(1) Aby byly vyšetřeny skutečnosti důležité
s hlediska daně, zejména pro vyměření
daně, jsou státní úředníci
vyměřovacím úřadem písemně
zmocnění oprávněni, prohlédnouti
v pracovních nebo obchodních hodinách pozemky,
budovy, dále obchodní, řemeslné a
průmyslové provozovny a zařízení,
konečně zásoby, a to měrou, kterou
uznají za potřebnou. Provozuje-li se výdělečný
podnik v bytě, vztahuje se toto oprávnění
také na provozovací zařízení
a zásoby, které jsou v bytě.
(2) Při tom dlužno se pokud možno uvarovati,
aby nebyla způsobena škoda na pozemku nebo kultuře,
aby nebyl zbytečně obtěžován
uživatel bytu a rušeno provozování podniku.
Jakékoli pátrání po zvláštnostech
provozování nebo výroby, jež mají
býti v obchodním zájmu uchovány v
tajnosti, není dovoleno. Zdali a pokud jde skutečně
o obchodní zájem, rozhodne vyměřovací
úřad po slyšení odborníka.
(3) K místní prohlídce budiž pozván
poplatník alespoň 5 dnů před tím
a zároveň upozorněn, že bude vykonána
prohlídka, i když se k ní osobně nebo
zástupcem (zmocněncem) bez dostatečné
omluvy nedostaví, a že může býti
daň vyměřena podle pomůcek, které
má úřad po ruce, nebyla-li prohlídka
pro chování poplatníka nebo jeho zástupce
(zmocněnce) možna.
(4) Poplatník jest povinen podati veškerá potřebná
a vyžádaná vysvětlení, jest dále
oprávněn, aby obhájil své zájmy,
činiti připomínky a podávati námitky;
nebyla-li prohlídka pro chování poplatníka
nebo jeho zástupce (zmocněnce) možna, může
býti daň vyměřena podle pomůcek,
které úřad má po ruce. Ustanovení
§ 325, odst. 2. platí tu obdobně.
(5) O průběhu a výsledku prohlídky
sepíše státní orgán pověřený
prohlídkou protokol, jejž podepíší
všichni účastníci.
(6) Při provádění místní
prohlídky dlužno dbáti též ustanovení
§§ 8-10 ústavního zák. ze dne 9.
dubna 1920, č. 293 Sb. z. a n.
(1) Místní šetření za zjištěním
činžovního výtěžku k dani
činžovní nutno provésti, zůstanou-li
přes vysvětlení, opravy a doplnění
přiznání nadále pochybnými:
a) nájemní hodnota,
b) nájemné v § 153, č. 1., lit. c) uvedené,
nebo
c) rozvrh úplaty na předměty, práva
a plnění činžovní dani podrobená
a nepodrobená.
(2) Toto místní šetření záleží
v místní prohlídce a odhadu.
(3) Odhad nájemní hodnoty předmětu,
o který jde, děje se srovnáním jeho
s jinými stejnými, a není-li jich, s jinými
podobnými předměty pronajatými v místě.
(4) Místní prohlídku provede státní
úředník za přítomnosti dvou
odhadců nebo jejich náhradníků (§§
321 a 322) a zjistí na místě samém
veškeré pro odhad závažné okolnosti.
Výjimečně může vyměřovací
úřad v případech méně
závažných, jde-li o místní prohlídku
v místě odlehlém od jeho sídla, pověřiti
provedením jejím starostu obce.
(5) Na podkladě místní prohlídky podají
odhadci dobré zdání a návrh písemně
nebo protokolárně vyměřovacímu
úřadu, jenž pak podle výsledku šetření
rozhodne.
(6) Ustanovení § 319 platí i zde.
(1) Odhadce a stejným počtem jejich náhradníky
jmenuje vyměřovací úřad pro
každou obec a to dva volným výběrem,
druhé dva na návrh dotčeného obecního
(městského) zastupitelstva, dojde-li ve lhůtě
vyměřovacím úřadem stanovené,
jinak též volným výběrem. Jmenovaní
musí býti vlastníky domu v obci. Obecní
zastupitelstvo navrhuje na každého člena a
náhradníka po třech osobách.
(2) Co jest v dalším řečeno o odhadcích,
platí též, pokud zákon jinak neustanovuje,
o náhradnících.
(3) Ve větších obcích může
býti počet odhadců ve stejném poměru,
jak v odst. 1. uvedeno, podle uvážení vyměřovacího
úřadu podle potřeby zvýšen; které
větší obce to jsou, určí ministerstvo
financí.
(4) Odhadci a náhradníci vedeni jsou v patrnosti
ve zvláštním seznamu, který se podle
potřeby doplňuje. Slib jejich přijímá
přednosta vyměřovacího úřadu.
Jinak platí o nich ustanovení § 239 obdobně.
(1) Odhadci buďtež obesláni k místnímu
šetření alespoň 5 dnů před
ním.
(2) Nedostaví-li se oba, odročí se místní
šetření a nařídí se nové,
k němuž se obešlou titíž odhadci
znovu, nebo jiní odhadci; nedostaví-li se oba nebo
jeden z nich, provede se místní šetření
bez nich, pokud se týče s oním, který
se dostavil.
(3) Odhadci vykonávajíce svoji funkci jsou pod touž
ochranou trestního zákona jako veřejní
úředníci.
(4) Vyměřovací úřad má
právo odhadce odvolati.
(5) Není-li v obci odhadců vůbec po ruce,
přiberou se v náhradu za ně k místnímu
šetření dva vlastníci domu v obci, pro
kteréž pak platí předchozí ustanovení
o odhadcích, vyjma ustanovení § 321, odst.
4. a odst. 3. tohoto paragrafu obdobně.
(1) Zařazení budovy do náležité
třídy sazebníku domovní daně
třídní děje se, nestačí-li
doklady stranami podané nebo údaje stran, na podkladě
zápisu o místní prohlídce, kterou
vykoná státní úředník
nebo starosta obce nebo jeho zástupce za přítomnosti
ještě dvou členů poplatníků
domovní daně třídní.
(2) Místní prohlídku podle § 139 provede
státní úředník nebo starosta
obce za přítomnosti dvou majetníků
domu z obce.
(3) Nedostaví-li se v odst. 1. a 2. zmínění
členové komise, ať jeden nebo oba, není
to provedení úředního jednání
na překážku.
(4) Ustanovení § 319 platí i zde.
(1) Vyměřovací úřad jest povinen
uvážiti veškerá tvrzení a námitky,
srovnati je s výsledky úředního šetření,
věcně oceniti veškerý materiál,
třeba-li, provésti další šetření
a pokračovati ve vytýkacím řízení
(§ 312).
(2) Vyměřovací úřad uváží,
přihlížeje k výsledkům celého
projednání a vedení důkazů,
má-li skutková okolnost býti pokládána
za pravdivou čili nic.
(3) Jsou-li předložené knihy řádně
vedeny podle obchodního zákona a nabude-li vyměřovací
úřad přesvědčení, že
při rozhodnutí nutno se odchýliti od knihovních
zápisů, buďtež ve sdělení
o tom uvedeny skutkové okolnosti a úvahy, které
byly pro to rozhodny. Poplatníkovi jest volno do lhůty
15denní podati námitky anebo nabídnouti důkazy
jiné.
(1) Jestliže poplatník bez dostatečné
omluvy buď vůbec nebo včas
1. nedostaví se před vyměřovací
úřad (komisi) na obeslání, v němž
jest účel obeslání blíže
označen, nebo
2. nezodpoví připomínek pochybností
anebo otázek mu daných, jež pro vyměření
daně mají podstatnou důležitost, zcela
nebo z části, aneb
3. nevyhoví vybídnutí, aby podrobně
rozvedl své příjmy a výdaje anebo
aby připustil nahlédnouti do svých obchodních
a hospodářských knih, aneb konečně
4. nevyhoví jiné výzvě podle zákona
přípustné zcela nebo z části,
může býti daň vyměřena
bez dalšího účastenství poplatníkova
z moci úřední podle pomůcek, jež
má úřad po ruce.
(2) Právní následky, zmíněné
v odst. 1., nesmí přesahovati meze některého
z opominutí v tomto odstavci uvedených.
(3) Právní následky zmíněné
v odst. 1. a 2. pomíjejí, pokud se poplatník
na výzvu vyměřovacího úřadu
(komise) dodatečně jednání zúčastní.
(1) U daní vyměřovaných daňovou
komisí předloží vyměřovací
úřad po předchozím řízení
daňové komisi návrhy na vyměření
daně.
(2) U těchto daní má daňová
komise a předseda její stejná oprávnění
a povinnosti jako vyměřovací úřad.
(1) Vyměřovací úřad nebo daňová
komise ustanoví výši důchodu, výtěžku
nebo požitku dni podrobeného buď výpočtem
nebo, kde to není možno, odhadem, uvážíce
veškery okolnosti pro vyměření daně
směrodatné a rozhodnou dále o výhodách
poplatníku podle zákona příslušejících
jakož i o výši daně.
(2) Odhad jest přípustný jak co do celkového
důchodu, tak i co do jednotlivých jeho částí
(výtěžků nebo požitků).
(3) Shledá-li komise, že důchod přiznaný
poplatníkem k dani důchodové je příliš
malý, a není-li po3nůcek, ze kterých
by se číselně určitě dal důchod
dani podrobený zjistiti, odhadne komise celkový
důchod podle vnějších známek,
přihlížejíc zvláště
k celkovému hospodářskému stavu poplatníka,
k nákladům, které činí, a ku
vzájemnému poměru jednotlivých důchodových
pramenů; vnější známky, na nichž
se odhad zakládá, uvede daňová komise
ve svém usnesení.
(4) Daň důchodová, všeobecná
daň výdělková a daň rentová
buďtež vyměřovány pokud možno
zároveň.
Vyměření daně oznámí
vyměřovací úřad, pokud zákon
nic jiného neustanovuje, poplatníkovi platebním
rozkazem, jenž obsahovati musí zejména: vyměřovací
základ, konečnou výši daně a
poučení o odvolání; podrobnosti, zejména
o sloučení několika platebních rozkazů
pokud možno v jeden, upraví ministerstvo financí.
(1) Poplatník má právo nahlédnouti
u vyměřovacího úřadu do svých
přiznání a jinakých podání
a činiti si z nich výpisy. Každý jest
oprávněn nahlédnouti u vyměřovacího
úřadu do přiznání k dani činžovní,
do oznámení o uprázdnění a
o opětném pronájmu a poříditi
si z nich výpisy.
(2) Zápisy, obsahující výši předepsané
daně důchodové a všeobecné daně
výdělkové, vyloží se u vyměřovacího
úřadu po 15 dní ku veřejnému
nahlédnutí poplatníkům těchto
daní.
(3) Úřady vyměřovací jsou povinny
poskytnouti řádně vykázaným
zástupcům samosprávných svazků
možnost, aby si za příčinou vyměření
samostatných dávek těchto svazků opatřily
potřebná data z úředně přezkoušených
přiznání k dani činžovní.
Z vyměření všeobecné daně
výdělkové pro podomní a kočovní
živnosti, zvláštní daně výdělkové,
daně pozemkové, domovní, rentové a
z vyššího služného přísluší
poplatníkovi právo odvolání, o kterém
rozhodne s výhradou odst. 7. a s konečnou platností
finanční úřad II. stolice; u pozemkové
daně přísluší však poplatníkovi
právo odvolání jen tehdy, byl-li mu doručen
platební rozkaz (§ 106).
(2) Z vyměření daně důchodové
a vše obecné daně výdělkové
- u této daně s výjimkou uvedenou v odst.
1. - přísluší jak poplatníkovi
tak i vyměřovacímu úřadu. právo
odvolati se ke komisi odvolací, která rozhodne s
výhradou odst. 7. s konečnou platností; ustanovení
§ 40, odst. 2. zůstává nedotčeno.
(3) Pokud se ve věcech vyměření daně
mohou odvolati třetí osoby, stanoví zákon.
(4) Ustanovení § 330, odst. 1., věta 1. platí
obdobně jak co do přípustnosti srážky,
tak i co do výše srážky u daní
srážkou vybíraných, pokud zákon
nic jiného neustanovuje.
(5) Odvolání podati dlužno písemně
u úřadu, od něhož úřední
rozhodnutí a opatření (příkazy,
výzvy) vyšlo, nebo, jde-li o srážku daně,
u vyměřovacího úřadu; neumí-li
strana psáti, může podati odvolání
u téhož úřadu ústně do
protokolu.
(6) Odvolání nemá odkládacího
účinku, zejména co do placení a vymáhání
předepsaných částek, leda by zákon
výslovně jinak stanovil úřad však
může povoliti poshovění, lze-li očekávati,
že odvolání bude úplně nebo částečně
vyhověno.
(7) Nepřesahuje-li dani podrobený důchod
(výtěžek), vyjímajíc výtěžek
podrobený zvláštní dani výdělkové,
částky, jež stanoví vládní
nařízení, a má-li vyměřovací
úřad, pokud se týče daňová
komise i s předsedou za to, že odvolání
se má plnou měrou vyhověti, rozhodne a odvolání
vyměřovací úřad (komise) s
konečnou platností.
(8) Z opatření, která předcházejí
vyměření daně, nelze se zvláště
odvolati; to platí zejména o výzvě,
aby bylo podáno přiznání.
(9) O daňové povinnosti daňového subjektu
nebo objektu nelze rozhodovati samostatně a zvláště.
(10) Odvolání na nepříslušném
místě po daná anebo odvolání
podle zákona nepřípustná vrátí
se straně neprodleně s příslušným
poučením; proti zamítnutí odvolání
pro opoždění lze se odvolati k nejblíže
nadřízené stolici, která o něm
rozhodne s konečnou platností.
(11) V odvolání budiž uvedeno, proti čemu
se námitky vznášejí a z jakého
důvodu.
(12) Odvolání několika poplatníků
společným podáním jsou nepřípustna.
Týž poplatník může proti několika
daním podati společné odvolání,
byl-li vydán společný platební rozkaz.
(1) Poplatníkovi buďtež na žádost
podanou ve lhůtě odvolací písemně
nebo ústně oznámeny důvody rozhodnutí
nebo opatření, pokud ze spisů jsou zjevny;
pokud mu byly již sděleny, budiž na ně
poukázáno.
(2) Požádá-li strana dříve, nežli
prošla lhůta stanovená pro odvolání,
za oznámení důvodů vydaného
rozhodnutí, staví se lhůta dnem podané
žádosti až do dne doručení příslušného
vyřízení a běží pak jen
co do zbytku dále.
(3) Ve lhůtě odvolací nebo v řízení
odvolacím nebo ve lhůtě pro stížnost
k nejvyššímu správnímu soudu budiž
poplatníkovi dovoleno, aby mohl nahlédnouti do spisů
a poříditi si opisy, pokud nejde o vnitřní
úřední spisy, do nichž nelze nahlédnutí
připustiti z důvodů veřejných
nebo z příčiny zachování tajemství,
jakož aby si mohl poříditi opisy. Zprávy
osob přezvědných a posudky znalců
a svědků nejsou - vyjímajíc podpisy
- z nahlédnutí vyloučeny.
Podá-li vyměřovací úřad
odvolání, zpraví o tom opisem zároveň
poplatníka, proti jehož zdanění čelí
odvolání. Poplatník má právo
podati do 15 dnů odpověď. Ustanovení
§ 331, odst. 3. platí i zde.
(1) Vyměřovací úřad (komise)
předloží odvolání vyšší
stolici odůvodněnou zprávou; totéž
platí i pro odvolací stolice, pokud další
odvolání jest přípustno.
(2) Uzná-li vyměřovací úřad,
že námitka vadného řízení
uplatňovaná v odvolání jest odůvodněna,
musí vady ty odstraniti dříve, než předloží
odvolání vyšší stolici, pokud se
týče dříve, nežli podá
odůvodněnou zprávu.
(3) Výsledek řízení podle odst. 2.
budiž poplatníkovi sdělen s tím, že
jest mu volno do 30 dnů podati dodatek k původně
podanému odvolání. Ustanovení §
331, odst. 3. platí i zde.
(1) Odvolací stolice (odvolací komise daňová
a její předseda) mají táž oprávnění
a tytéž povinnosti jako prvá stolíce
(daňová komise a její předseda).
(2) Rovněž poplatníkovi přísluší
v řízení odvolacím - bez újmy
ustanovení §§ 309, 310 a 325 - táž
práva jakož i tytéž povinnosti jako v
řízení v prvé stolici.
(3) Pokud zákon jinak neustanovuje, není odvolací
stolice ve svých rozhodnutích vázána
návrhy odvolatelů a může tudíž
změniti rozhodnutí prvé stolice v neprospěch
odvolatelův, dokud nenastalo promlčení.
(4) Pouze tehdy, odvolal-li se toliko poplatník a shledá-li
odvolací stolice u daní komisí vyměřovaných,
že jest třeba vyměřenou daň ještě
zvýšiti, vrátí se spis zároveň
se zamítnutím odvolání vyměřovacímu
úřadu, aby byl, pokud nenastalo promlčení,
předepsán přiměřený
dodatek.
(1) Pokud jde o správné vyměření
daně, jest předseda odvolací komise daňové
zástupcem státních zájmů.
(2) Předseda odvolací komise daňové
soustřeďuje ve svých rukou vrchní řízení
veškerých vyměřovacích prací
v obvodu odvolací komise, dohlíží k
tomu, aby při vyměření daní
komisemi byla zachovávána stejnoměrnost,
dozírá na jednání a postup daňových
komisí a jejich předsedů a stará se,
aby vyměřovací práce byly včas
skončeny.
(3) Nejvyšší vedení a dozor přísluší
ministru financí.
Proti dodatečným předpisům jest přípustno
odvolání jako proti původním předpisům.
(1) Do rozhodnutí finančních úřadů,
jež, jsouce konečnými, nedopouštějí
dalšího odvolání, může poplatník
podati stížnost u nejvyššího správního
soudu podle zákonů o nejvyšším
správním soudu.
(2) Pokud jde o právo stížnosti k nejvyššímu
správnímu soudu do rozhodnutí odvolací
komise, jest předseda této komise stranou ve smyslu
zákonů o nejvyšším správním
soudu.
(1) Náklady šetření a důkazů,
ke kterým ve věcech daňových dal podnět
úřad, hradí stát.
(2) Náklady šetření a důkazů,
ke kterým dal podnět poplatník, nese také
stát, leč že buď poplatník sám
se nabídl je uhraditi, anebo odchyluje-li se výsledek
poplatníkem navržených šetření
a důkazů podstatně v jeho neprospěch
od jeho tvrzení.
(3) O výši peníze podle odst. 2, rozhodne podle
rozsahu a obtížnosti šetření a
důkazů úřad, který šetření
nebo důkazy prováděl; o odvolání
rozhodne přímo nadřízený úřad
s konečnou platností.
(1) Ustanovení, vztahujících se na řízení
ve věcech vyměření přímých
dní, užívati dlužno obdobně, vyjímajíc
ustanovení §§ 312, 320 až 323 a 330, odst.
7., na veškeré ostatní věci přímých
daní (odpisy, osvobození a pod.), pokud zákon
nic jiného neustanovuje.
(2) Pokud je odvolání přípustno, stanoví
zákon.
(1) Poplatník může navrhnouti navrácení
do předešlého stavu:
1. bylo-li mu živelní nebo jinakou událostí,
které nebylo lze předvídati nebo odvrátiti,
zabráněno dodržeti lhůtu k podání
opravného prostředku v řízení
vyměřovacím, trestním nebo odvolacím,
nebo nedověděl-li se on nebo jeho zákonný
zástupce nebo jeho zmocněnec nezaviněně
o takové lhůtě, anebo
2. vyšly-li po té, kdy vyměření
daně nabylo moci práva, najevo skutkové okolnosti,
kteréž, nebyvše v době vyměření
ani úřadu známy, nemohly býti poplatníkem
nebo jeho zákonným zástupcem nebo jeho zmocněncem
včas uplatněny, buď že jich omluvitelným
způsobem neznal, nebo že je tehdy nemohl prokázati.
(2) Události a skutkové okolnosti v odst. 1. uvedené
třeba dokázati.
(3) Návrh na navrácení do předešlého
stavu nemůže se opírati o okolnosti, o nichž
se v případě odst. 1., č. 1. již
dříve uznalo, že nestačí k tomu,
aby se povolilo poplatníkovi prodloužení zmeškané
lhůty, anebo, které v případě
odst. 1., č. 2. nejsou tak závažné,
aby změnily vyměřenou daň.
(4) Navrácení do předešlého stavu
může poplatník navrhnouti do 15 dnů,
počínajíc ode dne, kdy v případě
odst. 1., č. 1, byla překážka odstraněna
nebo kdy se dověděl o lhůtě a v případě
odst. 1., č. 2., kdy se dověděl o nové
okolnosti nebo o nových důkazech. Návrh budiž
učiněn u vyměřovacího úřadu,
který je příslušný přijmouti
odvolání anebo který vyměřil
dotyčnou daň. V návrhu dlužno uvésti
skutečnosti navrácení do předešlého
stavu odůvodňující, jakož i příslušné
průvody a zároveň s ním v případě
odst. 1., č. 1, podati zameškané odvolání.
(5) Návrh na navrácení do předešlého
stavu je nepřipustný v případě
odst. 1., č. 1., když prošlo 6 měsíců
ode dne, kdy zameškaná lhůta prošla a
v případě odst. 1., č. 2., když
uplynula promlčecí lhůta (§ 277, odst.
4.), čítaná ode dne, kdy vyměření
daně nabylo mocí práva.
(6) O návrhu rozhoduje finanční úřad
II. stolice; proti jeho rozhodnutí lze se odvolati k ministerstvu
financí.
Dohody sjednané, aby přímou daň nesla
místo poplatníka zcela nebo částečně
jiná osoba, nejsou právně účinné.
(1) Pokud o osobách, důchodech a výtěžcích,
podrobených daňové svrchovanosti několika
států mají mezinárodní smlouvy,
ve Sbírce zákonů a nařízení
vyhlášené, odchylná ustanovení,
platí tato ustanovení.
(2) Aby v oboru přímých daní se vzájemně
vyrovnalo zdanění, zamezilo dvojí zdanění;
nebo zajistila vzájemnost (reciprocita), právní
ochrana a právní pomoc, nebo aby se provedla odveta
(retorse), může ministerstvo financí v jednotlivých
případech učiniti vhodná opatření,
odchylující se od ustanovení tohoto zákona.
Všeobecná opatření tohoto rázu
mohou se však státi toliko vládním nařízením.
(3) Vyžaduje-li toho zájem státu, může
ministerstvo financí v dohodě s ministerstvem zahraničních
věcí přiznati výhody uvedené
v § 2, č. 2. a v § 174, č. 11. v mimořádných
případech též missím cizích
států, nemajícím rázu diplomatického,
a může dále v dohodě s ministerstvem
zahraničních věcí, po případě
s dotyčným příslušným
ministerstvem, rozhodovati o tom, má-li Československý
stát hraditi daně tímto zákonem upravené,
které by osoby shora uvedené, nejsouce samy daní
povinny, měly nésti. Ustanovení poslední
věty předchozího odstavce platí tu
obdobně.
(4) Vzejdou-li pochybnosti o tom, zda a pokud nějaké
osobě přísluší právo exteritoriality,
nebo o tom, jakých výsad požívá
osoba exteritorialní, nebo konsulové cizích
států a členové jejich průvodu
ve věcech tímto zákonem upravených,
má si úřad vyžádati prohlášení
ministerstva financí, které je vydá v dohodě
s ministerstvem zahraničních věcí;
prohlášení toto jest závazné.
(1) Daně s přirážkami a příslušenstvím
vymáhají se buď v řízení
správním (exekuce berní) podle ustanovení
tohoto zákona, nebo v řízení soudním
(exekuce soudní) podle ustanovení exekučního
řádu, na Slovensku a v Podkarpatské Rusi
exekučního zákona.
(2) Vymáhání daní s přirážkami
a příslušenstvím exekucí na jmění
nemovité vnucenou správou a nucenou dražbou
je přípustno jen tehdy, je-li patrno, že nedoplatku
nelze vydobýti exekucí na jmění movité.
To posouditi přísluší vymáhajícímu
úřadu (§ 345).
(1) Daň s přirážkami a příslušenstvím
může býti vymáhána na tom, kdo
podle daňových nebo jiných zákonů
už podle ustanovení samého zákona je
povinen daňový dluh zaplatiti.
(2) Před zavedením exekuce nutno dlužníka
vyzvati písemnou upomínkou, aby daňový
dluh zapravil do 15 dnů.
(3) Upomínka může býti vydána
teprve, když prošla lhůta, do které měl
býti daňový dluh podle zákona zapraven.
(4) Kdo jest příslušným vydati upomínku,
jak tato má býti upravena a doručena, stanoví
se vládním nařízením.
(5) Ministerstvo financí může z vážných
důvodů výjimečně povoliti,
aby se upomínání dálo místo
doručováním upomínek hromadně
písemnou vyhláškou nebo vybubnováním
v obci.
(6) Bez předchozí upomínky, pokud se týče
před projitím 15denní lhůty od jejího
doručení nebo vykonání, smí
býti exekuce zavedena jen, je-li nebezpečí
z průtahu. To posouditi přísluší
vymáhajícímu úřadu.
(7) Zavedením exekuce ve smyslu odstavců 2 a 6 rozumí
se v berním řízení exekučním
dodání příkazu orgánu k provedení
exekuce určenému, aby vykonal první exekuční
úkon, v soudním řízení exekučním
podání návrhu, aby exekuce byla povolena
a vykonána.
Vymáhati daň s přirážkami a příslušenstvím
náleží úřadu, který vyměřil
daň (vymáhající úřad).
Tento úřad nařizuje exekuci berní
a žádá o povolení a výkon exekuce
soudní. Vládní nařízení
stanoví, pokud v zastoupení a pod dozorem tohoto
úřadu náleží vymáhati
daň s přirážkami a příslušenstvím
bernímu úřadu.
(1) Vykonati berní exekuci pro daň s přirážkami
a příslušenstvím náleží
úřadu, u kterého je předepsána
daň (exekuční úřad).
(2) Má-li dlužník mimo obvod úřadu
příslušného podle odst. 1. předměty,
na něž, lze vésti berní exekuci, může
tento úřad požádati o výkon berní
(vyměřovací) úřad, v jehož
obvodu takové předměty dlužníkovy
jsou. Tento jest pak úřadem exekučním.