Uváděcí ustanovení, která zahrnují
celkem XVI článků, obsahují potřebná
ustanovení ohledně otázky, od kdy nová
úprava přímých daní počíná,
od kdy a do jaké míry zrušují se některé
staré předpisy, obsahují mimo to širokou
amnestii, některá ustanovení v oboru poplatků
a řeší konečně otázku
přesouvání daní.
Článek tento vypočítává,
které daně jakožto daně přímé
- se tímto zákonem upravují a rozděluje
je na dvě skupiny, t. j. 1. daň důchodovou
a 2. daně výnosové, a to všeobecnou
a zvláštní daň výdělkovou,
pozemkovou, domovní, rentovou, z tantiem a z vyššího
služného.
Článek II. vyslovuje zásadu, že veškeré
zákony, týkající se oboru přímých
daní, t. j. jednak vyměřování
jednak účtování, placení, vybírání
a zajištění se zrušují až
na výjimky taxativně vypočtené a nahrazují
se ustanoveními nového zákona. Článek
vypočítává, které zákony
zejména se zrušují.
V odst. 5. obsaženo jest přechodné ustanovení
týkající se účtování
daní.
Oproti vládnímu návrhu zákona byla
provedena změna v prvním oddílu odst. 1.
novým zněním, jehož důvod jest
jednak větší přesnost, jednak nutnost,
aby byla kryta též specielní ustanovení
v jednotlivých hlavách roztroušená a
v platnosti za chovaná na př.: v §§ 2,
č. 2., 53, 74, 126, č. 4., 342.
Ku konci odst. 1. zařadí se pak další
oddíl, obsahující ustanovení stran
daně pozemkové. Ustanovení hlavy IV. (§§
94 až 116) o pozemkové dani nabývají
totiž z důvodů, jež jsou blíže
vysvětleny u článku XVI., účinnosti
teprve počátkem raku 1928. V důsledku toho
zrušují se dosavadní materielní ustanovení
o pozemkové dani teprve počátkem roku 1928.
Ustanovení o pozemkovém katastru a jeho vedení
zůstávají však v platnosti i přes
zmíněný termín bez dalšího
vymezení (sr. čl. III., odst, 1., č. 5.).
Tato ustanovení budou totiž zrušena teprve vydáním
nového zákona o pozemkovém katastru a jeho
v dění; jehož osnova se v dohledné době
do stane k parlamentnímu projednání.
Zde se taxativně vypočítávají
zákony, resp. vládní nařízení,
které se nezrušují.
Odst. 2. obsahuje důležité ustanovení,
že se jím zachovávají t. zv. "nabytá
práva" z minulosti, pokud ovšem jde o dočasné
výhody nebo dočasná osvobození, a
to samozřejmě do konce lhůty, dokud nebyla
vyčerpána; třeba se opírala o zákonné
normy, které se podle čl. II. pro budoucnost ruší.
Odst. 3. má poskytnouti zákonný podklad pro
nutnou kontrolu.
Oproti znění vládního návrhu
provedeny byly tyto změny:
Ku konci odst. 1., č. 1. vsunuly se další
zákony č. 210/19 a 130/26 Sb. z. a n., čímž
bylo vyhověno předneseným přáním;
tyto zákony ponechávají se však v platnosti
jen na určitou dobu.
Dále se sem vsunuje nový zákon o stavebním
ruchu, poněvadž osvobození nového zákona
o stavebním ruchu navazují na dobu před
1./1. 1927.
Co se týká působnosti revisního odboru
ministerstva financí, stala se důležitá
změna, že bylo výslovně vytčeno,
že jeho působnost vztahuje se na veškeré
přímé daně, dále že bude
přeměněn vládním nařízením
na ústřední revisní úřad,
jehož působnost však omezí se časově
na 10 let od počátku působnosti tohoto zákona.
Důležitým předpokladem dalekosáhlých
úlev poskytnutých touto osnovou jest loyální
plnění berních povinností poplatnictvem,
které podle dosavadních zkušeností,
aspoň pro dobu přechodnou, může býti
zajištěno jen dalším trváním
ústřední kontrolní instituce, kterou
by bylo jen organicky vybudovati jako samostatný úřad.
Při provádění příslušných
nařízení bude vyhověno oprávněným
požadavkům poplatnictva i co do způsobu provádění
revise co do použití jejího výsledku.
Revidovaným poplatníkům bude výsledek
revise v plném rozsahu sdělen a bude jim poskytnuta
možnost vysvětlivek a doplňků před
předáním revisního nálezu vyměřovacímu
úřadu. Oceňování zásob
u podniků vedoucích řádné obchodní
knihy nebude prováděno pravidelně, nýbrž
omezí se jen na případy, kde to bude nezbytně
potřeba, jako na př. při změně
oceňovacích metod. Při návrzích
na provedení revise revisním odborem ministerstva
financí resp. ústředním revisním
finančním úřadem jest uvážiti
náklad revise a dbáti toho, aby byl úměrným
pravděpodobnému výsledku revise.
Rozšíření působnosti zákona
č. 170/19 Sb. z. a n. (odst. 1., č. 3.) má
důvod svůj v tom, že na základě
zákona o přímých daních (§
156) dochází při činžovní
dani k podstatnému snížení státní
daně a tudíž i základny přirážkové;
právě tak jako při právě zmíněném
zákoně č. 170/19 Sb. z. a n. bylo svého
času dovoleno zvýšení přirážek
samosprávných svazků o tolik, kolik činí
úbytek na přirážkové základně,
právě tak jest nyní nutno, učiniti
obdobné opatření ohledně onoho úbytku,
který vznikne právě zmíněným
snížením přirážkové
základny podle § 156 tohoto zákona.
Konečně byl před odst. 2. vsunut ještě
zákon č. 88/69 ř. z. a zák. čl.
VII/1875. Vsuvka je odůvodněna dříve
již zmíněnou pozdější účinností
hlavy IV. zákona a tím, že dosavadní
ustanovení o pozemkovém katastru zůstanou
v platnosti až do vydání nového zákona
o pozemkovém katastru a jeho vedení.
Ustanovení tohoto článku jsou odůvodněna
tím, že výpočet nejmenší
hodnoty nemovitostí se upravuje znovu a jednotně
(viz čl. XIV.).
Vzhledem k tomu, že na Slovensku a v Podkarpatské
Rusi není kodifikovaného občanského
práva, bylo nutno přechodně do té
doby, než sjednoceno bude právo to v novém
všeobecném občanském zákoníku,
stanoviti, že tam, kde přítomný zákon
mluví o občanském zákoně, rozumí
se jím na Slovensku a v Podkarpatské Rusi také
dosud tam platné nepsané právo obyčejové.
Soukromé právo; dosud na Slovensku a v Podkarpatské
Rusi platící, nezná vlastně pojmu
"neodevzdaná pozůstalost" (hereditas iacens).
Podle tohoto práva stává se dědic
dnem úmrtí zůstavitelova neomezeným
vlastníkem svého podílu dědického
a může s ním od tohoto okamžiku zcela
volně právně disponovati. Proto k zamezení
pochybností stanoví čl. V. výslovně,
že na Slovensku a v Podkarpatské Rusi, pokud soukromoprávní
ustanovení o pozůstalostech nebudou sjednocena,
nebudou dani důchodové podrobovány neodevzdané
pozůstalosti podle § 24, odst. 3., nýbrž
dědicové podle ustanovení téhož
paragrafu, odst. 4.
Tento článek obsahuje přechodná ustanovení
ku §§ 28 až 45, stran tak zv. srážkové
daně důchodové.
Daňové srážky nelze, jak jest z povahy
věci jasno, za dobu od 1. ledna 1927 počínaje,
dodatečně prováděti. Nezbylo by tedy,
kdyby nebylo zvláštního přechodného
ustanovení, než odsunouti účinnost ustanovení
o srážkové dani na dobu počínající
teprve 1. lednem 1928, a platila by tedy pro berní rok
1927 pro ně všeobecná ustanovení o dani
důchodové. Poněvadž jest srážková
daň zásadně nižší než
sazby podle § 18, byli by tím zaměstnanci poškozeni,
nehledí-li se ani k tomu, že by byli nuceni platiti
v roce 1928 daně za dvě berní léta.
Z těchto důvodů shledáno vhodnějším
vsunouti hořejší ustanovení do uváděcího
zákona. Navrhovaným řešením bude
umožněno užíti hned nižších
sazeb srážkové daně a poplatníci
nebudou v roce 1928 zatíženi placením daně
za dvě leta.
V praxi snad tu a tam vzejdou z toho nesrovnalosti, jimž
může však poplatník čeliti tím,
že v těchto případech užije práva
v § 32, odst. 4. uvedeného a požádá
o vyměření daně podle všeobecných
ustanovení.
Na berní rok 1927 bude zvláštní daň
výdělková vyměřena z ryzího
výtěžku; dosaženého v obchodním
roce, který se končí v berním roce
1927. V důsledku toho nebudou výtěžky
obchodního roku 1926 (1925/1926); který by jinak
byl základem pro vyměření daně
výdělkové na berní rok 1927, vůbec
zdaněny. Úložky do fondů a reserv ze
zisku roku 1926 (1925/1926) se však musí pokládati
za zdaněny; jelikož by se jinak jejich dodatečným
zdaněním v budoucnosti výhoda pro rok 1926
poskytnutá opět rušila.
Z téhož důvodu bylo nutno učiniti opatření
pro případy, kdy výdaje a ztráty budou
v tomto období hrazeny z reserv a fondů (§
81). Návrh zákona stanoví; že k okolnosti
té bude přihlíženo při vyměřování
daně výdělkové na rok 1927. Toto opatření
jeví se nutným, jednak proto, aby podniky, které
v obchodním období končivším
se v roce 1926 budou krýti odčitatelné ztráty
z reservních fondů v minulosti již zdaněných,
nepozbyly výhody; kterou jim zaručoval § 97,
odst. 4. zákona o osobních daních, totiž
že takovéto krtí ztrát má za
následek odečtení upotřebené
částky od daňové základny,
jednak proto, aby okolnosti, že výsledky obchodního
období, které se končilo v r. 1926, nebudou
předmětem zdanění, nebylo podniky
zneužito k tomu, že by se v tomto obchodním období
upotřebilo fondů v minulosti nezdaněných
ku krytí výdajů a, ztrát podle zákona
neodčitatelných, ku příkladu ku placení
dividend, tantiem členům představenstva společnosti
a pod.
Změnou provedenou ve znění vládního
návrhu (v čl. VI.) bylo vyhověno předneseným
přáním.
Tento článek nastupuje na místo článku
VII. vládní osnovy, jehož ustanovení
stala s z největší části bezpředmětnými
tím; že základ a sazba daně pozemkové
se řeší v §§ 103 a 105 definitivně.
Jelikož účinnost ustanovení o pozemkové
dani má nastati teprve počátkem roku 1928,
stává se nutným prodloužení dosavadních
mimořádných přirážek státních
k pozemkové dani ještě na rok 1927; což
se děje odstavcem 1.
Odstavec 2. umožňuje, aby ještě za platnosti
dosavadních ustanovení o pozemkovém katastru
bylo možno bráti zřetel u pozemků zpustošených
poddolováním na trvalou změnu pozemků
nebo na změnu v jejich jakostní třídě.
Uplatňují se tu předem ustanovení,
jež provésti má chystaná osnova zákona
o pozemkovém katastru a jeho vedení. Účinnosti
nabývá toto ustanovení teprve počátkem
roku 1928.
Odstavcem 3. upravuje se pro Hlučínsko základ
pru vyměřování pozemkové daně
na dobu; než tam bude zaveden nový pozemkový
katastr, a povolují se dalekosáhlé výhody
co do výše sazeb pozemkové daně. Mimořádná
úprava výše pozemkové daně na
Hlučínsku jest nutnou z toho důvodu, že
tamnějšímu poplatnictvu přísluší
dosud značné daňové výhody,
jež byly hospodářských a politických
důvodů povoleny nařízením vlády
ze dne 4. května 1920, č. 321 Sb. z. a n.
Výhody zmíněné spočívají
v tom, že se ku pozemkové; rentové a všeobecné
dani výdělkové nevybírají válečné
přirážky, dále že se pozemková
daň předepisuje podle dosavadního pruského
katastru dřívější výměrou
(sazby podle obcí 9 1/2%-10 1/4%) a že daň
činžovní se vyměřuje pouze 5%
z činžovního výnosu po srážce
30% na výlohy udržovací a umořovací.
Aby umožněno bylo poznenáhlé vyrovnání
daňové povinnosti bez značnějších
hospodářských otřesů, navrhuje
se vyměřování pozemkové daně
pro přechodnou dobu sazbami sníženými
pod všeobecně platnou výměru.
Pozemkový katastr pruský stanoví ryzí
katastrální výtěžek pozemků
v tolarech výměrou daleko nižší,
nežli jest katastrální výtěžek
platný v okolních okresích slezských
a moravských. Okres hlučínský rovná
se, pokud se týče hospodářského
hodnocení půdy, vceňovacímu okresu
Opava L, katastrální výtěžek
půdy na Hlučínsku jest tšak ku katastrálnímu
výtěžku v okresu opavském pouze v poměru
jako 1 ku 1.47. Vyhotovení nového operátu
katastrálního podle našich ustanovení
pro Hlučínko bude ovšem vyžadovati doby
několika let. Z toho důvodu bylo nutným učiniti
zákonné opatření pro stanovení
daňového základu na pozemkovou daň
na dobu, než nový katastrální operát
nabude platnosti. Přihlíží-li se ku
předválečným měnovým
poměrům, nutno znásobiti pruský katastrální
výtěžek vyjádřený v tolarech
pěti, aby bylo docíleno v československé
měně přibližně stejného
výtěžku jaký jest v platnosti v okresu
opavském. Takto znásobený katastrální
výtěžek stává se pokladem pro
stanovení základu daně podle ustanovení
§ 103. Nutno tedy u lesů znásobiti upravený
katastrální výtěžek ještě
dvaceti, u ostatní půdy pak sedmnácti.
Celkem tedy stanoví se pro Hlučínsko základ;
pozemkové daně u lesů stonásobkem,
u ostatní půdy osmdesátipětinásobkem
dosavadního pruského katastrálního
výtěžku. Z takto upraveného základu
bude vyměřena pozemková daň na rok
1928 sazbou 1% a na ostatní léta sazbou na každý
rok o 0.1% vyšší, až po 10 letech (v r.
1938) dasáhne plné sazby 2%. Zvláštní
příspěvek podle § 105, odst. 2., vybírá
se také na Hlučínsku od r. 1928 počínajíc
plnou sazbou 15% z daňového základu.
§ 18 zák. čl. VII/1875, resp. §§
6 a dalšími zák. čl. XLII/1881 a §
1 zák. čl. XXIX/1889 byly poskytovány rozsáhlou
měrou daňové výhody pro pozemky, jejichž
výnosnost byla zajištěna a udržována
zvláštními technickými opatřeními.
Zmíněné výhody záležely
v tom, že se přihlíželo k výdajům
spojeným s udržováním zvláštních
ochranných opatření již při stanovení
ryzího katastrálního výtěžku
chráněných pozemků, nebo že normálním
způsobem zjištěný katastrální
výtěžek těchto pozemků, náležejících
do inundačního obvodu, byl snížen o
tolik procent, kolik procent z celého ryzího katastrálního
výtěžku činily udržovací
výdaje příslušných opatření,
zřízených k ochraně inundačního
obvodu. Pro vodní regulační družstva
(podrobená ustanovením zák. čl. XXIII/1885)
byly výhody tyto upraveny tím způsobem, že
se katastrální výtěžek chráněných
pozemků stanovil beze zření k výdajům
spojeným s udržováním ochranných
opatření, že však z pozemkové daně,
majiteli pozemku zaplacené, se družstvům vracely
v hotovosti částky daně, které připadaly
na část ryzího katastrálního
výtěžku, jež vzhledem k výdajům
udržovacím měla býti z poplatného
výtěžku vyloučena (t. zv. daňové
restituce). Do výdajů udržovacích započítávaly
se též 5%, úroky kapitálů investovaných
do ochranných opatření. Daňové
restituce nesměly činiti více než 80%
daně připadající z ryzího katastrálního
výtěžku chráněného obvodu.
Do návrhu tohoto zákona, pokud se týče
do návrhu zákona o pozemkovém katastru byla
výše citovaná ustanovení o výhodách
pro pozemky, na jejichž prospěch jsou zřízena
a udržována zvláštní ochranná
nebo meliarační zařízení (ochranné
hráze proti zátopám, zařízení
zavodňovací a odvodňovací, drenáže,
ostrohy, přepážky, ochranná opatření
proti vodním stržím, přepadavým
vodám nebo závějím a pod.), v tom
smyslu převzata, že podle ustanovení o základním
katastrálním šetření (§
20 návrhu zákona o pozemkovém katastru) se
u zmíněných pozemků při stanovení
sazeb jakostních tříd připočítávají
k výdajům na obdělávání
a těžbu též stálé náklady
na udržování ochranných nebo melioračních
zařízení ve stavu používatelném,
zvětšené o setin vynaložených
původních stavebních nákladů,
pokud tyto náklady nebyly opatřeny subvencemi veřejných
korporací.
V důsledku nových ustanovení připravovaného
zákona o pozemkovém katastru (§ 20 návrhu)
bude provedeno u chráněných pozemků,
náležejících do obvodu regulačních
družstev na Slovensku a v Podkarpatské Rusi, nové
vcenění, na jehož podkladě bude katastrální
výtěžek a tím zároveň
také náležitost daně pozemkové
snížena. Snížení daně bude
ovšem na prospěch majitelům jednotlivých
pozemků. Družstva vezmou újmu ve svých
dosavadních příjmech zastavením daňových
restitucí, kteréžto ztráty budou se
však po provedeném novém vcenění
moci vyrovnati zvýšením členských
příspěvků, z důvodu snížené
daňové povinnosti jednotlivých členů
družstev. Jelikož však nové ocenění
pozemků náležejících do chráněných
obvodů regulačních družstev bude vyžadovati
několika roků, nastává nutnost na
tuto přechodnou dobu zajistiti existujícím
již vodním regulačním družstvům
další splácení daňových
restitucí do té doby, kdy nastane snížení
daně pozemkové v důsledku provedeného
nového vcenění chráněných
pozemků.
Tento článek obsahuje přechodná ustanovení
pro daň činžovní na Hlučínsku
a pro místa spojená s Prahou a Brnem:
Změna vůči znění vládního
návrhu (v čl. I.) jest odůvodněna
tím, že se ukázala potřeba upraviti
výši činžovní daně na přechodnou
dobu několika let také ještě pro místa
spojená s Prahou a s Brnem podle zákonů ze
dne 6. února 1920, č. 114 a ze dne 16. dubna 1919,
č. 213 Sb. z. a n.
Daňové komise a trestní senáty, podle
tohoto zákona zřízené, mohou svoji
činnost započíti až po projití
r. 1927, poněvadž daně na tento rok možno
ukládati až po jeho projití. Uvážíme-li,
že poplatníci musí nejdříve podati
přiznání, že vyměřovací
úřad musí přiznání zkoumati
a konati o nich šetření, nelze očekávati,
že by nové komise a trestní senáty mohly
svoji činnost započíti před 1. březnem
1928.
Poněvadž lze očekávati, že o případech
před r. 1927 bude rozhodováno též po
nabytí platnosti tohoto zákona, bylo nutno stanoviti,
že po 1. březnu 1928 budou o těchto ukládacích
i trestních případech rozhodovati komise
(senáty) nové; ovšem podle ustanovení
pro tyto případy dříve platých;
výjimka, pokud jde na Slovensku a Podkarpatské Rusi
o sborové soudy. dána jest odchylným právním
stavem v tomto území státu. Důvodem
jest, že nelze připustiti, aby po 1. březnu
1928 -třeba po léta - trvaly vedle sebe dvoje komise
(senáty); jedny podle dřívějšího,
druhé podle tohoto zákona zřízené.
Tímto článkem poskytnuta jest amnestie ve
velice obsáhlé míře. Ač nelze
popírati, že vůči poctivým poplatníkům
nepoctiví poplatníci nezaslouženě získávají,
nemožno přezírati, že pro ohromné
zvýšení daňového břemene
za války a v létech popřevratových
daňová morálka po-klesla tak hluboce, že
bude poměrně jen malé procento poplatníků,
kteří by měli daňové svědomí
úplně čisté. Aby se těmto poplatníkům
umožnilo, aby bez obavy před trestním stíháním
za minulé delikty mohli vyhověti své státoobčanské
povinnosti ke správnému přiznávání
k daním, stanoví tento článek bezpodmínečnou
beztrestnost za delikty minulé doby. Možno právem
očekávati, že tato benevolence zákona
dojde u všech vrstev poplatníků správného
ocenění a že bude míti za samozřejmý
následek podstatné zlepšení daňové
morálky a to tím spíše, že daňové
břímě, v leckterém směru značně
snížené, nebude se moci pokládati za
břímě nesnesitelné. Jestliže
však někteří poplatníci i po
této tak daleko jdoucí všeobecné amnestii
setrvají ve svém, stát a tudíž
i celou veřejnost poškozujícím jednání,
pak ovšem musí si sani přičísti
následky, když proti nim bude zakročena se
vší přísnosti zákona.
Změna v odst. 1. znění vládní
osnovy připojením poslední věty vyhovuje
předneseným přáním. Jinak jest
změna pouhou změnou slovosledu. Změna v odst.
4. jest pouze stylistická k vůli jasnosti.
Nabude-li tento zákon, jak se navrhuje, účinnosti
dnem 1. ledna 1927, může dojíti k vyměření
daní podle nových zásad za rok 1927 nejdříve
počátkem r. 1928. Jest tedy nutno stanoviti pro
přechodnou dobu, kteráž se po případě
nemusí obmezovati jen na r. 1927, zásadu, podle
které se bude v r. 1927 a později platiti.
Článek tento jedná o stanovení nejmenší
hodnoty pozemků pro účely poplatkové.
Ustanovení býv. uherského práva rozšiřuje
se tu na celé území republiky, ačkoliv
ani podle něho nejsou ani zdaleka vystiženy správně
nejmenší hodnoty pozemků.
Pro Hlučínsko činí tato hodnota 250tinásobek
dosavadního katastrálního výtěžku;
v tolarech.
Z vládní osnovy vypuštěny byly odst.
2. až 5., týkající se nejmenší
hodnoty domů podrobených dani činžovní
pro účely poplatkové, poněvadž
následkem zákonného zákazu zvyšováni
činží a poměrů z toho na bytovém
trhu vyplývajících, není dosavadní
činže výsledkem volné soutěže.
Jsou proto příliš nestejnoměrné
a nemohou tvořiti podklad pro zjištění
jednotného násobku hrubého výnosu
činžovního.
Ustanovení čl. IV., týkající
se zrušení dosavadního poplatkového
minima i při převodu domů podrobených
dani činžovní, nutno přes to ponechati,
protože výpočet daně domovní
spočívá na docela jiném základě.
Nově vložen byl do uváděcích
ustanovení tento článek, mající
za cíl docíliti stejnoměrného:zatížení
v celém státním území, pokud
jde o 4% poplatek z úroků vkladatelům poskytovaných.
Podle právního stavu platného v Čechách,
na Moravě a ve Slezsku, platí ústavy, oprávněné
k přijímání vkladů, 4% poplatek
z úroků, vkladatelům poskytovaných;
tato poplatková povinnost je však omezena jen na takové
vklady, při nichž vkladatel dostane od ústavu
zvláštní legitimační listinu
(pokladniční poukázku, vkladní knížku
a pod.), kterou se musí při vybrání
vkladu vykázat (§ 7 zákona ze dne 29. února
1864, č. 20 ř. z., ve spojení s ustanovením
§ 8 cís. nař. ze dne 28. srpna 1916, č.
281 ř. z.).
Pozdějším zákonodárstvím
bylo pak přiznáno osvobození, avšak
jen co do poplatků z vkladních knížek
(nikoli tedy co do legitimačních listin jiných,
na př. pokladničních poukázek) těmto
ústavům:
1. spořitelnám, zřízeným podle
regulativu ze dne 20. září 1844, č.
382 Sb. just. zák., resp. podle zákona ze dne 14.
dubna 1920, č. 302 Sb. z. a n.;
2. výdělkovým a hospodářským
společenstvům zřízeným podle
zákona ze dne 9. dubna 1873, č. 70 ř. z.
Osvobození přiznaná sdružením
jiným jsou dnes vzhledem k ustanovení §§
1 a 2 zákona ze dne 10. října 1924, č.
239 Sb. z. a n., nepraktická.
Je tedy vkladový obchod na legitimační listiny
s výjimkou vkladních knížek spořitelen
a družstev zatížen v Čechách, na
Moravě a ve Slezsku jednak 6% daní rentovou, jednak
4% poplatkem čili celkem 10% z úroků.
Stejné zatížení, avšak na jiném
podkladě, je v tomto směru i na Slovensku a v Podkarpatské
Rusi. Tam totiž ode dne účinnosti zák.
čl. VII/1883 platí peněžní ústavy
z úroků v obchodech na legitimační
listinu 10% z titulu daně rentové, ale za to neplatí
ničeho z titulu poplatkového.
Ustanovením § 179 návrhu zákona nastane
však změna potud, že rentová daň
z úroků ze vkladů na vkladní knížky
(listy) a pokladniční poukázky má
činiti v celém státním území
jen 3%, resp. 6%, tím by se ovšem peněžní
ústavy (in concreto akciové a komanditní
na akcie) na Slovensku a Podkarpatské Rusi octly ve výhodě,
jsouce zatíženy jen 3%, resp. 6% daní rentovou,
kdežto stejnorodé ústavy v Čechách,
na Moravě a ve Slezsku jsou povinny odvádět
kromě toho ještě 4% poplatek.
Aby bylo docíleno stejnoměrného zatížení
v celém státním území, je nutno,
aby 4% poplatek-byl zaveden též na Slovensku a Podkarpatské
Rusi.
Tento článek obsahuje formuli o účinnosti
předmětného zákona, která nastává
1. lednem 1927 s některými odchylkami, které
jsou předmětem změn provedených ve
znění čl. XIV. vládní osnovy.
Účinnost ustanovení o pozemkové dani
(hlava IV. návrhu zákona s §§ 94 až
116, dále odst. 2. a 3, článku VIII.) nastává
teprve rokem 1928 z těchto důvodů:
Novou úpravou zvyšuje se podstatně základ
pro přirážky autonomní k pozemkové
dani. Zvýšení zmíněné
bylo proveditelným jen. v předpokladu, že zákonem
o nové úpravě finančního hospodářství
svazků územní samosprávy bude výše
přirážek omezena nejvýše přípustnou
hranicí. Jelikož však zmíněný
zákon má nabýti účinnosti teprve
rokem 1928, jeví se nutným, také působnost
ustanovení o pozemkové dani odsunouti k témuž
termínu, aby v roce 1927 nenastalo v některých
obcích při neobyčejně vysokých
dosavadních přirážkách pro mnohé
majitele pozemků příliš vysoké
zatížení.
Pokud jde o ustanovení § 341 v souvislosti s §§
17, č. 6. a 78, lit. e), věta 1., bylo třeba
učiniti vhodné opatření pro přechodnou
dobu.