Tento paragraf obsahuje specielní ustanovení o příjmu
z pozemků, že se při příjmu z
propachtování pozemků neuvádějí
výslovně srážky, má důvod
v tom, že jsou tyto výdaje již podle ustanovení
§ 15, č. 1 lit. a) a b) odčitatelnými
položkami a není třeba jich zde zvlášť
vypočítávati tím méně;
že tento výpočet není úplný,
ježto propachtovatel může míti ještě
jiné přípustné srážky.
V prováděcím nařízení
budou ovšem i tyto výdaje jako odčitatelné
srážky výslovně vyznačeny.
Dodatek k odst. 1. byl připojen proto, aby nevznikly pochybnosti,
že úplata za práce, které jest vlastník
domu povinen obstarati v důsledku veřejnoprávních
předpisů; jest srážkovou položkou
i tehdy, je-li placena poskytnutím naturálního
bytu.
Pokud jde o ustanovení hodnoty bytu, vlastníkem
domu samým užívaného, bude tato oceňována
mírným způsobem, aby bylo zamezeno jakékoli
přecenění.
Podle třetího odstavce stačí pro osvobození
budov věnovaných zdarma účelům
veřejné správy, dobročinným
atd., pouhá skutečnost; že budovy jsou zmíněným
účelům věnovány zdarma. Dosud
bylo osvobození vázáno další
podmínkou, že budovy ty jsou osvobozeny též
od daně domovní.
Ustanovení o všeobecné dani výdělkové
bylo škrtnuto a pojato do ustanovení § 55, odst.
1., kam svojí povahou náleží. Tím
stalo se v § 10 zbytečným a mohlo by dokonce
mýliti.
Dodatek připojený jako druhá věta
odst. 2. doplňuje znění vládní
osnovy ve prospěch poplatníků a jeví
se jako důsledek přiznání výhod
při pořízení dokonalejších
technických zařízení také u
daně důchodové. Stalo se tak z důvodů
daňové techniky.
V důsledku tohoto dodatku bylo ovšem nutno vypustiti
protichůdné ustanovení § 17, č.
8.
Vedle gramatické opravy má změna v odst.
1, č. 3 provedená objasniti, za jakých předpokladů
lze počítati požitky, které pobírají
osoby jmenované v č. 1 a 2 "v souvislosti se
svým služebním poměrem", za příjem
ze služebního poměru.
Tento paragraf jedná a příjmu z kapitálového
jmění.
Nepatrnou změnou stylistickou bylo pouze užito na
příslušném místě přiléhavějšího
výrazu.
Zde jsou uvedeny příkladem příjmy,
které sice zásadně dani jsou podrobeny; avšak
nenáleží k žádnému druhu
příjmů v §§ 3 až 12 uvedených.
Druhý odstavec stanoví pevnou kvotu, kterou jest
započítávati do vyměřovacího
základu z funkčních požitků vyplácených
ze státní pokladny osobám jiným než
státním zaměstnancům. Sem náleží
funkční požitky presidenta republiky, členů
vlády a členů Národního shromáždění.
Tyto funkční požitky jsou úplatou za
určité veřejné úkony, jež
jsou spojeny s nutnými a často velmi značnými
náklady (na př. hojné užívání
dopravních prostředků, namnoze dvojí
byt, náklad na nutnou representaci, jenž často
přesahuje výši účelových
požitků k tomu cíli snad stanovených
a pod.), a jsou proto jakožto požitky z valné
části onerosní podrobeny dani důchodové
jen přiměřenou kvotou.
Pro zjednodušení bylo usneseno, aby se důchodová
daň z těchto požitků, třebas
jích nelze počítati ku platům služebním,
srážela vyplácející pokladnou
při výplatě. K paušálním
náhradám patří na př. též
paušální náhrady předsedy a členů
(náhradníků) ústavního soudu
(zákon č. 162/1920). Aby pak odpadlo ukládací
řízení stran všech tuto zmíněných
požitků, což by působilo jisté
obtíže, bude analogicky podle § 32 řádně
vykonanou srážkou učiněno daňové
povinnosti zadost a k řádnému vyměřování
daně, pokud jde o tyto požitky, nedojde.
Tento paragraf obsahuje jasnou direktivu stran zjišťování
výše podílu v případech tam naznačených.
Ustanovení bodu 1. lit, a) a b) jedná o odčitatelných
výdajích (odpisech). Doplněk v bodu 1., lit.
b) nutno vsunouti pro. větší jasnost o rozsahu
provozovacích zařízení, z nichž
možno ve smyslu ustanovení § 15, č. 1,
b) dopisovati.
Nová stylisace poslední věty sub lit. b)
stanoví přesně, že o přiměřenosti
a výši odpisů rozhoduje znalecké dobrozdání.
Změna v bodu 1. lit. d), zavádějící
přiměřeně odstupňovaný
paušál i při služebních požitcích
přes 100.000 Kč je plně odůvodněna
a nad to s hlediska daňové techniky i potud žádoucí,
že by jinak byl podáván individuelní
průkaz skutečně vynaložených
výdajů, které by ve většině
případů přesahovaly pevný paušál
6000 Kč.
V textu vládní osnovy sub lit. e) slova "splatné"
a "s příslušenstvím" omezovala
odpočitatelnost daní a dávek v neprospěch
poplatníků nad nezbytnou potřebu.
Slovy "skutečně zapraveny" rozumí
se zapravení jakkoli, t. j. ať hotovými nebo
dobropisem v odúčtovacím řízeni
nebo pokladničními poukázkami nebo odpočtem.
Ježto však slova "skutečně zapraveny"
mohla by se mylně vykládati také tak; že
jsou tím míněny jen hotově zaplacené
daně, doporučuje se za slovy "pokud byly skutečně
zapraveny" citovati §§ 273 až 275; které
jednají o způsobech placení.
Ježto v důsledku ustanovení § 273 bude
platba daní mnohdy buď celá nebo z části
zúčtována na jinou daň než jak
poplatník zamýšlel, jest pro větší
jasnost u poplatníků vhodno, aby slovy "a jako
takové výběrčím úřadem
podle ustanovení § 273, odst. 3 zúčtované"
bylo přesně řečeno, že odpočitatelnost
daní a dávek jest podmíněna dvojím,
totiž 1. že byly skutečně zapraveny a
2. že byly také podle pravidel pro zúčtování
platby výběrčím úřadem
zapraveny.
Podle znění vládní osnovy nemohli
by ani poplatníci, vedoucí řádné
obchodní knihy, odečítati si leč jen
skutečně zapravenou daň, ačkoli předmětem
zdanění má býti skutečný
výsledek jejich podnikání v berním
roce, tedy již také po zapravení příslušných
daní. Uvedeným dodatkem připouští
se ve prospěch těchto poplatníků s
řádnými obchodními knihami možnost
odečísti si příslušnou daňovou
reservu. Obmezení v dodatku stanovené jest nutno
z důvodů administrativních.
Změny a vsuvek v poslední větě lit.
e) jest potřebí pro větší jasnost
příslušného ustanovení. Protože
jsou odpočitatelny skutečně zapravené
a jako takové zúčtované přímé
daně s přirážkami a příslušenstvím,
jsou také přeplatky příslušenství
dani podrobeným příjmem, pokud byly při
vyměření daně důchodové
jako srážka odečteny.
Původní první, velmi obsažná
a tím méně srozumitelná věta,
byla pro větší jasnost rozložena ve věty
dvě.
Zmínka o vojenské taxe je nutna, ježto zákony
o vojenské taxe byly zrušeny teprve počínajíc
1. lednem 1921 (zákon č. 231/1924), takže může
přicházeti v úvahu placená vojenská
taxa z doby ještě před jejím zrušením.
Pokud jde o ustanovení v bodu 2., rozšiřuje
prvá vsuvka možnost odpočítávání
i na úroky z prodlení.
Druhou změnou dociluje se větší jasnosti
a přesnějšího vymezení.
Slova "hodnověrně prokázané"
sluší vykládati tak, že se v tomto směru
nevyžaduje precisního, do všech detailů
jdoucího důkazu, nýbrž že postačí,
doložil-li poplatník příslušné
svoje tvrzení tak, že jim možno se strany úřadu
podle povahy věci přikládati víry.
Bližší podrobnosti, zejména pokud jde
o obchodníky, kteří vedou řádné
obchodní knihy, budou obsažena v prováděcím
nařízení.
V bodech 3. a 4. se maximum příspěvku nebo
pojistného upravuje jednotnou částkou 2000
Kč, ať již je pojištěn poplatník
sám, nebo i členové jeho domácnosti.
V případech, kdy byl pojištěn nejen
poplatník, ale i členové domácnosti,
znamená si toto ustanovení snížení
proti dnešnímu stavu o 400 Kč, zvyšuje
ale tuto srážkovou; položku proti platnému
maximu o celých 1000 Kč, je-li pojištěn
pouze poplatník. Stanovení jednotného maxima
je výhodným jak pro berní administrativu,
tak i pro značnou část poplatníků;
kteří budou takto zbaveni nutnosti provádění
průkazů o tom; že jsou pojištěni
i členové domácnosti a tedy ne jedině
poplatník; což zavdávalo dosud podnět
k značným hořkostem.
Zákon zásadně nedovoluje odečítati
od zdanitelného důchodu částky upotřebené
ku kapitalisování, ať již v jakékoliv
formě. Pojištění na úmrtí
nebo dožití je jednou z mnohých forem kapitalisace.
Stanoví-li zákon z tohoto pravidla výjimku
a připouští-li odečítati od daně
podrobeného důchodu pojistné, placené
právě jen na takováto pojištění,
činí tak jednak proto, že jest tato forma v
širokém poplatnictvu obvyklou, jednak proto, že
chce umožniti nejméně majetným vrstvám
nastřádání ekvivalentu, výdělečné
existence drobného jednotlivce. Tyto motivy byly rozhodné
pří stanovení maximální výše
2000 Kč. Uváží-li se, že by drobní
poplatníci ani nemohli ze svých důchodů
platiti větších prémií i kdyby
byla jejich mez v tomto zákoně zvýšena,
nutno označiti toto stanovené maximum za zcela přiměřené.
Ostatně se obecně pokládá částka
60.000 Kč za průměrný kapitálový
ekvivalent výdělečné existence jednotlivcovy.
Platí-li ale na př. 30letý muž na životní
pojištění roční prémii
2000 Kč, zajistí tím po 34 letech anebo,
zemřel-li dříve, již při úmrtí
kapitál 70.000 Kč, tedy částku, jež
značně převyšuje uvedený průměrný
kapitálový ekvivalent.
Tento paragraf obsahuje bližší vysvětlivky
k § 15.
Navrhovaná změna v bodu 4. jest jednak důsledkem
usnesené změny v ustanovení § 20, odst.
1 oproti znění vládní osnovy a navrhované
další změny doplněním nového
(třetího) odstavce § 20, a jednak sleduje větší
jasnost v ustanovení § 17, č. 4 o nemožnosti
odečítání výdajů na
byt a výživu osob, tvořících
faktické společenství spotřební.
Podle bodu 5. § 162 nelze zásadně odečítati
darů, podpor a podobných bezúplatných,
věnování.
Ze zásady té připouští návrh
pouze dvě výjimky a to, vyžadovalo-li toto
vydání vlastní provozování
obchodu, nebo jedná-li se o vydání za účelem
zlepšení starobních a podobných zaopatřovacích
požitků zaměstnanců nebo členů
jejich rodin.
První výjimku připouští návrh
proto, že jsou taková vydání vlastně
do jisté míry náklady provozovacími,
prokáže-li se ovšem, že byla skutečně
učiněna jen proto, že sice nebyla nezbytna,
ale že jich přece vyžadovalo provozování
podniku.
Druhou výjimku bylo nutna připustiti z důvodů
sociálních, ježto by jinak mohli býti
poškozeni právě drobní zaměstnanci,
kteří jsou odkázáni jen na hubené
výslužné, anebo vdovy a sirotci po nich. Ovšem
ale bylo nezbytno, vázati toto ustanovení na podmínku,
že byla tato věnování zaměstnancům
nebo jich rodinám skutečně vyplacena, anebo
že byla skutečně odvedena do samostatných;
na zaměstnavateli nezávislých institucí,
takže jest pak vyloučen, aby mohl zaměstnavatel
později těmito částkami jinak disponovati.
Ustanovení bodu 6. sleduje jednal tutéž tendenci
a jednak chce klásti hráze přesunování
daní s poplatníka na osoby druhé; čímž
jest sledován i výchovný účel,
t. j. uvědomování si co možno největšího
počtu občanů, že mají vůči
státu nejen rozsáhlá práva, ale i
povinnosti, přispívati přímými
finančními obětmi ku jeho zdaru.
Bod 7. Toto ustanovení chce znemožniti přesunování
daně rentové, vybírané srážkou,
s věřitele na dlužníka.
Vypuštění celého ustanoveni č.
8 jest nutno v důsledku příslušné
změny provedené v § 10, odst. 2.
Dosud platná sazba skládá se ze dvou složek,
a ta z dřívější základní
sazby podle § 172 novely č. 13 ř. z. z roku
1914, upravené zákonem č. 313/1920 Sb. z.
a n., a z válečné přirážky
zavedené zákonem čís. 336/1921 Sb.
z. a n.
Dosavadní škála § 172 zakládala
se zcela na t. zv. tarifu stupňovém s pevnými
sazbami, při kterém mnoho důchodových
částek je sloučeno v jeden stupeň
a při kterém progrese roste teprve se stupněm,
nikoli a každým zvýšením důchodové
částky. Tento tarif má především
tu vadu, že v mezích téhož stupně
připadá na důchod nižší
poměrně vyšší daň nežli
na důchod vyšší. Tento zjev, odporující
zásadě daňové progrese, jest v každém
jednotlivém stupni důchodu dosavadní škály.
Druhou vadou dnešní škály je okolnost,
že při přechodu z jednoho stupně důchodu
do stupně nejblíže vyššího
stoupne daň nejen najednou, ale i dosti značně,
čímž vzniká další nespravedlnost.
Tento dosavadní stupňový tarif osnova zákona
opouští a zavádí modernější
princip prostupňovaného berního tarifu, který
záleží v tom, že rozkládá
důchod na částice předem určené
a že každou částici zdaňuje zvlášť
příslušným procentem, takže každý
poplatník s vyšším důchodem musí
zaplatiti poměrně vyšší daň
a je tudíž daňová degrese, t. j. nižší
zatížení vyššího důchodu
úplně vyloučeno.
Na př. důchod 13.000 Kč možno rozložiti
na tři částice, a to na 6000, 2000 a 5000
Kč a zdaniti částici prvou 1%, druhou 2%,
a třetí 3%. Z důchodu od 0 do 6000 Kč
platí se 1%, z dalších 2000 Kč platí
se 2% a z dalších 5000 Kč platí se 3%.
Takovým způsobem určují se pak dále
procenta zdanění pro další částice,
až na př. z částic, jež převyšují
5,000.000 Kč, platí se 29%.
Pro usnadnění a zjednodušení výpočtu
daně byla pak zde volena forma, záležející
v tom, že; vypočte-li se z důchodu spadajícího
do určitého stupně příslušné
procento a odečte-li se od výsledku konstantní
číslo vedle procenta uvedené, vychází
ihned příslušná daň, aniž
je třeba propočítávati daň
všech předcházejících stupňů
aneb je nutno užívati nějakého klíče.
Konstantní číslo má za účel
vyrovnávati rozdíl v sazbách vzniklý
tím, že celý důchod skládající
se z několika částic násobil se vyšším
procentem, připadajícím na poslední
částici důchodu, místa aby jednotlivé
částice celého důchodu násobily
se příslušným na ně připadajícím
procentem, které je - kromě u poslední částice
- vesměs nižší.
Jako dosavadní daňová škála (§
172) tak i navrhovaná sazba daňová zakládá,
se na myšlence daňové progrese, která
záleží v tam, že se vzrůstem daňové
- základny (důchodu) vzrůstá také
daňová sazba, a to nikoliv pouze proportionálně,
nýbrž progresivně.
Při tom osnova, vyhovujíc důraznému
a zajisté oprávněnému požadavku
celé veřejnosti, snižuje dosavadní sazbu
daně důchodové celkem skoro o 40% dosavadní
daně s válečnou přirážkou.
Snížením sazby klesne přirozené
i výtěžek daně důchodové.
Avšak pokles ten nebude úměrný se snížením
sazby, t. j. nebude činiti 40%, poněvadž možno
právem doufati, že se zavedením snesitelné
sazby daňová morálka proti dnešku podstatně
zlepší a za druhé že též ukládání
daně za normálních poměrů bude
se prováděti intensivněji a pečlivěji
než dnes. Větší výtěžek
lze dále očekávati jednak tím, že
nová sazba zatěžuje každý vyšší
důchod i v mezích téhož stupně
více, kdežto dříve důchody v
mezích téhož stupně (na př. 80.000
až 84.000; 84.000 až 88,000 atd.) měly daň
stejnou jednak tím, že důchod z práce
(§§ 28 a další) bude - třebas nižší
výměrou - bezpečněji a jistě
zachycen.
Výtěžek daně podle nové sazby
nedá se ani přibližně odhadnouti, poněvadž
daň na poslední léta není dosud vyměřena
a tudíž chybějí spolehlivá statistická
data.
Nová škála srovnává se nejenom
s požadavky sociálně- i finančně
politickými, nýbrž i s požadavky daňové
spravedlnosti aniž ohrožuje chuť k soukromému
podnikání.
Doplněk oproti znění vládního
návrhu jest s hlediska daňové techniky účelný;
ježto by jinak bylo nutno manipulovati s haléři,
které by vycházely při provádění
přirážky a srážky podle §§
19 a 20 resp. se zřetelem na ustanovení §§
21 a 22.
Daň podle tohoto paragrafu bude u rodin s menšími
břemeny (§ 19) zvýšena přirážkou
1% nebo 10%.
Daňovou sazbou podle § 18 budou zdaňovány
též důchody, které jsou podle §
3, odst. 2 v tuzemsku podrobeny dani důchodové,
ačkoli nepřesahují co do své výše
částek v § 3, odst. 1 uvedených.
Podobně budou (§ 34) zdaňovány jiné
důchody (kromě služebních požitků
srážce podrobených) osob srážkové
povinnosti u zaměstnavatelů podrobených,
činí-li tyto důchody více než
500 Kč ročně, jakož i od daně
důchodové neosvobozené důchody osob
uvedených v § 2; i když tyto důchody samy
o sobě nedosáhly výše podle § 3;
odst. 1 zdanitelné.
Odstavec 3. tohoto paragrafu nezavádí žádné
novoty, poněvadž daň z příjmu
byla od přirážek osvobozena (zákon ze
dne 29. ledna 1920, č. 72 Sb. z. a n. a § 16 zák.
čl. XXVI:1916).
Ustanovení paragrafu 19. ukládá jako již
dosud 15% resp. 10% přirážku k dani osobám
nezatíženým rodinou, ježto by jinak zůstali
poplatníci, kteří nemají břemen
s výživou četnější rodiny,
tedy svobodní nebo ženatí, ale bezdětní
i při prostupňované sazbě § 18
a při jinak stejném důchodu stejně
vysoko zdaněni jako osoby s jedním dítětem,
ač by bylo přece těžko popírati;
že poplatník, který se stará jen o sebe
samého, nese menší břímě
nežli jiný, který se stará o jedno a
více dětí; stejně jako nese menší
břímě rodina bezdětná oproti
rodině s dětmi. Zvýšení sazby
daňové bylo podrženo až u důchodů
vyšších; ale zvýšena k vůli
jednotnosti v §§ 19 a 20 hranice důchodu přirážce
nepodléhajícího na 26.000 Kč. Rovněž
podrženy dosavadní úlevy z tohoto zvýšení
daně (zvýšení nenastane; vychoval-li
poplatník aspoň 2 dítky; anebo je-li pro
neduh odkázán na ošetřování
cizími osobami).
Dodatek, týkající se vdovců, je věcně
odůvodněn, ježto by jinak pozůstalý
manžel, jehož hospodářská situace
se úmrtím druhého manžela pravidelně
nezlepšuje, byl více daňově zatížen.
Viz též vysvětlivky k § 3.
Co do druhého dodatku bylo by uvážiti toto:
Podle znění vládního návrhu
bylo možno při použití ustanovení
§ 19, odst. 1. započísti osoby v § 15,
č. 2 uvedené, pokud nežily v domácnosti
poplatníkově jen tehdy, dostávaly-li od poplatníka
pravidelné příspěvky nad 5% jeho důchodu;
naproti tomu by jich nebylo lze započísti, žijí-li
v domácnosti poplatníkově, třeba jsou
v jeho zaopatření, tedy, třeba jsou poplatníkem
plně vydržovány, čímž jest
poplatník po případě daleko více
hospodářsky zatížen než v případě
prvém. Zmíněným doplňkem se
tato nesrovnalost odstraňuje.
Činily-li pravidelné příspěvky
několika osobám v § 15; č. 2 uvedeným
méně nežli výši v tomto paragrafu,
odst. 2., č. 2 uvedenou; dlužno počítati
tolik osob jako pravidelně podporovaných ve shora
stanovené výši, kolikrát převyšuje
souhrn oněch příspěvků 5% daní
podrobeného důchodu.
Příklad: Poplatník, vdovec bez příslušníků
rodiny, s důchodem do 80.000 Kč dává
svým provdaným třem dcerám ve společné
domácnosti s ním nežijícím pravidelné
příspěvky, které činí
pro každou dceru 4%, tedy celkem 12%. Protože příspěvky
tyto pro všechny 3 dcery převyšují dvakrát
5% jeho důchodu, nebude poplatník platiti přirážky
podle § 19 (sluší totiž započísti
u něho 2 osoby).
"Vydržovanými" ve smyslu bodu 3. jsou osoby;
které požívají v domácnosti poplatníkově
bezplatného zaopatření, to jest zejména
bytu, výživy a ošacení.
Za "nemajetné" ve smyslu bodu 3. sluší
pokládati dotčené zde osoby tehdy, nemají-li
dostatečných prostředků, nutných
k vlastní obživě.
Okolnost, zda poplatník vychoval 2 nebo více dětí,
dlužno podle povahy toho kterého konkretního
případu posuzovati slušným způsobem.
Zpravidla budou děti, o něž se poplatník
staral alespoň až do dosažení 14. roku
jejich věku, pokládány za děti jím
vychované.
Ježto zavedením prostupňované škály,
která nemá stupňů jako dosavadní
škála, stalo se snižování daně
o stupně podle dosavadního § 173 nemožným,
jest nutno srážky ve smyslu § 20 poskytovati
ve formě odpočítávání
desetin daně.
Změna v nadpise byla nutna proto, ježto pozměněním
obsahu tohoto paragrafu oproti znění vládní
osnovy by se již původní nadpis nekryl s tímto
novým obsahem.
Zlepšení textu samého záleží
v tom, že podle dosavadního znění §
20, odst. 1. mohlo se přihlížeti jen k příslušníkům
rodiny podle § 5, odst. 4.; čímž byli
vyloučeni ze snížení rodičové
a jim na roveň postavené osoby v zaopatření
poplatníkově jsoucí a v jeho domácnosti
bydlící, kdežto, poskytuje-li poplatník
dobrovolné příspěvky takovým
osobám, které v domácnosti jeho nežijí,
odpočítávají se příspěvky
ty od důchodu podle § 15, č. 2. Při
slevě podle § 21 mohlo se sice k takovým osobám;
jež v domácnosti poplatníkově žijí;
přihlížeti, ale nemusilo. Novým zněním
získává se alespoň v tomto směru
parita mezi oběma druhy takových osob, totiž
osob v domácnosti bydlících i nebydlících.
Zároveň se v novém znění přihlíží
k manželce jako k ostatním příslušníkům
rodiny, což jest fakticky výhodou pro poplatníky
s důchodem do 26.000 Kč.
Protože se vynecháním původních
slov "nehledíc ke druhému manželu"
počet osob; na něž se slevy uvedené
vztahují, zvýšil o jednu a, jelikož této
nové výhody mají být účastni
jen poplatníci do 26.000 Kč, bylo nutno u poplatného
důchodu nad 26.000 Kč [lit. b)] zaměniti
slavo "druhého" za slovo "třetího",
poněvadž by se jinak i těmto důchodům
dostalo nezamýšlené výhody.
Odstavec 2. jest nutný proto, aby nebyl poškozen vdovec
(vdova), jejichž hospodářská situace
se ovdověním pravidelně nezlepšuje.
Viz též vysvětlivky k § 3.
Podle ustanovení vládní osnovy by hodnota
zaopatření, poskytnutého osobám v
odst. 1. uvedeným, tvořila u nich zásadně
zdanitelný důchod, aniž by mohl býti
týž od důchodu osoby zaopatření
to poskytující odečítán; takže
by byla táto hodnota zaopatření v zásadě
zdaňována dvakráte. Z té příčiny
bylo nutno vsunouti nový odstavec 3.; který znemožní
zdaňování hodnoty zaopatření
u příjemců tohoto zaopatření.
Tento paragraf obsahuje ustanovení o povolování
jistých slev na dani, odůvodněných
zvláštní povahou toho kterého případu.
Při poskytování slevy přiznává
se komisi mnohem větší pravomoc než dosud.
Komise může do důchodu 20.000 Kč daň
podle volného uvážení snížiti
nebo docela prominouti, při důchodu vyšším,
avšak 80.000 Kč nepřesahujícím,
může daň snížiti až o třetinu.
Hranice důchodu 80.000 Kč, do níž sleva
jest přípustna, zůstává nezměněna
(§ 174 ve znění novely č. 336/21 Sb.
z. a n.).
Slova "povinností vydržovati nemajetné
příslušníky" se nahrazují
slovy "vydržováním nemajetných
příbuzných v linii vzestupné a sestupné
a nemajetných sourozenců a sešvagřených
poplatníkových až do druhého stupně".
Tím se okruh osob proti znění vládního
návrhu ve prospěch poplatníků značně
rozšiřuje a to jednak konformně s § 19,
odst. 2., bod 3., jednak přibráním nemajetných
příbuzných v linii vzestupné a sestupné.
To bylo nutno, ježto k posléze zmíněným
osobám se sice přihlíží podle
§ 20 při srážce pro četnější
rodiny, avšak jen u poplatníků s důchodem
nejvýše do 52.000 Kč. Podle nového znění
budou dotčené osoby přicházeti v úvahu
v otázce slevy podle § 21 i u poplatníka s
důchodem přes 52.000 Kč do 80.000 Kč.
Pokud jde o sourozence a sešvagřené osoby,
k nimž se ani podle § 20 nemůže přihlížeti;
jsou tyto osoby nyní v § 21 výslovně
jmenovány.
K odstavci 3. se podotýká:
Všude, kde jest stanovena určitá hranice pro
daňovou povinnost, vznikají tvrdosti při
přechodu přes takovou hranici ze sazby jedné
do druhé. Ustanovením odst. 3. dává
se odhadním komisím nejen možnost, nýbrž
i příkaz, aby takové tvrdosti odstraňovaly
nebo, kde to není docela možno, aspoň zmírňovaly
úpravou daně na základě ustanovení
odstavce 1.
Ustanovení toto jest nové a bylo převzato
z německého (§§ 23 až 25) a rakouského
zákona (§ 175). Jeho účelem jest zmírnění
daňové progrese u mimořádných
příjmů, které jsou zřejmě
výsledkem několikaleté činnosti anebo
s kterými nelze vůbec nebo pravidelně počítati.
Pozměněná stylisace odst. 1. a 3.; který
byl ve vládní osnově odstavcem druhým;
jest jasnější nežli byla původní.
Nad to zlepšuje nová stylisace odst. 3. ustanovení
o zdanění výtěžků z mimořádné
poruby lesů potud, že pro výpočet úměry
bere za podklad nikoli (jako ve vládní osnově)
pátý díl, nýbrž desátý
díl mimořádného výtěžku.
Nový odstavec (označený jako druhý)
vsunut byl proto, aby byli zejména drobní majitelé
lesů, kteří pro omezenost lesního
majetku nemohou hospodařiti podle obmýtného
plánu a rubají dříví nikoli
každý rok, nýbrž vždy až po
uplynutí několika let, ušetřeni neodůvodněné
progrese daňové.
Podle navrhované stylisace - odst. 2, a 3. jsou účastni
výhod tam uvedených pouze majitelé nebo pachtýři
lesní půdy, nikoli však ti, kteří
koupili zásobu dříví "na stojato".
Výpočet v § 22 označených druhů
mimořádných příjmů,
které jsou výsledkem několikaleté
činnosti, jest taxativní. Mimořádnými
příjmy podle odst. 1. rozumějí se
jednorázové příjmy z vědecké,
umělecké neb spisovatelské činnosti,
pokud se tato vymyká z rámce pravidelné činnosti
příjemcovy. Činnost po několik roků
trvající rozumí se činnost, trvající
aspoň dvě plná léta.
Význam ustanovení odstavce 1. vynikne z tohoto příkladu:
Poplatník, povoláním spisovatel, měl
důchod:
a) ze služebních požitků (jako redaktor časopisu) po odečtení přípustných srážek (paušálu)........ | 24.000 Kč, |
b) z proměnlivých příjmů ze spisovatelské činnosti (bez mimořádného příjmu).. | 12.500 Kč; |
c) z mimořádného příjmu za sepsané samostatné dílo; o kterém pracoval po 25 měsíců (t, j. dvě plná léta a měsíc)... | 50.000 Kč. |
Na celkový důchod... | 86.500 Kč |
připadla by podle § 18 daň.. | 5.350 Kč. |
Podle ustanovení § 22, odstavec 1., předepíše
se však daň takto:
Důchod ad a)..... | 24.000 Kč, |
" ad b)..... | 12.500 Kč, |
" ad c) jedna polovina z 50.000 Kč....... | 25.000 Kč. |
Na důchod... | 61.500 Kč. |
t. j. na ostatní důchod zvýšený o polovinu mimořádného příjmu připadá podle § 18 daň... | 3.220 Kč. |
Z této daně připadá poměrně na celkový důchod.... | 86.500 Kč |
podle úměry
Daň činí tedy 4528 Kč.
Dosah daňové výhody, která vzejde
poplatníkovi v důsledku nově připojeného
odstavce 2. § 22, jest patrný z tohoto příkladu:
Poplatník měl důchod:
a) z pozemků..... | 10.000 Kč, |
b) z občasné (6leté) poruby | 6.000 Kč. |
Na celkový důchod... | 16.000 Kč |
připadla by - nebýt nového odstavce 2. - podle § 18 daň | 400 Kč. |
Vzhledem 1 ustanovení odst. 2., § 22, předepíše
se však daň takto:
Z důchodu ad a) 10.000 Kč.. | daň 160 Kč, |
z důchodu ad b) 6.000 Kč.. | " 60 Kč, |
tedy celkem | 220 Kč, |
takže výhoda, plynoucí z odstranění progrese, činí... | 180 Kč. |
Zda jde v určitém případě o
mimořádnou porubu ve smyslu odst. 3., při
níž celkově dosažený výtěžek
podstatně přesahuje pravidelný užitek,
náleží posouditi úřadu nebo daňové
komisi. Za mimořádnou porubu lze pokládati
jen porubu, přesahující pravidelnou míru,
dovolenou schváleným lesním plánem.
Za mimořádnou však nelze pokládati takovou
porubu lesní, při níž byly vypláceny
toliko nashromážděné dřevní
úspory povstalé tím, že v dřívějších
letech nebyl buď vůbec neb jen z části
kácen normální roční přírůstek
dříví, vyplývající podle
lesního hospodářského plánu.
Způsob stanovení zvýhodněné
sazby ve smyslu odstavce 3. § 22 vysvitne z tohoto příkladu:
Poplatník měl důchod:
a) z polního hospodářství. | 40.000 Kč, |
b) z lesního hospodářství pravidelný užitek, rovnající se normálnímu ročnímu přírůstku dříví.......... | 10.000 Kč, |
c) výtěžek z mimořádného kácení lesů...... | 150.000 Kč. |
Na celkový důchod.. | 200.000 Kč |
připadla by podle § 18 daň.. | 19.600 Kč. |
Podle ustanovení § 22, odstavec 3. předepíše
se však daň takto:
Důchod ad a)..... | 40.000 Kč, |
" ad b)..... | 10.000 Kč, |
" ad c) jedna desetina ze 150.000 Kč...... | 15.000 Kč. |
Na důchod... | 65.000 Kč, |
t. j. na ostatní důchod zvýšený o desátý díl mimořádného výtěžku připadá podle § 18 daň | 3.500 Kč. |
Z této daně připadá poměrně
na celkový důchod 200.000 Kč, podle úměry:
Poplatník zaplatí na dani 10.769 Kč místo
19.600 Kč.
Tato ustanovení jsou v těsné spojitosti s
u stanovením § 4, které dosavadní pramenovou
theorii opouští a zdaňuje v tom onom roce skutečně
dosažený důchod, nehledíc ke stavu nebo
trvání důchodového pramene.
K jednotlivým těmto paragrafům třeba
ještě poznamenati:
Novým vznikem daňové povinnosti ve smyslu
§ 23 sluší rozuměti nový vznik
zásadní daňové povinnosti. Ten nastane
zejména tím, když se stane osoba dosud československé
berní výsosti nepodrobená, této výsosti
podrobenou tím, že se přistěhuje do
tuzemska, že počne pobyt v tuzemsku za výdělkem,
nebo že pobývá déle jednoho roku v tuzemsku,
anebo posléze tím, že přestane u ní
důvod k osobnímu osvobození (na př.
nezletilý příslušník rodiny z
domácnosti rodiny vystoupí).
Zánikem daňové povinnosti ve smyslu §
24 rozumí se pak zánik zásadní daňové
povinnosti. Ten nastane zejména, když osoba podrobená
dosud československé berní výsosti,
vystěhováním, se z Československa,
nebo tím, že nastane u ní důvod k osobnímu
osvobození, přestane býti podrobenou československé
berní výsosti, dále když poplatník
zemře a dědicové nabudou užívání
pozůstalosti.
Oznamovací povinnost stanovená v § 27 nastává
jen tehdy, jde-li o nový vznik aneb úplný
zánik zásadní daňové povinnosti
(§§ 23 a 24); nenastává tudíž
povinnost oznámení úřadu, jestliže
osoba daňové výsosti československé
zásadně už podrobená, avšak podle
§ 3 od daně osvobozená nabude důchodu
v poplatné výši, nebo naopak, když důchod
osoby dosud zdaňované klesne dočasně
pod minimum dani podrobené. Rovněž nastane-li
počátek daňové povinnosti nabytím
poplatných služebních požitků,
které jsou podle § § 28 až 44 podrobeny
dani důchodové, nebude se oznámeni konati.
Lhůta k podání zmíněného
oznámení se počítá od okamžiku
přistěhování, od počátku
pobytu za výdělkem, od dokončení jednoročního
pobytu, od okamžiku, kdy přestal důvod k osobnímu
osvobození, aneb jde-li o oznámení zániku
daňové povinnosti, počítá se
lhůta od okamžiku vystěhování,
od okamžiku, kdy přestal důvod k osobnímu
osvobození nebo posléze ode dne úmrtí
poplatníka (povinnost dědiců).
Prodloužení lhůty k oznámení
vzniku resp. zniku daňové povinnosti z 15 dnů
na 30 dnů bylo shledáno potřebným
v zájmu poplatnictva.