Hlava třetí a čtvrtá obsahují
ustanovení o použití výnosu státní
losové výpůjčky, povolené podle
hlavy IV. zákona z roku 1921, jednak k úhradě
výdajů, na něž byla tímto a pozdějšími
zákony o stavebním ruchu určena, a jednak
k úhradě výloh, spojených se stavbou
obytných budov pro státní a jiné veřejné
zaměstnance. Ustanovení obou hlav mají pouze
zjednati právní základ k použití
výnosu losové výpůjčky podle
jejího určení za účinnosti
nového zákona. Příloha 2., připojená
k této důvodové zprávě, ukazuje,
kolik losů bylo z celé emise do konce května
1926 prodáno, kolik slosováno a kolik jich ještě
zbývá volných. Podle této přílohy
nebylo by již volných losů. Akce výstavby
obytných budov pro státní a jiné veřejné
zaměstnance, podnikaná státem, byla by tím
zakončena.
Hlava pátá, nadepsaná o Státním
bytovém fondu, obsahuje nejdůležitější
ustanovení celého oddílu III. Bylo již
nahoře řečeno, že napříště
bude podpora na stavu obytných domů udílena
jen ź prostředků Státního bytového
fondu. Tento fond byl zřízen zákonem ze dne
20. února 1919, č. 98 Sb. z. a n., především
za tím účelem, aby byly proti výpovědi
zabezpečeny hypotekární zápůjčky,
váznoucí na družstevních domech v území
republiky, za něž převzal záruku bývalý
rakouský státní bytový fond pro péči
o malé byty, zřízený zákonem
ze dne 22. prosince 1910, čís. 242 ř. z.,
který ovšem rozpadem bývalé rakouské
říše stal se neschopným ručitelem.
Těchto zápůjček byla 6,812.936 K a
byly hypotekárně zajištěny v druhém
knihovním pořadí na 1093 domech s 2728 byty
o úhrnném s,tavebním nákladu 18,814.319
K. Aby náš vlastní Státní bytový
fond mohl plniti přední svůj úkol,
záležející v přejímání
záruky za druhořadé zápůjčky
na novostavbách, byla mu dříve uvedeným
zákonem z roku 1919 hned přikázána
částka 5,000.000 Kč, a bylo současně
ustanoveno, aby byl každoročně dotován
částkou nejméně 2,000.000 Kč,
až dosáhne 25,000.000 Kč. Jmění
tohoto fondu obnáší koncem května 1926
celkem 26,278.645 39 Kč a jest uloženo celé
ve státních papírech. Podle 90 osnovy přikazují
se tomuto fondu také pohledávky bývalého
rakouského fondu pro péči bytovou o státní
zaměstnance, dotovaného částkou 4,000.000
K, pokud jsou zajištěny na nemovitostech ležících
v našem území. V Čechách, na
Moravě a ve Slezsku bylo pomocí zápůjček
z tohoto fondu postaveno stavebními družstvy státních
zaměstnanců celkem 67 nájemních domů
s 658 byty o úhrnném stavebním nákladu
5,900.143 K. Fondovní zápůjčky na
těchto domech činily 2,267.900 K. Pohledávkami
tohoto fondu, váznoucími na domech v území
republiky, může vláda volně nakládati
na základě ustanovení mezistátní
smlouvy Československa s Rakouskem ze dne 7. prosince 1925,
již ratifikované. Anuity z těchto fondovních
zápůjček, placené stavebními
družstvy do naší ústředním.
Jmění tohoto fondu činí koncem května
1926 2,941.706,45 Kč a jest uloženo jednak v hypotekárních
zápůjčkách, jednak v cenných
papírech. Do fondu poplyne podle § 89 osnovy celý
výnos stavebního příspěvku.
Pro prvou dobu bude fondu podle § 91 osnovy poskytnuta ze
státních prostředků záloha
do 150,000.000 Kč, aby mohl plniti svůj úkol,
dříve ještě než prostředky
jeho zesílí výnosem stavebního příspěvku.
Fond budou společně spravovati všechna tři
ministerstva, sociální péče, financí
a veřejných prací která také
dosud prováděla všechny zákony o stavebním
ruchu.
Osnova neponechává teprve stanovám Státního
bytového fondu, v nichž by si fond sám, jsa
samostatnou právnickou osobou autonomně dal pravidla
pro svou činnost, nýbrž sama v ustanoveních
velmi podrobných stanoví úkoly fondu a způsoby
jejich provádění připojujíc
ustanovení zajišťující, aby účele
fondem sledovaného bylo dosaženo.
V ustanoveních §§ 95 až 98, které
jsou společná pro všechny způsoby podpory,
vytýká osnova hlavní zásady, určující
činnost fondu. V § 95: podporu lze uděliti
pouze na stavbu v obcích, ve kterých jest nedostatek
malých bytů pro méně zámožné
vrstvy obyvatelstva; v § 96: podporu lze uděliti pouze
na stavbu domů s malými byty; v § 97: podporu
lze se stavbou rodinného domku malobytové povahy
uděliti také na vystavění hospodářských
budov, staví-li se domek pro drobného zemědělce,
nebo na stavbu drobné provozovny, staví-li se domek
pro drobného živnostníka. Tyto zásady
jsou dostatečně známy z provádění
dosavadních zákonů o stavebním ruchu.
Nové jest ustanovení § 97, odst. 3., osnovy,
dané ve prospěch samostatně působících
výtvarných umělců, pro jejichž
stav dosavadní zákony ničeho neučinily.
Podle tohoto ustanovení lze výtvarným umělcům
uděliti podporu na stavbu rodinného domku i tehdy,
nemá-li rodinný domek následkem zřízení
atelieru povahy domu s. malými byty. Nové jest ustanovení
§ 97, odst. 4., které vytýká, že
podporu lze uděliti i na stavby zřízené
podle stavebního práva, aby dalo podnět k
častějšímu užívání
této zanedbávané právní instituce,
upravené zákonem ze dne 26. dubna 1912, čís.
86 ř. z. Ustanovení § 96 obsahuje v odst. 2.
až 4. definice pojmů domu s malými byty, malého
bytu a stavební uzavřenosti bytu. Tyto definice
jsou opakovány z ustanovení §§ 11 a 12
zákona ze dne 28. prasince 1911, čís. 242
ř. z., platného sice v Čechách, na
Moravě a ve Slezsku, nikoli však až dosud na
Slovensku a v Podkarpatské Rusi. Ustanovení §
96 má vyplniti tato mezeru aspoň pro obor stavebního
ruchu a podle § 143 také pro obor poplatkových
úlev u staveb podporovaných podle chystaného
zákona.
Z těchto jen stručně uvedených ustanovení
jest patrný účel Státního bytového
fondu: podporovati jenom stavby malých bytů pro
osoby méně zámožné. Zkušenosti
získané prováděním dosavadních
zákona o stavebním ruchu učí, že
dosavadních zákonů bylo poměrně
nejméně použito ve prospěch nejchudších
vrstev obyvatelstva, třebas tyto vzhledem ke svým
poměrům by se spokojily i s byty nejmenšími.
Zjev ten jest ovšem vysvětlitelný. Dosavadní
zákony o stavebním ruchu neposkytujíce státní
správě finančních prostředků,
aby mohla sama - nehledíc ke stavbě obytných
domů pro státní a jiné veřejné
zaměstnance z výnosu losové výpůjčky
- iniciativně dávati podnět k podnikání
staveb, nemohly než úplně ponechati iniciativě
stavebníkově, řízené ovšem
především úvahou o výnosnosti
projektované stavby, pro koho bude stavěti. Nemohly
nikomu, ani obci, ukládati povinnost, aby stavěla
byty třebas pro své nejchudší občany.
Nezámožné vrstvy našeho obyvatelstva jsou
to, na které především musí pamatovati
podpora ze Státního bytového fondu. Nelze
ovšem ani zámožné vrstvy vylučovati
z podpory, stavějí-li byty pro osoby méně
zámožné. Naopak, právě podnikavost
zámožných lidí, schopných investovati
do stavby co nejvíce vlastních prostředků,
jest vítati a podporovati, přijde-li k dobru také
osobám méně zámožným.
Podle osnovy nezáleží vůbec na majetkových
poměrech stavebníkových, jsou-li jen byty,
až na vlastní byt stavebníkův, určeny
pro osoby méně zámožné. Může
tudíž i stavebník zámožný
dostati podporu na stavbu rodinného domku aspoň
s 2 malými byty, zřídí-li druhý
byt pro osobu nezámožnou. Osnova pojmu nezámožnosti
nevymezuje a ani nemůže vymeziti. V praxi bude nezámožnost
stran posuzovati především, ač nikoli
výhradně, podle velikosti bytu. Osnova neobsahuje
mezi shora uvedenými ustanoveními nic o tom, kdy
musí býti se stavbou začato. V § 98
jest pouze ustanovení, že v případech
zvláštního zření hodných
lze podporu uděliti i na stavby začaté před
vyhlášením chystaného zákona,
nikoli však dříve než v roce 1921. Ze
zvláštních ustanovení o jednotlivých
způsobech podpory jest však patrno, že podpora
se obmezuje jen na stavby začaté do konce toku 1934.
Pouze podpora ve způsobu záruky Státního
bytového fondu, která se má podle úmyslu
osnovy státi trvalým prostředkem státní
bytové péče, může býti
podle § 107 osnovy udílena i na stavby začaté
po roce 1934, ale jen na stavby obecně prospěšných
stavebních sdružení, okresů, žup
a jiných veřejno-právních korporací
a ústavů. Bude jistě státní
bytová péče trvalou součástí
naší sociální správy jak také
vytýká dříve uvedené vyjádření
Poradního sboru pro hospodářské otázky,
neboť nedostatek bytů, tkvící svými
příčinami v našem hospodářském
řádu, bude opět a opět vyžadovati
veřejné péče.
Vzhledem k důchodovým poměrům osob,
kterým má další podpora stavebního
ruchu především býti k užitku,
nutno všechno úsilí k tomu obrátiti,
aby nájemné v nových domech mohlo býti
vyměřeno částkou, na kterou by stačily
důchody většiny osob hledajících
byt v novostavbě, při němž by však
byla také zabezpečena výnosnost domu. Jakmile
se stavební náklad ustálil, není jiná
podpora stavebního podnikání ani účelná,
ani potřebná. K snížení nájemného
lze při ustálených stavebních nákladech
působiti jedině ve směru snížení
ročních výloh, spojených s vlastnictvím
domu. Sem patří především roční
výlohy spojené se zúrokováním
a umořením hypotekárního úvěru
a pak veřejná břemena, zejména domovní
daň s přirážkami a obecními dávkami.
V obojím směru přináší
osnova výhody, jdoucí zejména co do osvobození
daňového až k nejzazším mezím.
Tento účel podpory projevuje se pronikavě
v ustanovení o jednotlivých způsobech podpory,
které vypočítává § 99
osnovy.
Hlavním a nejdůležitějším
způsobem podpory bude podpora ve způsobu přímé
zápůjčky padle ustanovení §§
100 až 105 osnovy. Přímá zápůjčka
má býti podle, § 100 udílena především
na domy s nejmenšími byty do 40 m2 podlahové
plochy obytných místností, ale může
později, až poptávka po nejmenších
bytech bude uspokojena, a prostředky fondu budou zesíleny,
udílena také na stavby domů s malými
byty bez rozdílu. Zápůjčka má
býti podle § 101 udílena především
na stavby obecně prospěšných stavebních
sdružení obcí, okresů, žup a jiných
veřejnoprávních korporací a ústavů,
jiným osobám pak jen tenkráte, zaváží-li
se nevybírati většího nájemného,
než kterého bude vyžadovati výnosnost
domu. O výši zápůjčky, udílené
zásadně do II. knihovního pořadí,
obsahuje ustanovení § 102. Sazby tu uvedené
jsou pouze směrnicemi pro vyměřování
nejen přímé zápůjčky,
nýbrž i předcházející
nezaručené zápůjčky. Nemohou
obsahovati nezměnitelného pravidla, neboť peněžní
ústavy, poskytujíce úvěr do knihovního
pořadí, často také z jiného
důvodu než pro nízký odhad o hodnotě
zamýšlené stavby nemohou poskytovati úvěrových
hypoték v plné výši, přiměřené
hodnotě domu. Na tomto místě bylo by vysloviti
očekávání, aby také peněžní
a jiné ústavy, zabývající se
hypotékárním úvěrem, vyvodily
důsledky z ustálení měny a zejména
také z likvidace ochrany nájemních, osnovou
zahájené, a zase podle zásad před
válkou běžných vyměřovaly
prvořadou zápůjčku do plných
50% výnosové hodnoty domu. Víra, že
peněžní ústavy své odhady novostaveb
takto zařídí, ospravedlňuje degressi
sazeb v § 102. Podle těchto sazeb by v roce 1934,
kdy ochrana nájemníků bude úplně
zlikvidována, prvořadá zápůjčka
měla činiti plných 50% stavebního
nákladu. Zápůjčka bude podle §
103 zúročitelná 5% a umořitelna ve
40 letech stejnými splátkami; její pololetní
dekursivní anuita bude tudíž činiti
2,902605% po 80 semestrů. Pouze po dobu účinnosti
ochrany nájemníků smí býti
u zvlášť kvalifikovaných staveb s nejmenšími
byty, uvedených v § 103, odst. 2., úroková
míra snížena až na 3%. Na základě
zápůjček s úrokovou mírou takto
sníženou nemohou ovšem býti vydávány
fondovní dluhopisy podle § 18, odst. 1.; zápůjčky
ty mohou tudíž býti udíleny jenom z
té části stavebního příspěvku,
která se zúčtuje vlastníku budovy
jako vklad podle § 17 osnovy. Podle § 104 může
býti přímá zápůjčka
udílena již po dobu stavby jako stavební úvěr.
Podle § 105 jest zápůjčka na straně
fondu zásadně nevypověditelná. Výhrada
výpovědi ve výjimečných případech
má dávati fondu možnost výpovědi
v případech na dobu 40 let nepředvídatelných.
Ustanovení odst. 2,. o s.platnosti zápůjčky
bez výpovědi jsou velmi podrobná; jsou čerpána
netoliko z prakse ústavů peněžních,
nýbrž také ze zvláštních
zkušeností, získaných prováděním
zákonů o stavebním ruchu. Podle odst. 3.
může se fond na místě splacení
zápůjčky spokojiti se zvýšením
úrokové míry.
Druhý způsob podpory jest záruka Státního
bytového fondu, o které jednají §§
106 až 113 osnovy. Záruka Státního bytového
fondu činí sice také jako záruka podle
zákonů a stavebním ruchu ze zaručené
zápůjčky zápůjčku se
sirotčí jistotou, liší se však
od záruky podle zákonů o stavebním
ruchu nejen co.do obsahu rukojemského závazku, nýbrž
i co do důvodu vzniku. Záruka podle zákona
o Státním bytovém fondu nemá jiného
účelu, než aby věřitelovi uvolnila
pro stavební podnikání peněžní
prostředky, které lze ukládati na hypotéky
jen se sirotčí jistotou, a aby dlužníkovi
umožnila získati pro stavby zápůjčku
se sirotčí jistotou i za mez sirotčí
jistoty podle § 230 obč. zák. Účelem
záruky podle zákona o Státním bytovém
fandu není jmenovitě, aby Státní bytový
fond bral na sebe ani trvale ani dočasně sebe menší
část stavebního nákladu. Záruka
Státního bytového fondu smí býti
převzata jen tehdy, lze-li pravděpodobně
míti za to, že bezpečnost zaručené
hypotéky není ohrožena. Záruku Státního
bytového fondu lze převzíti jen pro takovou
stavbu, o níž jest prokázáno, že
bude hned od počátku výnosná účelu
fondovní záruky odpovídá také
obsah rukojemského závazku Státního
bytového fondu, který jest podstatně užší
než obsah rukojemského závazku státu
podle zákonů o stavebním ruchu. Státní
bytový fond přejímaje záruku nezavazuje
se hned předem věřiteli a dlužníku,
že bude sám ve lhůtách splatnosti zapravovati
úrok a úmor a jiné v dlužním
úpise o zaručené zápůjčce
vymíněné platy, jak tomu jest u záruky
státu podle zákonů o stavebním ruchu,
nýbrž zavazuje se toliko, a jen věřiteli,
že mu zaplatí nesplní-li hlavní dlužník
v dlužním úpise mu uložené povinnosti,
ač byl soudně nebo doporučeným dopisem
mimosoudně upomínán, ale teprve uplynutím
30. dne, počítajíc ode dne, kterého
prodlení dlužníkovo bylo správě
fondu oznámeno. Nehledíc k tomuto ovšem velmi
podstatnému obmezení závazku rukojemského
Státního bytového fondu oproti rukojemskému
závazku státu podle zákonů o stavebním
ruchu, jest jinak obsah rukojemského závazku v případě
vnucené správy nebo exekučního prodeje
domu u obou druhů záruky úplně stejný.
Obsah záruky jest podrobně uveden v § 106.
O ustanovení § 107 o udílení záruky
i po roce 1934 byla již nahoře zmínka. O výši
zaručené zápůjčky o výši
jejího úroku a úmoru jednají §§
108 a 109, odst. 1. Ustanovení § 109, odst. 2., podle
kterého převzetí záruky Státního;
bytového fondu dlužno poznamenati při zaručené
zápůjčce v pozemkové knize, bylo zákonu
čís. 242/1910 ř. z. neznámo; jest
účelné, aby zápis v pozemkové
knize o výši zatížení nesváděl
k nesprávnému úsudku o hodnotě hypotéky.
Nad jiné jsou důležitá ustanovení
§ 110, odst. 1., podle kterého zaručená
zápůjčka má sirotčí
jistotu, a odst. 2., padle kterého za zápůjčky
zaručené Státním bytovým fondem
ručí podpůrně stát. Správa
fondu bude musiti pečlivě toho dbáti, aby
záruky byly přejímány pouze do takové
míry, by závazky fondu byly trvale uhrazeny hotovostmi
fondu. Podrobná ustanovení o tom budou dána
ve stanovách fondu. Postihové právo fondu
jest upraveno v § 111. Účelu záruky
fondu odpovídá, je-li postihové právo
fondu co do svého rozsahu neobmezené, jsouc jen
co do svého výkonu závislé na platební
schopnosti dlužníkově. Osnova dává
správě fondu možnost, aby odepsala náhradu,
je-li její nedobytnost prokázána soudně
neb aspoň osvědčena. Ustanovení §
112 o trvání záruky i po změně
v osobě vlastníka domu jest dáno v zájmu
věřitele zaručené zápůjčky.
Ustanovení § 113 zajišťuje postihové
právo fondu na náhradu, musila-li býti záruka
realisována.
Třetí způsob podpory jest příspěvek
na zúročení a úmor hypotekární
zápůjčky podle ustanovení §§
114 až 120 osnovy. Anuitní příspěvek
může býti udílen jak k zápůjčce
zaručené Státním bytovým fondem,
tak i k zápůjčce nezaručené.
K zápůjčce zaručené může
však býti podle § 116 udílen pouze na
stavby obecně prospěšných stavebních
sdružení, obcí, okresů, žup a jiných
veřejnoprávních korporací a ústavů,
a to na dobu 40 let, jiným osobám pak jen na znovuzřízení
neb úpravu domů zničeného nebo poškozeného
živelní pohromou, a to na dobu 10 let s možností
prodloužení na dobu 20 let. Příspěvek
činí podle § 114 pravidelně nejvýše
2% zápůjčky nebo její části,
která nesmí býti vyšší než
přímá zápůjčka Státního
bytového fondu; podle § 117, odst. 2., může
býti příspěvek u zvlášť
kvalifikovaných staveb uvedených v § 103, odst.
2., zvýšen o 1% a jen na dobu trvání
ochrany nájemníků. Mimo jedinou výjimku
shora uvedenou udílí se příspěvek
podle § 116 zásadně jen na dobu 10 let, může
však, prokáže-li vlastník po uplynutí
této doby neschopnost dostáti povinnostem ze zápůjčky,
k níž byl příspěvek povolen,
býti prodloužen nejvýš na dalších
10 let. O zániku povinnosti k placení příspěvku,
o snížení příspěvku a
o dočasném zastavení jeho výplaty
jedná § 118. Splatnost příspěvku
jest upravena v § 119. Důležité jest ustanovení
§ 120, odst. 1., podle něhož příspěvek
na zúročení a úmor zaručené
zápůjčky vyplácí se do pokladny
věřitele zaručené zápůjčky
a nemůže býti vlastníkem domu vůbec
postoupen. Podle odst. 2. smí býti příspěvek
k nezaručené zápůjčce postoupen
jenom věřiteli zápůjčky, k
níž byl povolen, a jen se svolením fondu.
Čtvrtý způsob podpory, uvedený v §
121, jest příspěvek jednom pro vždy
k úhradě stavebního nákladu na znovuzřízení
nebo úpravu domu zničeného neb, poškozeného
živelní pohromou ve výši do 20% nákladu,
není-li stavebník ani se zárukou fondu s
to, aby si opatřil hypotekární zápůjčku.
Tento způsob podpory bude asi nejvíce praktickým
při živelních pohromách na Slovensku
v krajích, ve kterých nelze získati vůbec
hypotekárního úvěru.
Pátý a poslední způsob podpory, uvedený
v § 122, jest záloha poskytovaná obecně
prospěšným stavebním sdružením
na stavbu nájemních domů pro státní
zaměstnance na doplnění vlastních
prostředků. Stavební družstva mají
této pomoci ve způsobu záloh nezbytně
potřebí, mají-li nadále tak jako dosud
vyvíjeti stavební činnost zvláště
ve prospěch státních zaměstnanců,
která zasluhuje i z důvodu veřejného
zájmu vší podpory. Na tento způsob podpory
smí však býti užito podle § 94 osnovy
jenom prostředků, které fond získá
podle § 90 ze jmění a na pohledávkách
bývalého fondu pro péči bytovou o
státní zaměstnance; tyto prostředky
smějí býti podle § 94, odst. 2., z výnosu
stavebního příspěvku postupně
doplněny na částku 20,000.000 Kč.
Následující §§ 123 až 134
obsahují závěrečná ustanovení
hlavy páté, z nichž zasluhují zvláštní
zmínky ustanovení § 123, kterým si fond
vyhrazuje zákaz zcizení a zavazení a právo
předkupní, mající reální
povahu, pak ustanovení § 124, podle něhož
jest splnění povinností vlastníka
stavby chráněna pokutou, ustanovení §
125, který dává fondu možnost, aby si
od vlastníka stavby zjednal údaje, jichž potřebuje
pro zjištění výnosnosti domu a konečně
§ 129 o vykonatelnosti některých rozhodnutí
Státního bytového fondu soudní exekucí.
Státní bytový fond požívá
podle § 130 osobního osvobození od kolků
a poplatků a hradí si podle § 131 jako samostatná
právnická osoba sám ze svého jmění
svůj osobní i věcný náklad.
O činnosti Státního bytového fondu,
která bude míti veliký národohospodářský
význam a jistě bude také sledována
veřejností s největším zájmem,
bude podle § 132 podávána každoročně
zpráva Národnímu shromáždění.
Hlava šestá obsahuje předpisy o daňových
úlevách v §§ 135 až 141 a o poplatkových
úlevách v §§ 142 až 145. Ustanovení
§ 135 jedná o osvobození od domovní
daně činžovní a třídní
v Čechách, na Moravě a ve Slezsku, rozlišujíc
mezi stavbami domů s malými byty (čís.
2.) a ostatními stavbami (čís. 1.) a diferencujíc
délku osvobození nejen podle toho, jde-li o stavbu
domů s malými byty či o jinou stavbu, nýbrž
i podle toho, jde-li o stavbu podporovanou či nic. Stavba
podporovaná ve způsobě pouhé záruky
Státního bytového fondu se tu klade na roveň
stavbě nepodporované. Stavby domů s malými
byty a stavby nepodporované mají delší
osvobození daňové. K vysvětlení
ustanovení čís. 1., lit, a), dlužno
uvésti, že nástavba, přístavba
a částečná přestavba není
podle ustanovení zákona čís. 242/1911
ř. z. stavbou domu s malými byty, a že přesto
lze podle § 96, odst. 1., uděliti na ni podporu. Ustanovení
§ 136 přiznává stejně dlouhé
a stejně odstupňované osvobození stavbám
na Slovensku a v Podkarpatské Rusi. Na rozdíl od
posledního zákona čís. 58/1924 Sb.
z. a n. poskytuje § 138 osvobození na dobu 20 let
také úpravám neobytných budov nebo
částí budov k účelům
obývacím. S osvobozením od domovní
daně uděluje se podle § 139 stejně dlouhé
osvobození od přirážek k ní vybíraných,
a dokonce i od obecních dávek vybíraných
na podkladě nájemného, jak o tom byla již
nahoře učiněna zmínka. Osvobození
od obecních dávek jest zvlášť způsobilé
umožniti nejen bezpečnou kalkulaci nájemného,
nýbrž i snížení jeho. V §§
140 a 141 jest také upraveno osvobození převodu
stavebních parcel dávky z přírůstku
hodnoty nemovitostí, uskutečněných
v letech 1920 až 1934. Osvobození je vázáno
na podmínku, že pozemku bude do tří
let použito ke stavbě.
Poplatkové úlevy jsou především
osvobození úplatného převodu hotových
domů od převodního poplatku a pak osvobození
od poplatků z listin, vyjmenovaných v § 145.
Na rozdíl od daňových úlev přiznávají
se poplatkové úlevy pouze stavbám, na které
byla udělena podoba podle hlavy páté. Osvobození
od převodního poplatků je v § 142 upraveno
stejným způsobem, jako tomu bylo v § 36 zákona
čís. 35/1923 Sb. z. a n. Odstavec 4, přináší
stejné osvobození také stavbám podporovaným
podle zákonů z roku 1919 a 1920, které tohoto
osvobození dosud neměly.
Hlava sedmá jedná o stavebních úlevách.
Ustanovení o stavebních úlevách, obsažená
v hlavě osmé zákona z roku 192, nedoznala
význačnějších změn. O
změně dosavadního ustanovení §
42, nyní § 147 osnovy, byla již učiněna
zmínka ve spojitosti s § 59, odst. 2., osnovy. Ustanovení
dosavadního § 41 zákona z roku 1923 nebylo
do osnovy převzata, neboť je bezpředmětné.
Ustanovení § 12, odst. 1., dříve §
47, bylo doplněno, aby byla učiněna přítrž
nesprávnému výkladu dosavadního ustanovení,
dosti zhusta se opakujícímu. Ustanovení ostatních
paragrafů této hlavy byla by věcně
změny převzata z dosavadního zákona
z roku 1923.
Vláda navrhuje, aby návrh zákona byl přikázán
v obou sněmovnách Národního shromáždění
výborům sociálně-politickému
a rozpočtovému k podání zprávy.
Příloha 1.
v Čechách | 917 | 12.927 | 8.129 | 9.120 | 1.863,186.885 |
na Moravě a ve Slezsku | 194 | 1.962 | 3.095 | 3.542 | 449,607.559 |
na Slovensku | 152 | 2.062 | 1.521 | 1.594 | 321,541.400 |
Úhrnem | 1.263 | 16.951 | 12.745 | 14.256 | 2.634,335.844 |
v Čechách | 960 | 8.079 | 316 | 364 | 568,673.643 |
na Moravě a ve Slezsku | 327 | 3.011 | 238 | 242 | 251,919.391 |
na Slovensku | 75 | 753 | 47 | 47 | 39,387.248 |
Úhrnem | 1.362 | 11.843 | 601 | 653 | 859,980.282 |
v Čechách | 746 | 5.194 | 5.898 | 6.643 | 753,236.645 |
na Moravě a ve Slezsku | 346 | 2.275 | 3.750 | 4.292 | 349,272.000 |
na Slovensku | 61 | 404 | 704 | 780 | 47,856.200 |
Úhrnem | 1.153 | 7.873 | 10.352 | 11.715 | 1.150,384.845 |
družstev | 917 | 12.927 | 8.129 | 9.120 | 1.863,186.885 |
obcí | 966 | 8.079 | 316 | 364 | 568,673.643 |
soukromníkům | 746 | 5.194 | 5.898 | 6.643 | 753,236.645 |
Úhrnem | 2.623 | 26.200 | 14.343 | 16.127 | 3.185,097.173 |
družstev | 194 | 1.962 | 3.095 | 3.542 | 449,607.559 |
obcí | 327 | 3.011 | 238 | 242 | 251,919.391 |
soukromníkům | 346 | 2.275 | 3.750 | 4.292 | 349,272.000 |
Úhrnem | 867 | 7.248 | 7.038 | 8.076 | 7.050,798.950 |
družstev | 152 | 2.062 | 1.521 | 1.594 | 821,541.400 |
obcí | 75 | 753 | 47 | 47 | 39,387.248 |
soukromníků | 61 | 404 | 704 | 780 | 47,856.200 |
Úhrnem | 288 | 3.219 | 2.272 | 2.421 | 408,784.848 |
družstev | 1.263 | 16.951 | 12.745 | 14.256 | 2.634,335.844 |
obcí | 1.362 | 11.843 | 601 | 653 | 859,980.282 |
soukromníků | 1.153 | 7.873 | 10.352 | 11.715 | 1.150,364.845 |
Úhrnem | 3.778 | 36.667 | 23.698 | 26.624 | 4.644,680.971 |
Srovnávati stavební náklady domů družstev
a obcí se stavebními náklady domů
soukromníků svádělo by k nesprávným
závěrům. Dlužno uvážiti,
že obce a stavební družstva stavěla již
také v letech největšího poklesu naší
měny, kdežto soukromníci vyvinuli větší
stavební činnost teprve od roku 1922.
U 188 nájemních domů se 2.654 byty a u 942
rodinných domků s 962 byty, u nichž není
dosud provedena kolaudace stavebních změn, není
přesně zjištěn počet místností.
Ostatních 3.590 nájemních domů s 34.013
byty obsahuje 87.566 obytných místností,
čítajíc vždy kuchyni, 672 malé
provozovny a 1.055 obchodních a jiných místností;
ostatních 22.756 rodinných domků s 25.662
byty má 83.733 obytných místností,
čítajíc vždy kuchyni, 973 malých
provozoven a 220 obchodních a jiných místností.
U 1.733 rodinných domků drobných zemědělců
byla mimo to udělena podpora také na vystavění
hospodářských budov, jako stodol, stájí
a pod.
Všech stavebníků, uváděných
ve výkaze na předešlé stránce
jako soukromníci, bylo celkem 11.063; z nich připadá
na jednotlivá povolání seřaděná
podle počtu účastníků v celém
státě tento počet:
1. samostatní zemědělci | 2167 | 19,55% |
2. samostatní živnostníci mimo stavební živnostníky | 1983 | 17,92% |
3. tovární dělníci | 963 | 8,71% |
4. stavební dělníci | 940 | 8,51% |
5. železniční zaměstnanci | 862 | 7,79% |
6. nádenníci, sezónní dělníci a pod | 812 | 7,34% |
7. stavební živnostníci | 647 | 5,86% |
8. horníci | 609 | 5,51% |
9. veřejní zaměstnanci mimo státní zaměstnance | 505 | 4,56% |
10. soukromí zaměstnanci | 433 | 3,91% |
11. státní zaměstnanci | 420 | 3,81% |
12. zemědělští dělníci | 335 | 3,03% |
13. právnické osoby | 231 | 2,09% |
14. živnostenští dělníci | 156 | 1,41% |
úhrnem | 11.063 | 100,00% |
Z 231 právnických osob jest
spolků, svazů a jednot | 75 |
nemocenských pokladen | 62 |
akciových společností | 41 |
konsumních a hospodářských družstev | 27 |
peněžních ústavů | 21 |
pojišťovacích ústavů | 5 |
úhrnem | 231 |
Z 50 i veřejných zaměstnanců jest
obecních, zemských a jiných | 273 |
učitelů | 232 |
Úhrnem | 505 |
Celkový stavební náklad všech podporovaných
staveb v částce 4.644,680.971 Kč jest uhražen
zápůjčkami v částce 3.824,641.698
Kč a zbytek v částce 820,039.273 Kč
vlastními prostředky stavebníků, kteří
mimo to z vlastních prostředků musili uhraditi
ty částky stavebního nákladu, které
ze základu pro vyměření podpory byly
vyloučeny.
Zápůjčky poskytly:
Spořitelny | 1.744,880.975 Kč | 45,62% |
záložny a záložní a spořitelní spolky | 528,026.417 Kč | 13,81% |
Úrazové pojišťovny dělnické | 145,959.694 Kč | 3,82% |
Všeobecný pensijní ústav | 1.84,400.708 Kč | 4,82% |
jiné pensijní ústavy | 139,664.042 Kč | 3,65% |
pojišťovny | 67,685.440 Kč | 1,77% |
sirotčí pokladny | 26,086.419 Kč | 0,68% |
Zemská banka | 44,679.482 Kč | 14,24% |
Hypoteční a zemědělská banka moravská a Česká hypoteční banka | 263,763.600 Kč | 6,90% |
Komunální úvěrní ústav v Opavě | 6,916.635 Kč | 0,18% |
banky obchodní, družstevní a jiné | 127,392.4 31 Kč | 3,33% |
soukromníci | 45,185.855 Kč | 1,18% |
úhrnem | 3.824,641.698 Kč | 100% |
Zaručené zápůjčky a jejich
annuita činí:
družstev | 2.634,335.844 Kč | 2.008,923.104 Kč | 129,823.543.88 Kč |
obcí | 859,980.282 Kč | 660,541,835 Kč | 39,939.058.29 Kč |
soukromníků | 1.150,364.845 Kč | 395,207.210 Kč | 26,2.33783.30 Kč |
úhrnem | 4.644,680.971 Kč | 3.064,672.149 Kč | 195,996,385.47 Kč |
Náklad, z něhož se platí příspěvek,
činí u domů:
družstev | 20,821.400 Kč |
obcí | 28,021.500 Kč |
soukromníků | 493,614.166 Kč |
úhrnem | 542,457.066 Kč |
Závazky státu z podpor do konce května 1926 udělených, činí:
zaručené zápůjčky dohromady
- 3.064,672.149 Kč hodnota příspěvků
na zúrokování a úmor stavebního
nákladu - 542,457.066 Kč činící
při 5% úrokové míře nejvýše
48,6% a nejméně 20% v průměru nejvýše
40% stavebního nákladu, t. j. 216,982.826 Kč
úhrnem - 3.281,654.975 Kč
Roční annuita nezaručených zápůjček činí až do doby jejich umoření 195,996.385 Kč
47 h; toto břemeno může však býti
předepisováním náhrad sníženo.
Z nákladu 542,457.066 Kč jest platiti po dobu 25
let nejvýše 4% a nejméně 1/2%
na příspěvcích.
Zařadění částky 250,000.000
Kč do státního rozpočtu na rok 1926
vysvětluje se tím, že z této částky
třeba platiti anuity;, které stát dluhuje
za dřívější léta, a které
z různých příčin mohou býti
teprve v rozpočtovém roce realisovány.
Skutečně bylo od převratu do konce května 1926 vyplaceno:
na annuitách ze zaručených zápůjček a na příspěvcích - 560,882.052 Kč 24 h,
na přímých zápůjčkách z výnosu losové výpůjčky - 139,041.768 Kč 61 h,
na osobním nákladu (platy všech zaměstnanců u 5 oddělení pro stavební ruch a smluvních sil v ministerstvech, výlohy na cestovném a dietách za stavební dozory, kolaudace a pod.) u všech subvencovaných staveb - 10,741.802 Kč 47 h,
na věcném nákladu (zařízení kanceláří, nájemné, otop a pod.) - 2,909.494 Kč 66 h,
úhrnem - 713,575.118 Kč 28 h.
Naproti tomu bylo ve stejné době přijato
na náhradách 11,249.717 Kč 19 h, takže
skutečné výdaje činí jen -
702,325.401 Kč 09 h.
Příloha 2.
Do konce května 1926 bylo losů prodáno za 549,286.200 Kč
a slosováno za - 180,000.000 Kč,
z nichž jest prodaných za - 41,416.700 Kč,
a neprodaných za - 138,583.300 Kč,
Z úhrnné částky - 1.000,000.000 Kč
jest tudíž koncem května 1926 již losů vázáno emisí za - 549,286.200 Kč,
slosováním za - 138,583:300 Kč,
úhrnem za - 687,869.500 Kč,
takže zbývá losů volných již jen za - 312,130.500 Kč,
z nichž se podle zákona každoročně
vylosuje losů za - 40,000.000 Kč.
Celý zbytek losů jest však již vázán
přísliby ministerstva veřejných prací
obcím a stavebním družstvům, o losy
se ucházejícím.