Na podzim minulého roku předložili zástupci
samostatného lékárnictva v Československu
v taxovní komisi ministerstvu veřejného zdravotnictví
Menthol nákup 100 gramů Kč 41,- prodej podle sazby Kč 280,-
Morphium nákup 10 gramů Kč 55.- prodej podle sazby Kč 140.-
vaselina žl. nákup 1 kg Kč 10.50 prodej podle sazby Kč 40.-
chinin nákup 10 gramů Kč 9.- - 10.- prodej podle sazby Kč 33.-
codein nákup 1 gram Kč 4.10 prodej podle sazby Kč 16.-
bor, kyselina nákup 1 kg Kč 10.50 prodej podle sazby Kč 31.- - 40.-
salicyl. kysel. nákup 1 kg Kč 28.- - 32.- prodej podle sazby Kč 99.- - 120.-
Lanolin nákup 1 kg Kč 16.- prodej podle sazby Kč 58.- - 70.-
olivový olej nákup 1 kg Kč 14.50 prodej podle sazby Kč 46.50.- 62.-
sesamový olej nákup 1 kg Kč 15.50-17.50 prodej
podle sazby Kč 35.- 47.-
Z příkladů patrno, že lékárník
vydělává na preparátech průměrně
300-400%. Připočtou-li se k tomu další
poplatky, jež pacient musí zaplatiti (jako dispensační
poplatek u každého léku ve výši
80 h, poplatek za práci od Kč 1.- do Kč 5.-),
požadavek o zvýšení sazby laborní
(pracovní) jak pro strany soukromé, tak i úlev
požívající, odůvodňujíce
jej tím, že dosavadní sazby lékárnické
nedostačují na krytí výloh s vedením
lékáren. Ač proti tomuto požadavku vystoupili
zástupci veřejných fondů, nemocenských
pojišťoven a privátního konsumentstva,
přece ministerstvo veřejného zdravotnictví
podporovalo požadavky lékárnictva a předložilo
návrh v tomto smyslu na změnit lékárnických
sazeb ministerské radě, která neznámo
z jakých důvodů požadavkům lékámnictva
vyhověla.
Hospodářský stav lékáren byl
pravděpodobně posuzován pouze se stanoviska
majitelů lékáren, kteří samozřejmě
chtěli-li dosáhnouti svých požadavků
odůvodňovali theoretickými výpočty
nedostatečnost nynějších sazeb. Theoretické
výpočty nejsou však pro posouzení prosperity
kteréhokoliv podniku směrodatné, poněvadž
příslušnými mathematickými obraty
dá se sestaviti vždy taková bilance, jaká
jest k ilustraci a důkazu něčeho potřebná.
Nevíme, jaké propočty lékárníci
předložili, ale jisto jest, že propočty
tyto neodpovídaly skutečnosti, neboť by jinak
ministerská rada byla musila lékárnické
požadavky úplně zamítnouti.
Škoda, že si kompetentní úřady
v době jednání o zvýšení
lékárnických sazeb nepovšimly Gajdova
orgánu "Říšské stráže",
v níž až do započetí útoků
na lékárnické sazby byla lokálka:
"Pří nákupu všech druhů
léčebných prostředků obraťte
se na lékárnu "U Spasitele", Praha II.,
Vyšehradská třída 22 (bratr Oliva),
kde obdržíte po předložení naší
legitimace 25% slevu." Lokálka tato dostatečně
charakterisuje nutnost změniti lékárnické
sazby, jenže ne ve směru zvýšení,
nýbrž snížení. Může-li
lékárník příslušníkům
některé politické strany poskytovati 25%
slevu na léky, dokazuje tím, že dosavadní
lékárnické sazby jsou neobyčejně
vysoké, a že jest nutno sem tam dobrovolně
zaváděné snížení cen léků
provésti zákonem, aby laciných léků
dostávalo se všemu obyvatelstvu, poněvadž
lékárník vzhledem ke koncesovanosti své
živnosti má nejmenší právo upravovati
ceník léků podle politické legitimace.
Že dosavadní lékárnické sazby
jsou neobyčejně vysoké, toho důkazem
mohou býti nákupní a prodejní ceny
běžných officinelních léčiv.
Za podklad vzat poslední ceník velkodrogistický
firmy Julius Kussi a Milde-Rössler v Praze a dosud platné
lékárnické sazby.
dojde se k zajímavému výsledku, že lékárník
pracuje s 500-600%, tedy se ziskem takovým, jakým
se nemůže pochlubiti žádné odvětví
obchodu a průmyslu. Proto také lékárny
jsou neobyčejně draho prodávány. Prodejní
cena většiny pražských lékáren
předměstských i (velké lékárny
pro obrovskou jich cenu úmyslně vyjímáme)
pohybuje se od 1.000.000 Kč až 1.500.000 Kč,
na venkově od 500.000 Kč až do 1 milionu korun.
Že to nejsou ceny vymyšlené, možno se lehce
přesvědčiti z Věstníku Svazu
československého lékárnictva, který
na př. v čísle 9. ze dne 4. března
t. r. přináší tyto inseráty:
Koupím lékárnu na Moravě s domem a
větším obratem. Střední školy
podmínkou. Hotově složím až 1 mil.
Kč. Nabídky pod značkou "Lékárník"
přijímá insertní kanc. Mázel
a spol., Praha II., Václavské náměstí
13.
Prodám lékárnu na Moravě s domem a
obratem přes 300 t. Kč, pěkně zařízenou.
Hotově potřebí kol 500 t. Nab. pod značkou
"Stan" do adm. t. l.
V prvém případě kupující
nabízí obvyklou cenu za lékárnu, v
druhém prodávající klade si podmínku,
že jest zapotřebí hotově složiti
1/2 mil. korun, zbytkem, který bude nejméně
dosahovati téže výše, jako ihned požadovaná
část, bude zatížen nový majitel
jako dluhem, z něhož musí odváděti
10% úrok. Při takovém prodeji lékárny
dělá se tudíž dvojí obchod.
Skutečná hodnota takových lékáren
dosahuje však sotva 100.000 korun se zbožím.
Jest tím míněna lékárna s celým
zařízením a zbožím nutným
k provozu nejméně 1/4 ročnímu, ovšem
že bez domu. Tyto vysoké ceny lékáren
tak zvané "ideální", mají
svůj kořen v koncessovanosti živnosti lékárnické.
Tereziánskými a Josefinskými zákony
bylo lékárnictví zařazeno mezi živnosti
vázané, koncesované, a během času
zajistilo si ještě větších výsad,
obzvláště když z hmotných důvodů
stali se majiteli mnohých veřejných radikovaných
lékáren mnozí šlechtici, jež v
době absolutismu vymohli pro existující lékárny
výsadní postavení. Nové lékárny
mohly býti - jsou - zákon ten platí dosud
! - zařizovány jenom tehdy, vysloví-li se
pro jich zřízení město, okresní
lékař, správa politická a jiné
kompetentní úřady, s podmínkou, že
dosavadní lékárna nebude existenčně
poškozena.
Pojem existence lékárny je velmi široký,
nehledě k tomu, že jest zastaralý. Lékárna,
zaměstnávající 6 anebo 8 magistrů,
nově zřízenou může býti
citelně poškozena, ale ohrožení existence
mohlo by nastati jenom tehdy, kdyby lékárník
sám bez pomocných sil měl tak málo
práce, že by existenci svoji a své rodiny nemohl
uhájiti, neboť v místech malých, nevyhovujících
podmínkách zákona, se o povolení koncese
žádati vůbec nedá. Zde však
Menthol nákup 100 gr. Kč 41.- prodej podle sazby pokladenské Kč 140.-
lanolin nákup 1 kg Kč 16.- prodej podle sazby pokladenské Kč 30.-
salicyl, kysel nákup 1 kg Kč 28.- - 32.- prodej podle sazby pokladenské Kč 60.-
borová kysel nákup 1 kg Kč 10.50 prodej podle sazby pokladenské Kč 20.-
Bismuth subgallicum nákup 1 kg Kč 180.- prodej podle sazby pokladenské Kč 340.-
Bismuth subnitricum nákup 1 kg Kč 205.- prodej podle sazby pokladenské Kč 360.-
Chinin hydrochlor nákup 1 kg Kč 750.- prodej podle sazby pokladenské Kč 1.700.-
chloroform nákup 1 kg Kč 33.- 31.- prodej podle sazby pokladenské Kč 69.-
codein hyd. nákup 100 gr. Kč 41.- prodej podle sazby pokladenské Kč 80.-
cocain nákup 10 gr. Kč 72.- prodej podle sazby pokladenské Kč 110.-
coffein natr. benz. nákup 1 kg Kč 145.- prodej podle sazby pokladenské Kč 300.-
gelatina nákup 1 kg Kč 43.- prodej podle sazby pokladenské
Kč 70.-
se jedná o lékárny, jež zaměstnávají
vždy vedle majitele 2 i více magistrů, Proto
případy takového výjimečného
hájení existence jsou hotovým unikem oproti
všem volným stavům. - Nikdo nezaručuje
advokátu, lékaři, obchodníkovi jeho
existenci, ačkoliv i on musí oproti státu
plniti povinnosti častokráte daleko větší
nežli lékárník. Vše závisí
od jejich obchodního ducha, schopnosti a oblíbenosti.
Následkem toho nevyvíjejí se lékárny
pod vlivem konkurence a jest pochopitelné, proč
jsou za ně takové přemrštěné
peníze placeny. Dosavadní zákony napomáhají
této lichvě lékárnami. Při
tom nutno zdůrazniti, že nové koncese, jež
se mají uděliti magistrům farmacie po l5ti
letech odborné činnosti v lékárnách,
udělují se za výše uvedených
podmínek velmi málo, a stává se často,
že čekatel obdrží koncesi až po 30ti
letech, ve stáří obyčejně 55
až 60 let, tedy v době úplné senility.
Že okolnost tato nemůže sloužiti ke zdaru
lékáren, jest samozřejmé.
Nutno též se postaviti proti typu velkých lékáren.
Lékárník jest osobou odpovědnou za
správné zhotovování léčiv.
Čím lékárna jest větší
tím větši jest jeho odpovědnost již
také proto, že mimo odborné síly zaměstnává
síly technické, nevyškolené. Případ
otravy, stavší se před lety neopatrnou expedicí
léčiv ve větší pražské
lékárně, jest toho dokladem.
Menší prosperitu lékáren odůvodňují
lékárníci zavedením léčebné
povinnosti u členů nemocenských pojišťoven,
čímž prý obrat lékáren,
pro snížené sazby pokladenské značně
klesl. Tvrzení toto nezakládá se na pravdě.
Většina členů nemocenských pojišťoven
patří k nejchudobnějším vrstvám,
které lékařskou pomoc vyhledávaly
dříve pouze v nejkrajnějším případě.
Zavedením nemocenského pojištění
však umožněno bylo každému i nejchudšímu
člověku, aby v každém i méně
vážném případě zaopatřil
se vedle pomoci lékařské také léky.
Tím naopak obrat v lékárnách stoupl,
jak ostatně dokazují výdaje na léky
u nemocenských pojišťoven, stoupnuvší
při přepočtení na jednotnou měnu
v poměru 1 : 3.
Poměr tento jest výmluvným důkazem
horentních výdajů za léky, které
obzvláště v poslední době dostupují
takové výše, že ohrožují úplně
hospodářský stav většiny nemocenských
pojišťoven. Bilance léčebného fondu
pro státní zaměstnance přesvědčí
brzy vládní kruhy, že při zvýšených
lékárnických sazbách bez pasiv se
obejíti nelze. Proto jest absolutně neodůvodněn
požadavek o zvýšení lékárnických
sazeb pro strany úlev požívající.
Že i tyto sazby jsou dostatečně vysoké,
dosvědčí několik příkladů
nákupních a prodejních cen.
olivový olej nákup 1 kg Kč 14.50 prodej podle sazby pokladenské Kč 38.-
mandlový olej nákup 1 kg Kč 310.- prodej podle sazby pokladenské Kč 880.- - 900.-
rybí tuk nákup 1 kg Kč 11.50 prodej podle
sazby pokladenské Kč 25.-
Z výše uvedených cen nejběžnějších
preparátů lékárnických vychází
na jevo, že i při lécích expedovaným
stranám úlev požívajících
pracují lékárníci průměrně
se ziskem 75-100%, nepočítaje do toho poplatky za
práci.
Toto výdělkové procento zasluhuje pozorností
i po druhé stránce. Podle článku IV.
zásad podle nichž se vypočítávají
ceny lékárnické sazby pro strany úlev
požívající Sb. z. a n. čís.
7, má býti u officinelních preparátů
prodejní cena vypočtena z ceny nákupní
připočtením 55%. Ve skutečnosti však
cena prodejní, jak bylo viděti z příkladů,
skládá se z nákupní ceny a asi 100%
zisku. Dá se to vysvětliti jedině tím,
že velkodrogerie na lékárny existenčně
odkázané, před vypracováním
nových sazeb vždy podstatně cenu preparátů
zvyšují.
Při této příležitosti nutno též
poukázati na to, že některé velkodrogerie,
počtem 8, spojily se v kartel, který jednotlivé
členy kartelu zavázal, že pod trestem velkých
peněžních pokut nebudou preparáty a
speciality prodávati levněji, nežli za cenu,
kterou kartel sám ustanovil. Aby byla vyloučena
konkurence ostatních velkodrogerií, kterých
jest velký počet, kartel zpracoval zahraniční
chemický průmysl a obchod v tom směru, aby
zboží bylo zasíláno výhradně
jim, a nikomu jinému v republice. Tím se stává,
že ostatní velkodrogerie zboží přímo
nedostávají a musí je, když je potřebují,
objednávati u některého člena kartelu,
který však účtuje zboží
podle závazku jako v detailu, započítávaje
velkodrogistický rabat, takže jiné mimo kartel
stojící drogerie bez ohledu na to, že jsou
stejněprávnými daň platícími
obchody, nemohou konkurovati, ba jsou takovým způsobem
úplně existenčně znemožněny.
Tento nedostatek konkurence má v zápětí
i vyšší nákupní ceny lékárnického
zboží.
Též pokud se týče neofficinelních
preparátů, jež tvoří většinu
dnes předpisovaných léků, i lze říci,
že by poskytovaly menší zisky nežli preparáty
officinelní. Podle platných zásad vypočítává
se prodejní cena neofficinelních preparátů
připočtením 50-100%, která však
ve skutečnosti - jak již bylo na to poukázáno
u preparátů officinelních - tvoří
číslici daleko větší. Dokladem
toho mohou býti například listí bucco,
jež se nakupuje 1 kg za Kč 40.- prodává
se však stranám úlev požívajícím
za Kč 190.-. Podobných příkladů
mohla by býti uvedena celá řada.
Vedle neofficinelních a officinelních preparátů
jsou léky předpisovány ve formě specialit,
jež tvoří část obchodu lékárnického.
Též i na nich jsou značné zisky. Detailní
jich cena vypočítává se pro strany
soukromé s připočtením 60-30%, pro
strany úlev požívající jest přirážka
o 10% menší. Expedice specialit není spojena
s žádnou prací ručení, odpovědností
a omezuje se výhradně na vydání speciality
ze skladu.
Z výše uvedeného vyplývá, že
lékárníci i na lécích, jež
jsou účtovány podle sazeb pokladenských,
pracují průměrně se 100% hrubého
zisku, který nejen že stačí na krytí
režie, ale vypadne značný zbytek čistého
zisku.
Vzdor výše uvedeným okolnostem ve Sbírce
zákonů a nařízení ze dne 29.
ledna 1927 částka 16. vyšlo vládní
nařízení o lékárnické
sazbě k lékopisům A i B pro strany soukromé
i úlev požívající, jímž
se dosavadní položky za práci laborní
podstatně zvyšují o celých 20% bez ohledu
na to, že nemocenské pojišťovny i jiné
strany úlev požívající nemají
možnost žádné úhrady na toto zdražení.
Zdražení léků za práci laborní
je tím křiklavější, že nemocenské
pojišťovny od 1.července 1926 mají příjmy
na členských příspěvcích
redukovány o 12 až 15%.
Se zřetelem k těmto okolnostem se podepsaní
táží:
1. Je pan ministr veřejného zdravotnictví
a tělesné výchovy ochoten navrhnouti ministerské
radě zrušení vládního nařízení,
jímž sazby za práce laborní byly zdraženy?
2. Je pan ministr veřejného zdravotnictví
a tělesné výchovy ochoten též
působiti, aby dosavadní koncesní systém
u lékáren byl změněn ve smyslu dávno
slibovaných návrhů na celkovou reformu lékárnictví?
3. Dále se podepsaní táží pana
ministra obchodu, zda ví o poměrech, jež nastaly
ustavením se kartelu velkodrogistického a je-li
ochoten učiniti rázné kroky, aby tento kartel
byl řádně kontrolován a po případě
zrušen?
Poslední dobou množí se stížnosti
drobných a středních zemědělců,
jak příslušné důchodkové
kontrolní úřady posuzují domácí
a nouzové porážky, osvobozené od paušálního
placení daně z obratu masa.
Výnosy ministerstva financí, které připouštějí
osvobození od paušalované daně z obratu,
jsou formulovány tak, že důchodková
kontrola má nejširší možnost libovolně
si je vykládati.
Libovolný výklad těchto výnosů,
vede v praxi k těžkému poškozování
a zkracování majetníků dobytka beztoho
postižených nouzovou porážkou, poněvadž
se tyto výnosy vykládají vždy z úzkoprsého
fiskálního stanoviska.
Abychom vylíčili tuto praxi důchodkových
kontrolních úřadů, uvádíme
tyto případy:
1. Rolník Benjamin Gabriel v Krásné Lípě-Sonnenbergu
4. 338 v okrese rumburském, musil počátkem
července 1926 provésti nouzovou porážku
jednoho kusu dobytka a získané maso bylo vysekáno
v místnosti, kterou proto určil tamější
spolek pro nouzové porážky, Rumburský
důchodkový kontrolní úřad žádal,
aby se zaplatila paušalovaná daň z obratu masa
96 Kč, poněvadž maso nebylo vysekáno
u majetníka dobytka.
2. Rolník Antonín Krause v Götzdorfu č.
49 v okrese mimoňském musil dne 1. Září
1926 dáti nouzově poraziti krávu. Připadající
daň z masa zaplatil téhož dne, avšak za
8 dní dostal od mimoňského důchodkového
kontrolního úřadu vyzvání aby
ihned zaplatil také daň z obratu 75 Kč, poněvadž
maso z této nouzové porážky bylo odevzdáno
členům spolku pro nouzové porážky.
3. Rolník František Langer z Hvězdova č.
30 v okrese mimoňském, musil dne 26. září
1926 nouzově poraziti krávu. Mimoňský
důchodkový kontrolní úřad žádal,
aby kromě již zaplacené dané z masa
byla zaplacena také paušalovaná daň
z obratu masa 75 Kč ačkoliv zvíře
bylo poraženo a vysekáno v domě majetníka.
4. Dne 21. října 1926 musil rolník Julius
Luschtinetz ve Varnsdorfu 1/8 na nařízení
zvěrolékaře dáti poraziti krávu.
Porážka se provedla ve varnsdorfských městských
jatkách, poněvadž podle jatečného
řádu všechna zvířata, která
jsou ještě schopná dopravy, smějí
býti porážena jen v jatkách. Maso z
této nouzové porážky hodící
se ještě k požívání bylo
pod kontrolou městské policie vysekáno u
rolníka Jos. Mich. Egera, bydlícího uprostřed
města, poněvadž majetník zvířete
nouzově poraženého bydlí na nejzazším
konci města. Z toho vyplývá, že místo
prodeje ústředně položené i rolníka
Jos. Mich. Egera mělo zabrániti dalším
ztrátám, jež to tam bylo možno maso lépe
prodati. Vansdorfský důchodkový kontrolní
úřad žádal, aby byla zaplacena paušalovaná
daň z obratu masa 46.20 Kč, poněvadž
zvíře bylo poraženo v městských
jatkách.
5. Chalupník Reinhold Runge z Kunratic č. 317 v
okrese cvikovském porazil dne 28. prosince 1926 doma vepře
vlastního chovu. Poněvadž jeho domácnost
se skládá jen z něho a jeho manželky
a vlastní spotřeba jest proto nepatrná, prodal
polovici vepře řezníkovi Wächterovi
v Kunraticích u Cvikova, který za tuto polovičku
zaplatil předepsanou daň z obratu. Za 3 dny cvikovský
důchodkový kontrolní úřad vyzval
Rungeho, aby ihned zaplatil 18 Kč na paušalované
dani z obratu masa za druhou polovici, ačkoliv podle výnosu
mají býti domácí porážky
osvobozeny.
6. Rolník Adolf Hieke v Nové Chřibské
č. 32 v okrese varnsdorfském musil dne 4. ledna
1927 večer nouzově poraziti krávu, jejíž
maso vážilo 150 kg. Tuto krávu prohlédl
dne 4. ledna v 6 hodin večer zvěrolékař
dr. Pollak z Chřibské a potvrdil nouzovou porážku.
Poněvadž poštovní úřad zavírá
se již v 5 hodin odpoledne, zaplatil Hieke dne 5. ledna 1927
u poštovního úřadu v Rybništi podle
sazby daň z masa 30 Kč. Poštovní úřad
však omylem vytiskl na kvitanci poštovní razítko
s datem 7. ledna 1927 dodatečně to však opravil,
poněvadž tato peněžní zásilka
byla do poštovní knihy zapsána také
dne 5. ledna 1927.
Hieke byl pak dne 26. ledna 1927 obeslán k varnsdorfskému
důchodkovému kontrolnímu úřadu
a musil zde doplatiti 20 Kč na dani z masa, dále
zaplatiti 75 Kč paušalované daně z obratu
a 100 Kč důchodkové pokuty, poněvadž
prý na dani z masa zaplatil příliš málo.
Hieke zaplatil podle sazby daně z masa za 150 kg jatečné
váhy, t. j. masa, které se dalo užíti
a které se ještě hodilo k požívání,
20 h za 1 kg, byl však přes to potrestán a
musil mimo to ještě zaplatiti paušalovanou daň
z obratu masa.
7. Chlupník Antonín Pilz z Jiřetína
č. 21 v okrese varnsdorfském musil dne 12. ledna
1927 na rozkaz státního zvěrolékaře
dr. Wagenknechta nouzově poraziti krávu. Poněvadž
v jeho domku více než skromném není
místa ke stažení a rozčtvrcení
dobytka, žádal řezníka Františka
Griesbacha, který bydlí nedaleko, aby toto zvíře
na své porážce zabil, stáhl a rozčtvrtil.
Potom si Pilz vzal maso domů, kde bylo příštího
dne vysekáno. Chalupník Antonín Pilz, znepokojený
libovolným rozhodováním důchodkových
kontrolních úřadů, než provedl
nouzovou porážku, obrátil se na varnsdorfský
důchodkový kontrolní úřad,
aby mu oznámil, jaké daně musí za
tuto nouzovou porážku zaplatiti. Přednosta
tamějšího úřadu mu vysvětlil,
že kromě daně z masa 50 Kč musí
rozhodně zaplatiti i paušalovanou daň z obratu
masa 75 Kč. Antonín Pilz musil tedy tyto peníze
zaplatiti.
Tyto případy, jež jsme uvedli, jsou jen nepatrným
zlomkem z mnoha set, v nichž důchodkové kontrolní
úřady nutí zemědělce, beztoho
těžce poškozeného nouzovými porážkami,
k dvojitému zdanění.
Dochází tu přímo k ohromnému
rozporu, že drobný zemědělec do 50 ha,
který platí paušalovanou daň z obratu,
dostává při prodeji zdravého zvířete
plnou jatečnou cenu a nemusí z toho zvláště
platiti daně z obratu, kdežto rolník postižený
neštěstím, získá nejvýše
50% plně jatečné ceny za zvíře
nouzově poražené (ve většině
případů ‚jest toto procento mnohem nižší)
a kromě toho jako na posměch svého neštěstí
musí za poražené zvíře zaplatiti
ještě jednou daň z obratu, ačkoliv ze
svého hospodářství zaplatil již
paušalovanou daň z obratu právě tak
jako ten, kdo neštěstím postižen nebyl.
Tento postup jest křiklavou nespravedlností a utiskováním
drobného zemědělství proti jiným
výdělečným skupinám lidu.
Důkazem toho budiž, že se za rozličné
předměty obchodu a průmyslu platí
rovněž paušalovaná daň z obratu
a přece se nestalo ani jednou, aby byla předepsána
ještě jednou daň z obratu za tyto paušálně
zdaněné předměty, když se částečně
zkazí‚ a tím ztratí na ceně,
jak tomu jest u drobného zemědělce.
Je-li kde na místě známý citát
"Vysvětlete mi hrabě Oerindure tento rozpor
přírody" (měli bychom dodati slovo "fisku"),
pak jistě zde. Drobné zemědělství
pociťuje tuto nespravedlnost tím krutěji, jelikož
výroba nebo prodej předmětů průmyslu
a obchodu, podléhajících dani z obratu, přináší
velké zisky, kdežto drobné zemědělství
i při normálním počasí může
zaručiti jen velice skromné příjmy
při velké práci.
Platí-li se ještě jednou daň z obratu
při domácích porážkách,
i když se část masa postoupí přímo
spotřebitelům, jest to těžkým
poškozením drobných zemědělců,
kteří se zabývají chovem dobytka,
poškozením, pro něž nelze uvésti
důvodu.
Důkazem toho budiž, že zemědělství
podléhající paušalované dani
z obratu může prodávati vlastní obilí,
brambory atp. a to 1000, 50, 5 nebo 1 kg, a nemusí za to
platiti ještě jednou daň z obratu. Že
na příklad doly mohou prodávati uhlí
na vagony nebo i na povozy, a nemusí ještě
jednou platiti daň z obratu.
Jen horský drobný zemědělec, který
si nemůže opatřiti jiný příjem
než z prodeje dobytka, musí ještě jednou
platiti daň z obratu, prodává-li zvíře
po kusech spotřebitelům.
Drobní zemědělci jsou v četných
případech nuceni, aby sami byť neradi, poráželi,
poněvadž často nemají jiné možnosti
opatřiti si hotové peníze pro hospodářství,
na úroky z dluhů a daně.
Při všem nadbytku dobytka na venkově jsou na
příklad jatky severočeských měst
přeplněny, cizím dobytkem, jež pak živnosti
pro pohodlí přejímají především,
takže domácí zemědělec nemůže
prodati dobytek buď vůbec nebo ne včas, t.
j. musí jej prodati se ztrátou.
Drobné zemědělství jest tímto
dvojitým zdaněním postiženo nanejvýš
nespravedlivě také proto, poněvadž stát
svými sociálně-politickými opatřeními
jako hlavními soudy, vyloučením keťasování,
kontrolou trhů a t. p. chce sice zlevniti poživatiny,
avšak na druhé straně trestá drobného
zemědělce dvojitým zdaněním,
jestliže ve smyslu těchto sociálně-politických
opatření jako původní výrobce
prodává dobytek ze svého chovu přímo
spotřebitelům laciněji, obcházeje
při tom zdražující překupníky.
Drobný zemědělec nemůže dodávati
jatečný dobytek na vagony jatkám spotřebitelských
středisek, jest odkázán na prodej jednotlivých
kusů a tímto dvojitým zdaněním
přímo na pospas vydán překupnictví,
které se vtírá mezi výrobce a spotřebitele,
čemuž však hledí prý stát
zabrániti výše uvedenými sociálně-politickými
opatřeními.
Tento nerozřešitelný rozpor vládních
opatření pociťuje drobné zemědělství
jako výsměch své svobodě a rovnoprávnosti,
jelikož se mu jako původní výrobě
zakazuje prodávati své výrobky levněji
přímo spotřebitelům.
Podepsaní se tedy táží:
1. Ví pan ministr financí, že důchodkové
kontrolní úřady libovolně a úzkoprse
vykládají ministerské výnosy o osvobození
domácích a nouzových porážek
od daně z obratu?
2. Jest pan ministr financí ochoten ve všeobecném
výnosu ustanoviti, že pro osvobození domácích
a nouzových porážek stačí oznámení
příslušnému obecnímu úřadu
a to při nouzových porážkách
s předložením zvěrolékařského
nálezu?
3. Jest pan ministr financí ochoten naříditi,
aby ve všech případech domácích
a nouzových porážek od 1. června 1926,
ve kterých důchodkové kontrolní úřady
žádaly zaplacení daně z obratu, tyto
daně a pokuty případně s nimi uložené
byly vráceny na žádost podanou příslušnému
okresnímu finančnímu ředitelství?
4. Jest pan ministr financí ochoten v tomto výnosu
také jasně vysloviti, že od daně z obratu
jsou osvobozeny domácí porážky, při
nichž se části masa prodávají
přímo spotřebitelům, pod podmínkou,
že daň z masa byla řádně zaplacena,
maso bylo prohlédnuto a příslušnému
obecnímu úřadu bylo s příslušnými
doklady podáno oznámení o výseku masa
a že se maso prodává spotřebitelům
za cenu o 15% levnější než jest průměrná
krámská cena?
5. Jest pan ministr zemědělství ochoten vřele
se přimluviti za tyto skromné požadavky drobného
zemědělství, tím spíše,
že se není třeba obávati, že stát
utrpí peněžní škodu, poněvadž
osobní výdaje důchodkových kontrolních
úřadů ve všech těchto případech
jsou mnohem vyšší než daně, které
mají býti vymáhány?
6.Jest pan ministr zemědělství ochoten naříditi,
že se bude dovážeti cizí dobytek jen v
takové míře, aby byl zajištěn
odbyt domácího dobytka a nebylo potřebí
sahati k domácím porážkám?
7.Jest pan ministr zemědělství ochoten učiniti
všechna opatření, aby také krajiny,
kde se lidé zabývají chovem dobytka a kde
jest nepatrná vlastní spotřeba, jako Šumava,
Slovensko atd. získaly lepší možnost odbytu
dopravními výhodami atp., neboť nelze-li prodati
jatečného dobytka a za tamější
nízké ceny 2 až 5 Kč za 1 kg živé
váhy, zemědělství těchto krajů
musí se zadlužiti a zahynouti.
8.Jest pan ministr zemědělství ochoten učiniti
vše, aby se co nejpřísněji kontrolovalo,
zdali obchod dobytkem dodržuje všechny veterinárně
policejní předpisy, zvláště poněvadž
se obchodem s cizím dobytkem napomáhá rozšiřování
všech dobytčích nákaz, poškozuje
se jím těžce domácí zemědělství
a proto musí často sáhnouti k nouzovým
porážkám.
Schon seit langer Zeit beschäftig dem
Bürgerschuldirektorin Schießl in Zwickau, den Ortsschulausschuß,
die Stadtvertretung ‚und die Eltern und zwar wegen eines
Benehmens gegenüber den Kindern, daß die Vermutung
aufkommen läßt, daß Frau Schießt sich geistig
nicht in jener Verfassung befindet welche für ein solches
Amt notwendig ist. Frau Schießt richtet sich in ihrem Benehmen
gegenüber den Kindern vor allem nach rein parteipolitischen
und nationalistischen Gesichtspunkten. Sie ist Funhtionärin
der Deuischen Nationalpartei und betätigt diese ihre Gesinnung
vor allem dadurch, daß sie die Arbeiterkinder in der Schule
beschimpft und die Eltern dieser Kinder vor der ganzen Klasse
beleidigt. Vor allem hat sie es auf die Kinder kommunistischer
Eltern abgesehen, ihre behebst ist an Schimpfwörter sind:
Affe, Fratz, Balk usw. Mit besonderen Schimpfwörtern‚
pflegt sie die Kinder čechischer Eltern, welche die deutsche
Schule besuchen, zu belegen.
Im städtischen Kino in Zwickau werden
gelegentlich Nachmittagsvorstellungen für die Schuljugend
veranstaltet, wobei aber der betreffende Film erst einer Kommission
vorgelegt wird. Nach einer solchen Vorsteilung beschimpfte Frau.
Schießl die Kinder welche mit ihren Eltern im Kino gewesen
waren und zwar nur deshalb, weil man ihr selbst den Film nicht
zur Zensur vorgelegt hatte Es handelte sich um eine Naturaufnahme,
Selbstverständlich war der Film auch von der Prager Zensurstelle
freigegeben worden. Frau Schießl ließ alle Kinder
welche im Kino gewesen waren, nachsitzen und gab ihnen einen Zettel
mit, auf welchem die Eltern sich mit ihrer Unterschrift verpflichten
sollten, daß sie künftighin ihre Kinder nur mit besonderer
Erlaubnis der Frau Direktor ins Kino mitnehmen dürfen. Schon
vorher hatte Sie jedem Kinde die schriftliche Anordnung an die
Eltern mitgegeben, daß die Eltern ihre Kinder ganz egal
wohin nur dann mitnehmen dürfen, wenn sie hiezu die Bewilligung
der Frau Direktor haben. Darnach sollten die Eltern , wenn sie
Sonntag nut den Kindern einen Ausflug machen wollen vorher Frau
Schießl um Erlaubis fragen.
Einmal bestimmte Frau Direktor Schießt
einige Mädchen der II. und III. Bürgerschulklasse dazu,
die beschmuitzten Aborte zu waschen. Die Mädchen wainten
und sagten ihr, daß sie eine solche Arbeit nicht machen
können. Aber sie bestand auf ihrem Befehl und zwang die Mädchen
die Aborte zu waschen. Eines der Mädchen ist daraufhin vor
Ekel krank geworden.
Unter den Eltern hat das Benehmen der Frau
Direktor bereits großen Unwillen erregt und es ist zur Einleitung
einer Untersuchung gekommen. Eine ganze Reihe von Kindern wurde
durch die Gendarmerie einvernommen und die Aussagen der Kinder
bestätigen alle hier angeführten Angaben. Auch vor dem
Bezirksschulinspektor sagten die Kinder in diesem Sinne aus Frau
Direktor Schießt hat daraufhin die Kinder, welche ihre Aussagen
gemacht hatten, einfach nicht mehr aufgerufen und auch sonst schlecht
behandelt.
Eines der Kinder, das von der Gendarmerie einvernommen
war, wurde von der Frau Direktor in die Kanzlei gerufen, Auis
dein Kinde war nicht herauszukriegen, was mit ihm dort geschehen
ist, aber es kam weinend nach Hause und erklärte, nicht mehr
in die Schule gehen zu wollen.
Frau Direktor Schießt kommt aber nicht
nur mit den Kindern und Eltern, sondern auch mit dem Lehrkörper
und dem Schuldiener ständig Konflikte. Der Schuldiener Herr
Heinrich Balle weigerte sich längere Zeit das Direktionszimmer
zu betreten, weil Frau Schießt ihn, der in der ganzen Bevölkerund
als gewissenhaft und ehriich bekannt ist, einer unredlichen Handlung
bezichtigt hatte. Frau Schießl mußte auf Grund der
Intervention der Organisation auch dem Schuldiener eine Ehrenerklärung
abgeben. Nachher schikanierte sie ihn noch ärger. Das ganze
Benehmen der Frau Schießt läßt schon auf Verfolgungswahn
schhiessen. In ihrem Direktionszimmer spann sie Fäden auf,
streut Mehl auf den Fußboden, weil sie unter dar fixen Idee
leidet, daß in die Kanzlei Leute eindringen und dort stehlen.
Alle diese Dinge sind durch Erhebungen des
Bezirksschulinspektors und der Gendarrmerie sowie durch Verhandlungen
im. Ortsschulausschuß und ins Stadtrat festgestellt worden.
Trotzdem ist in der Angelegenheit nichts geschehen, es ist nicht
die geringste Abhilfe geschaffen worden. Frau Schießt unterrichtet
nicht nur weiter, sie übt auch ihre Direktorinfunktion ungestört
aus und ihr Benehmen immer schlimmer. Die Eltern der Kinder sind
darob schon so erregt, daß sie an die Durchführun eines
Schulstreiks denken. Alle Urgenzen und öffentlichen Anfragen
sind unbeantwortet gelblieben.
Aus diesem Grunde wenden wir uns an den Herrn
Minister mit der Anfrage:
Ist der Herr Minister bereit, über den
Stand der gegen Frau Direktor Schießl durchgeführten
Untersuchung einen Bericht abzuverlangen und, uns mitzuteilen,
welche Schritte die Schulbehörde gegen sie zu unternehmen
gedenkt?
Der Verband der Bank und Sparkassabeamten hat
in schweren Kampf um die Aufrechterhaltung der erworbenen Rechte
der Bankbeam ten das nachfolgende Plakat herausgegeben:
Was ist mit der Revision der Direktorenverträge?
Der Bankenverband, der die Schuld an dem vertragslosen
Zustande trägt, will die Beamtenschaft um die minimalen Rechte
und Gehaltsansprüche bringen, die ihr durch die bisherigen
Verträge gewährlistet waren.
Dagegen wagt niemand, die Verträge der
leitenden Funktionäre anzutasten, obwohl gerade diese Verträge
eine außerordentliche Belastung der Regie der Banken und
selbst dann, eine Gefahr für die Institute bedeuten, wenn
einzelne Direktoren nach ihrer "verdienstvollen" Tätigkeit
vom Schauplatze verschwinden.
Die ehemaligen Direktionsmitglieder der Mährisehen
Agrar und Industriebank, welcher die Beamtenschaft so große
Opfer brachte und zwar:
Herr Franz Aschenhrenner, ehem. Oberdirektor, der ein Vermögen
von über 3 Millitonen Kč hat, Besitzer der Herrschaft
Rabí bei Pardubitz ist und von der Bank
eine bedeutende Pension bezieht.
Herr Adolf Ženošička, ehem. Oberdirektorstellvertreter,
welcher ein Gut und eine Mühle in Cacovice bei Husovic, weiteres
große Realitäten an Husovic, Maloměřice
und Obřan besitzt und eine Pension von der Bank bezieht.
Herr Karl Sikýř, ehem.
Direktor, Besitzer des Gutes in Řečice bei Telč
im Warte von 1/2 Millionen Kč, der eine Pension von der
Bank bezieht,
Herr Franz Pokorný, ehem. Direktorstellvertretor,
ein mehrfacher Millionär,
drohen durch eine gerichtliche Klage Millionenabfertigungen
zu verlangen, obwohl einige von Ihnen ein ganzes Jahr hindurch,
selbst als sie nicht mehr in der genannten Bank waren, bedeutende
Bezüge erhielten, obwohl ihr Vermögen erst seit ihrer
Tätigkeit in der Bank erworben wurde und obwohl sie die Mitverantwortung
für die Sanierungsaktion ihres Institutes tragen.
Demgegenüber gehen die meisten der 108
entlassenen subalternen Beamten der Mährischen Agrar- und
Industriebank einer ungewissen Zukunft, voll von Not und Entbalhrtsngen,
entgegen.
Bekanntlich stand ein Gesetzentwurf in Vorbereitung,
der die unglückseligen Folgen beseitigen sollte, die sich
aus den unangemessenen Direktorenverträgen ergeben können
durch welche die Bankregie verteuert, die Reorganisierung unseres
Bankwesens, sowie eine zweckentsprechende Regelung des Zinsfußes
gehemmt und die Krise des Bankwesens verängert wird, dessen
Sanierungsprozeß sich auf dem Rücken der subalternen
Beamtenschaft abspielt.
Es wäre hoch an der Zeit, diesen Antrag
zu verwirklichen und ein Gesetz zu bescihließen, das die
Möglichkeit einer Revision und ener Neuregelung der Verträge
der Bankdirektoren gibt.
Der Verhand der Bank und parkassernbeamten in der Čechoslovakischen
Republik. Sdružení peněžního úřednictva.
Die Prager Polizeidirektion hat die Affichierung
im angeblihen Interesse der öffentlichen Ordnung untersagt
‚und damit ganz offenkundig in einen Lohnkampf in parteiischer
Weise zu Gunsten der Unternehmer einegriffen, denn daß die
öffentliche Bekanntmachung der im Plakate angeführten,
durchaus wahren und erweislichen Tatsachen wirklich irgendein
öffentliches Interesse rverletzt hätte, kann wohl nicht
behauptet werden.
Wir fragen daher den Herrn Minister:
Ist ihm der geschilderte Vorfall bekannt und
was gedenkt er zu tun, um solche Vorfälle in Hinkunft zu
verhindern?