Z pojmenování vyplývá, že jde
o daň výdělkovou, která postihuje
zvláště vyjmenované výdělečné
podniky nebo zaměstnání na výdělek
provozovaná. Jsou to Podniky trojí skupiny: I. podniky
povinné veřejně účtovati, II.
podniky společností s ručením omezeným
a III. podniky výdělečné, na nichž
kapitálovou účastí,podílem
na zisku nebo jiným způsobem aspoň 50% zúčastněna
jest akciová společnost, komanditní společnost
na akcie, těžířstvo nebo společnost
s ručením omezeným, tuzemskému zdanění
nepodrobená. Základem zdanění jest
ryzí výtěžek v obchodním roce
docílený.
V Čechách, na Moravě a ve Slezsku činil
výnos, této daně:
Na Slovensku a Podkarpatské Rusi činil výnos:
Dlužno uznati, že z daní výnosových
tato forma daně relativně jest nejdokonalejší;
dokonalejší nežli analogická daň
ve státech jiných.
Proto osnova přidržuje se formy dosavadní a
zavádí jen některé změny; unifikujíc
pak, béře za základ daň platnou v
býv. Rakousku.
Z cifer předeslaných vyplývá, že
touto formou výnos podniků byl co nejdokonalejší
(s hlediska fiskálního) postižen. Základna
daňová byla tu vlastně nejširší.
Sama o sobě státní daň nesnesitelnou
nebyla a není. Ale s vysokými přirážkami
stala se nesnesitelnou a brzdou v pokroku. Poněvadž
přečetné podniky touto daní postižené
jsou podniky větší; na export odkázané,
přemíra; daňového břemene ohrozila
i soutěživost podniků našich na světovém
trhu. Odtud snaha, břemeno daňové zmírniti
a limitovati přirážky.
Pokud jde o materielní ustanovení, vykazuje návrh
zákona oproti nynějšímu právnímu
stavu tyto podstatnější změny.
Okruh podniků podrobených zvláštní
dani výdělkové jest rozšířen
(viz shora sub III.). Důvod je na snadě.
Možnost osvoboditi podniky napomáhající
veřejným, dobročinným, nebo obecně
užitečným účelům, rozšířena
jest i na podniky obecně prospěšné,
u nichž zájem veřejný převládá
nad zájmem výdělečným.
Osvobození tato a rovněž i osvobození
ipsa lege stanovená dotknou se citelně financí
samosprávných, hlavně větších
a zejména hlavních měst. Nová osvobazení
podniků státních, rovněž i podniků
veřejných korporací způsobiti mohla
by i nebezpečnou konkurenci podnikání soukromému
v témže nebo souvislém oboru. Stejné
účinky mohly by vyplynouti i ze zatížení
nestejnou daňovou sazbou. Tato hlediska bylo by nutno bráti
v úvahu na př. když jednalo by se o spořitelnách.
Je na snadě posuzovati tyto stejně jako okresní
hospodářské záložny. Ale v praksi
jest velký rozdíl mezi spořitelnami. A z
toho důsledek: Ponechati vládě, aby stanovila
osvobození buď od případu k případu
nebo nařízením stanovila aspoň předpoklady
osvobození všeobecně platné. Nově
vzniklým podnikům národohospodářské
důležitosti poskytuje návrh zákona možnost
dosíci na určitou dobu buď plného, nebo
částečného osvobození od daně
s přirážkami.
Podstatně změněna jsou dosavadní ustanovení
o základu daně. Tím jest nyní
jen skutečný výtěžek, dosažený
v obchodním období, které končí
v roce berním, i tenkráte, trvá-li období
kratší dobu nežli rok.
Ve výpočtu položek, které k rozvahovým
přebytkům se připočítávají
(nejsou srážkové položky) pokud se týče
od nich odečítávají (jsou srážkové
položky), vykazuje návrh zákona značné
změny:
Odčitatelny jsou úroky z prioritních obligací
nebo jinakých dílčích dlužních
úpisů a úroky hypotekární.
Zásada, že daň výdělková
s přirážkami jest neodčitatelnou, zachována
jest sice i nadále v platnosti; ale přiznává
se odčitatelnost placené zaúčtované
dani výdělkové a přiměřené
reservě na tuto daň, pokud bylo reservy té
upotřebeno nejdéle do dne podání přiznání
ku placení daně s přirážkami.
Vedle řádných odpisů přiznává
se odčitatelnost také mimořádným
odpisům z nových investic ve výši 20%
v době 5 let od provedení investice.
Za určitých podmínek jsou odčitatelnými
odměny společenských orgánů.
U podniků, které počátkem obchodního
období mají ve vlastnictví aspoň 15%
akcií kuksů, podílů nebo užitkových
listin jiného tuzemského podniku, nezdaní
se podíly na zisku tohoto podniku.
V důsledku zvláštních zákonů
vylučují se z daňové základny
příspěvky do Všeobecného fondu
peněžních ústavů a do Zvláštního
fondu pro zmírnění ztrát z poválečných
poměrů a podpory z těchto fondů poskytované;
jakož i příspěvky výdělkových
a hospodářských společenstev do zvláštních
fandů zřízených u jejich ústředí
podle zákona o Zvláštním fondu a konečně
renty za postátněné nebo trvale do státní
správy převzaté podniky.
S modifikací stanovenou v čl. XVI. uváděcích
ustanovení jsou neodčitatelnými příspěvky
různým sociálním ústavům
(nemocenské, úrazové; pensijní pokladny
atd.), placené za zaměstnance nad povinnou zákonnou
kvotu a daně za zaměstnance placené; dále
není odčitatelnou za věřitele placená
srážková daň rentová.
Pro fuse určitých podniků a pro přeměny
podniků v jinou právní formu poskytuje zákon
osvobození od daně likvidační s přirážkami.
I v daňových sazbách přináší
návrh zákona úlevy proti nynějšímu
stavu. Základní sazba daňová 10% se
snižuje na 8%. Zvýhodněné podniky zdaňovati
se budou 2 promille ze základního kapitálu.
Sníženy jsou i sazby daně výdělkové
pro výdělková a hospodářská
společenstva nezvýhodněná, pro spořitelny
a dobročinné, vzdělávací nebo
kulturní nadace.
Dosavadní ustanovení o dělbě daně
u podniků výrobních doznala změny
potud, že se rozdělí daň mezi sídlo
podniku a provozovny v poměru 15:85 místo dosavadních
20:80 a že za určitých podmínek přihlíží
se i k obcím, kde sice nejsou provozovny, v nichž
ale bydlí určitý počet zaměstnanců
podniku.
Aby vyhověno bylo přečetným stížnostem
samostatných podnikatelů z kruhů živnostenských
a obchodnických, najmě drobných, že
jim některé družstevní podniky zvýhodněné
působí konkurenci tíživou, navrhují
se přísné kautely, jež mají brániti
překročování rámce zvýhodněné
družstevní svépomoci.
V tomto paragrafu jest stanovena subjektivní a objektivní
povinnost daňová. Subjektem daně jest ten,
kdo provozuje podnik. Objektem jsou:
1. podniky veřejně účtující,
2. podniky společností s obmezeným ručením
a pravovárečná měšťanstva
a
3. jiné podniky výdělečné,
na nichž jest účastí kapitálovou,
podílem na zisku, nebo jinakým způsobem alespoň
50% zůčastněna akciová společnost,
komanditní společnost na akcie, těžířstvo
nebo společnost s ručením obmezeným
tuzemskému zdanění nepodrobená. Toto
ustanovení má zabrániti, aby cizozemské
společnosti, které by jinak zvláštní
dani výdělkové v tuzemsku byly podrobeny
(§ 71 návrhu zákona), neunikaly povinnosti
té tím, že nezřídí v tuzemsku
samostatné provozovny, nýbrž žúčastní
se pouze vkladem na tuzemském podniku, který zvláštní
dani výdělkové není podroben (veřejná
obchodní společnost). Daňová povinnost
jest obmezena na cizozemské společnosti akciové,
komanditní společnosti na akcie, těžířstva
a společnosti s obmezeným ručením
a na případy, kdy tyto společnosti jsou na
tuzemském podniku účastí kapitálovou,
podílem na zisku nebo jiným způsobem účastny
alespoň 50%.
V §§ 69 až 71 návrhu zákona jsou
ustanovení o poměru k cizině, která
se kryjí s posavadním zákonným stavem.
Zde jsou vypočtena subjektivní osvobození
od zvláštní daně výdělkové.
Návrh vládní doznal zde změny potud,
že ustanovení pod písmenou a) bylo doplněno
slovy: "včetně monopolů a státních
železnic", co stalo se jednak za účelem
jasnosti, aby s zamezilo pochybnostem, zda pod pojem podniků
provozovaných k účelům veřejně
správy lze zahrnovati také státní
monopoly a jednak proto, že byl škrtnut odstavec b)
tohoto paragrafu, podle něhož měly býti
státní železnice od zvláštní
daně výdělkové osvobozeny.
Odstavec písmena b), obsahující osvobození
do daně obecně prospěšných podniků
státu a samosprávných svazků, u nichž
zájem veřejný převládá
nad zájmem výdělečným, ať
již jde o podniky vlastní nebo pachtované jako:
dráhy, elektrárny, plynárny, průmyslové
podniky školní, jatky a pod., byl vypuštěn
a vřaděn do §u 73. Bližší
odůvodnění viz v § 73. V důsledku
toho doznalo označení jednotlivých odstavců
tohoto paragrafu příslušných změn.
Další změny doznal také posavadní
odst. lit. h) (nyní lit. g), kde osvobození od daně
bylo rozšířeno i na podniky společenstev
a jiných sdružní živnostenských,
jejichž účelem jest společně
opatřovati stroje pro své členy, a konečně
doplněn byl posavadní odstavec i) [nyní ch)]
jednající o Všeobecném pensijním
ústavu a náhradních pensijních ústavech
tak, že za slova: "a jen do výše" se
nově vložila slova: "zákonem nebo stanovami".
Tímto doplňkem má se čeliti obavám,
že náhradní ústavy pensijní by
požívaly osvobození od daně jen tenkráte,
kdyby své účastníky pojišťovaly
jen do výše nejmenších plnění
zákonem pro Všeobecný ústav pensijní
předepsaných. Osvobození od daně budou
tedy požívati náhradní ústavy,
i když pojišťují své členy
na částky vyšší, avšak jen
do výše stanovami předepsaných plnění.
Pod pojem náhradních ústavů pensijních
spadá i pensijní ústav železniční,
zřízený na podkladě vládního
nařízení ze dne 29. prosince 1921, č.
506 Sb. z. a n., a pod pojem pojišťoven zřízených
podle zákona o úrazovém pojištění
dělníků spadají i úrazové
pojišťovny robotnické na Slovensku.
Do prvního odstavce bylo vsunuto dřívější
ustanovení §u 72, lit. b) o osvobození obecně
prospěšných podniků, u nichž zájem
veřejný převládá nad zájmem
výdělečným, ať již jde o
podniky vlastní nebo pachtované, od daně
výdělkové. Obmezení na podniky státu
a samosprávných svazků odpadá. Osvobození
toto stanoveno jen fakultativně a rozhodování
o tom, jsou-li v určitém případě
splněny podmínky zákonné přeneseno
na ministerstvo financí, 1teré při tom postupovati
bude pokud možno liberálně. Kdežto podle
původního znění § 72, lit. b)
mohly dosíci plného osvobození od daně
výdělkové jen podnik, u nichž zájem
veřejný převládal plně nad
zájmem výdělečným, bude nyní
možno i částečné osvobození
od daně výdělkové, pokud bude zde
jen částečně zájem veřejný;
a v případech, kde jest sice převaha zájmů
veřejných nad zájmem výdělečným,
ale tento poslední zájem rušivě zasahuje
do zájmů veřejných, bude možno
podnikům klásti určité podmínky,
aby toto rušivé zasahování do zájmů
veřejných bylo odstraněno. Osvobození
bude možno poskytovati také jen na určitou
dobu. Tato opatření mají býti zárukou,
že osvobození od daně výdělkové
nebude zneužíváno. Tohoto osvobození
budou moci býti účastny též spořitelny
a různé zemské ústavy peněžní,
pokud ovšem u nich budou dány podmínky zákonné.
Odstavec 2. tohoto paragrafu obsahuje obdobné ustanovení
jako § 52. Plné osvobození od zvláštní
daně výdělkové jest vázáno
podmínkou; že vyplácená dividenda nečiní
více než 4% základního kapitálu.
Činí-li více než 4%, nejvýše
však 6%, bude podnik osvobozen od poloviny daně s
přirážkami. Vyplatí-li více než
6%, bude podroben pravidelnému zdanění. Aby
se však zabránilo zneužívání
zákona tím, že by podniky, chtějíce
dosíci osvobození od daně výdělkové,
rozdělovaly pouze nízkou dividendu a přebytky
prozatím ukládaly do reservních fondů
a po uplynutí zákonných výhod pak
tyto fondy daně prostě rozdělily mezi akcionáře
(společníky) nebo jich použily k odměnám
členů představenstva, bylo nutno prohlásiti
tento způsob upotřebení reservních
fondů za dani podrobený.
V platnosti zůstávají osvobození podle
státních smluv a osvobození poskytnutá
zvláštními zákony místním
drahám a drahám nižšího řádu
(zák. čl. XXXI/1880 a zák. č. 2/1895
ř. z. a pokud se týče č. 149/1910
ř. z.).
Zde jsou vypočteny podniky, které co do vyšetřování
daňové základny a co do daňové
sazby požívají zvláštních
výhod (tak zv. podniky zvýhodněné).
Jsou to sdružení svépomocná, která
obmezují svou činnost podle stanov i ve skutečnosti
na členy.
Vládní návrh byl doplněn potud, že
mezi odstavec 1. a 2. bylo vsunuto ustanovení, podle něhož
porušení stanov skutečným rozšířením
činnosti na nečleny má za následek
odnětí výhod a zdanění normální
sazbou. Tím má býti zabráněno
zneužívání daňových výhod.
Výhod těch však podnik neztratí, dokáže-li,
že rozšíření činnosti na
nečleny neděje se soustavně, nýbrž
že se stalo jen v ojedinělých případech,
a to následkem omylu. Má-li podnik několik
provozoven, posuzuje se povaha případného
rozšíření činnosti na nečleny
při každé provozovně samostatně.
Dále bylo ustanovení dosavadního druhého
(nyní třetího) odstavce písmena e)
doplněno ustanovením, podle něhož spolky
skladištní a odbytové daňových
výhod neztrácejí, jsou-li nepředvídatelnými
a mimořádnými okolnostmi nuceny dodati částečně
i výrobky získané od nečlenů.
Tím jest pamatováno na případy, kdy
družstva, v důsledku nastalých živelních
pohrom a pod. nejsou s to, aby dodala jen výrobky členské,
nýbrž musí, aby své dodávkové
povinnosti dostála, přikoupiti určité
množství výrobků nečlenských.
Jako dosud, bude i nadále zvláštní daň
výdělková vyměřována
na každý kalendářní (berní)
rok.
Podstatných změn doznala dosavadní ustanovení
o zjišťování vyměřovacího
základu (§ 92 zák. o os. daních). Podle
nynějšího práva byl podkladem pro vyměření
daně pravidelně ryzí výtěžek
dosažený v obchodním roce, který předcházel
roku bernímu. Nevykazovala-li obchodní uzávěrka
výtěžku celoročního, nebo vykazovala-li
snad výtěžek z obchodního období
delšího jednoho roku, nastalo přepočítání
výtěžku na dobu jednoroční.
Toto ustanovení vedlo v praksi k značným
tvrdostem. Tak na příklad: Nový podnik pracoval
půl roku (od. 1. 7. do 31. 12.) a dosáhl zisku 50.000
Kč, který byl podkladem zdanění jak
na rok, v němž bylo s provozováním započato,
tak i na příští rak berní, v
němž snad nevydělal již ničeho,
a byl koncern tohoto roku zastaven. Zdanil tedy podnik:
na první rok.............. | 50.000 Kč |
na druhý rok částku na rok přepočtenou (2 X 50.000) t. j. | 100.000 Kč |
tedy celkem............ | 150.000 Kč, |
ačkoliv ve skutečnosti vydělal za oba roky
jen Kč 50.000.
Jiný příklad:
Nový podnik začal se dne 1. 11. jednoho roku a sestavil
první bilanci ke dni 30. 6. roku příštího.
Tato vykázala zisk 80.000 Kč, který byl podkladem
zdanění. V tomto případě byla
účetní závěrka podkladem pro
vyměření daně výdělkové
na 3 berní roky a podnik zdanil:
za první berní rok (od 1. 11. do 31. 12.)............. | 20.000 Kč |
za druhý berní rok částku na rok přepočtenou.......... | 120.000 Kč |
a na třetí berní rok rovněž.. | 120.000 Kč |
tedy úhrnem........... | 260.000 Kč, |
ač vydělal za, všechna 3 léta snad mnohem
méně, ba koncem třetího roku musil
býti zastaven.
Tyto tvrdosti odstraňuje § 76 návrhu zákona.
Dosavadní rozlišování mezi rokem obchodním
a berním přestává. Základem
zdanění jest skutečný výtěžek,
dosažený v obchodním období, které
se končí v roce berním (§ 76, odst.
2.). Přepočítání zisku na dobu
jednoroční a případné zdanění
téhož zisku na několik berních let místa
nemá.
Příklad:
1. Podnik, bilancující podle kalendářního
roku, počne poplatnou činnost dne 1. 3. 1927 a uzavře
bilanci k 31. 12. 1927, vykázav ryzí zisk Kč
100.000.- Podle platného práva zdanila by se částka
Kč 100.000.- na berní rok 1927. Na berní
rok 1928 by se částka ta přepočetla
na rok a zdanilo by se tedy na rok 1928 Kč 120.000.-.
Podle návrhu zákona zdaní se Kč 100.000.-
pouze jednou, a to na berní rok 1927. Na berní rok
1928 zdaní se zisk roku 1928.
2. Podnik počne poplatnou činnost dne 1. 7. 1927
a uzavře bilanci k 30. 6. 1928 se ziskem Kč 100.000.-.
Podle dosud platného práva zdanilo by se na berní
rok 1927 Kč 50.000, na berní rok lú28 Kč
100.000.- a na berní rok 1929 rovněž Kč
100.000.-.
Podle návrhu zákona zdaní se uvedený
ryzí zisk Kč 100.000.- pouze jednou, a to na berní
rok 1928; na berní rok 1927 se žádná
daň nepředepíše a na berní rok
1929 zdaní se zisk dosažený v době od
1. 7. 1928 do 30. 6. 1929.
Odstavec 3. § 76 upravuje případy; kdy v berním
roce se končí několik obchodních období.
Přihlížejíc k okolnosti, že zvláštní
daň výdělková jest podkladem pro vyměření
přirážek autonomních svazků,
a tyto svazky sestavují své rozpočty na každý
jednotlivý berní rok zvláště,
bylo třeba učinit opatření pro případ,
že by v některém berním roce se neskončila
žádné hospodářské období
společnosti a nebylo by tedy pod kladu pro vyměření
daně a tudíž také pro vyměření
přirážek. Opatření to jest v
§ 76, odst. 4.
V posledním odstavci tohoto paragrafu jest pak opatření,
aby se hospodářská období jednou podniky
zvolená neměnila jen proto, aby se dosáhlo
výhodnějšího zdanění.
Obsahuje definici ryzího výtěžku a stanovení
daňového základu. S výjimkou podniků
státních a podniků samosprávných
svazků jest daňovým základem úhrn
ryzích výtěžků všech podniků
témuž poplatníku patřících
po odečtení případných ztrát,
které snad vznikly u některých z těchto
podniků; u podniků státních a u podniků
samosprávných svazků jest základem
vyměření zvláštní daně
výdělkové ryzí výtěžek
každého jednotlivého podniku, při čemž
u podniků státních se za "podnik"
považuje souhrn závodů spravovaných
na podkladě zákona č. 404 Sb. z. a n. z r.
1922 některým ze správních sborů.
Tento paragraf obsahuje taxativní výpočet
částek, které při zjišťování
daňové základny jest k rozvahovým
přebytkům připočísti. Vládní
návrh zákona byl pozměněn u písmeny
f), jednající o krytí zvláštní
daně výdělkové na vrub zisku. Zvláštní
daň výdělková s přirážkami
jest zásadně položkou neodpočítatelnou.
Odčítatelnou bude však počínajíc
rokem 1928 zvláštní daň výdělková
s přirážkami na vrub ryzího výtěžku
zaúčtovaná, pokud byla v rozhodném
obchodním období prokazatelně zapravena (§§
273-275); odčítatelnou bude dále i reserva
pro zvláštní daň výdělkovou,
přiměřená berní povinnosti
roku, v němž byla zřízena, pokud podnik
prokáže; že jí upotřebil v roce
nejblíže příštím; a to nejdéle
do lhůty stanovené k podání přiznání
(§ 307, odst. 1., čís. 1) ku placení
této daně s přirážkami.
Změna oproti vládnímu návrhu záleží
tedy v tom, že odčítatelnou jest u daně
výdělkové jen zapravená a na vrub
ryzího výtěžku dotyčného
obchodního roku zaúčtovaná částka
zvláštní daně výdělkové
s přirážkami a dále, že se odčítatelnost
této daně s přirážkami rozšířila
i na přiměřenou reservu, avšak jen pokud
tato reserva bude do doby stanovené pro podání
přiznání skutečně k placení
daně upotřebena.
Ustanovení tato platiti budou teprve od berního
roku 1928; pro berní rok 1927 platí ještě
ustanovení § 32 zákona ze dne 12. srpna 1921,
č. 329 Sb. z. a n. (viz čl. III.; odst. 4. uváděcích
ustanovení); podle něhož se přiznává
odčítatelnost dani zaúčtované
(včetně přiměřené reservy).
K ustanovení písmeny e), druhý odstavec,
pokud toto připouští odčítatelnost
darů a podpor ukládaných do samostatných,
k tomu zřízených, od jmění
podniku oddělených pensijních nebo podpůrných
fondů, dlužno podotknouti, že tím i v
budoucnosti se ničeho nemá měniti na nynější
praxi, podle které možno za určitých
předpokladů (přiměřenost úložek,
jakož i prohlášení podniku, že se
vzdává námitky promlčení práva
k dodatečnému předpisu daně v případě,
že se úložek těch později použije
k účelům poplatným) přiznati
odčítatelnost podobným přídělům
do pensijních a podpůrných fondů,
i když zůstávají ve jmění
podniku.
Zde jest taxativní výpočet částek,
které se do daňové základny nezapočítávají.
Vládní návrh zákona doznal těchto
změn, případně doplňků:
a) písmena f) druhý odstavec, jednající
o posuzování odpisů, bude zníti: "Pochybuje-li
úřad o přiměřenosti odpisů
nebo úložek, zjistí ji výslechem znalců."
Touto změnou dává se rozhodování
o přiměřenosti provedených odpisů
nebo úložek do zvláštních reserv
do rukou znalců místo původního návrhu,
aby o přiměřenosti rozhodoval úřad;
b) písmena f) třetí odstavec byl doplněn
ustanovením, podle kterého výhody mimořádného
odpisu se vztahují jen na investice provedené počínajíc
rokem 1927 a ne také na investice dřívější
a rozšiřují se i na budovy obytné s
byty pro vlastní úředníky nebo dělníky.
Současně stanoví se trestní sankce
pro případy, že by se staveb požívajících
výhod mimořádného 20% odpisu použilo
v 10 létech počínajíc rokem dokončení
stavby k účelům jiným, než ke
kterým byla původně zřízena,
která záleží v tom, že se mimořádný
20% odpis dodatečně zdaní. Tím má
býti zamezeno zneužívání výhod
zákona.
Konečně vylučuje se výhoda ta v případech,
kdy výměna strojů nebo znovuzřízení
budov souvisí se živelní pohromou a kde bylo
za tím účelem použito mimořádných
výhod co do odpisů nákladů se znovuzřízením
předmětů živelní pohromou poškozených,
poskytnutých zákonem č. 149/1926. Důvodem
pro to jest, aby nebylo současně použito výhod
obou zákonů.
Písmeno i) bylo oproti vládnímu návrhu
pozměněno obdobně jako odst. 3. §u 55,
hlava II.
Písmeno j) obsahuje ustanovení pro případy,
kdy u výdělkových a hospodářských
společenstev se rozděluje výtěžek
nebo část jeho podle dodaných surovin atd.
jelikož i u ostatních druhů podniků
(akciových, společností s r. o.) mohou býti
podobné případy dodávání
surovin (jako na př. u cukrovarů dodávání
řepy akcionáři, u lihovarů dodávání
brambor a pod.), bude pro tyto případy v prováděcím
nařízení blíže vyznačeno,
pokud úplaty za dodané suroviny lze pokládati
za poplatnou dividendu. (§ 77.)
Tento paragraf obsahuje předpisy o dodatečném
zdanění reserv uvedených v §u 79, lit.
d) a f). Druhý odstavec doznal doplnění v
tom směru, že dodatečné zdanění
naznačených reserv odpadne i při splynutí
spořitelen v jednu nebo při splynutí spořitelny
s jiným veřejně účtujícím
podnikem, dále při splynutí pravovárečného
měšťanstva se společností akciovou
a konečně při splynutí okresních
hospodářských záložen v jednu,
nebo při splynutí okresní hospodářské
záložny s jiným veřejně účtujícím
peněžním ústavem. Toto doplnění
bylo nutným se zřetelem ke zvláštnímu
vládnímu návrhu zákona o poplatkových
výhodách při fusích, který
poskytuje poplatkové výhody i svrchu zmíněním
hospodářským útvarům.
Jedná o nakládání s úložkami
do reserv a fondů při zjišťování
daňové základny.
Obsahuje ustanovení o zjišťování
daňové základny v případech,
kde není žádného rozvahového
přebytku.
Jedná o daňových sazbách pro jednotlivé
druhy podniků, o přirážce rentabilitní,
o vyšetřování základu pro její
výpočet a o předpisu daně minimální.
Návrh vládní byl zde pozměněn
potud, že v odst. 2. se zvýšila sazba daňová
pro t. zv. podniky zvýhodněné (§ 75)
z 1‰ na 2‰, to se zřetelem k sazbám všeobecné
daně výdělkové, platící
pro osoby fysické, s nimiž podniky zvýhodněné
začasté konkurují.
Obsahují předpisy o dělbě daně
výdělkové mezi obce, v nichž jest sídlo
podniku a provozovny. U podniků výrobních
rozdělí se daň v poměru 15%:85%, u
obchodních v poměru 50%:50%, u podniků železničních
předepíše se 20% v obci sídla podnikatelova;
40% v obci, kde jest provozní správa; a 40% v obcích
traťových a u plavebních podniků rozdělí
se mezi sídlo podniku a provozovny v poměru 80%:20%.
Zvýšení sídelní kvoty u podniků
výrobních z 10%, jak navrhovala osnova, na 15% a
v důsledku toho snížení kvoty daně
připadající na provozovny z 90% na 85% stalo
se se zřetelem k břemenům; která vznikají
pro obce, v nichž jest sídlo podniku.
V § 85, odst. 6. přihlíží se při
dělbě daň i k obcím, v nichž
sice není provozoven, ale v nichž bydlí značnější
počet zaměstnanců; čímž
vznikají pro obce ty různá břemena.
Těmto obcím má se dostati k úhradě
těchto břemen přídělu ze zvláštního
fondu, do něhož poplyne část přirážek.
Ustanovení tohoto odstavce bylo oproti vládnímu
návrhu pozměněno resp. doplněno obdobně,
jak stalo se v § 58, odst. 6., hlava II.
V těchto paragrafech jsou ustanovená o počátku
a konci daňové povinnosti a o změnách
v berním roce. Vznik nového podniku jest oznámiti
vyměřovacímu úřadu do 15 dní
od počátku provozování. Opominutí
oznámení může býti potrestáno
pořádkovou pokutou. Byl-li převzat podnik
již trvající, ale zvláštní
dani, výdělkové nepodrobený, pokládá
se převzetí to za, vznik nového podniku.
Lhůta 15 dní; stanovená ve vládním
návrhu zákona pro odhlášení podniku,
byla zvýšena na 30 dní.