Nehledí-li se k hlavě VIII. (trestní právo
a řízení), zahrnují hlavy I.-VII.
jenom materielní právo, tím však není
široký obor materie, který nutno v oboru přímých
daní zákonem upraviti, daleko vyčerpán,
neboť třeba ještě upraviti formální
právo, zejména řízení a celou
řadu právních institutů, bez kterých
se nelze obejíti. Celou řadu těchto otázek
nutno řešiti pro všechny daně přímé
více méně společně.
Pokud jde o nejhlavnější problémy; jimiž
se tu nutno zabývati buďtež aspoň uvedeny
tyto: úřady a komise (jejich složení
působnost a příslušnost), lhůty,
úřední opatření, doručování,
pojmy daňové povinnosti (dluhu), daňového
nároku (daňové pohledávky, jejich
vznik a zánik); způsobilost jednati a zastupovati,
ručení, placení daní a úroky
z prodlení, vrácení daně a nahrazovací
úroky, příročí a zajištění,
navrácení do předešlého stavu,
přesouvání daní a poměr k cizině.
Převážnou část v tamto rámci
zaujímá úprava formálního řízení,
zejména pokud jde o vyměřování
daní a otázka zákonné úpravy
správní exekuce.
Dosavadní materie zákonná nikterak nevyhovuje,
neboť rozptýlena jsouc v celé řadě
zákonů, nařízení, instrukcí,
dvorských dekretů atd. a sahajíc původem
svým namnoze hluboko do minulého století,
ba i ještě dále do minulosti, jest nepřehlednou,
zastaralou a upírá se často ve velmi důležitých
směrech o pouhá nařízení, ba
i jen interní pokyny. Ta platí ve větší
míře o právní materii, kterou převzal
čsl. stát v Čechách, na Moravě
a ve Slezsku, neméně však; třeba menší
měrou, i o právním stavu, který platí
od převratu na Slovensku a Podkarpatské Rusi.
Společná ustanovení, která zabírají
z celé osnovy zákona (§§ 404) takořka
polovici (§§ 176) jsou prvním pokusem v přehledném
celku soustavně soustřediti, zpracovati a upraviti
pro obor všech přímých daní výše
zmíněnou právní látku na moderních
základech a poskytnouti tak pro budoucí kodifikaci
všeobecné části čsl. finančního
práva vůbec předběžný
podklad.
V podrobnostech poukazuji na vysvětlení; která
jsou přičiněna k jednotlivým paragrafům;
obzvláště dlužno upozorniti na místa,
která jednají o daňových komisích,
o řízení a exekuci.
Vládní předloha podrobena byla v tomto velice
důležitém oddílu pečlivému
přezkoušení a ačkoliv zásady
zde obsažené bylo možno v celku schváliti,
byly přece ještě na osnově provedeny
mnohé podstatné změny v zájmu stran,
zejména k zabezpečení snažší
obrany poplatníkovy proti případným
přehmatům.
Tak na př. v sestavení komisí provedena byla
důležitá změna v tom, že členové
komise, navrhovaní příslušnými
odborovými korporacemi, budou míti v komisi většinu,
v řízení byly na mnohých místech
formální předpisy k ochraně poplatníků
pozměněny a zejména zmírněny
následky kontumační, exekuční
ustanovení uvedena byla pak do přesnější
právní formy.
Tento paragraf vymezuje rozsah platnosti ustanovení hlavy
IX.
§ 232 stanoví, které úřady jsou
pověřeny správou přímých
daní a určuje počet stolic. Správa
přímých dání přikázána
finančním úřadům bez zevrubnějšího
označení jejich názvu, aby pokud možno
nejméně bylo předbíháno budoucí
organisaci. Vymezení oboru působnosti jednotlivých
stolic ponecháno vládnímu nařízení.
Oproti vládní osnově provedena byla změna
tím; že v odst. 2. vsunuto bylo před slovo
"nařízením" slovo "vládním".
Toto bližší určení vkládá
se vzhledem k ustanovení § 89 ústavní
listiny č. 121/20 Sb. z. a n. a k vůli přesnosti
přímo do textu zákona.
Tento paragraf stanoví; že daň důchodovou
a všeobecnou daň výdělkovou, až
na některé výjimky (§ 40, § 64,
odst. 4.; § 66, odst. 3. a § 67; odst. 1.) vyměřují
daňové komise na rozdíl od ostatních
daní, kde vyměření provede vyměřovací
úřad. Vyměřování těchto
dvou nejdůležitějších daní
děje se tedy za spolupůsobení laiků,
vybraných ze samotných poplatníků.
Daňová komise musí býti pro všechny
poplatníky dotyčného daňového
obvodu jediná, aby bylo zaručeno stejnoměrné
ukládání a aby bylo zabráněno
neodůvodněným výhodám pro ty
nebo ony skupiny.
Zákon ponechává zde určení
počtu členů daňových komisí
a jich náhradníků ministerstvu financí
podle velikosti a poplatní síly daňového
okresu.
K odstavci, navrženému vládní osnovou,
přičleněn byl další odstavec,blíže
určující úlohu náhradníků.
Tato úloha plyne sice již z dalších ustanovení,
t. j. z § 242, odst. 1. a 2., ale k vůli jasnosti
je záhodno, aby již na tomto místě bylo
vytýčeno, kdy náhradníci nastupují
na místo členů.
Tento paragraf určuje, že předsedou daňové
komise (jeho zástupcem) jest přednosta vyměřovacího
úřadu (jeho zástupce).
Tento způsob vedení je jedině možný
vzhledem k úkolům, které předsedovi
komise jsou uloženy, zejména v § 241. Není
proto možno, aby předsedu a jeho zástupce na
př. volila si komise ze svého středu nebo
aby jím byla jmenována některá osoba
z řad poplatníků, jak bylo z některých
stran navrhováno.
Zde je určen způsob sestavování daňových
komisí.
Z důvodu zjednodušení budou sice všichni
členové komise jmenováni finanční
správou, větší část jich
však na návrh odborných korporací.
Pokud jde o část členů, navrhovaných
korporacemi, bylo by se stanoviska poplatníků celkem
lhostejno, zdali korporace tuto část samy jmenují,
volí; vysílají, anebo zdali si z navržených
teren vybírá finanční správa,
poněvadž osoby, požívající
důvěry korporací, se do komise za všech
okolností dostanou. Se stanoviska státně
finančních zájmů jest však důležito,
aby finanční správa mohla výběrem
osoby relativně nejvhodnější zameziti,
aby se do komise nedostaly osoby; nevhodné k tomuto úkolu,
jichž volbu korporace z různých důvodů
mnohdy nemohly odmítnouti. Byl proto volen systém
výběru z navržených 3 osob.
Z některých stran bylo navrhováno, aby komise
daňové byly obsazovány volbou podle principu
poměrného zastoupení, ale tento princip je
pro volby do daňových komisí nejen nepřijatelný,
ale i neproveditelný; myslí-li se na zastoupení
všech politických stran v komisi, jest to nemožné
proto, poněvadž komise, nemají-li se státi
příliš drahým a neohebným aparátem,
s nímž nelze pracovati, musí býti obmezeni
na poměrně malý počet členů.
Nelze konečně ani mlčením pominouti,
že s pouze věcným úkolem ukládání
daní podle čistě hospodářských
momentů nelze srovnati momenty politického rázu,
neboť daňová spravedlnost jest jenom jedna.
Má-li se na mysli, aby poměrného zastoupení
došly všechny zájmové skupiny poplatníků,
pak jest provedení této myšlenky vzhledem k
četnosti těchto skupin ještě méně
možné.
Vůbec nutno vytknouti, že volební princip se
neosvědčil; nehledíc ani k tomu, že
provádění voleb vyvolává mnoho
neproduktivní a nákladné práce a citelnou
ztrátu času, nezaručují volby ani
spravedlivého ani stejnoměrného zastoupení,
poněvadž numerické převahy jistých
skupin poplatníků, na př. skupiny zemědělců
v kraji převážně zemědělském
anebo dělnictva v kraji př. vážně
průmyslovém a pod. aneb převahu vlivů
politických a národnostních nelze vůbec
odstraniti, takže stesků na nestejnoměrnost
zastoupení možností voleb spíše
přibývá, než ubývá.
Rovněž zkušenosti v cizině, kde zajisté
s velkou pečlivostí problém byl studován,
mluví proti volbám; Amerika, Francie, Belgie a Anglie
jich vůbec nemá; kde volby ještě do
nedávna existovaly, na př. v dnešním
Rakousku, tam byly odstraněny a nahrazeny jmenováním
různými veřejnými korporacemi; totéž
pozorovati lze v Německu a Polsku.
Oč vlastně jde? Zajisté jenom o to, aby pro
důležitý úkol spolupůsobení
poplatnictva při vyměřování
daní poplatnictvu získávány byly,
jak po stránce morální, tak i věcné,
nejlepší síly, které by byly s to, aby
vykonávaly důležitou funkci člena komise
s přísnou nestranností na podkladě
odborných znalostí poměrů v okrese
jako zástupci všech nejdůležitějších
skupin hospodářských.
Nejsou-li volby k tomu vhodným prostředkem, pak
lze se uchýliti jen k zásadě jmenování
všech členů komise, a to formou, jak zákon
uvádí, neboť jen tímto způsobem
lze dosáhnouti zjednodušení; zrychlení,
a nač nejvíce nutno důraz klásti,
kvalitativního zlepšení celého aparátu.
Zákon vychází tudíž ze zásady
jmenování členů (náhradníků)
komisí finanční správou, obmezuje
však u prvé části jmenování
na kruh osob určitými korporacemi hospodářskými
navržený; stran druhé části zůstává
jako dosud jmenovací právo finanční
správy nedotčeno, čímž dojdou
zastoupení i zaměstnanci za plat a mzdu.
V navrženém vládou znění provedeny
byly některé důležité změny.
Členové, jmenovaní na návrh korporací;
budou míti podle usnesení výboru většinu
v komisi, tato většina však může
býti jen mírná, má-li býti
finanční správě umožněno,
aby vykonávajíc volné právo jmenovací
vyrovnávala případný nepoměr
zastoupení, který by se jevil u členů,
jmenovaných na návrh korporací, a docílila
tak ve smyslu ustanovení odst. 4., č. 3. zastoupení
hlavních pramenů důchodů a to i těch,
kterým se na podkladě návrhů korporací
zastoupení nedostane, na př. dělníků,
gážistů.
Období jmenovací zkráceno na 3 leta v souvislosti
se změnou, týkající se možnosti
odvolání členů komise. Tím
bylo i vyhověno přednesenému přání.
V Podkarpatské Rusi není dosud zemědělské
rady, bylo proto nutno učiniti opatření pro
navrhování členů, jež jinde je
svěřeno zemědělským radám.
V návrhu zákona nebylo obsaženo bližší
určení poměru členů, které
obě korporace mají navrhovati, což vzbuzovalo
domněnku, že obě korporace navrhují
stejný počet členů. Je jasno, že
tento poměr není možný. Na př.
pro kraj převážně zemědělský;
kde je nepatrný počet poplatníků daně
výdělkové, by nemělo smyslu; aby obchodní
a živnostenská komora navrhovala stejný počet
členů; jako zemědělská rada
a vice versa. Bylo proto do zákona pojato výslovné
určení, jak se poměr má stanoviti.
Lhůta k podání návrhů (odst.
3.) prodloužena byla na 3 měsíce. Další
změna v odst. 3. jest jen stylistické přizpůsobení
změnám; provedeným v odst. 1.
V odst. 4., č. 1., doplněk "nebo obou daní"
jest jen stylistického rázu k vůli jasnosti
vzhledem k odst. 4., č. 3.
V odst. 4., č. 2., bylo nutno stylisací přizpůsobiti
provedeným změnám v hlavě VIII (trestní
ustanovení).
Ustanovení odst. 4., č. 3. a 4., vládní
osnovy byla spojena v jedno a jednodušeji vyjádřena.
Přečísluje se v důsledku toho č.
5. na č. 4.
Odvolatelnost členů (odst. 5.), pokud jde o členy,
navržené korporacemi, byla obmezena jen na případy,
ve změněném textu uvedené. V důsledku
toho obmezení bylo ovšem --nutno připustiti
zkrácení období jmenovacího (odst.
1.) ze 6 na 3 leta.
Další změna v tomto odstavci a v odst. 6. jest
jen stylistického rázu.
Obsahuje ustanovení o přípustností
odmítnutí jmenování členem
komise. Příslušné trestní sankce
obsahuje § 195, odst. 1.
Mluví o možnosti opětného jmenování
členem komise po projití funkčního
období, jakož i o tom, že člen komise
podrží svoji funkci, dokud není nové
jmenování provedeno.
Tento paragraf mluví o povinnostech předsedy a členů
komise při jednání v komisi a o slibu, který
členové komise skládají. Trestní
sankce obsahuje § 195, odst. 2. a 3. a §199.
Oproti vládní osnově byla provedena změna
tím, že v odst. 2., řádka 4.; a v odst.
3., řádka 1., 4. a 5., vypuštěna bylo
slovo "přísežný", poněvadž
členové skládají slib a ne přísahu.
Stanoví, že funkce člena komise je státoobčanskou
povinností a tudíž bezplatnou; proto se povoluje
pouze odškodnění za ušlý výdělek
a náhrada vzešlých výloh.
Oproti vládní osnově byly provedeny tyto
změny:
Osnova zákona doplněna tím, že členům
komise se přiznává odškodnění
také, vzejdou-li mu výlohy; odst. 2. a 3. byl proto
spojen v nový odst. 2. Rovněž odst. 4. návrhu
zákona byl jako zbytečný škrtnut, poněvadž
plyne z platných ustanovení o náhradách,
příslušejících zaměstnancům
státním. Slovo "prokazatelně" se
škrtá, poněvadž by někteří
členové stěží mohli provésti
průkaz, že jim výdělek ušel, ač
tomu skutečně tak bylo.
Tento paragraf jedná o úkolech a povinnostech předsedy
komise při jednání komisí.
Z textu zákona podle vládní osnovy vypuštěno
bylo k přednesenému přání ustanovení
o možnosti zřizování subkomisí.
O vhodnosti ustanovení, týkajících
se subkomisí se názory velmi rozcházely.
Jedni shledávali výhodu v tom, že na návrh
komise samotné mohou býti k důkladnějšímu
přezkoumání subkomise utvořeny, druzí
vyslovovali obavy před tím, aby tvoření
těchto komisí nebylo vloženo též
do rukou předsedy, poukazujíce na to, že by
po případě daňové komise, spoléhajíce
na propracování látky subkomisí, nevěnovaly
již ukládání tak velikou péči.
Většina přiklonila se k tomuto poslednějšímu
názoru a rozhodla se pro škrtnutí těchto
odstavců.
Ustanovuje, jakým způsobem se daňové
komise svolávají a kdy jsou schopny usnášeti
se. V pozvánkách bude uveden krátce předmět
jednání, jest však z technických důvodů
vyloučeno, uváděti tam výpočet
všech poplatníků, o jejichž daňové
věci se bude jednati, jak bylo s některých
stran žádáno, neboť to by znamenalo značné
zatížení vyměřovacích
úřadů manipulační prací
a mohlo by i ohroziti potřebnou míru nezaujatosti,
se kterou mají členové komise přistoupiti
k svému rozhodování.
V odst. 4. prodloužena byla oproti vládní osnově
čekací doba z půl hodiny na hodinu, čímž
se vyhovělo předneseným přáním.
Obsahuje ustanovení; jakým způsobem daňové
komise rozhodují.
Pro vysvětlení ustanovení odstavce 2., který
řeší postup usnášení se
způsobem pro poplatníka co nejvýhodnějším,
uvádí se tento příklad: V komisi o
7 členech objeví se následující
názory o výši důchodu poplatníkově:
člen A. navrhuje příjem 8000 Kč, B.
8100 Kč, C 8200 Kč, D. 8300 Kč, E. 8500 Kč,
F. 8800 Kč a G 9000 Kč. Poněvadž nadpoloviční
většina jsou 4 hlasy, připočítávají
se hlasy členů E, až G., jichž návrh
je nejnepříznivější, ku hlasu
člena D., takže ocenění 8300 Kč
tvoří usnesení komise, poněvadž
se má za to, že pro ně hlasovali 4 členové.
Stanoví okruh případů podjatosti,
při nichž se má dotyčný člen
komise vzdáliti před poradou a usnesením
komise.
Oproti vládní osnově provedeny byly dvě
změny. Změnou v řádce druhé
odst. 1. (stylistickou) přizpůsobuje se text znění
zákona přijatému v § 5.
Doplňkem na konci odst. 1. rozšiřuje se okruh
podjatosti dle vyslovených přání z
kruhů poplatníků.
Obsahuje ustanovení, jakým způsobem se komise
usnáší o jednotlivých poplatnicích.
Tedy zpravidla o každém poplatníku zvláště;
o poplatnících, u nichž se návrh vyměřovacího
úřadu shoduje s přiznáním,
možno hlasovati o více jich najednou, není-li
námitek, a dále může daňová
komise na předsedův podnět o řadě
menších poplatníků rozhodovati jediným
usnesením shodně s návrhy vyměřovacího
úřadu. Tato ustanovení mají svůj
důvod ve zjednodušení a urychlení řízení,
nemohou ovšem býti na úkor správností
vyměření u jednotlivých poplatníků,
které vždy může se státi předmětem
důkladnějšího přezkoušení
se strany komise.
Důvod změny v odst. 3. jest jen stylistického
rázu.
Jedná o formě protokolu, který se sepisuje
o jednání a rozhodnutí daňové
komise.
Obsahuje důležité ustanovení dohlédací,
že ministerstvo financí může přenésti
v určitých případech oprávnění
komise na vyměřovací úřad,
t. j. protahuje-li komise úmyslně svoje jednání
a neprovede svůj úkol do lhůty, které
ministerstvo určí nebo neřídí-li
se přes poučení předsedy zákonnými
ustanoveními nebo odpírá-li výslovně
svoji součinnost.
Jest samozřejmo, že takováto opatření
budou jen výjimečná, ale je nezbytno zákonem
pomýšleti na podobné případy
také v zájmu poplatníků samotných.
Jak v odst. 1. tak i 2. byl návrh zákona zostřen,
aby získány byly pevnější kautely
pro ten případ, když by zcela výjimečně
bylo nutno daňovou komisi vyřaditi.
Jedná o odvolacích komisích daňových.
Platí o nich obdobná pravidla, jako o komisích
daňových.
Vyskytl se námět, aby u nás po vzoru Německa
zavedeny byly jako odvolací instance tříčlenné
finanční soudy, skládající
se z 1 finančního úředníka,
1 soudce a 1 laika. Po zralé úvaze byl tento námět
odmítnut. Řízení před takovými
soudy jest ústní; pravidelně veřejné
a vyžadovalo by spousty nového úřednictva
ku zpracování rozsáhlé agendy odvolací,
neposkytujíc při tom poplatnictvu nijakých
výhod. Tito jsou lépe a rychleji chráněni
dosavadním systémem odvolacích komisí,
v nichž zasedá řada zástupců
poplatnictva; kteří mohou účinně
kontrolovati správnost navrženého vyměření.
Jedná o místní příslušnosti
vyměřovacích úřadů podle
jednotlivých daní.
V odst. 1.; lit. b), druhý oddíl, vypuštěna
byla slova "podle volného uvážení",
aby se zamezily obavy, že rozhoduje úplná libovůle
úřadu. Doplněk ku znění vládního
návrhu u daně rentové v odst. 1., lit. e)
má účel přesnější
určení, poněvadž subjektem daně
rentové může býti i osoba nefysická,
která nemá bydliště, nýbrž
sídlo.
Mluví o příslušnosti daňových
komisí; která se řídí podle
příslušnosti vyměřovacího
úřadu, po případě, je-li v
obvodu vyměřovacího úřadu daňových
komisí několik, obvodem, pro nějž byla
daňová komise zřízená:
Umožňuje delegaci jiného úřadu,
než je úřad dle všeobecných ustanovení
příslušný. Možnost tato je dána
i pro daňové a odvolací komise a trestní
senáty.
Znění návrhu zákona sice nevylučovalo
tu nebo onu možnost delegace; ať šlo o podnět
se strany poplatníka či od úřadu a
také nebylo i úmyslem, aby se tak stalo. Ale k vůli
jasnosti je záhodno, aby v zákoně bylo výslovně
uvedeno, že delegace je možna z obou důvodů,
což bylo důvodem provedené změny v odst.
1.
Upravuje pojem bydliště, který dosud v daňovém
právu nebyl řešen; za to jsou definice tohoto
důležitého pojmu, jenž vykládán
byl dosud jen judikaturou, v mezinárodních smlouvách
o urovnání tu- i cizozemského zdanění
a zejména o zamezení dvojího zdanění.
Pojem ten pojímá se nyní přímo
do zákona se zřetelem k § 66 jur. normy.
Obsahuje přehledné sestavení o lhůtách,
přihlížeje k ochraně poplatníků;
zejména také o možnosti prodloužení
a o nutnosti, aby v úředním sdělení
bylo vždy výslovně uvedeno, jaké jsou
následky, nedodrží-li se lhůta.
Navrženou změnou v odst. 1. dociluje se větší
ochrana poplatníka před libovůlí.
Navrženou změnou v odst. 3. rozšiřuje
se oproti návrhu zákona možnost prodloužen
lhůt na všechny lhůty; v prov. nařízeni
bude vydán pokyn, aby při prodlužování
lhůt bylo postupováno liberálně.
Změna v odst. 4. stala se jen k vůli přesnosti;
neboť je samozřejmo, že žádosti o
prodloužení lhůty, podané teprve po
jejím uplynutí, nemohlo by býti přiznáno,
aby lhůtu stavěla; bylo by tím umožněno
prodlužování do nekonečna.
Změna v odst. 5. vsuvkou "vládní nařízení"
plyne z § 89 ústavní listiny.
Další změna v 3. řádce tohoto
odstavce 5. vsuvkou "pokud má strana na ně
nárok" je nutna, neboť jinak by byla umožněna
stížnost i do stanoveni lhůt, které
mohou určovati finanční úřady
samy dle svého uvážení.
Obsahuje ustanovení o počítání
lhůt, zejména kdy se počíná
lhůta pro odvolání vyměřovacího
úřadu a kdy lhůta končí, padne-li
poslední den lhůty na neděli, svátek
nebo den památný.
Dodatek rozšiřuje ustanovení návrhu
zákona ve prospěch poplatníka.
Tento paragraf obsahuje pauze pravidlo vykládací
při počítání času a
umožňuje zjednodušení v zaokrouhlování
vyměřovacího základu nebo daně.
Dodatek v odst. 2. zabezpečuje ochranu poplatníkovu.
Vyslovuje zásadu; že úřední opatření
nabývají pro stranu účinnosti sdělením
a stanoví dále, jakým způsobem se
sdělení může státi. Vtělují
se tu ve formu zákona samozřejmé zásady
a upravena otázka; kteráž až dosud byla
- alespoň pokud jde o území Čech,
Moravy a Slezska - řešena praxí nejednotně
a nedokonale.
§ 256 připouští v dalším,
že chyby v počítání a psaní
a jiné omyly a přehmaty, které nevybočují
z mezí zřejmých nesprávností,
může úřad, ad něhož vyšly,
opraviti a o podaném odvolání s konečnou
platností rozhodnouti.
Podle dalších odstavců mohou opatření
ve věcech daňových odporující
zákonu nebo založená na vadném řízení
býti zrušena, jinými nahrazena nebo změněna
do doby promlčecí. Opatření ta mohou
býti učiněna i běží-li
o usnesení komise daňové nebo trestního
senátu; potřebnou změnu provádí
pak předseda komise nebo senátu z uložení
nadřízeného úřadu finančního.
Doplněk v odst. 5. znění vládního
návrhu slovy "z úřední moci nebo
na žádost poplatníka" stal se jen k vůli
jasnosti; text návrhu zákona nevylučoval
ani tu ani onu možnost podnětu a nebylo také
úmyslem, aby se tak stalo.
Změna v předposlední řádce,
kterou nahražena byla slova "ministerstvo financí"
slovy "vládní nařízení",
je důsledkem ustanovení § 89 ústavní
listiny.
Obsahuje podrobné předpisy o doručování,
přejímaje v celku dosavadní ustanovení
zákona o osobních daních, která se
osvědčila.
Doplněk v odst. 1. v 3. řádce a v odst. 3.
v 8. a 11. řádce znění vládního
návrhu do rukou "zákonného zástupce"
- jest nutným k vůli přesnosti.
V 9. a 10. řádce odst. 1. byly vynechány
u náhradních příjemců osoby
"ve služebním poměru k poplatníkovi
se nalézající", poněvadž
se považovalo za nebezpečné vzhledem k případným
kontumačním následkům, aby byla připuštěna
možnost doručení také těmto osobám.
Náhradní doručení jest ovšem
vyloučeno tam, kde třeba, doručiti výslovně
do vlastních rukou, jako na př. v § 213.
V 4. řádce odst. 1. od konce vsuvka "zmocněnci
strany" stala se k vůli jasnosti.
V předposlední řádce téhož
odstavce stal se důležitý doplněk slovem
"oprávněnému", aby vzhledem k eventuelním
kontumačním následkům bylo zamezeno
doručování zřízencům
advokátů nebo notářů, kteří
nebývají zmocněni ku přijímání
dopisů.
V odst. 3. v 6. řádce nahrazeno bylo místo
uložení dopisu, které obsahoval návrh
zákona, t. j. u obecního úřadu "místa
předpisu daně" za vhodnější
pro poplatníka u obecního úřadu "posledního
známého bydliště".
V poslední řádce téhož odstavce
byla škrtnuta slova za všech okolností jako celkem
zbytečná.
Obsahuje předpisy o způsobu doručování
adresátům v cizině. Tam mohou, není-li
smlouvy o právní pomoci, doručovati naše
zastupitelské úřady. Osobám exteritoriálním
v cizině stejně jako v našem území
doručuje ministerstvo zahraničních věcí.
Úprava v odst. 2. jest jen stylistického rázu.
Vyslovuje zásady, kdy vzniká daňová
povinnost a daňový dluh u poplatníka a navzájem
daňový nárok a daňová pohledávka
u státu.
§ 259 vymezuje dále přesně a rozlišuje
vše, co s daní jest spjato, t. j. přirážky
a příslušenství.
Jedná o přechodu daňové povinnosti
na dědice z fysické osoby a zabezpečuje vybírání
daně při zániku subjektu podrobeného
zvláštní dani výdělkové.