Podle dosud platného práva v Čechách,
na Moravě a ve Slezsku jsou z daně domovní
vyňaty kostely, státní budovy, vojenská
kasárna, nemocnice a budovy, které byly zřízeny
na cizí půdě jenom ku přechodnému
použití (chýše, boudy, krámce,
domky viničné a pod.).
Trvalé osvobození od daně bylo přiřknuto
jednotlivými specielními zákony a dekrety
budovám stavovským, zemským, městským
a obecním, sloužícím účelům
veřejné správy, dále budovám
farním a bytům pastorů, budovám klášterů
mendikantů, budovám veřejných škol,
biskupským residencím, dále provozovacím
budovám státních železnic s byty úředníků
a zřízenců, v to čítajíc
strážní domky na trati, a konečně
budovám dobročinných ústavů
(nemocnice, chudobince, též soukromé).
Právo dosud platné na Slovensku a v Podkarpatské
Rusi připouští trvalé osvobození
pro všecky budovy, které v echách; na Moravě
a ve Slezsku jednali jsou z daně vyňaty, jednak
trvale osvobozeny, a mimo to rozšiřuje trvalé
osvobození ještě na různé kláštery,
pak na budovy advokátních a jiných komor,
městských divadel, na budovy sloužící
lesnímu polnímu hospodářství,
pak na čelední byty, přenechané zdarma
zemědělskému dělnictvu, jakož
i za stejných podmínek na byty dělníků
živnostenských, dále na různé
provozovny, na domy dělnické, chaty turistické
a j. (zák. čl. VI/1909 § 27; zák. čl.
III/1907 § 3; zák. čl. XIX/1907 § 202
a zák. čl. XLVIII/1908 § 12 a zák. čl.
XIX/1908 § 5).
Pronájem budov ku všem zmíněným
účelům vylučuje podle dosavadních
ustanovení v celém území státu
vynětí z daně a trvalé osvobození.
Návrh zákona upravuje výjimky z daně
a trvalé osvobození, zakládá se v
celku na dosavadních právních a skutečných
poměrech; je však v něm uplatněna zásada,
že pro vynětí z daně neb trvalé
osvobození rozhodným má býti jedině
účel, jemuž budova slouží
a nikoli povaha daňového subjektu, což srovnává
se s povahou daně domovní jakožto daně
reální, objektní.
V důsledku toho zúžuje návrh zákona
pole trvalého osvobození.
Na druhé straně však vynětí z
daně a trvalé osvobození podstatně
rozšiřuje. Tak dopouští vynětí
z daně budov (samostatně použivatelných
traktů budov a celých pater budov) sloužících
výlučně a trvale účelům
výroby. Pro vypuštění z daně
budov továrních byly směrodatnými
jednak úvaha, že nadále nelze držeti dosavadní
stava nespravedlivého rozvržení daňového
břemene, když jedna nepronajatá továrna
v místě A dani činžovní podléhá
a jiná začasté, těsně vedle
ní nebo naproti ní stojící stejná
budova je vůbec domovní daně prosta, protože
stojí v místě B, všeobecně daní
činžovní nepodrobeném; jednak zřetel
k výrobě, která ve státu, odkázaném
na vývoz, vyžaduje podpory.
Vynětím z daně provozoven přichází
návrh zákona vstříc dávným
tužbám kruhů průmyslových.
Mají-li pak býti z daně vypuštěny
stavby průmyslové; nutno ze stejných důvodů,
za stejných předpokladů zprostiti od daně
provozovny živnostenské a zemědělské.
Dále rozšiřuje návrh zákona z
důvodů sociálních trvalé osvobození
na veřejné, dobročinné a všeužitečné
ústavy, i když jsou chovancům přístupny
nikoli zcela zdarma; jestliže ústavy ty nejsou výdělečnými,
t. j. nedosahují-li při své činnosti
buď výtěžku vůbec neb jen poměrně
nepatrného a nepravidelného, který zase jest
určen k dobru ústavu.
Rozhodovati o tom v jednotlivých případech
příslušeti má ministerstvu financí,
čímž budou jednotné nazírání
na věc a stejnost rozhodování zabezpečeny.
Poněvadž není možno pro výjimky
z daně a trvalé osvobození stanovití
vůdčí zásadu, uvádí
vládní návrh systematicky skupiny budov,
jímž má vynětí z daně
a trvalé osvobození příslušeti.
Shodně s dosavadním stavem nepřísluší
podle návrhu zákona (§ 130) trvalé osvobození
budovám (jejich částem), které jsou
k účelům zakládajícím
titul osvobozovací za nájemné přenechány.
Za nájemné se však nepokládají
náhrady nesené státem za užívání
budov k účelům státním, při
nichž zisk je vyloučen, na př. pouhá
náhrada nákladů udržovacích nebo
náhrada poskytovaná státem podle ustanovení
o ubytování vojska, pak platy ošetřovanců
v ústavech veřejných ve výměře
stanovené autoritativně a v ústavech dobročinných
a všeužitečných, stačící
sotva na úhradu režie.
Dále dopouští návrh zákona osvobození
od daně budov památných, jichž nikdo
nepoužívá, čímž sleduje
účel zachovati je v zájmu veřejném.
Přicházejí tu v úvahu budovy dějinně
důležité a umělecky cenné, které
byly státním památkovým úřadem
za takové uznány a jichž konservace byla uznána
nutnou. Opatrování jich zřízenci nelze
ovšem pokládati za užívání.
§ 129 připouští vynětí z
daně a trvalé osvobození od daně bytů
služebních, t. j. bytů, jichž jsou povinni
užívati zaměstnanci v zájmu služby
a dozoru v domě. V příčině
těchto bytů, které musí býti
v budově z daně vyňaté neb trvale
osvobozené, nečiní se rozdíl, byly-li
přenechány úředníkům
nebo zřízencům zcela zdarma anebo za částečný
plat in partem salarii.
Služebního bytu musí v budově v případech,
jež má na mysli § 129, č. 2., vyžadovati
nezbytná potřeba na př. v nemocnici, bytu
správce, lékařů, opatrovníků;
v ústavě, který přijímá
a vydává peníze (nemocenská pokladna)
bytu pokladníka; ve školní budově bytu
ředitele a školníka, v továrně
bytu správce budovy a vrátného. Dále
služební byt musí býti poměrům
co do velikosti přiměřeným, t. j.
nemá přesahovati nezbytnou míru potřeby.
§ 130, odst. 2. upravuje případ, že osoba
oprávněná, t. j. osoba, které přísluší
v budově daněprosté služební
byt, jej zcela neb z části za úplatu nebo
i bez ní přenechá osobě třetí,
které by jinak nepříslušel. Ježto
tím ztrácí byt ten vlastnost bytu služebního
a tím vstupuje do povinnosti daně činžovní,
předepíše se z dotčené úplaty
neb z nájemní hodnoty příslušná
daň sice vlastníku stavení, jenž ji
však může přesunouti na osobu oprávněnou,
která byt zcela neb z části přenechala.
Subjektem daně musí i v tomto případě
býti vlastník stavení, poněvadž
jde o daň reální.
Návrh zákona rozlišuje v § 131 z důvodů
správně-technických výjimky z daně
ex ipsa lege (§ 126), k nimž dlužno hleděti
z moci úřední, a trvale osvobození
(§§ 127 a 128), které povoluje úřad
na žádost strany, upravuje pak v §§ 131
a 132 řízení o povolení trvalého
osvobození.
§ 133 ukládá vlastníku (trvalému
poživateli) trvale osvobozeného objektu povinnost
oznámiti změny v poměrech, které mění
neb zrušují titul osvobozovací a dává
úřadu vyměřovacímu právo
kontroly i právo odvolati osvobození povolená
neprávem, jakož i osvobození buď vůbec
nepříslušející neb nepříslušející
v původním rozsahu. Potřeba těchto
obou ustanovení jest na bíledni.
Rozpočtový výbor provedl v § 126 vládního
návrhu v bodu 1., 4. a 7. změny pouze stilistické.
Do odstavce 8. vsunul za slova "křídla budov"
v závorce slova "celá patra", což
považoval za nutné, ježto vyloučení
z daně vztahovati se má též na provozovny
živnostenské, které často bývají
umístěny v patech domu; ovšem k vyloučení
z daně nutno požadovati, aby provozovna zaujímala
výlučně celé patro, tak, aby v něm
nebylo místnosti jinak používaných;
dále vsunul do tohoto odstavce za slova "a hlídku"
slova "těchto budov", aby nebyl možný
výklad; že ustanovení tohoto bodu vztahuje
se na naturální byty ředitelů (správců)
podniku v budově provozovaného; dále
zvýšil obsah podlahové plochy z 1/5, na 1/4
po úvaze, že tato plocha jest poměrům
provozovacím přiměřenější.
Za posledním slovem "křídla" v
závorce bylo připojiti slova "celého
patra" jakožto důsledek změny výše
zmíněné.
V § 127 bod 4. vlád. návrhu bylo vypustiti
slova "blbé a", poněvadž ústavy
pro blbé jsou zahrnuty v pojmu veřejné nemocnice
(bod 3.).
Do § 129 1. věta vládního návrhu
bylo vsunouti citace (§ 126) za slova "daně"
a (§ 127 a § 128) za slova "od daně",
poněvadž to vyžaduje přesnější
určení pojmu "vynětí z daně"
a "osvobození od daně".
V § 131 odst. 3. vládního návrhu bylo
za slovo "žádosti" vsunouti slova,s potřebnými
doklady" proto, poněvadž strana sama musí
nárok na trvalé osvobození dolíčiti
doklady, kteréž nutno již k žádosti
připojiti.
V témže odstavci bylo vypuštěno slovo
"nejdéle", protože nemělo významu.
Za odstavec 3. vsunut byl nový odstavec 4., poněvadž
jest nutno upraviti postup při žádosti za trvalé
osvobození řádně nedoložené.
Následkem vsunutí nového odstavce 4. stal
se odstavec dříve 4. odst. 5.
V § 133 v odst. 1, byla lhůta z 15 na 30 dnů
stanovena, poněvadž tato poslednější
jest přiměřenější.
Účelem dočasného osvobození
od daně domovní, které zahrnuje v sobě
též osvobození ode všech jakékoli
jméno majících přirážek
jest podpora stavebního ruchu, aby obyvatelstvu opatřeny
byly laciné a zdravé byty a provozovny dostatečnou
měrou.
Věcné předpoklady pro dosažení
dočasného osvobození přejímá
návrh zákona z dosavadního práva (zák.
ze dne 28. prosince 1911, č. 242 ř. z. a zák.
čl. VI/1909 § 29 a násl.). Osvobození
povoluje se pro novostavby, přístavby, nástavby,
úplné a částečné přestavby.
Ochranu práv nabytých na dočasná osvobození
plynoucí ze zvláštních zákonů,
pokud již nevypršelá, zabezpečuje čl.
III. uv. ustanoveni. Že se zrušiti má srážka
na dani třídní podle § 3; č.
39 zák. z r. 1911, č. 242. ř. z., která
pro nepatrnost (10% a 20%) jest pro poplatníka bez významu,
a že se časově omeziti má trvalá
úleva záležející v používání
daňových sazeb tarifů A, B, C zák.
ze dne 28. prosince 1911, č. 242 ř. z. a sazeb těchže
tarifů podle § 1, odst. 2., zák. ze dne 30.
března 1920, č. 209 Sb. z. a n. o 1/5 snížených,
kteréž při navrhovaných sazbách
daně činžovní ztratily z větší
části významu, navrhuje se za účelem
zjednodušení ukládacích prací.
Návrh zákona zachovává v platnosti
po dobu přechodnou jenom používání
snížených berních sazeb, na dřívější
základ daňový, který je proti navrhovanému
základu nižší o náklady osvětlovací
a přirážkovou srážku, nebere zřetele.
V odst. 4. vlád. návrhu byla doba potrvání
v platnosti trvalých úlev z důvodu stavby
z 10 na 15 let prodloužena, poněvadž lhůta
10letá neměla by praktického významu.
Stanoviti dobu osvobození z důvodu stavby vyžaduje
zvláštního uvážení. Doba
ta nesmí býti příliš krátkou,
aby neznemožňovala účel, a nesmí
býti příliš dlouhou, aby nevyvolala
nezdravou spekulaci stavební, a aby zbytečně
nezkracovala stát a samosprávné svazy o daň
a přirážky.
§ 135 stanoví dobu osvobozovací na 6 let, ovšem
pro doby normální a jest tato doba vzhledem k tomu,
že osvobození týká se jak státní
daně tak všech přirážek přiměřenou.
Výhoda z ní plynoucí převyšuje
výhodu z dočasného osvobození jak
je stanovily zák. ze dne 28. prosince 1911 č. 242
ř. z. platný dosud v zemích historických
a zák. čl. VI/1909 § 31, platný na Slovensku
a Podkarpatské Rusi proto, že, jak zmíněno,
s osvobozením od daně odpadají i fondové
přirážky, což tyto zákony nedopouštěly.
Jak uvedeno, má ustanovení § 135 v příčině
doby osvobozovací míti platnost v dobách
normálních; pro dobu bytové nouze a mimořádných
poměrů ve stavebnictví mají platiti
zákony zvláštní, poskytující
dočasné osvobození mnohem delší.
(k 30. března 1920, č. 209 Sb. z. a n. a další
zákony o stavebním ruchu.)
Aby přestalo obtížné počítání
na dny, vyměřuje se doba dočasného
osvobození od kalendářního čtvrtletí
ke kalendářnímu čtvrtletí a
na více se ještě započítává
do ní mezidobí ode dne dokončení stavby
do konce kalendářního čtvrtletí;
což usnadniti má předpis daně, který
započne se vždy kalendářním čtvrtletím.
Přebírá se tím ustanovení §
5 zák. z r. 1911, č. 242 ř. z., které
se v praksi osvědčilo.
K odst. 2. § 13 poznamenává se, že povinnost
platiti daň z částí budovy užívaných
před jejím dokončením plyne
z ustanovení odst. 1., podle kterého se povoluje
dočasné osvobození teprve od dokončení
celé stavby.
K užívání stavby podmíněnému
jejím prováděním se však při
stanovení počátku řádného
užívání budovy nehledí. Případy
takové jsou na př. používá-li
se nedohotovené části stavby za přístřeší
hlídače, za stavební kancelář,
za skladiště stavebních hmot nebo náčiní
vesměs ovšem za účelem dohotovení
předmětné stavby.
Domům s malými byty a malými provozovnami
příslušeti má podle návrhu zákona
kvalifikované 12leté osvobození ad daně
a všech přirážek.
Důvodem je skutečnost, že nouze o malé
byty a malé provozovny je poměrně tísnivější,
pročež vyžaduje zvýšené státní
péče a podpory.
Domy s malými byty a malými provozovnami mohou býti
podle návrhu zákona zřízeny pouze
novostavbou a úplnou přestavbou celých domů.
Pro posouzení, zdali dům má býti pokládán
za malobytový, nutno tudíž hleděti k
budově jakožto celku.
Návrh zákona, pokud se týče kvalifikace
domu s malými byty a s malými provozovnami, dále
kvalifikace malých bytů a malých provozoven
přejímá, v podstatě ustanovení
zák. ze dne 28. prosince 1911, č. 242 ř.
z., dobu osvobozovací však rozšiřuje oproti
obyčejným stavbám na 12 let; aby tím
spíše účelu bytové péče
bylo dosaženo.
Vzorem co do doby trvání osvobození bylo
tu právo francouzské, poskytující
novostavbám obytných budov, vyhovujícím
podmínkám zákona ze dne 23. prosince 1911
o stavbě domů s levnými byty (Habitation
á bon marché) osvobození od daně domovní
na 12 let.
Rozpočtový výbor provedl na tomto paragrafu
změny tak; že počáteční
slova odst. 1. "Výjimečné přísluší"
vypustil a za citaci [§ 134, lit. d)] vsunul slovo "přísluší",
kterážto změna jest pouze stilistická.
Dále v odst. 4. za konečná slova "v
témže domě" připojil věty
"aneb nebydlí-li v něm takové dílny
o podlahové ploše do 36 m2".
Důvodem doplnění tohoto odstavce bylo, aby
neztrácela pro sebe uzavřená dílna
drobného živnostníka kvalifikace malé
provozovny v případě, že by týž
v témže domě neobýval malý byt
jsa nucen bydleti jinde; zato však se stanoví pro
takový případ ke kvalifikaci malé
provozovny požadavek, by Její podlahová plocha
nepřesahovala 36 m2.
Touto změnou přišel vstříc rozpočtový
výbor resolučnímu návrhu sociálně-politického
výboru, přijatému k § 31 vl. návrhu
zákona o stavebním ruchu, tisk 851 z r. 1927.
Za odst. 4. vložil se nový odst. jako 5., který,
zní: "Současné užívání
dvou neb více malých bytů jednou domácností
aneb dvou neb více malých provozoven jedním
živnostníkem vylučuje výhody podle odst.
1." Důvodem této změny jest, aby se
znemožnilo obcházení zákona.
V důsledku vsunutí odst. 5. jako nového bude odst. 5. odst. 6.
odst. 6. odst. 7.,
odst. 7. odst. 8.
V odst. 5. nyní 6. byla vypuštěna slova "budovy
nadační" a čárka před
nimi, poněvadž nadace mohou zřizováním
domů malobytových stejně jako osoby jiné
odpomáhati bytové nouzi širokých vrstev
a není důvodu, aby takové stavby jimi zřízené
neměly míti kvalifikace domů malobytových
s nárokem na kvalifikované osvobození.
Řízení, jak přezkoušeti nároky
na dočasné osvobození od daně, jest
v podstatě proti právu dosud platnému nezměněno
až na to; že lhůta k podání žádosti
jest 30 dnů octe dne dokončení stavby, tedy
proti stavu dosavadnímu (60 dnů), kratší.
Lhůta třicetidenní srovnává
se se lhůtou odvolací a jest přiměřenou.
Počítá se ode dne dokončení
celé stavby, bude lze tedy vymoci osvobození po
celou budovu jedinou žádostí.
Ustanovením §u 187, odst. 3. vlád. návrhu,
souhlasným s § 131, odst. 4., dle něhož
se žádost, která nebyla potřebnými
doklady opatřena, straně vrátí s tím,
aby ji doplnila do přiměřené lhůty,
která může 1ýti na důvodnou žádost
prodloužena, přichází se vstříc
stranám, práva neznalým, měrou dostatečnou.
Doklady budou stanoveny vládním nařízením.
Přestilisace § 137, odst. 3. vládního
návrhu souvisí se změnou § 131, odst.
4. provedenou.
Právní újma spojená s opožděným
podáním žádosti za osvobození
padle § 138 srovnává se s dosavadním
právem (§ 5 zák. ze dne 28. prosince 1911,
č. 242 ř. z. a zák. čl. VI/1909 §
37).
Místní prohlídka, ke zjištění
skutečností rozhodných pro osvobození
od daně, nemusí býti v každém
případě provedena, nýbrž jen
tehda (§ 139), uzná-li toho úřad vyměřovací
potřebu.
§ 140 návrhu určuje příslušnost
o rozhodování žádostí za osvobození,
jakož i o prostředku opravném a nezavádí
proti dosavadnímu stavu na území mimo Slovensko
a Podkarpatskou Rus žádné novoty.
Povinnost oznamovati změnu v poměrech, které
založily kvalifikované osvobození podle §u
13 návrhu zákona, je samozřejmou, stejně
jako právo kontroly úřadu vyměřovacího
podle odst. 2. tohoto paragrafu; je tu obdoba § 133.
Dočasné osvobození nemá osvobozovati
od povinnosti přiznávací.
Rozpočtový výbor usnesl se připojiti
v odst. 3. za slova "podávati přiznání"
dodatek "požádá-li o to vyměřovací
úřad", proto, poněvadž úřad
vyměřovací nebude v každém případě
přiznání potřebovati, a bylo by zbytečné
je podávati i v případech, když by jich
nepotřeboval.
Zanikne-li vlastnost domu s malými byty dříve,
nežli řádná šestiletá doba
osvobození prošla, povolí úřad
vyměřovací pro dotčenou budovu obyčejné
osvobození od laně na zbytek doby vytčené
v § 135, a to z povinnosti úřední, nečekaje
žádosti strany, což je pro stranu se značnou
výhodou.
Ustanovení odst. 3. tohoto paragrafu sleduje účel,
aby dům malobytový nebyl měněn, ale
takovým navždy zůstal.
Podle vládního návrhu měly by dani
činžovní podrobeny býti všecky
budovy v soupisných místech, v nichž jest v
rozhodné době více nežli čtvrtina
obytných místností pronajata, dále
všecky budovy v léčebných lázeňských
místech a konečně všechny budovy zcela
neb částečně pronajaté, ať
jsou kdekoliv.
Na tomto ustanovení odst. 1. usnesl se rozpočtový
výbor provésti změnu a má odstavec
ten zníti takto:
Dani činžovní jsou podrobeny:
a) v Praze, Brně a Bratislavě; dále v léčebných
lázeňských místech, jakož i v
soupisných místech, v nichž je v rozhodné
době (§ 144) pronajato více nežli třetina
obytných místností (161, odst. 2., lit.
a) a b) všechny budovy.
Místa spojená zák. ze dne 1. dubna 1921,
č. 18 Sb. z. a n., s Prahou a Brnem podléhati mají
totiž zásadně všeobecné dani činžovní
proto, poněvadž budovy v nich již nyní
bez ohledu na počet pronájmů dani činžovní
podléhají a není třeba na tomto stavu
čeho měniti.
Jako rozhraničovací měřítko
mezi daní činžovní a daní třídní
uznává rozpočtový výbor více
než jednu třetinu pronajatých obytných
místností v soupisném místě
proto, poněvadž značnější
rozšíření okruhu daně činžovní,
které by za následek měla již jedna
čtvrtina pronajatých obytných místností
v místě, se vzhledem k poměrům na
venkově, obzvláště na Slovensku a Podkarpatské
Rusi nedoporučuje.
Že mají býti všechny budovy v léčebných
lázeňských místech pojaty do všeobecné
daně činžovní, jest odůvodněno
jednak dostatečným počtem srovnávacích
objektů, jednak-poměrně vyššími
činžovními výtěžky, které
tu zpravidla pronájmy poskytují. Pojetí budov
zcela neb částečně pronajatých
v místech ostatních, srovnává se v
podstatě s dosavadním právním stavem
a povahou věci.
Aby byly zjištěny podmínky pro zařadění
soupisného místa do všeobecné povinnosti
daně činžovní, čítati
se mají podle návrhu všecky obytné místnosti
budov opatřených vlastním číslem
popisným, podrobených dani činžovní
neb třídní, a nemají býti čítány
obytné místnosti z daně vyňaté
a trvale od daně domovní osvobozené; pak
obytné místnosti zdarma přenechané
v to čítajíc obytné místnosti
přenechané deputátníkům (§
144, odst. 8.). Ustanovení to má za účel
umožniti přesné čítání
pronajatých obytných místností, které
mají účinek na bytový trh, jehož
vývin je pro zařadění místa
do všeobecné povinnosti daně činžovní
požadavkem; proto také má býti při
čítání nikoli stav katastru daně
třídní, nýbrž skutečný
stav prostor, které podle § 161, odst. 2. lit. a)
a. b) považovati jest za obytné, rozhodným.
Rozpočtový výbor usnesl se na změně
odst. 4., který má zníti:
"Seznam léčebných míst lázeňských
vyhlásí ministerstvo financí ve sbírce
zákonů a nařízení."
Vyhlášení tohoto seznamu je podle mínění
ministerstva vnitra vzhledem k důležitosti věci
účelným, s čímž rozpočtový
výbor souhlasí.
§ 144 návrhu ustanovuje, které budovy sluší
pokládati za pronajaté; ustanovení to shoduje
se s dosavadním právním stavem.
K tomuto §u usnesl se rozpočtový výbor
připojiti další odstavec jakožto 3, který
zní:
"Deputátní byty přenechané vlastnímu
zemědělskému dělnictvu zdarma nebo
za plat vypočítaný do mzdy v místech
uvedených v § 143; lit. b) považují se
za nepronajaté."
Důvodem tohoto ustanovení je, že deputátním
bytům, jichž má zemědělství
nutnou potřeba, aby udrželo se dělnictvo při
hospodářském podniku, a kteréžto
byty jich vlastníku žádného přímého
výtěžku neposkytují dlužno poskytnouti
výhody daně třídní.
§ 145 návrhu zákona upravuje všeobecnou
povinnost daně činžovní pro dobu přechodnou,
t. j. od počátku působnosti nového
zákona až do příštího sčítání
lidu, ponechávaje, pokud se týče povinnosti
daně činžovní v místech zcela
dani činžovní podrobených; dosavadní
stav v platnosti. Teprve od příštího
sčítání lidu má vejíti
v život ustanovení § 143, lit. a). účelem
ustanovení, že rozhodnutí o zařadění
místa mezi místa podrobená všeobecné
dani činžovní díti se má v obdobích
od jednoho sčítání lidu ke druhému;
jest způsobiti větší stálost
poměrů zdaňovacích, což je důležito
jmenovitě pro místa, kde se vyvíjejí
poměry bytové těsně na hranici všeobecné
povinnosti daně činžovní.
Odstavec 2. § 145 hledí odstraniti tvrdost, která
by mohla nastati ustanovením poměrné dlouhého
období povinnosti daně činžovní;
kdyby počet pronájmů v některém
soupisném místě v tomto období silně
poklesl.
V odstavci tomto provedl rozpočtový výbor
změnu, že nahradil za slova "pod šestinu"
slovy "pod pětinu".
Změna ta souvisí se změnou § 143, odst.
1., bod a); bylo-li totiž tam zvýšeno rozhraničovací
měřítko mezi daní činžovní
a třídní na třetinu pro zařadění
místa do všeobecné daně činžovní,
bylo nutno zvýšiti dotčené měřítko
i pro vyřadění místa z daně
té.
Stanoviti rozhodný den pro zjištění
podmínky zařadění místa do
všeobecné povinnosti daně činžovní
bylo nutným, aby všeliké pochybnosti v té
příčině byly znemožněny.
Důležitou novotu proti dnešnímu právnímu
stavu zavádí návrh zákona, ustanovuje,
že dvě nebo více soupisných míst
může býti spojeno za příčinou
zařadění do všeobecné daně
činžovní za určitých podmínek
v jeden daňový obvod a že naopak místo,
které by jinak všeobecné dani činžovní
bylo podrobeno, maže býti, za určitých
podmínek z ní vyloučeno. Účelem,
který je tímto ustanovením sledován,
jest odstraniti příkrosti, vyplývající
z práva dosud platného v příčině
daňového zatížení budov stojících
blízko sebe; pro jejich různé daňověprávní
posuzování. Přesně vymeziti pojem,
"uzavřeného sedliště", o němž
jest v tomto §u řeč, není v zákoně
možno hledíc k tomu; že tu rozhoduje mnoho individuálních
momentů; rozhodnutí o tom bude se moci státi
jenom přihlížejíc ku povaze jednotlivého
případu po slyšení osob s místními
poměry dobře obeznámených neb příslušných
samosprávných orgánů.
V odst. 1. bod 1 podle usnesení rozpočtového
výboru vloží se za slova "uzavřené
sedliště" věta "a jest-li v každém
z nich alespoň čtvrtina obytných místností
pronajata". Změna ta souvisí se změnou
v § 143, odst. 1. bod a) a sleduje se jí účel,
aby nepřišla zcela do daně činžovní
místa, kde by nebyla vůbec pronájmů
aneb jen malý počet, takže by parifikace byla
ne-li nemožnou, aspoň nesnadnou:
Dále bylo usneseno vypustiti v odst. 1., bod 2. slova "na
žádost obce", poněvadž bylo oprávněnost
k podání žádosti za vyloučení
místa ze všeobecné daně činžovní
rozšířiti.
Dále bylo usneseno v odst. 2. vypustiti slova "na
návrh vyměřovacího úřadu",
poněvadž považují se za zbytečná.
Základem daně činžovní má
býti podle návrhu zákona skutečné
hrubé nájemné aneb skutečná
hrubá nájemní hodnota budovy (její
části) pronajaté nebo vlastníkem užívané
zpravidla za jeden celý prošlý rak po srážce
odpočítatelných položek v § 151
uvedených.
Rokem rozumí se tu rok berní, který kryje
se s rokem kalendářním. Ustanovení,
že zastupuje u bytů sezonních a sezonních
provozoven období, po které se obyčejně
pronajímají (užívají), berní
rok, jest přiměřeno způsobu jejich
pronajímání (užívání)
jenom na určitou roční dobu a srovnává
se s dosud platným právem. U budov vstupujících
nově během roku do povinnosti daně činžovní
má se vyměřovati daň za první
rok ze skutečného nájemného (nájemní
hodnoty), kterého bylo za dobu od počátku
povinnosti daňové až do 31. prosince toho roku
dosaženo; taktéž po srážce připadajících
na tu dobu odpočítatelných položek (§
151). Na příští rok bude ukládání
daně pravidelné.
Skutečný, hrubý výtěžek
jako základ daně činžovní je
velmi důležitou novotou, která se přejímá
ze zák. čl. VI/1909 § 13 platného na
Slovensku.
Zdaňování skutečného nájemného
(nájemní hodnoty) dosaženého v roce
berním postaví daň činžovní
proti stavu dosavadnímu na zcela reálný základ,
učiní vyměření daně
poplatníkům srozumitelnějším,
způsobí soulad ve způsobu přiznávání
výtěžku z budovy k dani činžovní
a přiznávání důchodu z budovy
k dani důchodové, dále zjednoduší
podstatně agendu vyměřovací, konečně
přestanou též odpisy na dani činžovní
z důvodu uprázdnění.
Při tomto paragrafu provedl rozpočtový výbor
změnu tak, že mu připojil nový další
odstavec, který zní: "Činžovní
daň z budov částečně pronajatých
(§ 143, odst. 1. lit. b) uloží se tak, že
k dani činžovní vypočtené z nájemného
místností pronajatých přičte
se dáti třídní připadající
podle sazebníku (§ 162) na nepronajaté místnosti
obytné." Ustanovení toto má za účel,
aby dosavadní právní stav jak v zemích
historických, tak na Slovensku byl zachován.
Za nájemné pokládá návrh zákona
souhlasně s dosavadním právem všechny
smluvené platy za přenechání budovy
(její části) i s příslušenstvím,
ať plní se poplatníku přímo nebo
nepřímo a v jakýchkoli hodnotách majetkových.
Sem patří smluvené nájemné
se všemi vedlejšími příspěvky,
placené za přenechání budovy (její
části). Pojem přenechání je
tu širším nežli soukromoprávní
poměr pronájmu, což srovnává
se s dosavadním právním stavem. Nezáleží
na tom, užívá-li osoba budovy (její
části), jež jí byla přenechána,
skutečně nebo ne; rozhodným je, že přenechání
stalo se úplatně.
Že nájemné posečkané, prominuté,
jakož i ono, kterého nezaplatily osoby s poplatníkem
příbuzné nebo sešvakřené
do třetího stupně, pak jeho služebníci
nynější i bývalí, pokládá
se za skutečně přijaté, toho důvodem
jest, aby dohodou stran nebyl základ daně činžovní
zkracován (kolluse).
Že nájemné nedobytné nemá se
za stanovených předpokladů zdaniti odpovídá
zásadě zdanění skutečného
výtěžku a srovnává se s dosavadním
právem (zák. ze dne 24. října 1896,
č. 223 ř. z.), při čemž se výslovně
podotýká, že požadovaný průkaz
nedobytnosti neobmezuje se pouze na soudní usnesení
o bezvýslednosti exekuce, ale že může
býti podán i jinak věrohodně, na př.
potvrzením místního obecního neb policejního
úřadu o tom, že by nebyla možno dlužnou
činži na dlužníku vydobýti, nebo
poukazem, že dlužník složil přísahu
vyjevovací.
V rozpočtovém výboru byl odstavec 1. přestilisován.
Nová stilisace je kratší.
Odst. 4. byl vsunut jako odst. 2., ježto toho vyžaduje
nová stilisace odst. 1.
Následkem toho stal se odst. 2. odstavcem 3., a odst. 3.
odstavcem 4.
V odst. 3. nyní 4. vypouští se slova;a ani
soudní exekucí" a nahradí se slovem
prokazatelně", dále vypustí se konečná
věta "byla-li nedobytnost řádně
prokázána", jako zbytečná. Změny
ty jsou stilistické.
Dani činžovní má býti podroben
nájemní výtěžek, ovšem jenom
pokud plyne z budovy samotné a z jejího příslušenství.
Je-li přenecháno zároveň s budovou
užívání věcí movitých
(na př. inventář), věcí nemovitých
(na př. zahrada), práv (na př. živnostenská
koncese), nemají platy za toto přenechání
býti podrobeny dani činžovní stejně
jako dosud. To platí též o zařízení
strojním a živnostenském, pak o ústředním
topení a domovních výtazích. Byly-li
zároveň s budovou přenechány pozemky,
podrobené dani pozemkové, které neslouží
zemědělské nebo jiné výrobě.
(§ 150), a které náleží k budově
(na př. domovní zahrádka, domácí
bělidlo, hříště, skládka)
za celkové nájemné, smí se z něho
odraziti třicetinásobek jejich ryzího katastrálního
výtěžku; jakožto jich výtěžek,
který se přibližuje skutečným
poměrům.
Lázeňské domy v léčebných
místech lázeňských jsou budovy, v
nichž se byty se zařízením a posluhou,
někde též se stravováním a lékařským
ošetřováním na hosty lázeňské
pouze po dobu lázeňské sezony pronajímají,
načež po ostatní část roku zůstávají
zcela neb z největší části nepoužívány.
K nim řadí se též sezonní hotely
v léčebných místech lázeňských.
U tohoto §u provedená byla změna tím,
že rozpočtový výbor vypustil úplně
odst. 6.; poněvadž uznal, že u bytů přenechaných
s nábytkem a posluhou jest na místě zjištění
hodnoty nájemní parifikácí. V důsledku
vypuštění odst. 6. stal se odst. 7. odstavcem
6.
Tento však byl změněn, vypustila se v něm
konečná věta "zvyšuje se srážka
podle odst. 6. výjimečně na 50%" a na
místo jej vložil se passus "je podrobeno dani
činžovní celé nájemné,
odrazí se však z něho na opotřebení
nábytku zařízení a posluhu 50%.
Tato stilistická změna je důsledkem vypuštění
odst. 6. vládního návrhu.
Srážka 50% z hrubého nájemního
výtěžku z domů lázeňských
odůvodňuje se poměrně vysokou režií,
která je spojená s pronajímáním
bytů v těchto budovách (reklama, inserce;
komfort, školené služebnictvo; vzorná
čistota a j.).