Změny jsou jednak důsledkem změny §
28, jednak se jimi dociluje větší přesnosti
a úplnosti zákonného textu.
Paragraf tento vyslovuje jasnou zásadu, že i v této
zvláštní části zákona
o srážkové dani (§ 28 až 43) nutno
použíti všeobecných ustanovení
o vyměřování, pokud zmíněná
část nevykazuje výslovných úchylek.
Dodatek v odst. 1. § 45 jest nutný v důsledku
nového znění § 28 právě
tak jako i použití pozměněné
terminologie (služební platy-požitky, zaměstnavatelé-plátci).
Povinnost nemocenských pojišťoven ku poskytování
žádané pomoci finančním úřadům
jest odůvodněna jednak nutností, jednak reciprocitou
(§ 255, odst. 3. zák. ze dne 9. října
1924, č. 221 Sb. z. a n.).
(Zpravodajem v rozpočtovém výboru byl posl.
Pekárek.)
Návrh zákona o přímých daních
stanoví povinnost ku všeobecné daní
výdělkové v témže rozsahu, jako
ji stanovil dosavadní zákon o osobních daních.
Zejména pokud jde o vyjmutí zemědělského
a lesního hospodářství z daňové
povinnosti zůstává přec uplatňované
dalekosáhlé snahy reformní při dosavadním
stavu až na nepatrné celkem zostření
daňové povinnosti vedlejší, výroby
spojené se zemědělským a lesním
hospodářstvím.
Všeobecnou daň výdělkovou buduje návrh
zákona ve formě výnosové, tudíž
objektivní daně, kteráž postihujíc
ryzí výtěžek nejlépe vyjadřuje
věcnou nosnost podniku, jevící se v rozdílu
příjmů dosažených v podniku a
nákladů sloužících v rámci
podniku k jejich dosažení daň postihuje tu
výnos podnikatelův, skládající
se v podstatě z odměny za práci a činnost
jeho a z výnosu investovaného kapitálu. Daň
jest v zásadě daní kvotovou, při čemž
se nepouští se zřetele požadavek sociální
spravedlnosti daňové. Vychází se z
presumpce, že určitý rozsah výnosu jest
výnosem pracovním, určitý další
rozsah výnosu výnosem smíšeným
a že výnos nejvyšší jest výnosem
kapitálu. Stanoví se proto generální
sazba výdělkové daně na 2.5%. Pro
prvních 30.000 Kč ryzího výnosu, jakožto
výnosu presumptivně pracovního, se sazba
daně snižuje na 0.5%, pro výnosy pak nad 140.000
Kč zvyšuje se sazba na 4% v předpokladu, že
tento výnos jest převážně kapitálovým.
Poněvadž se u každého výnosu podrobuje
prvních 30.000 Kč nižší, dalších
110.000 Kč střední a co nad to jest, vyšší
sazbě, vzniká z toho přirozená progrese;
avšak tato progrese není progresí podle absolutního
výnosu, nýbrž důsledkem odlišného
zdanění výnosu z práce a z kapitálu.
Ohledy na pracovní příjem vyjadřují
se také v tom, že hranice výtěžků,
pro něž platí sazba snížená
a sazba zvýšená, se při společenských
podnicích zvyšuji o tolikrát 30,000 Kč,
kolik společníků mimo jednoho jest v podniku
trvale činných.
Avšak i v jiném směru uplatňují
se ohledy na subjektivní poměry poplatníkovy.
Při výtěžcích nepřesahujících
15.000 Kč snižuje se sazba daně na 1/4%. Další
výhody poskytují se hospodářsky slabým
poplatníkům, jejichž důchod dani důchodové
zásadně podrobený nedosahuje poplatné
výše, a to tím, že se při výtěžcích
podniků nepřesahujících 7000 Kč
sazba daně snižuje na 1/8% a že se od vybírání
státní daně upouští, nepřesahuje-li
výtěžek podniku 4000 Kč. Pro pracovní
živnosti, které jsou vázány na osobní
činnost poplatníkovu tak, že provoz není
možným bez této činnosti; jako svobodná
povolání advokátů, notářů,
lékařů, spisovatelů, umělců,
obchodních jednatelů a podob., jakož i živnostenská
a obchodní zaměstnání záležející
v takových osobních výkonech poplatníkových,
jež není možno vykonávati zástupcem,
snižuje se daň o 20%.
Ku výši kapitálu přihlíží
se jen tím, že se stanoví, že daň
nesmí býti menší než 1/2‰
(z tisíce) veškerého kapitálu v podniku
trvale na zisk uloženého, přesahuje-li zmíněný
kapitál 100.000 Kč.
Nuzným poplatníkům může daňová
komise (jde-li o živností kočovné, i
vyměřovací úřad) povaliti částečné
nebo i úplné osvobození od daně,nepřevyšuje-li
daňový základ. 7000 Kč, nebo jde-li
a přestárlé a dlouhou dobu daň platící
poplatníky, nepřevyšuje-li daňový
základ 10.000 Kč.
Důležitou odchylku od dosavadních zásad
uplatňuje návrh zákona potud; že nezdaňuje;
jako dosud se dělo, každou jednotlivou provozovnu,
nýbrž podniky tvořící samostatné
hospodářské celky. Uložení berní
sazby pro samostatné podniky děje se současně
s uložením daně důchodové, touže
daňovou komisi. Uložené berní sazby
rozděluje pak berní správa na jednotlivé
provozovny podniku a ta zpravidla v poměru částek
jež v nich byly vydány na služné a mzdu.
Také při stanovení základu daně
odkloňuje se návrh zákona od dosavadních
zásad, jelikož připouští odečtení
skutečně zapravené všeobecné
daně výdělkové s přirážkami
a příslušenstvím a veškerých
úroku z dluhů obchodních s provozováním
podniku souvisejících, bez ohledu na to, jde-li
o cizí kapitály trvale v podniku uložené
(základní kapitál) nebo o běžné
úvěry provozovací.
Jinak zachovává návrh zákona o přímých
daních, pokud toho změněné hlavní
zásady připouštějí, normy dosavadních
ustanovení I. hlavy zákona o osobních daních,
přesunuje však značnou jejich část
do hlavy IX., ve které shrnuje všechna ustanovení
společná všem přímým daním.
Daňová povinnost stanoví se celkem v rozsahu
ustanovení I. hlavy zákona o osobních daních.
K podstatnějším změnám v daňové
povinnosti dojde tudíž jen na Slovensku a v Podkarpatské
Rusi; kde místo dosavadní zárobkové
daně I. a III. třídy; případně
daně báňské nastoupí povinnost
k všeobecné dani výdělkové.
Všeobecné dani výdělkové podrobeny
jsou jak osoby fysické tak i osoby právnické
a sdružení těchto osob, pokud nejsou z daňové
povinnosti vyjmuty podle § 47, odst. 1., č. 1., proto,
že jsou podrobeny zvláštní dani výdělkové.
Nepřihlíží se k tomu, na čí
účet se podnik provozuje, a subjektem daně
se označují osoby nebo sdružení osob,
jejichž jménem se podnik provozuje; tedy osoby, které
na venek (pro veřejnost) jsou označeny jakožto
osoby podnik provozující.
Sdružením osob míní se tu jen sdružování
na podkladě právním, kterým se zakládá
také společný subjekt právní.
Přicházejí tu tedy v úvahu vedle společnosti
podle obchodního zákona (pokud nejsou podrobeny
zvláštní dani výdělkové,
tedy zejména společnosti veřejné a
komanditní) také společnosti podle obecného
zákona občanského. Pouhé sdružení
samostatných živnostníků ve společných
provozovnách za účelem zmenšení
režie nebo usnadnění vyřizování
zakázek týchž zákazníků,
nezakládá společný daňový
subjekt, jelikož tu také nevzniká samostatný
subjekt právní. Totéž platí o
advokátech sdružených ve společných
kancelářích, jelikož i tu jde jen o
sdružení za účelem zjednodušení
režie, aniž by vznikl společný subjekt
právní. V těchto případech
bude se zdaňovati každý advokát ze své
vlastní činnosti zvlášť. Totéž
bude zpravidla i u manželů lékařů,
kteří každý svoji zvláštní
praxi provozují třebas ve společných
místnostech a za společné režie, přece
však každý jako zvláštní právní
subjekt.
Co do předmětu daně uchyluje se návrh
zákona v § 46, odst. 3., podstatně od dosavadních
zásad. Daň neukládá se jako dosud
zpravidla z každé provozovny, nýbrž z
každého podniku, činícího samostatný
hospodářský celek. Všechny provozovny
náležející k témuž podniku
jako hospodářskému celku, ať leží
kdekoliv, budou tedy zdaňovány společnou
daňovou sazbou; pojem podniku, činícího
samostatný hospodářský celek, není
v návrhu zákona blíže definován,
poněvadž pojem ten vykládati lze jen podle
všeobecných hledisek hospodářských
a se zřetelem k individuálním okolnostem
konkrétního případu.
V § 47 stanoví návrh zákona výjimky
z daňové povinnosti, aniž by se podstatně
odchyloval od dosavadních zásad zákona o
osobních daních.
Není úmyslem postihnouti všeobecnou daní
výdělkovou zahradnictví zemědělské,
to jest takové zahradnictví, které se provozuje
způsobem neodlišujícím se podstatně
od obyčejného zemědělství.
K takovému zahradnictví patří za obdobného
způsobu hospodaření nesporně také
ovocnictví (štěpařství, školkářství)
a zelinářství. Provozování
zahradnictví k účelům obchodním
po živnostensku způsobem odlišným od obyčejného
zemědělství tím, že normální
vliv přírody jest nahražován, není
možno klásti na roveň zemědělskému
hospodaření a nutno tuto zvýšenou činnost
postihnouti všeobecnou daní výdělkovou.
Dotčeného cíle má se dosáhnouti
tím, že se z osvobození stanoveného
v § 47, odst. 1., bod 3. vyjímá výslovně
obchodní zahradnictví provozované po živnostensku.
V praxi dá se snadno rozeznati, co jest obchodní
živností zahradnickou a co spadá pod obyčejné
zemědělské zahradnictví. Dvojího
zdanění při obchodní živnosti
zahradnické netřeba se tu více obávati,
jelikož podle ustanoveni § 55 výtěžek
pozemků podrobený pozemkové dani se odčítá
od výtěžku dosaženého v živnosti
zahradnické, takže zde nemůže dojíti
ku zatížení téhož výtěžku,
daní pozemkovou a daní výdělkovou,
jak tomu mohla býti za platnosti dosavadních ustanovení.
Jistou změnu dosavadních ustanovení zákona
o osobních daních stanoví návrh zákona
v § 47, odst. 2., jelikož zahrnuje do zemědělského
a lesního hospodářství, vedlejší
výrobu s ním spojenou i když se výroba
omezuje na zpracování vlastních výrobků
- jen tehdy, není-li zmíněná výroba
takového druhu, že se zpravidla provozuje samostatnými
průmyslovými podniky a nejde-li o samostatný
závod po živnostensku provozovaný. Totéž
vymezení stanoví návrh zákona, i u
podniků záležejících v dobývání
podstaty parifikační půdy.
Při prodeji vlastních výrobků zemědělského
a lesního hospodářství vylučuje
návrh zákona výjimku z daně, jde-li
o živnostenské provozování prodeje v
drobném v trvale otevřených, zmíněnému
účelu určených prodejnách nebo
skladištích; ať již jsou v sídle
vlastního hospodářství nebo v jiném
místě.
Daňová povinnost tuzemských podniků,
rozšiřujících své provozování
do ciziny, a cizích podniků, rozšiřujících
své provozování do našeho území,
zůstává nezměněna v rozsahu
dosavadních ustanovení zákona o osobních
daních.
Osvobození ad všeobecné daně výdělkové
zůstává také proti dosavadním
ustanovením zákona a osobních daních
bez podstatných změn. Vynecháno bylo ustanovení
o osvobození podniků, které provozuje stát
k účelům správním, jelikož
ustanovení ta spadá do oddílu zvláštní
daně výdělkové; kdež také
jest uvedeno pod § 72, odst. 1.; lit. a).
V bodě 2. zaměňuje se dosud používaný
výraz "dělnice" výrazem "ženy",
jelikož tento širší výraz je tu spíše
na místě.
V bodu 3. byl uveden k objasnění exemplifikační
výpočet zaměstnání, jež
tímto odstavcem zákona jsou míněna.
K tomuto ustanovení se k podnětu přednesenému
v rozpočtovém výboru poslanecké sněmovny
konstatuje, že se u polních hospodářů,
kteří mají pouze počet potahů
pro obhospodařování vlastních pozemků
podle místních poměrů potřebných,
zpravidla předpokládá, že vykonávají
povoznictví toliko dočasně a nikoliv po živnostensku.
V bodu 5. rozšiřuje se osvobození tak na činnost
uměleckou, ovšem s týmž obmezením,
které platí pro soukromé vyučování
a spisovatelství.
V bodu 6. zvyšuje se daněprostý ryzí
výtěžek vedlejších zaměstnání
proti dosavadním ustanovením I. hlavy zákona
o osobních daních ze 100 Kč na 2000 Kč,
kteréžto zvýšení odůvodněno
jest změněnými poměry valutovými
a cenovými.
Jinak zůstává jako dosud při zásadě,
že u výnosové daně není daně
prostého minima.
Povolovati osvobození od daně všeužitečným
podnikům zmocňuje se ministerstvo financí
v rozsahu poněkud rozšířeném
proti dosavadním platným ustanovením zákona
o osobních daních.
Mimo osvobození stanovená v §§ 50 a 51
návrhu zákona ponechávají se v platnosti
pouze osvobození příslušející
podle mezinárodních smluv a osvobození poskytnutá
zvláštními zákony místním
železničním drahám a drahám nižšího
řádu.
Platnosti pozbývají dále některá
osvobození, stanovená zák. čl. XXIX/1875,
jako na př. osvobození tureckých poddaných,
cizinců atd. Osvobození nově založených
průmyslových podniků, které připouštěl
zák. čl. III/1907, převzal vládní
návrh (§ 52) v poněkud užším
rozsahu tím, že povoluje daňové výhody
tuzemským podnikům, vedoucím řádné
obchodní knihy, které zavedou v tuzemsku dosud nezastoupenou
nebo jen nedostatečně zastoupenou výrobu
a jejichž vznik se doporučuje z národohospodářských
ohledů. Proti vládní osnově rozšiřují
se výhody pro nové podniky národohospodářské
důležitosti potud, že se dává vládě
možnost, aby dobu trvání výhod prodloužila
na další dobu nejdéle 5 let, shledá-li
to ze zvláštních důvodů vhodným.
Pro jednotlivé podniky již získaná dočasná
osvobození od všeobecné daně výdělkové
a od zárobkové daně III. třídy
zůstávají však v platnosti až do
projití doby, na kterou byla podle dosavadních ustanovení
povolena (článek III., odst. 2., uváděcích
ustanovení).
Vládní osnova připouštěla v §
54 snížení daňové sazby o 50%,
nepřevyšoval-li daňový základ
10.000 Kč, ponechávala však I. rozhodnutí
o tomto snížení sazby uvážení
daňové komise. Bylo však nutným, aby
pro nejmenší poplatníky byl místo fakultativního
snížení daňové sazby přiznán
pevný nárok na pokud možno nejnižší
sazbu, jelikož by jinak nastalo v Čechách,
na Moravě a ve Slezsku proti dosavadním poměrům
zvýšení daňového břemene
právě pro ty nejmenší a hospodářsky
nejslabší poplatníky. Z toho důvodu
se ustanovení o snížené sazbě
přesunuje do § 57. V § 54 zůstává
pouze ustanovení o fakultativním částečném
nebo i úplném osvobození od daně pro
nuzné poplatníky. Osvobození toto však
třeba připustiti ještě ve vyšší
míře u přestárlých, ku provozování
podniku méně způsobilých poplatníků,
kteří již daňové povinnosti po
dlouhou řadu let zadost činili. Z toho důvodu
bylo uznáno, že částečné
nebo úplné osvobození dlužno připustiti
v případech, v nichž daňový základ
nepřevyšuje 7000 Kč, a jde-li o přestárlé
poplatníky, nepřevyšuje-li daňový
základ 10.000 Kč.
Základem zdaněni jest celý ryzí výtěžek
v podniku dosažený bez ohledu na to, komu ryzí
výtěžek konečně přísluší.
Z této zásady vyplývá ustanovení,
že podíly z výtěžku plynoucí
tichým společníkům nelze srážeti
a že při podnicích společenských
jsou základem zdanění výtěžkové
podíly všech společníků. Jinak
- pokud ovšem příjem a srážky jsou
v přímém vztahu s provozováním
podniku - platí pro vyšetření příjmů
a srážek obdobně ustanovení platná
pro daň důchodovou, obsažená v §§
7, 1, 18 a 17, případně § 10, odst.
2. návrhu zákona; tím překročuje
základ pra vyměření daně hranice,
které se pravidelně pojmu výnosu kladou.
Z ustanovení o přípustnosti srážek
v rozsahu platném pro daň důchodovou vyplývají
proti dosavadnímu stavu (zejména vzhledem k ustanovením
čl. III. zákona ze dne 28. dubna 1922, č.
144 Sb. z. a n.) značné výhody pro poplatníky
všeobecné daně výdělkové,
jelikož ustanovení to připouští
odečtení skutečně placené daně
výdělkové s přirážkami
a příslušenstvím a veškerých
úroků, z dluhů obchodních s provozováním
podniku souvisejících, tedy bez ohledu na to, jde-li
o cizí kapitály trvale v podniku uložené
(základní kapitál) nebo o běžné
úvěry provozovací. Jelikož se dosud
přihlíželo při ukládání
sazeb všeobecné daně výdělkové
k výtěžku nezkrácenému o výdělkovou
daň s přirážkami a příslušenstvím
a o úroky z cizích kapitálů v podniku
uložených, dlužno toto podstatné zkrácení
daňového základu míti na zřeteli
při posuzování daňové sazby
stanovené v § 57 osnovy zákona.
V zásadě bude tedy základ daně u všeobecné
daně výdělkové shodným s ryzím
výtěžkem podniku zjištěným
pro uložení důchodové daně podnikateli,
případně jde-li o podnik společenský,
všem na podniku zúčastněným.
Z povahy všeobecné daně výdělkové
však vyplývá, že v některých
bodech základ zdanění bude odchylným
od ryzího výtěžku stanoveného
pro výpočet důchodu z podniku plynoucího.
Odchylky tyto stanoví § 55 návrhu zákona
v odstavcích 2. až 4.
Jde tu předem o odpočitatelnost placené daně
výdělkové. Podle návrhu zákona
lze ze základu všeobecné daně výdělkové
odpočítávati skutečně zaplacenou
všeobecnou daň výdělkovou s přirážkami
a příslušenstvím. Tím liší
se návrh zákona podstatně od dosavadního
stavu, jelikož dosud nebylo možno při ukládání
všeobecné daně výdělkové
bráti zřetel na daň z podniku placenou. Účinek
novoty nutno však omeziti na daň placenou za berní
léta po platnosti reformy, jelikož by daně
placené v létech od 1927 počínajíc
za léta dřívější neoprávněně
zkracovaly základ daně pro berní rok, ve
kterém se platba koná. Jinak by se také poskytovala
liknavému poplatníku výhoda proti poplatníku,
jenž včas daně za léta před účinností
reformy platil, poněvadž tento poplatník si
podle dosud platných ustanovení při vyměření
všeobecné daně výdělkové
nesměl srážeti částky na tuto
daň připadající.
Úvaha, že každá z výnosových
daní podle dosavadního historického vývoje
zachycuje výtěžek u jeho pramene, vede logicky
k tomu, že z ryzího výtěžku mají
býti vylučovány ryzí výtěžky
objektů, které již postihuje daň pozemková
a domovní. Tomuto požadavku plně hoví
ustanovení § 55, odst. 3., jenž stanoví,
že se základ všeobecné daně výdělkové
snižuje o výtěžky vlastních pozemků
a budov podnikatelových zahrnuté ve výtěžku
podniku částkou, jakou byly vzaty za podklad pro
vyměření daně pozemkové a domovní.
Konečně ustanovením § 55, odst. 4. zamezuje
se u podniků, které vedou řádné
obchodní knihy, opětné zdanění
výtěžků, které u tuzemských
podniků podrobených zvláštní
dani výdělkové byly již touto daní
postiženy. Ustanovení zmíněné
má místo jen tehdy, má-li podnik všeobecné
dani výdělkové podrobený na začátku
hospodářského období pro zdanění
rozhodného ve svém vlastnictví alespoň
15% akcií, kuksů, podílů společností
s obmezeným ručením nebo užitkových
listů podniku zvláštní dani výdělkové
podrobeného.
Proti vládní osnově doznal § 55 značných
změn, které staly se nutnými vzhledem ku
změnám provedeným v §§ 10 a 15
návrhu zákona.
Všeobecnou daní výdělkovou postihuje
se skutečně dosažený výtěžek
podniku, pomíjí se vyměřování
daně pro rata temporis při podnicích nově
zřízených a odpisování daně
při podnicích za berního roku zastavených,
a umožňuje se pokud možno ukládání
všeobecné daně výdělkové
současně s daní důchodovou. Vyměřená
daň bude vždy celkovou povinností daňovou
na příslušný berní rok. Tím
odstraněny budou také značné nesrovnalosti
a tvrdosti, které dosud vyplývaly z delších
ukládacích období (podle zákona o
osobních daních dvouleté, podle zák.
čl. XXIX/1875 tříleté ukládací
období).
Proti vládní osnově mění se
sazby všeobecné daně výdělkové
podstatně tím, že se sazba daně povšechně
snižuje o 1/2% a že se hospodářsky slabým
poplatníkům přiznávají dalekosáhlé
zvláštní výhody pro i normální
sazbě. Trvá se na presumpci; že určitý
rozsah výnosu podniku jest výnosem. pracovním,
určitý další rozsah výnosu výnosem
smíšeným a že výnosy nejvyšší
jsou výnosem kapitálu. Stanoví se proto generální
sazba výdělkové daně na 25%. Z prvních
30.000 Kč daňového základu, jakožto
výnosu presumptivně pracovního se sazba daně
snižuje na 0.5%, kdežto pro výnosy nad 140.000
Kč v předpokladu, že tyto výnosy jsou
převážně výtěžkem
kapitálovým, se sazba daně zvyšuje na
4%.
Ohledy na pracovní příjem vyjadřují
se také v tom, že se hranice výtěžků,
pro něž platí sazba snížená
a sazba zvýšená, při společenských
podnicích zvyšují o tolikráte 30.000
Kč, kolik společníků mimo jednoho
jest v podniku trvale činných. Proti vládní
osnově došlo v odst. 1, ke škrtnutí slov
"veřejného" (společníka)
a "veřejní" (společníci),
aby bylo jasným, že ustanovení toto má
platiti na všechny společníky činné
ve společenských podnicích, ať už
jde o veřejnou společnost nebo o jinou společnost,
a ke škrtnutí slova "plně" (vztahujícího
se na zaměstnání společníků)
jako zbytečného.
Normální daňová sazba stanovená
v odst. 1. jest sazbou prostupňovanou a platí při
výtěžcích převyšujících
15.000 Kč. Daňový základ 30.000 Kč
bude tedy postižen celý sazbou 0.5%, to jest částkou
150 Kč; daňový základ 100.000 Kč
postižen bude sazbou složenou a to: z prvých
30.000 Kč sazbou 05%, to jest částkou 150
Kč, a ze zbytku 70.000 Kč sazbou 25%, to jest částkou
1750 Kč, tedy celkem částkou 1900 Kč;
daňový základ 200.000 Kč bude postižen:
z prvých 30.000 Kč sazbou 0.5%; t. j. částkou
150 Kč, z dalších 110.000 Kč sazbou
25%; t. j. částkou 2.750 Kč a ze zbytku 60.000
Kč sazbou 4%, t. j. částkou 2.400 Kč,
tedy celkem částkou 5.300 Kč.
V odst. 2 stanoví se snížená sazba pro
podniky; jejichž daňový základ nepřevyšuje
15.000 Kč a to ve výši 1/4%.
Další snížení daňové
sazby stanoví odst. 3. a 4. za podmínky, že
jde o poplatníka, jehož celoroční důchod
ani sám o sobě ani a důchodem hlavy rodiny,
s níž by případně měl
býti společně zdaňován důchodovou
daní, nepřevyšuje částky dani
důchodové nepodrobené. V těchto případech
činí sazba daně pouze 1/8%, nepřesahuje-li
daňový základ podniku 7.000 Kč. Nepřesahuje-li
daňový základ ani 4.000 Kč, pak se
daň sazbou 1/8 % předpisuje pouze ku rozvržení
autonomních přirážek, státní
daň sama se však nevybírá.
Výhody poskytované v odst. 2. až 4. jsou odůvodněny
ohledy, které dosavadní daňová praxe
brala na nejmenší poplatníky všeobecná
daně výdělkové, kteří
by jinak při normální sazbě 1/2%,
jak ji stanoví odst. 1.; byli daňovou reformou poškozeni.
V odst. 6, přiznává se zvláštní
výhoda pro takové živnosti, které jsou
vázáný na osobní činnost poplatníkovu
a zanikají smrti jeho, takže podnik není nadále
podkladem rodinné existence. Zde se poskytuje srážka
20% z normální daně. Snížení
zmíněné má místo pouze u normální
daňové sazby stanovené v odst. 1., nikoliv
tedy u sazeb snížených na 1/4% a 1/8% podle
ustanovení odstavců 2. až 4. Exemplifikační
výpočet podniků sem spadajících
doplněn byl proti vládní osnově obchodními
jednateli a výslovným označením, že
tu jde též o živnostenské a obchodní
zaměstnání záležející
v takových osobních výkonech, jež není
možno vykonávati zástupcem.
Minimální daň; kterou stanoví návrh
zákona v odst. 7., omezuje se proti vládní
osnově jen na podniky, v nichž kapitál trvale
na zisk uložený činí více než
100.000 Kč. Motivem k tomuto vymezení jest snaha
omeziti minimální daň na podniky, u nichž
se dá výše kapitálu snadněji
zjistiti, zejména z obchodních knih.
V § 58 řeší návrh zákona
otázku; pro které místo se daň předpisuje.
Ustanovení tato jsou důležita pro svazky územní
samosprávy; zejména pro obce, jelikož podle
místa předpisu daně řídí
se vybírání autonomních přirážek.
Zásadné předepíše se daň
tam, kde jest provozovna podniku. Má-li podnik provozovny
na více místech, dochází k dělbě
společně uložené berní sazby
mezi jednotlivé provozovny a to zpravidla podle vyplacených
platů a mezd.
U stavebních podniků upouští se od dosavadního
ustanovení, že za provozovnu se považuje jen
sídlo stavební správy, jelikož ustanovení
toto mělo za následek, že podnikatel mohl obce,
v nichž po léta prováděl veliké
a nákladné stavby, připraviti o podíl
na výdělkové dani tím, že ponechal
provozovací správu úmyslně v jiné
obci, na př. v obci sídla své stavební
kanceláře. Návrh zákona umožňuje,
aby obcím, v nichž poplatník provádí
po delší dobu stavby, byla přikázána
poměrná část daně z podniku
jeho vyměřené.
Novým jest ustanovení o dělbě daňové
základny pro přirážky obecní
u podniků, které zaměstnávají
značný počet dělnictva, bydlícího
v jiných obcích, než ve kterých se nalézá
provozovna podniku. V těchto případech zkracuje
se přirážková základna pro obec,
v níž jest provozovna, o polovinu té části,
která z daně na provozovnu přiřčené
připadá poměrně na služební
platy dělnictva bydlícího v jiných
obcích. Z poloviny této části daně
neplynou obecní přirážky do obce, kde
jest provozovna, nýbrž do fondu zřízeného
podle § 10 zákona o nové úpravě
finančního hospodářství svazků
územní samosprávy. Tímto ustanovením
má býti zmíněný fond posílen,
aby snáze mohl plniti svůj úkol, pomáhati
obcím, jimž vlastní přirážky
nestačí na krytí nutných výdajů.
Aby účel tento nemohl býti mařen,
stanoví osnovy zákona, že se přirážky
pro fond vybírají týmž procentem, jakým
sta noveny byly přirážky pro obec, v níž
jest provozovna, nejméně však výměrou
100%. Provádění zmíněného
ustanovení bude jistě značným zatížením
pro berná správy při rozvrhu daňové
sazby, z kteréhožto důvodu se dotčené
ustanovení omezuje jen na provozovny se značným
počtem dělnictva a na případy, kde
vysoké procento dělnictva (25%) bydlí mimo
sídlo provozovny.
Ustanovení toto doznalo proti vládní osnově
doplnění co do označení časového
terminu rozhodného pro počítání
rozhodných okolností a co do rozsahu podniků;
které tu přicházejí v úvahu.
K §§ 59 až 63.
Vznik a zánik daňově povinnosti přimyká
návrh zákona zcela logicky na vznik a zánik
provozování dani podrobeného podniku objektu
daňového).
Povinnost oznamovati vznik, převzetí, přesídlení
a zánik daní povinných podniků jest
nutnou, aby byla zajištěna správná evidence
poplatníků.
Vzhledem k tomu, že se může vyskytnouti zájem
některého podnikatele na tom, aby zůstal
předepsán všeobecnou daní výdělkovou
ještě po zastavení provozování
dani podrobeného podniku, stanoví návrh zákona
v § 63, odst. 3., že na žádost poplatníkovu
může se i po dobu neprovozování podniku
předepisovati všeobecná výdělková
daň roční sazbou 10 Kč, resp. pokud
jde o protokolované firmy, roční sazbou,
která jest rozhodnou pro povinnost ku protokolování
firmy (200 Kč pokud se týče 400 Kč
- podle zákona ze dne 30. června 1921, č.
260 Sb. z. a n.). Podrobnější ustanovení
o způsobu předpisu daně ponechává
návrh zákona vládnímu nařízení.
Proti vládní osnově provedeny tu byly pouze
tyto nepatrné změny: v § 61 opravena byla v
důsledku změn nastalých v uspořádání
§ 57 citace dotčeného ustanovení; v
§ 62, odst. 7. škrtnuta zbytečná slova:
"před započetím provozování
nebo"; v § 63, odst. 1. prodloužena byla lhůta
stanovená pro oznámení o zastavení
podniku na 30 dnů; konečně v § 63, odst.
3., vloženo před slovo "nařízením"
slovo "vládním".
Odchylná ustanovení o zdaňování
podomních a kočovních živností
vyplývají z povahy těchto živností,
u nichž jde o živly, které z velké části
nemají stálého bydliště, a u
nichž i z jiných důvodů jeví
se nutným zajistiti placení daně již
při vydání úředního
povolení ku provozování dotčených
živností.
Proti vládní osnově doznává
návrh zákona změnu pouze v tom, že v
§ 64, odst. 6., se stanoví, že se daň
z podomního obchodu a ze živností (zaměstnání)
provozovaných obcházením z místa na
místo předepíše v obci bydliště
poplatníkova, leží-li toto bydliště
v obvodu příslušného vyměřovacího
úřadu, a jen v jiných případech
v obci, ve které vyměřovací úřad
má sídlo. Tím vychází se vstříc
požadavku, aby se obcím, ve kterých podomní
obchodníci mají, zpravidla své rodiny, dostalo
přirážek k dani jimi placené.