Vládní osnova zákona o přímých
daních obmezovala úpravu pozemkové daně
na kodifikaci a unifikaci materielních ustanovení
o pozemkové dani bez její kvantitní úpravy,
kterou odkazovala na zvláštní zákonnou
úpravu. Základ a výše daně měly
býti upraveny pouze prozatímně článkem
VII. uváděcích ustanovení a to na
podkladě dosavadního katastrálního
výtěžku sazbou platnou dosud v Čechách,
na Moravě a ve Slezsku (22.7%) s podržením
mimořádné přirážky státní
(z lesů ve výši 404%, z ostatní půdy
ve výši 200% státní daně).
Rozpočtový výbor nepřistoupil na navrhované
provisorium a předkládá poslanecké
sněmovně návrh, jímž základ
pozemkové daně i její sazba se stanoví
definitivně.
Na rozsahu daňové povinnosti se v podstatě
proti dosavadnímu stavu ničeho nemění.
Dani podrobeny jsou všechny pozemky, jež lze hospodářsky
obdělávati. Co se týče výjimek
z daňové povinnosti, rozlišuje návrh
zákona mezi pozemky dani nepodrobenými a pozemky
od daně trvale nebo dočasně osvobozenými.
Jak ve výjimkách tak i v osvobozeních od
daně jde návrh zákona v mnohém směru
přes dosud platné hranice.
Sukjektem daně jest držitel pozemku zapsaný
do pozemkového katastru.
Základem daně stanoví návrh zákona
dosavadní katastrální výtěžek,
se kterým jsou jednotlivé pozemky (parcely) zapsány
do pozemkového katastru; znásobený u lesů
dvaceti, u ostatní půdy sedmnácti. Daňová
sazba činí 2% daňového základu.
S pozemkovou daní vybírá se zvláštní
příspěvek ve výši 1.5% daňového
základu, který není podroben autonomním
přirážkám. Od zvláštního
příspěvku osvobozují se hospodářsky
slabí držitelé půdy, čímž
připouští se do pozemkové daně
dosud tam neuplatněný zřetel sociální.
Ve způsobu předpisování pozemkové
daně (každoroční repartice) nenastává
v zásadě změna, (až na to, že se
daň vyměří jako u ostatních
přímých daní teprve po projiti berního
roku) a také oznamování provedeného
předpisu daně poplatníkům obcemi se
podržuje. Zvláštní platební rozkazy
na pozemkovou daň mají se vydati, jako dosud, jen
v případech, kde se daňová povinnost
mění a na zvláštní žádost
poplatníkovu, podanou do lhůty zákonem stanovené.
Povinnost platiti daň počíná se zpravidla
vždy počátkem roku jdoucího po vzniku
daňového nároku státu a končí
se koncem roku, v němž nárok na daň
pomíjí. Ke změnám daňové
povinnosti, nastalým během roku přihlíží
se pouze při pozemcích podrobených dani domovní
(zastavěná plocha a nádvoří)
vzhledem ku případnému dvojímu zdanění
daní pozemkovou a daní domovní.
Odchylně od dosavadního stavu řeší
návrh zákona otázku slev daně pozemkové
z důvodu živelních škod. Sleva na pozemkové
dani podle rozsahu škody způsobené mimořádnými
živelními pohromami připouští se
jen u lesů, a to celkem za obdobných, avšak
ve prospěch poškozených majitelů lesů
značně zmírněných podmínek,
než jaké vyžadovala ustanovení dosud platná.
Z důvodu živelních škod na zemědělských
kulturách má se dostati poškozeným poplatníkům
náhrady pozemkové daně s přirážkami
ze zvláštních fondů; jež se zřídí
při zemědělských radách. Ve
zmíněném řešení možno
spatřovati podklad pro vybudování všeobecného
pojištění zemědělců proti
živelním škodám.
Ustanovení hlavy IV. o pozemkové dani mají
podle čl. XVI. návrhu zákona nabýti
účinnosti teprve počátkem roku 1928.
Opatření toto jest nutným z toho důvodu,
že účinnost zákona o finančním
hospodářství svazků územní
samosprávy má nastati také teprve rokem 1928,
následkem čehož výše přirážek
autonomních svazků nebude pro rok 1927 ještě
vázána nejvyšší přípustnou
hranicí, kterou zmíněný návrh
zákona stanoví. Vzhledem k tomu, že přirážková
základna u pozemkové daně má podle
ustanovení §§ 103 a 105 návrhu zákona
býti proti dosavadní základně přirážkové
podstatně zvýšena; nutno s novou úpravou
pozemkové daně vyčkati až do účinnosti
limitování přirážek autonomních
svazků, jelikož při příliš
vysokých přirážkách, které
na rok 1927 v mnohých místech ještě
budou vybírány, by celková povinnost u pozemkové
daně mohla dostoupiti nepřiměřené
výše.
Aby proti dosavadnímu stavu nenastaly ve vybírání
pozemkové daně v roce 1927 nežádoucí
poruchy, prodlužuje návrh zákona v čl.
VIII., odst. 1., platnost mimořádných přirážek
státních ku pozemkové dani ještě
na rok 1927, a to v dosavadní výši, to jest
z lesů ve výši 400%, z ostatní půdy
ve výši 200% státní daně.
Daňová povinnost zůstává nezměněna
v dosavadním rozsahu. Subjektem daně označuje
se držitel pozemku zapsaný do pozemkového katastru.
Výjimky z daňové povinnosti stanovila již
vládní osnova v širším rozsahu
než byly dosud přípustny podle ustanovení
platných o pozemkové dani v Čechách,
na Moravě a ve Slezsku. Návrh zákona ve znění
přijatém rozpočtovým výborem
poslanecké sněmovny jde ještě dále,
a to v otázce daňové povinnosti silnic a
cest jakož i pozemků zabraných železničními
drahami.
Podle vládní osnovy měly býti od pozemkové
daně osvobozeny pěšiny, potahové stezky,
vozové cesty a silnice jenom tehdy, jsou-li veřejné.
To byl dosavadní stav platný v Čechách,
na Moravě a ve Slezsku. Na Slovensku a v Podkarpatské
Rusí jsou však v platnosti výjimky z daňové
povinnosti v daleko širším rozsahu, jelikož
osvobozeny jsou od pozemkové daně i soukromé
polní cesty. Aby unifikací nebyli držitelé
pozemků na Slovenku a v Podkarpatské Rusi dosavadních
výhod zbaveni, mění návrh zákona
dotčené ustanovení potud, že z daňové
povinnosti se vyjímají veškeré silnice
a stálé cesty bez ohledu na to, jsou-li veřejnými
nebo soukromými. Pojem silnice značí tu pevně
stavěné komunikace a jest tedy předpoklad
jejich "stálosti" již v pojmu tom obsažen.
Z ostatních cest jsou tu míněny jen stálé
cesty vozové, polní a lesní, tedy pozemkové
plochy, které slouží trvale a jediné
k účelům komunikačním a nedávají
výtěžku hospodářským obděláváním.
Jiné cesty, tedy zejména nestálé polní
a lesní cesty, pak pěšiny a potahové
stezky, mají býti z daňové povinnosti
vyjmuty jen, jsou-li majetkem veřejným.
Pokud jde o pozemky zabrané železničními
drahami, připouštěla vládní osnova
jen osvobození pozemkových ploch státních
drah. Návrh zákona rozšiřuje výjimku
z daňové povinnosti pozemkových ploch věnovaných
provozu železničních drah na všechny dráhy
sloužící veřejné dopravě,
jelikož výjimka jest u zmíněných
drah právě tak odůvodněna jako u železničních
drah státních.
Trvalá osvobození od daně byla rozšířena
jednak převzetím některých zásad
ustanovení uherského zákona o pozemkové
dani, jednak vzhledem ku požadavkům uplatňovaným
odedávna za příčinou osvobození
pozemků věnovaných veřejnému
dobru od pozemkové daně.
Z ohledů na prospěch branné moci převzato
do návrhu i osvobození vojenských cvičišť,
pokud jsou zřízena na pozemcích státních
nebo státu bezplatně propůjčených
a pokud pozemky dotčené v důsledku svého
věnování účelům vojenským
neposkytují podstatného výtěžku.
Proti vládní osnově rozšiřuje
se trvalé osvobození ještě na pozemkové
plochy veřejných korporací a tělovýchovných
spolků, které jsou trvale a výhradně
věnovány za cvičiště a hřiště
a v důsledku toho neposkytují zemědělského
(lesního) výtěžku nebo poskytují
výtěžku poměrně nepatrného.
Ustanovení toto odůvodněno jest veřejným
zájmem na podpoře tělovýchovy.
Dočasné osvobození od pozemkové daně
poskytuje se pozemkovým plochám, které byly
učiněny způsobilými k hospodářskému
obdělávání; a nově založeným
nebo obnoveným vinicím.
Změny v tomto ustanovení proti vládni osnově
provedené jsou pouze stylistické a nemají
vlivu na materielní dosah dotčených ustanovení.
Rozhodovati o nároku na trvalé a dočasné
osvobození od daně vyhrazuje se jako dosud finančním
úřadům II. stolice, proti jejichž rozhodnutí
se připouští odvolání k ministerstvu
financí.
O změně provedené tu proti textu vládní
osnovy platí totéž, co bylo řečeno
k § 98.
Osvobození od daně získaná podle dosavadních
zákonných ustanovení zůstávají
v platnosti až do konce doby, na kterou byla poskytnuta.
Daňové výhody při změně
způsobu obhospodařování poskytují
se v témže rozsahu, jako příslušely
dosud podle ustanovení §§ 8, 9 a 10 zákona
ze dne 12./7. 1896, č. 121 ř. z., a rozšiřují
se v důsledku ustanovení chystaného nového
zákona o pozemkovém katastru také na změny
nastavší v katastrálním výtěžku
pozemků zlepšených provedenými zařízeními
melioračními.
Proti vládní osnově mění se
text odst. 1. potud, že místo slov "ustanovení
zákona" o pozemkovém katastru se užívá
slov "platných ustanovení" o pozemkovém
katastru a jeho vedení. Změna odůvodněna
jest tím, že chystaný návrh zákona
o pozemkovém katastru a jeho vedení nebyl proti
očekávání dosud projednán a
nutno proto bráti zřetel ještě na dosavadní
ustanovení o pozemkovém katastru. Po uzákonění
chystané osnovy o pozemkovém katastru a jeho vedení
bude ustanovení § 101, odst. 1., použitelným
v celém území republiky pro dotčené
změny ve smyslu nového zákona.
Osvobození od daně pro pozemky, na nichž provedena
byla nová hromadná osídlení, přejímá
se z ustanovení § 6, lit. d), uh. zák. čl.
VII/1875 v uvážení, že bude nutna novým
kolonistům poskytnouti nějaké daňové
výhody náhradou za značné výdaje,
s nimiž kalonisace, prováděné téměř
jen ve veřejném zájmu, bývají
spojeny. Stanoviti dobu osvobození od daně ponechává
s volnému uvážení zúčastněných
ministerstev, omezuje se však nejvýše na 6 roků
(podle uh. zák. čl. VII/1875 bylo v platnosti osvobození
podle počtu rodin na 3 nebo 6 let).
Změna proti vládní osnově jest pouze
v tom, že se stanoví, že pro povolení
osvobození mají býti rozhodnými i
majetkové a rodinné poměry kolonistů
a že místo "nařízením";
užívá slov "vládním nařízením".
Ustanovení o základu daně a daňové
sazbě se proti vládní osnově podstatně
mění, jelikož místo zamýšleného
prozatímního řešení se stanoví
jak základ tak i výše daně definitivně.
Návrh zákona bere za základ daně katastrální
výtěžek, se kterým jsou jednotlivé
pozemky zapsány v pozemkovém katastru, násobí
však katastrální výtěžek
pro vyměření daně u lesů dvaceti,
u ostatní půdy sedmnácti. Sazba daně
stanoví se na 2% takto upraveného základu.
S pozemkovou daní vybírá se dále zvláštní
příspěvek ve výši 15% daňového
základu. Zmíněný zvláštní
příspěvek není však podroben
přirážkám autonomních svazků
a osvobozeny jsou od něho pozemky patřící
hospodářsky slabým držitelům
půdy. Za takové se považují držitelé,
kteří nemají v jedné berní
obci i s ostatními členy společné
domácnosti většího pozemkového
majetku nežli nejvýše s katastrálním
výtěžkem 12 Kč a kteří
případně ani společně s hlavou
rodiny nemají důchodu podrobeného důchodové
dani.
Zvláštního příspěvku má
se použíti z části ku dotování
fondů, jež se zřídí podle §
108 u zemědělských rad pro poskytování
náhrad pozemkové daně v případech
živelních pohrom, a zbytkem ku dotování
fondu zmíněného v § 10 osnovy zákona
o úpravě finančního hospodářství
svazků územní samosprávy.
Proti dosavadnímu zatížení pozemkovou
daní ve výši 22.7% (na Slovensku a v Podkarpatské
Rusi 20%) katastrálního výtěžku
nastoupí tudíž daň ve výši
u lesů 40%, u ostatní půdy 34%dosavadního
katastrálního výtěžku. Tato daň
bude na příště také základem
pro vyměření přirážek.
výšená základna přirážková
umožní, aby v zákoně o úpravě
finančního hospodářství svaků
územní samosprávy byla výše přirážek
pozemkové dani limitována stejnými procenty
jako k ostatním daním výnosovým.
Zvýšení základny přirážkové
u pozemkové daně vede k tomu, že platnost ustanovení
hlavy I. návrhu zákona se posunuje až, na rok
1928 (viz čl. XVI. návrhu zákona), kdy také
vstoupí v platnost zákon o nové úpravě
finančního hospodářství svazků
územní samosprávy. Tímto zákonem
totiž uplatněna bude teprve ochrana poplatníků
před příslušným zatížením
autonomními přirážkami, bez kteréž
ochrany by zvýšení přirážkové
základny u pozemkové daně znamenalo pro poplatníky
v mnohých obcích značné nebezpečí.
Mimořádná opatření pro rok
1927 co do daně pozemkové stanoví se článkem
VIII. návrhu zákona, jímž se na tento
rok prodlužují mimořádné přirážky
státní k dani pozemkové v téže
výši, jak vybírány byly na rok 1926.
Ve způsobu předpisování pozemkové
daně (každoroční repartice) nenastává
v zásadě změna (až na to, že se
daň vyměří jako u ostatních
přímých daní teprve po projití
berního roku) a také oznamování provedeného
předpisu daně poplatníkům obcemi se
podržuje. Zvláštní platební rozkazy
na pozemkovou daň mají se vydati, jako dosud, jen
v případech, kde se daňová, povinnost
mění a na zvláštní žádost
poplatníkovu, podanou do lhůty zákonem stanovené.
Změny provedené proti vládní osnově
v textu § 104 jsou pouze podřadného významu.
Místo označení "katastrální
obec" užívá se výrazu "katastrální
území jednotlivých obcí (jejich součástek)",
jelikož v mnohých místech nekryje se obvod
katastrálního území s obvodem obce.
Místo "obecní představenstvo" užívá
se prostě výrazu "obec", jelikož
podle nynějšího obecního zřízení
označení "obecní představenstvo"
pro užší orgán obecní správy
není již běžným.
Konečně škrtnuta byla v odst. 2. slova "nebo
námitky proti předpisu daně uplatniti".
Námitkami byly ve vládní osnově míněny
námitky proti nepřesnosti a přehmatům
při sepisování předpisních
výkazů. Podobné námitky jsou však
všeobecně přípustny již podle společných
ustanoveni § 56, odst. 4. V § 104, odst. 2., bylo tedy
zvláštní připomenutí těchto
námitek zbytečným a mohlo vésti k
nesprávnému výkladu o přípustnosti
odvolání proti vyměření pozemkové
daně, které přípustno jest jen v jistých
případech podle ustanovení § 330 zákonné
osnovy.
Povinnost platiti daň počíná se zpravidla
vždy počátkem roku jdoucího po vzniku
daňového nároku státu a končí
se koncern roku, v němž nárok na doň
pomíjí. Ke změnám daňové
povinnosti, nastalým během roku, přihlíží
se pouze při pozemcích podrobených dani domovní
(zastavěná plocha a nádvoří)
vzhledem ku případnému dvojímu zdanění
daní pozemkovou a daní domovní.
Proti vládní osnově změněno
pouze v odst. 3. slovo "běžící"
na "tento" (rok). Označení "běžící"
rok nebylo by tu dobře na místě, jelikož
se daň vyměřuje až o uplynutí
berního roku.
Ustanovení o náhradách pozemkové daně
z důvodu živelních škod na zemědělských
kulturách doznávají proti vládní
osnově změn, které jsou odůvodněny
změnami provedenými v § § 103 a 105 návrhu
zákona.
V případech rozsáhlejšího poškození
zemědělských kultur živelními
pohromami stanoví se v zásadě nárok
poškozených na náhradu ze zvláštních
fordů. Rozsah a bližší podn2ínly
náhrady určiti má však teprve vládní
nařízení, jež vydáno býti
má po slyšení korporací, do jejichž
pravomoci rozhodování o náhradách
přísluší.
Příspěvky; jež do fondů poskytuje
stát a obce, stanoví se definitivně. Příspěvek
státu stanoví se 30% zvláštního
příspěvku vybíraného s pozemkovou
daní podle nově navrženého odst. 2.
§ 105 a příspěvek obcí částkou
10% pozemkové daně, předepsané, v
obci. K lesům se při výpočtu těchto
příspěvků nepřihlédá,
jelikož odpis pozemkové daně z důvodu
živelních pohrom u lesů upravuje se ustanoveními
§ 111 a násled. zvláštním způsobem.
Výše příspěvků státních
a obecních podle novéno návrhu rovná
se celkem příspěvkům, jež měly
býti odváděny podle přechodných
ustanovení čl. VII. odst. 6. vládní
osnovy.
Příspěvky obcí pro fond tvoří
řádné vydání, jež hraditi
nutno v rámci obecního rozpočtu. Na stanovenou
nejvyšší přípustnou výměru
obecních přirážek (§ 1 zákona,
o nové úpravě finančního hospodářství
svazků územní samosprávy) nemá
ustanovení § 109 žádného vlivu.
Pokud příspěvek obce může býti
uhrazen z výnosu obecních přirážek
vybíraných státními úřady,
zadrží se jimi a odvede přímo do fondu.
Slevy pozemkové daně při poškození
lesů živelními pohromami připouští
návrh zákona za podobných podmínek
a předpokladů, které vyžadovala příslušná
dosavadní ustanovení. Rozsah poškození,
jež zakládá nárok na slevu daně,
se však podstatně zužuje a docílení
slevy se tím usnadňuje, jelikož podle návrhu
zákona stačí již zničení
jedné čtvrtiny porostu lesního komplexu pro
vznik nároku na slevu daně, kdežto dosud bylo
požadováno zničení jedné třetiny.
Proti vládní osnově mění se
text §§ 111 a 112, čímž se vyhovuje
předneseným přáním za přesnější
stylisování zmíněných ustanovení.
Zejména odstraňuje se taxativní výpočet
škod, k nimž při nároku na slevu daně
možno přihlížeti, a stanoví se
zřetelněji, že nárok na slevu daně
jest dán, bylo-li poškození v míře
zákonem stanovené způsobeno na čtvrtině
plochy lesního komplexu bez ohledu na stáří
porostu.
V § 112 má se jasněji vyjádřiti,
že sleva daně povoluje se celou částkou,
která ze zničeného dřeva byla podle
stavu pozemkového katastru na pozemkové dani placena
až do konce roku, v němž škoda nastala.
Změna textu v § 116 jest odůvodněna
změnou provedenou v § 105, odst. 2.
Je-li, potřeba nově upraviti zákonné
předpisy o přímých daních vůbec,
jeví se tato potřeba v příčině
předpisů o dani domovní nejnaléhavěji.
Dosud platné zákony této materie se týk
jící v zemích historických sahají
až do doby josefinské a nahromadilo se jich tolik,
že je těžko v nich se vyznati. Na Slovensku a
Podkarpatské Rusi pak platí dosud o dani domovní
právo uherské.
Nutnost a účelnost nové úpravy; unifikace
práva o dani domovní a potřeba reformy daně
domovní, směřující ke znížení
daňového břemene, k jeho vyrovnání
a ke zjednodušení ukládacího řízení;
se uznává všeobecně.
Vládní návrh v hlavních zásadách
přejímá dosud platné právo
v zemích historických i na Slovensku s Podkarpatskou
Rusí, čímž má býti dějinná
souvislost práva zachována.
Daň domovní má podle něho zůstati,
jakou byla dosud, totiž daní přímou,
výnosovou (objektní) se dvojí zdaňovací
formou, daně činžovní a daně
třídní. Daní činžovní
má býti postižen procentní sazbou daňovou
výtěžek budov pronajímaných;
daní třídní pak užitková
hodnota venkovských budov obývaných vlastníky,
jež má se ukládati jako dosud podle počtu
obytných místností pevnými sazbami.
Reformní tendence vládního návrhu
záležejí obzvláště:
1. v úpravě trvalého osvobození podle
věcných hledisk;
2. ve vynětí z daně nepronajatých
provozoven včetně hospodářských
budov;
3. v rozšíření domény daně
činžovní;
4. v přijetí hrubého výnosu nájemného
(nájemní hodnoty), jakožto základu daně
činžovní;
5. v ukládání daně činžovní
po uplynutí berního roku;
6. v podstatném snížení sazeb daně
činžovní a
7. ve snížení sazeb daně třídní
z chatrných obytných budov nejmenších
a zvýšení sazeb této daně z budov
přepychových přirážkou.
Ačkoliv celkem možno reformu takto navrhovanou jenom
vítati, provedeny přes to na vládním
návrhu podstatné změny a to především
pokud se týče rozšíření
okruhu daně činžovní na úkor
daně třídní, dále ohledně
nakládání s deputátními byty
jako nepronajatými, ohledně vyměřování
činžovní daně z budov částečně
pronajatých a konečně ohledně způsobu
zjišťování nájemní hodnoty
u bytů pronajatých s nábytkem, zařízením
a posluhou.
Ostatní změny v provedené ve vládním
návrhu jsou rázu podřadného aneb formálního
a děje se o nich zmínka při jednotlivých
pozměněných paragrafech.
Odůvodnění jednotlivých ustanovení:
Domovní dani podrobeny jsou všechny budovy i se zastavěnou
jimi plochou a nádvořím, že byly zastavěná
plocha a nádvoří pojaty do daně domovní,
jest pouhým důsledkem zařízení
daně pozemkové, podle něhož jsou z ní
vyňaty.
Budovami podle návrhu zákona rozumí se stavby
spojené pevně se zemí nebo v zemi, zřízené
k trvalým účelům.
Pevné spojení se zemí dodává
budově karakteru věci nemovité. Pro nedostatek
pevného spojení nejsou budovami movitosti jako:
obývací vozy, lodní mlýny, stavby
na vodě plovoucí, tyto i když jsou trvale ku
břehu připoutány, plovárny a pod.
K pojmu budovy dále se vyžaduje; aby byla zřízena
k trvalým účelům. Nejsou tudíž
v souhlasu s § 29 i obč. zák. budovami stavby
přechodného rázu jako: Stavení zřízená
k účelům a na dobu provádění
určité stavby (stavební kanceláře,
kantiny), stany sloužící za dočasný
útulek, pavilony, které se po skončení
výstavy neb veletrhu odklízejí, dále
tržní boudy v lázeňských místech
zřízené na dobu sezony, vyřazené
železniční vagony, upravené z nouze
k přechodnému bydlení a pod.
Aby mohla stavba sloužiti trvale (nepřetržitě)
určitému účelu, je nutno, aby prostory
její byly uzavřeny stěnami; podlahou a krytem
(stropem).
Pro nedostatek takového uzavření nejsou budovami
na př. kolny se všech stran otevřené,
nezasklené verandy, hudební pavilony, otevřené
zahradní besídky a pod.
Stavbami v zemi rozumí se takové, které jsou
zřízeny pod povrchem zemským, na př.
samostatné vinné a pivní sklepy, stavby dolové
a j.
Ustanovení § 11 vládního návrhu
bylo přestylisovati, poněvadž definice budov
v jeho odst. 2: obsažená byla úzkou, nebyly
by jí kryty budovy sloužící taktéž
k trvalým účelům jako: chrámy,
školy, musea, hvězdárny, nemocnice, jízdárny
a j.
Odst. 2. vládního návrhu odpadá vzhledem
k přestilisaci tohoto paragrafu.
Postižení budov (městských) poskytujících
činžovní výtěžek a majících
činžovní hodnotu daní činžovní,
budov venkovských; jsoucích ve vlastním užívání,
daní třídní, srovnává
se v podstatě s dosavadním stavem.
Daň domovní předpisuje se podle návrhu
zákona vlastníku anebo trvalému poživateli
budovy. Ustanovení to shoduje se s dosavadním právním
stavem; novým jest; že trvalému poživateli,
kterým je dnes pouze beneficiát a držitel svěřenství,
jest na roveň postaven doživotní poživatel
(nikoli pouhý usuář), a že subjektem
daně je též poživatel superedifikátu,
třebas dočasný. Ustanovení toto jest
odůvodněno slušnosti, aby platil daň
z budovy; kdo doživotní požitky z ní bere.
Předpis daně domovní na každý
rok zvláště a zpravidla, nehledíme-li
k řídkým výjimkám (fysické
díly budovy, díly vzniklé superedifikací),
pro každou samostatnou budovu, není novotou.
Za samostatnou (jednotnou) pokládá návrh
zákona takovou budovu, která není na jiné
budově závislou, jak co do poživatelnosti,
tak stavebně.
Karakteristickým znakem samostatností (jednotnosti)
budovy jest vlastní krov a vlastní vchod.
Otázku samostatnosti budov s hlediska daňové
techniky nelze řešiti na podklad knihovního
stavu, poněvadž dům v Čechách,
na Moravě a ve Slezsku může činiti jen
jedno knihovní těleso a tudíž může
býti zapsán jen do jedné knihovní
vložky pouze ve velkých městech, kdežto
ve venkovských městech, městysech a vsích
jsou s budovou obytnou vedle zahrady a budov hospodářských
zhusta všechny pozemky náležející
k usedlosti zapsány do jedné vložky.
Bude tudíž třeba řešiti otázku
tu případ od případu.
Budovu jinak samostatnou opatřenou více čísly
popisnými neb polohopisnými nutno považovati
za budovu jednu; skutečnost pak, že více budov
samostatných opatřeno jest jedním číslem
opisným neb polohopisným, jim povahy samostatných
daňových předmětů ubírati
nemůže.
Byla-li u stávající samostatné budovy
provedena přístavba neb nástavba, tvoří
nový stavební stav se starým jeden celek.
Stavení provedená na nádvoří
jako dílny; skladiště, prádelny, garáže
a j. jsou součástmi budovy hlavní i když
by jinak byly samostatnými budovami, poněvadž
nádvoří tvoří s budovou hlavní
jeden celek.
Stanovení práv vlastnických neb požívacích
podle stavu určitého dne jakožto rozhodné
skutečnosti pro pravidelný předpis daně
bylo třeba, aby bylo zabráněno možným
pochybnostem a sporům o povinnosti daňové.
§ 120 vlád. návrhu byl v rozpočtovém
výboru změněn tak, že v odst. 1. za
účelem úplnosti vsunuta, byla též
citace § 119; odst. 3.; dále, že přestilisován
byl odst. 2.
Tato změna odůvodňuje se tím, že,
ježto daň předpisuje se až po uplynutí
berního roku, jest den poslední tohoto roku pro
stanovení subjektivní daňové povinnosti
vhodnějším nežli 1. leden roku berního
a bylo také třeba ustanovení toto přivésti
v souhlas s ustanovením § 4, odst. 3.
Odstavec 3. odpadá vzhledem k nové stilisaci odst.
2.
Počátek povinnosti daňové při
dani činžovní jest dán dnem skutečného
použití budovy (její části) nebo
dnem, který jde po zániku daňového
osvobození. Tak tomu je i podle práva dosavadního.
V pojem "skutečného použití"
zahrnuje se také fakt že počal poplatníku
plynouti z objektu výtěžek činžovní
ještě před užíváním
jeho; na př.: objekt byl pronajat, nájemné
platí se ode dne smlouvy nájemní, nájemník
však nastěhuje se později.
U daně třídní navrhuje se počátek
povinnosti daňové od příštího
kalendářního roku, který jde po skutečném
použití stavby nebo při zániku daňového
osvobození od příštího dne, čímž
návrh zákona zachovává dosavadní
stav.
§ 122 jedná o skončení daňové
povinnosti.
Konec k povinností daně činžovní
následkem zániku budovy neb vyklizení jejího
váže se na předpoklad, že v souvislosti
s těmito událostmi nastal také zánik
výtěžku z budovy, což plyne z povahy daně
činžovní jakožto daně výnosové.
§ 125 pojednává o případech,
ve kterých stavební přeměny způsobily
změnu daňově právního posuzování,
ať již objekt dosud dani nepodrobený (na př.
továrna, skladiště, stodola) stal se budovou
daní povinnou (obytný dům) aneb naopak objekt
daní povinný (obytný dům) stal se
v celém rozsahu stavením daní nepovinným
(sýpka, kolna), dále o případech,
když fysickým rozdělením budovy nebo
sloučením několika samostatných budov
v jednu, zvětší nebo zmenší se
počet daňových objektů.
Při fysickém rozdělení budovy na více
samostatných budov zaniká budova stará a
na místě jejím vznikají samostatné
budovy nové. Sloučí-li se dvě nebo
více samostatných budov v jednu, zaniknou budovy
dřívější a na jejich místě
vznikne budova nová.