů nebo důvěrníků
při této činnosti jest plně odůvodněna
zájmem, který má dělnictvo na řádném
pojištění.
Odst. 2 §u 15 byl pojat do zákona jen na nátlak
několika zástupců občanských
stran. Při činnosti zmocněnců pojišťovny
nejde o věci, při nichž by byl v sázce
vážný obchodní nebo výrobní
zájem, na druhé straně by však tohoto
ustanovení mohlo býti častokráte použito
k šikanování těchto zmocněnců
lidu.
K §u 16:
Škrtnutí slov "nebo spočívá
na zřejmě nesprávných skutkových
předpokladech" jest odůvodněno tím,
že v takovém případě jde o zaměstnavatele,
který nesplnil ohlašovací povinnosti uložené
mu zákonem. Stačí tedy úplně,
poskytne-li se zaměstnavateli právo proti takovému
předpisu se odvolati, odporuje-li zákonu nebo bylo-li
řízení vadné.
K §u 17:
Změna §u 17, podle níž slova "kdy
pojištěnec přestal je vykonávati"
mají býti škrtnuta a nahrazena slovy "kdy
pojištěnec skončil poměr zakládající
pojistnou povinnost" jest odůvodněna známými
rozhodnutími nejvyššího správního
soudu.
K §u 18:
Změny, které navrhujeme k §u 18, týkají
se jen několika zkušeností získaných
z praxe o přiznávání dávek,
které jsou zvláště důležité
pro starobní a invalidní pojištění.
K §u 20:
V §u 20, odst. 1 navrhujeme, aby byla škrtnuta druhá
věta a nahrazena ustanovením, že čekací
doba pojištěncova počíná tím
okamžikem, od něhož bylo předepsáno
doplácení pojistného. Vložení
tohoto ustanovení vyvěrá z našeho názoru,
že pojištění má začíti
od té chvíle, kdy zaměstnanec začal
vykonávati zaměstnání pojistně
povinné.
K §u 21:
Lhůta ustanovená k předložení
výkazů o zaměstnaných osobách
a o mzdě častokráte nestačí
pro praktické potřeby pojišťovny, proto
žádáme, aby bylo vloženo ustanovení,
že tyto výkazy mají býti předloženy
na žádost nemocenské pojišťovny kdykoliv
a že mzdové výkazy má vedle toho potvrditi
závodní výbor nebo důvěrník.
K §u 23:
Změna ustanovení §u 23 jest odůvodněna
naším zásadním názorem, že
nositelem pojištění má býti jednotná
pojišťovna. Již ve všeobecné části
důvodové zprávy poukázali jsme na
to, že jednotná pojišťovna způsobí
snížení správních výdajů,
oč všichni zájemníci pojištění
usilují. V jednotné pojišťovně
dojde však také nejlépe a nejúčelněji
k vyrovnání risika a umožní se tím
největší výkonnost těchto orgánů.
Roztříštění nemocenského
pojištění jest největším
zlem pro sociální pojištění,
i když tyto orgány jsou povolány prováděti
jen nemocenské pojištění. Mnohem zhoubněji
působí však toto roztříštění
tam, kde pojišťovny jsou nositeli celkového pojištění,
jako jest tomu u nás. Každé odchýlení
od myšlenky jednotné pojišťovny ztěžuje
aparát a působí zatížení,
jehož nelze nijak ospravedlniti.
K §u 24:
Ustanovení, které navrhujeme v §u 24. odst.
1, souvisí logicky se změnou v §u 23.
Škrtnutí odst. 3 §u 24 jest odůvodněno
naším názorem, že obor působnosti
nemocenské pojišťovny má se vztahovati
jen na obvod jedné okresní politické správy.
Navrhovaný nový odstavec navrhli jsme proto, že
změnou obvodu okresní nemocenské pojišťovny
i v mezích politického okresu nemohou se prováděti
národní přesuny.
K §§ 25 až 30:
Škrtnutí §§ 25 až 30 jest logickým
důsledkem našeho návrhu k §u 23.
K §u 31:
V §u 31 navrhujeme, aby bylo škrtnuto písm. d)
"správce (ředitel)". Podle našeho
názoru mají správu sociálních
pojišťoven obstarávati jen svobodně zvolení
činitelé. Ve starém rakouském zákoně
a ani v novelovaných zákonech československých
nebylo nikde ředitelství ustanoveno jako orgán
nemocenské pojišťovny. Ani to, že nemocenská
pojišťovna má nyní také prováděti
určité práce starobního a invalidního
pojištění, neodůvodňuje, aby
se zaváděl nový orgán. Podle našeho
názoru svobodně zvolení činitelé
nemocenské pojišťovny, Ústřední
sociální pojišťovny, zaručují
veškerou jistotu za řádné odvádění
pojistného a provádění veškeré
agendy starobního a invalidního pojištění.
K §u 33:
V prvém odstavci § u 33 navrhujeme, aby byla škrtnuta
slova "pokud jsou starší 20 let" až...
"20. rok svého věku" a aby slova "povinně
pojištěné" byla nahrazena slovem "pojištěné".
Nemůžeme pochopiti, proč by se měl činiti
rozdíl při právu voliti. Osoby, které
odvádějí příspěvky sociální
pojišťovně, jsou také oprávněny
vykonávati rozhodující vliv na složení
správy tohoto ústavu. Volební právo
má příslušeti nejen osobám povinně
pojištěným, nýbrž i pojištěncům
vůbec, tedy také dobrovolně pojištěným.
§ 33, odst. 2 ustanovuje, kdo jest vyloučen z volebního
práva. Ve svém návrhu žádáme,
aby žádná odsouzení pro trestné
činy politické nepůsobila ztrátu volebního
práva do sociálních pojišťoven,
kterážto zásada měla by býti
v demokratické republice u znávána.
V §u 33, odst. 3 žádáme, aby bylo škrtnuto
slovo "občan", poněvadž stojíme
na stanovisku, že také právo býti volen
má příslušeti všem pojištěncům,
nehledě k jejich státní příslušnosti.
Rovněž tak se domníváme, že stanovená
hranice stáří 26 let pro výkon pasivního
volebního práva jest příliš vysoká
a rovněž tak, že jest třeba, aby výkon
pasivního volebního práva byl vázán
na šestiměsíční karenci. Při
fluktuaci, kterou pozorujeme v pravidelných dobách,
mohlo by toto ustanovení vésti často k tomu,
že by při obsazování správy nemocenské
pojišťovny nebylo možno přihlížeti
k pojištěnci sebe schopnějšímu.
K §u 34:
V dosavadním zákoně bylo ustanoveno, že
pojištěnci volí přímo pouze delegáty
na valnou hromadu, kdežto členy výboru Ústřední
sociální pojišťovny volili mandatáři
okresních nemocenských pojišťoven. Nemůžeme
pochopiti, proč správní orgány sociálních
pojišťoven nemají vyjíti vesměs
z přímé volby a proč má býti
vyloučen právě vliv pojištěnců
na ústřední instituci sociálního
pojištění, která nejen rozhoduje o veškerém
došlém pojistném na starobní a invalidní
pojištění, nýbrž i o všech
dávkách v tomto oboru.
K §u 36:
Podle dosavadního ustanovení nebylo dosud možné
odvolání do rozhodnutí politického
úřadu I. stolice pokud jde o složení
volební komise a jmenování přísedících.
Náš návrh nyní toto odvolání
umožňuje, při čemž ovšem vzhledem
ke krátkosti celého řízení
musí býti dána také lhůta,
do které politický úřad musí
učiniti rozhodnutí.
Podle našeho již uvedeného stanoviska k §u
34 musili jsme vložiti nový odst. 2, v němž
jest ustanoveno řízení stran Ústřední
sociální pojišťovny.
K §u 37:
V §u 37 žádáme, aby výkaz, který
má vyhotoviti zaměstnavatel o členech u něho
zaměstnaných, a který jest zároveň
také voličským seznamem, byl podepsán
závodním výborem nebo důvěrníkem.
Jest třeba, aby v této důležité
listině skutečně také byly uvedeny
všechny osoby zaměstnané v podniku a proto
jest tedy nutno, aby se zabránilo zbytečným
námitkám proti voličským seznamům,
aby tuto listinu podepsal jak zaměstnavatel tak také
zástupci zaměstnanců.
K §u 38:
V dosavadním zákoně bylo ustanovení,
že každý volič může odevzdati
hlasovací lístek, na němž označil
stranu, pro níž hlasuje. Podle našeho návrhu
jest volební řízení úplně
přizpůsobeno volebnímu řízení
ustanovenému pro všechny veřejné volby
a proto jsme navrhli, aby pro všechny kandidující
strany byly zhotoveny kandidátní listiny, které
musí býti dodány každému jednotlivému
voliči. Řízení, které navrhujeme,
způsobí sice zdražení, avšak jen
tímto způsobem lze dosíci skutečného
rozhodnutí voličů bez vykonávání
vlivu. Různou barvu pro hlasovací lístky
žen navrhujeme z důvodů statistických
a zajisté všem stranám bude na tom záležeti,
aby zjistily, jak volí ženy. Tajnost volebního
práva zůstává ovšem tímto
postupem nedotčena.
K §u 39:
Vzhledem ke konstrukci, kterou jsme navrhli, aby byly utvořeny
dvě Ústřední sociální
pojišťovny, a to jedna československá
a jedna pro menšiny, jest třeba, abychom učinili
opatření, jak se mají nemocenské pojišťovny
rozděliti mezi obě Ústřední
sociální pojišťovny. Nejúčelnější
by ovšem bylo zavedení zásady personality,
leč tento postup jest v praktickém životu neproveditelný,
poněvadž by to jak zaměstnavatele, tak také
zaměstnance, zvláště však prvého,
těžce zatížilo. Rozhodli jsme se tedy
pro to, že správní orgán každé
nemocenské pojišťovny má rozhodnouti,
ke které Ústřední sociální
pojišťovně se připojí. § 39
upravuje volební řízení pro složení
Ústřední sociální pojišťovny.
V §u 40
činíme opatření, aby jak pro volbu
delegátů do valné hromady, tak také
pro volbu výboru Ústřední sociální
pojišťovny byly vydány kandidátní
listiny.
K §u 47:
Ve svém návrhu činíme opatření,
aby byl zřízen volební prostor, poněvadž
se podle dosavadních zkušeností ukázalo,
že pro provádění tajné volby
jest volební prostor nezbytnou potřebou.
K §§ 46 a 48:
Změna §§ 46 a 48 nepotřebuje podrobnějšího
odůvodnění.
K §u 50:
V tomto paragrafu upravuje se řízení, jež
dlužno zachovati po skončení volebního
výkonu při volbě členů výboru
Ústřední sociální pojišťovny.
Zde ustanovujeme, že se oné Ústřední
sociální pojišťovně má zaslati
jen zápis o volbách, který podepíší
všichni členové volební komise, kdežto
kandidátní listiny zůstanou uschovány
zapečetěné u nemocenské pojišťovny,
od které si je může Ústřední
sociální pojišťovna, potřebuje-li
jich vyžádati.
K §u 55:
Zde se jen ustanovuje, že všechny předpisy o
volebním řízení pro nemocenské
pojišťovny, pokud v tomto návrhu není
nic ustanoveno, platí analogicky také pro volby
do Ústřední sociální pojišťovny.
K §u 56:
V duchu našeho zásadního názoru, že
správa pojišťoven jest především
věcí pojištěnců, navrhujeme,
aby představenstvo okresní nemocenské pojišťovny
bylo bráno z pojištěnců. V písm.
f) tohoto paragrafu bylo ustanoveno, že ustanoviti náhradu
pro funkcionáře nemocenských pojišťoven
lze jen v rámci směrnic vydaných Ústřední
sociální pojišťovnou. Toto opatření
pokládali jsme za omezení samosprávy a navrhujeme
tedy, aby toto ničím neodůvodněné
ustanovení bylo vypuštěno.
K §u 58:
V §u 58. odst. 1 navrhujeme, aby byla škrtnuta druhá
věta, poněvadž se domníváme,
že shromáždění delegátů
musí býti vyhrazeno právo pojednati o všech
otázkách, k jejichž řešení
většina dá souhlas, a že není možno
předpisovati delegátovi, co se může
navrhovati.
K §u 59:
Naše stanovisko k §u 59, odst. 1 souvisí logicky
s naším stanoviskem k §u 56. Podle dosavadních
ustanovení zákona zástupci zaměstnavatelských
a zaměstnaneckých organisací byli sice oprávněni
vykonávati pasivní volební právo.
kdežto zástupci zaměstnanců mohli vykonávati
pasivní volební právo jen tehdy, byli-li
sami povinně pojištěnými členy.
Jest tedy jen samozřejmou věcí, žádáme-li
aby také zástupci zaměstnanců, nehledě
k jejich pojistné příslušnosti, mohli
vykonávati pasivní volební právo.
K §u 61:
V dosavadním §u 61 bylo ustanoveno, že politický
úřad jest oprávněn zbaviti úřadu
člena představenstva, jenž přestal býti
příslušníkem skupiny, za níž
byl zvolen. Tuto funkci přidělujeme nyní
Ústřední sociální pojišťovně
a zároveň ustanovujeme, že se na místo
tohoto funkcionáře povolává náhradník.
K §u 62:
Ponechali jsme konstrukci starého zákona, že
menšina má nárok na volbu náměstka
starostova, avšak ustanovili jsme, že tato menšina,
která se musí skládati nejméně
ze tří členů, volí tohoto náměstka
starostova sama, aniž ostatní členové
představenstva měli na tuto volbu nějaký
vliv.
K §u 63:
Navrhujeme, aby byla škrtnuta slova "mimo úředníky
uvedené v §u 69" a slova "v mezích
vzorného služebního řádu, jejž
vydá Ústřední sociální
pojišťovna". Dosavadní ustanovení
zákona, podle něhož nejdůležitější
úředníci odborů nemocenské
pojišťovny byli jmenováni Ústřední
sociální pojišťovnou a že také
poměry pro ustanovení ostatních úředníků
musí býti upraveny jen v mezích vzorného
služebního řádu, jejž vydá
Ústřední sociální pojišťovna,
pokládali jsme za úplně neodůvodněné
zasáhnutí do samosprávy pojišťoven
a proto navrhujeme, aby tato omezující ustanovení
byla škrtnuta.
K §u 64:
Plurální volební právo jsme vždy
potírali. Vždy jsme je pokládali za protežování
majetných vrstev a proto navrhujeme škrtnutí
písm. d). Rovněž tak byli jsme vždy nepřáteli
písemného volebního řízení,
které naprosto nezaručuje čistoty voleb a
proto navrhujeme škrtnutí §u 64, písm.
f).
K §u 66:
V §u 66, odst. 2 bylo ustanoveno, že odepře-li
valná hromada delegátů na základě
zprávy dozorčího výboru absolutorium,
jest tím představenstvo prohlášeno za
zbaveno úřadu. Místo toho navrhujeme, aby
valná hromada delegátů zvolila ihned představenstvo,
čímž se zachová spojitost správy.
Navrhujeme, aby bylo vypuštěno rozšíření
oboru příslušnosti dozorčího
výboru, které přesahuje obor příslušnosti
ustanovený ve starém zákoně o nemocenském
pojištění.
K §u 69:
I když jazykové nařízení neplatí
pro nemocenské pojišťovny, přec byla všeobecně
patrna snaha použíti jazykového zákona
i pro nemocenské pojišťovny. Byly-li jazykový
zákon a jazykové nařízení všeobecně
pociťovány jako nesmírně tíživé,
demonstrovaly-li všechny národní menšiny
tohoto státu proti jazykovému zákonu a jeho
provádění, musíme za všech okolností
zabrániti tomu, aby se jazykového zákona
užívalo u Ústřední sociální
pojišťovny. Zde má národní otázka
ohromný sociální význam. Nejen pojištěnci,
nýbrž i nositeli pojištění musí
býti zůstaven na vůli styk ve vlastním
jazyku, nebo v jazyku, který si ustanovil za jazyk jednací.
Z této zásady vyvěrá náš
návrh k §u 69.
K §u 70:
Škrtnutí §u 70 shoduje se s naším
stanoviskem, které jsme zaujali k §u 31.
K §u 73:
Škrtnutí §u 75 souvisí s naším
návrhem k §§ 23 až 30, podle nichž
nositelem pojištění má býti jednotná
pojišťovna, kdežto všechny ostatní
nemocenské pojišťovny mají býti
zrušeny.
K §u 74:
Své stanovisko k tomuto paragrafu, v němž jsme
ustanovili, že mají býti zřízeny
dvě Ústřední sociální
pojišťovny, vyložili jsme již v dřívějším
oddílu.
K §u 75:
Návrh k §u 75 má svůj důvod v
ustavení dvou Ústředních sociálních
pojišťoven, jež jsme navrhli.
K §u 76:
Škrtnutí ředitelstva jako orgánu Ústřední
sociální pojišťovny, jest v duchu našeho
názoru, který jsme již vyjádřili
pojednávajíce o svém stanovisku k §u
31.
K §u 77:
Ustanovili jsme, aby se výbor Československé
ústřední pojišťovny skládal
ze 40 členů, výbor menšinové
Ústřední sociální pojišťovny
z 20 členů. Dále bylo ustanoveno, aby tři
čtvrtiny funkcionářů bylo voleno z
pojištěnců a 1/4 ze zaměstnavatelů.
Nynější způsob, že část
funkcionářů byla vzata z tak zvaných
odborníků, se neosvědčil. Toto opatření
znamená samo o sobě omezení samosprávy
a za našich politických poměrů vedlo
k tomu, že také odborníci byli vybráni
podle své politické příslušnosti.
K §u 78:
Dosud bylo ustanoveno, aby předsedu jmenoval president.
Stojíme na stanovisku, že i předsedu má
voliti výbor sám. Podle naší úpravy
předseda hlasuje také. Navrhujeme tedy, aby byla
škrtnuta poslední věta odstavce 3. Škrtnutí
odstavce 4 vyvěrá z našeho názoru, že
usnesení svobodně zvolené korporace nemůže
býti zrušeno jednotlivcem, jak jest to ustanoveno
v odstavci 4. Škrtnutí odstavce 6 jest v duchu našeho
názoru, který jsme vyslovili v předchozím
odstavci. Ustanovujeme zde, že všichni funkcionáři,
jakož i náměstkové předsedy jsou
voleni výborem a že šestičlenná
menšina může ze sebe zvoliti náměstka
předsedova.