Tento paragraf vyslovuje zásadu, že úřady
jsou z úřední moci povinny zjišťovati
vše, co jest důležito pro posouzení daňové
povinnosti a jejího rozsahu. Tato povinnost plyne ze zvláštní
povahy správního řízení, které
rozeznává se od obvyklých forem procesních
tím, že úřady, t. j. zde finanční
úřady (komise) rozhodují nejen o výši
daňového dluhu poplatníka jako strany, nýbrž
zároveň hájí i zájmy zisku.
Aby byla zásada tímto paragrafem uplatněná
ještě přesněji vyjádřena,
byla volena odchylkou od návrhu zákona imperativní
dikce.
Vypuštěna byla dále slova "pokud možno",
která vzbuzovala obavu, že by mohla rozsah této
povinnosti oslabiti. Také slovo "jinak" (známý)
bylo nahraženo přesnějším slovem
"úředně".
Vyjadřuje, jakého rázu musí býti
podklady pro vyměření daně vzhledem
k tomu, že vyměření bez jakéhokoliv
podkladu jest vůbec nemyslitelné a bez dostatečných
podkladů vadné a nespravedlivé; proti této
zásadě se dosud tu a tam hřešilo a proto
byla pojata přímo do zákona.
Záměnou slov v odst. 1. "mají býti"
za slovo "buďtež" má se docíliti
přesnějšího výrazu.
Při této příležitosti bylo se:
strany zástupců ze Slovenska poukazováno
na nespolehlivost katastrálních zápisů.
Jest samozřejmo, že katastrální zápisy
na Slovensku tak jak jsou, nemohou býti všeobecně
bezpečným základem pro zjištění
vyměřovacích základů ani co
do osob dotyčných držitelů, ani co do
objektů daňových, a že je nutno, aby
byly, jde-li o jich použití při vyměřování,
přezkoušeny nejlépe na místě
samém. V tom směru budou v prováděcím
nařízení vydány příslušné
pokyny.
Tím, že zjišťování zdaňovacích
základ jest úřední povinností,
není ovšem řečeno, že by poplatník
se mohl chovati zcela indiferentně. Tento paragraf vyslovuje
proto; že jest nejen právem, nýbrž i povinností
poplatníka, aby spolupůsobil při ukládacím
řízení a podporoval úřady ve
snaze po zjištění materielní pravdy,
která se v kruzích poplatnictva bohužel tak
často zakrývá ke škodě celku.
Ku zjištění skutečného stavu
věcí jest vedle součinnosti poplatníka
potřebí i spolupůsobení osob třetích.
§ 301 obsahuje soustavně sebrané předpisy
o tomto spolupůsobení. Určuje především,
které osoby jsou povinny spolupůsobiti, dále
které osoby jsou vyloučeny ze slyšení,
a konečně, kterými osobami může
býti výpověď odepřena.
Ve vládní osnově předsevzaty byly
některé důležité změny.
K odst. 1. K uvarování se omylu staví se
výpovědi osob přezvědných výslovně
na roveň výpovědím svědků
a znalců; všechny tyto výpovědi podléhají
trestní sankci dle § 198.
K odst. 2. V první řádce vsunují se
za slova "znalecké dobré zdání"
ještě slova "výpověď osoby
přezvědné", kterýžto doplněk
má vyjádřiti, že také výpověď
osoby přezvědné může býti
podána písemně nebo ústně do
protokolu. Osoby přezvědné budou pravidelně
vypovídati ústně. Mohlo by však
také jíti o výpověď osoby, jakožto
osoby přezvědné, která nebydlí
v sídle vyměřovacího úřadu.
Znění návrhu zákona poskytovalo možnost;
aby vyměřovací úřad nařídil
osobní dostavení se, což by vyzvaný
nemohl odepříti vzhledem k povinností stanovené
v odst. 1. Nehledě k výlohám a k jiným
obtížím, které by tím pro dotyčnou
osobu vznikly, bylo uznáno, že toto oprávnění
finančního úřadu by bylo příliš
široké a daleko jdoucí a bylo tudíž
co do osob přezvědných škrtnutím
této věty obmezeno.
Jinak ovšem, pokud jde o svědky a znalce; zde je někdy,
v zájmu poplatníkově nutno, aby tázaný
osobně se dostavil a vypovídal.
K odst. 4 " č. 1. Doplněk ve 3. řádce
slovy "nebo společná domácnost"
přizpůsobuje znění zákona hlavě
I.
K odst. 4., č. 2. Okruh důvodů, pro něž
lze odepříti výpověď, byl rozšířen
o důvod, platný dosud v zákoně o osobních
daních, jímž se vyhovělo přáním
z mnoha stran vzneseným.
K témuž odst., č. 4. Změnou přihlíží
se k zákonem stanovené povinnosti mlčenlivosti;
čímž se vyhovuje předneseným
přáním.
K témuž odst. č. 5. Změnou chce se docíliti
ochrany obchodního tajemství v zájmu ochrany
hospodářského života, ovšem s nezbytným
obmezením proti zneužívání. Zákon
bude chrániti tedy na př. tajemství peněžních
ústavů o vkladech proto, že kdyby se tak nestalo,
občané by ukládali svoje úspory jinak,
na př. v cizině, takže by pro hospodářský
život tím vzešla větší škoda
než vzejde tím, že se stát vzdává
- jinak zásadního - práva, dopátrati
se těchto okolností dotazem u ústavu ve smyslu
odst. 1, tohoto paragrafu.
Obsahuje ustanovení, dle něhož jsou povinny
podporovati vyměřovací úřady
a komise též veškeré veřejné
úřady ať státní ať autonomní,
a obsahuje dále zevrubnější předpisy
stran spolupůsobení obcí a starostů
obcí.
Důvod vsuvky v odst. 2. v 3. řádce od konce
slovem "městské" v závorkách
jest jen k vůli přesnosti.
Vládou bylo dáno ubezpečení, že
při zjišťování směrodatných
poměrů a okolností bude zejména na
Slovensku a v Podkarpatské Rusi používáno
rozsáhlou měrou znalostí obecních
úřadů.
Obsahuje zevrubnější určení o
povinné spolučinnosti soudů, pokud jde o
sdělování okolností; jež při
zjišťování poměrů poplatníků
mohou míti význam.
Obsahuje předpisy o oznamovací povinnosti držitelů
obytných domů o osobách v domě bydlících,
podpronajímatelů o podnájemnících,
držitelů hotelů a zájezdních
hostinců o cestujících.
Dále obsahuje společné ustanovení
k §§ 301-302, že z rozhodnutí v těchto
paragrafech uvedených lze se odvolati k finančnímu
úřadu II. stolice, který rozhodne s konečnou
platností.
Zde je určena povinnost zaměstnavatelů stran
vykazování zaměstnanců a jich požitků.
Obsahuje důležité pravidlo; že základem
pro zjištění poplatného důchodu
nebo výtěžku jest pravidelně poplatníkovo
přiznání, kteréž podati včas
a řádně jest jeho nejpřednější
povinností a ovšem i právem, aby touto formou
se účastnil na spolupůsobení při
ukládání daní.
Zde se stanoví povinnost každého poplatníka
ku podání přiznání s vyjímkami
taxativně vyjmenovanými a dále lhůty,
do kterých se tak státi má. Lhůty
jsou různé dle daní lhůty ovšem
mohou býti k žádosti prodlouženy ve smyslu
§ 257. Přiznání může býti
v případech zřetele hodných i protokolárně
s poplatníkem sepsáno u úřadu.
Změna v odst. 1. vypuštěním slova "předchozí"
(rok herní) jest vlastně jen stylistického
rázu, poněvadž by jinak mohla vzniknouti pochybnost;
o který rok jde.
V odstavci 2. vsunuta byla ve druhé řádce
za slova "dani výdělkové" ještě
slova a k dani činžovní". Stalo se ták
vzhledem k ustanovení § 155; odst. 1., které
mluví jen o písemných přiznáních,
a také z důvodů praktických; neboť
sepisovati přiznání k dani činžovní
protokolárně by bylo spojeno se značnými
manipulačními obtížemi, kdyžtě
přiznání pak musí nájemníci
stvrzovati. Doplněk v předposl. řádce
odst. 5. za cit. § 310; odst. 3. slovy "věta
první" má za účel přesnější
určení.
Byl slíben pokyn, aby při posuzování
"zřetele hodných případů"
nebylo postupováno přísně a jsou-li
takové případy dány, aby se žadatelům
pravidelně vyhovělo.
Obsahuje podrobné předpisy o vyplňování
přiznání.
Obsahuje kontumační předpisy nepodá-li
poplatník přiznání do lhůty
zákonem stanovené nebo na žádost prodloužené
nebo nepředloží-li potřebných
dokladů ve lhůtě jemu stanovené nebo
neopraví-li včas přiznání formálně
vadného.
Toto ustanovení jest v zájmu ulehčení
a urychlení ukládacích prací naprosto
nutné. Dosavadní ustanovení zákona
o os. daních (§ 42, 112, 142 a 205) vedla k tomu,
že poměrně jen nepatrná část
poplatníků podala přiznání
v zákonné lhůtě, kdežto velká
většina vyčkávala zvláštní
výzvy k tomu. Vyměřovací úřady
musely vyčkati nejprve projití zákonné
lhůty ku podání přiznání
a teprve potom mohly liknavé poplatníky písemně
ku podání přiznání vyzývati.
Tento postup nejen zatěžoval neplodnou prací
nesmírně vyměřovací úřady
(větší úřad musel vyhotoviti
tisíce, ba desetitisíce takových vyzvání),
nýbrž způsoboval přirozeně též
značný průtah v ukládání
daní.
Tento stav jest na dále neudržitelný a proto
ukládá osnova poplatníkovi za povinnost,
aby, nechce-li se vydati nebezpečí kontumace, bez
výzvy podal povinné přiznání
do lhůty zákonem určené.
Zostření povinnosti ku včasnému podání
přiznání jest zmírněno tím,
že lhůta ku podání přiznání
se, až na některé výjimky, prodlužuje
do konce února (dosud u daně z příjmu
a daně rentové do konce ledna) a že poplatník
může i o prodloužení této zákonné
lhůty zakročiti, má-li pro to důvody.
Ostatně zákon stanoví jen možnost kontumace,
nenařizuje však, že poplatník, který
nepodal přiznání včas, musí
býti kontumacován. Z toho jde, že vyměřující
orgány již v zájmu spravedlivého uložení
daně budou v případech, ve kterých
nebudou míti dostatečného a spolehlivého
podkladu pro vyměření daně, trvati
na podání přiznání (na př.
u daně činžovní). Nutno též
zdůrazniti, že vyměření daně
z mocí úřední čili kontumace
nesmí býti zneužíváno k tomu,
aby poplatník ve formě zvýšené,
s poměry se nesrovnávající daně
byl trestán za nepodání přiznání,
nýbrž že i v případě kontumace
musí ukládací orgány uložiti
jen takovou daň, která se se skutečností
srovná a jest tudíž přiměřena.
Poplatník může býti tedy vyzván
pod pohrůžkou pořádkové pokuty,
aby přiznání podal.
Další ustanovení umožňuje předepsati
až 10% přirážku daně, když
poplatník po uplynutí zákonné lhůty
ani na zvláštní výzvu do stanovené
lhůty nepředloží přiznání
nebo nevyhoví výzvě, stran předložení
potřebných dokladů nebo stran opravy - vadného
přiznání. Toto ustanovení je převzato
z práva platného na Slovensku a v Podkarpatské
Rusi. V dalším jest vymezeno, kdy se výše
uvedené následky nesplnění povinnosti
poplatníkovy mohou pominouti.
Oproti vládnímu návrhu zákona provedeny
byly tyto zněny:
V odst. 1. vypuštěna byla slova "aneb řádně
vyplněného" (přiznání),
neboť všeobecný jev; že poplatníctvo
nevěnuje nebo namnoze ani nedovede věnovati náležitou
péči řádnému vyplnění
všech rubrik ve formuláři přiznání,
byl by pravděpodobně příčinou,
že by následky kontumace postihly převážnou
většinu poplatnictva.
V odst. 2, byla vypuštěna slova "ani případného
potrestání poplatníka, že nepodal přiznání
ani" jako nadbytečná, neboť možnost
potrestání plyne již sama sebou z ustanovení
§ 185 a n.
Důvodem doplňku v odst. 3., že 10%ní
přirážka není podkladem pro vyměřování
a vybírání jakýchkoli přirážek,
jest zamezení pochybností.
Důležitá změna oproti vládnímu
návrhu stala se v odst. 4. a dalším novým
odstavcem 5. Touto změnou velmi podstatně byly zmírněny
účinky kontumace, čímž se vyhovělo
předneseným přáním.
Tento paragraf upravuje okruh povinností a práv
vyměřovacího úřadu na jedné
straně a povinností a práv poplatníkových
na druhé straně při zjišťování
vyměřovacího základu. Vyměřovací
úřad, vycházeje především
od přiznání poplatníkova, které
nemůže bez důvodů pominouti, jest povinen
provésti nutná šetření k ověření
správnosti údajů přiznání
a vůbec ku získání způsobilého
podkladu pro vyměření daně.
Za tou příčinou může zejména
vyslechnouti poplatníka, vybídnouti jej k podrobnějším
vysvětlivkám, naříditi, aby připuštěno
bylo nahlédnutí do knih, ovšem s určitým
obmezením, a dále naříditi a provésti
místní prohlídku v mezích stanovených
§ 319. Výzvy, na poplatníka v tom směru
řízené musí vždy obsahovat i
upozornění stran případných
následků kontumačních. Přísežný
výslech poplatníkův není přípustný.
V tomto paragrafu byly oproti návrhu zákona provedeny
důležité změny, směřující
k ochraně poplatníkových práv.
Do odst. 1. bylo především vsunuto výslovné
ustanovení; že výpovědi svědků,
znalců a osob přezvědných musí
býti ze spisů zřejmy. Jde tu především
o výpovědi osob přezvědných.
Proti těmto osobám jsou vedeny četné
stížnosti, ale nutno uznati, že finanční
správa jich výpovědí mnohdy naprosto
nemůže postrádati. Aby poplatník byl
proti jich výpovědím chráněn
a aby tyto výpovědi také poznal; vkládá
se toto ustanovení výslovně do zákona.
Poplatník se dozví o obsahu výpovědi
osob přezvědných v řízení
vytýkacím, poněvadž tato výpověď
náleží k důvodům, které
v případě pochybností podle §
312, odst. 2. musí býti straně sděleny.
Strana má mimo to ještě další příležitost
o obsahu těchto výpovědí se dozvěděti
nahlédnutím do spisů podle § 331, odst.
3.
Pokud jde o šetření, které vyměřovací
úřad má ke zjištění způsobilého
podkladu vyměřovacího provésti, je
samozřejmo, že bude taková šetření
prováděti jen tam a jen v té míře,
kde toho jest, pro zjištění spolehlivého
základu vyměřovacího nutně
potřebí, neboť není účelem
daňového řízení, aby poplatník
byl zbytečně šikanován. V tom směru
budou v prováděcích předpisech dány
příslušné pokyny.
K č. 2., odst. 2. přičiněno bylo k
ochraně poplatníkově důležité
obmezení co do důkazu dotyčných okolností
"určitým způsobem". Doplněk
má za účel zameziti; aby po případě
důkaz, který strana nemůže poskytnouti,
nebyl za všech okolností od ní žádán;
aby tak strana nemohla býti vydána nebezpečí
kontumace.
Co se týče nahlédnutí do knih, byl
text návrhu zákona v odst. 2.; č. 3., který
obsahoval omezení jen na určité daně,
pozměněn v tom smyslu, že důkaz je možný
ohledně všech daní. Neboť jest možno,
že důkaz knihami bude hráti značnou
roli i u daně domovní a to zejména při
pronajímání lázeňských
domů. S touto změnou souvisí obdobná
změna navržená u § 313, odst. 2., č.
1., oddíl 2.
Co do podmínek, kdy důkaz nahlédnutím
do knih může býti nařízen, bylo
vyhověno vysloveným přáním,
a byla tato možnost příslušnou vsuvkou
ke konci č. 3., odst. 2. náležitě k
cíli ochrany poplatníka obmezena.
V čísle 4.; odst. 2. vsunuta byla u místní
prohlídky citace § 319, aby bylo zřejmo, že
tuto prohlídku na základě § 310 provésti
lze jen v rozsahu § 319.
Účelem doplňku na konci odst. 3. jest, aby
bylo vyhověno návrhu, že vyměření
daní z povinnosti úřední může
se zde pohybovati pouze a jedině v mezích opominutí.
Obsahuje normu, že i v případech, kdy poplatník
přiznání nepodal, jest vyměřovací
úřad v pochybných případech
povinnen opatřiti si nutné zprávy, pomůcky
a doklady ku vyměření daně. Poplatník
nesmí tedy býti vydán libovůli úřadu;
ani když svou povinnost zanedbá.
Tento paragraf stanoví, že vyměřovací
úřad jest povinen, vzniknou-li pochybnosti o správnosti
nebo úplnosti přiznání, dokladů
nebo vysvětlivek, poplatníka vyzvati příslušnou
formou k doplňku, k opravě, k vysvětlení,
nebo k vyvrácení pochybností. Zanedbal-li
by úřad tuto povinnost, která směřuje
jak ku správnému zjištění základů
vyměřovacích tak zejména k umožněni
obrany poplatníkovy, bylo by ovšem řízení
vadné.
Odstavec 1. vládního návrhu pozměněn
byl důležitou vsuvkou; která dociluje za účelem
větší ochrany poplatníka, aby t. zv.
vytýkací řízení nebylo překládáno
až do odvolacího řízení, čímž
by poplatník mohl býti zkrácen o účelnou
obranu už v I. instanci. Dalo by se sice očekávati,
že v pravidelných poměrech tento postup se
nebude vyskytovati, ale z důvodů výše
uvedených je záhodno, aby tato nutnost byla do zákona
výslovně pojata.
Zákon zde příkladmo vypočítává
řada oprávnění, jež poplatníku
přísluší k obhajobě jeho zájmů.
Poplatník může zejména prováděti
důkazy, po případě žádati
provedení důkazů a to místním
šetřením, listinami, knihami, výslechem
navržených svědků, on může
dále žádati za přísežný
výslech navržených svědků, dále,
aby s ním bylo jednáno osobně a jde-li o
jednání osobní před komisí,
aby se tak stalo po případě jen před
zvláštním výborem z komise sestavenými,
při čemž může opět žádati,
aby byl vyloučen člen komise s ním soutěžící.
Změny provedené v odst. 1. oproti vládnímu
návrhu zákona jsou převážně
stylistického rázu; účelem změny
stylisace druhé věty tohoto odstavce jest, aby jasněji
vynikla, že to, co strana uplatňuje, samozřejmě
musí také v případě pochybnosti
prokázati.
Změna v odst. 2., č. 1., oddíl 2., který
se týká nabídky důkazu knihami, souvisí
s provedenou změnou u § 310, odst. 2., č. 3.
Neboť jest možné, že důkaz knihami
bude hráti značnou roli i a daně domovní
a to zejména, v lázeňských místech
při pronajímání lázeňských
domů. Na druhé straně může býti
ovšem zase také zájmem strany, aby i pro účely
daně domovní mohla vésti důkaz knihami.
Škrtnutím poslední věty ve 3. oddílu
č. 1., odst. 2. vyšlo se vstříc vyslovenému
přání z četných stran, aby
poplatník nebyl obmezován v možnosti důkazu
tak důležitého, jako jest důkaz knihami.
Tento paragraf, jakož i následující
§§ 315 až 318 obsahují podrobná ustanovení
o způsobu nahlížení do knih.
Zde zvláště mluví se o úředních
osobách, které nahlédnutí mohou provésti,
dále o účasti poplatníkově
po případě i osob jiných.
Změnou v odst. 1. rozšířen byl v zájmu
poplatníkově kruh osob, které mohou nahlédnutí
do knih provésti ve smyslu vyslovených přání.
Změna v odst. 2. je více méně stylistická,
aby se zamezily omyly. Druhá a další věty
tohoto odstavce byly vypuštěny, poněvadž
ustanovení tam obsažená jsou vhodněji
umístěna v § 316, odst. 6.
Obsahuje podrobnější ustanovení o tom,
kde se má nahlédnutí do knih provésti
o nutnosti předchozího uvědomění
poplatníka a o případech, kdy možno
požádati cizí vyměřovací
úřad o provedení prohlídky.
Důvod změny v odst. 3. je jen stylistického
rázu k vůli přesnosti. Stejná oprava
stala. se i v § 314, odst. 2., a v § 316.; odst. 6.
Obsahuje předpisy o formálních náležitostech
při provádění nahlédnutí
do knih, zejména o protokolu, jejž jest o prohlídce
sepsati a co nutno tam uvésti. V dalším obsaženy
jsou podrobné kautely, aby zjištěné
výsledky byly zachovány v tajnosti jednak před
některými členy daňové komise;
jednak u osob, které se účastní nahlížení
do knih.
Změna, provedená v odst. 4. zabezpečuje větší
měrou práva poplatníkova a, změna
v odst. 6. má svůj důvod v tom, že zde
bylo vhodněji umístěno ustanovení,
obsažené v návrhu zákona v § 314,
odst. 2.
Obsahuje ustanovení, že nahlédnutí do
knih může býti doplněno nebo opětováno,
nestačí-li výsledky v protokole zjištěné
k vysvětlení pochybností.
Tento paragraf prohlašuje, že nahlédnutí
do knih lze nabídnouti i naříditi v řízení
vyměřovacím, odvolacím a trestním.
Obsahuje ustanovení o místní prohlídce,
zejména kdy jest místní prohlídka
přípustna, a v dalším obsahuje formální
předpisy pro provádění místní
prohlídky. Je nutno si ovšem uvědomiti, že
tato pomůcka zakládací techniky je jen výjimečná,
ale je v některých případech nezbytná
a nelze se bez ní obejíti. K ochraně poplatníka
byly proto v zákoně rozvedeny podrobné formální
předpisy.
Změna v odst. 1., ve 2. řádce jest jen stylistického
rázu. Vsuvka ke konci odst. 4. má týž
důvod jako vsuvka ku konci § 310, odst. 3.
Paragrafy 320-323 obsahují zvláštní
ustanovení o místním šetření
v oboru daně domovní.
§ 320 obsahuje předpisy o místním šetření
za zjištěním činžovního
výtěžku k dani činžovní,
jakým způsobem se provádí a kdo je
provádí.
Návrh zákona hledí dosíci pomocí
trvalé instituce odhadců, aby hlavně nájemní
hodnoty byly zjišťovány osobami s poměry
v obcích dokonale obeznámenými a aby tak
dobrá zdání, která mohou býti
ovšem jen informativního rázu, byla pokud možno
nejobjektivnější; proto podají odhadci
svůj návrh úřadu nikoliv při
místní prohlídce samé, při
níž může býti přítomen
i poplatník, nýbrž teprve na jejím podkladě.
Důvod provedených změn ve vládní
osnově je přesnější stylisace,
kterou se také vyhovuje předneseným přáním.
Dodatek v odst. 4. upravuje z důvodu zjednodušení
místní prohlídku v případech
méně závažných, ovšem s
nutným obmezením. Poněvadž odhadci nyní
nepřísahají, nýbrž skládají
jen slib, byla zde jakož i v následujících
paragrafech, vypuštěna adjektiva "přísežní".
Obsahuje předpisy o tom, jakým způsobem se
ustanovují odhadci pro místní šetření,
jak se činí návrhy na jich jmenování,
o seznamu odhadců a o slibu, který skládají.
Doplněk k odst. 1. vládního návrhu,
aby obecní zastupitelstva. nenavrhovala přímo
odhadce, nýbrž aby navrhovala terna, jest v zájmu
věci samotné, aby tak vyměřovací
úřad mohl vybrati osoba nejzpůsobilejší.
Doplněk v odst. 4., že slib přijímá
přednosta vyměřovacího úřadu,
jest nutný, aby nebylo pochybnosti.
Ostatní změny jsou jen stylistického rázu.
Obsahuje předpisy o tom, jak se odhadci povolávají,
dále opatřeni pra případ, že
by se k jednání nedostavili, pak o jich kvalifikaci
při vykonávání jejich funkce, o právu
je odvolati a o možnosti přibrati v náhradu
za ně dva vlastníky domu v obci, není-li
obci odhadců vůbec po ruce.
Podle změny, provedené ve vládni osnově,
vyškrtávají se slova "přísežní"
ve všech odstavcích z důvodu uvedeného
již u § 320 a dále vypouštějí
se slova "podle volného uvážení"
v odst. 4., čímž se přichází
vstříc přednesenému přání.
Obsahuje předpisy o místní prohlídce
ku zařazení budovy do sazebníku domovní
daně třídní a ku zjištění
podmínek dočasného osvobozeni od, domovní
daně.
Za odst. 1. vládního návrhu zařazen
byl nový odstavec 2., poněvadž je třeba
pamatovati na přítomnost dvou majetníků
domů pro případ místní prohlídky
podle § 139.
Další nově zařazený odst. 3.
má za účel zabrániti tomu, aby pro
případ nepřítomnosti členů
komise nebyla způsobována zmatečnost řízení.
Tento paragraf obsahuje předpisy o zkoumání
a ocenění vyšetřovacího materiálu.
Specielní předpis o ocenění výsledku
nahlédnutí do knih obsahuje odst. 3.
Změnami, provedenými ve znění vládní
osnovy v odst. 1., které jsou více méně
změnami stylistickými, vyhovuje se předneseným
přáním.
Druhá věta odst. 2, vládního návrhu
zákona byla vypuštěna jako zbytečná
vzhledem k doplňku v odst. 3.
Dodatek v odst. 3. má za účel v případě,
že důkaz se prohlásí za nezdařený,
poskytnouti straně ještě možnost, aby
před vyměřením daně mohla uplatniti
svoje námitky a po případě ještě
nabídnouti důkazy nové.
Obsahuje opatření pro případ, zachová-li
se strana v řízení vyměřovacím
pasivné; a dále stanov, za jakých podmínek
mohou kontumační následky pominouti.
Změna, provedená v poslední větě
odst. 1. vládní osnovy, jest jen stylistická,
aby nevznikly na úkor poplatníka pochybnosti.
Důležitá změna ustanovení odst.
3. vládního návrhu zákona má
ku prospěchu poplatníka za účel odstraniti
následky kontumace ve všech oněch případech,
kde úřad sám zavdá podnět k
novému jednání se stranou, předpokládaje
ovšem, že se strana tohoto jednání také
zúčastní.
Pojem tohoto podnětu byl ještě blíže
vysvětlen, tak, že dostaví-li se poplatník
i bez vyzvání a vyměřovací
úřad připustí jednání,
pokládá se to za výzvu.
Ve formulářích, kterých bude použito
k výzvám poplatníků v řízení
ukládacím, bude obsaženo vždy upozornění
na následky kontumační. Na ta bude také
ještě pamatováno v prováděcím
nařízení.
Tam bude také ještě vysvětleno, co znamená
"bez dostatečné omluvy".
V prvním odstavci určen jest formální
postup při řízení vyměřovacím
u daní vyměřovaných daňovou
komisí. Vyměřovací úřad
předloží totiž po předchozím
řízení daňové komisi návrh
na vyměření.
Odst. 2. vyslovuje zásadu, že daňová
komise a její předseda má u zmíněných
daní stejná oprávnění a povinnosti
jako vyměřovací úřad.
Obsahuje ustanovení o tom, jak se stanoví vyměřovací
základ. Činí tak buď vyměřovací
úřad u daní, které nevyměřuje
daňová komise, nebo daňová komise
u daní, daňovou komisí vyměřovaných,
a to buď výpočtem, nebo, kde to není
možno, odhadem.
V dalším stanoví tento paragraf možnost
ocenění důchodu, přiznaného
poplatníkem k dani důchodové, t. j. důchodu
dani podrobeného ve smyslu § 7, podle t. zv. zevních
známek.
Konečně se určuje, že daň důchodová,
všeobecná výdělková a rentová
mají býti vyměřovány pokud
možno zároveň.
Novou stylisací v odst. 1. vůči stylisaci
vládní osnovy vychází se vstříc
námitkám, které projevovaly obavu, že
stylisace návrhu zákona ponechává
volné pole úplné libovůli při
stanovení vyměřovacího základu.
Způsob odhadu bude upraven v prováděcím
nařízení, kdež bude podle slibu vládou
daného vyjádřeno, že při odhadu
může býti jako pomůcky pro stanovení
základů vyměřovacích použito
průměrů, které vydá finanční
úřad II. stolice nebo jiný, jím k
tomu zmocněný finanční úřad
po slyšení znalců (odborových organisací
podle § 236, odst. 1.).
Stanoví formu, kterou se správní akt vyměření
daně poplatníkovi oznamuje. Je to platební
rozkaz. Forma platebního rozkazu, jehož náležitosti
uvádí zákon, bude upravena ministerstvem
financí. Zákon pomýšlí tu již
na zjednodušení vítané a žádané
poplatnictvem.
I když se nevydá platební rozkaz, poněvadž
poplatník dani v dotyčném roce nepodléhá,
bude vzhledem k ustanovením čl. XII a § 270,
odst. 1., § 292, lit. b) a § 293, potřebí
uvědomiti poplatníka i berní úřad
o tom, že daň pro tento rok předepsána
nebyla. To bude upraveno prováděcím nařízením.