Hlava I. vládního návrhu pojednává
o dani důchodové. Takto totiž přezvána
byla dosavadní daň z příjmu, poněvadž
podle důvodové zprávy k vládnímu
návrhu je tento název věcně správnější
(důchod = souhrn veškerých příjmů)
a jazykově přiléhavější.
Pojmově, jmenovitě systematicky však nebylo
na této dani mnoho měněno; ustanovení
o této dani byla v podstatě přejata z dosavadního
zákona o osobních daních z r. 1896. Jak ministerstvo
financí ve svém odboru III., tak komise parlamentární
sestavená z kruhů parlamentních a znaleckých
ku předběžným poradám, uvažovala
o tom, zda by se náš daňový systém
neměl přizpůsobiti daňovému
systému západoevropskému (Francie, Belgie),
kde vyměřuje se důchodová daň
z úhrnného důchodu progresivní sazbou,
tak zv. l'impôt géneral sur le revenu a vedle toho
z jednotlivých složek celkového důchodu,
t. j. z důchodu z pozemků, budov a živností
a kapitálu, vyměří se zvláštní
přirážka pevným procentem, tak zv. l'impôt
cédulaire, jako náhrada za zvláštní
daně výnosové (pozemkovou, domovní,
výdělkovou, rentovou). Ačkoliv vládní
návrh projevuje tendenci vytvořiti z daně
důchodové daň hlavní, přece
nepřistoupil na tuto radikální změnu
v celém našem daňovém systému
a to proto, že naše poměry hospodářské
a valutární nejsou ještě na pevném
a trvalém základě a vedle toho nemáme
řádné a spolehlivé statistiky, abychom
mohli přesně vypočísti, co by daně
podlé nového systému vynesly; následkem
těchto překážek zásadní
změna daňového systému žádala
by velmi dlouhé přípravy. Poněvadž
však všeobecně byla uznávána potřeba
snížení daně jmenovitě odstraněním
tak zv. válečných přirážek,
a to v době co možno nejkratší a poněvadž
vzhledem k poměrům na Slovensku a Podkarpatské
Rusi a vzhledem k roztříštěnosti zákonodárství
v přímých daních byla nutna unifikace
a kodifikace, a to v době nejbližší, bylo
upuštěno od každé zněny systému
a proto i v důchodové dani vzat byl za základ
systém zákona z r. 1896. Mohlo se to provésti
tím spíše, že uvedená ustanovení
téměř 30letým užíváním
v Čechách, na Moravě a ve Slezsku se vžila
u všech vrstev obyvatelstva. Poněvadž zákonem
z 12. srpna 1921, č. 294 Sb. z. a n. byla na Slovensku
a Podkarpatské Rusi zavedena stejná sazba a stejné
daně prosté minimum, byla potřebná
unifikace daně z příjmu na základě
starého rak. zákona velmi usnadněna. Daň
důchodová vychází z ryzího
skutečného důchodu; zjišťovaného
z hrubého důchodu po odpočtení všech
k jeho dosažení, zabezpečení a udržení
učiněných výdajů, a to na každý
rok, ježto se daň musí přizpůsobiti
všem změnám ať příznivým
ať nepříznivým, jimž důchod
rok od roku podléhá. Daň tato zastihuje hospodářský
subjekt podle jeho celkové hospodářské
situace, jak se ukazuje v důchodech, v závazcích
a v ostatních osobních poměrech, působících
na jeho hospodářskou sílu. Proto jedině
při této dani, jež postihuje celkový
důchod, lze stanoviti daněprosté minimum,
t. j. hranici, do které důchod nesvědčící
již o daňové nosnosti; se osvobozuje; jen při
této dani lze provésti progresivní vybudování
sazeb, jež ulehčuje malým a zatěžuje
důchody větší; jen při této
dani lze přihlížeti k úrokům
z dluhů a jiným břemenům a pak k těm
všem osobním individuelním zvláštnostem
každého zdaňovaného subjektu (osoby
samy o sobě stojící, rodina, počet
dětí, výdělek členů
rodiny atd.). Tyto přednosti daně důchodové
přivodily, že rozpočtový výbor
zůstal sice zásadně při staré
konstrukci staré daně z příjmu - dnes
důchodové, ale hledí zároveň
daň tuto dále vybudovati, aby v budoucnosti opravdu
mohla býti daň tato základen nového
daňového systému.
Přes uvedené již přednosti nevykazuje
tato daň těch výtěžků,
jež by zasluhovala. Podle statistiky z Čech, Moravy
a Slezska (na Slovensku a Podkarpatské Rusi nemáme
bezpečných dat) bylo v těchto zemích
poplatníků daně důchodové
v roce 1898 242.307, t. j. 2.64% obyv.,
v roce 1913 610.429, t. j. 5.99% obyv.,
v roce 1920 727.062, t, j. 7.26% obyv.,
1898 | 719.18 | 83.35 | 11.59 | 65.70 | 9.14 | 205.30 | 28.55 | 247.70 | 34.44 | 98.70 | 13.73 | 18.30 | 2.55 |
1913 | 1.804.47 | 182.61 | 10.12 | 148.68 | 8.24 | 506.33 | 28.06 | 787.65 | 43.65 | 158.25 | 8.77 | 20.93 | 1.16 |
1920 | 9.939.85 | 2.585.36 | 26.01 | 169.97 | 1.71 | 3.514.73 | 33.56 | 3.205.60 | 32.25 | 348.89 | 3.51 | 115.30 | 1.16 |
Z předložené tabulky patrno, že vývoj
daně důchodové nepostupuje úměrně
při všech pramenech důchodových. Není
přece možno, aby odvozený důchod ze
služebních plátů podle stavu z r. 1911
(40.93%) rovnal se Percentuelně i absolutně celému
důchodu ze samostatných podniků a kapitálového
jmění dohromady (29.05% 12.19%). Kde jsou příčiny?
Jistě v prvé řadě v komplikovanosti
a různotvárnosti základu. Zachytiti důchod
chalupníka, živnostníka, obchodníka,
statkáře, továrníka, velkostatkáře
k tomu je jistě potřebí tak různorodých
znalostí našeho hospodářského
života, že se zřídka jen sejdou tyto znalosti
v jedné osobnosti. Vedle toho i řízení
ve věcech daňových musí býti
zdokonaleno. Nestačí ovšem zákon; administrativní
státní aparát musí býti vyzbrojen
takovými kvalifikovanými silami a takovými
technickými prostředky, aby i bez zakročení
trestního mohl se dopátrati materielní pravdy
- jedním slovem, nutno vybudovat náležitě
daňovou techniku.
Konečně naříkala si důvodová
zpráva i na nesprávné a nízké
přiznávání. Nechci tento zjev popírati,
ale chci jej vysvětliti. Jestli sazba důchodové
daně stálými válečnými
přirážkami rostla nad skutečnou nosnost
hospodářských subjektů, jestli vedle
toho i daň výdělková přemáhala
svou tíživostí platební schopnost naší
výroby a obchodu, pak není sice úplně
omluvitelnou, ale jistě vysvětlitelnou obrana ohrožené
výroby v nižších přiznávkách.
Aby v těchto věcech mohla nastati náprava,
žádali jsme, aby daň důchodová
byla snížena ne o 40%, ale o 50%, tak, jak to činila
v posledním stadiu studie předešlého
ministra financí inž. Bečky. Nebylo nám
vyhověno; ale slíbeno finanční správou,
že při výdělkové dani za to půjde
finanční správa se sazbami dolů. V
té věcí opravdu sám bylo částečně
vyhověno.
Proti celé předloze o daňové reformě,
i proti usnesení rozpočtového výboru
vznesena byla námitka nesociálnosti, ba reakčnosti.
Tuto nespravedlivou kritiku nejlépe vy vrací právě
konstrukce daně důchodové. Zásada,
aby pokud možno každý platil daň, je vlastně
důsledkem politické demokracie, je to rub občanských
práv. Je-li daňové břemeno rozloženo
pokud možno na nejširší vrstvy obyvatelstva;
připoutávají se tyto vrstvy k veřejnému
životu a zvláště k hospodářské
jeho stránce. Vzroste tím ve veřejném
našem životě potřebná hospodárnost.
Zákon ovšem s náležitou pečlivostí
mění nosnost každého daňového
subjektu. Při důchodech mzdových do 23.550
Kč stanoví se sazba nízká, počínající
toliko 1/8%, a způsob vybírání je
také nejméně tíživý; je
to způsob, kterého užívá odborová
organisace při vybírání svých
příspěvků. Toto srážení
provádí se u všech gážistů,
tedy nejen u dělníků, ale i u úředníků
a zřízenců jak aktivních, tak pensionovaných.
Úprava nezdaněného minima je provedena opravdu
spravedlivě tak, aby všechny individuelní,
jmenovitě rodinné poměry daňového
subjektu byly respektovány.
Sazby jsou sníženy průměrně o
40% a v nižších sazbách sleva dosahuje
i 50%; z toho všeho je viděti, jak zákon dbá
sociální spravedlnosti.
Při hrubém důchodu 7000 Kč platil
dosud svobodný i ženatý neb ženatý
s 1 dítětem 108 Kč, ženatý s
2 dětmi 96 Kč, dnes nebude platit při tomto
důchodu nikdo.
Při důchodu 8200 Kč platil dosud ať
svobodný, ať ženatý bez dětí
nebo s 1 dítětem 162 Kč, podle osnovy bude
platiti 106 Kč.
Při důchadu 9200 Kč platil dosud ať
svobodný, ať ženatý bez dětí;
nebo s jedním dítětem 195 Kč, podle
nového zákona bude platiti svobodný a ženatý
bezdětný 136 Kč; ženatý s jedním
dítětem 122 Kč, s 2 dětmi 95 Kč.
Při hrubém důchodu 11.000 Kč platil
dosud ať svobodný, ať ženatý bez
dětí; nebo s jedním dítětem
283 Kč, podle nového zákona bude platiti
svobodný a ženatý 1 dětný 190
Kč, ženatý a jedním dítětem
171 Kč, s 2 dětmi 133 Kč. Při hrubém
důchodu 12.000 Kč platil dosud ať svobodný;
ať ženatý bez dětí, nebo s jedním
dítětem 324 Kč, podle nového zákona
bude platiti svobodný a ženatý bezdětný
220 Kč, ženatý s jedním dítětem
198 Kč, ženatý s dvěma dětmi
154 Kč.
Při hrubém důchodu 16.000 Kč platil
dosud ať svobodný, ať ženatý bezdětný,
neb s jedním dítětem 594 Kč, podle
nového zákona bude platiti svobodný a ženatý
bezdětný 400 Kč, ženatý s 1 dítětem
360 Kč, ženatý s 2 dětmi 280 Kč.
Přikládám přehlednou tabulku sazeb
daně důchodové při hrubém důchodu
od 7000 Kč do 30.000 Kč, a to tak, že z tabulky
je zřejmo, kolik poplatník platil na dani důchodové
dosud a kolik bude platiti podle nového zákona.
Z uvedené tabulky je viděti, oč je zvýšeno
daně prosté minimum a jak právě v
nižších sazbách jsou značné
slevy v dani důchodové, jež někde dosahují
až 50%. Uváží-li se vedle toho, že
při příjmech do 23.550 Kč bude se
vybírati daň srážkou ve smyslu §
28 a násl., která bude činiti z hrubých
požitků od 10.000 Kč až do 20.000 Kč
pouze 1/8%, až asi 1% a při požitcích
od 20.000 Kč do 23.550 Kč od 1% do okrouhle %; vysvitne
z toho, že právě u těch nižších
platů, jak dělnických, tak zaměstnaneckých
a úřednických (pensisty v to čítaje)
bude daň ještě nižší.
V důchodové dani, jako ve všech ostatních
daních měl býti proveden důsledně
zákaz přesunu přímé daně
s jedné osoby na druhou. Toto ustanovení vyslovené
všeobecně v §u 341; dotýká se v
§u 17 důchodové daně citelně;
jmenovitě soukromých úředníků,
za které podle dosavadní praxe a padle kolektivních
smluv platili daň zaměstnavatelé, takže
ve výši vypláceného platu nebyla obsažena
daň, ale správně vzato, měl vlastně
úředník o to vyšší plat,
co činila daň, kterou za něho zaměstnavatel
platil; Kdyby nyní na ráz uloženo bylo úředníkovi,
aby si sám daň platil, pak by se to nesrovnávalo
s dnešními mzdovými poměry soukromého
úřednictva, poněvadž při jich
vyměřování bylo vždy počítáno
s tím, že zaměstnavatel za úředníka
daň zaplatí. Nelze, než souhlasit s tou zásadou,
kterou vyslovil ministr financí, že každý
poplatník má cítiti tíhu daně
sám; poněvadž jen tím je hospodářsky
spjat se státem a má zájem, aby ve státě
se pokud možná šetřilo, poněvadž
výdaje také na něho doléhají.
Přecházíme-li však k těmto novým
zásadám; pak nutno poskytnouti určitou lhůtu
k tomu, aby se hospodářské, jmenovitě
mzdové poměry těmto novým zásadám
přizpůsobily. Proto bylo usneseno, že ustanovení
tato (§ 341 a § 17, č. 6) nabudou účinnosti
teprve za 5 let po vyhlášení tohoto zákona.
Tím je dána dostatečná lhůta
k tomu, aby mzdové a platové poměry buď
v kolektivních smlouvách; nebo individuelními
úmluvami upravily se tak; aby výška mzdy stanovena
byl s ohledem na to, že zaměstnanec bude platiti daň
ze svého. Lhůta 5 roků stačí
k tomuto přizpůsobení se novým zákonodárným
poměrům.
Tolik všeobecně k dani důchodové. K
jednotlivým ustanovením této daně
budou přičiněny poznámky a vysvětlení
v části zvláštní.
§ 1 jedná všeobecně o povinnosti k dani
důchodové. Dani důchodové jsou podrobeny
zásadně jen fysické osoby. Jedinou výjimku
činí neodevzdané pozůstalosti (§
1, bod 4); tyto jsou totiž vlastně pokračováním
daňové povinnosti zemřelého.
Zákon zásadně nečiní rozdílu
mezi příslušníky čs. republiky
a cizími státními občany, takže
jsou všichni v témž rozsahu dani podrobeni, účelem
ustanovení 2. věty bodu 1. jest zabrániti
dvojímu zdanění s cizími státy,
pokud tu není zvláštních úmluv
o zamezení dvojího zdanění.
Výpočet teritoriálně na tuzemsku vázaných
pramenů v bodu 2. lit. a) jest taxativní.
Tento paragraf obsahuje ustanovení o osvobození
od daně důchodové.
Osvobozeni exteritoriálních osob se váže
nyní správně na podmínku, že
cizí státy v tomto směru uznávají
reciprocitu ohledně československých funkcionářů.
Osvobození to jest nyní rozšířeno
i na příslušníky rodin jmenovaných
osob.
Tato ustanovení odpovídají §u 1 zákona
ze dne 9. listopadu 1922, č. 331 Sb. z. a n., o úpravě
osvobození osob exteritoriálních od státních
daní.
Bod 3. Osvobození osob vojenských a četnických
v činné službě bylo stanoveno již
ustanovením § 140, odst. 6. platového zákona
ze dne 24. června 1926, č. 103 Sb. z. a n. Podle
toho budou osvobozeny od daně důchodové z
požitků z vojenské činné služby
plynoucích jak osoby (mužstvo), konající
presenční (§ 17 branného zákona
ze dne 19. března 1920, č. 193 Sb. z. a n.) nebo
další (§ 19 branného zákona) činnou
službu a všechny osoby v záloze konající
činnou službu podle §§ 22 a 27 bran. zák.,
tak i všechny kategorie důstojníků a
rotmistrů, krátce všichni vojenští
gažisté a pak gažisté četničtí;
ovšem ale zůstane dani důchodové podroben
u všech těchto osob celý jiný důchod,
t. j. celý důchod kromě služebních
pažitků z činné služby. Nejsou-li
osoby uvedených kategorií v činné
službě, jsou ovšem podrobeny dani důchodové
i ze svého služebního příjmu.
Přídavky za zranění jsou již
§ 73 zákona ze dne 17. února 1922, č.
76 Sb. z. a n., od daní osvobozeny a přejímá
se tedy toto osvobození do bodu 4. Přídavky
za zranění jsou vždy osvobozeny, ať je
dostávají osoby vojenské v činné
službě anebo osoby z branné moci již propuštěné.
Naproti tomu jsou důchodové dani podrobeny příjmy
válečných poškozenců podle zákona
ze dne 20. února 1920, č. 142 Sb. z. a n. a ze dne
25, ledna 1922, č. 39 Sb. z. a n.
Ustanovení bodu 5 dáno do zákona proto, že
jsou někteří státní zaměstnanci
vyloučeni podle specielních zákonů
z práva volebního do Národního shromáždění,
a jest tedy spravedlivo, aby byly tyto osoby současně
osvobozeny od povinnosti platiti důchodovou daň
ze svých služebních požitků, jež
jim státní pokladna vyplácí. Toho
času jsou to župané a okresní náčelníci,
kteří nemohou býti podle § 20, odst.
5. ústavní listiny členy Národního
Shromáždění. županům a okresním
náčelníkům jsou v tomto směru
na roveň postaveni v zemích, kde dosud župní
zřízení zavedeno není (v tak zv. historických
zemích) přednostové politických úřadů
prvé a druhé stalice, právě tak jako
na Podkarpatské Rusi přednostové služnovských
úřadů.
Pojem "daně prosté minimum" není
a nikdy nebyl totožným s pojmem "existenční
minimum", a jest nutno, aby tyto dva zcela rozdílné
pojmy nebyly ztotožňovány, jak se v obyčejném
životě zhusta děje. Daně prosté
minimum naznačuje hranici, do které se menši
a malé důchody od daně vůbec osvobozují,
jednak, ježto se v těchto vrstvách důchodových
nepředpokládá už daňová
způsobilost, a jednak; ježto by tato způsobilost
mohla býti vyjádřena - i kdyby zde byla -
jen daňovými částkami tak malými,
že by se jejich ukládání a vybírání
setkávalo se značnými obtížemi
technického rázu a nebylo by úměrným
nákladům spojeným s jejich uložením
a vybráním. Proto nutno předem odmítnouti
všechny snahy, aby byla od daně osvobozena taková
částka, jíž jest k uhájení
životní existence potřebí.
Stát poskytuje svým občanům ochranu
jejich osoby i majetku, poskytuje jim prostředky k výchově
a vzdělání a nechává je participovati
na všech veřejných zařízeních.
Občan si musí býti na druhé straně
vědom toho, že má ke státu, který
jej chrání a jeho duševní i tělesný
vývoj podporuje, určité poVinnosti. K těmto
povinnostem náleží především,
aby každý občan přispíval k hrazení
nákladů; spojených s vykonáváním
veřejné správy, podle své možnosti,
což se děje v moderních státech odváděním
daní. Placení daní nesmí býti
občany pokládáno pouze za nepříjemné
břímě, nýbrž musí býti
pokládáno za první státoobčanskou
povinnost. Placení daní má též
ráz výchovný, připomínajíc
občanům, že nemá vůči
státu jenom práv, nýbrž že má
k němu též povinnosti. Vědomí,
že občan plní věrně své
povinnosti ke státu, posiluje jeho sebedůvěru;
staví jej na roveň ostatním daň platícím
občanům a utužuje svazek mezi občanstvem
a státem. Je-li každý povinen zaplatiti svůj
dluh soukromému věřiteli, tím spíše
jest povinen uspokojiti stát, který jest jeho nejpřednějším
věřitelem. Jest zřejmo, že mají
míti občané, požívající
stejných práv, též stejné povinnosti.
Z tohoto hlediska vzato, nemělo by býti občana,
který by se vzpíral plniti své povinnosti
ke státu, a měl by tudíž každý
občan platiti určitou daň. Nežádá-li
se pouze z technických důvodů od nejmenších
poplatníků daně, nesmí se této
okolnosti využívati k tomu, aby okruh poplatníků
byl co nejvíce zúžen.
Daně prosté minimum činilo původně
1200 K a bylo v roce 1914 zvýšeno na 100 K. Mimořádné
poměry zaviněné válkou, hlavně
ohromný pokles ceny peněz a z toho vyplývající
snížení životní úrovně
způsobily, že muselo býti přikročeno
k dalšímu zvýšení daně prostého
minima na 4800 Kč v roce 1920 (zákon č. 313/20
Sb. z. a n.) a na 6000 Kč v roce 1921 (zákon č.
336/21). Od té doby se ovšem drahotní poměry
trvale zlepšily a bylo by tedy zajisté oprávněno,
kdyby daně prosté minimum bylo přiměřeně
sníženo. Zvyšuje-li osnova přes to daně
prosté minimum na 7000 Kč a u poplatníků
s četnějším počtem příslušníků
rodiny na částky ještě vyšší;
činí tím dotčeným poplatníkům
velmi značný ústupek, jdoucí až
na nejzazší hraníce možnosti. Pro toto
osvobození jest rozhodným i při důchodech,
jež netrvaly celý rok; důchod v tomto roce
skutečně docíleny, a tedy ne, jako dosud,
důchod přepočítávaný
na částku celoroční. Tato poslední
změna souvisí se zrušením pramenové
teorie dosud platné (§ 4).
Dále třeba zdůrazniti; že ustanovení
§ 3 nelze co do otázky daňového zatížení
posuzovati samo o sobě, nýbrž v těsné
souvislosti s §§ 5, 20, 21, po případě
pokud jde a vrstvy poplatníků žijících
z mezd a platů, ve spojitosti s §§ 28 a dalšími,
poněvadž teprve tímto srovnáním
vysvitne, že se nejen daně prostým minimem,
nýbrž i dalšími ještě ustanoveními
vychází vstříc těm, kdož
mají nižší příjem.
Změna v odst. 1. jest jednak v důsledku zvýšení
daně prostého minima pro rodinu již, se dětmi
(typická rodina) ze 7000 Kč na 8200 Kč a
jednak v důsledku škrtnutí slov vládního
návrhu "nehledíc k druhému manželu".
Ježto jest tím automaticky započtena do původního
počtu; týkajícího se jen dítek,
i manželka, bylo nutno ve vládní osnově
stanovený počet příslušníků
rodiny, který jest podle zákona rozhodný
pro výši minima; zvýšiti v pozměňovacím
návrhu výborem přijatém vždy
o jednoho. Věcně zůstává v
tomto směru původní stav nezměněn.
Ve vládní osnově stanovené minimum
13.000 Kč při rodině se 6 dětmi odpadá
proto; že v důsledku současně přijaté
změny v § 20, odst. 1., lit. a) budou poplatníci
se 7 příslušníky rodiny osvobozeni i
při celkovém důchodu až do 26.000 Kč.
Dodatek týkající se vdovců (vdov)
jest nutný proto, aby nebyl poškozen vdovec (vdova),
jejichž hospodářská situace se ovdověním
pravidelně nijak nezlepšuje. Účelem
tohoto výjimečného ustanovení bylo
nadlehčení vdovcům (vdovám), kteří
pro tento svůj stav jsou bez pomocné ruky druhého
člena manželské dvojice; a tedy dráže
žijí. Proto platí toto výjimečné
ustanovení jen pro skutečné vdovce (vdovy);
kdyby tedy, vdovec (vdova) žil ve faktickém spolužití
nelze mu této výhody přiznati.
Osoby, které v tuzemsku nejsou podle § 1 podrobeny
dani veškerým důchodem, jsou od daně
důchodové osvobozeny jen tehdy; prokáží-li;
že veškerý jejich důchod, to jest jak
důchod v tuzemsku dani podrobený tak i důchod
v cizině dani podrobený; nepřesahuje minima
v odst. 1. uvedeného. Přesahuje-li veškerý
důchod takových osob daně prosté minimum;
ale důchod tuzemský sám o sobě minima
nepřevyšuje; zdaní se tuzemský důchod
sazbou v § 18 uvedenou.
§ 4 přináší dvě význačné
novoty. První - povahy úplně formální
- jest v tom, že bude základem daně na určitý
kalendářní rok, který bude zároveň
rokem berním, důchod tohoto roku, kdežto dosud
byl zdaňován na berní rok důchod roku
předcházejícího. Dosavadní
stav zavdával příčiny ke stížnostem
mnohým poplatníkům, kteří nechtěli
rozuměti tomu, že mají na určitý
rok platiti daň, ačkoliv v tomto roce neměli
již žádného důchodu. Zapomínali
ovšem, že se zdaňuje důchod z roku předcházejícího.
Takové omyly nebudou v budoucnu možné, poněvadž
bude poplatník platiti daň za ten rok; ve kterém
měl důchod. Vyměření daně
bude se arci moci provésti, až důchod toho
onoho roku. berního bude znám, t. j. až tento
rok projde. Aby státní pokladna než bude vyměření
daně provedeno nezůstala úplně bez
příjmů, bylo nutno zavésti placení
daně předem (§§ 269 a 270). Tyto platy
činí splátky na daň, která
bude teprve v budoucnu vyměřena, a započtou
se do konečné náležitosti.
Druhá podstatná změna, kterou § 4 přináší,
jest opuštění t. zv. pramenové theorie.
Tato záležela v tom, že na určitý
berní rok mohly býti zdaňovány jen
takové důchody, jejichž pramen na počátku
roku zde byl, tyto však i tehdy, jestliže v tomto roce
zanikly. Oprávněnost takového postupu byla
odůvodňována zejména úvahou,
že poplatník jest nejschopnějším
platiti, pokud má pramen důchodu. To jest sice theoreticky
správné; avšak prakse ukázala, že
i tato theorie selhává v případech,
ve kterých poplatník na počátku roku
měl důchodový pramen který později
- avšak dříve než poplatník obdržel
daňový předpis zanikl. Na druhé straně
měla pramenová theorie vážné
vady. Jedna byla v tom, že za vlády pramenové
theorie pravidelně nikdy nebyl postižen skutečný
důchod, jehož poplatník za trvání
své berní povinnosti dosáhl. Neboť na
první rok berní povinnosti mohl býti zdaňován
pouze t. zv. pravděpodobný důchod berního
roku, ježto skutečný důchod v čase
ukládání nebyl a nemohl býti znám.
Za to důchod roku, v němž důchodový
pramen zanikl, nebyl zdanění vůbec podroben.
Tento postup poškozoval jednou stát; jednou poplatníka
podle toho, v jaké relaci byl důchod počátečný
a důchod konečný. Další vadou
pramenové theorie bylo, že důchod z pramene,
který vznikl po počátku berního roku;
avšak zanikl před jeho projitím, nemohl býti
vůbec zdanění podroben. Tato vada bylá,
zvláště těžce pociťována
za války, kdy poplatníci, provozující
výnosný obchod pouze po část roku,
nezaplatili ani haléře daně; ač dosáhli
značných zisků. Pro důchody, které
nebyly vázány na určitý pramen důchodu
(jako na př. loterní výhry), nemohla pramenová
theorie vůbec přijíti v úvahu. Pramenová
theorie vedla také k částečnému
dvojímu zdanění, a to v těch případech,
kdy byl z jednoho důchodového pramene, aniž
tento úplně zanikl, opatřen jiný,
nový pramen důchodu. Tak na př. koupil-li
někdo v prosinci 1922 ze svého bankovního
vkladu dům, byl zdaněn na rok 1923 z celoročního
pravděpodobného důchodu z tohoto domu a z
úroků, které vklad v roce 1922 skutečně
vynesl, poněvadž na počátku berního
roku byly zde dva prameny důchodu (vklad a dům).
Při zdaňování skutečně
dosaženého důchodu; jak je návrh zákona
zavádí, zmíněné vady nastati
nemohou. Poplatník zdaní pouze důchod, jehož
skutečně dosáhl, lhostejno, kdy pramen důchodu
vznikl nebo zanikl, jak dlouho trval či měnil-li
se. Předpokládajíc, že důchod
bude zcela správně přiznán; zaplatí
poplatník za celou dobu trvání své
poplatnosti daň jen z toho důchodu, jehož skutečně
za celou tuto dobu dosáhl. Poškození některé
strany (státu neb poplatníka) bude vyloučen.
Zvláštní přednost, která byla
pramenové theorii přisuzována, že jest
totiž poplatník nejschopnějším
platiti; pokud pramen příjmový má,
podrží svou platnost i po zrušení pramenové
theorie. Neboť ve skutečnosti bude poplatník
pravidelně delší dobu držeti důchodový
pramen (rolník hospodářství, obchodník
podnik atd.). Po tuto dobu bude jeho platební schopnost
stejna; ať již platí theorie pramenová
čili nic. Pro - ostatně poměrně řídké
- případy, kdy pramen důchodu zaniká
nebo mění svého držitele, ani pramenová
theorie nemohla zabrániti případné
nedobytnosti daně později předepsané
a proto možno směle řící, že
opuštěním této theorie skoro ničeho
neztrácíme, za to však nejen co do daňové
spravedlnosti, nýbrž i co do zjednodušení
ukládacího řízení mnoho získáváme,
poněvadž se stávají zrušením
ramenové theorie dosavadní ustanovení §§
227 až 232 zák. o os. daních bezpředmětnými.
Důchodem skutečně dosaženým podle
odst. 1. rozumí se úhrn všech dosažených
dílčích příjmů po odečtení
přípustných srážek (§ 7),
ať poplatníku plynuly po celý rok nepřetržitě
nebo jen po jednu část roku nebo po více
částí roku s přerušením
nebo bez přerušení a ať měly ráz
trvalých neb dočasně se opakujících
nebo jen jednorázových příjmů
(na př. výhry na los).
Odstavec 2. § 4 rozvádí myšlenku zdanění
podle obchodních, s kalendářním rokem
se nekryjících závěrek poplatníkových,
která v hrubých obrysech byla již obsažena
v dosavadním § 156; odst. 4. Ustanovení, že
změna jednou zvoleného obchodního období
jest, pokud jde o platnost tohoto období pra ukládání
daně, vázána souhlasem vyměřovacího
úřadu, má čeliti zneužívání,
ke kterému dosavadní znění §
156, odst. 4., v praksi vedlo a které záleželo
v tom, že poplatník mohl libovolně a kdykoli
obchodní období měniti a tím podle
toho, jak se mu to daňově hodilo, přesunouti
zisky, resp. ztráty z jednoho období do druhého.
Úřad zpravidla projeví souhlas se změnou
bilančního období, jen když to bude
u poplatníka věcně odůvodněno,
t. j. kdy bude změna vyhovovati hospodářským
poměrům toho kterého podniku a když
současně nebude touto změnou včasné
zdanění znemožněno nebo státní
pokladna poškozena; poškození to by mohlo nastati
zejména u poplatníka, který častěji
bilanční období mění, aby tím
vykonával vliv na bilanční výsledek.
Odstavec 3. jest dalším důsledkem zrušení
pramenové theorie, jakož i změny dosavadních
ustanovení v tom smyslu, že důchod kalendářního
roku jest základem daně na týž rok vyměřené.
Jako poměry; o nichž tento odstavec jedná,
přichází v úvahu zvláště
bydliště poplatníka a stav jeho rodiny a dlužno
k těmto poměrům přihlížeti
podle jejich stavu koncem toho kterého kalendářního
roku, po případě, zanikla-li daňová
povinnost dříve, podle stavu při jejím
zániku.
Široké znění dosavadního 1. odstavce
§ 15 ve spojení s následujícími
výjimkami působilo v praksi značné
obtíže a vedlo ke stálým konfliktům
s poplatníky, kteří si vykládali po
svém způsobu, kdo jest neb není příslušníkem
domácnosti a který důchod společné
domácnosti plyne čili nic. Aby se takové
rozpory pokud možno zamezily; stanoví návrh
zákona striktně, že k důchodu hlavy
rodiny (místo dřívějšího
přednosty domácnosti) přičítá
se za všech okolností důchod příslušníků
rodiny, kteří jsou určitě označeni.
Za příslušníky rodiny pokládá
návrh zákona - jako v Německu - pouze druhého
manžela nebo osobu s hlavou rodiny fakticky spolužijící,
dále nezletilé descendenty; nevlastní děti
a schovance poplatníkovy, pokud s ním žijí
ve společenství domácnostním. Důchod
ascendentů poplatníkových a jeho zletilých
dětí nebude se přičítati, poněvadž
tyto osoby i když výjimečně žijí
v rodině poplatníkově - mají pravidelně
samostatný důchod, s nímž libovolně
nakládají, a bude proto spravedlivějším;
budou-li jim daně ukládány samostatně.
Vždyť právě přičítání
důchodu ascendentů poplatníkových
a jeho zletilých dětí bylo dosud předmětem
stálých stížností.
Z těchto důvodů právem omezuje návrh
zákona okruh osob, jichž důchod se má
přičítati, na příslušníky,
kteří pravidelně tvoří užší
rodinu. Důchod těchto osob bude však za všech
okolností přičítán, ať
už do společenství domácnostního
plyne čili nic (na př. je-li ukládán);
za to bude míti ovšem hlava rodiny právo žádati
na svém příslušníku náhradu
přiměřené částky daňové
(odstavec 4.).
Změnou stylisace odst. 2. zabraňuje se nejasnosti
v případech, kdy nemá hlava rodiny osobně
žádného důchodu. Dosavadní slova
v odst. 4., "pokládají se" mohla by býti
vykládána jako pouhá praesumpce při
zjišťování příslušníků
rodiny, což nebylo ovšem zamýšleno.
Služební požitky podle § 11 - ať přesahují
daně prosté minimum čili nic - nebudou nikdy
přičítány k důchodu hlavy rodiny,
poněvadž budou platiti pro tyto požitky zvláštní
ustanovení 28 a dalších.
Tvoří-li jednotnou domácnost jediná
osoba (jako samostatný muž svobodný neb bezdětný
vdovec; samostatná, neprovdaná neb ovdovělá
a bezdětná žena) jest samozřejmě
hlavu rodiny a tedy poplatníkem tato osoba.
Okruh příslušníků rodiny v odst.
4. naznačených jest užší nežli
okruh osob, na něž přísluší
hlavě rodiny snížení daně po
dle § 20.
Společenství domácnostní jest mezi
hlavou rodiny a osobami v odst. 4. uvedenými, žijí-li
tyto osoby s hlavou rodiny ve spotřebním společenství,
t. j. dostává-li se jim ukájení jejich
životních potřeb v rámci a z prostředků
tohoto společenství. Spotřební společenství
nevyžaduje nezbytně skutečného stálého
spolubydlení všech osob tvořících
skutečné spotřební společenství.
Není tedy na závadu, nenastalo-li skutečné
spolubydlení (na př. pro bytovou krisi) nebo bylo-li
dočasně skutečné spolubydlení
přerušeno (na př. odcestováním,
odchodem na studie, do učení, na léčení,
k výkonu vojenské služby a pod.).
Pro poplatníkův nárok na náhradu,
stanovený v odstavci 5., jest nerozhodno, byl-li spoluzdaněný
důchod příslušníka rodiny, na
němž se náhrady domáhá, v domácnosti
skutečně spotřebován čili nic.
Tento paragraf jedná o důchodech více osob,
pokud jsou ve spotřebním společenství.
Ustanovení o ručení korporací bylo
pojato do § 264, č. 5.
Obdobným jest ustanovení § 14 o příjmu
příslušejícím z nějakého
pramene několika osobám, aniž by tu bylo spotřebního
společenství. Změna stylisace je nutna vzhledem
k existenci zvláštních útvarů
na Slovensku a v Podk. Rusi, t. j. tak zvaných komposesorátů
a urbariátů. Důchody z těchto útvarů
budou se zdaňovati podle ustanovení tohoto paragrafu
potud, pokud komposesoráty (urbariáty) nejsou samostatnými
právnickými osobami. Je-li komposesorát (urbariát)
právnickou osobou, což bude nutno v každém
případě samostatně řešiti;
nebude komposesorát (urbariát) jako takový
dani důchodové podroben. Ovšem užitky,
které podílníci od této právnické
osoby skutečně obdrží, budou zdaněny
u těchto podílníků (podobně
jako u dividend placených akciovými společnostmi
atd.).
Dani podrobeným důchodem nejsou ve smyslu odst.
2. kapitálové náhrady za věcné
nebo jiné škody, tedy na př. kapitál
vyplacený za utrpěný úraz.
Příjmy z darování a podobných
věnování, na něž příjemce
neměl právního nároku, nejsou dani
podrobeným důchodem jen tenkrát, jsou-li
tyto příjmy skutečně mimořádnými.
Opakují-li se však s jistou pravidelností,
jsou dani podrobeny.
Majetkem, jehož zcizení má zákon v odst.
3. na mysli, rozumí se nikoli majetek v širším
smyslu jako úhrn všech věcných statků
někomu patřících (na př. splatné
kupony, sklizené polní plody), nýbrž
majetek v užším a zvláštním
smyslu jako výnosový pramen oproti výnosu
samému z něho docílenému.
Novými jsou ustanovení odstavců 4, a 5.
Dosud platný zákon ponechal otázku spekulačních
zisků vlastně volnému uvážení,
když pouze stanovil v § 159, odst. 3, že jest zisk
ze zcizení předmětů majetkových
příjmem, stalo-li se zcizení za provozování
výdělkového podniku nebo za provádění
obchodu spekulačního, aniž by řešil,
co jest rozuměti tímto obchodem spekulačním.
Mezeru tu snažila se vyplniti judikatura nejv. správního
soudního dvoru a vyřkla zásadu, že předpokladem
spekulativního zisku jest úmysl při koupi,
znovu prodati tutéž věc se ziskem. Měl-li
býti tedy takový zisk zdaněn, musil vyměřující
úřad v každém jednotlivém případě
prokázati, že tu byl již při koupi věci
tento zištný úmysl.
Provésti tento důkaz bylo ovšem zpravidla velmi
obtížným, ne-li zhola nemožným,
i když byl jinak tento zištný úmysl téměř
zřejmým.
A tak unikaly spravedlivému zdanění mnohdy
velmi značně a poměrně snadno a bez
risika docílené příjmy.
Proto bylo nutno stanoviti v odst. 4. praesumpci zákonnou,
dle níž se předpokládá, že
jde o spekulační obchod; byly-li zcizeny nemovitosti
do 2 let, a jiné předměty, zejména
cenné papíry, do 3 měsíců po
jich získání, leč by prokázal
poplatník opak.
Tím jest - a zajisté právem - přeneseno
důkazné břemeno o opaku na poplatníka,
což aspoň z části znemožní
další unikání skutečných
spekulačních zisků.
Uplynula-li ale od spekulační koupě do zcizení
doba delší než je shora stanovena, bude takový
spekulační zisk ovšem také zdaněn,
ale jen, prokáží-li vyměřující
úřady spekulační úmysl.
Nové znění jest oproti vládnímu
návrhu jasnější, naznačujíc
současně, že jest spekulačním
obchodem jen ten obchod, při němž byl již
při získání předmětu
tohoto obchodu úmysl předmět opět
se ziskem prodati. Spekulačními obchody jsou ovšem
všechny t, zv. diferenční obchody.
Odstavec 5. Podle odstavce 1. zahrnuje dani podrobený důchod
veškeré příjmy po odečtení
přípustných srážek, uvedených
v § 15. Mezi těmito srážkami jsou uvedeny
i ztráty, a to bez číselného omezení.
Lze tedy odečísti skutečné ztráty
odvětví jednoho i od příjmů
odvětví druhých. Podle odstavce 3. jsou dani
podrobeným důchodem i zisky ze zcizení majetkových
předmětů, stalo-li se tak za provádění
spekulačního obchodu. Nebýti tedy ustanovení
odstavce 5., bylo by lze odečísti ztráty
z jednotlivých spekulačních obchodů
nejen od výtěžků z jiných takových
obchodů; ale i od ostatních důchodů,
když by ztráty spekulační ve svém
celku převyšovaly celkové výtěžky
těchto obchodů. A tomuto důsledku byla nutno
čeliti výjimečným ustanovením
odstavce 5. jednak proto, že nemají požívati
spekulační obchody, jako obchody zvláštního
druhu a ne vždy národohospodářsky vítané
téže ochrany v daňových zákonech
jako pravidelné a národohospodářsky
žádoucí zdroje příjmů,
a jednak pro nebezpečí, že by bylo zneužíváno
zákonné praesumpce odstavce 4. i při nevýhodných
zcizeních nespekulačních ku domáhání
se odečtení takto utrpěných ztrát
od dani podrobených důchodů.