Tento paragraf obsahuje normy o možnosti nahlédání
do spisů a o oznamování daňových
dat. Právo nahlédati do spisů jest důležitým
právem poplatníkovým k obhajobě jeho
zájmů; na druhé straně vyžaduji
toho ohledy na spořádané úřadování
vůbec; aby toto právo nebylo neobmezené a
aby bylo zabráněno jeho zneužívání,
uváží-li se, že i menší okresy
vyměřovacích úřadů vykazují
tisíce poplatníků.
Poplatník má podle ustanovení odst. 1. právo,
nejsa obmezen ani časem ani určitým podnětem,
nahlédati do svých přiznání
a podání. Jest oprávněn nahlížeti
i do cizích přiznání k dani činžovní,
do oznámení o uprázdnění a
o opětném pronájmu; aby to však nebylo
službě na závadu, budou pro to stanoveny určité
dny.
Další kontrolu veřejnosti stanoví odst.
2., který upravuje veřejné vykládání
rejstříků daňových.
Bude vydán pokyn, že není námitek, aby
si poplatník mohl poznamenati některá data,
která potřebuje pro své porovnání.
Odst. 3. umožňuje konečně zástupcům
samosprávných svazků, opatřiti si
za příčinou vyměření
autonomních dávek data z přiznání
k daní činžovní.
Další oprávnění poplatníkovo
k získání informací, pokud jde o materiál
k případnému podání odvolání
nebo ke stížnosti k nejvyššímu správnímu
soudu, obsahuje § 331.
V odst. 1. a 3. byla vypuštěna slova "pokud to
není službě na závadu". Obmezení
toto bylo jako příliš daleko jdoucí
škrtnuto v úvaze, že jest možno vyměřovacímu
úřadu k tomuto účelu vyhraditi zvláštní
dobu.
Tento paragraf zahrnuje všechny předpisy o opravných
prostředcích proti vyměření
daně, při čemž zná jen jediný
opravný prostředek pro všechny daně,
t. j. odvolání; nečině rozdílu
mezi stížností, rekursem a odvoláním.
Z nejdůležitějších norem, zde obsažených,
jest především, že odvolání
dlužno podati písemně u úřada,
cd něhož rozhodnutí vyšlo, a neumí-li
strana psáti, i ústně do protokolu. Dále,
že odvolání nemá odkládacího
účinku. V dalším je z důvodu
zjednodušení připuštěno, že
v určitých případech může
o odvolání rozhodnouti již úřad,
od něhož rozhodnutí vyšlo, ovšem
jen, je-li odvolání plně odůvodněno,
takže není třeba odvolání předkládati
vyšší instanci.
Z mezitimních opatření nelze se odvolati.
Ve znění vládní osnovy provedeny byly
některé důležité změny.
Doplňkem v odst. 6. vyhovuje se předneseným
přáním a dává se jím
přímo do zákona možnost, aby bylo povolováno
poshovění v případech, kde vyměření
daně bylo zřejmě nesprávným.
Poplatník musí ovšem o poshovění
v tomto případě žádati, což
se může státi i v odvolání samotném.
V prováděcím nařízení
budou vyměřovací úřady poukázány,
že musí podaná odvolání neprodleně
prohlédnouti a budou-li tato obsahovati žádost
o poshovění, bude nutno o této žádosti
ihned rozhodnouti.
Změny v odst. 7. a 9. (nyní 8.) jsou stylistického
rázu.
Odst. 8. vládního návrhu zákona byl
vypuštěn; jeho ustanovení vkládá
se v jiné formě do §§ 271 a 297. Následující
odstavce se pak přečíslují.
Vsuvka do odst. 11. (nyní 10.) vládní osnovy
jest nutna k vůli úplnosti.
Znění návrhu zákona v odst. 12. (nyní
11.) nahražuje se přesnějším výrazem.
Ke konci přičiněn byl nový odst. (12.),
který má zameziti jednak možnost kumulativních
odvolání, jednak upravuje možnost odvolání
do společných platebních rozkazů.
Upravuje právo poplatníkovo na sdělení
důvodů rozhodnutí a na nahlížení
do spisů. Jde o důležité právo
poplatníkovo, poněvadž jest třeba, má-li
s úspěchem hájiti svoje zájmy, aby
znal důvody rozhodnutí. Uvedené právo
je obmezeno časově na lhůtu ku podání
odvolání, po případě na lhůtu
ku podání stížnosti k nejvyššímu
správnímu soudu. Toto obmezení jest nutné
v zájmu nerušeného chodu úřadování,
lhůta je dostatečně dlouhá. Výslovně
je zde stanoveno, že zprávy osob přezvědných
a posudky znalců nejsou - vyjímajíc podpisy
- z nahlédnutí vyloučeny.
Novou stylisací v odst. 1. a 3. rozšířeno
bylo oproti znění návrhu zákona právo
poplatníkovo ještě na řízení
odvolací jakož i na případy, kdy nechce
podati odvolání nebo stížnost k nejvyššímu
správnímu soudu, ale přes to žádá
za sdělení důvodů nebo za nahlédnutí
jen pro svoji informaci. Tím přichází
se vstříc vyslovenému přání.
Další změna ku konci odst. 1. a doplněk
v předposlední řádce odst. 3. slovy
"a svědků" má za účel
přesnější stylisaci.
Obsahuje ustanovení k ochraně poplatníkově,
že, podá-li vyměřovací úřad
odvolání, mä. býti o tom poplatník
zpraven.
Změnou, provedenou ve znění vládní
osnovy; vychází se vstříc předneseným
přáním, majícím za cíl,
aby poplatník byl o celém obsahu odvolání
úřadu správně uvědoměn
a tak mu byl, umožněna účinná
obrana.
Doplněk ku konci tohoto paragrafu má za cíl
usnadnění obrany poplatníkovy.
Stanoví postup v řízení odvolacím.
Ustanovení odst. 2. vyplývá z přirozeného
požadavku, aby odvolací instanci byly předloženy
spisy bez podstatných vad, aby tak nebyl ztrácen
zbytečně čas pozdějším
vracením spisů. Tím ovšem nemění
se ničeho na povinnosti úřada, vyslovené
v § 312, aby vytýkací řízení
bylo provedeno před vyměřením daně;
neboť jest možno na příklad, že komise
rozhodne proti návrhu úřadu, ač její
rozhodnutí není formálně dostatečně
podloženo vytýkacím řízením.
Nově přičiněný odst. 3. ku
znění vládní osnovy má za účel
v případě odst. 2. umožniti další
obranu poplatníkovi: tím se vyhovuje předneseným
přáním.
Tento paragraf vymezuje práva a povinnosti odvolacích
stolic a dále možnost tak zvané "reformatio
in peius", to jest může-li nebo za jakých
podmínek může na odvolání strany
v odpor vzaté rozhodnutí býti v její
neprospěch změněno. Zvláštní
ustanovení v této příčině
platí u daní komisí vyměřovaných
(odst. 4.).
Tento paragraf vymezuje obor působnosti předsedy
odvolací komise daňové. Nejvyšší
vedení a dozor přísluší ministru
financí.
Znění § 335 podle vládní osnovy
bylo doplněno ustanovením v novém odst. 3.
o nejvyšším vedení a dozoru ministra financí
se zřetelem k agendě komisí. Tato ustanovení
dalo by se sice dovoditi i z jiných míst zákona,
ale k vůli úplnosti je záhodno, aby na tomto
místě bylo do textu zákona pojato.
Ustanovuje, že proti dodatečným předpisům
jest přípustno odvolání jako proti
původním předpisům. Ustanovení
toto má význam hlavně v případě
předpisu dodatku podle § 334, odst. 4.
Pojednává o stížnosti k nejvyššímu
právnímu soudu. Do rozhodnutí odvolací
stolice má strana i stát (pokud jde o daň
komisí ukládanou) právo stížností
k nejvyššímu správnímu soudu.
Tento paragraf byl ve vládním návrhu zákona
pojat do oddílu "Působnost a postup odvolacích
stolic". Poněvadž nejvyšší správní
soud není odvolací stolící, bylo třeba,
aby byl vhodným nadpisem upraven tento oddíl.
Odst. 1., který mluví o možnosti poplatníkově
podati stížnost k nejvyššímu správnímu
soudu, jest vlastně nadbytečným a byly proti
jeho znění vzneseny námitky, že nepatří
vlastně do daňového zákona. Ale poněvadž
jest důležito, aby ze zákona o přímých
daních poplatník zvěděl o všech
svých právech, bylo ustanovení o možnosti
stížností poplatníkově k nejvyššímu
správnímu soudu v osnově ponecháno
v plném vědomí, že se jim nezamýšlí
snad nějaká novelisace zákonů o nejvyšším
správním soudě.
Změna stylisace odst. 2. stala se jen k cíli přesnějšího
vyjádření se.
Obsahuje normy o úhradě útrat v řízení
vyměřovacím vzniklých, při
čemž byly rozlišeny náklady, ke kterým
dal podnět úřad a náklady, ke kterým
dal podnět poplatník.
Oproti návrhu zákona podniknuty byly podstatné
změny ku prospěchu poplatníka.
Tento paragraf stanoví, že řízení
stanovené pro vyměření daně
platí obdobně též pro ostatní
věci přímých daní, vyjímajíc
ustanovení § 312 (o vytýkacím řízení),
§§ 320 až 323 (zvláštní ustanovení
v oboru daně domovní) a § 330, odst. 7. (stran
úspory jedné stolice odvolací), kteréžto
výjimky plynou z povahy věci samotné.
Upravuje právní nárok strany na restitutio
in integrum, t. j. na obnovu právoplatného konečného
řízení.
Moderní řízení soudní i správní
poskytuje stranám v tomto směru za určitých
podmínek právní nárok:
1. prošla-li lhůta ve formálním řízení
vyhrazená bez viny poplatníka, jehož pak stíhají
nepříznivé důsledky promeškání,
nebo
2. opírá-li se pravoplatné rozhodnutí
o nesprávný skutkový podklad a nesprávnost
vyplývá z toho, že dodatečně
objeví se skutkové okolnosti pro stranu příznivé,
avšak jak jí tak i úřadu dříve
neznámé.
ad 1. Obnova řízení byla do zákona
o os. daních pojata teprve novelou z r. 1914 (§ 286);
jakýsi náběh v témže smyslu obsahuje
§ 15 zák. čl. XI/1909 na Slovensku a"
v Podkarpatské Rusi.
Třeba že se tento institut pokládá -
a ne neprávem - za nezbytnou součástku moderního
práva daňového, přece nutno vytknouti,
že v praxi cit. §u 286 zák. o os. d. jen velmi
zřídka bylo používáno; důvod
náleží v tom, že nárok nutno časově
obmeziti; a že tam, kde nároku nebylo, odevždy
liberálně užívané právo
dozoru nadřízených úřadů
finančních (§ 281 zák. o os. daních)
odstraňovalo všechny příkrosti, ať
vznikly dvojím zdaněním nebo zřejmě
nesprávnými předpisy a pod.
Po této stránce nedochází k žádnému
zhoršení; naopak § 23 výslovně
dopouští možnost prominutí škodlivých
následků projití lhůt; ustanovení
§ 286 zák. o os. d. přejímá se
tudíž jen proto, aby co do právních
nároků stran nedošlo formálně
k zhoršení proti dosavadnímu stavu.
ad 2. Obnova řízení ob noviter reperta
je v oboru přímých daní v celém
území státu novotou až dosud neznámou.
Vládní návrh zákona zná pouze
možnost obnovy v případech, uvedených
nahoře pod č. 1. Ku prospěchu poplatníka
provedena byla ve vládní osnově důležitá
změna, kterou se mu poskytuje právní nárok
na obnovu řízení v případu
uvedeném pod č. 2, t. j. ob noviter reperta.
Tento velice důležitý paragraf obsahuje zákaz
stran přesouvání daní.
Problém spravedlivého rozvržení daňového
břemene nelze správně řešiti
bez bedlivého zřetele k otázce t. zv. přesouvání
daní.
Kdo daň platí a kdo placenou daň skutečně
nese, není jedno a totéž; rozdíl je
ve spojitosti z finančně-politického hlediska
s důležitou otázkou, jaký účinek
daň vyvolává.
Zákonodárce, vymezuje subjektivní. povinnost
daňovou, musí si býti dobře vědom,
kdo daň skutečně ponese, jinak by se mohlo
státi, že plátce nenese daně jemu určené,
anebo že daň, která má býti přesunuta,
zůstane lpěti na plátci.
Přes obsáhlou pozornost, kteráž ve světové
literatuře věnována byla problému
přesouvání daní, ať již
deduktivní nebo induktivní methodou, nedospěla
věda - a asi vůbec nedospěje - k výsledku,
jenž by zaručoval správný obraz, který
z možných účinků daně
a jakou měrou jako následek nové anebo zvýšené
daně určitě se dostaví.
Účinků těchto jest, přihlíží-li
se k širokému oboru všech daní, tedy i
nepřímých, veliká řada; úspornější
nebo rychlejší výroba bez zdražení
výrobků, zmenšení množství,
zhoršení jakosti, menší odbyt anebo zisk
podnikatelů, zvýšení platů a
mezd atd.
Úspěch přesunutí s plátce daně
na její nositele závisí na řadě
předpokladů povahy hospodářské,
technické, osobní i právní; které
sice lze klasifikovati či uváděti jako možné
v jistý systém, kterých však nelze napřed
předvídati nebo jako jistý následek
určovati.
Je-li jisto, že skrytým formám přesouvání
nelze s úspěchem čeliti, nemá-li hospodářský
život býti vydán různým poruchám,
pak možno snažiti se pouze o to, aby alespoň
zjevné přesouvání daňového
břemene bylo zamezeno, neboť není naprosto
žádných, ani sociálních ani finančně-politických
důvodů, aby jen pro některé třídy
obyvatelstva bylo přesouvání daní
přípustné, pro jiné však nikoliv
a aby tak ex lege bylo dovoleno, dobrovolnými dohodami
mařiti hlavní cíl daňového
systému - stejnoměrné rozvržení
daní - uváží-li se ještě,
že nelze pomíjeti ani státně ethického
momentu, že člen pospolitosti státní,
maje práva, má i povinnosti ke státu, které
on má nésti.
Uskutečnění této myšlenky jest
právu platnému na Slovensku a v Podkarpatské
Rusi cizí, za to jakýsi náběh k jejímu
uskutečnění obsahuje dosavadní §
238 zák. o os. daních, jenž však zákaz
přesouvání daní obmezuje pouze na
důchodovou daň, ale v rámci jejím
zase připouští přesouvání
této daně u platů, mezd a pensí; nehledíc
k této důležité výjimce jest
přesouvání příčných
daní v širokých mezích nejen možné,
nýbrž i obvyklé, tak na př.: u důchodové
daně podle úmluv mezi zaměstnavatelem a zaměstnancem,
u pozemkové daně v pachtovních smlouvách,
u rentové daně, kterouž nesou někdy
peněžní ústavy za vkladatele, a u činžovní
daně, kdež závazek, že nájemník
béře na sebe daň, m. j. jest ještě
pramenem různých potíží při
zjišťování vyměřovacího
základu.
Proti znění vládní osnovy vzneseny
byly z různých stran přečetné
námitky. Bylo však přece v zájmu spravedlivého
rozvržení daňového břemene uznáno,
že ustanovení toto nelze změniti. Naproti tomu
bylo uznáno, že nenadálý přechod
do nového právního stavu by způsobil
k neprospěchu četných, hlavně sociálně
slabších poplatníků mnohé tvrdosti;
bylo proto v uváděcích ustanoveních
zařazeno potřebné opatření
pro přechodnou dobu (čl. XVI).
Obsahuje předpisy, jak má finanční
správa postupovati v poměru k cizině, zejména
tedy, jde-li o případy daňové, které
byly upraveny mezinárodními smlouvami, jichž
ustanovení derogují ustanovení tohoto zákona.
Změny v odst. 1, a 2. vládni osnovy jsou pouze stylistického
rázu. V odst. 4. vypuštěna slova "pro
úřady a příslušné orgány",
která by mohla vzbuditi pochybnosti o tom, pro které
úřady a orgány jest dotyčné
prohlášení ministerstva zahraničních
věcí závazné.
V tomto paragrafu přejímají se dosud platné
normy (srov. § 30 výnosu býv. min. financí
ve Vídni ze 4./12. 1858, č. 40.060, dále
§ 33 a 3 výnosu téhož ministerstva ze
4./3. 1878, č. 2702, doplněného výnosem
z 11./4. 1891, č. 31.205 a § 74 zák. čl.
XI/1909).
Vzhledem k značné míře, kterou se
exekuce na nemovitosti dotýká hospodářské
existence dlužníkovy, nutno volnost úvahy vymáhajícího
úřadu při posuzování, jsou-li
splněny předpoklady pro vedení exekuce na
nemovitosti vnucenou správou nebo nucenou dražbou,
pokud možno obmeziti. Z toho důvodu byla ve 2. odstavci
slova vládního návrhu "je-li nepochybna
aneb alespoň pravděpodobno" nahrazena slovy:
"je-li patrno".
Osoba, na níž může býti daň
vymáhána, není vždy totožnou s
pavinným podle § 259, odst. 1. a 3., neboť může
jí býti i jiná osoba, povinná zaplatiti
daňový dluh buď podle daňových
zákonů (na př. osoby v § 26 a 205 dotčeně),
nebo také podle jiných zákonů, a to
buď už podle předpisů zákona samého
(na př. poživatel nemovitosti podle § 512, nájemce
(pachtýř) podle § 1099 ob. zák. obč.)
nebo na základě právního jednání
(smlouvy.). Na osobách povinných podle 259, odst.
1. a 3., podle daňových. zákonů a
podle jiných zákonů již ze zákona
mohou býti dané s přirážkami
a příslušenstvím vymáhány
podle předpisů tohoto zákona, naproti tomu
na osobách, které pouze na základě
právního jednání jsou povinny daň
zaplatiti, jen podle předpisů občanského
práva.
V odstavcích 2.-6. zachovává se v podstatě
dosavadní právo, platné jednak v Čechách,
na Moravě a ve Slezsku (srov. §§ 6 a 11 výnosu
býv. rak, min. financi ze 4. prosince 1858, č. 46.000,
a §§ 22 a 23 výnosu téhož ministerstva
ze 4. března 1878; č. 2702, doplněného
výnosem z 11. dubna 1891, č. 31.205), jednak na
Slovensku a Podkarpatské Rusi (srov. §§ 45 a
46 zák. čl. XI/1909), s odchylkou potud, že
upomínka nemá již býti, jako dosud,
prvním stupněm exekuce, nýbrž opatřením
mimoexekučním. Charakter exekučního
opatření bere se upomínce, aby se zjednal
soulad se soudním exekučním řádem,
který exekuční upomínky nezná,
a ježto dosavadní "exekuční"
upomínka při vymáhání daní
je jenom pozůstatkem po někdejší exekuci
vojenské. Podle říšsko-německé
Reichsabgabenordnung je upomínka rovněž pouze
mimoexekučním opatřením.
Podle vládního návrhu měla lhůta
mezi doručením upomínky a zahájením
exekuce činiti pouze 8 dní; ježto však
tato lhůta by zhusta; nestačila dlužníkovi,
aby si opatřil platební prostředky, by předešel
exekuci, byla tato lhůta prodloužena na 15 dní.
Finanční správa zamýšlí
zmocnění daného v odst. 5. použíti
jen v těch krajích republiky, kde je to poměry
obyvatelstva odůvodněno a kde je toto obyvatelstvo
na upomínaní vyhláškou nebo vybudováním
zvyklé.
Změnou vládního návrhu v odst. 7.
přizpůsobuje se dikce návrhu dikci exekučního
řádu z r. 1896 (§§ 53 a 54).
Podle dosavadního právního stavu přísluší
vymáhati daně s přirážkami a
příslušenstvím v Čechách,
na Moravě a ve Slezsku berním správám
(srov. zákon z 20. března 1919, čís.
153 Sb. z. a n. a nařízeni vlády z 1. prosince
1921., čís. 438 Sb. z. a n. spolu s vyhláškami
ministra financí ze 7. prosince 1921, čís.
439, z 2. prosince 1922, čís. 353 a ze 14. listopadu
1923, čís. 225 Sb. z. a n.) na Slovensku a v Podkarpatské
Rusi naproti tomu berním úřadům a
do úhrnné výše 1000 Kč ročního
předpisu daní s přirážkami u
jednotlivého poplatníka obcím (obecními
orgánům), městským daňovým
úřadům, obecním a obvodním
notářům, pokud i těchto daní
nevymáhá berní úřad sám
(srov. § 42 zák. čl. XI/1909 a § 2, odst.
r., zákona ze dne 27. ledna 1922, čís. 43
Sb. z. a n., čl. 2, č. 5 vl. nař. č.
131 Sb. z. a n. z r. 1922). V Čechách, na Moravě
a ve Slezsku neobstarávají vymáhání
daní s přirážkami berní správy
samy, nýbrž prostřednictvím berních
úřadů, které přitom postupují
téměř úplně samostatně,
takže ve skutečnosti jsou i zde berní úřady
úřady daně vymáhajícími.
Vzhledem k tomuto stavu věci a ježto se zamýšlí
sloučiti berní úřady s vyměřovacími
úřady (v hlavním městě Praze
bylo již sloučení provedeno), navrhuje se,
aby vymáhati daně příslušelo
vyměřovacím úřadům a
v případech, které stanoví na řízení,
berním úřadům. Úmyslem jest
svěřiti vymáhání daní
berním úřadům všude, kde nebylo
provedeno ještě jich sloučení s vyměřovacími
úřady. Dosavadní vymáhání
daní s přirážkami orgány obecními,
městskými daňovými úřady,
obecními a obvodními notáři na Slovensku
a v Podkarpatské Rusi má jako neúčelné
odpadnouti, a to tím spíše, že již
nyní většinou se provádí orgány
berních úřadů.
Podotknuto budiž, že "vymáháním"
v tomto paragrafu rozumí se nikoli vykonáváni
exekuce, nýbrž péče, aby byly daně
s přirážkami a příslušenstvím
dobyty. Vymáhající úřad zastupuje
stát ve funkci vymáhajícího věřitele
a jest, pokud jde o exekuci berní, zároveň
úřadem exekuci povolujícím, pokud
se týče navrhujícím.
O úřadech, které exekuci vykonávají,
je řeč v § 346.
Dosavadní právo o exekuci berní jak v Čechách,
na Moravě a ve Slezsku, tak i na Slovensku a v Podk. Rusi
zná jen exekuční úřady a nerozlišuje
- jako soudní exekuční řád
- úřady exekuci povolující, pokud
se týče nařizující, a úřady
exekuci vykonávající. Navrženým
§ 346 spolu s § 346 zřizuje se v té příčině
shoda s exekučním řádem. Pokud jde
o otázku, který úřad má býti
úřadem exekučním, přimykají
se ustanovení tohoto paragrafu dosavadnímu právu.
Má-li činnost exekučních úřadů
býti úspěšnou, musí tyto míti
možnost zjistiti platební schopnost dlužníkovu,
t. j. jeho majetkové a výdělkové poměry,
po případě zameziti, aby dlužník
majetek před exekucí neukryl. Z té příčiny
je nutno, aby exekuční úřady byly
vůči dlužníkovi a osobám třetím
vybaveny obdobnými právy, jaké mají
vyměřovací úřady v řízení
vyměřovacím (srov. § 298 říšsko-něm.
Reichsabgabenordnung). V odst. 2. zvláště vytčené
povinnosti obcí shodují se v podstatě s dosavadním
právním, pokud se týče skutečným
stavem (praxí) (srov. § § 15, 20, 22 a 29 výnosu
býv. ministerstva financí ve Vídni ze 27.
července 1902, čís. 49.249 [služební
instrukce pro berní vykonavatele], pak § § 63,
64, 65, '70 a 108 zák. čl. XI, 1909).
Ustanovení tato odpovídají dosud platnému
právu v Čechách, na Moravě a ve Slezsku,
jemuž je velmi podobno i dosavadní zákonodárství
na Slovensku a v Podkarpatské Rusi.
Tyto paragrafy obsahují téměř doslovně
ustanovení §§ 20-30, odst. 1. a 2., §§
31, 32, 46 a 60 exekučního řádu ze
27. května 1896, čís. 79 ř. z., která
podle výnosu býv. rak. ministerstva financí
z 18. ledna 1898, č. 58.418 ex 1897, č. 1., odst.
3., také dosud byla v Čechách, na Moravě
a ve Slezsku rozhodnými co do práv a povinnosti
berních vykonavatelů. V § 350, odst. 1. (§
26 odst. 1, ex. ř.) vsunuta byla slova "nebo jiné
místnosti, náležející k jeho
domácnosti, nebo určené provozování
jeho živnosti nebo výdělečné
činnosti" vzhledem k ustanovení § 6 ústavního
zákona z 9. dubna 1920, čís. 293 Sb. z. a
n., dle něhož ochrana svobody domovní vztahuje
se nejen na byt, nýbrž i na jiné místnosti
náležející k domácnosti nebo
určené provozování živnosti nebo
výdělečné činnosti.
Dále v tomtéž §u 350, odst. 1., posl.
věta, vypuštěna slova "mužského
pohlaví" vzhledem k tomu, že jsou ženy připuštěny
za svědky k solenním úkonům a činnosti
mnohem důležitější.
Z důvodů jednoduchosti a přehlednosti předpisů
o právních prostředcích ve věcech
daňových upraven jest pořad instanční,
určení místa, kde dlužno odvolání
podati, a účinek odvoláni obdobně
dle ustanovení § 330 o odvoláních v
řízení vyměřovacím.
Odvolací lhůta stanoví se pouze 8 dny, ježto
řízení exekuční nesnese velkých
průtahů. Ostatně kryje se tato lhůta
s ustanovením jak § 65, odst. 2. ex. ř. z r.
1896, tak také § 45, odst. 2. zák. čl.
XI/1909.
Otázka právních prostředků
v berním řízení exekučním
byla dosud jen povrchně upravena (srov. § 1., posl.
odst. výnosu býv. rak. min. financí ze 4./3.
1878, č. 270, doplněného výnosem z
11./4. 1891, čís. 31.205, a § 45, odst. 2.
zák. čl. XI/1909).
Vůdčí myšlenkou úpravy navrhovaxaé
v § 356 jest jednak přizpůsobiti se pokud možno
nejvíce soudnímu exekučnímu řádu,
jednak vyvarovati se zbytečného zatížení
vyšších instanci, pokud se týče
beznadějných soudních sporů.
Námitky ve smyslu tohoto paragrafu zastupují jak
námitky podle §§ 35 a 36, tak i stížnosti
podle §§ 65 a 68 ex. ř. z r. 1896.
Aby bylo jasno, že námitky jsou přípustny
nejen proti výkonu berní exekuce v užším
slova smyslu, nýbrž také proti opatřením,
která nejsou přímo výkonem exekuce,
ale s tímto výkonem souvisejí, byl vládní
návrh pozměněn potud, že slova "nebo
výkonu berní exekuce" jak v nadpisu k §
356, tak také v 1. odstavci tohoto paragrafu samého
byla nahrazena slovy: "a opatřením při
výkonu berní exekuce".
V důsledku této změny bylo pak nutno v odstavci
5. slova "exekuci nařídil nebo vykonal"
nahraditi slovy: "opatření učinil".
Podle vládního návrhu (odst. 1.) měly
proti nařízení berní exekuce námitky
vůbec býti nepřípustny. S několika
stran bylo žádáno, aby toto ustanovení
bylo škrtnuto. Tomuto požadavku nebylo lze vyhověti,
ježto nařízení berní exekuce
má býti jenom interním úředním
aktem, který se dlužníkovi nemá zvláště
sdělovati; výbor však uznal, že by nebylo
správno úplně vyloučiti námitky
proti nařízení berní exekuce a proto
pozměnil vládní návrh v tom smyslu,
že proti nařízení berní exekuce
nejsou samostatné námitky přípustny,
čímž má býti řečeno,
že námitky proti nařízení lze
uplatniti námitkami proti jinému opatření
při výkonu exekuce, na př. proti výkonu
zabavení.
Vládní návrh stanovil v odstavci 2., že
nutno jest uvésti najednou všechny námitky,
které může dlužník uplatniti v
čase, kdy námitky podává, a že
opožděné námitky jsou vyloučeny.
Výbor škrtl toto ustanovení, a to jednak proto,
že námitky podle § 356, jak již nahoře
řečeno, zastupují nejen námitky podle
§§ 35 a 36 ex. ř. z r. 1896, pro něž
taková maxima platí, nýbrž i rekursy
podle § 65 a stížnosti podle § 68 ex. ř.,
pro něž ona maxima neplatí, jednak též
z toho důvodu, že proti průtahům, které
má dotčená maxima zameziti, čelí
se ustanovením § 356, odst. 5., podle něhož
dlužno námitky podati do 8 dnů po sdělení
nebo provedení opatření.
Kromě toho doplněn vládní návrh
postrádanými ustanoveními o tom, které
skutečnosti lhůtu k podání námitek
zakládají (odst. 5.) a co se má státi,
bylo-li žalobě podle odst. 8., druhá věta,
vyhověno (odst. 9.).