Ke kapitole 12.
Právníci | 31 | 10 | 3 | 2 | 1 | 47 |
Technici | 86 | 27 | 8 | 7 | 3 | 81 |
Vyšší služba hospodářská | 6 | 3 | 2 | 3 | 2 | 16 |
Měřiči | 9 | 14 | 9 | 4 | 4 | 40 |
Účetní úředníci | 31 | - | - | - | - | 31 |
Zemědělští | 8 | 8 | 4 | 11 | 3 | 34 |
Kancelářští | 24 | 23 | 6 | 9 | 6 | 68 |
Kancel. oficianti | 7 | 4 | - | 1 | 1 | 13 |
Kancel. oficiantky | 16 | 8 | 2 | 3 | - | 27 |
Podúředníci | 4 | 3 | - | - | - | 7 |
Zřízenci | 12 | 5 | 2 | 1 | 1 | 21 |
Celkem | 184 | 103 | 36 | 41 | 21 | 385 |
Celkem pragmatikálních | 885 |
Celkem smluvních | 586 |
Dohromady | 971 |
Posluhovačky | 57 |
1028 |
Státní pozemkový úřad.
Obnovení státní samostatnosti postavilo státní
správu před veliký úkol hospodářské
demokratisace. Nejčelnějším z nich byl
problém půdy, jejíž vlastnické
rozvrstvení bylo krajně nezdravé. Převaha
latifundia znamenala pro náš drobný a střední
stav zemědělský nemožnost opatřiti
půdu přírůstku obyvatelstva v těchto
vrstvách, byla jednou z hlavních příčin
vystěhovalectví saisonního i trvalého,
vedla k parcelovému pachtu peněžnímu
i naturálnímu, nedovolila využití pracovní
síly venkova v plné míře a na vlastní
půdě a zejména po: pádu Rakouska nebezpečně
zvyšovala sociální napětí na
venkově.
Provedením celého souboru zákonů o
pozemkové reformě byl pověřen Státní
pozemkový úřad, který zahájil
svou činnosti dne 15. října 1919. V jeho
čele stojí předseda a 2 náměstkové,
jmenovaní presidentem republiky dle návrhu vlády.
Orgánem parlamentní kontroly jest 12členný
správní výbor, zvolený Národním
shromážděním. Podřízenou
instanci úřadu tvoří obvodové
úřadovny, jichž jest nyní 11 (Praha,
Ml. Boleslav, Hradec Králové, České
Budějovice, Plzeň, Brno, Olomouc, Trenčín,
Zvolen, Prešov, Užhorod). Jim podléhá
55 přídělových komisariátů.
Soupis zabraného majetku. Aby zjištěn
byl rozsah půdy zabrané, podléhající
zákonu o pozemkové reformě, proveden byl
především dle vládního nařízení
z 9. ledna 1920 soupis zabraného majetku, který
v rukou jednoho vlastníka, nebo více spoluvlastníků
na území ČSR. vlastni výměru,
přesahující 150 ha půdy zemědělské,
nebo 250 ha půdy, vůbec, při čemž
ze záboru jsou vyňaty objekty státní,
zemské, okresní a obecní. Soupisem bylo zjištěno,
že záboru podléhá 3,963.064 ha, to jest
28,2 % veškeré výměry půdy ve
státě.
Zemědělská půda | 7,449.682 | 1,229.688 | 16,5 % |
Jiná (lesní; vodní plochy a j.) | 585.508 | 2,733.376 | 415% |
Celkem | 14,035.190 | 3,963.064 | 28,2 % |
Vlastníků zabraného majetku jest 1730, z
toho v Čechách 536, na Moravě 197, ve Slezsku
53, na Slovensku 873 a na Podkarpatské Rusi 71.
Akce předběžné. V době,
kdy zákonodárství o pozemkové reformě
nebylo ještě úplné a kdy proto k definitivnímu
přídělu půdy nebylo lze přikročiti,
provedl Státní pozemkový úřad:
1. na základě §u 63 zákona přídělového
příděl značné výměry
zemědělské zabrané půdy do
vnuceného pachtu drobných zemědělců
na dobu nejvýše 6letou. Takto dostalo se 141.172 ha
zemědělské půdy do nájmu 265.182
rodin drobných zemědělců a bezzemků.
Vnucený pacht během následujících
let 1922-1926 byl již téměř úplně
likvidován, zpravidla přeměnou ve vlastnictví
při definitivním přídělu.
2. Příděl půdy stavební.
Aby zmírněna byla bytová krise na venkově
provedl Státní pozemkový úřad
další samostatnou akci, ve které urychlenou
cestou přiděloval zemědělcům
dle prokázané potřeby ze zabrané půdy
vhodné parcely neb jejich části pro stavební
místa, rozšíření neb zřízení
vjezdů, dvorů, zahrádek a p. Takto 32.651
malých zemědělců získalo celkem
6304 ha půdy. K akcím přípravným
lze přiřaditi také
3. výkup půdy z dlouholetého pachtu podle
zákona z 27. května 1919. Provedení bylo
svěřeno okresním soudům - poněvadž
tehdy SPÚ. ještě neexistoval - avšak tato
akce týkala se z části také zabrané
půdy zemědělské, drobných zemědělců
a přičleňuje se proto vhodně k pozemkové
reformě.
Drobní zemědělci, kteří prokázali,
že jsou nájemci určité půdy (zemsko-deskových
statků, církevní, nadační,
zabrané) od 1. října 1901 a jejichž
půda vlastní spolu s touto najatou nepřesahovala
8 ha, mohli u příslušného okresního
soudu žádati výkup pachtované půdy
za ceny běžné v roce 1913 v tom kterém
kraji. Takto dle statistiky ministerstva spravedlnosti nabylo
128.557 drobných zemědělců 101.119
ha půdy za výkupní cenu 179,063.80 Kč.
Dle odhadu Státního pozemkového úřadu
patřilo asi 80.000 ha z této půdy zemědělské
půdě zabrané.
Definitivní provádění pozemkové
reformy započalo koncem roku 1921. Poněvadž
výsledky přídělové akce za
běžný rok budou v celém území
státním známy a zpracovány teprve
v prvních měsících roku 1927, uváděny
jsou v této zprávě vesměs výsledky
do konce roku 1925. Ten v těch oborech činnosti,
kde výsledky byť částečné
za rok 1926 jsou dostupny, budou na příslušných
místech uvedeny.
Do konce roku 1925 akce přídělová
postihla celkem 1022 vlastníků zabraného
majetku, 1190 velkostatků a to celých dvorů
1701, dvorů z části 2002. Bylo přiděleno
v hektarech.
9.959 | 8.641 | 18.600 | |
69.354 | 10.711 | 80.065 | |
91.051 | 2.766 | 93.817 | |
160. 772 | 24.472 | 185.244 | |
126.062 | 50.781 | 176.843 | |
457.198 | 97.371 | 554.569 |
Z této celkové výměry bylo použito
pro drobný příděl 426.513 ha, to jest
78,5%, pro 1257 zbytkových statků 108.223 ha, to
jest 21,5%, po předchozím odečtení
19.833 ha půdy lesní a jiné, přidělené
obcím, okresům a p. Drobný příděl
jest nejvíce rozšířenou formou přídělu
při struktuře našeho zemědělství
kde drobné podniky do 2 ha a do 5 ha výměry
jsou tak značně zastoupeny, bylo nutností
hospodářskou a sociální doplniti především
je, aby dosáhly soběstačnosti, nebo se jí
aspoň přiblížily. Kromě toho
ovšem byly také tvořeny nové usedlosti
ve formě nedílů neb pomocí kolonisace,
a to ve výměře od 5 do 15 ha. Průměrná
výměra drobného přídělu
činí 140 ha, to jest 7 měr. Právní
formou přídělu jest vlastnictví. Pouze
obce, pokud obdržely příděl, zavázaly
se dávati jej do pachtu svým bezzemkům.
Do konce roku 1925 ucházelo se o půdu v řízení
přídělovém 500.742 uchazečů,
z nichž obdrželo půdu 307.278. Průměrně
tady bylo možno vyhověli 62% uchazečů,
což dokazuje, že v pozemkové reformě jest
poptávka větší než nabídka
a že ani tato veliká akce neukojí veškeren
hlad po půdě. Přídělci rozvrstvují
se sociálně takto:
zemědělci ryzí (bez každého jiného vedlejšího zaměstnání) | 52%, |
úplní bezzemci | 24%, |
smíšená povolání (drobní živnostníci, dělníci různých kategorií) | 24%. |
Aby zachováno bylo určité procento větších
závodů zemědělských, aby nebyl
znehodnocen kapitál uložený ve stavbách
a jiném zařízení velkostatků
a aby dosavadním zaměstnancům a nájemcům
zabraných dvorů bylo umožněno pracovati
dále v zemědělství, bylo při
provádění pozemkové reformy ve velmi
četných případech zachováno
jádro toho kterého dvora dle možnosti scelené
a tyto objekty, zbytkové statky, přidělovány
byly dle zákona v prvé řadě těm,
kteří na zabrané půdě již
hospodařili a reformou byli poškozeni (zaměstnanci
,a nájemci). Do konce raku 1925 bylo utvořeno 1257
zbytkových statků v celkové výměře
108.223 ha. Průměrná velikost jednoho jest
86 ha.
Do vlastnictví bylo jich přiděleno 961, do
pachtu 296.
Bývalí zaměstnanci (úředníci, zřízenci a družstva zaměstnanecká) | 532 | 42,4 |
Bývali nájemci zabraných dvorů | 258 | 20,6 |
Praktičtí zemědělci | 166 | 13,4 |
Směny za půdu nezabranou | 81 | 6,4 |
Stát | 31 | 2,4 |
Veřejné korporace a úřady | 25 | 1,9 |
Jiné a soukromé korporace | 23 | 1,8 |
Obce | 27 | 2,3 |
Družstva (nezaměstnanecká) | 34 | 2,7 |
Ústavy humanitní | 6 | 0,4 |
Ostatní uchazeči | 42 | 3,3 |
Legionáři (bez přednostního nároku prvních dmou skupin) | 32 | 2,5 |
Úhrn | 1257 | 100,- |
Zbytkové statky tvoří dosud 21,5% celkové
výměry zemědělské půdy
převzaté. To však neznamená, že
z každého přejímaného dvora použije
se pro drobný příděl 78,2% a pro zbytkový
statek pouze zbývající výměra,
neboť u mnohých dvorů v prvních letech
pozemkové reformy byla převzata pouze část
a zbytek byl zatím ponechán majiteli, takže
počet dvorů reformou dotčených jest
značně větší než počet
zbytkových statků. U dvorů pouze částečně
dotčených drobným přídělem
bylo ponecháno 161.678 ha. Tam, kde byl převzat
celý dvůr, bylo zpravidla použito pro drobný
příděl 60% jeho výměry pro
zbytek 40%, s budovami. Kromě toho dal pozemkový
úřad vlastníkům zabraného majetku
souhlas k prodeji z volné ruky 123 zbytkových statků
ve výměře 10.118 ha.
Vnitřní kolonisace. Touto akcí vytváří
Státní pozemkový úřad nové
hospodářské usedlosti tam, kde podmínky
technické, hospodářské i populační
jsou tomu příznivy. Celkem kolonisuje se dosud v
59 obcích, z nichž 26 jest nově zasaženo,
právě touto akcí. V Čechách
jest jich 22, na Moravě 9, na Slovensku 25 a v Podkarpatské
Rusi 3. Celkem bylo na kolonisaci věnováno dosud
více než 12.000 ha, vytvořeno 1025 usedlostí,
takže na jednu rodinu připadá průměrně
1211 ha. Kromě toho byla nově vytvořeným
obcím přidělena reservní půda
pro event. další příděl novým
kolonistům a na postavení škol, kostelů
a j. ve výměře asi 2000 ha.
Kolonisté jsou vybíráni z řad bývalých
zaměstnanců zabraného majetku, drobných
zemědělců i reemigrantů z Polska,
Ruska, Juhoslavie, Ameriky. Státní pozemkový
úřad vypracoval několik typů plánů
pro novostavby budov obytných i hospodářských,
aby každý kolonista mohl dle svých prostředků
finančních se zaříditi. Výstavba
nových osad, zejména na Slovensku, vzbuzuje již
dnes zájem odborné ciziny. Stavební krise
celostátní ovšem brzdí rozmach kolonisace
stejně jako obtíže úvěrové.
Lesní reforma. Největší část
zabrané půdy tvoří půda nezemědělská
(lesy, rybníky, pastviny, půda stavební a
neplodná) a to 2,733.376 ha, t. j. 41,5% těchto
druhů půdy v republice a 69,9% veškeré
půdy zabrané.
Státní lesní držba v ČSR. jest
poměrně nízká, neboť v historických
zemích patří státu jsou ze 33,8% všech
lesů, na Slovensku 12,9%, kdežto na Podkarpatské
Rusi 46,96%. Naproti tomu lesní majetek soukromý
a fideikomisní v historických zeních činí
přes 78%, na Slovensku přes 55% a na Podkarpatské
Rusi přes 31%, V celé řadě evropských
států patří státu daleko větší
výměra lesního majetku než u nás.
Tak vlastní stát ve Švédsku 27,9%, ve
Finsku 36,9%, v Dánsku 25% v Řecku 80%, v Srbsku
36,3%, v Rumunsku 41,3%, v Bulharsku 29,7%, v Německu 33,7%,
kdežto v ČSR. jen asi 14,7%.
Proto v první etapě reformy lesní bylo přikročeno
k postátnění větších souborů
zabraných. Do polovice 1926 bylo postátněno
zabrané půdy lesní 143.000 ha, rybniční
9.512 ha a k jejich provozu nutné půd zemědělské
postátněno 4073 ha; celkem 156.585 ha.
Kromě toho., jak již uvedeno, bylo přiděleno
okresům a obcím 19.833 ha. V lesní reformě
bude pokračováno, a to jak ve směru postátnění,
tak přídělem pro uchazeče, v zákoně
přídělovém v tomto směru kvalifikované.
Zemědělský průmysl v pozemkové
reformě. Zábor postihuje celé vlastnické
soubory, tedy i s objekty zemědělského průmyslu.
Dle soupisu úředního patří
k zabraným souborům:
cukrovarů | 60 |
škrobáren | 42 |
pivovárů | 239 |
mlýnů a šrotovníků | 276 |
sladoven | 56 |
pil a šindelen | 406 |
lihovarů | 608 |
cihelen | 496 |
mlékárny a sýrárny | 68 |
Dle § 3a zákona záborového jsou vyloučeny
ze záboru objekty právně a hospodářsky
samostatné, které neslouží hospodaření
na zabraných nemovitostech. Tato vyloučení
nenastává ovšem ipso facto, nýbrž
majitel musí o ně požádati pozemkový
úřad prokázav, že dotyčný
objekt vyhovuje udaným podmínkám. Akce přídělová
postihuje proto zpravidla pouze lihovary, mlékárny,
menší pivovary a cihelny. Do konce roku 1925 bylo
přiděleno asi 130 lihovarů, téměř
vesměs lihovarským družstvům, složeným
z producentů brambor zájmového obvodu. Kromě
toho byly četné lihovary, ponechané vlastníkům,
dány do pachtu družstvům lihovarským,
při čemž vlastníci jsou podílníky.
Ostatní průmysl zemědělský
nebyl předmětem přídělu, nastaly
však vlivem pozemkové reformy určité
přesuny ve směru zvýšené účasti
zemědělců. Obavy, které byly vyslovovány
ohledně nepříznivého vlivu reformy
na toto kvetoucí odvětví výroby, ukázaly
se zcela bezpodstatny.
Družstevnictví v pozemkové reformě.
Zákony o pozemkové reformě připouštějí
vedle přídělu do vlastnictví nebo
do pachtu také přiděl d provozu družstevního,
a to jak ve směru výrobních družstev
zemědělských, tak ve směru družstev
pro provozování zemědělského
průmyslu. Této formy přídělu
používají téměř výhradně
bývalí zaměstnanci zabraného majetku.
Zvláštní oddělení družstevní
zkoumá podmínky pro založení družstev,
poskytuje právní a odbornou pomoc družstevníkům
schvaluje stanovy družstev, spolupůsobí při
opatření úvěru a provádí
dozor na hospodaření těch útvarů,
kterým byl poskytnut úvěr od SPÚ.
Dosud v rámci pozemkové reformy bylo vytvořeno
a jest v činnosti 201 družstev, kterým byly
přiděleny nemovitosti ze zabraného majetku.
V tomto počtu jest zahrnuto:
družstev pro provozování zemědělské výroby | 91 |
družstev pro provozování zemědělského průmyslu | 104 |
družstev pro opatřování úvěru | 2 |
družstva stavební a kolonisační | 4 |
Z bývalých zaměstnanců na zabraném
majetku bylo utvořeno 43 družstev, která dostala
přídělem 47 zbytkových statků
ve výměře 4806 ha a jimž byl poskytnut
úvěr provozovací obnosem 27,750.000 Kč
a úvěr držebnostní (pro 19 družstev)
obnosem 7,555.000 Kč. Podíly družstevníků
obnáší na osobu 1000 až 2000 Kč.
Tímto způsobem bylo. zaopatřeno 618 rodin
bývalých zaměstnanců. Družstvům
pro zaopatřováni úvěrů byl
povolen úvěr 14,500.000 Kč.
Péče o bývalé zaměstnance na
zabrané půdě. Rozdrobením velkých
souborů vlastnických nutně uvolněno
bylo mnoho zaměstnanců velkostatků a pozemková
reforma, jestliže neměla prospěti jedněm
na účet druhých, nutně byla postavena
před vážný sociální úkol:
jak zabezpečiti ony zaměstnance, kteří
byli zbaveni zaměstnání prováděním
reformy. Toto zajištění dle zákonité
úpravy děje se těmito způsoby:
1. přídělem půdy,
2. zajištěním dosavadního neb opatřením
náhradního zaměstnání,
3. peněžitým odškodněním,
4. v případě stáří,
nebo invalidity pensí.
Do konce roku 1925 a v první polovici roku 1926 bylo pozemkovou
reformou postiženo a zaopatřeno celkem 59.806 zaměstnanců:
Z tohoto počtu činí úředníci
2,6%, zřízenci 8,2%, deputátníci 3,7%,
stálí dělníci 52,2%. Přídělem
půdy bylo zajištěno 15.143 zaměstnanců
kteří obdrželi celkem 47.327 ha půdy.
Státní příspěvek na přídělovou
cenu této půdy, zaměstnancům poskytnutý,
dosahuje více než 56 milionů korun čsl.
Peněžité odškodnění zvolilo
si 27.641 zaměstnanců a přijali celkem více
než 137 mil. Kč. Zaměstnání náhradní
(většinou na zbytkových statcích) bylo
zajištěno 14.431 zaměstnancům. Pense
požívá 2591 zaměstnanec. Celkem bylo
vynaloženo na péči o zaměstnance více
než 202 mil. Kč (spolu s příspěvkem
na výlohy stěhovací).
Úvěr v pozemkové reformě. Dle
zákona úvěrového pečuje pozemkový
úřado finanční stránku přídělu:
aby noví nabyvatelé půdy zaplatili přídělovou
cenu, aby nedostávající se jim k tonu prostředky
byly opatřeny státním nebo soukromým
úvěrem, aby nabyvatelům bylo umožněno
na přidělené půdě řádné
hospodaření, a to poskytnutím úvěru
stavebního a provozovacího.
Výsledky do polovice r. 1926 jsou tyto:
I. Úvěr držebnostní:
a) soukromý hypoteční úvěr u peněžních ústavů podle dohody těchto se Stát. pozemkovým úřadem | 98,000.000 Kč |
b) hypoteční úvěr u soukromých věřitelů (fysických i právnických) za podpůrného ručení státu za prokázané ztráty | 1,200.000 Kč |
c) krátkodobé poshovění ceny přídělové pozemkovým úřadem při úrokové míře 5% až 6% | 186,000.000 Kč |
d) hypoteční dlouhodobý úvěr Náhradovou bankou pro pozemkovou reformu (při poštovním úřadu šekovém) při úrokově míře 5% | 36,000.000 Kč |
(reservováno pro kolonisaci dalších 50 mil. Kč). |
II. Úvěr provozovací:
a) soukromý úvěr provozovací s podpůrným ručením státu za polovici prokázané ztráty | 4,000.000 Kč |
b) provozovací úvěr zápůjčkami z Všeobecného fondu pro podporu vnitřní kolonisace při SPÚ (42 družstvům) | 27,750.000 Kč. |
III. Úvěr stavební:
a) podle zákona o stavebním ruchu z Všeobecného fondu pro podporu vnitřní kolonisace přes Zemskou banku v Praze | 37,656.000 Kč |
b) přímé zápůjčky z téhož fondu kolonistům na výstavbu obytných a hospod. budov až do 50.000 Kč pro jednu rodinu | 6,250.000 Kč |
Státní pozemkový úřad neobmezuje
se, pokud jde o kolonisty, poveze na tento úvěr,
nýbrž organisoval péči o školy,
knihovny, hospodářské organisace, opatření
vzorného osiva, čistokrevného dobytka, zavádí
včelařství, chmelařství, hedvábnictví
a j. na nově založených koloniích, aby
zajistil jejich prosperitu.
Praxe zákona ze dne 12. února 1920, č.
118 Sb. z. a n., o hospodaření na zabraném
majetku pozemkovém. Podle tohoto zákona byl
SPÚ pověřen péčí, by
zabraný majetek před převzetím byl
od vlastníků řádně obhospodařován.
V prokázaných případech špatného
hospodaření může SPÚ uvaliti
na zabraný soubor vlastnický úřední
správu nebo trvalý úřední dozor
na účet vlastníka. Kdežto v roce 1919
bylo úředních správ 56 a trvalých
dozor 4, jest v roce 1926 úředních správ
pouze 3, trvalých dozorů 13.
Vyloučení ze záboru podle §u3a zákona
záborového. Státní pozemkový
úřad na žádost vlastníků
zabraného majetku rozhoduje o vyloučení ze
záboru těch objektů, které jsou právně
a hospodářsky samostatný a neslouží
hospodaření na zabrané půdě.
Do polovice roku 1926 bylo rozhodnuto v 700 případech
a vyloučeno ze záboru celkem 3231 ha s příslušnými
objekty. (21 cukrovarů, 22 lihovarů, 71 mlýnů,
21 cihelen, 12 pil, 55 podniků průmyslových,
519 domů, 136 hostinců a j.)
Svolování ke zcizení, dělení,
zavazení, pachtu a nájmu zabraného majetku.
Prohlášením majetku za zabraný nebyla
majiteli odňata disposice právní a hospodářská.
To se stalo teprve skutečným převzetím
objektu. Do převzetí může vlastník
volně hospodařiti, objekt pronajmouti, dluhy zatížiti
a dokonce zciziti. Ovšem k těmto právním
jednáním musí si předem vyžádati
svolení pozemkového úřadu, který
podle zákona mohl je odepříti jen tehdy,
když zamýšleným právním
jednáním bylo by provedení pozemkové
reformy značně ztíženo nebo znemožněno.
a) K žádostem o zcizení byl dán souhlas
ve 35.829 případech a povoleno zciziti celkem 269.594
ha za 1.066,616.431 Kč. Značná část
této výměry zůstala i po zcizení
v záboru.
b) žádostem o souhlas k zavazení bylo vyhověno
v 1157 případech a povoleno tak další
zatížení zabraného majetku částkou
1.168,995.596 Kč. Z této částky bylo
průměrně 43% použito na investice, 57%
na daně a dávky, zejména dávku z majetku.
Vysoká kvota, použitá na investice, dokazuje,
že zábor - oproti běžnému tvrzení
protivníků pozemkové reformy - nijak nezastavil
investiční činnost na velkostatcích,
nýbrž ji umožňuje liberální
praxí §u 7 zákona záborového.
c) žádostem o souhlas ku pachtu a nájmu bylo
vyhověno ve 2333 případech.
Péče o zachování historických,
uměleckých a přírodních krás
a památek. Vlastník zabraného majetku
má kromě zákonitého minima podle §u
11 z. záborového, dále podle §u 20 z.
přídělového nárok, aby mu byly
ponechány také pozemky s historickými nebo
uměleckými památkami a pozemky, vyznačující
se přírodními krásami. Při
tom dlužno vyšetřiti, zda žádané
propuštění neznemožňuje nebo neohrožuje
provedení reformy a zda dotyčné pozemky a
objekty mají vlastnosti, vyznačené v §u
20 zákona přídělového. Do polovice
roku 1926 bylo takto vlastníkům ponecháno
pod titulem těchto krás a památek celkem
32.500 ha.
Rozhodování o nároku vlastníků
zabraného majetku podle §u 11 zákona záborového.
Vlastník zabraného majetku má nárok
podle §u 11 z. z.; aby mu byla ze záboru propuštěna
a ve vlastnictví ponechána výměra
150 ha půdy zemědělské nebo 250 ha
půdy vůbec. Pozemkový úřad
může propustiti vlastníkům podle cit.
paragrafu i větší výměru, hledě
k potřebě půdy pro příděl,
k účelnému hospodaření, k zásobování
měst, k potřebám zemědělského
průmyslu a j. Ze záboru nesmí však býti
propuštěno pod tímto titulem více než
500 ha půdy. Do polovice roku 1926 propustil Státní
pozemkový úřad 827 vlastníkům
celkem 234.000 ha, průměrně jednomu 283 ha.
Přejímací a přídělová
cena půdy. Stanovení přejímací
(náhradové) ceny půdy zabrané a ceny
přídělové provádí podle
zákona náhradového Státní pozemkový
úřad ve vlastním oboru působnosti.
Vedle toho pověřuje určitý počet
úředně autorisovaných civilních
techniků provedením odhadů pod dozorem SPÚ.
V roce 1926 bylo takto zaměstnáno 42 technických
firem. Toto opatření dělo se výhradně
z důvodů úsporných, aby stav technického
úřednictva SPÚ nemusel býti zvyšován
a aby přes to operáty odhadní nezůstaly
pozadu za chodem ostatní agendy přídělové.
Průměrná cena přejímací
za půdu zemědělskou bez budov jest nejnižší
500 Kč, nejvyšší 3600 Kč, za půdu
s budovami jest nejnižší 750 Kč, nejvyšší
4300 Kč za 1 ha. To jest ovšem pouze základní
cena půdy, ke které se připočítává
náhrada za. stromoví ovocné i divoké,
za náklady na novou úrodu, za investice meliorační
a jiné, po roce 1914 provedené. Těmito přirážkami
zvyšuje se průměrná cena za 1 ha o 200-500
Kč.
Přejímací cena jest podkladem pro kalkulaci
cen přídělových, to jest oněch,
které pozemkovému úřadu platí
noví nabyvatelé půdy. Průměrně
jest tato cena přídělová o 42% vyšší
než cena přejímací. Z tohoto zvýšení
připadá:
1. 15% pro ministerstvo financi k úhradě ztrát
na dávce z majetku.
2. 15% do fondu kolonisačního pro péči
o hospodářské osamostatnění
bývalých zaměstnanců a jiné
formy jich zajištění.
3. Zbytek přirážky určen jest k úhradě
režie Stát. pozemkového úřadu,
který podle intencí zákona jest soběstačný.
Podle §u 44 zákona náhradového určí
SPÚ. přejímací cenu sám a vyrozumí
o ní vlastníka, knihovní věřitele
a oprávněnce prostřednictvím soudu,
který jest povolán rozvrhnouti přejímací
cenu. Přejímací cena může však
býti také podle toho,to paragrafu sjednána
dohodou mezi SPÚ. a vlastníkem. Takových
dohod bylo sjednáno dosud:
1. v Čechách 282 o celkové výměře
přejímané půdy 154.204 ha při
sjednané ceně více než 364 mil. Kč.
2. na Moravě a ve Slezsku 125 o celkové výměře
přejímané půdy 64.565 ha při
sjednané ceně více než 163 mil. Kč.
3. na Slovensku a Podkarpatské Rusi 200 o celkové
výměře přejímané půdy
77.204 ha při sjednané ceně více než
102 mil. Kč.
Technické provádění přídělu
půdy. Elaborát přídělový
v každém individuelním případě
provázen jest měřickým operátem,
jakožto nutným podkladem pro zaknihování
nových poměrů vlastnických. Z důvodů
úsporných zadává Státní
pozemkový úřad část těchto
výkonů civilně-technickým firmám.
Přes to závěrečné práce
přídělové pokračují
pomalu. K 1. červenci t. r. z celkového počtu
5.539 kat. obcí, v nichž pozemková reforma
dosud byla prováděna a tedy z celkového počtu
5.539 elaborátů technických bylo zakončeno
a ku zaknihování připraveno pouze 543, tedy
pouze 98%. Jen desetina technických operátů
jest tedy zcela skončena, pokud jde o drobný příděl.
Pokud jde o zbytkové statky, bylo v téže lhůtě
zakončeno a ku zaknihování připraveno
pouze 221 operátů, tedy pouze 16% z celkového
počtu zbytkových statků. Tato činnost
při dnešním stavu úředních
sil vyžádá si ještě značně
úsilí i času, má-li zaknihování
přídělu býti prováděno
tempem rychlejším.
Otázky vodohospodářské v pozemkové
reformě. V těch případech, kde
SPÚ. převzal na zabrané půdě
meliorační zařízení, bude nutné
ustavení vodních družstev z přídělců.
Těchto vodních družstev pro udržování
melioračních podniků bude dle předběžných
šetření jen v zemích historických
třeba asi 200. SPÚ. vypracoval již návrh
vzorných stanov těchto družstev dle zvláštních
poměrů vodohospodářských úřadů
té které země.
SPÚ. jako vlastník celé řady zbytkových
statků přikročuje ku provádění
meliorací a regulací na pozemcích těchto
objektů. Z fondu kolonisačního podporuje
finančně i provedením vzorkových melioračních
úprav v území, která jsou méně
hospodářsky vyspělá (východní
Slovensko, Podk. Rus), aby názorně probudil zájem
pro výnosnost úprav vodohospodářských..
Státní pozemkový úřad v dohodě
s příslušnými ministerstvy pracuje na
převodu významných toků, spadajících
do zabraného majetku, do vlastnictví státu.
Dosud v 15 soudních okresích Čech bylo postátněno
pomocí pozemkové reformy 244 km vodních toků
a úhrnná výměra do vlastnictví
státu převedených, dříve sporných
vodních parcel činí asi 237 ha. V dnešní
době, která nás staví před
stále nové vodohospodářské
úkoly (plavba, využití vodní síly,
zajištění vody pro účely zemědělské
a průmyslové, vodní úpravy k ochraně
pobřeží, k zadržení vod přívalových
a j.) jest tato spolupráce pozemkové reformy zvláště
cenná a jest novým důkazem, že kromě
nové struktury vlastnické spoluřešeny
jsou tu i otázky jiné, významu celostátního.
Pozemková reforma a scelování pozemků.
Příděl půdy prováděn
jest co nejúčelněji, aby pokud možno
bylo docíleno scelení půdy v obcích
příslušných. Státní pozemkový
úřad v celé řadě obcí
na Moravě, - kde pracuje na scelování úřad
pro agrární operace - prováděl řízení
přídělové v dohodě s tímto
úřadem současně. Pokud scelení
nelze provésti současně s přídělem,
ukládá SPÚ. nabyvatelům půdy
v přídělové listině mimo jiné
také závazek, že nebudou činiti námitek
proti pozdějšímu scelení a scelovacímu
plánu a práva jim v té příčině
náležející přecházejí
na pozemkový úřad. To se týká
nejen půdy přidělené, nýbrž
i majetku svobodného. Tam, kde jsou zákonné
předpoklady a potřebná většina
účastníků prokázána,
zamýšlí SPÚ již v roce 1927 započíti
s prováděním komasací. Prozatím,
vzhledem k nedostatku personálu, zmocnil SPÚ. v
některých případech úřady
pro agrární operace v Brně, aby plán
scelovací provedly.
Zaknihování přídělu.
Aby nová vlastnická struktura přídělem
vzniklá byla právně vyjádřena,
jest potřebí provésti v pozemkových
knihách zaknihování přídělů.
Na podkladě uzavřeného technického
(měřického elaborátu vypracuje se
přídělová listina, vkladu schopná.
Pro omezený počet úředních
sil tyto práce byly velmi zdrženy, neboť největší
váha musela býti kladena na výkony spojené
s převzetím a faktickým předáním
půdy novým nabyvatelům. Pokud jde o drobný
přiděl, bylo k 1. červenci 1926 provedena
zaknihování přídělů
pauze ve 191 obcích z celkového počtu 5539
kat. obcí, což činí pouze 35%. Pokud
jde o zbytkové statky, bylo zaknihováno pouze 60
objektů, t. j. 62% všech objektů do vlastnictví
přidělených.
Poněvadž jest v zájmu právní
a úvěrové jistoty, aby zaknihování
přídělů bylo urychleně provedeno,
jest zřejmo, že tento obor působnosti SPÚ.,
jakožto zavrcholení nové držby v našem
zemědělství vyžádá si
několik let usilovné práce. Již nyní
k urychlení této agendy přibral SPÚ.
k součinnosti řadu advokátů a notářů
po dohodě s notářskou a advokátní
komorou.