Povšechné odůvodnění:
Problém vybírání daně ze služebních
požitků jest jedním z nejobtížnějších
a zaměstnával odedávna a zaměstnává
dosud všechny státy, v nichž existuje daň
důchodová. Již původní zákon
o osobních daních z r. 1896 stanovil (§ 234),
že se má daň důchodová vybírati
srážkou ze všech služebních požitků.
Avšak toto ustanovení musilo býti - sotva půl
roku po tom, kdy zákon nabyl účinnosti -
jak pro odpor zaměstnavatelů tak i pro odpor zaměstnanců
zrušeno (cís. nař. č. 120 ř.
z. z r. 1898) a zůstala v platnosti srážka,
pouze pokud šlo o platy pevné (měsíční),
kdežto daň z platů proměnlivých
(mezd) byla vyměřována poplatníkům
k přímému placení. Tento stav potrval
až do roku 1919, kdy dělnictvo, správně
chápajíc, že při stoupající
tendenci mezd nebude moci daň přímo platiti,
kategoricky žádalo opětné zavedení
srážky. To se stalo zákonem ze dne 19. prosince
1919, č. 668 Sb. z. a n., který však, dříve
než se začal prováděti, byl zrušen
zákonem re dne 9. dubna 1920, č. 313 Sb. z. a n.
(čl. 3) pro odpor z těchže kruhů dělnictva.
Berní správy, plně zaměstnány
jinou nutnější agendou, nemohly po několik
roků vyměřovati daní. Když se
pak v posledním čase počaly vydávati
platební rozkazy za několik roků najednou,
uvědomilo si dělnictvo opětně, že
není s to, aby předepsané daně zapravilo
přímo, a že - chce-li své státoobčanské
povinnosti dostáti - není jiného východiska
než obligatorní srážka daně, která
se také v některých závodech již
v posledních letech dobrovolně provádí.
Že jest srážení daně výhodné
pro obě strany (poplatníka i stát) jest všeobecně
uznáváno. Pro stát proto, že mu pravidelné
plynou příjmy bez nákladu a zvláštní
práce, pro poplatníka proto, že zaplatí
daň po částkách bez citelné
újmy a že jest ušetřen nepříjemností
a výdajů spojených s exekučním
vymáháním daně. Proto také
dělnictvo dalo souhlas nejen k srážení
daně, nýbrž označovalo také toto
srážení za jediné možný
způsob placení daně dělnictvem. Při
srážení daně nutno však počítati
ještě se třetím. faktorem, t. j. se
zaměstnavatelem. Nelze popírati, že zaměstnavatel
nemá ze srážky žádného zřejmého
prospěchu, naopak že mu tím vznikne práce
a náklad. Avšak uvážíme-li, že
již dnes zaměstnavatel při ukládání
a vybírání daně musil značnou
měrou spolupůsobiti (podávání
oznámení o služebních platech, zodpovídání
dotazů, soudní a později též
administrativní exekuce na služební požitky
pro neplacení daní atd.), možno právem
očekávati, že zatížení zaměstnavatelů
všeobecnou srážkou nebude větší
než dosud, ba naopak bude menší. Rozhodno je
též, že nemůže býti zaměstnavatelům
lhostejno, platí-li tak početná třída
poplatníků jako dělnictvo řádně
daně čili nic, poněvadž, má-li
stát dostatečné příjmy, nemusí
zvyšovati dosavadní nebo zaváděti nové
daně, které konec konců stihnou opět
nejprve zaměstnavatele (průmysl, obchod, živnosti,
zemědělství atd.). Ani námitka nebezpečí
přesunu daně nemůže obstáti,
poněvadž přesun daně - ať už
zakázaný čili nic - je vždy a za všech
okolností možný. I zde bude rozhodovati nezvratný
zákon o nabídce a poptávce. Bude-li příznivá
konjunktura a nedostatek dělnictva, dovede toto snadno
daň přesunouti ve formě zvýšených
požadavků na zaměstnavatele, ať se už
daň platí přímo nebo srážkou.
A naopak, bude-li velká nabídka práce, nebude
zaměstnavateli za těžko působiti na
výši mezd ve svůj prospěch. Konečně
nelze nahlédnouti, proč by nebylo srážení
daně možným, když zaměstnavatelé
bez odporu srážejí příspěvky
do pokladen nemocenských a úrazových.
Ke cti zaměstnavatelských kruhů nutno konstatovati,
že největší jejich část,
oceňujíc výhody srážky nikoli
jen se stanoviska osobního prospěchu nebo škody,
nýbrž se stanoviska prospěchu veřejného,
celostátního, se vyslovila v poradách v té
věci konaných pro všeobecnou srážku
daně; bylo by také těžko nalézti
odůvodnění, proč jest možno mnohem
komplikovanější srážení
daně v Anglii, Německu, Polsku a Rakousku, a proč
by jednodušší způsob srážky
nebyl možný a proveditelný u nás.
Návrh zvláštních ustanovení o
služebních požitcích nezavádí
- jak se mnohdy ve veřejnosti omylem, soudilo - nějaké
zvláštní daně ze mzdy, t. j. daně
čistě výnosové. Charakter daně
důchodové, t. j. daně čistě
subjektivní není nikterak dotčen zvláštním
způsobem vybírání této daně
ze služebních požitků, což jest zřejmo
nejlépe z toho, že má každý zaměstnanec
právo žádati za řádné
ukládání daně podle všeobecných
zásad (§ 32, odst. 5.). Nelze také říci,
že se nepřihlíží k osobním
poměrům poplatníkovým, ke stavu rodiny,
k odpočitatelným srážkovým položkám
atd. Naopak ke všem těmto okolnostem se přihlíží
nejen ve formě zvýšeného daně
prostého minima, nýbrž zvláště
také ve formě značně nižší
daně. Tento způsob přihlížení
k odpočitatelným výdajům byl nutný
proto, aby srážení daně bylo jak pro
zaměstnance tak i pro zaměstnavatele jasné
a co nejjednodušší.
Zvláště kruhy zaměstnavatelské
stanovily jednoduchost jako conditio sine quanon. Nelze popříti,
že navrženou jednoduchostí stát zhruba
ztrácí. Avšak uvážíme-li,
že podle dosavadního stavu bylo třeba mnoho
práce a nákladu jak od zaměstnavatele, tak
i od státu, než byla daň vyměřena,
že daň již vyměřená musila
býti opět se značným nákladem
a námahou dobývána, že daň z
valné části byla nedobytnou, buď proto,
že poplatník se přestěhoval a nemohl
býti vypátrán, anebo že - nemaje žádného
jmění - nemohl vůbec daně zaplatiti,
uvážíme-li dále, že bude daň
podle návrhu plynouti do státních pokladen
v pravidelných obdobích, takřka bez práce
a nákladu, tu nemůže býti těžkým
rozhodnouti se pro příjem sice menší
avšak jistý a pravidelný, nežli pro příjem
vyšší, avšak co do dobytnosti pochybný
a co do splatnosti nespolehlivý. Zde napodobuje stát
opatrného obchodníka, který rád konvertuje
vyšší dubiosní pohledávku v pohledávku
nižší, avšak jistou a v určitý
den splatnou. Bude-li stát novým způsobem
vybírání vůbec zkrácen aneb
oč bude zkrácen, nelze nyní ani zdaleka předvídati;
avšak, i když tak bylo, bude ono zkrácení
dobře vyváženo výhodami na druhé
straně: totiž pravidelným a jistým příjmem
pro státní pokladnu, velkou úlevou v práci
vyměřovacího úřadu a úlevou
poplatníků - čehož nelze podceňovati
-, morálním uspokojením, že bez obtíží
mohou vyhověti daňové povinnosti a že
nemusí se nadále obávati od druhých
poplatníků výtek, že této povinnosti
neplní.
Ježto osnova zdaňuje hrubé požitky, tedy
nepřihlíží vůbec ke srážkám
podle zákona přípustným, musilo býti
daně prosté minimum stanoveno přiměřeně
vyšší částkou a sazba volena tak,
aby poplatník, zdaňující hrubý
důchod, nejen neplatil více, ale platil spíše
o něco méně, než jiný poplatník
s týmž hrubým, avšak na ryzí důchod
převedeným důchodem.
Kdyby si snad některé jiné kategorie poplatníků
chtěly činiti nároky na stejné výhody,
jaké osnova poskytuje při zdaňování
požitků služebních a podobných,
nutno především poukázati na podstatný
rozdíl mezi t. zv. fundovaným (založeným)
důchodem (z držby pozemkové, domovní,
z výdělečných podniků a zaměstnání,
z kapitálů) a mezi čistým důchodem
z práce. Poplatníku s důchodem fundovaným
jest k disposici vedle jeho - třeba i nezužitkované
- pracovní síly a vedle jeho důchodu ještě
pramen důchodu sám (pozemky, budovy, podnik, kapitál),
který trvá i tehdy, nemůže-li neb nechce-li
poplatník z jakýchkoli důvodů pracovati
aneb zemře-li, takže pravidelně již pouhou
existencí důchodového pramene jest poplatník
i se svou rodinou pro případ nemoci, invalidity,
smrti buď zcela nebo alespoň částečně
zaopatřen. Naproti tomu jest u zaměstnance pracovní
síla (tělesná neb duševní} jediným
jeho majetkem a pramenem důchodu, jehož získání
samo vyžaduje již námahy a nákladů
(učení, studie). Tento pramen důchodu má
zaměstnanci a jeho rodině nejen poskytnouti prostředky
k slušné obživě a výchově
rodiny, nýbrž má mu zajistiti existenci pro
případ nemoci, invalidity, stáří
a konečně - pokud jde o jeho rodinu - i pro případ
smrti. Kdyby těmto na pracovní důchod kladeným
požadavkům mělo býti vyhověno,
musila by býti mzda tak velká, aby zaměstnanec
z ní nejen sebe a svou rodinu slušně obživil,
nýbrž aby si mohl pro budoucnost, až pracovní
sila jeho ochabne nebo úplně zanikne, pořizovati
reservy (ukládáním peněz nebo pojištěním),
které by další existenci jeho a jeho rodiny
zajistily. Takových reserv - jak již bylo řečeno
- důchod fundovaný buď vůbec nemá
zapotřebí nebo alespoň ne měrou tak
dalekosáhlou jako důchod z práce. Neméně
je důležita úvaha, že příjemce
důchodů fundovaných daleko snáze může
svůj důchod přizpůsobiti svým
potřebám nebo poměrům, než může
učiniti zaměstnanec.
Z uvedeného vysvítá, že jest co do daňové
nosnosti již v principu velký rozdíl mezi čistým
důchodem z práce a důchodem fundovaným,
který se zvětšuje ještě tím,
že služební požitky zachytí se daní
úplně, kdežto úplné zachycení
důchodů jiných jest skoro nemožno. Proto
také se poskytují i v jiných státech
při zdaňování služebních
požitků určité výhody, kterých
jiní poplatníci nemají (na př. srážkové
paušály v Německu a v Rakousku; nižší
zdaňování v Anglii a Francii; v Polsku se
zdaňují služební požitky jen sedmi
desetinami).
K jednotlivým paragrafům třeba ještě
poznamenati:
Částečné pozměnění
v nadpise jest v souvislosti s novým zněním
tohoto paragrafu.
Změna § 28 oproti znění vládní
osnovy jest nutna, ježto by jinak ustanovení o výhodnější
dani srážkové bylo možno vztahovati jen
na služební požitky ze služebního
poměru vyplývající a nikoli na požitky
pensijní a zaopatřovací, resp. na podpory
nemocenské a pod., ačkoli právě pro
uvedené druhy platů a podpor je zmíněná
nižší sazba rovněž plně odůvodněna.
V tomto směru provedená změna stylisace odstraňuje
řečenou nestejnoměrnost.
Tímto paragrafem definují se požitky, z nichž
se bude daň srážeti. Aby se usnadnilo plátcům
jednotné ocenění dani podrobených
naturálních požitků, jichž příjemci
požívají, stanoví se jako podklad pro
ně ocenění, které je podkladem úrazovému
pojištění (fakticky též nemocenskému
pojištění) a upravuje se každoročně
zvláštním za tou příčinou
úředně vydávanými tabulkami.
Jenom tehdy, neobsahují-li tabulky ocenění
zvláštních nebo zvláště
velkých naturálních požitků,
bude nutno podle ustanovení § 11, odst. 3 tyto požitky
oceniti hodnotou, jakou mají podle místních
poměrů. Takové případy budou
poměrně řídké a nastanou toliko
u příjemců s velkým důchodem
(na příklad velký naturální
byt továrního ředitele), kde při výkonu
srážky na přesném ocenění
tolik nezáleží, poněvadž v těchto
případech srážka daně činí
pouze prozatímní platbu na daň, která
bude předepsána v řádném řízení
ukládacím. Menší nebo větší
ocenění takového naturálního
požitku bude vyrovnáno při definitivním
vyměření daně.
Pokud jde o zmíněné oceňovací
tabulky, lze je obdržeti u příslušné
okresní politické správy. Nebyly-li tyto
tabulky ještě vydány pro rok, v němž
se koná srážka, budiž provedeno ocenění
podle tabulek vydaných na předchozí rok.
Požitky jednorázové (na př. běžné
novoročné) jsou podrobeny srážce při
jich výplatě.
V důsledku změněné stylisace §
28 bylo nutno v tomto paragrafu škrtnouti v odst. 1 ve druhé
řádce slovo "služební" a v
odstavci 2. zaměniti slovo "zaměstnavatel"
slovem "plátce".
Z odst. 1 a 2 patrna je nejnižší hranice důchodu,
od nichž se srážka daně počíná
to podle toho, vyplácí-li se důchod týdně,
měsíčně resp. čtrnáctidenně,
osmadvacetidenně neb desetidenně. Z důchodu
nižšího srážka se nekoná,
poněvadž jest podle § 35 od daně osvobozen.
Příslušným přepočtem seznáme,
že dani a tudíž i srážce jest podroben
roční požitek nejméně 10.044
Kč při výplatě měsíční,
nejméně 10.036 Kč při výplatě
osmadvacetidenní nebo čtrnáctidenní,
nejméně 10.044 Kč při výplatě
desetidenní (v dekádách) a nejméně
10.036 Kč při výplatě týdenní.
Požitek nižší jest od daně osvobozen
a to i když má příjemce vedle požitků
jiný důchod (na příklad z domu, kapitálu
atd.) 500 Kč ročně nepřevyšující
(§ 35). Při převedení požitků
v § 30 uvedených na částku celoroční
bylo postupováno tak, že se měsíční
plat násobil 12, čtrnáctidenní 26,
desetidenní 36, týdenní 52, a to proto, že
jsou v těchto obdobích výplatních
zahrnuty neděle i svátky.
Kdežto u ostatních poplatníků činí
daně prosté minimum 7000 Kč (§ 3), stanoví
se pro požitky mnohem vyšší daňové
minimum., t. j. 10.036 Kč až 10.044 Kč, resp.
ve spojení s jiným důchodem 10.536 Kč
až 10.544 Kč, proto, že ostatní poplatníci
platí daň z ryzího důchodu, t. j.
po odečtení všech přípustných
srážek (též srážek za členy
rodiny), kdežto zde nelze přihlížeti k
žádným odpočitatelným položkám
ani ke stavu rodiny kromě případu §
31. Tyto zákonem přípustné srážky
jsou vyváženy jednak mnohem vyšším
dani podrobeným minimem, jednak nízkou sazbou, takže
bude pravidelně daň srážková
nižší než daň, která by byla
uložena při řádném ukládání.
V řídkých případech, zvláaště
u poplatníků s nejnižším důchodem,
jest ovšem možno, že by daň podle všeobecných
ustanovení vyměřená byla menší
než daň vybíraná srážkou
nebo že by vůbec nebyla předepsána (na
příklad při mimořádném
zatížení dluhy a pod.). V takových případech
jest poplatník chráněn ustanovením
§ 32, odst. 5, podle něhož může vždy
žádati za řádné ukládání
daně, při kterém se přihlédne
ku všem zákonem přípustným srážkám.
Bylo-li sraženo více, než činí
daň v řádném řízení
uložená, bude vrácen přeplatek v hotovosti
(§ 37, odst. 2). Z toho zřejmo, že s příjemci
za žádných okolností nebude nakládáno
hůře než s každým jiným
poplatníkem: buď bude míti výhodu, že
bude platiti méně než při řádném
ukládání, anebo v nejhorším případě
nezaplatí nikdy více než to, co by z téhož
důchodu musil platiti každý jiný poplatník.
Na požadavek, aby daně prosté minimum bylo
všeobecně podstatně zvýšeno, nemohlo
se přistoupiti proto, že by byla při klesající
tendenci mezd většina dělnictva od daně
vůbec osvobozena a tím by státní finance
vzaly citelnou újmu. Ostatně budiž zde poukázáno
na to, co bylo řečeno o daněprostém
minimu k § 3.
Z mezd vyplácených denně (mzdy vlastních
nádenníků atd.) nebude srážka
prováděna.
Pro sazby srážkové daně, v tomto paragrafu
upravené, zvolen byl usnesením rozpočtového
výboru po formální stránce způsob
stupnicových sazeb, které jsou oproti znění
vládního návrhu, obsahujícího
v tomto směru pouhou matematickou formuli, pro praktickou
potřebu vhodnější a zároveň
i přehlednější. Též materielně
znamenají sazby proti vládnímu návrhu
výhodu, neboť počínají u nejnižších
srážce podrobených požitků toliko
1/8 %, kdežto dříve začínaly
již 1/5%. Vedle toho také usneseným rozšířením
sazby srážkové daně pro roční
požitky nad 20.000 Kč do 23.550 Kč získávají
poplatníci výhodu nižší daně
oproti vládnímu návrhu, podle něhož
již při požitcích ročně
přes 20.000 Kč nastávalo ostřejší
progresivní zdanění podle všeobecných
ustanovení tohoto zákona. Vedle této faktické
výhody pro drobnější příjemce
požitků (§ 28) dosaženo bylo naznačeným
rozšířením sazby žádoucího
přechodu mezi nižší daní srážkovou
(pro roční požitky až do 23.550 Kč)
a progresivní daní podle sazby §u 18 (pro roční
požitky nad 23.550 Kč).
V zákoně uvedena jest ovšem jen příslušná
tabulka daňové sazby při výplatě
týdenní a měsíční, jakožto
základních výplatních období,
z nichž ostatní období (14denní, 28denní,
resp. 10denní) lze mechanickým přepočtením
přesně odvoditi a stane se tak v tabulkách,
jež budou obsaženy v prováděcích
nařízeních.
Nového ustanovení v odst. 4. jest třeba,
aby i v těch případech, kde má na
př. zaměstnanec vedle svých obvyklých
požitků, vyplácených v pravidelných
obdobích (na př. měsíčních,
týdenních atd.), další požitky,
po př. zálohy, v jiných obdobích splatné
(na př. čtvrtletní příbytečné,
remunerace a pod.) bylo možno prováděti daňovou
srážku, jejímž řádným
výkonem by pak bylo daňové povinností
učiněno zadost.
V důsledku toho činí se v odst. 5. opatření,
aby i při toliko přechodném zvýšení
požitků nad některou z nejvyšších
hranic v §u 30 stanovených, bylo možno prováděti
přesně stanovenou srážku daně,
jejímž řádným výkonem
bylo by učiněno zadost daňové povinnosti.
Při tom se zároveň poplatníkům
dostává spravedlivé ochrany, aby neplatili
v důsledku třeba jen nahodilé kumulace požitků
větší daně, nežli která
by na ně připadla, kdyby se jim byly v jednom roce
úhrnem dosažené požitky vyplácely
v pravidelných obdobích stejnoměrně.
Eventuelní přeplatek - z technických důvodů
ovšem aspoň částky 2 Kč dosahující
- se pak vrátí.
Rovněž pro případ přechodného
klesnutí požitků pod nejnižší
hranici v §u 30 uvedenou (okrouhle 10.000 Kč) bylo
nutno v odst. 6. stanoviti výši daňové
srážky, ovšem v předpokladu, že roční
požitky příjemcovy pravděpodobně
dosáhnou výše ročních 10.000
Kč.
Změny jsou důsledkem nového znění
§u 20, v němž jednak byla manželka postavena
na roveň ostatním příslušníkům
rodiny, jednak kruh osob, k nimž se podle uvedeného
paragrafu přihlíží, byl rozšířen
tím na rodiče a ostatní v § 20 označené
osoby, a současně důsledkem provedení
plné parity mezi ustanoveními tohoto paragrafu s
§ 3.
Nad to oproti vládnímu znění snižuje
se ve prospěch poplatnictva v osnově stanovený
počet osob, přicházejících
v úvahu pra otázku event. nekonání
srážky, o jednu takovou osobu.
Vzhledem k nové terminologii §u 28 byla i zde nutno
provésti příslušné opravy.
Částky uvedené v lit. a) odpovídají
ročním částkám 11.505 Kč,
11.508 Kč, 11.518 Kč, 11.520 Kč, resp. 11.544
Kč a celoročnímu ryzímu důchodu
8200 Kč (§ 3), částky uvedené
v lit. b) odpovídají ročním částkám
12.756 Kč, 12.766 Kč, 12.780 Kč, resp. 12.702
Kč a celoročnímu ryzímu důchodu
9200 Kč (§ 3) a posléze částky
uvedené v lit. c) odpovídají ročním
částkám 15.000 Kč, 15.002 Kč,
15.012 Kč, resp. 15.028 Kč a celoročnímu
ryzímu důchodu 11.000 Kč (§ 3).
Potvrzení o stavu a počtu osob přicházejících
zde v úvahu jsou ve smyslu odst. 3 kolku prosta, ježto
jde o osvědčení vydávaná na
pokyn úřadu.
Ustanovení odstavce prvého ulehčí
nesmírně vyměřovacím úřadům,
má však také pro příjemce neocenitelnou
výhodu, že budou ušetřeni platebních
rozkazů, odvolání atd. Pozměnění
odst. 1 jest nutno jednak v důsledku současné
změny v § 33, jednak se touto stylisací dociluje
větší jasnosti.
Při četnější rodině příjemcově
může nastati případ, že by byla
daň srážková vyšší
než daň, jež by byla uložena v řádném
vyměřování. Aby byli v podobných
případech příjemci, jejichž celoroční
požitky jsou najisto postaveny, uchráněni škody,
i kdyby sami nevyužili oprávnění žádati
o řádné vyměření, nutno
vtěliti v zákon ustanovení nově připojeného
odstavce 4.
Nynější odstavec 5 má za účel
zameziti, aby příjemce za žádných
okolností nebyl dočasně hůře
postižen nežli každý jiný poplatník.
Podrobné vysvětlení podáno bylo již
ku § 30. Věta obsažená v tomto odstavci
"K žádostem později došlým
nebude žádným způsobem přihlíženo"
byla vyškrtnuta, aby bylo umožněno v případech
omluvitelného opoždění žádost
projednati. V témže odstavci bylo rovněž,
třeba citaci patřičně doplniti.
Dodatek stylisovaný v odst. 6. jest odůvodněn,
ježto nelze z technických důvodů vraceti
částek pod 2 Kč.
Změny v terminologii (zaměstnanec-příjemce,
služební požitky-požitky) jsou důsledkem
zahrnutí zaopatřovacích platů a nemocenských
podpor do srážkové daně (§ 28).
Paragraf 33 stanoví dodatečné zdanění
(předpis) úřadem tam, kde srážka
proti zákonným ustanovením nebyla vykonána
buď vůbec nebo nikoli řádným
způsobem, nebo kde srážka ani vykonána
býti nemohla, poněvadž požitek v jednotlivých
výplatních obdobích nedosáhl nejnižší
hranice v § 30 uvedené, kde však celkový
požitek toho onoho roku dostoupil alespoň částky,
která vychází, přepočte-li
se příslušný v § 30 uvedený
nejnižší požitek na požitek celoroční.
I zde nebude daň větší, než připadá
podle § 30, a může poplatník, je-li to
pro něho příznivější,
žádati i zde za vyměření daně
v řádném řízení vyměřovacím.
Ustanovení nového odst. 2 jest nutno, ježto
by jinak došlo k té nesrovnalosti, že by zaměstnanec
jedině proto, že má požitky od několika
zaměstnavatelů, byl podroben tíživější
dani podle všeobecných ustanovení, nežli
zaměstnanec, který by s týmiž požitky
u jednoho zaměstnavatele měl výhodu srážkové
daně.
Tato výhoda je ovšem odůvodněna jen
u požitků do výše okrouhle 23.550 Kč,
ježto přes tuto hranici nastává u požitků
již řádné vyměřování
(srov. §§ 36 a 37). Nový odst. 3 tuto zásadu
zákona v souvislosti s odst. 2 jasně vyslovuje i
na tomto místě.
V důsledku nové terminologie v § 28 bylo nutno
provésti i zde příslušné opravy.
Z důvodu přesnosti byly doplněny i v úvahu
přicházející jednotlivé citace.
Tímto paragrafem upravuje se u příjemců,
kteří nemají na požitcích ročně
více než 23.550 Kč (§ 37, odst. 4) a u
nichž řádně vykonanou srážkou
daně podle §§ 30 a 31, po př. vyměřením
daně podle § 33, odst. 1 a 2 je daňové
povinnosti učiněno zadost, zdanění
jejich případného, z jiných pramenů
pocházejícího důchodu, přesahuje-li
ročně 500 Kč. Tento jinaký důchod
zdaní se u nich úplně samostatně podle
všeobecné sazby § 18, jako by byl jejich jediným
důchodem, a získávají tudíž
na progresi daně. Při zjišťování
jiného důchodu možno ovšem přihlížeti
pouze k takovým odpočítatelným srážkám,
které jsou s tímto důchodem v přímé
spojitosti, nikoliv však k takovým srážkám,
ke kterým ve formě zvýšení daně
prostého minima a nízké sazby bylo již
přihlíženo při zdanění
požitků služebních (na příklad
srážky za členy rodiny, srážky
spojené se služebními požitky).
Změny v tomto paragrafu provedené jsou jednak v
důsledku nové terminologie §u 28, jednak v
důsledku současné změny § 33.
§ 34 nezavádí řádné vyměření
daně co do jiného důchodu 500 Kč ročně
přesahujícího, takže z něho vyměří
se daň podle sazby § 18 a nelze tam připustiti
jakýchkoli srážek (na př. podle §
20).
Kdežto předchozí paragrafy stanovily, z jakého
důvodu a jak má se srážka konati, stanoví
§ 35, odst. 1. výslovně, že požitky,
které jsou nižší než požitky
v § 30 a 31 číselně uvedené a
na celoroční částku přepočítané,
jsou od daně osvobozeny a to i tehdy, má-li příjemce
vedle takových požitků ještě jiný
důchod (na příklad z domu, kapitálu)
500 Kč ročně nepřevyšující.
Od daně jsou tedy ještě osvobozeny hrubé
požitky ve výši 10.043 Kč při výplatě
měsíční, i0.035 Kč při
výplatě čtrnáctidenní, 10.043
Kč při výplatě desetidenní
a 10.035 Kč při výplatě týdenní.
Vsunutí slov "podle § 28 zásadně
daňové srážce podrobené"
v odst. 1 na začátku je nutno, aby se odlišil
tento druh požitků ad příp. jiných
požitků srážce zásadně nepodléhajících,
které nutno pokládati též za "jiný
důchod. Doplněk odst. 1 jest nutný vzhledem
k povaze tohoto ustanovení.
Novým zněním odstavce 2 § 35 odstraňují
se jisté nesrovnalosti, k nimž by došlo tím,
že při jiném důchodu již od 500
Kč počínajíc, nastalo by řádné,
tedy progresivní, vyměřování
podle všeobecných ustanovení.
Podle nového znění nadejde řádné
vyměřování sazbou podle § 18
teprve při jiném důchodu nad 5000 Kč,
kdežto při jiném důchodu nepřesahujícím
tuto částku dojde k dělenému, tedy
neprogresivnímu zdanění, totiž vyměří
se daň zvláště z hrubých požitků
sazbou 1/8% a zvláště z jiného důchodu
sazbou 1%.
Výhoda z toho pro poplatníky plynoucí oproti
znění vládního návrhu je patrna
z těchto příkladů:
1. Poplatník mající
a) požitky. 4800 Kč,
b) jiný důchod 4500 Kč,
úhrnem.. 9300 Kč, zaplatil by podle vládního
návrhu v řádném ukládání
podle § 18 109 Kč, kdežto podle přijaté
změny pouze 51 Kč.
2. Poplatník mající
a) požitky. 8000 Kč,
b) jiný důchod 1000 Kč,
celkem .. 9000 Kč, zaplatil by podle vládního
návrhu 8 Kč, kdežto podle nového znění
pouze 20 Kč.
Přesahuje-li však jiný důchod ročně
5000 Kč aneb činí-li součet hrubých
požitků a jiného důchodu přes
10.000 Kč, nastává řádné
vyměřování dané podle všeobecných
ustanovení a připočítají se
tedy k jinému důchodu i požitky, třebas
by tyto jinak - kdyby zde totiž nebylo jiného důchodu
- byly od daně osvobozeny. Ustanovení toto jest
nutné a spravedlivé, neboť není důvodu,
aby na př. poplatník, který má jiný
důchod per 50.000 Kč (ze statku, domu, kapitálu)
neplatil též daně z pense 6000 Kč. Tento
jiný fundovaný důchod 50.000 Kč snese
snadno daň připadající na požitek
6000 Kč.
Změna oproti vládnímu návrhu odůvodněna
jest změnou § 28, ježto jest nyní zde
nutno rozlišiti jednotlivě kategorie požitků
a výslovně stanoviti, u kterých z nich jest
přípustno odečítati paušál
podle § 15, č. 1 d) jakožto povahou věci
odůvodněný. Také změna v terminologii
(zaměstnavatel - plátce, služební požitky
- požitky) jest důsledkem změny § 2. Slovo
"pensijní" musilo býti vypuštěno,
j2žto by přicházelo nyní v souvislost
s požitky podle § 11, č. 1 a 2, kamž ovšem
pensijní požitky nelze zahrnovati.
Při požitcích, trvale přesahujících
příslušnou nejvyšší hranici
v § 30 uvedenou, bude činiti srážka daně
toliko zatímní platbu na daň, která
v řádném řízení vyměřovacím
bude teprve předepsána (§ 7, odst. 1). Poněvadž
zde jde o požitky přesahující 23.550
Kč (§ 37, odst. 4), tudíž o důchod,
který snese větší zatížení,
nelze zde užíti nízké sazby podle §
30 a nutno trvati na všeobecné sazbě a daňové
progresi. Proto musí plátce, aby se srážka
přimykala pokud možno nejvíce k budoucímu
předpisu, vypočísti sám pravděpodobný
roční důchod a daň naň připadající.
Tento výpočet nebude dělati plátcům
obtíží, poněvadž již dnes
při pevných služebních požitcích
- a o takové zde hlavně půjde - byl zaměstnavatel
povinen daňovou základnu a daň si vypočísti.
Zde ostatně nebude třeba zvláštní
přesnosti, ježto jde jen o platbu á conto a
nezáleží tudíž na tom, srazí-li
se o něco více nebo méně, poněvadž
podle toho, kolik se srazilo, předepíše se
poplatníku při řádném vyměřování
méně nebo více ku přímému
placení; poškozen nebude ani poplatník ani
stát. A přesné zjištění
důchodu, jakého příjemce dosáhne,
není předem vůbec možno.
§ 15, č. 1 lit, d) stanoví určitý
paušál jako přípustnou srážku
místo všech padle zákona dovolených
a služebních požitků se týkajících
srážek (kromě úlev pro členy
rodiny). Jsou-li však srážky podle zákona
přípustné vyšší než
zmíněný paušál, má zaměstnanec
právo na srážku této vyšší
částky, kterou ovšem bude moci uplatniti až
v řádném vyměřování
daně.
Ustanovení odstavce druhého má za účel
při trvalém poklesu pažitků pod příslušnou
nejvyšší hranici v § 30 uvedenou v zájmu
příjemcově přiblížiti
se výší srážky k dani, která
jemu bude uložena v řádném řízení
vyměřovacím.
Nastane-li řádné vyměřování,
vyměří se daň podle všeobecných
ustanovení a podle všeobecně platné
sazby; poplatníkovi předepíše se však
ku přímému placení pouze rozdíl,
oč zákonná sazba přesahuje vykonanou
srážku. Případné přeplatky
vrátí se v hotovosti.
Odstavec čtvrtý stanoví, že poplatníkům,
u nichž byla prováděna srážka částečně
podle § 36 a částečně podle §
30 a jichž celkové hrubé požitky nepřekročily
23.550 Kč ročně, nelze ani v řádném
řízení vyměřovacím předepsati
vyšší daně nežli jaká odpovídá
na celý rok přepočteným příslušným
sazbám, uvedeným v § 30, odst. 1 až v.
Ustanovení toto má zameziti, aby poplatníci,
kteří spadají pod ustanovení §
36, nebyli daňově hůře postaveni,
než poplatníci spadající pod ustanovení
§ 30, ač v obou případech jde o požitky
nepřesahující 23.550 Kč. Kdyby však
daň v řádném řízení
uložená byla nižší než jaká
odpovídá na rok přepočteným
příslušným sazbám § 30,
odst. 1 až 3, předepíše se ovšem
tato nižší daň, poněvadž v
případech S 36 nastává vždy řádné
vyměřování daně, při
němž pokud zákon nestanoví (jako právě
zde) výjimky - nutno užíti všeobecné
sazby daňové.
Změny v tomto paragrafu provedené jsou jednak v
důsledku změny § 28, jednak jest jich třeba
v zájmu větší jasnosti a přesnosti
textu zákona.
Pokud jde o změnu odst. 4, jest tato jednak důsledkem
nového znění § 30, který zavádí
jinou nejvyšší hranici ročních
požitků, totiž hranici 23.550 Kč místo
dosavadních 20.100 Kč, jednak důsledkem stupnicově
formy dosavadní sazby.
Tímto paragrafem stanoví se pro odvádění
srážkové daně lhůta, která
však může býti podle okolností
finanční správou prodloužena, tak jako
tomu bylo při dosavadním sráženi daně
z platů pevných (§ 235 zák. o osobních
daních přímých a čl. 83, č.
1 prov. nař. ke IV. hlavě zákona).
Slovo "zaměstnavatelé" bylo zde nahrazeno
konformně s § 28 slovem "plátci".
V důsledku nového znění § 28
bylo vedle pozměněné terminologie nutno provésti
ve stylisaci i další změny, ježto tu nepůjde
vždy o zaměstnavatele a ukončení služebního
poměru, nýbrž i o jiné subjekty v §
28 zmíněné, kde nelze o služebním
poměru mluviti.
Příjemce má zajisté právo,
aby mu byly potvrzeny vyplacené požitky a srážky
z nich. Aby se plátci příliš nezatěžovali,
stanoveno, že potvrzení bude se vydávati teprve
po projití roku nebo při dřívějším
vystoupení ze služby resp. při zániku
plátcovy povinnosti požitky platiti, a to jen potud,
pokud snad nebylo již vydáváno při každé
výplatě zvláště.
Tímto ustanovením bude jak úřadu,
tak i komisím nesmírně ulehčeno. Zaměstnanci
se služebními požitky, jichž důchod
jest známý a nezatajitelný, nemají
zájmu na tom, vyměří-li jim daň
komise nebo úřad, poněvadž nemůže
dojíti k odhadu. Naopak budou míti výhodu,
že vyměřování daně resp.
vyřízení odvolání se značně
urychlí (netřeba čekati na svolání
komisí).
Příjemcům, kteří vedle požitků
srážce podrobených mají ještě
jiný 500 Kč ročně převyšující
důchod (z pozemků, domů, kapitálů
atd.), bude daň i nadále vyměřována
komisemi.
Změna v terminologii (zaměstnance-příjemce)
byla nutna vzhledem k novému znění §
28 a další změna ve stylisaci vládní
osnovy jest nutna k přesnějšímu vymezení
pojmu "požitků".
Toto ustanovení jest vlastně exekučním
ustanovením. Dosud, chtěla-li se vésti exekuce
na služební pažitky, musil tuto exekuci povolovati
soud, čím se způsoboval průtah a poplatníkům
značné útraty. To se zamezí tím,
že plátce na vyzvání úřadu
strhne po částkách dlužnou daň.
Toto ustanovení týká se jen daně příjemci
ku přímému placení předepsané,
proto srážka této daně musí býti
vykonána vedle srážky podle § 30 a 30.
Rovněž zde bylo nutno v důsledku přestylisování
§ 28 změniti terminologii příslušným
způsobem.
Účelem tohoto paragrafu jest, aby event. diference
v nazírání na provádění
srážky mezi plátci a příjemci
byly zasažením finančních úřadů
odklizeny.
V tomto paragrafu bylo ovšem nutno přiměřeně
opraviti terminologii (zaměstnavatel-plátce, zaměstnanec-příjemce)
vzhledem k novému znění § 28.
Tento paragraf obsahuje v odst. 1. zásadu o ručení
plátců za správné provedení
a včasné odvedení daňových
srážek.
V odst. 1. na konci bylo nutno sběhlý omyl v citaci
přiměřeně opraviti.
Změnou stylisace v odst. 2. vládního návrhu
dosahuje se větší přesnosti, ježto
nebylo tu úmyslu tvořiti nějaké zvláštní
"přestupky" sui generis, nýbrž vysloviti
prostě trestnost naznačených tu nepořádků.