B. Program působnosti pro dohlednou budoucnost.

Organisace úřadu. Dnešní organisace, jak byla v úvodě uvedena, (ústředí v Praze, 11. obvodových úřadoven, 55 přídělových komisariátů) odpovídá plně dnešní potřebě.

Činnost zákonodárná. Legislativní činnost ve věcech pozemkové reformy byla rozvinuta programově na základě zákona záborového a iniciativní činností Státního pozemkového úřadu bylo vybudováno celé příslušné zákonodárství, jak se přehledně zračí podle časového postupu ve 4 dílech Sbírky zákonů a nařízení, vydaných nákladem SPÚ. Tento soubor obsahuje 26 zákonů vlastních, 19 zákonů dotýkajících se úpravy pozemkové držby, hospodaření na zabraném majetku, disposic tímto majetkem, 34 vládních nařízení z iniciativy SPÚ., 18 vládních nařízení dotýkajících se rovněž pozemkové reformy po stránce jiné než záborové, 11 vyhlášek Státního pozemkového úřadu, 5 vyhlášek v příbuzném odvětví státní administrativy, celkem tedy 113 prací legislativních.

Příští činnost legislativní záleží jednak v pracech již do té míry připravených, že čekají toliko ústavního projednání, jednak v pracech, jež s sebou přinášejí úkoly pozemkové reformy při provádění dosavadních zákonů. Ve skupině iniciativy SPÚ. běží v obou směrech o doplnění a částečnou změnu zákona náhradového, o nové předpisy k zákonu přídělovému (příděly do rentového pachtu, hospodaření na přidělené půdě); o změnu některých předpisů zákona úvěrového (nová úvěrová opatření pro SPÚ. a úvěrové řešení rentových pachtů), o změnu zákona o pozemkovém úřadě (pokud běží zejména o předpisy, týkající se jeho správního výboru). Ve skupině druhé pak, kde SPÚ. nemá výlučně iniciativu, nebo kde tato náleží již podle organisace ústředních úřadů jinému státnímu resortu, jedná se: o úpravu poměrů patronátních, předpisy leso-policejní, zejména ochranu lesů, úpravu a nové předpisy komasační, nové předpisy pachtovní, nové předpisy oddělení pozemkové držby majetku státem nezabraného a j.

S postupem provádění pozemkové reformy, zejména, pokud běží o vyčerpání jednotlivých úkolů, svěřených SPÚ. bude nutno připravovati zavčas předpisy, jednak přechodně upravující poměry, vzniklé prováděním pozemkové reformy, jednak definitivně řešící způsob likvidace a přechodu působnosti zákonů o pozemkové reformě ve státní administrativě.

Příděl půdy na zbývající zabrané půdě zemědělské. Dle odhadu bude během roku 1926 přiděleno 120.000 ha půdy zemědělské a 80.000 ha půdy lesní a jiné, počítaje v to asi 50.000 ha lesní půdy pro akci postátňovací.

Jestliže dále odhadneme výměru, která dle dosavadní praxe dle §§ 3a, 11 zákona záborového a §u 20 zákona přídělového byla a ještě bude propuštěna ze záboru, nejméně na 316.000 ha půdy zemědělské a na 210.000 ha půdy lesní a jiné, pak přicházíme k závěru, že koncem roku 1926 zbývá ještě pro pozemkovou reformu asi 160.000 ha půdy zemědělské a 2,139.000 ha půdy lesní a jiné.

Pokud jde o půdu zemědělskou, bude pokračováno dle dosavadní praxe v drobném přídělu, ve tvoření zbytkových statků, nedílů a v kolonisaci. Na Slovensku a v Podkarpatské Rusi bude hlavní formou drobného přídělu rentový pacht, při němž rentový pachtýř zaplatí zákupné ve výši asi 10% přídělové ceny půdy a 50% přídělové ceny budov, načež platí umořovací rentu po dobu nejdéle 20 let. Dokončením drobného přídělu bude provedena ve sféře zemědělské velmi pronikavá demokratisace půdy, jejíž výsledky budou zachyceny roku 1930 při projektovaném velkém sčítání zemědělských závodů, které má v programu státní úřad statistický.

Lesní reforma. Koncem roku 1926 zbude dle odhadu Státního pozemkového úřadu ještě 2,139.000 ha půdy nezemědělské (lesní, rybniční, zastavené, neplodné a j.). Jest patrno, že, kdežto na půdě zemědělské bude pozemková reforma skončena asi ve 2 letech, vyžádá si obrovská výměra lesní půdy zabrané daleko většího časového období. Kromě postátňovací akce, v níž bude soustavně pokračováno v dohodě s ministerstvem zemědělství, které jest pověřeno správou státních statků a lesů přistupuje nyní Státní pozemkový úřad také k lesní reformě, pokud jde o ostatní oprávněné uchazeče, vytčené v zákoně přídělovém.

Státní pozemkový úřad pracuje na směrnicích pro tuto lesní reformu, která rovněž jest problémem velmi složitým. Bude třeba pečlivě šetřiti, které lesní celky mohou býti ze záboru propuštěny a dosavadnímu vlastníku ponechány dle §u 11. z. z., na které lesní výměry může se důvodně vztahovati nárok vlastníka dle §u 20 z. ř. o propuštění ze záboru, jakožto přírodní krásu, bude nutno uvážiti převzetí a příděl mnoha průmyslových podniků s lesním majetkem spojených (pily, pískovny, kamenné lomy a j.), jichž počet odhaduje se na 600. Při samostatném řešení lesní reformy budou prováděny různé směny za účelem arrondace a doplnění hospodářských celků.

Poněvadž statistika lesní vzhledem k těmto účelům jest neúplná, provedl úřad vlastními silami a prostředky zakreslení veškerého zabraného lesního majetku a veškerého nezabraného lesního majetku od výměry 50 ha počínaje do speciálních map, aby při každé konkrétní úvaze bylo přihlíženo k zásadám racionelního lesního provozu, k potřebám obcí a jiných veřejných svazků, k arrondaci a směně, k zřetelům vodohospodářským a j.

V předpokladu, že k této rozsáhlé práci dostane se SPÚ. prostředků rozpočtových, odhaduje se provedení lesní reformy na řadu roků.

Vnitřní kolonisace. Ve vytvářeni nových usedlostí, zejména na Slovensku, bude energicky pokračováno a již výsledky za rok 1926 budou značným přírůstkem proti roku, předešlému. Zahájeny jsou práce pro usídlení 1500 rodin na výměře asi 25.000 ha. Ku soustředění péče o kolonisaci, zejména po stránce hospodářské vytvořen byl pro Slovensko a Podk. Rusi v Bratislavě zvláštní kolonisační referát, který vykazuje velmi příznivé výsledky v oboru hospodářské konsolidace kolonií. Značné množství uchazečů domácích i zahraničních cechů a Slováků vedeno jest v záznamu a rozmach této akce závisí téměř výhradně od zajištění úvěru držebnostního, stavebního a provozovacího. Dosud bylo provedeno SPÚ. staveb pro kolonisty za obnos asi 50 mil. Kč. Během roku 1927 jsou v projektu stavby nákladem asi 20 mil. Kč. SPÚ. poskytuje vzorné plány stavební, stavební dozor, kontroluje zadávání prací, zajišťuje podporu dle zákona o stavebním ruchu prostřednictvím obecně pospěšného družstva pro kolonisty, které vede administračně i technicky.

Přijetím osnovy zákona o úvěrových opatřeních pro SPÚ., která byla již předložena k ústavnímu projednání a rozpočtovým zajištěním potřebných prostředků, umožní se rozvoj tohoto odvětví pozemkové reformy, která má nejvíce sociální ráz, neboť umožňuje příděl půdy hospodářské čeledi a zaměstnancům zemědělským vůbec, neodvislou existenci středostavovskou uchazečů, kterým v místě dosavadního jich bydliště nebylo lze vyhověti pro nedostatek půdy, a konečně umožňuje částečnou reemigraci rodin českých kolonistů z cizích států, kde poměry hospodářské i národnostní je ohrožují.

Stabilisace nové vlastnické struktury. Bylo již ukázáno, že předáním přídělu do užívání novým nabyvatelům nelze považovati pozemkovou reformu a ukončenu. Jest třeba další podrobné a rozsáhlé práce, aby statisíce nových vlastníků parcel i právně byly v nové držbě zajištěny. Teprve zaknihování všech přídělů drobných, nedílů, kolonií, zbytkových statků, lesních celků bude zakončením pozemkové reformy. Nemá-li býti porušena a ohrožena pověst immobilárního zajištění, tak osvědčená v našich zemích historických, jest tato akce neodkladná. Tím naléhavější jest však na Slovensku a Podkarpatské Rusi, kde evidence majetku pozemkového byla zcela primitivní a teprve nyní, přivádí se usilovně na úroveň zemí historických. Konečně pak pro pečlivé provedení knihovního pořádku mluví také potřeba hypotekárního úvěru nových nabyvatelů, který jest vázán na zápis v pozemkových knihách.

Bylo již také ukázáno, jak nepatrné procento technických elaborátů, nutných to podkladů vkladů vlastnického práva, jest ukončeno a bylo také ukázáno, jak nízké jest procento katastrálních obcí, jichž příděl byl efektivně již zaknihován. Jest tedy zřejmo, že tato obrovská práce vyžádá si za dnešního stavu úředních sil, i s přibráním advokátů a notářů, několika let usilovné práce.

Péče sociální, družstevní, úvěrová, a finanční. Zdárné dokončeni pozemkové reformy nebude se soustřeďovati pouze na vyřešení přídělu, nýbrž i na sociální úkoly ve prospěch těch, kdož reformou byli postiženi a ovšem nesmějí rozmnožiti řady nezaměstnaných ve státě. Jest to péče o zaměstnance ve všech jejích formách, jakož i péče o staropensisty dle zákona č. 130 z r. 1921. Jest to dále péče o družstva již utvořená a event. nově vzniklá, aby tato u nás nová forma provazu zemědělského, která v Italii i Rumunsku má již delší tradici i u nás měla možnost v konkurenci s ostatními formami provozu osvědčiti svou životaschopnost.

Vybudování úvěru zejména pokud jde o rentový pacht a kolonisaci jest nezbytno, má-li pozemková reforma splniti sociální úkol, spočívající v tom, aby i nezámožným a zcela nemajetným uchazečům umožnila příděl a existenci na půdě. I finanční prováděni lesní reformy vyžádá si, vzhledem k rozdílné povaze přídělu lesů, specielního vybudování úvěrové služby.

Samostatné oddělení jest věnováno evidenci všech finančních závazků úřadu vůči vlastníkům zabraného majetku, vůči hypotekárním věřitelům a vůči osobám, pro něž na zabraném majetku váznou práva a nároky. Výplata přejímajících cen děje se teprve po provedeném soudním rozvrhu přejímací ceny, při čemž řeší soud nejrůznější a mnohdy velmi komplikované právní otázky (dávka z majetku, nároky staropensistů a osob ze služebních smluv vyplývající, závazky z práva patronátního a j.). Dále sluší uvésti službu náhradové banky, evidenci pohledávek vlastníků, zapsaných do náhradové knihy, evidenci hypotekárních závazků, které se souhlasem věřitelů zapsány byly do náhradové knihy a zatěžují dále přidělený majetek, při čemž úřad pečuje o řádné úrokování těchto pohledávek.

Hospodářská péče a dozor. Se stanoviska hospodářského provádí SPÚ. dále zákon o řádném hospodaření na půdě dosud nepřevzaté. Spravuje převzatý majetek, který byl přidělen do pachtu ať již jde o zbytkové statky, nebo menší objekty. Provádí nutné stavební a meliorační úpravy na těchto státních objektech. Kontroluje hospodaření na veškeré již přidělené půdě a přísluší mu dle zákona přídělového právo odnětí přídělu nebo právo výkupu, aby do budoucna zajištěny byly cíle, které pozemková reforma sleduje. Tato práce vzrůstá úměrně s rostoucím rozsahem půdy již přidělené.

Poněvadž v osobách přídělců před i po provedení knihovního pořádku nastávají zhusta změny (prodejem, postupem, dědictvím, odkazem, směnou a j.) vlastnické, jest potřebí ve všech těchto případech individuelního šetření, aby tyto přesuny nezmařily místně účel akce přídělové a aby uvarováno bylo spekulaci a lichvě s půdou zabranou.

Aby kolonisté, kteří namnoze do nového bydliště dostali se z jiných okresů, zemí, ba i států a neznají proto místní poměry půdní, klimatické, tržní, byli uvarováni neúspěchů v zemědělské výrobě, v opatření inventáře, ve zpeněžení svých výrobků a j., zařízen jest hospodářský dozor, který ve všech směrech jest rádcem a dozorčím orgánem kolonistů. Na četných koloniích byly již zřízeny dobrovolné hospodářské výbory, kterým, zasílány jsou pravidelné instrukce o chodu všech běžných prací a které podávají naopak na předepsaných tiskopisech hlášení o stavu jednotlivých kolonistů, což umožňuje kdykoliv jasný obraz o finančním a hospodářském stavu každého kolonisty.

Poněvadž, jak ukázáno, byla dosud pouze nepatrné procento přídělu zaknihováno, předepisují berní úřady příslušné daně pozemkové na základě starého knihovního stavu bývalým vlastníkům. Ti postupují předpisy pozemkovému úřadu, který prostřednictvím sítě svých přídělových komisariátů (55) provádí rozvrh na jednotlivé přídělce, příslušné kvoty jsou pak buď placeny přímo přídělci bernímu úřadu, nebo úřadu, který je pak odvádí.

Další práce vodohospodářské a komasační. K udržování melioračních podniků na přidělené půdě zřizují se vodní družstva, kterých bude několik set a která budou vyžadovati evidence a dozoru pozemkového úřadu. Rovněž bude dále pokračováno v postátňováni (zveřejňování) toků, které mají význam pro zajištění plavby, využíti vodní síly a j. Jde tu o provedení důsledku vodního zákona z roku 1869 a pokud jde o Čechy, zemského vodního zákona z roku 1870. Rovněž bude třeba pečovati o další zajištění komunikačních a vodních staveb na přejímaném a přidělovaném zabranému majetku (mosty, propustky, stavidla, jezy a j.).

V důsledku §u 21. zákona přídělového jest SPÚ. oprávněn ku pozdějšímu provedení komasace na veškeré přidělené půdě, jakož i na ostatní půdě všech přídělců. Pro naléhavé úkoly přídělové akce nemohl úřad přistoupiti dosud k tomuto výkonu, který má za účel odstraniti a zmírniti přílišné roztříštění půdy se všemi jejími následky s hlediska výnosnosti a úspornosti podnikatelské. Po skončení přídělu půdy na půdě zemědělské vyvstane však tento problém v celé své naléhavosti před naším národním hospodářstvím a jest na snadě, že vyškolený úřední aparát Státního pozemkového úřadu se svou sítí obvodových úřadoven a přídělových komisariátů, znalých místních poměrů, bude právně i odborně legitimován ku provedení tohoto závěrečného díla.








Ke kapitole 13.

Ministerstvo průmyslu, obchodu a živností:

Stav zaměstnanců v resortu ministerstva obchodu ke dni 1. července 1926.
Poř. číslo
Služební odvětví
Počet zaměstnanců
Poznámka
  
pragmatikálních
kanc. oficianti, oficiantky
kanc. pomocníci pomocnice
podúředníci
zřízenci
smluvních
 
  
A
C
D
E
    
konceptních
účetních neb odborných
kancelářských
zřízenců
 
1
Ministerstvo obchodu včetně společenst. instruktorátu
74
34
1
31
46
-
3
40 *
19
38
80
8
* včetně výpomoc. zřízenců (2)
2
Ústředí státní služby živnost. zvelebovací
1
-
-
6
-
-
-
-
-
-
-
-
 
3
Státní ústav pro zvelebování živností v Turč. Sv. Martině
1
1
-
1
-
-
-
-
-
-
1
-
 
4
Přidělení úředníci autonomním ústavům živn. zveleb.
2
1
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
 
5
Referát ministerstva obchodu v Užhorodě
1
1
-
2
2
-
-
-
-
-
-
1
 
6
Patentní úřad
80
6
-
8
14
-
2
4
-
-
-
-
 
 Úhrn
139
43
1
48
62
-
5
44
19
38
81
9
 

Statistický přehled dovozu a vývozu v roce 1925 a v částí roku 1926.
Rok
Dovoz
Vývoz
Vývoz je větší než dovoz o
 
kusů
q
hodnota v Kč
kusů
q
hodnota v Kč
kusů
q
hodnota v Kč
19251,288.07166,405.715 17.594,246.9857,837.911 121,495.12318.798,953.187 6,549.84055,089.4081.204,706.202
1926 půl roku577.185 29,910.0697.509,622.823 3,806.34548,239.764 7.906,522.8443,229.16018,329.695 396,900.021
1926 leden až srpen709.344 40,046.4479.595,429.493 5,134.53066,850.674 10.605,277.0544,425.18626,804.227 1.009,847.561

Přehled zahraničního obchodu v roce 1926 (podle měsíců).
Měsíc
Dovoz
Vývoz
 
hodnota v Kč
hodnota v Kč
Ledenq4,175.250 2.117,456.292q7,960.223 1.179,046.262
 kusů101.075  kusů487.158  
Únorq4,893.751 1.280,794.984q8,033.033 1.475,299.803
 kusů108.054  kusů525.440  
Březenq5,585.736 1.531,489.168q8,284.399 1.512,059.092
 kusů127.933  kusů703.152  
Dubenq4,419.151 1.170,302.480q8,115.468 1.349,749.572
 kusů98.883  kusů644.327  
Květenq4,836.259 1.079,022.344q8 030.632 1.219,019.766
 kusů76.479  kusů626.531  
Červenq5,999.916 1.330,583.555q7,818.238 1.171,348.349
 kusů64.761  kusů819.737  
Červenecq5,583.520 1.165,633.392q8,719.666 1.335,931.648
 kusů56.378  kusů782.247  
Srpenq4,552.865 920,101.450q9,899.069 1.362,813.562
 kusů?5.781  kusů596.938  

Speciální obchod podle bruselského mezinárodního názvosloví v r oce 1925.
Třída
Dovoz
Vývoz
 
q
q
I. Živá zvířata 1,193.940771,528.037155.034 96,340.430
II. Potraviny a nápoje15,258.928 4.057,122.00512,816.212 3.439,128.527
III. Suroviny a výrobky zhruba zpracované 48,802.6618.694,795.111 98,508.6143.591,885.438
IV. Výrobky hotové2,350.903 4.055,125.83510,177.593 11.634,945.282
V. Zlato a stříbro nezpracované, peníze zlaté a stříbrné 4915,675.997800 36,703.515


Speciální obchod podle bruselského mezinárodního názvosloví v prvé polovici 1926.
Třída
Dovoz
Vývoz
 
q
q
I. Živá zvířata 522.773320,341.09648.540 31,078.041
II. Potraviny a nápoje6,023.656 1.674,245.7566,608.084 1.579,843.694
III. Suroviny a výrobky zhruba zpracované 22,895.0333.587,315.788 36,842.9631.225,634.528
IV. Výrobky hotové994.353 1.925,866.5354,793.984 5.047,567.819
V. Zlato a stříbro nezpracovaně, peníze zlaté a stříbrné 31,853.648470 22,398.762

Celkový počet živnostenských kursů a celkový jejich nálad v letech 1924-1925.
Ústav pro zvelebování živností
Celkem
Počet účastníků v kursech
Celkový náklad
 
konal v roce
kursů počet
 
Praha1924101 2.236274.24
 1925103 2.276248.094
Brno, čes. odbor1924 821.901200.829
 192569 1.598190.780
Brno, něm. odbor1924 2756043.969
 192525 56846.832
Plzeň192450 1.403115.242
 192541 1.04994.747
České Budějovice1924 32841105.135
 192539 785103.021
Hradec Králové1924 3082688.371
 192528 84870.594
Liberec192422 51977.322
 192520 50548.341
Pardubice19245 11120.744
 19254 9620.553
Opava192431 82550.101
 192534 70864.696
Cheb192419 38580.421
 192531 69246.825
Turčanský Sv. Martin1924 2041243.641
 192534 1.02273.156
Užhorod1924
-
-
-
 19251 95.328

Průměrný náklad na živnostenské kursy v roce 1925.
V oboru
Počet kursů
Počet účastníků
Celkový náklad Kč
Průměrný náklad na
    
kurs
účastníka
    
krejčovském76 1.755192.0162.530 109
obuvnickém601.147 153.3672.560134
jiném oděvním5 828.1741.635 99
zpracování dřeva22 37862.9862.860 166
zpracování kovů42 980149.4123.550 152
malířském a natěračském 2653897.151 3.730180
stavebním11242 31.8882.900132
hostinském a potravinářském 411.33764.178 1.57048
kadeřnickém a kosmetickém 3787374.626 2.02085
grafickém14334 22.7121.62068
domáckého průmyslu 36730.095 10.030447
účetním a daňovém 611.41870.280 1.15049
jiném311.005 106.4903.430106
V celku42910.156 1,063.3252.480105

Výstavy učňovských prací v letech 1925 a 1926.
Rok
a) Místní výstavy
b) Ústřední výstavy vyznamenaných prací
  
počet výstav
počet vystavovatelů
počet výstav
počet vystavovatelů
1925Čechy27 2.81821.326
 Morava24 1.85212.000
 Slezsko4 492
-
-
 Slovensko5 2891190
1926*)Čechy56 6.41942.435
 Morava13 1.9171312
 Slezsko4 551
-
-
 Slovensko8 1.650
-
-

*) Pozn. Údaje ohledně roku 1926 nejsou dosud definitivní.

Statistický přehled živnostenských družstev podle jednotlivých zemí resp. svazů.

A. Zemský svaz živnostenských záložen a družstev, z. spol. s ruč. obmez. v Praze.
Rok
Počet členů (družstev)
Počet podílů svazu upsaných družstvy
Výše splacených podílů v Kč
Reservní fond v Kč
Stav zápůjček v Kč
Stav vkladů v Kč
Výpůjčky vlastní v Kč
Bilanční suma v Kč
Zisk v Kč
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
1923
364 1755382.000,-117.000,- 8,055.508,608,892.055,02 2,015.441,6211,543.126,- 46.865,45
1924
382 2033433.000,-229.000,- 9,405.215,608,676.121,68 2,581.983,4512,058.719,- 26.790,33
1925
387 2475501.800,-332.500,- 12,001.746,8812,615.891,24 386.852,4414,524.129,- 44.267,72

Mezi 382 členy Svazu uvedených v roce 1924 jest 169 záložen, které vykazují tato data:
Počet
Splacené podíly v Kč
Reservní fondy v Kč
Zápůjčky v Kč
Vklady v Kč
Vlastní výpůjčky v Kč
Obrat v Kč
členů
podílů
       
25.53755.1366,405.287,- 2,949.336,-126,230.095,- 130,740.228,-11,470.321,- 1.558,260.000,-

Vedle toho existuje v obvodu Svazu ještě 244 neúvěrních družstev, která v roce 1919 měla 17.411 členů - Kč 9,891.199,- splacených podílů a Kč 2,029.192,- reservních fondů.

B. Landesverband der deutschen gewerblichen Erwerbs- und Wirtschaftsgenossenschaften in Böhmen, z. spol. s r. o. v Ústí n. Labem.
Rok
Počet členů (družstev)
Počet podílů svazu upsaných družstvy
Výše splacených podílů v Kč
Reservní fond v Kč
Stav zápůjček v Kč
Stav vkladů v Kč
Výpůjčky vlastní v Kč
Bilanční suma v Kč
Zisk v Kč
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
1923
57 1767354.200,-24.739,42 1,844.917,-1,030.378,23 1,050.221,882,609.389,- 39.497,66
1924
59 2110422.200,-58.689,45 1,932.419,-1,553.071,60 240.463,342,578.707,- 43.245,34
1925
61 2500500.200,-88.013,96 2,850.878,702,631.480,21 90.800,-3,612.721,- 33.778,31

Mezi 59 členy Svazu uvedených v roce 1924 jest 42 záložen, které vykazují tato data:
Počet
Splacené podíly v Kč
Reservní fondy v Kč
Zápůjčky v Kč
Vklady v Kč
Vlastní výpůjčky v Kč
Obrat v Kč
členů
podílů
       
7620
22.047
3,657.546,-
905.885,-
41,891.962,-
44,521.154,-
2,271.399,-
649,971.000,-

Vedle toho existuje v obvodu Svazu ještě 69 neúvěrních družstev, která v roce 1919 měla 5650 členů - Kč 1,821.044,- splacených podílů a Kč 854.473,- reservních fondů.

C. Ústřední svaz družstev živnostenských pro Moravu a Slezsko, z. sp. s r. o. v Brně.
Rok
Počet členů (družstev)
Počet podílů svazu upsaných družstvy
Výše splacených podílů v Kč
Reservní fond v Kč
Stav zápůjček v Kč
Stav vkladů v Kč
Výpůjčky vlastní v Kč
Bilanční suma v Kč
Zisk v Kč
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
1923
279 4774489.900,-621.735,24 8,174.140,806,425.649,49 1,613.656,629,376.016,- 53.300,75
1924
309 4873504.700,-912.377,32 8,494.175,486,375.512,30 2,880.437,1310,946.867,- 73.699,-
1925
334 5249537.300,-1,120.107,22 10,062.282,886,338.269,11 3,620.435,6312,494.357,- 89.699,45

Mezi 309 členy Svazu uvedených v roce 1924 jest 50 záložen, které vykazují tato data:
Počet
Splacené podíly v Kč
Reservní fondy v Kč
Zápůjčky v Kč
Vklady v Kč
Vlastní výpůjčky v Kč
Obrat v Kč
členů
podílů
       
6820
13.842
1,649.948,-
863.745,-
35,857.765,-
32,770.294,-
4,807.718,-
380,674.000

Vedle toho existuje v obvodu Svazu ještě 79 neúvěrních družstev, která v roce 1919 měla 4339 členů - Kč 2,033.336,- splacených podílů a Kč 643.445,- reservních fondů.

D. Zentralverband der deutschen gewerblichen Erwerbs- u. Wirtschaftsgenossenschaften Mährens, Schlesiens und der Slowakei, z. sp. s r. o. v Brně.
Rok
Počet členů (družstev)
Počet podílů svazu upsaných družstvy
Výše splacených podílů v Kč
Reservní fond v Kč
Stav zápůjček v Kč
Stav vkladů v Kč
Výpůjčky vlastní v Kč
Bilanční suma v Kč
Zisk v Kč
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
1923
146 66564.250,-80.692,81 2,187.811,651,892.185,67 487.439,-2,614.093,- 5.682,37
1924
146 75274.500,-83.901,18 2,326.161,071,884.564,65 718.083,-2,774.095,12 4.409,34
1925
145 76076.809,-85.017,02 1,843.338,6911,255.494,77 793.084,462,266.630,65 4.787,90

Mezi 146 členy Svazu uvedených v roce 1924 jest 47 záložen, které vykazují tato data:
Počet
Splacené podíly v Kč
Reservní fondy v Kč
Zápůjčky v Kč
Vklady v Kč
Vlastní výpůjčky v Kč
Obrat v Kč
členů
podílů
       
6596
14061
2,681.899,-
735.969,-
38,248.521,-
36,334.013,-
4,011.752,-
402,638.000,-

Vedle toho existuje v obvodu Svazu ještě 27 neúvěrních družstev, která v roce 1919 měla 820 členů - Kč 316.284,- splacených podílů a Kč 219.737,- reservních fondů.

E. Sväz živnostenských záložieň a družstiev pre Slovensko a Podkarpatskú Rus, dr. s o. r. v Bratislave.
Rok
Počet členů (družstev)
Počet podílů svazu upsaných družstvy
Výše splacených podílů v Kč
Reservní fond v Kč
Stav zápůjček v Kč
Stav vkladů v Kč
Výpůjčky vlastní v Kč
Bilanční suma v Kč
Zisk v Kč
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
1923
38 25825.800,-31.790,- 871.272,68497.822,95 793.072,501,362.636,-5.190,78
1924
60 54554.500,-52.935,- 2,713.308,601,495.503,- 2,130.509,603,774.018,53 8.588,54
1925
73 67667.600,-59.660,- 6,120.420,202,152.473,04 4,910.175,807,276.930,80 10.736,25

Mezi 60 členy Svazu uvedených v roce 1924 jest 35 záložen, které vykazují tato data:
Počet
Splacené podíly v Kč
Reservní fondy v Kč
Zápůjčky v Kč
Vklady v Kč
Vlastní výpůjčky v Kč
Obrat v Kč
členů
podílů
       
3.591
9.490
927.707,-
237.271,-
10,286.129,-
8,944.988,-
3,969.307,-
173,560.000,-

V roce 1919 nebylo n a Slovensku a Podkarpatské Rusi neúvěrních družstev živnostenských.

Související odkazy



Přihlásit/registrovat se do ISP