Návrh zákona, který přijal za základ
daně činžovní hrubý výtěžek,
připouští z něho k odpočtení
za určitých podmínek jenom dávky veřejnoprávní
a dávkám těm podobné platy, které
vlastně postihují uživatele budovy (její
části), které však odvádí
vlastník domu. Výpočet těchto dávek
v § 151 obsažený není taksativní
a nemohl by jím býti, poněvadž takové
dávky a platy postupem času přirůstají.
Dále sem náležejí další
platy odváděné dotaci jako: poplatek za čištění
a kropení ulic, za odvážení popele a
smetí, za čištění stok a žump;
za noční hlídku, za užívání
uličního pozemku neb chodníku jako světlíku
neb otvoru k uložení uhlí a dříví
do sklepa, činže z místa, dále nájemné
z nádob na smetí zavedených v Praze.
Že odpočítati bude lze jen dávky skutečně
v roce berním placené, srovnává se
se zdaňováním skutečného výtěžku.
Při superedifikaci má se činže placená
majetníku půdy nebo zdí, na nichž výstavba
stojí, z hrubého výtěžku superedifikátu
odpočítati. Ustanovení to čelí
dvojitému zdanění vzhledem k tomu, že
dotčená činže podrobuje se dani rentové.
Ježto v místech všeobecné daně
činžovní podrobeny jsou dni této všechny
budovy, ať jsou pronajaty čili nic; nutno v případech,
kde budova (její část) byla nepronajat byla
však ve vlastním užívání
poplatníkově nebo přenechána k užívání
osobám třetím zcela nebo částečně
zdarma, anebo byla pronajata za nájemné, které
přesně zjistiti nelze, vyšetřiti a zdaniti
nájemní hodnotu, t. j. hodnotu, které by
bylo lze v místě pronájmem objektu dosíci.
Případy, v nichž vyměřiti se
má daň z nájemní hodnoty, uvádí
§ 153, neuchyluje se v podstatě od práva dosud
platného.
Pokud se týče bytu, domovníku za práce
domovnické bezplatně přenechaného
poznamenává se, že nájemní hodnotu
jeho nutno zdaniti. Proto, že ona značí pro
vlastníka domu režijní výdaj, který
není odpočitatelný, ježto návrh
zákona daní činžovní postihuje
hrubý činžovní výtěžek.
Rozpočtový výbor usnesl se vsunouti v §
153 do bodu 2. za slovo "budovy" slova "(její
části)" a v bodu 3. místo citace "odst.
5.-7." vložiti citaci "odst. 5. a 6."; první
změna je stilistická a druhá souvisí
s vypuštěním odst. 6. § 150.
§ 154 obsahuje výjimku; připouští
totiž zdanění podle přiznání
a nikoliv podle nájemní hodnoty i tehda, kdy činže
je přiznána nižší částkou,
nežli činí činže v místě
obvyklá. Tohoto ustanovení nelze užívati
všeobecně, nýbrž dlužno si uvědomiti,
že jde tu pouze o výjimečné zmocnění
úřadu vyměřovacího, které
je vázáno průkazem, že přiznané
nižší nájemné má důvod
ve známých umírněných požadavcích
pronajimatele vůči jeho nájemníkům,
a které jest omezeno podmínkou, že přiznané
nájemné není o určitou částku
nižší nájemného v místě
obvyklého. Sleduje se tím účel, aby
pronajimatel, který má slušné ohledy
naproti svým nájemníkům, kotvící
v blahovolné liberálnosti, neměl za to s
úřadem potíží, jak se začasté
dělo doposud. Ustanovení § 154, odst. 2. obsahuje
v zákoně novum; má se jím uzákoniti
dosavadní všeobecná prakse v Čechách,
na Moravě a ve Slezsku, která postupuje naproti
poplatníku v dotčených případech
civiliter, poskytujíc mu výhodu asi o průměrné
hodnotě, jak se navrhuje. Určitou výměrou
této výhody dosáhnouti se má jednotného
postupu u všech úřadů vyměřovacích.
Rozpočtový výbor usnesl se vypustiti v odst.
1. za slovem "vůči" slova "všem"
maje je za zbytečné a nahraditi číslici
20% číslicí 25%, kteroužto poslední
uznal za přiměřenější.
Aby byl zdanitelný výtěžek přesně
zachycen, je třeba, aby daň činžovní
byla ukládána každoročně, na
každý ber ní rak zvlášť, což
se srovnává jednak se zásadou zdanění
skutečného výtěžku, jednak znamená
pro vyměřovací úřady ulehčení
při zkoušení přiznání.
Přiznání k dani činžovní
bude tedy nutno podávati rok co rok, a to jako dosavad,
jenom na úředním formuláři
stanoveném nařízením. Z budov nově
vzniklých [§ 121, lit. a)] bude podati přiznání
zároveň s oznámením (§ 124, odst.
1.) do 15 dnů ode dne skutečného použití
budovy. Potvrzování údajů přiznání
nájemníky je přejato z ustanovení
dosud platných; je to instituce stará, jako činžovní
daň sama, je vžitá a ježto má pro
přezkoušení správnosti přiznání
velký význam, musila býti zachována.
Podstatné snížení sazby daně
činžovní proti stavu dosavadnímu ospravedlňuje
nejen dosavadní upřílišněná
výše její, ale též nutné
zřetele k tomu, že základem daně činžovní
podle návrhu jest hrubý výtěžek
beze srážek nákladů udržovacích
a kvoty umořovací, jakož i že výdaje
osvětlovací a, přirážková
srážka (zák. z 23. července 1912, č.
164 ř. z.), které se dosud u nás odpočítávaly,
nadále odpočitatelnými býti nemají.
Duplicita sazeb daně činžovní, totiž
vyšší procentní sazba pro budovy ve velkoměstech
a nižší pro budovy na venkově zachovává
se vzhledem k historickému vývoji daně činžovní
jak v zemích historických tak na Slovensku a pak
vzhledem k tomu, že dař činžovní
z velké části velkoměstských
budov přešlých během doby koupí
do jiných rukou, byla na jich dřívější
vlastníky přesunuta.
Ustanovení, že daň činžovní
v místech zcela dni činžovní nepodrobených
nesmí býti menší nežli daň
třídní, připadající
na příslušný berní rok na celou
budovu, hledí zameziti zkrácení daně
fiktivní smlouvou nájemní. Platí dosud
na Slovensku a v Podkarpatské Rusi (§ 14, posl. odst.
zák. čl. VI/909) a platilo v Čechách,
na Moravě a ve Slezsku podle zák. z 9. února
1882, č. 17 ř. z., § , posl. věta, až
do r. 1891 (zák. z 1. června 1890, č. 97
ř. z.).
Ježto se daň činžovní vyměřuje
podle návrhu ze skutečného výtěžku,
stal se odpis daně činžovní z důvodu
uprázdnění tak; jak jej zná právo
dosavadní, zbytečným. Neužívání
budovy (její části), spojen-li s ním
zánik výtěžku, dlužno úřadu
vyměřovacímu oznamovati, ovšem jen pro
kontrolu přiznání, tedy aby byl v budoucnosti
správně zjištěn daňový
základ. K témuž konci stanovena byla též
povinnost poplatníka oznamovati opětné užívání.
Trestnost opominutí oznámení a podání
oznámení nesprávných má zabezpečiti
správné vyměření daně.
Základem daně činžovní podle
návrhu má býti výtěžek
skutečný, není tudíž zpravidla
předmětem daně nájemné, které
poplatník sice smluvil; ale jehož nepřijal;
poněvadž se stalo nedobytným. Bylo-li nájemné
později zcela nebo částečně
zapraveno, musí býti podle míry úhrady
zdaněno a to v roce, ve kterém se tak stalo; pročež
je povinen poplatník dotčené platby na takové
nájemné úřadu oznámiti.
Tento paragraf upravuje v odstavcích 1. a 2. změnu
ve zdanění způsobenou tím, že
budova dosud dani třídní podrobená,
byla pronajata za berního roku. Rozlišuje dva případy
a to:
1. byla li budova pronajata počátkem kalendářního
čtvrtletí, aneb
2. během kalendářního čtvrtletí.
V prvém případě vstupuje do povinnosti
daně činžovní hned počátkem
dotčeného čtvrtletí, v druhém
případě zůstává až
do konce toho čtvrtletí v dani třídní,
načež vstupuje do daně činžovní
teprve čtvrtletím příštím:
Účelem tohoto ustanovení jest, aby byly předpisovány
daňové kvoty snadno vypočitatelné.
Ovšem byla-li by kvota daně činžovní,
jež by měla býti v takovémto případě
předepsána menší, zůstane budova
v dani třídní.
Ustanovením odst. 4., že případ opačný,
když totiž pronajatá budova (část
její) v místě ne zcela dani činžovní
podrobeném přešla během roku v užívání
poplatníkovo, nezpůsobuje předpisu daně
činžovní a daně třídní
pro rata temporis, zachovává se dosavadní
stav platný v Čechách, na Moravě a
ve Slezsku jako v podstatě ustanovením odstavce
1. tohoto paragrafu.
Bylo-li by místo nějaké zařaděno
do povinnosti všeobecné daně činžovní,
byla nutna přesně určiti dobu, od které
se povinnost tato počíná, a dále do
které lhůty mají se podávati přiznání
a oznámení o neužívání
a opětném užívání. Návrh
zákona činí tu počátek povinnosti
všeobecné daně činžovní
a zmíněné povinnosti poplatníků
vyplývající z ní (podávati
přiznání a oznámení), závislým
na momentu právoplatnosti rozhodnutí zařaďovacího.
Důvod pro to jest na, bíledni, nemá býti
totiž v takovém případě; za příčinou
vyměření daně činžovní
ničeho podniknuto, pokud nebylo o všeobecné
povinnosti místa k dani činžovní pravoplatně
rozhodnuto; aby nebyly práce úřadu a spolupůsobení
poplatníků marnými; a aby nebyla vyvolána
obava prejudice.
Dani třídní podrobeny jsou výlučně
jen budovy obytné, t. j. budovy obsahující
místnosti obytné; kteréž jsou v místech
zcela dani nepodrobených a nejsou dne 1. ledna roku berního
pronajaty.
Paragraf tento vypočítává demonstrativně
místnosti obytné, jakož i místnosti
neobytné. Za obytné považuje také tak
zv. otevřené místnosti, jež příkladno
uvádí; přejímá tím právo
platné na Slovensku a Podkarpatské Rusi [zák.
čl. VI/1909 § 22., lit. 1).
Rozpočtový výbor vsunul v odst. 1. za slova,
"posl. věta" větu "a bez újmy
ustanovení § 159 odst. 1. a 2.", z toho důvodu,
by nebyl možný výklad, že stavení
obytné dne 1. ledna roku berního nepronajaté,
zůstává po celý rok berní v
dani třídní, i když u něho nastaly
případy v § 159 odst. 1. a 2. uvedené.
V odst. 2. v bodě b) za slova "na zboží"
vsunul slova "světlá s podlahovou plochou větší
než 12 m2" z toho důvodu, aby pojem
obydelného skladiště byl přesně
určen, a konečně v odst. 3. bod 3. za slovem
"sušárny" vypustil slova "na ovoce",
neboť nelze považovati za neobytné jenom sušárny
na ovoce, nýbrž také sušárny jiné
jako na př. sušárny Inu a tabáku.
Sazebník daně třídní, jak se
návrhu je, má ve třech nejnižších
třídách za podklad paušální
roční užitkovou hodnotu jedné normální
obytné místnosti, ve výši 100.- Kč,
z čehož výměra daně činí
5%. IV. třídou počínajíc až
včetně do IX. nakupují se v každé
třídě vždy dvě obytné
místnosti, na něž připadati má
jednotná stejná sazba. Sleduje se tím účel,
aby se zřizovalo při stejné dani obytných
místností více, tedy účel bytové
péče.
Ačkoliv daň kvotní, jakou je domovní
daň třídní, nesnáší
dobře progressi, vykazuje přes to navrhovaný
sazebník po způsobu práva dosud platného
počínaje IV. třídou mírnou
progressi, která má svůj důvod jednak
v úvaze, že obytné místnosti ve velkých
budovách mají vzhledem k jich pravidelně
lepšímu stavebnímu a jinakému zařízení
poměrně vyšší užitkovou hodnotu,
jednak že je třeba přivésti výši
daně třídní aspoň poněkud
v poměr k výši daně činžovní.
Zvýšené zdanění přepychových
budov (voluptuare) - nehledíc ani ke zvýšené
pravidelně daňové způsobilosti vlastníkově
- odůvodňuje se vlastností daňového
předmětu, jehož užitková hodnota
vyniká značně vzhledem ku přepychovému
zařízení nad užitkovou hodnotou obytného
stavení selského, kteréž je pro daň
třídní prototypem; snížení
daně z chatrčí je korelatem daňového
zvýšení budov přepychových.
Proveda potřebné zjištění, bude-li
třeba i místní prohlídkou, zařadí
úřad vyměřovací budovu do náležité
třídy sazebníku a zpraví o tom poplatníka
výměrem; proti kterému přísluší
mu odvolání. Zařadění do třídy
činí základ každoročního
předpisu daně třídní tak dlouho,
pokud nebyl vydán zařaďovací výměr
nový. Platební rozkazy stejně jako dosud
vydávány nebudou.
Do ročního předpisu bude moci poplatník
u úřadu vyměřovacího ve lhůtě
k tomu ustanovené nahlédnouti.
Novým proti dosavadnímu stavu je, že lze zařaditi
budovy do třídy také bez místní
prohlídky a bez protokolu o ní sepsaného,
jsou-li potřebná data ze spisů zřejma,
tak na př. když nákres stavební je stavebním
úřadem potvrzen, a ze spisů určitě
jde na jevo, že se podle něho stavba provedla. Účelem
této novoty jest zjednodušiti řízení.
Rozpočtový výbor usnesl se §§ 163
a 164 vládního návrhu sloučiti v jeden
§ 163, a to tak, že původní § 163
tvoří odst. 1, a odst. 1. § 169, tvoří
odstavec 2. a odst. 2. téhož §u tvoří
odst. 3.
Změnu tu odůvodňuje tím, že ustanovení
obou §ů vládního návrhu tvoří
věcně jeden celek.
Jako nový § 164 vsunuto bylo do vládního
návrhu ustanovení, které zní:
(1) Roční předpis daně třídní
provádí vyměřovací úřad
na podkladě katastru bez vydání platebních
rozkazů.
(2) V příčině zpravení poplatníků
o tomto předpisu platí ustanovení §
104, odst. 2. obdobně.
Důvodem pro vsunutí tohoto ustanovení je,
že bylo přesně stanoviti den o ročním
předpisu daně třídní vzhledem
k ustanovením jednajícím o náhradních
úrocích.
Podstata daně třídní jakožto
daně trvalé vyžaduje, aby úřad
vyměřovací zapisoval data rozhodná
pro zdanění budovy do katastru.
Katastr o budovách již zakatastrovaných má
býti upraven znovu podle dosavadního katastru. O
zařadění budov budou všichni poplatníci
zpraveni veřejným vyložením výpisu
z katastru v obci.
Nesrovnalosti v dosavadním katastru proti skutečnému
stavu odstraní revise spojená s novou úpravou
katastru; která vyvolá změny v novém
katastru, na kteréžto změny vztahuje se odst.
2.
Že katastr daně třídní má
býti podroben občasnému přezkoušeni,
stanoví se za tím účelem; aby nesrovnalosti
mezi stavem katastru a skutečným stavem netrvaly
dlouho:
Rozpočtový výbor přestilisoval odst.
1., který nyní zní:
"Katastr daně třídní, který
vede úřad vyměřovací podle
míst soupisných nepodrobených zcela dani
činžovní, má obsahovati údaje
zařaďovacího výměru (§ 163)
upravené podle výsledku odvolání,
jakož i den, kterého výměr zařaďovací
byl poplatníku doručen a den; kdy nabyl moci práva.
Vyměřovací úřad upraví
jej za povinné součinnosti obcí podle poučení
vydaného ministerstvem financí."
Změnu vynutila nová stilisace § 164 a potřeba
doplniti ustanovení o vedení katastru, jakož
i potřeba doplniti data, která má obsahovati.
Aby katastr daně třídní byl pro každoroční
předpis daně třídní úplně
spolehlivým podkladem, musí stále vykazovati
pravý stav skutečností pro daň rozhodných,
pročež dlužno v něm vyznačovati
všechny zněny, které se staly od původního
zakatastrování budovy a občasného
jejího překatastrování.
Změny v osobách vlastníků, nastalé
během roku, t. j. po 1. lednu roku berního, nemají
pro předpis daně na tento rok významu, má
v tom případě platiti ustanovení §
120, odst. 2., daň třídní totiž
předepíše se tomu, kdo byl dne 31. prosince
roku berního vlastníkem budovy, ať byla evidenční
změna v katastru provedena nebo ne.
Ke změnám v předmětu, majícím
účinek na povinnost neb výši daně
třídní, má se přihlížeti
podle návrhu stejně, jako činí právo
dosavadní v Čechách, na Moravě a ve
Slezsku teprve od počátku příštího
roku; je to důsledkem zásady, podle níž
pohlíží se na daň třídní
hledíc k její nehybné povaze jako na daň
roční.
Ustanovení, že změny uvnitř stavení,
k nimž se podle dosavadního práva vůbec
nehledí, mají dojíti významu od příštího
roku po revisi katastru, je novotou, která se srovnává
se spravedlností daňovou.
Uložením povinnosti poplatníků oznamovati
případy evidenční zachovává
se v podstatě dosavadní stav a vyplývá
toto spolupůsobení poplatníkovo z povahy
věci.
V § 167 odst. 1. vlád. návrhu rozpočtový
výbor vypustil slovo "písemně"
z toho důvodu; že nutno připustiti, aby evidenční
změny mohly býti oznámeny též
ústně (protokolárně) se zřetelem
k venkovskému poplatnictva, o které běží.
V § 168 odst. 1. vypustil slova "v to počítajíc"
a nahradil je slovem "vyjímajíc", ježto
bylo třeba uvésti ustanovení tohoto §u
v souhlas s §em 120.
§ 170 a 171 upravují slevu daně třídní
z důvodu nepoužívání a z důvodu
zničení nebo poškození budovy jakoukoli
živelní pohromou.
Ustanovení o slevě daně z důvodu nepoužívání
budovy bylo v podstatě převzato ze zák. ze
dne 1. června 1890, č. 97 ř. z., s modifikací,
že nárok na slevu je podmíněn skutečnostmi,
že budova nemá více nežli 8 obytných
místností; (cit. zák., dosud platný,
vyžaduje jich 9) a že byla nepoužívána
po celý berní rok.
Sleva z důvodu živelní škody je taktéž
převzata z práva dosavadního (dekret dv.
kanc. ze dne 4. prosince 1821, č. 2212 Sb. z. prov. sv.
4., č. 13., a nejv. rozh. ze dne 13. května 1843,
čís. 15.642; zák. čl. VI/1909; §
58) s obměnou, že provinění vlastníka
(trvalého poživatele), kterým shoda vznikla,
vylučuje slevu. Důvod toho je na snadě; nemá
býti dobrodiní zákona účasten;
kdo způsobil škodu na stavení sám vědomě,
na př. požárem, a že vzhledem ku právu
platnému na, Slovensku a v Podkarpatské Rusi slevu
na dani třídní povoliti lze za celý
berní rok, v němž pohroma se udála a
nikoli teprve ode dne, kdy budova byla živelní pohromou
zničena; dále že ji lze povoliti i při
částečném, ovšem podstatném
poškození. budovy.
"Podstatným" poškozením rozumí
se poškození; které způsobilo zánik
obydelnosti stavení neb některé jeho části,
třebas jen přechodný.
Jinaké škody živelní na stavení
způsobené na př., shořela-li nebo
větrem byla odnesena jenom střecha; neb povodní
bylo podmočeno zdivo a tím opadala omítka,
neb kroupami byla vytlučena okna; nároku na slevu
daně nezakládají.
Rozpočtový výbor zaměnil v nadpisu
těchto paragrafů slovo "Odpis" za slovo
"Sleva".
Změna ta je pouze stilistická a odpovídá
terminologii §§ 111 a násl. (daň pozemková).
V důsledku toho nahradil pak v § 170, odst. 1. slovo
"odepíše" slovem "sleví"
a taktéž v § 171, odst. 1. slovo "odepíše"
slovem "sleví".
Rentová daň jest vybudována jako daň
výnosová, která postihuje zásadně
výtěžky, které nejsou zdaněny
přímo daní pozemkovou, domovní, všeobecnou
nebo zvláštní daní výdělkovou;
daň postihuje tedy široký komplex výtěžků
movitých kapitálů v jejich přerozmanitých
formách, jak je hospodářský život
s sebou přináší.
Dosavadní právní rozsah daňové
povinnosti a technika daně vůbec nedoznávají
podstatných změn, ježto nebylo možno provésti
z různých kruhů navrhované radikální
změny, zejména v platných osvobozeních,
poněvadž takový zásah mohl by rušivě
působiti na hospodářské poměry
v tom ohledu již ustálené. Osvobození
od daně přiznaná různými specielními
zákony jsou reformou v celku převzata a přehledně
srovnána; podstatnější rozšíření
daňových osvobození nastává
pouze na Slovensku a v Podkarpatské Rusi, kde se vyskytují
též podstatnější úchylky
od stavu nyní tam platného, ježto osnova vychází
z úpravy platné v zemích mimo Slovensko a
Podkarpatskou Rus.
Daň rentová vyměřuje se jako ostatní
daně na každý kalendářní
rok, když prošel, z požitků v tomto roce
skutečně dosažených, čímž
přestává veškerý ohled na dobu
trvání dani podrobených požitků
a na změny, které nastaly v požitcích
za berního roku; vyměřovací řízení
jest co nejúžeji připojeno k vyměřování
důchodové daně. Daň může
býti též vyměřena, při
splnění stanovených podmínek, na základě
obchodního na místo kalendářního
roku.
Technická forma vybírání daně
zůstává nezměněna; v převážných
případech se daň sráží
a odvádí dlužníkem ku srážce
povinným (platebnami státu a j. veřejných
korporací, peněžními ústavy atd.),
jinak se předpisuje na základě přiznání
poplatníkova.
V rozsahu zákonem přiznaných osvobození
od rentové daně nastávají proti dosavadnímu
stavu některé podstatnější změny,
zvláště pokud jde o Slovensko a Podkarpatskou
Rus, kde daňové osvobození v mnohém
směru se rozšiřuje.
Proti § 125 zákona o osobních daních
bylo provedeno přeskupení jednotlivých osvobození
tím způsobem, že napřed uvedena jsou
osvobození subjektivní a potom osvobození
objektivní.
Výpočet zákonných osvobození
značně vzrostl proti zákonu o osobních
daních přímých tím, že
do zákona byla zařazena velmi četná
osvobozeni jak subjektivní tak i objektivní, která
byla přiznána pozdějšími zvláštními
zákony.
K č. 1.: Okresy a obce osvobozují se od rentové
daně co do všech požitků podrobených
lani podle poplatníkova přiznání.
Upouští se tu od nynějšího rozeznávání,
zda jde o úroky z dočasně uložených
berních peněz a nepoužitých výpůjček
nebo o jiné požitky. Subjektům v § 174
pod č. 1 vyjmenovaným jsou co do osvobození
od daně rentové na roveň postaveny i obecně
prospěšné podniky a elektrické podniky,
jež jsou podle § 73, odst. 1, a 72, lít. b),
osvobozeny od zvláštní daně výdělkové.
K č. 3: Bod 3. byl proti vládní osnově
doplněn v tom, že nejen fondy pro stavbu chrámů;
nýbrž i fondy na jich udržování
a na bohoslužbu nejsou dani podrobeny.
K č. 4.: Osvobození nositelů sociálního
pojištění zakládá se na dosavadních
osvobozeních přiznaných zákony o Všeobecném
pensijním ústavu (č. 1/1907 ř. z.,
138/1914 ř. z. a 89/1920 Sb. z. a n.), o úrazovém
pojištění dělníků (č.
1/1888 ř. z., 207/1919 a 300/1921 Sb. z. a n.); o Fondu,
pro zaopatření zaměstnanců velkostatků
(č. 220/1922 Sb. z. a n.), o báňských
bratrských pokladnách (č. 242/1922 Sb. z.
a n:), o pojištění zaměstnanců
pro případ nemoci, invalidity a stáří
(č. 221/1924 Sb. z. a n.), o pojištění
osob samostatných (č. 148/1925 Sb. z. a n.) a o
Léčebném fondu veřejných zaměstnanců
(č. 221/1925 Sb. z. a n.).
K č. 6.: Osvobození tato zakládají
se na zákonech o Všeobecném fondu peněžních
ústavů v republice Československé.
(č. 238/1924 Sb. z. a n.), o Zvláštním
fondu pro zmírnění ztrát povstalých
z poválečných poměrů (č.
237/1924 Sb. z. a n.) a na zákonech o stavebním
ruchu (č. 100/1921, 45/1922, 35/1923 a 58/1924 Sb. z. a
n.).
K č. 7. a 8.: Osvobození tato zakládají
se na zákonech o Národní bance Československé
(č. 347/1920 a 102/1925 Sb. z. a n.) a o poštovních
úřadech šekových (č., 140/1919
Sb. z. a n.).
K č. 9.: Společnosti Československého
červeného kříže přiznává
se osvobození od rentové daně v témž
rozsahu; v jakém příslušelo podle zákona
č. 58/1909 ř. z. rakouské společnosti
červeného kříže.
K č. 10.: Osvobození od rentové daně
osob, jejichž požitky rentové dani podrobené
ani samy o sobě, ani ve spojení s jejich ostatním
celoročním důchodem nepřesahují
částky důchodové dani nepodrobené
zůstává v platností, zostřuje
se však v tom směru, že osvobození od
rentové daně má místo jen tehdy, jestliže
celoroční důchod příjemce požitků
v úvahu přicházejících a jde-li
o příslušníky domácnosti zdaňované
daní důchodovou společně s hlavou
rodiny, také důchod společně zdaňované
domácnosti; nepřesahuje částky nepodrobené
dani důchodové podle ustanovení § 3.
Ustanovení toto má znemožniti obcházení
daňové povinnosti tím, že rentové
dani podrobené požitky se převedou na jednotlivé
členy rodiny; kteří, sami o sobě nemají
vlastních důchodů daně prosté
minimum převyšujících.
K č. 11.: Osobám exteritoriálním poskytuje
se též osvobození od rentové daně
co do požitků od daně důchodové
osvobozených; osvobození toto platilo v území
mim o Slovensko a Podkarpatskou Rus dosud jen na podkladě
dovolení v čl. 3. prov. nař. k III. hlavě
zák. a osobních daních.
K č. 12.: Proti vládní osnově bylo
slovo "ryzího" škrtnuto jako zbytečné,
aby nesvádělo ku nesprávnému výkladu
dotčeného ustanovení.
K č. 13.: Výměnkářské
dávky a výměnky jsou zásadně
podrobeny rentové dani; jak jest uvedeno v § 172,
odst. 2., bod 5.; osvobozeny jsou jen za podmínek vyjmenovaných
v tomto bodě výměnky obvyklé u zemědělců
(selské výměnky).
Stylistická změna proti vládní osnově
byla, provedena proto, aby bylo zřejmým, že
nejsou tu míněny jen pozemky s budovami, nýbrž
i pozemky bez budov. V závorce na vysvětlení
připojené označení "selské
výměnky" má vyjádřiti
jen nejběžnější formu zemědělských
výměnků, při čemž však
zůstává jasným, že tu jde o obvyklé
výměnky mezi zemědělci vůbec
bez ohledu na to, zdáli v určitém kraji výrazy
"sedlák", "selský majetek" atd.
jsou vůbec běžnými nebo jestli se jich
užívá jen o majetnících zemědělských
celků určité rozlohy. V podobných
případech rozuměti jest selskými výměnky
i výměnky těch zemědělských
kruhů, které pod běžný místní
význam použitého slova nespadají.
K č. 15.: Od rentové daně osvobozují
se úroky z všech tuzemských státních
dlužních úpisů vůbec a renty
za postátněné nebo trvale do státní
správy převzaté podniky potud; pokud již
byly osvobozeny od daně rentové (kapitálové
a rentové) podle dosud platných ustanovení.
Dílčí dluhopisy určené padle
§§ 61 a 69 náhradového zákona ze
dne 8. dubna 1920, č. 329 Sb. z. - a n. (ve znění
zákona ze dne 13. července 1922; č. 220 Sb.
z. a n.); k úhradě náhrad za zabranou půdu
bývalým vlastníkům a knihovním
věřitelům a oprávněncům
převzatého majetku pozemkového (výkupní
listy pozemkové); dlužno na roveň postaviti
dluhopisům vydaným republikou Československou.
Úrokům ze zmíněných dílčích
dlužních úpisů přísluší
tudíž tytéž daňové výhody
jako úřadům z dluhopisů republikou
Československou vydaných neb ku placeni převzatých.
K zamezení případných pochybností
byla vládní osnova v tomto bodu doplněna.
K č. 16.: Dividendy a superdividendy z akcií Národní
banky Československé, které by vzhledem k
tomu, že nebudou stiženy výdělkovou daní,
měly býti podrobeny dani rentové, vybírané
srážkou u dlužníka, osvobozují
se od daně rentové jednak vzhledem k významu
Národní banky československé, jakožto
ústavu obecně prospěšného, jednak
z toho důvodu, že plynou převážně
státu, veřejnoprávním korporacím
a podnikům podrobeným zvláštní
dani výdělkové (zejména peněžním
ústavům).
K č. 17.: Úroky z pohledávek majitelů
kont u poštovních šekových úřadů
osvobozují se obdobně, jako dosud byly osvobozeny
úroky z úsporných vkladů u poštovní
spořitelny (§ 125, č. 5., zákona o osobních
daních).
K č. 18.: Osvobození důchodů zde uvedených
zakládá se na zákonech citovaných
u č. 4. a 6.
Doplnění textu proti vládní osnově
v bodu 18., lit. a), stalo se proto, aby bylo jasno, že osvobození
přísluší požitkům, které
sice převyšují nejmenší plnění
stanovené zákonem o Všeobecném pensijním
ústavu, avšak jsou v mezích nejmenších
plnění podle stanov náhradních ústavů.
K tomuto ustanovení se na přání v
rozpočtovém výboru poslanecké sněmovny
přednesená konstatuje, že společenstevní
pensijní ústav železničních zaměstnanců,
zřízený podle nařízení
vlády ze dne 29. prosince 1921, č. 506 Sb. z. a
n., jest co do daňových výhod na roveň
postaven náhradním ústavům pensijním.
K č. 20.: Osvobození toto zakládá
se na zákonu o drahách nižšího
řádu (č. 149/1910 ř. z.).
K č. 21.: Osvobození toto zakládá
se na zákonu o státní podpoře při
zahájení soustavné elektrisace (č.
438/1919 Sb. z. a n.) a na zákonu č. 308/1924 Sb.
z. a n. Proti vládní osnově byl text tohoto
ustanovení doplněn vsunutím slova "dílčí"
před "dlužní úpisy". Bližší
označení zmíněné formy dlužních
úpisů bylo v původním textu vynecháno
jen opomenutím a bylo nutno text doplniti, aby osvobození
bylo povoleno v nezměněném dosavadním
rozsahu. Ustanovením § 72; lit. b), přiznává
se elektrickým podnikům prohlášeným
za všeužitečné osvobození od zvláštní
daně výdělkové úplné,
nepřevyšuje-li dividenda 4%, nebo částečné
(zdaňuje se jen polovina berně vyšetřeného
základu); jestliže dividenda činí více
než 4%; nejvýše však 6%. Aby nenastala pochybnost;
že osvobození zde uvedených úroků
od rentové daně má místo i při
částečném osvobození podniku
od zvláštní daně výdělkové,
bylo nutno okolnost tu rovněž doplněním
textu výslovně vyznačiti.
K č. 22. a 23.: Osvobození úroků zde
uvedených zakládá se na zákonech citovaných
u č. 4. a 6.
K č. 24.: V textu vládní osnovy škrtnuta
byla slova "z titulu věnování určitým
účelům", jelikož obmezení
osvobození od rentové daně na budovy osvobozené
od domovní daně z titulu věnování
určitým účelům by mělo
za následek, že by výtěžky budov
osvobozených od domovní daně z titulu stavby
byly rentové dani podrobeny, poněvadž budovy
tyto podle hlavy V. osnovy nemají býti domovní
daní vůbec postiženy. Provedenou změnou
bude se osvobození od rentové daně vztahovati
na všechny budovy osvobozené od domovní daně
z jakéhokoliv titulu.
Subjektivní osvobození poskytnutá §
174, č. 1. až 12., mají platnost zpravidla
jen potud, pokud rentová daň se nevybírá
srážkou u dlužníka. Výjimka z této
zásady připouští se pouze co do úroků
podrobených srážce podle § 180, odst.
2., č. 3., pokud jde o subjekty, jež jsou také
od daně ze zmíněných úroků
výslovně osvobozeny.
Daň vyměřuje se na každý kalendářní
rok z požitků v tomto roce skutečně
dosažených. U poplatníků, kteří
účtují podle obchodních (hospodářských)
období, připouští se vyměření
daně na podkladě onoho období, které
se končí v příslušném
kalendářním roce.
Tím, že se postihují daní požitky
v berním roce skutečně dosažené,
přestává veškeren ohled na dobu trvání
dani podrobených požitků a na změny,
které nastaly v požitcích za berního
roku.
Daň srážená dlužníkem postihuje
rovněž jen požitky v rozhodné době
výplatou nebo připsáním skutečně
přijaté.
Ustanovení o naturálních požitcích
a o přípustných srážkách
při stanovení zdaňovacího základu
jsou proti ustanovením platným v území
mimo Slovenska a Podkarpatskou Rus nezměněna.
Ustanovení § 178, odst. 2. (dosavadní §
130, odst. 2, zákona o osobních daních) o
přípustných srážkách při
stanovení základu daně nesrovnává
se sice s přísným pojmem daně výnosové,
ponechává se však nadále v platnosti,
ježto jest jednak povahy zcela výjimečné,
jednak se vžilo a prakticky nemá značného
významu.
Podle vládní osnovy měly býti správní
a udržovací výdaje spojené s vydržováním
pachtovaného předmětu odčítatelny
pouze u propachtovaných živností. Změněným
návrhem zákona rozšiřuje se odčítatelnost
zmíněných výdajů na každé
pachtovné, poněvadž jest odůvodněno,
aby i u jiných propachtovaných předmětů
byly zmíněné výdaje odpočítatelny,
jelikož zmenšují výtěžek z
pachtovného plynoucí.
Při stanovení daňové sazby bylo přihlíženo
k dosavadnímu stavu v území mimo Slovensko
a Podkarpatskou Rus a dbáno toho, aby sazby daňové,
kterým je hospodářský život v
území hospodářsky vyspělejším
již úplně přizpůsobil, byly pokud
možno nejvíce zachovány nezměněny
a aby rentové dani podrobené důchody stiženy
byly podle možnosti stejným daňovým
břemenem.
Pro rentovou daň vyměřovanou podle přiznání,
k níž se vybírají také přirážky
autonomních korporací, stanoví se sazba daně
3%, tedy tou výměrou, které dosud podrobeno
bylo podle zákona a osobních daních pachtovné
z pronajatých živností (bez dosavadní
mimořádné přirážky). Proti
vládní osnově připouští
se snížení daňové sazby na polovinu;
jde-li o poplatníky starší 65 let, kteří
nemají vyššího ročního důchodu
než 15.000 Kč.
Sazby daňové, které se srážejí
padle ustanovení § 180 u dlužníka; zůstávají
až na úroky ze vkladů na vkladní knížky
u bank v nezměněné výši dosavadních
daňových sazeb platných v území
mimo Slovenko a Podkarpatskou Rus mimořádné
přirážky v to počítajíc.
Rentová daň ze vkladů na vkladní knížky
se sjednocuje a stanoví 3%. Doposud byla sazba dvojí
a to (mimořádné přirážky
státní v to počítajíc): 6%
z úsporných vkladů u bank a 3% z úsporných
vkladů u jiných peněžních ústavů.
Toto rozlišení souviselo s možností přesunu
daňového; takže peněžní
ústav platil rentovou daň za vkladatele. V tomto
případě se stávala laň rentová,
která podle svého účelu má
postihovati výnos určitých peněžních
kapitálů, prakticky daní výdělkovou,
postihující výnos peněžního
ústavu. V tomto případě pak bylo možno
předpokládati, že jest u bank vyšší
nosnost nežli u spořitelen atd. a nižší
sazba pro spořitelny byla privilegiem. Avšak takto
změněná rentová daň v daň
výdělkovou není účelná,
poněvadž jest vyměřována podle
hrubého výnosu. V linii celkové tendence
berní reformy, podle níž se-čelí
přesunům daňovým; aby se nezměnil
charakter daně; znesnadňuje se napříště
peněžním ústavům, aby platily
rentovou daň ze svého a to tím, že co
by z tohoto titulu zaplatily, není pro ně odpočitatelnou
položkou. Tím se vrací rentová daň
k původnímu svému určení a
účelu. Pak ale není už žádného
důvodu k odstupňování této
daně; ledaže by měla se finančními
prostředky působiti na příliv a odliv
peněz mezi různými skupinami peněžních
ústavů. To však nemůže býti
a nesmí býti cílem ani účinkem
daně a daň nesmí býti soutěžním
činitelem. O přílivu vkladů do různých
skupin musí rozhodovati pouze zřetele hospodářské,
t. j. u vkladatele úvaha o úroku a risiku. Z té
příčiny se daň rentová unifikovala
a to obecně na sazbě nižší, aby
lidové peněžnictví nespatřovalo
v tom; pro sebe křivdu.
Jinak byly při dani vybírané srážkou
u dlužníka ponechány v platnosti dosavadní
výhody, stanovené zákonem o osobních
daních pro úroky z dílčích
dlužních úpisů korporací oprávněných
vybírati přirážky, z úroků
ze vkladů u sirotčích pokladen, z úroků
ze zástavních listů hypotečních
ústavů nesledujících dosažní
zisku a založených na vzájemnosti a konečně
z úroků ze zástavních listů
a z dlužních úpis vydaných na podkladě
poskytnutých půjček, pokud tyto listy a úpisy
byly vydány zemskými úvěrními
ústavy a ústavy pro zástavní listy
spořitelen, Ústřední banku českých
spořitelen v Praze a Ústřední banku
německých spořitelen v Praze v to počítajíc.
Aby nemohly vzniknouti pochybnosti, že také z úroků
z úsporných vkladů u výdělkových
a hospodářských společenstev má
býti rentová daň srážena sazbou
3%, ačkoliv výdělková a hospodářská
společenstva nevydávají na dotčené
úspory svých členů vkladní
knížky, byl odst. 2., bod c), při projednávání
v rozpočtovém výboru přiměřeně
doplněn. Svazy výdělkových a hospodářských
společenstev jsou co do posuzování úroků
z úsporných vkladů na roveň postaveny
výdělkovým a hospodářským
společenstvům.
V území mimo Slovensko a Podkarpatskou Rus zvyšuje
se tedy zákonná daňová sazba pouze
u požitků zdaňovaných podle přiznání
mimo pachtovné (z dosavadních 2% na 3%). Na Slovensku
a v Podkarpatské Rusi byla daň kapitálová
a rentová shora již citovanými zákony
č. 299/1924 a 49/1926 z převalné části
snížena z původní vysoké výměry
(10% resp. 5%) na sazby osnovou zákona navrhované;
osnovou docílí se tu ještě dalšího
snížení a úplné unifikace sazeb
daně rentové.
Rozsah povinnosti srážeti daň dlužníkem
je nezměněn, pokud jde o území mimo
Slovensko a Podkarpatskou Rus. Vzhledem ke Slovensku a Podkarpatské
Rusi přizpůsobuje se rozsah povinnosti srážkové
zásadám platným na území ostatním
a rozšiřuje se dosti značně. Na rozšíření
srážkové povinnosti nad míru stanovenou
zákonem o osobních daních nebylo přistoupeno,
poněvadž nejdůležitější
typy kapitálů jsou již při dnešním
rozsahu srážky plně zachyceny a rozšířením
srážkové povinnosti na širší
okruh dlužníků by již mohly býti
přibírány ke srážení daně
jen subjekty menší spolehlivosti.
Změna provedená proti vládní osnově
v odst, 2., bod. 1., odůvodněna jest škrtem
provedeným v § 178, odst. 2.; bod 3. Budou-li totiž
z každého pachtovného odčítatelny
správní a udržovací výdaje, nehodí
se tento druh požitků pro vykonávání
srážky daně dlužníkem vůbec,
poněvadž poplatníku musí býti
dána možnost, aby zmíněné výdaje
uplatňoval, což je možným jen v přiznání
k dani přímo vybírané.
Od daně rentové vybírané srážkou
z úroků z běžných účtů
u peněžních ústavů (odst. 2.,
č. 3.), osvobozují se podnikatelé, kteří
sami provozují bankovní obchody po živnostensku,
poštovní šekové úřady; dále
stát; země, župy, okresy a obce a konečně
subjekty, kterým bylo zvláštním zákonem
poskytnuto osvobození od daně ze zmíněných
úroků (Všeobecný pensijní ústav,
úrazové pojišťovny dělnické.
Fond pro zaopatření zaměstnanců velkostatků,
báňské bratrské pokladny, pojišťovny
zřízené podle zákona o pojištění
zaměstnanců pro případ nemoci, invalidity
a stáří, pojišťovny osob samostatných,
Léčebný fond veřejných zaměstnanců,
zvláštní fond pro mírnění
ztrát povstalých z poválečných
poměrů a Všeobecný fond peněžních
ústavů v republice československé);
všechny ostatní subjekty, jimž nebylo výslovně
přiznáno osvobození od daně srážené
podle dotčeného ustanovení, jsou z úroků
z běžných účtů u peněžních
ústavů podrobeny srážce daně
i tehdy, přísluší-li jim osvobození
od rentové daně ukládané podle přiznání.
Jinak byly v § 180 proti vládní osnově
provedeny jen změny v citování zákonných
ustanovení, jež byly samy změněny, a
tím, že v odstavci 3. před slovo "nařízením"
bylo vsunuto "vládním".
Ve způsobu provedení srážky a v odvodu
daně nastává jen pro Slovensko a Podkarpatskou
Rus nepatrná změna. Právo povolovati delší
lhůty zúčtovací a úlevy při
sdělávání výkazů přiznává
se ministerstvu financí (dosud podle zákona o osobních
daních ministr financí.)