Kapitola |
Titul |
Paragraf |
Státní příjmy |
Platba |
Rozpočet |
Náležitost |
Rozdíl mezi počtem a náležitostí: příznivý, nepříznivý |
Odůvodnění |
Nedoplatky (přeplatky) koncem roku 1919 |
|||||
K |
h |
K |
h |
K |
h |
K |
h |
K |
h |
Kapitola |
Titul |
Paragraf |
Státní příjmy |
Platba |
Rozpočet |
Náležitost |
Rozdíl mezi počtem a náležitostí: příznivý, nepříznivý |
Odůvodnění |
Nedoplatky (přeplatky) koncem roku 1919 |
|||||
K |
h |
K |
h |
K |
h |
K |
h |
K |
h |
|||||
14 |
3 |
Monopoly: |
||||||||||||
1 |
Tabák: |
|||||||||||||
řádné |
842.807 |
07 |
164.600 |
- |
373.305 |
26 |
||||||||
pol. 1. Výroba |
342.462 |
96 |
154.600 |
- |
378.305 |
47 |
218.705 |
26 |
Za prodané různé odpadky a nepotřebné hospodářské předměty docíleno bylo vzhledem ku stoupnutí cen všech předmětů většího výtěžku. |
34.315 |
75 |
|||
pol. 2. Prodej |
324,312.462 |
96 |
377,623.100 |
- |
318,808.676 |
47 |
59,314.423 |
53 |
Nepříznivý výsledek jest ve skutečnosti značně nižší, ježto ústřední ředitelství tabákové režie nemělo v r. 1919 zvláštního účtu při poštovním úřadu šekovém v Praze a proto velká část obnosů za tabák vojenskými úřady, správou dolů a různými jinými spotřebiteli přímo z továren odebraný, zaplacena a zúčtována byla poštovním úřadem šekovým k dobru zemských finančních úřadů a na etát tabákové režie převedena byla až teprve v letech následujících. Dotčený nepříznivý výsledek zaviněn byl převážně tím, že pro nedostatek surovin i špatný stav strojů byla výroba v tomto prvním roce poválečném velice zaostalá, v důsledku čehož nastal ovšem také menší příjem. Pro nedostatek limitového tabáku, musely osoby k odběru tohoto oprávněné býti podělovány obyčejným tabákem dýmkovým, za ceny limitní, čímž příjem tohoto odvětví utrpěl další újmy. |
9,555.315 |
75 |
|||
pol. 3. Příjmy tabákové režie na Slovensku |
46,231.987 |
11 |
90,000.000 |
- |
51,992.015 |
02 |
38,007.984 |
98 |
Nepříznivý výsledek má původ svůj v těchže příčinách, které byly uvedeny u pol. 2.; k ním druží se pak ještě okolnost, že rozpočtové částky mohly býti vzhledem k neznalosti poměrů na Slovensku pouze přibližně odhadnuty. |
6,499.457 |
83 |
|||
§ 1. (úhrn) |
369,887.257 |
14 |
487,777.700 |
- |
370,673.996 |
75 |
97,103.703 |
25 |
16,089.146 |
43 |
||||
2 |
Sůl: |
|||||||||||||
řádné |
12,642.528 |
61 |
16,208.800 |
- |
12,614.009 |
89 |
3,564.790 |
11 |
Dovoz soli z ciziny a v důsledku toho i výnos na licenčních poplatcích ze soli vybíraných byl menší. |
1.588 |
31 |
|||
3 |
Sladidla: |
|||||||||||||
řádné |
13,684.062 |
28 |
10,015.000 |
- |
16 382.733 |
23 |
6,367.733 |
23 |
Spotřeba umělých sladidel byla pro v r. 1919 panující nedostatek cukru větší, než bylo při preliminování očekáváno. |
2,699.797 |
45 |
|||
4 |
Státní loterie: |
|||||||||||||
řádné: |
||||||||||||||
pol. 1. Číselná loterie |
2,916.214 |
- |
5,000.020 |
- |
2,946.214 |
69 |
2,053.805 |
31 |
Loterní sázky nedosáhly obnosu preliminovaného, který pro nedostatek potřebných zkušeností stanoven byl pouze přibližně, tj. jednou třetinou dotčeného příjmu státního rozpočtu rakouského na rok 1918/19. částečně vyrovnán jest tento schodek úsporou per 905.840 K 30 h u příslušných výdajů z téhož důvodu vzniklou. |
- |
- |
|||
pol. 2. Třídní loterie |
7,703.567 |
- |
11,437.000 |
- |
7,703.567 |
92 |
3,733.432 |
08 |
Úplné vyúčtování první československé třídní loterie jest z důvodu u vysvětlivek k výdajové odchylce uvedeného až teprve v roce 1920 možné. |
- |
- |
|||
pol. 3. Společné příjmy |
37.821 |
- |
21.430 |
- |
37.971 |
48 |
16.541 |
48 |
Větší výnos za prodané tiskopisy a skartovaný papír. |
150 |
- |
|||
§ 4. (úhrn) |
10,687.604 |
09 |
16,458.460 |
- |
10,687.754 |
09 |
5,770.695 |
91 |
150 |
- |
||||
Titul 3. (úhrn) |
406,901.442 |
12 |
510,459.960 |
- |
410,388.493 |
96 |
100,071.456 |
04 |
18,790.682 |
19 |
Kapitola |
Titul |
Paragraf |
Státní příjmy |
Platba |
Rozpočet |
Náležitost |
Rozdíl mezi počtem a náležitostí: příznivý, nepříznivý |
Odůvodnění |
Nedoplatky (přeplatky) koncem roku 1919 |
|||||
K |
h |
K |
h |
K |
h |
K |
h |
K |
h |
|||||
14 |
4 |
Mincovnictví: |
||||||||||||
řádné |
15.239 |
41 |
- |
- |
41.760 |
01 |
41.760 |
01 |
Zejména výsledek z tržby za starý materiál a z úplaty za záměnu odpadků drahých kovů. |
26.520 |
60 |
|||
5 |
Pokladniční správa: |
|||||||||||||
řádné: |
||||||||||||||
1 |
Odúmrtí |
45.748 |
56 |
46.800 |
- |
43.344 |
54 |
2.955 |
46 |
848 |
67 |
|||
2 |
Vojenská taxa |
1,265.389 |
- |
- |
- |
1,970.522 |
- |
513.082 |
93 |
Dodatečný předpis a platby za léta minulá. |
3,244.726 |
23 |
||
3 |
Puncovní poplatky |
141.320 |
29 |
210.000 |
- |
141.320 |
29 |
68.679 |
71 |
Tuzemská výroba zlatých a stříbrných klenotů, jakož i dovoz cizozemského zlatého zboží nedosáhly pro nepříznivé poválečné poměry očekávaného rozsahu. |
- |
- |
||
4 |
Mincovní zisk: |
|||||||||||||
pol. 1. kursovní zisk: |
||||||||||||||
řádné |
8,538.992 |
21 |
- |
- |
8,563.992 |
21 |
8,563.992 |
21 |
Přepočtením platů konaných v cizích valutách u československých zastupitelských úřadů na měnu československou a také tím, že plnomocník československé republiky ve Vídni účtoval v rakouských korunách, kdežto konečné zúčtování stalo se při středním kursu. |
25.000 |
- |
|||
pol. 2. zisk z ražení peněz |
- |
- |
- |
- |
- |
- |
- |
- |
- |
- |
||||
5 |
Bankovní úřad min. financí: |
|||||||||||||
řádné |
8,134.841 |
01 |
- |
- |
24,475.060 |
67 |
24,475.080 |
67 |
Vyšší výnos na úrocích ze zápůjček poskytovaných na cenné papíry, kteréhožto druhu zápůjček v roce 1919 bylo hlavně užíváno, protože eskont směnek, tvořící v normálních dobách podstatnou část výtěžků cedulových bank, byl z důvodů nevyvinutých poměrů obchodního úvěru nepatrný. |
16,340.219 |
66 |
|||
6 |
Úroky z movitého státního jmění: |
|||||||||||||
řádné |
556.772 |
77 |
449.645 |
- |
557.010 |
32 |
107.578 |
32 |
Poštovním úřadem šekovým připsané úroky, dále uvěřená státní cla, jež v důsledku vyššího obchodního obratu se zahraničím a zvýšením celních sazeb dosáhla značné výše nad rozpočet. |
307 |
81 |
|||
7 |
Nemovitý státní majetek: |
|||||||||||||
pol. 1. Prodeje: |
||||||||||||||
mimořádné |
5.332 |
86 |
29.645 |
- |
22 |
- |
29.623 |
- |
K předpisu a zaplacení kupních a směnných cen v roce rozpočtovém nedošlo, poněvadž finanční zákon pro tento rok, obsahující zmocnění ku prodeji a zatížení státních nemovitostí, byl teprve v II. polovici roku 1919 vydán, z kteréhož důvodu nebylo možno všechny v roce 1919 zamýšlené transakce státních nemovitostí provésti. |
28.298 |
38 |
|||
pol. 2. Zatížení. |
- |
- |
- |
- |
- |
- |
- |
- |
- |
- |
||||
pol. 3. Užitky: |
||||||||||||||
řádné |
25.457 |
56 |
108.430 |
- |
93.790 |
14 |
14.639 |
86 |
Jako u pol. 1. - Zbytek příjmový způsoben mimo to u nájmů z pozemků určených pro stavby vodní, ježto nájemné toto bylo částečně zde i u kap. 20., tit. 12., pol. 1. (vodocestné stavby) preliminováno, zúčtováno však v příjmech pouze u poslednější kapitoly. |
108.382 |
37 |
|||
pol. 4. Vyvazení: |
||||||||||||||
mimořádné |
5,332 |
66 |
5.111 |
- |
5.332 |
66 |
221 |
66 |
- |
- |
||||
§ 7. (úhrn) |
48.007 |
07 |
143.186 |
- |
99.144 |
80 |
44.041 |
20 |
136.680 |
75 |
Kapitola |
Titul |
Paragraf |
Státní příjmy |
Platba |
Rozpočet |
Náležitost |
Rozdíl mezi počtem a náležitostí: příznivý, nepříznivý |
Odůvodnění |
Nedoplatky (přeplatky) koncem roku 1919 |
|||||
K |
h |
K |
h |
K |
h |
K |
h |
K |
h |
|||||
14 |
5 |
8 |
Úprava valuty: |
|||||||||||
mimořádné |
172,088.137 |
36 |
100,000.000 |
- |
172,112.494 |
18 |
72112.494 |
18 |
Výnos poplatků, vybíraných při okolkování bankovek a soupisu majetku podle zákona ze dne 25. února 1919, č. 84 Sb. z. a n., nebylo možno pro nedostatek přesného podkladu při sestavování rozpočtu ani přibližně odhadnouti. |
24.356 |
54 |
|||
9 |
Různé příjmy: |
|||||||||||||
řádné: |
||||||||||||||
pol. 1. Poplatky za státní dozor |
355.907 |
36 |
215.7130 |
96 |
407.822 |
90 |
192.062 |
90 |
Rozmnožení peněžních ústavů, kterým jest platiti poplatek za státní dozor, pak zvýšení dozorčích poplatků. |
60.600 |
94 |
|||
pol. 2. Příspěvky k režijním výlohám. |
140.788 |
09 |
178.170 |
- |
166.157 |
96 |
12.012 |
04 |
79.443 |
94 |
||||
pol. 3. Státní podíl na přebytku pokut důchod. |
2,217.622 |
07 |
1.80.000 |
- |
2,224.120 |
72 |
2,044.120 |
04 |
Značné stoupnutí počtu trestních případů důchodkových. |
6.498 |
65 |
|||
pol. 4. Splacené dluhy |
140.616 |
36 |
110.723 |
- |
227.779 |
42 |
117.056 |
42 |
Při sestavování rozpočtu nebylo pamatováno na zálohové splátky na Slovensku, poskytnuté uherským státem zejména při pohromách živelních. |
1,482.865 |
95 |
|||
pol. 5. Poplatky vývozní a dovozní komise: |
||||||||||||||
mimořádné |
1,572.383 |
48 |
1,000.000 |
- |
1,572.383 |
48 |
572.383 |
48 |
Přebytek manipulačních poplatků za vydaná vývozní a dovozní povolení (§ 7 nařízení ze dne 22. listopadu 1918, č. 43 Sb. z. a n.) nebylo možno přesně odhadnouti. |
- |
- |
|||
pol. 6. Jiné příjmy: |
||||||||||||||
řádné |
394.128 |
61 |
117.250 |
- |
415.081 |
53 |
297.831 |
53 |
Vyšší příjem ze soudních a finančních deposit, propadlých ve prospěch státu, jakož i z pokut plynoucích z polovice do státní pokladny podle uherského zákona čl. XX., § 23. z roku 1901. |
20.952 |
54 |
|||
mimořádné |
2,108.296 |
54 |
3.492 |
- |
2,328.339 |
75 |
2,324.847 |
75 |
Pokladniční přebytky byly vyšší než preliminováno, na peníze pak zabavené při celní nebo pohraniční revisi, jakož i na náhrady trestního řízení, na Slovensku stranám ukládané, nebyl při preliminování vzat zřetel. |
220.478 |
62 |
|||
pol. 6. (dohromady) |
2,502.425 |
15 |
120.742 |
- |
2,743.421 |
28 |
2,622.679 |
28 |
241.431 |
54 |
||||
Nepreliminované: |
||||||||||||||
mimořádné |
61.517 |
06 |
- |
- |
61.517 |
06 |
61.517 |
06 |
Příjmy v Podkarpatské Rusi, jejichž resortní příslušnost nemohla býti zjištěna pro neúplnost záznamů a zavlečení dokladů při maďarském vpádu. |
- |
- |
|||
Poplatek při výměně jedno- a dvoukorunových bankovek: |
||||||||||||||
mimořádné |
30;150.490 |
82 |
30,000.000 |
- |
30,150.490 |
82 |
150.490 |
82 |
Správní poplatek podle § 2. zákona ze dne 23. září 1919, č. 505 Sb. z. a n., o výměně jedno- a dvoukorunových bankovek Rakousko-uherské banky za československé státovky nebylo možno přesně preliminovati pro nedostatek jistého podkladu. |
- |
- |
|||
Okupační náklad na Slovensko: |
||||||||||||||
mimořádné |
3.717 |
63 |
- |
- |
22.774 |
58 |
22.774 |
58 |
Nahodilé příjmy z náhrad přeplacených diet, které nebylo lze kompensovati. |
19.056 |
95 |
Kapitola |
Titul |
Paragraf |
Státní příjmy |
Platba |
Rozpočet |
Náležitost |
Rozdíl mezi počtem a náležitostí: příznivý, nepříznivý |
Odůvodnění |
Nedoplatky (přeplatky) koncem roku 1919 |
|||||
K |
h |
K |
h |
K |
h |
K |
h |
K |
h |
|||||
14 |
5 |
9 |
Vyšší náklad následkem započtení válečných let (mimo zaměstnance železniční správy): |
|||||||||||
mimořádné |
- |
- |
- |
- |
40.410 |
34 |
40.410 |
34 |
V důsledku vrácených přeplatků při provádění zákona o započtení válečných let státních zaměstnanců ze dne 23. července 1919, č. 457 Sb. z. a n., a zákona ze dne 7. října 1919, č. 541 Sb. z. a n., jímž byly upraveny požitky státních zaměstnanců. |
40.410 |
34 |
|||
Vyšší náklad následkem úpravy služebních požitků stát. zaměstnanců (mimo zaměstnance železniční správy): |
||||||||||||||
mimořádné |
- |
- |
- |
- |
192.739 |
80 |
192.739 |
80 |
192.739 |
80 |
||||
§ 9. (úhrn) |
37,145.468 |
02 |
31,805.395 |
- |
37,809.618 |
36 |
6,004.223 |
36 |
2,123.047 |
71 |
||||
§§ 1. - 9. (úhrn) |
227,964.677 |
13 |
134,111.753 |
- |
245,772.508 |
30 |
111,660.755 |
30 |
21,895.187 |
65 |
||||
10 |
Vyrovnání státních výdajů neuhrazených státními příjmy v roce 1919 dle článku V. zákona ze dne 18. prosince 1919, čís. 670 Sb. z. a n.: |
|||||||||||||
mimořádné |
2.818,976.749 |
50 |
- |
- |
2.818,976.749 |
50 |
2.818,976.749 |
50 |
Viz "Účiny mimo rozpočet", Výdaje z úvěrních operací, B. |
- |
- |
|||
Titul 5. (úhrn) |
3.046,941.426 |
63 |
134,111.753 |
- |
3.064,749.257 |
80 |
2.930,637.504 |
80 |
21,895.187 |
65 |
||||
Kapitola 14. (úhrn) |
5.169,095.7591 |
53 |
1.813,037.857 |
- |
5.469,707.292 |
67 |
3.656,669.435 |
67 |
680,647.874 |
55 |
||||
15 |
Ministerstvo obchodu: |
|||||||||||||
1 |
Centrála: |
|||||||||||||
řádné |
4.793 |
- |
41,000,000 |
- |
6.963 |
93 |
292.436 |
07 |
Výtěžek za statistické známky připadl státnímu úřadu statistickému, zřízenému zákonem ze dne 28. ledna 1919, č. 49 Sb. z. a n., a jest vykázán u kapitoly IX., tit. 4., jako příjem nepreliminovaný. |
2.170 |
93 |
|||
mimořádné |
- |
- |
41,000.000 |
- |
6,963 |
93 |
41,000.000 |
- |
V dodatku k rozpočtu uvedený příjem týká se náhrady zálohy, jež měla býti poskytnuta konsorciu dopravního čsl. úřadu na Dunaji. Poněvadž však k vyplacení zálohy nedošlo, odpadla též náhrada její (viz výdajovou položku kap. XV., tit. 1., § 14). |
- |
- |
|||
Titul 1. (dohromady) |
4.793 |
- |
41,299-400 |
- |
6.963 |
93 |
41,292.436 |
07 |
2.170 |
93 |
||||
2 |
Patentní obor: |
|||||||||||||
řádné |
234.277 |
38 |
10.600 |
- |
234.277 |
38 |
223.677 |
38 |
Na příjmy z patentních poplatků a příjmy s nimi související nebylo v rozpočtu vůbec pamatováno; preliminovaná částka týkala se pouze různých příjmů z prodeje patentního věstníku a z prodeje ústředního známkového věstníku. |
- |
- |
|||
Kapitola 15. (úhrn) |
239.070 |
38 |
41,310.000 |
- |
241.241 |
31 |
41,068.758 |
89 |
2.170 |
93 |
Kapitola |
Titul |
Paragraf |
Státní příjmy |
Platba |
Rozpočet |
Náležitost |
Rozdíl mezi počtem a náležitostí: příznivý, nepříznivý |
Odůvodnění |
Nedoplatky (přeplatky) koncem roku 1919 |
|||||
K |
h |
K |
h |
K |
h |
K |
h |
K |
h |
|||||
16 |
Ministerstvo pošt a telegrafů: |
|||||||||||||
1 |
Centrála: |
|||||||||||||
řádné |
200 |
- |
- |
- |
5.123 |
99 |
5,123 |
99 |
Předpis a náhrady vydání z minulých období. |
4.923 |
99 |
|||
2 |
Poštovní provoz: |
|||||||||||||
řádné: |
||||||||||||||
1 |
Pošta |
134,619.814 |
07 |
139,800.000 |
134,628.887 |
66 |
5,171.112 |
34 |
Příjmy vzniklé ze zvýšené poštovní sazby a z prodejní ceny poštovních cenin (nařízení vlády republiky Československé ze dne 23. dubna 1919, čís. 230 Sb. z. a n., s platností od 15. května 1919) nedosáhly očekávané výše hlavně z toho důvodu, že byla poštovní doprava na Slovensku a v Podkarpatské Rusi za nepřátelského vpádu z velké části přerušena, mimo to, že značná část poštovních úřadů na Těšínsku přešla do správy polského státu. |
18.231 |
99 |
|||
2 |
Telegraf |
18,043.003 |
50 |
13,410.000 |
- |
18,257.684 |
61 |
4,847.684 |
61 |
Přes to, že část poštovních úřadů ve Slezsku přičleněna byla státu polskému, dosaženo bylo příznivějšího výsledku jednak stoupnutím provozu, jednak zvýšením prodejních cen telegrafních cenin (nařízení vlády republiky Československé ze dne 23. dubna 1919, č. 230 Sb. z. a n.). |
282.490 |
45 |
||
3 |
Telefon |
23,163.401 |
44 |
18,590.000 |
- |
23,541.829 |
69 |
4,951.829 |
61 |
Nižší příjmy, jež byly přivoděny úbytkem poštovních úřadů na Těšínsku a nepředvídaným ochabnutím telefonního provozu v Podkarpatské Rusi za nepřátelského vpádu, byly daleko vyváženy vyššími příjmy v důsledku stoupnutí telefonního provozu v ostatních zemích republiky následkem zřízení nových a znovuzahájení činnosti stanic za války uzavřených, takže celkový výsledek jest příznivější. |
513.340 |
03 |
||
4 |
Ostatní příjmy: |
|||||||||||||
řádné |
2,808.691 |
63 |
1,299.400 |
- |
3,403.368 |
16 |
2,103.968 |
16 |
Výtěžek z prodeje vyřazených předmětů nedosáhl sice očekávaně výše, přes to však jest celkový výsledek příznivější a sice hlavně proto, že byly zvýšeny prodejní ceny spotřebních předmětů a dosaženo bylo větších výtěžků z dražeb nedoručitelných zásilek. Zvýšených příjmů byla také docíleno v dopravě osob jednak stoupnutím automobilové dopravy, jednak zapravením 40 rentabilitních příspěvků obcí a okresních výborů na pořizovací náklady automobilů. |
853.765 |
05 |
|||
mimořádné |
1,706.072 |
72 |
536.700 |
- |
2,709.654 |
18 |
2,172.954 |
18 |
Rozšiřování telegrafních a telefonních vedení a zřizování nových telefonních stanic mělo za následek placení větších náhrad stavebních nákladů a značné zvýšení příjmů za hmotiny. |
1,162.221 |
78 |
|||
§ 4. (dohromady) |
4,514.764 |
35 |
1,836.100 |
- |
6,113.022 |
34 |
4,276.922 |
34 |
2,015.986 |
83 |
||||
Titul 2. (úhrn) |
180,340.983 |
36 |
173,636.100 |
- |
182,541:424 |
30 |
8,905.324 |
30 |
2,830.048 |
33 |
||||
3 |
Poštovní spořitelna: |
|||||||||||||
řádné |
18,404.542 |
74 |
4,301.000 |
- |
20,138.602 |
22 |
15,837.602 |
22 |
Následkem rozvoje ústavu stouply veškeré druhy příjmů, jako úroky, manipulační poplatky, provise z výplat, výtěžek za tiskoviny (souvisí se zvýšeným výdajem za tiskoviny) a bylo dosaženo značného nepreliminovaného příjmu, totiž provise za upisování státní půjčky. Také různé příjmy (příjem oddělení aprovisačního a z hospodářství polního a ze zahradnictví) vzrostly značně. |
1,734.059 |
48 |
|||
Kapitola 16. (úhrn) |
198,745.726 |
10 |
177,937.100 |
- |
202,685.150 |
51 |
24,748.050 |
51 |
4,569.031 |
80 |
Kapitola |
Titul |
Paragraf |
Státní příjmy |
Platba |
Rozpočet |
Náležitost |
Rozdíl mezi počtem a náležitostí: příznivý, nepříznivý |
Odůvodnění |
Nedoplatky (přeplatky) koncem roku 1919 |
|||||
K |
h |
K |
h |
K |
h |
K |
h |
K |
h |
|||||
17 |
Ministerstvo železnic: |
|||||||||||||
1 |
Ministerstvo železnic. |
|||||||||||||
řádné |
62.789 |
02 |
124.230 |
- |
62.789 |
02 |
61.440 |
98 |
Určovna a odúčtovna tarifů nebyla ještě organisována, v důsledku čehož nemohlo býti žádných příjmů docíleno. |
- |
- |
|||
2 |
Státní železniční provoz: |
|||||||||||||
řádné: |
||||||||||||||
1 |
Příjmy z dopravy |
1.128,171.660 |
18 |
925,046.500 |
- |
1.128,237.393 |
33 |
203,190.893 |
33 |
Zvýšení sazeb od 1. července 1919 u zboží nákladního o 100%, u zavazadel o 50% a u dopravy osob podle vozových tříd o 100,66 2/3 a 50, dále pak vzestup frekvence a rozmach obchodního ruchu po převratu. |
53.429 |
55 |
||
2 |
Ostatní příjmy |
72,650.403 |
98 |
41,258.540 |
- |
73,308.375 |
44 |
32,049.835 |
44 |
Zejména vyšší náhrada za provoz na místních drahách, pro jejíž preliminování nebylo zvláště u drah převzatých z obvodů býv. ředitelstev státních drah ve Vídni náležitého podkladu, dále zvýšení telegrafních poplatků, cen prodejných tiskopisů, značný výnos úroků ze súčtování, dále stoupnutí cen hmotin a mezd a tím i vyšší příjem za výkony dílen a odborů pro udržování dráhy. |
701.487 |
68 |
||
3 |
Příjmy ze zahájení neb převzetí provozu na nových tratích |
- |
- |
- |
- |
- |
- |
- |
- |
- |
- |
|||
4 |
Mimořádné příjmy: |
|||||||||||||
mimořádné |
10,414.906 |
- |
3,206.000 |
- |
10,416.793 |
55 |
7,210.793 |
55 |
Zisk mincovní v důsledku velkých valutárních rozdílů při příjmech (srovnej korelativní položku výdejovou kap. 17., tit. 4., § 10). |
1.887 |
35 |
|||
Titul 2. (úhrn) |
1.211,236.970 |
36 |
969,511.040 |
- |
1.211,962.562 |
32 |
242,451.522 |
32 |
756.786 |
58 |
||||
3 |
Státní podíly na společné dopravě a na výtěžku soukromých drah: |
|||||||||||||
mimořádné |
- |
- |
200.000 |
- |
- |
- |
200.000 |
- |
Týká se výnosu Ústecko-Teplické dráhy, jenž nebyl v roce 1919 vyúčtován, jelikož spor mezi správou této dráhy a státní železniční správou ohledně placení příslušné částky v hotovosti nebyl vyřešen. |
- |
- |
|||
Podíl na výnosu soukromých drah z válečných přirážek k nákladním tarifům. |
- |
- |
205.000 |
- |
- |
- |
205.000 |
- |
V důsledku neutěšených finančních poměrů musely býti příjmy z válečných přirážek ponechány místním drahám. |
- |
- |
|||
Titul 3. (úhrn) |
405.000 |
- |
- |
- |
||||||||||
4 |
Garantované dráhy: |
|||||||||||||
mimořádné |
- |
- |
5.350 |
-§ |
- |
- |
5.350 |
- |
- |
- |
||||
Kapitola 17. (úhrn) |
1.211,299.759 |
38 |
970,045.620 |
- |
1.212,025.361 |
34 |
241,979.731 |
34 |
756.786 |
58 |
Kapitola |
Titul |
Paragraf |
Státní příjmy |
Platba |
Rozpočet |
Náležitost |
Rozdíl mezi počtem a náležitostí: příznivý, nepříznivý |
Odůvodnění |
Nedoplatky (přeplatky) koncem roku 1919 |
|||||
K |
h |
K |
h |
K |
h |
K |
h |
K |
h |
|||||
18 |
Ministerstvo zemědělství: |
|||||||||||||
řádné: |
||||||||||||||
1 |
Ústřední správa |
4,371 |
96 |
560 |
- |
7.996 |
94 |
7.436 |
94 |
3.863 |
64 |
|||
2 |
Vyučování a pokusnictví |
39.566 |
83 |
247.500 |
- |
42.956 |
61 |
204.543 |
39 |
Výnosnost školního hospodářství akademie hospodářské v Bratislavě, nižších hospodářských škol a odborné lesnické školy na Slovensku nebyla taková, jak bylo očekáváno. |
3.689 |
78 |
||
3 |
Zemědělství |
1,533.484 |
39 |
189.400 |
- |
1,566.566 |
62 |
1,377.166 |
62 |
Výnos z pálenic a vinařství a různé příjmy na Slovensku ve výši 1,183.35488 Kč, jež vzhledem k chybějícím deníkům nebylo možno na příslušné položky rozčleniti. |
146.432 |
95 |
||
4 |
Chov koní |
2,696.840 |
88 |
1,610.452 |
- |
2,904.269 |
87 |
1,293.817 |
87 |
Větší výtěžek na připouštěcích poplatcích a větší zisk za prodané a vyřazené koně a kočáry, kdežto z chovu vepřového dobytka ve státním hřebčinci a z chovu koní na Slovensku nebylo dosaženo očekávaných výsledků. |
315.357 |
46 |
||
5 |
Zvěrolékařství |
214.261 |
48 |
1,528.370 |
- |
465.024 |
12 |
1,063.345 |
88 |
Na taxách za prohlídku dobytka vybráno bylo méně o 352.60366 Kč a zisk z očkovacích látek "ústavu pro rozpoznání zvířecích nákaz a výrobu očkovacích látek" nedosáhl vzhledem k tomu, že ústav nebyl v tomto roce ještě řádně vybaven, očekávané výše o 755.321 Kč, kdežto při položkách jiných pod tento titul spadajících příjmů bylo dosaženo příznivějších výsledků. |
252.432 |
65 |
||
6 |
Státní lesy a statky: |
|||||||||||||
1 |
Ředitelství stát. lesů a statků |
- |
- |
- |
- |
- |
- |
- |
- |
- |
- |
|||
2 |
Státní lesy a statky: |
|||||||||||||
řádné |
31,089.33 |
74 |
16,290.870 |
- |
38,152.561 |
- |
21,861.691 |
26 |
Vzestup cen dřeva palivového, vyšší nabídka při ofertních řízeních za dřevo stavební a užitkové a větší výnos z hospodářství polního. Tyto zvýšené příjmy jsou vyváženy většími výdaji o 22,094.30560 Kč, než rozpočteno. |
21,298.913 |
43 |
|||
mimořádné |
2.793 |
47 |
- |
- |
2.793 |
47 |
2.793 |
47 |
- |
- |
||||
§ 2. (dohromady) |
31,092.117 |
21 |
16,290.870 |
- |
38,155.354 |
73 |
21,864.484 |
73 |
21,298.913 |
43 |
||||
Titul 6. (úhrn) |
31,092.117 |
21 |
16,290.870 |
- |
38,155.354 |
73 |
21,864.484 |
73 |
21,298.913 |
43 |
||||
Kapitola 18. (úhrn) |
85,580.642 |
75 |
19,867.152 |
- |
43,142.168 |
89 |
23,275.016 |
89 |
22,020.689 |
91 |
||||
19 |
Ministerstvo spravedlnosti: |
|||||||||||||
řádné: |
||||||||||||||
1 |
Ministerstvo spravedlnosti |
3 |
24 |
666 |
- |
3 |
24 |
662 |
76 |
- |
- |
|||
2 |
Nejvyšší soud |
- |
- |
- |
- |
- |
- |
- |
- |
- |
- |
|||
3 |
Justiční správa v zemích: |
|||||||||||||
řádné |
1,134.219 |
99 |
499.600 |
- |
1,173.212 |
02 |
673.612 |
02 |
Vyšší příjmy z provozu práce, výtěžek z účelného hospodářství při věznicích sborových soudů na Moravě, vyšší příjem z náhrad stanovených rozsudky a z náhrad za výživu vězňů na Slovensku, pak vrácení učiněných vydání a příjem peněžních pokut dle dodatku k §§ 3 a 4 čl. XXVII. uher. trest. zákona z r. 1892, s nimiž v rozpočtu v daleko nižší míře bylo počítáno. |
39.284 |
19 |
Kapitola |
Titul |
Paragraf |
Státní příjmy |
Platba |
Rozpočet |
Náležitost |
Rozdíl mezi počtem a náležitostí: příznivý, nepříznivý |
Odůvodnění |
Nedoplatky (přeplatky) koncem roku 1919 |
|||||
K |
h |
K |
h |
K |
h |
K |
h |
K |
h |
|||||
19 |
3 |
mimořádné |
55 |
08 |
- |
. |
55 |
08 |
55 |
08 |
4 |
96 |
||
Titul 3. (dohromady) |
1,134.275 |
07 |
499.600 |
- |
1,173.267 |
10 |
673.667 |
10 |
39.289 |
15 |
||||
4 |
Trestnice: |
|||||||||||||
řádné |
735.523 |
39 |
849.533 |
- |
1,111.862 |
70 |
262.329 |
70 |
Předpis částky 245.372 K 58 h jako náhrady za výkon trestů vězňů polské, rakouské a rumunské státní příslušnosti od převratu do dne jich dopravy do vlasti nebo do dne jich úmrtí, vrácením různých výdajů a příjmy ze zahradního a polního hospodářství. Konečný výsledek byl by býval značně vyšším, kdyby nebyla v Čechách tržba za výrobky režijní práce poklesla následkem nedostatku některých surovin a na Slovensku byly bývaly zisky z práce trestanců a z polního hospodářství v Ilavě a Leopoldově odvedeny ještě před uplynutím roku správního. |
459.160 |
40 |
|||
Kapitola 19. (úhrn) |
1,869.801 |
70 |
1,349.799 |
- |
2,285133 |
04 |
935.334 |
04 |
498.449 |
59 |
||||
20 |
Ministerstvo veřejných prací: |
|||||||||||||
1 |
1 |
Ústředna, všeobecný příjem: |
||||||||||||
řádné |
8.881 |
30 |
10.000 |
- |
9.232 |
18 |
767 |
82 |
850 |
88 |
||||
mimořádné |
- |
- |
- |
- |
1,018.389 |
03 |
1,018.389 |
03 |
Pro preliminování dávky ze státního hospodaření minerálními oleji, zavedené teprve dle vládního nařízení ze dne 11. ledna 1919, čís. 25 Sb. z. a n., nebylo podkladů. |
1,018.389 |
03 |
|||
§ 1. (dohromady) |
8.381 |
30 |
10.000 |
- |
1,027.621 |
21 |
1,017.621 |
21 |
1,019.239 |
91) |
||||
2 |
Příjem z uhelné a manip. dávky: |
|||||||||||||
mimořádné |
7,873.912 |
86 |
5,000.000 |
- |
8,458.038 |
62 |
3,458.038 |
62 |
Značně větší těžba a odbyt uhlí, než bylo dle těžebních výsledků v roce 191.8 očekáváno; také byl manipulační příspěvek uhelný v roce 1919 zvýšen proti roku 1918 z 1 hal. na 4 hal. za 1 q. |
584.125 |
76 |
|||
Titul 1. (úhrn) |
7,882.234 |
16 |
5,010.000 |
- |
9,485.659 |
83 |
4,475.659 |
83 |
1,603.365 |
67 |
||||
2 |
Techn. zkušebnictví a pokusnictví: |
|||||||||||||
řádné: |
||||||||||||||
1 |
Technické výzkumy povšechně |
- |
- |
- |
- |
- |
- |
- |
- |
- |
- |
|||
2 |
Ústav pro zkoušení ručních střelných zbraní |
1.650 |
20 |
500 |
- |
1.650 |
20 |
1.150 |
20 |
V důsledku zvýšeného počtu zkoušek s ručními střelnými zbraněmi docíleno většího příjmu na vybíraných poplatcích. |
- |
- |
||
Titul 2. (úhrn) |
1.650 |
20 |
500 |
- |
1.650 |
20 |
1.150 |
20 |
- |
- |
||||
3 |
Cejchovní služba: |
|||||||||||||
1 |
Cejchovní úřady: |
|||||||||||||
řádné |
550.626 |
21 |
800.000 |
- |
561.624 |
52 |
238.375 |
48 |
Zvláště válečným stavem vyvolané, neurovnané poměry na Slovensku, pro které největší část úřadů cejchovních začala pravidelně fungovati teprve koncem roku 1919: Nepříznivý výsledek na Slovensku byl z části vyvážen vyššími příjmy v ostatním území státním, docílenými následkem živějšího obchodního ruchu. |
10.998 |
31 |
Kapitola |
Titul |
Paragraf |
Státní příjmy |
Platba |
Rozpočet |
Náležitost |
Rozdíl mezi počtem a náležitostí: příznivý, nepříznivý |
Odůvodnění |
Nedoplatky (přeplatky) koncem roku 1919 |
|||||
K |
h |
K |
h |
K |
h |
K |
h |
K |
h |
|||||
20 |
3 |
2 |
Příspěvky interesentů na vydání pro vypravení cejchovních úřadů a jejich expositur. |
- |
- |
- |
- |
- |
- |
- |
- |
- |
- |
|
Titul 3. (úhrn) |
550.606 |
21 |
800 000 |
- |
561.624 |
52 |
238.375 |
48 |
10.998 |
31 |
||||
4 |
Státní strojní a elektrotechnická služba: |
|||||||||||||
řádné: |
||||||||||||||
1 |
Taxy za zkoušky a revise kotlů |
134.879 |
75 |
69.500 |
- |
145.875 |
99 |
76.375 |
99 |
Značný příjem na Slovensku, pro nějž nebyl rozpočten příjem řádný a to z té příčiny, že obsazení komisariátu pro strojní a elektrotechnickou službu bylo provedeno teprve po sestavení státního rozpočtu. |
42.858 |
51 |
||
2 |
Automobily |
- |
- |
200.000 |
- |
- |
- |
200.000 |
- |
Poněvadž k zamýšlenému zřízení správkárny automobilů v roce 1919 nedošlo, nebylo žádných příjmů. |
- |
- |
||
3 |
Elektrisace státu |
- |
- |
- |
- |
- |
- |
- |
- |
- |
- |
|||
Titul 4. (úhrn) |
134.879 |
75 |
269.500 |
- |
145.875 |
99 |
123.824 |
01 |
42.858 |
51 |
||||
5 |
Státní služba stavební: |
|||||||||||||
řádné |
26.802 |
29 |
26.700 |
- |
37.438 |
88 |
10.738 |
88 |
Zemský příspěvek na vydání pro hydrografickou službu v Čechách za II. pololetí 1918 byl předepsán v důsledku převratových událostí teprve v roce 1919. |
22.995 |
31 |
|||
6 |
Stavba silniční a mostní: |
|||||||||||||
řádné |
122.123 |
27 |
31.122 |
- |
126.454 |
48 |
95.332 |
48 |
Větší příjmy za rekvisity a materiálie, za ovoce a trávu a na konkurenčních příspěvcích, hlavně však větší příjem v Čechách na různých návratcích, jakož i značnější příjem na Slovensku i v Podkarpatské Rusi, s nímž nebylo v rozpočtu počítáno. |
57.832 |
17 |
|||
mimořádné |
32.750 |
32 |
53.570 |
- |
119.735 |
20 |
66.165 |
20 |
Nové nepreliminované konkurenční příspěvky k mimořádným stavbám v Čechách. |
153.509 |
85 |
|||
Titul 6. (dohromady) |
154.83. |
59 |
84.692 |
- |
246.189 |
68 |
161.497 |
68 |
211.342 |
02 |
||||
7 |
Vodní stavby: |
|||||||||||||
řádné |
56.258 |
60 |
86.350 |
- |
70.016 |
22 |
16.333 |
78 |
Třeba že bylo docíleno vyššího příjmu v Čechách, hlavně na položce "Konkurenční příspěvky k řádným stavbám" zvýšenou činností pracovní při vodních stavbách, prováděných ve prospěch jednotlivých zájemníků, a na položce "Příjmy státních říčních přístavů" zvýšenou činností elektrických jeřábů ve vorovém přístavě na Smíchově jest celkový výsledek u tohoto paragrafu přece jen nepříznivý a to z té příčiny, že na Slovensku v důsledku bojů bolševických bylo docíleno proti rozpočtu zcela nepatrného příjmu. |
26.432 |
62 |
|||
mimořádné |
176.729 |
52 |
9.550 |
- |
179.119 |
52 |
169.569 |
52 |
Splacení 40 zemského příspěvku moravským zemským výborem na vodohospodářské práce na Moravě za léta 1914 až 1918. |
4.812 |
42 |
|||
Titul 7. (dohromady) |
232.988 |
12 |
95.900 |
- |
249.135 |
74 |
153.235, |
74 |
31.245 |
04 |