Osnova upravuje ochranu nájemníků a podporu
stavebního ruchu na příštích
sedm let. Vyvozuje důsledky z ustálení měny.
Ustálením měny ustálily se také
poměry, mající vliv na výši stavebního
nákladu novostaveb, aspoň na tolik, že jest
do dozírné budoucnosti nepravděpodobný
pokles stavebního nákladu. Obavy z poklesu stavebního
nákladu v budoucnosti, zvláště z důvodu
stoupání měny, byly zejména v deflačním
údobí naší měny jednou z největších
překážek stavebního podnikání.
Proto stát, chtěje a muse ve veřejném
zájmu udržeti a oživiti stavební podnikání,
bral dosavadními zákony a stavebním ruchu
sám na sebe risiko z poklesu stavebního nákladu.
Státní záruka v dosavadních zákonech
o stavebním ruchu měla především
za účel, aby ze státních prostředků
byla stavebníkovi trvale nahrazena ta část
stavebního nákladu novostavby, a kterou bude lacinější
novostavba, prováděná později za ustálených
cen, vedle toho však i ten účel, aby přispívala
k přiměřenému zúrokování
a umoření zbývající části
nákladu novostavby, nelze-li nájemné pro
nedostatečnost důchodů nájemníků
vyměřiti částkou, zabezpečující
výnosnost domu. Není-li nadále příčiny
k obavě, že stavební náklad poklesne,
není důvodu, aby stát nahrazoval stavebníkovi
sebe menší část stavebního nákladu
nové stavby. Proto záruka státu ve smyslu
dosavadních zákonů není již v
osnově mezi způsoby podpory stavebního ruchu.
Také teprve ustálení stavebního nákladu
dovoluje určiti, třebas nikoli přesně,
přece aspoň přibližně, hranici,
ke které se musí přiblížiti nájemné
ve starých domech, aby se vyrovnalo s nájemným
v domech nových. Ustálená měna dovoluje
odstraniti vázanost činží. Nelze předvídati,
zda a do jaké míry bude působiti povlovný
návrat činží do volné soutěže
na ostatní hladinu cenovou. Jisto jest, že tím,
že byl vývoj činží zastaven, ač
peněžní důchody stoupaly, vybývaly
větší částky důchodu na
nákup ostatních statků spotřebních,
jichž cena mohla proto rychleji stoupati, než by se
bylo stalo, kdyby byla i činže bývala ponechána
volné soutěži. I když znamená zvyšování
činží tlak na spotřební hospodářství
tím dotčené, není tím řečeno,
že proto musí;stoupati hladina cenová. Též
proto, že už dnes část obyvatelstva, zejména
též gážistů a dělníků,
bydlí v novostavbách při dnešních
cenách životní míry a dnešních
důchodech a mzdách, aniž jest jejich mzda a
plat vyšší, nežli gážistů
a dělníků, kteří bydlí
ve starých domech. Sledujeme-li mimo to absolutní
částku, která ročně representuje
celé zvýšení činží
a poplyne do Státního bytového fondu, a přirovnáme-li
ji k celému národnímu důchodu, ukáže
se, že nemůže býti v této úpravě
vážného nebezpečí pro ta, že
by se rozvlnila hladina cenová nebo dokonce posunula kupní
síla peněz doma. Ale správný!úsudek
o vnitřní kupní síle peněžní
jednotky jest možný teprve, až se tvoří
všechny cenové složky životní míry
ve volné soutěži, tedy přirozeně,
nikoli uměle. Proces směřující
k tomuto cíli musí se arci díti za pevné
měnové administrace, poněvadž cenotvorní
činitelé ochotně reagují na každý
podnět směřující ke zvýšení
hladiny cenové. Rok 1922 ukázal, že pevnou
administrací měny lze hladinu cenovou ovládnouti,
takže pro měnu nehrozí ze zamýšleného
opatření pražádného nebezpečí.
Proto jest nejen možno, nýbrž i nutno, přikročiti
bez váhání k postupnému odstraňování
ochrany nájemníků, která v mimořádných
poměrech válečných a poválečných
byla jako všude v cizině tak i u nás nezbytná,
ale která byla by celému našemu národnímu
hospodářství na škodu, kdyby trvala
déle, než jest nezbytně nutno.
Na škodlivé účinky ochrany nájemníků
zejména na stavební podnikání poukázal
názorně Poradní sbor pro hospodářské
otázky ve svém vyjádření z
června 1925 o žádoucí úpravě
zákona o stavebním ruchu a zákona o ochraně
nájemníků, které si vyžádalo
již v roce 1924 ministerstvo sociální péče,
připravujíc návrhy pro novelování
obou zákonů. Poradní sbor došel k úsudku,
že ochrana nájemníků brzdí stavební
činnost, třebas neplatí pro novostavby. Úsudek
svůj opírá Poradní sbor zejména
o tyto důvody: Nízké činže ve
starých domech způsobuje, že není dostatečně
silné a solventní poptávky po bytech v novostavbě.
Té bude, až činže ve starých domech
dostoupí výše činží v domech
nově vystavěných. Za tím účelem
musí býti obmezení, týkající
se zvyšování činží ve starých
domech, ponenáhlu zmírňována a konečně
odstraněna. Dále ochrana nájemníků
znesnadňuje opatřování kapitálů,
potřebných pro novostavby. Peněžní
a jiné ústavy, zabývající se
hypotekárním úvěrem, určují
výnosovou hodnotu novostaveb nikoli podle skutečného
výnosu novostavby, nýbrž podle výnosové
hodnoty podobné staré stavby a podle toho vyměřují
prvořadé zápůjčky v mezích
sirotčí jistoty příliš nízko.
Stavebníci jsou nuceni do novostavby vkládati nepatrně
veliké vlastní prostředky; tím jest
jejich stavební podnikání velmi stěžováno.
Konečně ochrana nájemníků omezuje
také realitní trh, a to jak se starými, tak
i s novými domy. Soutěž starých domů
s nízkou hladinou činží znesnadňuje
prodej nových domů s výtěžkem.
Vlastníci starých domů s nepřirozeně
nízkou výnosovou hodnotou váhají s
prodejem domů, vyčkávajíce zvýšení
výnosu domu a tím i vyšší jejich
hodnoty.
Nepříznivé účinky ochrany nájemníků
na stavební podnikání, jak je vytýká
ve svém vyjádření Poradní sbor
pro hospodářské otázky projevily se
zejména od té doby, kdy stavební poměry
se začaly ustalovati. Nezůstaly ovšem ani před
tím utajeny státní správné.
K exkulpování vlády od výtky, že
z toho poznání nevyvodila ji dříve
nutné důsledky, stačí snad dovolati
se důvodových zpráv k vládním
návrhům zákonů bytových a stavebních
(na příklad tisku čís. 3475 a tisku
čís. 923 posl. sněmovny 1922) na důkaz,
že vláda si byla již tehdy plně vědoma
souvislosti ochrany nájemníků se stavebním
podnikáním, a jako cíl státní
bytové péče nejednou, ale opětovně
a jasně vytkla vyrovnání nájemného
ve starých i nových domech, že vláda
nebyla s to, zjednati tomuto poznání žádoucím
tempem výrazu v usnesených zákonech, jmenovitě
v zákonech o ochraně nájemníků,
toho příčinou byly a jsou dosud především
hospodářské a sociální poměry,
zejména hladina důchodů většiny
obyvatelstva našeho státu.
Přese všechny své nepříznivé
účinky jest ochrana nájemníků
a bude ještě nadále hospodářskou
i sociální nezbytností. Ochrana nájemníků
může býti odstraňována jenom
pozvolna. Rychlé zvyšování činží
způsobilo by těžké otřesy hospodářského
života a sociální boje, jak varovnými
slovy upozorňuje vyjádření Poradního
sboru. Pokud však bude trvati ochrana nájemníků,
dokud bude potřebí účinné státní
podpory novostaveb obytných domů, aby byly vyváženy
nepříznivé účinky ochrany nájemníků
na stavební podnikání. V příloze
připojené ke konci této důvodové
zprávy jest uveden počet staveb, na které
byla do konce května 1926 udělena podpora podle
dosavadních zákonů o stavebním ruchu,
pak hodnota závazků státu z udělených
podpor ve způsobě záruky a příspěvku
a konečně skutečné státní
výdaje, spojené s prováděním
zákonů o stavebním ruchu ad roku 1919 až
do konce května 1926. Nejsou to čísla malá.
Bylo by nedbati povinného zřetele ke státním
financím, kdyby běžné příjmy
státu měly býti ročně i nadále
zatěžovány novými výdaji na podporu
stavebního ruchu, jdoucími do desítek a set
milionů korun. Po této stránce snahy státní
finanční správy potkávají se
s pochopením široké veřejnosti, kterou
stále víc a více proniká přesvědčení,
že zvýšení činží ve
starých domech nejen možno, nýbrž i nutno
použíti aspoň na přechodnou dobu k úhradě
státních výdajů spojených se
státní bytovou péči. Nutno uznati,
že vlastníci starých domů byli nuceni
v zájmu celku přinésti velké oběti
na důchodech, dosažitelných ze starých
domů, kdyby nebylo ochrany nájemníků.
Na druhé straně nelze však popříti,
že vlastníci starých domů byli ušetřeni
ztrát na svém reálním majetku, které
z poruchy měny utrpěli ti, kdož měli
svůj majetek uložený ve vkladech, státních
papírech, zástavních listech, dluhopisech,
bankovních akcích a pod. Vlastnící
starých domů zatížených hypotékami
zápůjčkou z doby před válkou
dokonce velmi získávají. Hypotéka
a roční výlohy s ní spojené
zůstávají beze změny, a pokud se zvýšily,
mohou býti přesunuty na. nájemníky,
kdežto cena domů stoupá. Poměr hypotéky
k ceně domů je podstatně změněn
ve prospěch vlastníka domu. Vlastník starého
domu po ustálení měny bezpečně
ví, že hypotéky na domě váznoucí
bude platiti v nynější koruně, třeba
šlo o hypotéky z doby před válkou. Ví,
že myšlénka valorisace předválečných
dluhů jest nadobro odbyta. Výdaj nájemného
směřuje k tomu, aby stupeň zdražení
bytů přiblížil se stupni zdražení
ostatních životních nákladů,
aby výnos starého domu odpovídal všeobecnému
zdražení, přes `to, že výlohy spojené
s úrokováním a umořováním
starých hypotekárních dluhů se buď
vůbec nezvýšily, nebo jen nepatrně.
Také na straně nájemníků ve
starých domech, kteří zvýšení
činže ponesou ze svých důchodů,
jest zachycení zvýšeného nájemného
ve prospěch podpory na stavbu nových domů
ospravedlněno, neboť bydlí průměrně
o polovici laciněji než nájemníci domů
nových. Odpovídá sociální spravedlnosti,
užije-li se výnosu zvýšeného nájemného
ke zřizování nových budov a ke zmírňování
bytové nouze, ale ovšem jen způsobem pokud
možno hospodárným.
Zachycení zvýšeného výnosu nájemného
ve starých domech k podpoře staveb nových
domů bude tím spíše ospravedlněno,
stane-li se způsobem beroucím pokud možno nejlépe
zřetel k oprávněným zájmům
a potřebám vlastníků domů.
Poradní sbor navrhoval k tomu konci ve svém svrchu
zmíněném vyjádření z
června 1925 zvláštní dávku stavební,
uloženou obyvatelům domů podrobených
dani činžovní ve způsobu zvýšení
činže, odstupňovaného podle velikosti
bytů, nebo vlastníkům domů podrobených
domovní dani třídní ve způsobu
stejnoměrné přirážky k této
dani. Stavební dávka měla tvořiti
pouze část zvýšení nájemného
z místností v domech podrobených činžovní
dani. Sazby dávky měly býti degressivní.
Zbytek zvýšeného nájemného, nevyčerpaný
dávkou, byly si zadržel v hotovosti vlastník
domu, jsa ovšem povinen přihlásiti jej k předpisu
činžovní daně. Poradní sbor vychází
při svých návrzích z předpokladu,
že stát a obec nemohou postrádati podílu,
který jim ve způsobě domovní daně
a přirážek k ní připadá
ve zvýšeném výnosu nájemného.
Dávno před plánem Poradního sboru
pro hospodářské otázky o stavební
dávce uvažováno bylo o použití
zvýšení nájemného ve starých
domech pro podporu novostaveb. Již v roce 1920 při
projednávání otázky finanční
úhrady státních výloh spojených
s podporou stavebního ruchu mezi zúčastněnými
resorty vyskytl se návrh, aby k činžím
ve starých domech byla předepsána přirážka,
plynoucí do zvláštního fondu, z něhož
by byly poskytovány zápůjčky na stavbu
nových obytných domů. Zápůjčky
byly by zajištěny na novostavbě, a na základě
tohoto krytí byly by vydány zúročitelné
a slosováním umořitelné dluhopisy,
jejichž vlastníky stali by se nájemníci,
i poté byla myšlenka stavebních dluhopisů,
vydaných na základě zápůjček,
činěných z výnosu zvýšeného
nájemného, opětovné brzy s té,
brzy s oné strany ventilována. Podobného
rázu jest plán Národní půjčky
stavební, navržený arch. Bittermanem. Jeho
plánem zabýval se také Poradní sbor
pro hospodářské otázky srovnávaje
výhody a nevýhody tohoto plánu s vlastním
návrhem na zavedení stavební dávky.
Poradní sbor nedospěl k jednotnému úsudku.
Pro vedení návrhu na vydání dluhopisů
stavební půjčky nenaráží
za dnešních poměrů na trhu ukládacích
papírů již na obtíže, které
se mu stavěly v cestu za dřívějších
neustálených poměrů měnových.
Vláda rozhodla se pro způsob stavebního příspěvku.
Stavební příspěvek liší
se, jak jest navržen v osnově, od stavební
dávky podle návrhu Poradního sboru pro hospodářské
otázky v hrubých rysech hlavně tím,
že vlastník domu jest povinen odvésti celé
zvýšení nájemného, nemoha si
z vybraného nájemného pro sebe nic podržeti.
Náhradou za to obdrží však vlastník
domu k volnému nakládání dluhopis
znějící na 500 Kč za každých
1.000 Kč odvedených na stavebním příspěvku,
z nichž se polovina zúčtuje vlastníku
domu jako bezúročný a nevypověditelný
vklad, za nějž se koncem každého roku
dluhopis vydává, ač dosáhl-li vklad
částky 500 Kč. Dluhopisy ty budou nejméně
41/2% zúrokovány a ve 40 letech
slosováním umořeny. Rozhodnou pro volbu stavebního
příspěvku před stavební dávkou
byla úvaha, že při volbě stavebního
příspěvku lze pro podporu stavebního
ruchu užíti celého zvýšení
nájemného, kdežto u stavební dávky
jen částky, zbývající po srážce
patřící majiteli domu, a že finanční
efekt stavebního příspěvku jest oproti
efektu stavební dávky takový, že patrně
převyšuje nevýhody tohoto systému oproti
stavební dávce. Výnosu dávky bylo
by lze beze všeho užíti i pro udílení
přímých zápůjček do
II. pořadí. Z výnosu stavebního příspěvku,
pokud vrátí se majiteli domu ve formě dluhopisů,
lze však užíti k druhořadým zápůjčkám
jen tehdy, ručí-li stát aspoň podpůrně
za jejich zúročení a splacení. Risiko
nedobytnosti udělených druhořadých
zápůjček, na jejichž správném
splácení jest závislé.zúročení
a splácení dluhopisů, nutně vyžaduje,
aby přiměřenými reservami, dotovanými
z výnosu stavebního příspěvku,
bylo na ně pamatováno. K tomuto účelu
bude nutno věnovati vzhledem k povaze domů, na které
bude přímá zápůjčka
pravidelně udílena, zejména půjde-li
o domy soukromníků, částku rovnou
šestině až čtvrtině zápůjčky.
Úzká spojitost ochrany nájemníků
se stavebním ruchem přichází poprvé
i zevně k výrazu spojením úpravy obou
materií v jedné osnově. Prvý její
oddíl tvoří ustanovení o stavebním
příspěvku, druhý ustanovení
o ochraně` nájemníků a třetí
ustanovení o podpoře stavebního ruchu. Úprava
všech tří materií obmezuje se na stejnou
dobu, končíc u všech rokem 1934. Pro věcnou
spojitost všech tří materií zvlášť
je význačné, že rozhodnou pro stanovení
výše stavebního příspěvku
nebyla snaha, získati na podporu stavebního ruchu
určitý peníz, nýbrž neodbytná
nutnost, zvednouti hladinu nájemného ve starých
domech na výši pěti až šestinásobku
mírové činže. Věcná spojitost
všech tří oddílů také
v tom se projevuje, že Státní bytový
fond jest příjemcem výnosu stavebního
příspěvku, čerpaného ze zvýšeného
nájemného, a zároveň nositelem povinnosti
k podpoře staveb obytných domů z prostředků
získaných stavebním příspěvkem.
Jen důsledným z této spojitosti jest ustanovení
osnovy, podle něhož přestává
v obci povinnost platiti stavební příspěvek,
vzdá-li se obec ochrany nájemníků.
Pro konstrukci stavebního příspěvku
byla rozhodnou úvaha, že úkoly, které
čekají finanční úřady
beztak již nyní pracemi přetížené
zavedením chystané daňové reformy,
nesnesou, aby zejména vyměřovací úřady
byly agendou stavebního příspěvku
zatíženy nad míru nezbytně nutnou. Z
této úvahy byly předem nepřijatelny
pro finanční správu návrhy, aby příspěvek
byl předepisován jednotlivým uživatelům
místností, aby výše jeho byla odstupňována
po dle sociálně-politických hledisek, najmě
podle důchodu uživatele bytu nebo jeho platební
schopnosti nebo podle velikosti bytů, neb alespoň
aby byl vyměřován podle nynějšího
nájemného, působením ochrany nájemníků
se zřetelem k velkosti bytů beztak již nestejně
zvýšeného. Jen uvedenou úvahou sluší
si vysvětliti, že podle § 3, odst. 1., osnovy
jest stavební příspěvek ukládán
vlastníkovi domu, ač věcně ponese
jej uživatel místností, že základem
pro vyměřeni příspěvku jest
podle § 4 osnovy nájemné z celého domu
za rok 1914, že příspěvek činí
podle § 5 osnovy stejné procento ze základu
bez rozdílu velikosti místností a způsobu
jejich užívání. Volba nájemného
za rok 1914, které jest veličinou vyměřujícím
úřadům bezpečně známou,
za základ pro vyměření příspěvku
má tu další neobyčejnou přednost,
že příspěvek lze, jak také ustanovuje
§ 6, odst. 1., osnovy předepsati jedním platebním
rozkazem na všech 7 let najednou. Stejná úvaha
o úsporném hospodaření Státního
bytového fondu a zjednodušení jeho agendy vedla
k ustanovení § 18 osnovy o vedení vkladových
účtů a vyúčtování
o proplacení salda po uzavření účtů
a k ustanovení § 19, odst. 2., osnovy o odložení
slosování vydaných dluhopisů počínajíc
teprve rokem 1935, až bude celá akce spojená
s předpisem a vybráním stavebního
příspěvku u konce.
Subjektem povinnosti platiti stavební příspěvek
jest podle § 3, odst. 1., osnovy vlastník budovy,
ale jen takové, která jest podrobena dani činžovní
nebo dočasně od ní osvobozena. Dočasné
osvobození od daně činžovní neosvobozuje
tudíž od placení stavebního příspěvku.
Od stavebního příspěvku jsou podle
§ 9 osnovy osvobozeny pouze budovy, které jsou z daně
domovní vůbec vyňaty nebo trvale od ní
osvobozeny. budovy, které jsou podrobeny domovní
dani třídní, nepodléhají stavebnímu
příspěvku. Vlastník budovy má
co do místností jím samým ve vlastním
domě užívaných tu jedinou výhodu
oproti ostatním uživatelům místností
v jeho domě, že pro něj činí
příspěvek pouze polovici normální
sazby.
Vlastník domu jest ovšem podle častěji
citovaného § 3, odst. 1., osnovy oprávněn
příspěvek mu předepsaný přesunouti
na uživatele místností. Zákon udává
pravidla, podle kterých lze příspěvek
přesunouti. Tato pravidla jsou obsažena v § 33,
jde-li o místnosti, na které se vztahují
ustanovení o ochraně nájemníků,
obsažená v oddílu II. zákona. Jde-li
o místnosti, na které se nevztahuje ochrana nájemníků,
možno užíti obdoby § 33; záleží
tu ovšem na obsahu konkrétního právního
poměru, lze-li a do jaké míry příspěvek
přesunouti.
K ochraně vlastníka budovy, jemuž uživatel
místnosti příspěvek naň připadající
nezaplatí, jsou dána ustanovení § 8,
odst. 1., osnovy o posečkání k placení
příspěvku, pak § 10, odst. 2. a 3.,
osnovy o odpisu příspěvku v případě
soudně prokázané nedobytnosti příspěvku
na straně uživatele místnosti, a odst. 3. v
případě jinak věrohodně než
soudní exekucí prokázané nedobytnosti.
Základem pro vyměření stavebního
příspěvku jest podle § 4, odst. 1.,
jak bylo již nahoře zmíněno, celoroční
hrubé nájemné za činžovní
rok 1914. Budiž poznamenáno, že tato hodnota,
není-li v konkrétním případě
shodná, tedy přibližuje se co nejúžeji
k tak zv. základnímu nájemnému ve
smyslu dosavadních zákonů o ochraně
nájemníků, sloužícímu
dosud za podklad pro obecně přípustné
zvyšování nájemného. Výše
příspěvku činí první
rok 50% základu a stupňuje se každým
dalším rokem o dalších 50% základu,
až činí poslední rok celkem 350% základu.
Absolutní číslo odpovídající
těmto 50% nemusí býti, jak právě
z uvedené poznámky patrno, rovné 50% základního
nájemného. Dříve již uvedený
§ 33 osnovy obsahuje v odst. 1., č. 3., pravidlo,
jak si počínati, ukáže-li se rozdíl
mezi předpisem příspěvku a výnosem
přesunu příspěvku.
Zajímati budou údaje o očekávaném
výnosu stavebního příspěvku,
zůstanou-li základ podle § 4 a výše
jeho podle § 5 osnovy nezměněny. Finanční
správa nemá přesných dat o výnosu
nájemného z domů podrobených činžovní
dani za rok 1914 v celém státním území.
Dedukcí dat známých pro Čechy, Moravu
a Slezsko za rok 1912 a dat známých z celého
území republiky za léta 1918 a následující
odhaduje se základ pro vyměřování
stavebního příspěvku na 300,000.000
Kč. Z této celkové částky připadá
okrouhle na Čechy 200, na Moravu 51, na Slezsko v nynějším
jeho rozsahu 13 a na Slovensko a Podkarpatskou Rus 36 milionů
korun. Po srážce polovice nájemní hodnoty,
vypadající na místnosti užívané
vlastníkem domu (viz § 5 osnovy) a se zřetelem
k používání ustanovení §
9, odst. 3., osnovy o osvobození od stavebního příspěvku
v obcích, které se vzdají ochrany nájemníků
podlé § 54 osnovy, lze odhadnouti základ pro
vyměřování stavebního příspěvku
nejvýš částkou 220,000.000 Kč
a výnos příspěvku ve výši
50% základu částkou 110,000.000 Kč.
Počítá-li se na odpisy nedobytných
příspěvků jen 10%, činil by
skutečný výnos příspěvku
ve výši 50% základu částku 100,000.000
Kč. Celkový výnos příspěvku
stavebního za celých 7 let byl by tudíž
2.800,000.000 Kč.
Pro posouzení rozsahu agendy státního bytového
fondu, spojené s vedením individuelních účtů
všech vlastníků domů, příspěvkem
povinných, s vydáváním dluhopisů,
s vyplácením úrokových kuponů
a se slosováním dluhopisů, s nezbytnou korespondencí
s vlastníky účtů a finančními
úřady, stačí uvésti, že
počet. starých domů, podrobených dani
činžovní a tudíž i příspěvku,
činí jen v Čechách, na Moravě
a ve Slezsku přes 360.000 a v celém státě
na 400.000. Tento počet sám dostatečně
vysvětluje zmíněná již ustanovení
§§ 18 a 19 osnovy, směřující
pokud možno k zjednodušení této části
agendy Státního bytového fondu.
Zásadním hlediskem při úpravě
ochrany nájemníků v rámci osnovy bytového
zákona bylo, aby po dobu účinnosti dosud
platného zákona a ochraně nájemníků
ze dne 26. března 1925, čís. 48 Sb. z. a
n., trvající do 31. března 1928, nebylo pokud
možno ničeho měněno na právním
stavu, jak byl upraven tímto zákonem, zejména
aby nebylo zhoršováno po tuto dobu postavení
nájemníkovo. Jen z důvodů žádoucí
konformity s ostatními lhůtami osnovy jest zásadní
stanovisko právě zmíněné v
osnově uplatněno pauze do konce roku 1927. Účinnost
dosud platného zákona zkracuje se padle osnovy pouze
o čtvrt roku. Výjimku ze zásady právě
uvedené činí pouze ustanovení §
21, odst. 2., čís. 6. a 8., osnovy o výpovědi
podnájemní smlouvy z důvodu oprávněného
pohoršení, způsobovaného podnájemníkem
v bytě (čís. 6.), a o výpovědi
nájemní smlouvy z důvodu vybírání
nepřiměřeně vysokého podnájemného
(čís. 8.), kterými se mění
dosavadní ustanovení § 1, odst. 2., čís.
6. a 8., zákona o ochraně nájemníků
ze dne 26. března 1925, čís. 48 Sb. z. a
n., a pak ustanovení § 51, odst. 1., čís.
4, a 6., osnovy o vyloučení nájemních
smluv nově uzavíraných vůbec a nájemních
smluv uzavíraných po vyhlášení
zákona na určitou dobu. Ustanoveními těmito
se mění a doplňují předpisy
zákona čís. 48/1925 Sb. z. a n., jak uvedeno
v § 168 osnovy. Jest jen v zájmu nájemníků,
přiznává-li se novotám § 21 osnovy
účinnost od 30. dne po vyhlášení
zákona. Novoty § 51 osnovy neztěžují
pak postavení nájemníkovo, neboť nové
právní normy bude lze užíti jen tenkráte,
bude-li tu souhlasná vůle nájemníkova
i pronajímatelova. Zvlášť výrazně
projevuje se zásada svrchu uvedená v ustanovení
osnovy o nájemném. Zákon o ochraně
nájemníků dosud platný připouští
po dobu své účinnosti pouze ještě
jedno obecně přípustné zvýšení
nájemného o 10% základního nájemného,
počínajíc 1. lednem 1927. Osnova, stanovíc
v § 167 počátek účinnosti ustanovení
oddílu II. jednajícího o ochraně nájemníků,
na den 1. ledna 1928 a zrušujíc zároveň
dosud platný zákon o ochraně nájemníků
dnem 31. prosince 1927, nic nemění na ustanovení
§ 9 dosavadního zákona o ochraně nájemníků
o obecně přípustném zvýšení
nájemného o 10% počínajíc dnem
1. ledna 1927.
Za to jsou změny, které přináší
osnova v oddílu II. oproti dosavadnímu stavu, ale
s účinností teprve od 1. ledna 1928 neb od
termínu ještě pozdějšího,
mnohdy dosti značné, jak z úvalu uvedených
v úvodní části této důvodové
zprávy ani jinak býti nemůže, má-li
v příštích 7 letech býti připravena
půda pro úplné odstranění ochrany
nájemníků. účinek těchto
novot je podstatně právě tím zmírněn,
že nebudou účinné hned od 1. ledna 1928,
nýbrž že počátek jejich účinnosti
jest odložen ještě na pozdější,
často hodně vzdálený termín.
Předem budiž však hned na tomto místě,
a sice s důrazem, řečeno, že hlavním
obsahem ustanovení oddílu II. zůstává
i podle osnovy ochrana nájemníka před výpovědí
nájemní smlouvy bez důležitých
v zákoně demonstrativně uvedených
důvodů a ochrana jeho před zvyšováním
nájemného, které není v zákoně
odůvodněno. Důvody výpovědi
nájemní smlouvy zůstávají nezměněny,
nehledíc ke změně již uvedené,
která se týká ustanovení § 1,
odst. 2., čís. 6. a 8., dosavadního zákona
o ochraně nájemníků, pak ke změně
v tom záležející, že do osnovy
nebyl již jako zcela nepraktický převzat důvod
výpovědi z titulu velkého jmění,
přiznaného k dávce z majetku, uvedený
v § 1, odst. 2., čís. 17., dosavadního
zákona, a konečně k novému důvodu
výpovědi uvedenému v § 21, odst. 2.,
čís. 16., osnovy. Podle tohoto nového důvodu
možno žádati za soudní svolení
k výpovědi, opatří-li pronajímatel
přiměřený náhradní byt
a nahradí-li vypovězenému nájemníkovi
útraty stěhovací. Sotva lze popírati,
že tento nový důvod nezapadá do rámce
osnovy, mající za účel připravovati
odstranění ochrany nájemníků
a podnítiti stavbu nových bytů. Pokud pak
jde o zvyšování nájemného, trvá
také osnova neochvějně na zásadě,
že jest přípustné jen to zvýšení
nájemného, které jest v zákoně
podrobně uvedeno, a že má nájemník
právo, dáti požadované zvýšení.nájemného
soudem přezkoušeti.
Jako nejdůležitější novotu z ustanovení
svrchu uvedených, jejichž účinnost nepočíná
před 1. lednem 1928, bylo by vytknouti proniknutí
zásady o smluvní volnosti stran. V ustanovení
o výpovědi nájemní smlouvy projevuje
se tato zásada především v tom že
do osnovy nebylo již převzato ustanovení §
7, odst. 2., dosavadního zákona o ochraně
nájemníků, kterým byla ustanovení
§§ 1 až 7 dosavadního zákona prohlášena
za ius cogens, jejichž výhod se strany ani nemohou
vzdáti. Podle osnovy bude tudíž na příště,
a sice od 1. ledna 1928, možno, aby se nájemník
vzdal ochrany před výpovědí nájemní
smlouvy. Tato novota osnovy, jistě významná,
nemá však již té váhy, která
by jí byla přikládána dříve.
V literatuře i v praxi soudů projevují se
pochybnosti o tom, nelze-li ustanovení dosavadního
§ 7 vykládati v ten smysl, že nájemník
může v konkrétním případě
smlouvu nebo soudním smírem vzdáti se výhod,
které mu skýtají ustanovení ochrany
nájemníků o výpovědi. V těchto
názorech proniká tendence, aby volnost smluvní
i v otázce výpovědní byla uznávána,
a není vskutku nutno vnucovati zákonnou ochranu
stranám, které jsou ochotny se jí vzdáti.
Výrazem proniknutí zásady o smluvní
volnosti stran jest také změna ustanovení
§ 2 dosavadního zákona, obsažená
v § 22 osnovy, týkající se smluv učiněných
na určitou dobu. Smlouvy učiněné na
určitou dobu byly podrobeny režimu ochrany nájemníků
teprve zákonem ze dne 8. dubna 1920, čís.
275 Sb. z. a n. Tento i všechny pozdější
zákony o ochraně nájemníků
činily rozdíl mezi smlouvami učiněnými
na určitou dobu před nebo po 3. květnu 1920,
kteréhož dne zákon právě uvedený
počal působiti, a každý z nich pokládal
nájemní smlouvy uzavřené na určitou
dobu po dobu účinnosti zákona za nájemní
smlouvy na dobu neurčitou. Tato úprava, která
byla pochopitelná při zákonech krátkodobých,
nehodí se již do zákona, který má
trvati do roku 1934, a kterým má býti ochrana
nájemníků likvidována. Smlouvy, které
budou za platnosti nového zákona uzavřeny
na určitou dobu, budou podle § 5.1, čís.
6., osnovy vůbec z ochrany vyňaty. Při smlouvách
dříve uzavřených třeba rozeznávati
smlouvy učiněné na delší dobu,
při kterých strany nemohly dobře počítati,
že dojdou za platnosti ochrany nájemníků,
lze též z platnosti zákona vyjmouti, kdežto
kratší smlouvy ještě po nějakou
dobu ochranu zasluhují. Jako rozhodný termín
volí osnova den 1. ledna 1930. Výjimku stanoví
§ 22 osnovy jednak pro smlouvy kratší 3 měsíců,
které stejně jako § 2, odst. 4., dosavadního
zákona z ochrany vyjímá; jednak v opačném
směru pro smlouvy, jež byly obnoveny na neurčitou
dobu před 3. květnem 1920, a pro smlouvy, v nichž
jest nájemníkem stát, státní
podnik, země, župa, okres neb obec, které chrání
po celou dobu trvání zákona. V ustanovení
a nájemném projevuje se zásada smluvní
volnosti mezi stranami v tom, že nebylo do osnovy převzato
ustanovení § 20, odst. 1., dosavadního zákona,
prohlašující dohodu o nájemném,
odporuje-li ustanovením zákona, za neplatnou, a
pak v tom, že § 42 osnovy o soudním přezkoušení
nájemného, který odpovídá §
22 dosavadního zákona, byl doplněn ustanovením,
podle něhož se strany mohou vzdáti práva
návrhu na přezkoušení úmluvy
soudem, a že i když se tak nestane, může
nájemník vždy žádati pouze za úpravu
pro budoucnost, že však nemůže žádati
od pronajímatele zpět, oč na činži
již skutečně přeplatil.
Co do závažnosti změn, které provádí
osnova na dosavadním právním stavu, bylo
by na přední místo postaviti nová
ustanovení § 51 osnovy, kterými se rozšiřuje
okruh budov, místností a nájemních
smluv, na něž se ochrana nájemníků
podle osnovy nemá vytahovati. O nových ustanoveních
odst. 1., čísl. 4. a 6., která nabývají
účinnosti hned po vyhlášení zákona,
byla již nahoře zmínka. Nové ustanovení
čís. 4. rozšiřuje dosavadní ustanovení
§ 31, odst. 1., čís. 5., na všechny byty
a místnosti, které po vyhlášení
nového zákona budou dány do nájmu
nebo podnájmu. K dalším novotám §
51 osnovy, které nabývají účinnosti
teprve dnem 1. ledna 1928, patří především
ustanovení odst. 1., čís. 3., vylučující
z ochrany nájemníků také domy, které
jsou ve vlastnictví obecně prospěšných
stavebních sdružení aspoň od 1. listopadu
1918, a pak ustanovení odst. 1., čís. 8.,
týkající se nájemních smluv
o bytech v domech podrobených domovní dani třídní
v místech, které nejsou dani činžovní
zcela podrobeny. Vyloučení místností
uvedených pod čís. 8. z ochrany nájemníků
má důvod svůj v tom, že z místností
těch nebude vybírán stavební příspěvek,
takže by se z nich po 1. lednu 1928 vzhledem k ustanovení
§ 33, odst. 1., osnovy vůbec ani nemohlo zvýšiti
nájemné. Ostatní nová ustanovení
§ 51 osnovy, která však počnou působiti
teprve 1. lednem 1930, jsou uvedena v odst. 2. Vyloučení
z ochrany všech smluv podnájemních, učiněných
před 1. lednem 1928, ale, jak řečeno, teprve
počínajíc 1. lednem 1930, má důvod
v tom, že místností nabízených
do podnajmu jest již dnes i ve velikých městech
počet celkem dostatečný, který stoupáním
činží také poroste. Vynětí
z ochrany, ale také teprve dnem 1. ledna 1930, místností,
které byly po prvé pronajaty teprve po zavedení
ochrany nájemníků, má důvod
svůj v tom, že základní nájemné
jest u nich pravidelně daleko vyšší než
průměrné nájemné z 1. srpna
1914, neboť prvá úmluva o něm nebyla
podrobena obmezení podle ochrany nájemníků.
Není vyloučeno, že nájemné z
podobných místností dosahuje již nyní
takové výše, že další zvyšování
jeho podle ustanovení § 33 osnovy nebylo by žádoucí.
Volnost smlouvy dovede v takových případech
jedině vyrovnati obapolné zájmy pronajímatelovy
a nájemníkovy.
V této souvislosti nutno také upozorniti na nové
ustanovení § 56 osnovy, že cizí státní
příslušníci jsou chráněni
jen za podmínky vzájemnosti.
Změna dosavadního ustanovení § 32, nyní
§ 55 osnovy, jest vyvolána reorganisací soudů,
která v hlavním městě Praze má
býti provedena padle zákona ze dne 15. října
1925, čís. 213 Sb. z. a n., a která se navrhuje
pro hlavní město Brno vládním návrhem
čís. tisku 254 posl. sněmovny 1926.
Osnova snaží se, stejně jako dosavadní
zákony o stavebním ruchu, působiti všemi
směry, aby stavební podnikání usnadnila
a náklady jeho snížila. V hlavě prvé
přejímá bez větších změn
ustanovení zákona čís. 35/1923 Sb.
z. a n. o opatření stavenišť jednak koupí
státních pozemků (§ 57), jednak vyvlastněním
(§§ 58 až 69), přičiňujíc
k ustanovením o vyvlastňování pouze
několik doplňků. Ustanovení dosavadní
se již vžila a aspoň na venkově v celku
osvědčila. Potřeby velikých měst
činily by v zájmu výstavby města často
žádoucím rozšíření
vyvlastňovacího práva na úkor neméně
oprávněných, často však sobeckých
soukromých zájmů. Po této stránce
neuspokojí osnova velikých komun, které se
domáhaly většího rozšíření
vyvlastňovacího práva k zlepšení
svých zvláštních poměrů.
K těmto novým ustanovením patří
doplněk ustanovení § 58, odst. 1., o vyvlastňování
pozemků sice zastavěných, ale vzhledem k
místním poměrům nedostatečně
k účelům obývacím zužitkovaných.
Podmínka k tomuto ustanovení připojená
ve spojení s nezměněným ustanovením
§ 59, odst. 5., velmi seslabuje možnost užíti
nového ustanovení, jest však na ochranu zájmů
vlastníka pozemku a jeho příbuzných
nutná. Jedině mimořádné poměry
a potřeby hlavního města Prahy, které
nejen v užším zájmu města, nýbrž
také v zájmu celostátním vyžadují
zvlášť pozorné péče a zvláštního
zřetele státní správy, dojdou v novém
ustanovení § 67 nikoli sice úplného,
přece však oproti dosavadnímu právnímu
stavu lepšího uspokojení. Osnova rozšiřuje
vyvlastňovací právo hlavního města
Prahy, dávajíc mu možnost, aby nejsouc obmezováno
zvláště ustanovením § 59 o pořadí
při volbě vyvlastňovaných pozemků,
mohlo v rámci platného plánu regulačního
nebo parcelačního vyvlastniti celé komplexy
pozemků a vystavěti na nich celé nové
čtvrtě a nové osady lidských obydlí.
Za to vymiňuje osnova státní správě
vliv na určení prodejních cen vyvlastněných
pozemků. Osnova pomatuje ustanovením § 67 na
to, že také jiné obce mohou se octnouti v podobných
poměrech jako jest hlavní město Praha, vyhrazujíc
celé vládě právo, aby stejné
vyvlastňovací práva mohla přiznati
také jiným obcím. K novým ustanovením,
majícím za účel zlevniti náklad
stavby, patří doplněk k § 62, odst.
1., o hodnocení pozemku jako pozemku stavebního
a pak doplněk k odst. 5. téhož paragrafu o
nákladech řízení odvolacího,
kteréž také směřuje k urychlení
řízení. Důležité jest
doplnění § 59, odst. 2., osnovy ustanovením,
že lze vyvlastňovati i pozemky neparcelované,
pro které byla čára stavební a úroveň
právoplatně určena, jsou-li ovšem jinak
k zastavění způsobilé. Dosavadní
ustanovení § 3, odst. 2., zákona z roku 1923
svádělo k výkladu, že pozemek neparcelovaný,
byl-li vyvlastněn, jest již hotovým staveništěm,
aniž třeba žádati u obce za sdělení
stavební čáry. Tomu ovšem podle ustanovení
stavebních řádů tak není, poněvadž
zákon o stavebním ruchu nechal ustanovení
o stavební (regulační) čáře
a úrovni nezměněny. Ve spojení s novým
ustanovením § 59, odst. 2., osnovy navrhuje se také
změna dosavadního § 42, nyní §
147 osnovy, která připouští, aby ten,
kdož hodlá žádati za vyvlastnění,
měl právo žádati za povolení
k parcelaci nebo za sdělení stavební čáry
a úrovně v příčině vyvlastňovaného
pozemku, aniž musí prokázati svolení
vlastníka pozemku. Za zmínku konečně
stojí ještě ustanovení nového
odst. 7. § 59 o vyloučení pozemků z
vyvlastnění, na nichž vlastník pozemku
zřídí pro vyvlastnitele stavební právo,
a nového odst. 4. § 64, které odstraňuje
pochybnost v praxi zhusta se vyskytující o tom,
kterých ustanovení jest užíti na zcizování
pozemků zastavěných i nezastavěných,
byly-li vyvlastněny podle dřívějších
zákonů. Osnova navrhuje, aby i pro tyto případy
zcizení vyvlastněných pozemků byl
rozhodný nový zákon, a nikoli ten zákon,
za jehož účinnosti pozemek byl vyvlastněn.
Hlava druhá má ustanovení o rozhodčích
soudech mzdových v živnostech stavebních. Osnova
instituci rozhodčích soudů mzdových
zachovává, soudíc přes námitky
některých organisací zaměstnavatelských,
že přispívají k ustálení
pracovních poměrů ve stavebnictví,
plníce tak poslání, dané jim zákonem
o stavebním ruchu z roku 1921. Správnost tohoto
űsudku dosvědčují toliko zájmové
organisace zaměstnanců, nýbrž také
zprávy živnostenských inspektorů za
léta 1921 až 1924. Ustanovení zákona
z roku 1923 o rozhodčích soudech mzdových
byla do osnovy převzata téměř beze
změny, ale byla soustavněji uspořádána.
Ustanovení o řízení, která
byla v dosavadních zákonech odbyta poukazem na obdobu
s ustanoveními zákona ze dne 5. prosince 1919, čís.
655 Sb. z. a n., týkajícího se zřízení
rozhodčí komise pro úpravu služebního
poměru zřízenců v kovodělném
průmyslu, jsou v osnově rozvedena. Obdobné
užívání ustanovení zákona
posléze jmenovaného na řízení
před rozhodčími soudy mzdovými zavdávalo
podnět k mnohým pochybnostem, bylo-li zhusta vůbec
možným. Podle poznatků praxe byla ustanovení
o řízení zjednodušena a zlepšena.
úpravy pracovních a služebních poměrů
v živnostech stavebních dotýká se také
osnova o hromadných smlouvách pracovních
a osnova o pracovních soudech. Na tuto souvislost bude
při ústavním projednávání
obou osnov před jejich konečnou redakcí pamatovati.