Smysl ustanovení tohoto paragrafu je ten, že žaloba
na vyloučení (exscindační) má
býti přípustnou jen za těchto předpokladů:
1. materielních, jako v § 37 ex. ř. z r. 1896;
2. formálních, totiž
a) že odpor byl podán u úřadu exekučního,
b) že odpor buď byl exekučním úřadem
vyřízen zamítavě, anebo že nebyl
vyřízen v určité lhůtě.
Účelem formálních předpokladů
jest umožniti finanční správě,
jednak, aby předešla zbytečným soudním
sporům, jednak, aby se důkladným šetřením
přesvědčila o vyhlídkách soudního
sporu. Nyní, kdy tyto předpoklady nejsou předepsány,
stává se, že třetí osoba buď
podá ihned žalobu, takže dochází
často k zbytečným soudním sporům;
anebo že sice ohlásí odpor exekučnímu
úřadu před podáním žaloby,
avšak žádá rozhodnutí ve lhůtě,
která naprosto nestačí (často do 3
dnů") na provedení důkladnějšího
šetření, takže zpravidla pustí
se dobytá jistota, načež zhusta nezbývá,
než nedoplatek odepsati.
Tato ustanovení srovnávají se s dosavadní
praxí v Čechách, na Moravě a ve Slezsku
a přimykají se v podstatě ustanovením
§§ 39-44 ex. ř. z r. 1896.
Z textu § 358 podle vlád. návrhu byla vypuštěna
slova "nebo vymáhajícího úřadu",
ježto se stanoví, že exekuční úřad
zruší exekuci také z moci úřední,
a zrušení na návrh vymáhajícího
úřadu je rovněž zrušením
z moci úřední.
V § 360, č. 3., bylo slovo "podány"
z vlád. návrhu nahraženo slovem: "uplatňovány",
aby nebylo pochybností, že míněny jsou
nejen námitky podané u finančního
úřadu (§ 356, odst. 5 až 7), nýbrž
i námitky uplatněné žalobou podle §
356, odst. 8; 2. věta. Doplněk téhož
paragrafu, č. 4, byl přičiněn, ježto
případy návrhů na zrušení
exekuce podle § 358 jsou značně podobny případům
§§ 356 a 357.
Obdobné ustanovení odstavce 1. tohoto paragrafu
obsahuje též dosud v Čechách, na Moravě
a ve Slezsku platný výnos býv. rak. ministerstva
financí v dohodě s ministerstvem vnitra a, spravedlnosti
z 18./1. 1898, čís. 58.418 z roku 1897 (v odstavci
4., pod č. 2) a rovněž tak i na Slovensku a
v Podkarpatské Rusi platný zák. čl.
1/1909 (v § 52).
Ustanovením odstavce 2, doplňuje se odstavec 1.
vzhledem k tomu, že jsou také omezení soudní
exekuce z dlužníkovy osoby, na př. §§
15 a 34 ex. ř. z r. 1896, cís. nař. z 29./7.
1914, čís. 178 ř. z., dvor. dekret z 21./8.
1838, č. 291 Sb. j. z.
Po rozumu vícekráte již cit. výnosu
býv. rak. ministerstva financí v dohodě s
ministerstvy vnitra a spravedlnosti z 18./1. 1898, čís.
58.418/1897, jest v Čechách, na Moravě a
ve Slezsku berní exekuce možna pouze exekuční
upomínkou, zabavením, odhadem a prodejen movitých
hmotných věcí (svršků) a vnucenou
správou pronajatých domů. Naproti tomu lze
na Slovensku a v Podkarpatské Rusi dosavad (§ 47 zák.
čl. XI/1909) berní exekuci vésti i na pohledávky
všeho druhu i a to neomezeně - na nemovitý
majetek.
Dosavadní omezení exekuce berní v Čechách,
na Moravě a ve Slezsku na upomínku, exekuci na svršky
a na vnucenou správu pronajatých domů nevyhovuje
dnešním potřebám berní exekuce.
Zkušenost učí, že úspěšnost
exekučních opatření závisí
velmi zhusta od rychlosti jejich provedení; zejména
platí to o exekuci na peněžité pohledávky
a o exekuci na nároky, aby byly hmotné věci
vydány nebo dodány. Při obou těchto
exekucích je nejvýš důležito, aby
bylo exekvovanému dlužníku co nejrychleji znemožněno
disponovati zjištěnou pohledávkou či
nárokem. Tomuto požadavku není však prospěšno;
jestliže na takové pohledávky a nároky
může býti vedena, pouze exekuce soudní,
takže správní úřad, který
takovou pohledávku nebo nárok svého dlužníka
zjistil, nemůže jej zabaviti sám, nýbrž
musí o zabavení požádati soud, při
čemž se často stává, že
dlužník v době mezi podáním návrhu
na povolení soudní exekuce a provedením tohoto
návrhu disponuje svou pohledávkou (nárokem)
tak, že zamýšlenou exekuci zmaří.
Vzhledem k tomu je nejvýš žádoucno, aby
bylo lze berní exekuci vésti také na peněžité
pohledávky, jakož i na nároky, aby byly hmotné
věci vydány nebo dodány. Jelikož však
při berní exekuci na knihovní pohledávky,
t. j. na pohledávky, pro které jest v knihách
zapsáno zástavní nebo nezástavní
právo, jakož i na nároky, aby nemovité
hmotné věci byly vydány nebo dodány,
mohly by vzniknouti obtíže, omezuje se návrh
berní exekuce na peněžité pohledávky
neknihovní a na nároky, aby byly movité
hmotné věci svršky) vydány anebo
dodány.
Berní exekuce na pohledávky doporučuje se
také proto, že jest levnější než
exekuce soudní a co do pohledávek peněžních
též méně nákladnou než berní
exekuce na svršky - odpadají odhadné a útraty
dražební -, takže lze očekávati,
že při účelném postupu se tento
způsob exekuce osvědčí.
Podotknuto budiž konečné, že kromě
zák. čl. XI/1909 také říšsko-německá
Reichsabgabenordnung připouští berní
exekuci na veškeré movité jmění,
tedy i na peněžité pohledávky, nároky,
aby byly hmotné věci vydány nebo dodány,
a na jinaká majetková práva.
Rovněž shodně s Reichsabgabenordnung vypouští
se v návrhu z řízení správního
celá exekuce na nemovité jmění, tudíž
nejen nucená dražba, nýbrž i vnucená
správa nemovitostí a to proto, že praxe ukázala,
že vnucená správa, soudně jsouc prováděna,
je zpravidla úspěšnější
než administrativní sekvestrace, a dále, že
nucená dražba nemovitostí pro daně je
zjevem poměrně řídkým.
Těmito paragrafy upravuje se exekuce na hmotné věci
movité, na peněžité pohledávky
a na nároky, aby byly hmotné věci vydány
nebo dodány obdobně soudní exekuci na jmění
movité podle §§ 249 až 319 a §§
325 až 327 a 329 exekučního řádu
ze 27. května 1896, čís. 79 ř. z.,
který podle osnovy vypracované již ministerstvem
spravedlnosti má býti podkladem i budoucího
jednotného exekučního řádu
pro celou říši. Ke změnám a doplňkům
navrženým v této osnově bylo patřičně
přihlédnuto. Kromě odchylek plynoucích
již z okolnosti, že v exekuci jest vymáhající
věřitel zároveň i úřadem,
který exekuci povoluje, pokud se týče nařizuje
a provádí, navrženy tyto podstatnější:
Ustanoveni § 254, odst. 2. ex. ř. z roku 1896 o vedení
zájemních rejstříků a ustanovení
§ 255 téhož ex. ř. a dávání
zpráv z takových restříků nebyla
převzata, ježto v zájemních rejstřících,
vedených u exekučních soudů budou
zaznamenána i veškerá zabavení, jež
k tomu cíli budou po rozumu § 369, odst. 3. exekučními
úřady exekučním soudům sdělována.
Předpisy o uschování zabavených svršků
vyhrazují se v § 366 prováděcímu
nařízení; poněvadž vzhledem k
totožnosti exekučního úřadu s
věřitelem je nutno přesněji, nežli
tomu jest v exekučním řádě,
stanoviti zejména, ve kterých případech
mají zabavené věci býti uschovány.
Kdežto podle § 26, odst. 2. ex. ř. z roku 1896
soudcovské zástavní právo pomíjí,
neučinil-li vymáhající věřitel
do roka po zabaveni návrhu na prodej a nepokračuje-li
řádně v prodejovém řízení,
navrženo v § 88, odst. 3., aby zástavní
právo nabyté berním zabavením zaniklo
teprve, nebyl-li prodej proveden do 3 let ode dne zabavení,
poněvadž berní zástavní právo
podle dosavadního práva v Čechách,
na Moravě a ve Slezsku vůbec nepodléhalo
promlčení a ježto dále promlčecí
lhůta pouze jednoroční by překážela
povolování delších příročí
a tudíž byla na neprospěch především
dlužníků samých. Jednoroční
promlčecí lhůta při soudcovském
zástavním právu není, pokud jde o
daně, tak nebezpečnou, ježto soudní
exekuce na svršky pro daně činí, jak
statistika dokazuje, jen nepatrné procento berních
exekucí mobilárních.
Ustanovení exekučního řádu
z r. 1896 doplněno zároveň tím, že
vysloveno shodně s osnovou budoucího exekučního
řádu, že do roční lhůty
se započítávají dny poštovní
dopravy, že však se nezapočítává
doba, po kterou byla exekuce odložena z příčin
ležících mimo vůli vymáhajícího
(exekučního) úřadu.
V § 9 učiněna opatření pro případ
konkurence exekuce berní s exekucí soudní.
Z důvodů obdobných, jako v § 357, byl
v § 307 převzat § 258 ex. ř. z r. 1896
s pozměnou, že nárok má býti
uplatněn nejdříve u exekučního
úřadu a teprve, nebyl-li exekučním
úřadem uznán, žalobou u soudu.
Ježto podle § 88, odst. 2. výkonní orgánové
nejsou oprávněni přijímati platby,
jichž má býti dobyto exekucí, vypuštěno
v § 371, odst. 1., který obsahově odpovídá
1. odstavci § 201 ex. ř. z r. 1896, ustanovení,
dle něhož odnětí peněz výkonným
orgánem má týž účinek,
jako by dlužník platil. Právní význam
tohoto vypuštění je ten, že hotovost,
kterou výkonný orgán nalezne při zájmu,
nebude výkonným orgánem přijata jako
platba, nýbrž pouze zabavena, takže až do
súčtování na vymáhaný
daňový dluh zůstane vlastnictvím dlužníkovým.
V § 372, odst. 5., hledí se k ustanovení čl.
XV. uvozovacího zákona ze 27./5. 1896, č.
78 ř. z. a k ustanovením min. nař. z 2./7.
1859, č. 120 ř. z. a z 24./10. 1897, č. 249
ř. z.
V § 373, odst. 3., z praktických důvodů
pozměňuje, pokud se týče doplňuje
se ustanovení § 270, odst. 2. ex. ř. z r. 1896
tím, že na místě třínedělní
lhůty klade se lhůta, stanovená ku prodeji
exekučním úřadem a že se dovoluje,
aby původně stanovená lhůta ku prodeji
z ruky byla na návrh dlužníka prodloužena.
V odst. 4. téhož paragrafu uzákoňuje
se osvědčivší se ustanovení dosud
platného min. výnosu z 18./1. 1898, č. 58.418
z roku 1897 (bod 6).
Vzhledem ke komplikacím, které mohou vzniknouti
a berní úřady značně zatížiti
v případech převzetí zabavené
věci podle § 271 ex. ř. z r. 1896; vypouští
se ustanovení tohoto paragrafu jako nepraktická
pro berní exekuci.
§ 387 převzat byl z osnovy budoucího exekučního
řádu. V důvodové zprávě
k této osnově jsou tato ustanovení odůvodněna
takto: "Oprávnění dlužníkovo,
pokud se týče vymáhajícího
věřitele a jeho rozsah, jakož i legitimace
po zabavení pohledávky bývá v praxi
pochybnou a různě vykládána. Obdrží-li
dlužník zákaz, aby pohledávkou nakládal,
odnímá se mu tím aktivní žalobní
legitimace. Poddlužník, jemuž se zapoví
platiti, může se sice brániti žalobě
dlužníkově námitkou, nemá však
podle platných předpisů povinnosti. Nálezem
z 15. května 1913, Rv I 462/13, č. 220 Práv.
1913, str. 450, bylo vysloveno stejně jako dřívějšími
rozhodnutími, že dlužník nemůže
zažalovati právní nárok, pokud byl věřiteli
přikázán; rozhodnutím z 9. října
1912, R I 421/12, Zentr. Bl. 1919, č. 496, z 3. července
1907, č. 7942 příl. m. v. 836, pak, že
nemá vlivu na postavení stran, byla-li za sporu
pohledávka přikázána, že však
věřitel přistupuje ke sporu jako vedlejší
intervenient by však mohl přistoupiti, musí
býti někým vyrozuměn. Spor mohl by
býti zahájen i po vyjádření
se poddlužníkovu podle § 301 ex. ř.; i
exekuce může býti pak zahájena. Poddlužník
ručí za to, že nebude plniti proti zápovědi.
Může mu tedy býti uložena povinnost, oznámiti
věřiteli, že spor nebo exekuce byly zahájeny.
Věřitel může býti vzdálen
aneb nepřítomen, nevymáhá ihned nárok
a pod., poddlužník pak povinen jest složiti pohledávku
jen tehdy, žádá-li za to věřitel,
jemuž byla pohledávka jíž přikázána
(§ 307 e. ř.). Dodatkem tvořícím
§ 348 zamýšlí osnova upraviti tento v
praxi nejasný poměr."
V § 390 nepřiznán poddlužníkovi
nárok na náhradu nákladů, které
mu snad vzniknou vyjádřením, ježto k
vyjádření takovému mohl by býti
přidržen již na základě ustanovení
§ 347, odst. 1.
Proti vládnímu návrhu provedeny byly tyto
změny:
V §u 364, odst. 2., byla nahrazením slova "příslušenstvím"
slovem "přirážkami" napravena chyba,
která se tam vloudila při přepisování.
Odstavec 5 téhož paragrafu byl doplněn sovy:
"u připojení opisu zájemního
protokolu", poněvadž, nebyl-li dlužník
výkonu zabavení ani osobně ani svým
zástupcem přítomen, nestačí
jen zpraviti ho, že zabavení bylo provedeno, nýbrž
třeba mu také sděliti, které věci
byly zabaveny a co se jinak při výkonu zabavení
sběhlo.
V odst. 6. téhož paragrafu byla škrtnuta slova
"nebo jím k dozoru ustanovena (§ 350, odst. 1.)",
ježto také v §u 257, odst. 1., byla škrtnuta
slova "nebo ve služebním poměr u k němu
se nalézající".
V §u 371, odst. 3., škrtnuta byla slova "(odpor)"
a "(v něm)" a vsunuta slova "finančním
úřadem", aby byl zřízen soulad
s exekučním řádem z r. 1896 (§
§ 20 a 65). Podle §u 266 ex. ř. nesmí
se k prodeji přikročiti dříve, nežli
povolené zabavení nabude právní moci,
t. j, dokud neuplynula lhůta ku padání opravného
prostředku proti povolenému zabavení nebo
dokud o padaném opravném prostředku nebylo
pravoplatně rozhodnuto. Opravným prostředkem
jest však jen rekurs podle §u 65 ex. ř., nikoliv
také žaloba podle §§ 35, 36 nebo 37 ex.
ř. Byla-li taková žaloba podána, může
(podle § 42, čís. 5) odložení prodeje
býti nařízeno. Stejný stav třeba
normovati i pro letní exekuční řízení.
Žalobě podle §§ 36 a 37 ex. ř. rovná
se žaloba podle § 356, odst. 8. a odpor podle §
357. Proto nutno v §u 371, odst. 3., je vyloučiti.
Že může v případě žaloby
podle § 3506 odst. 8., nebo odporu podle § 357 býti
exekuce (tedy i prodej) odložena, stanoví § 360,
odst. 3.
V § 372, odst. 1., byla slova "exekučním
úřadem" nahrazena slovy: "úředníkem
k dražbám oprávněným nebo výkonným
orgánem", aby byl sjednán souhlas s ustanovením
exekučního úřadu z r. 1890 (§
268, odst. 2.).
V §u 376, odst. 1., škrtnuta slova "pokud exekuční
úřad neurčí k tomu jiného",
poněvadž podle §u 348, odst. 2., lit. b), je
někdo jiný, kterého exekuční
úřad určí k výkonu dražby,
také orgánem výkonným.
V § 377 doplněn odstavec 3. slovy: "Jednání
proti těmto ustanovením jsou neplatna", aby
ustanovení tohoto odstavce bylo plně účinným.
V § 379, odst. 5., byla škrtnutím slova "berní"
napravena chyba, která se tam vloudila při přepisování.
V § 380, odst. 2., byla škrtnuta slova "jakož
i pohledávek, které mají přednostní
právo (§ 370)", poněvadž není
třeba, aby dlužník složil peníz
i na krytí pohledávek, které mají
přednostní právo před pohledávkou
daňovou, kdyžtě pro tyto pohledávky
zůstávají tu jednak výtěžek
za prodané již věci, jednak neprodané
věci.
V § 390 byl odstavec 4. doplněn větou: "Vyjádření
jest kolku prosto", neboť by nebylo spravedlivo, aby
poddlužník, který nemá nároku
na náhradu nákladů s vyjádřením
spojených, byl povinen vyjádření,
jež koná v zájmu státu, kolkovati.
V § 392, odst. 1. napravena škrtnutím slova "přikázané"
chyba vzniklá při přepisování.
V § 395, odst. 2. nahrazeno slovo "návrhu"
slovem "povinností", čímž
napravena chyba vzniká při přepisování.
V § 397, odst. 2. byla citace "(§§ 371 až
381" nahrazena citací: "(§§ 371 až
377 a §§ 379 až 381)", aby byl zřízen
souhlas s §em 318 ex. ř. z r. 1896.
Také v těchto paragrafech převzaty jsou v
podstatě předpisy exekučního řádu
z r. 1896. Ustanovení odstavce 2. § 400 a ustanovení
§ 401 pojata jsou podle osnovy budoucího exekučního
řádu, která takto řeší
sporné otázky v soudní praxi, jednak je-li
přípustným prodej svršků zabavených
k zajištění, jednak je-li třeba znovu
zažádati za uhrazovací exekuci, když se
stal exekuční titul vykonatelným, či
stačí-li navrhnouti ihned zpeněžení.
Ježto účelem zpravení dlužníka
o zamýšleném zpeněžení jistoty
jest poskytnouti mu příležitost předejíti
zpeněžení jistoty; nutno také poskytnouti
poplatníkovi dostatečnou lhůtu, aby si opatřil
potřebné prostředky ku zaplacení splatné
daňové pohledávky. Z toho důvodu navrhuje
se místo osmidenní lhůty vládního
návrhu lhůta 15denní (§ 401, odst. 1.).
Změnou vládního návrhu v § 402
navrhovanou přizpůsobuje se exekuce zajišťovací
exekuci uhrazovací.
Podle ustanovení hlavy VIII. mohou býti poplatníkovi
uloženy peněžité, pokud se týče
pořádkové pokuty, dále náhrada
útrat trestního řízení, jakož
i útrat výkonu trestu a podle § 338 také
náhrada útrat řízení vyměřovacího
nebo odvolacího. Nezřídka bude nutno tyto
pokuty a náhrady na povinném vymáhati řízením
donucovacím; proto nutno stanoviti, jak mají býti
vymáhány. Ježto jde o pohledávky peněžité,
jako u daní, přirážek a příslušenství,
není důvodu, aby se vymáhaly jinak než
daně s přirážkami a příslušenstvím.
Vládní návrh mluví - patrně
nedopatřením - jen o vymáhání
pokut a útrat trestního řízení,
byl proto doplněn.
Zásada vyslovená v odstavci 1. shoduje se jak s
dosavadními normami exekuce správní (srov.
§ 35 výnosu býv. min. fin. ze 4./3. 1878, č.
2702, doplněného výnosem téhož
ministerstva z 11./4. 1891, č. 31.205; a § 68 zák.
čl. XI/1909}, tak i exekučním řádem
soudním (srov. § 74 ex. ř. z r. 1896).
Jako náhrada exekučních nákladů
vybírá se dosud na Slovensku a a v Podkarpatské
Rusi poplatek za výkon zabavení ve výši
2% a poplatek za výkon prodeje ve výši 3% vymáhaného
nedoplatku a upomínku platí dlužník
jenom poštovné. V Čechách, na Moravě
a ve Slezsku záleží povinná náhrada
exekučních nákladů jednak v poplatcích
za jednotlivé exekuční úkony: upomínku,
zabavení, prodej, jednak v náhradě hotových
výloh: za odhad, transferaci a pod. Poplatky činí:
za upomínku
pro prvních 7 dní 10 hal. za každý den,
pro dalších 7 dní 20 hal. za každý
den;
za výkon zabavení
10 Kč... | Kč 0.20 | |
20 ".... | " 0.40 | |
100 ".... | " 0.80 | |
200 ".... | " 2.- | |
od 200 ".... | " 4 |
za výkon prodeje
10 Kč... | Kč 0.30 | |
20 "...... | " 0.60 | |
100 "..... | " 1.- | |
200 "...... | " 3.- | |
od 200 "..... | " 6.- |
Uvedené exekuční poplatky, vybírané
dosud v Čechách, na Moravě a ve Slezsku neodpovídají
nynějším poměrům drahotním,
valutárním a daňovým a míjejí
se svým účelem a cílem, neboť
pro svou nepatrnost ani zdaleka nekryjí útrat exekučního
řízení a nejsou také již pobídkou
poplatníkům, aby včas zaplatili splatné
daně.
Je tudíž nutno nejen unifikovati předpisy o
náhradě exekučních nákladů,
nýbrž co do Čech, Moravy a Slezska též
náhradu tu přizpůsobiti nynějším
poměrům. Aby mohla býti výše
náhrady i v budoucnosti, kdy by se poměry změnily,
těmto novým poměrům beze změny
zákona přizpůsobena, doporučuje se
přenechati stanovení výše této
náhrady prováděcímu nařízení.
Vadou dosavadních předpisů jest také,
že dlužník nepotřebuje platiti exekučního
poplatku, i když zaplatí dluh teprve, když už
se u něho objevil berní vykonavatel, aby provedl
zájem nebo dražbu. Okolnost tato podporuje liknavost
poplatníků ještě více než
dotčená nepatrnost exekučních poplatků
a způsobuje státu mnoho zbytečných
výdajů nejen na platy a cestovné berních
vykonavatelů, ale i na odměny odhadcům, kteréžto
poslední v takových případech je stát
povinen nésti podle občanského práva.
Vládní návrh tohoto paragrafu znění
se potud, že dlužník zprošťuje se povinnosti
hraditi náklady na upomínku a exekuci v případech,
kde upomínka, pokud se týče exekuce; byla
provedena neprávem. Neboť z povahy věci plyne,
že tam, kde upomínka nebo exekuce byla provedena neprávem,
nemá dlužník náklady platiti.
Rozpočtový výbor při projednávání
tohoto zákona byl si vědom, že musí
řešit otázku daňovou s dvojího
stanoviska. Se stanoviska, státu a se stanoviska poplatníka.
Proto bylo nutno provésti mnoho změn na původním
vládním návrhu. Pro přehlednost jest
v textu zákona navrhovaného z původního
vládního návrhu otištěn na levé
straně text jednotlivých paragrafů nebo jenom
odstavců jejich, pokud tyto byly změněny.
Přispěje to také k rychlejší
orientaci při studiu návrhu zákona.
Rozpočtový výbor projednal vládní
návrh zákona v 53 schůzích výborových,
trvajících dohromady 226 hod. 17 min. Celá
látka byla rozvrhnuta podle hlav mezi subreferenty, jimiž
byli: Pro uváděcí ustanovení posl.
dr Hnídek, pro daň důchodovou: posl. dr Matoušek,
pro všeobecnou daň výdělkovou: posl.
Pekárek, pro zvláštní daň výdělkovou:
posl. dr. Samek, pro pozemkovou daň: posl. dr Černý,
pro domovní daň: posl. Roudnický, pro rentovou
daň: posl. Rýpar, pro daň z tantiem a z vyššího
služného: posl. dr Polyak, pro trestní ustanovení:
posl. dr Fritz, a pro společná ustanovení
posl. dr Viškovský.