Kapitola |
Titul |
Paragraf |
Státní příjmy |
Platba |
Rozpočet |
Náležitost |
Rozdíl mezi počtem a náležitostí: příznivý, nepříznivý |
Odůvodnění |
Nedoplatky (přeplatky) koncem roku 1919 |
|||||
K |
h |
K |
h |
K |
h |
K |
h |
K |
h |
|||||
12 |
2 |
Podřízené úřady a orgány: |
||||||||||||
1 |
Politické úřady |
564.656 |
44 |
125.384 |
- |
769.435 |
29 |
644.051 |
29 |
Z daně (14 K za 1 hl) z výroby vína na Slovensku a v Podkarpatské Rusi stanovené a obcemi v důsledku § 13. zák. ze dne 27. prosince 1917, z. čl. I. 1918, vybírané, bylo částku 2 K odváděti; dále poplatky pasovní, na které dva zdroje příjmů rozpočtem nebylo pamatováno. Větším odbytem súčtování podléhajících tiskopisů, splacením náhrad z minulých let a přeplatky k náhradě předepsanými zvýšen byl příjem na uvedenou částku. |
261.004 |
- |
||
2 |
Policejní úřady a policejní orgány |
192.973 |
72 |
319.980 |
- |
358.593 |
02 |
38.613 |
02 |
1,090.275 |
95 |
|||
Titul 2. (úhrn) |
757.630 |
16 |
445.364 |
- |
1,128.028 |
31 |
682.664 |
31 |
1,351.279 |
95 |
||||
3 |
Četnictvo |
83.065 |
12 |
- |
- |
83.066 |
12 |
83.065 |
12 |
Nahodilé příjmy: náhrada z oděvních vkladů, poněvadž osoby během správního období zemřelé, neb na základě soudního rozhodnutí ze sboru propuštěné, nemají nároku na své pohledávky vůči oděvní podstatě, dále výtěžek z odprodeje vyřazených předmětů a nekompensovatelné náhrady. |
- |
- |
||
Kapitola 12. (úhrn) |
2 408.471 |
44 |
1 763.458 |
- |
2,801.719 |
35 |
1.038.261 |
35 |
1,541.224 |
81 |
||||
13 |
Ministerstvo školství a Národní osvěty: |
|||||||||||||
řádné: |
||||||||||||||
1 |
Ministerstvo školství a Nár. osvěty |
9.836 |
09 |
9.000 |
- |
22.506 |
71 |
13.5011 |
71 |
Různé nekompensovatelné náhrady. |
12.738 |
53 |
||
2 |
Dozor na školy |
24.773 |
87 |
- |
- |
26.174 |
52 |
26.174 |
52 |
Taktéž nekompensovatelné náhrady přeplatků. |
30.128 |
31 |
||
3 |
Kultus: |
|||||||||||||
1 |
Katolický kultus: |
|||||||||||||
pol. 1. Matice náboženská: |
||||||||||||||
řádné |
2,439.375 |
34 |
2,723.030 |
- |
2,630.808 |
10 |
92.221 |
90 |
1,313.775. |
05 |
||||
mimořádné |
318.562 |
19 |
808.7 78 |
- |
401.765 |
55 |
404.012 |
46 |
Při postupném provádění úpravy kongruy dle zák. ze dne 28. března 1918, čís. 115 ř. z., mohly přeplacené drahotní přídavky při vyměřování doplatků a doplňků k náhradě předepsány býti jen z části. Nepreliminovaným příjmem, získaným za prodaný inventář na velkostatku Paředly a splacením zálohy poskytnuté svého času z běžného jmění, jmění kmenovému, snížen byl nepříznivý výsledek na vykázanou částku. |
133.027 |
74 |
|||
pol. 1. (dohromady) |
2,757.937 |
53 |
3,531.808- |
3,035.573 |
65 |
496.234 |
Srovnej odůvodnění mimořádných výdajů tit. 3., § 1, pol. 1., Matice náboženská. |
1,446.802 |
79 |
|||||
pol. 2. Nadace a příspěvky: |
||||||||||||||
řádné |
30.754 |
- |
- |
- |
30.764 |
- |
30.754 |
- |
Příspěvek odváděný z vypsaných církevních prebend na Slovensku. |
1,446.802 |
79 |
|||
mimořádné |
2.750 |
- |
- |
- |
2.750 |
- |
2.750 |
- |
- |
- |
||||
pol. 2. (dohromady) |
33.504 |
- |
- |
- |
33.504 |
- |
33.504 |
- |
- |
- |
||||
§ 1. (úhrn) |
2,791.441 |
53 |
3,531.808 |
- |
3,069.077 |
65 |
462.730 |
35 |
1446.802 |
79 |
Kapitola |
Titul |
Paragraf |
Státní příjmy |
Platba |
Rozpočet |
Náležitost |
Rozdíl mezi počtem a náležitostí: příznivý, nepříznivý |
Odůvodnění |
Nedoplatky (přeplatky) koncem roku 1919 |
|||||
K |
h |
K |
h |
K |
h |
K |
h |
K |
h |
|||||
13 |
3 |
2 |
Evangelický kultus: |
|||||||||||
řádné: |
||||||||||||||
pol. 1. Evangelický vrchní státní orgán církevní |
- |
- |
- |
- |
- |
- |
- |
- |
- |
- |
||||
pol. 2. Příspěvky |
2.761 |
97 |
- |
- |
2.850 |
66 |
2.850 |
66 |
1.271 |
- |
||||
§ 2. (úhrn) |
2.761 |
97 |
- |
- |
2.850 |
66 |
2.850 |
66 |
1.271 |
- |
||||
3 |
Řeckokatolický kultus: |
|||||||||||||
řádné |
50.264 |
97 |
- |
- |
50.264 |
97 |
50.264 |
97 |
Nekompensovatelné náhrady (vrácené platy). |
- |
- |
|||
Titul 3. (úhrn) |
2,844.468 |
47 |
3,531.808 |
- |
3,122.103 |
28 |
409.614 |
72 |
1,448.073 |
79 |
||||
4 |
Vysoké školy a vědecké potřeby: |
|||||||||||||
1 |
University: |
|||||||||||||
řádné |
735.942 |
90 |
190.711 |
- |
758.884 |
09 |
568.173 |
09 |
Zvýšenou frekvencí posluchačů docíleno na kolejném, výběrném z kolejného, taxách imatrikulačních a laboratorních vyššího, než očekávaného příjmu. |
35.597 |
84 |
|||
mimořádné |
129.837 |
50 |
61.905 |
- |
168.064 |
24 |
106.159 |
24 |
Splacená záloha pražského nemocničního fondu z poskytnuté zálohy v roce 1916/17 (50.000 Kč), pak přijaté kolejné na Masarykově universitě v Brně (17.93220 Kč), které, poněvadž pro výdaje preliminováno bylo v potřebě mimořádné, jest v příjmech mimořádných vyúčtovati, a konečně docílené příjmy z nekompensovatelných náhrad. |
38.844 |
78 |
|||
§ 1. (dohromady) |
865.780 |
40 |
252.616 |
- |
926.948 |
33 |
674.332 |
33 |
74.442 |
62 |
||||
řádné: |
||||||||||||||
2 |
Fakulty mimo svaz universitní |
12.670 |
- |
14.140 |
- |
14.140 |
- |
- |
- |
1.470 |
- |
|||
3 |
Techniky |
396.665 |
- |
390104.392 |
- |
456.217 |
- |
351.825 |
95 |
Hlavně zvýšenou návštěvou vysokých škol technických docíleno vyššího školného, tax imatrikulačních a vyučovacích. |
72.701 |
25 |
||
4 |
Báňské akademie |
145 |
40 |
3.500 |
- |
3.539 |
61 |
39 |
61 |
3.539 |
61 |
|||
5 |
Zvěrolékařské školy: |
|||||||||||||
mimořádné |
11.168 |
40 |
- |
- |
11.168 |
40 |
11.168 |
40 |
Kolejné vybrané při zvěrolékařských kursech v Praze. |
- |
- |
|||
6 |
Veškeré vysoké školy: |
|||||||||||||
řádné |
- |
- |
- |
- |
10.000 |
- |
10.000 |
- |
K náhradě předepsaný honorář za specielní přednášky. |
10.000 |
- |
|||
mimořádné |
6.000 |
- |
- |
- |
13.433 |
89 |
13.433 |
89 |
Kolejné přijaté vysokou školou zemědělskou v Brně, pro jejíž náklad v úvěru mimořádném bylo postaráno a k náhradě předepsané přeplatky. |
7.433 |
89 |
|||
§ 6. (dohromady) |
6.000 |
- |
- |
- |
23.433 |
89 |
23.433 |
89 |
17.433 |
89 |
Kapitola |
Titul |
Paragraf |
Státní příjmy |
Platba |
Rozpočet |
Náležitost |
Rozdíl mezi počtem a náležitostí: příznivý, nepříznivý |
Odůvodnění |
Nedoplatky (přeplatky) koncem roku 1919 |
|||||
K |
h |
K |
h |
K |
h |
K |
h |
K |
h |
|||||
13 |
4 |
7 |
Vědecké ústavy: |
|||||||||||
řádné |
- |
- |
1.000 |
- |
- |
- |
1.000 |
- |
Bibliografický ústav v Praze, zřízený ku konci roku 1919, nevydal v tomto roce žádných publikací. |
- |
- |
|||
8 |
Příspěvky na vědecké potřeby: |
|||||||||||||
řádné |
- |
- |
- |
- |
- |
- |
2 |
- |
2 |
- |
||||
mimořádné |
1.000 |
- |
1.000 |
- |
- |
- |
- |
- |
- |
- |
||||
§ 8. (dohromady) |
1.000 |
- |
1.000 |
- |
1.002 |
- |
2 |
- |
2 |
- |
||||
Titul 4. (úhrn) |
1,293.429 |
59 |
376.648 |
- |
1,436.450 |
18 |
1,059.802 |
18 |
169.589 |
37 |
||||
5 |
Střední a nižší školství: |
|||||||||||||
1 |
Střední školy: |
|||||||||||||
řádné |
1,588.211 |
58 |
1,624.131 |
- |
1,732.195 |
16 |
108.064 |
16 |
Větší příjem školného v Čechách (68.05415 Kč) a na Moravě (49.90878 Kč) v důsledku stoupnutí počtu žactva, nepreliminované školné na Podkarpatské Rusi (19.155 Kč) a různé k náhradě předepsané přeplatky (88.055,63 Kč). Tento příznivější výsledek snížil se však na vykázanou částku tím, že příjem, zejména školné, na Slovensku nedosáhl preliminované výše (méně o 82.646,24 Kč) v důsledku nedostatečného podkladu při preliminování, dále že příjem ze školného ve Slezsku poklesl, ježto odpadly příjmy z části Těšínska (srovnej odůvodnění řádných výdajů titulu 5., § 1., střední školy). |
500.852 |
13 |
|||
mimořádné |
2.855 |
20 |
- |
- |
2.855 |
20 |
2.855 |
20 |
- |
- |
||||
§ 1. (dohromady) |
1,591 066 |
78 |
1,624.131 |
- |
1,735.050 |
36 |
110.919 |
36 |
500.852 |
13 |
||||
2 |
Obchodní školy: |
|||||||||||||
řádné |
210.526 |
80 |
228.847 |
- |
237.741 |
74 |
8.894 |
74 |
Zvýšená návštěva, případně rozmnožení kursů při obchodních akademiích v Chrudimi a Brně. Příznivější výsledek snížil se na vykázanou částku hlavně tím, že preliminovaného příjmu na Slovensku nebylo dosaženo (méně o 86.457,86 Kč). |
170.107 |
31 |
|||
3 |
Obecné školství: |
|||||||||||||
řádné |
648.779 |
17 |
166.843 |
- |
662.929 |
85 |
496.086 |
85 |
Větší výnos školného, hlavně však nekompensovatelné náhrady (na Slovensku 467.088,11 Kč). |
21.688 |
60 |
|||
mimořádné |
300 |
- |
- |
- |
300 |
- |
300 |
- |
- |
- |
||||
§ 3. (dohromady) |
649.079 |
17 |
166.843 |
- |
663.229 |
85 |
496.386 |
85 |
21.688 |
60 |
||||
Titul 5. (úhrn) |
2,450.672 |
75 |
2,019.821 |
- |
-2,636.021 |
95 |
616.200 |
95 |
692.648 |
04 |
||||
6 |
Průmyslové školství: |
|||||||||||||
1 |
Státní ústavy: |
|||||||||||||
řádné |
332.727 |
72 |
208.487 |
- |
441.804 |
38 |
232.817 |
38 |
Ačkoliv ústřední ústavy nevykazují vůbec příjmů, ježto technologické museum a Učební a zkušebný ústav grafický nebyly v roce 1919 aktivovány (srovnej odůvodnění řádných výdajů tohoto par.) a poněvadž při Ústavě pro ženský domácí průmysl nebylo platících žákyň, a ačkoliv také příjem ve Slezsku poklesl (srovnej úsporu řádných výdajů tohoto par.), jeví se přece výsledek příznivý a způsobem byl jednak stoupnutím počtu žactva státních průmyslových škol a větším výtěžkem z analys, hlavně však nekompensovatelnými náhradami. |
251.461 |
57 |
Kapitola |
Titul |
Paragraf |
Státní příjmy |
Platba |
Rozpočet |
Náležitost |
Rozdíl mezi počtem a náležitostí: příznivý, nepříznivý |
Odůvodnění |
Nedoplatky (přeplatky) koncem roku 1919 |
|||||
K |
h |
K |
h |
K |
h |
K |
h |
K |
h |
|||||
13 |
6 |
1 |
mimořádné |
1.052 |
90 |
3.000 |
- |
1.052 |
90 |
1.947 |
10 |
7.924 |
50 |
|
§ 1. (dohromady). |
333.7190 |
62 |
211.487 |
- |
442.357 |
28 |
230.870 |
28 |
259.386 |
07 |
||||
2 |
Nestátní ústavy: |
|||||||||||||
řádné |
- |
- |
- |
- |
230 |
- |
230 |
- |
230 |
- |
||||
3 |
Další vzdělávací akce |
- |
- |
- |
- |
- |
- |
- |
- |
- |
- |
|||
Titul 6. (úhrn) |
333.780 |
62 |
211.487 |
- |
442.587 |
28 |
231.100 |
28 |
259.616 |
07 |
||||
7 |
Lidová výchova |
- |
- |
- |
- |
- |
- |
- |
- |
- |
- |
|||
8 |
Umění: |
|||||||||||||
řádné: |
||||||||||||||
1 |
Výtvarné umění |
7.972 |
66 |
20.500 |
- |
27.707 |
20 |
7.207 |
20 |
Větší výnos školného, jak na Akademii Umění, tak na Umělecko-průmyslové škole v Praze v důsledku většího počtu posluchačů a náhrada přeplatku. |
219.107 |
- |
||
2 |
Ochrana památek |
- |
- |
- |
- |
- |
- |
- |
- |
- |
- |
|||
3 |
Pěstování hudby |
3 |
43 |
- |
- |
3 |
43 |
3 |
43 |
- |
- |
|||
4 |
Výpravné umění |
- |
- |
- |
- |
- |
- |
- |
- |
- |
- |
|||
5 |
Písemnictví |
- |
- |
- |
- |
- |
- |
- |
- |
- |
- |
|||
Titul 8. (úhrn) |
7.976 |
09 |
20.500 |
- |
27.710 |
63 |
7.210 |
63 |
219.107 |
- |
||||
9 |
Zvláštní státní ústavy |
- |
- |
- |
- |
- |
- |
- |
- |
- |
- |
|||
10 |
Nadace a příspěvky: |
|||||||||||||
řádné |
- |
- |
6.976 |
- |
1.176 |
- |
5.800 |
- |
Obilní relutum pro bývalou kolej Jesuitů nebylo odvedeno. |
1.764 |
- |
|||
Kapitola 13. (úhrn) |
6,964.937 |
48 |
6,176.240 |
- |
7,714.320 |
55 |
1,538.580 |
55 |
2,833.665 |
11 |
||||
14 |
Ministerstvo financí: |
|||||||||||||
1 |
Finanční správa: |
|||||||||||||
řádné: |
||||||||||||||
1 |
Ústřední správa: |
|||||||||||||
pol. 1. Ústřední správa a účtárna. |
20 |
- |
1.100 |
- |
2.246 |
38 |
1.146 |
38 |
2.226 |
38 |
||||
pol. 2. Revisní odbor min. financí. |
- |
- |
- |
- |
53.904 |
50 |
53.904 |
50 |
Nahodile vzniklé a k náhradě předepsané přeplatky na osobních položkách. |
53.904 |
50 |
|||
§ 1. (úhrn) |
20 |
- |
1.100 |
- |
56.150 |
88 |
55.050 |
88 |
56.130 |
88 |
Kapitola |
Titul |
Paragraf |
Státní příjmy |
Platba |
Rozpočet |
Náležitost |
Rozdíl mezi počtem a náležitostí: příznivý, nepříznivý |
Odůvodnění |
Nedoplatky (přeplatky) koncem roku 1919 |
|||||
K |
h |
K |
h |
K |
h |
K |
h |
K |
h |
|||||
14 |
1 |
2 |
Podřízené úřady a orgány: |
|||||||||||
pol. 1. Finanční úřady administrativní |
258.351 |
23 |
53.000 |
- |
531.904 |
58 |
478.904 |
58 |
Na příjmy Slovenska, pozůstávající většinou v náhradě nahodile vzniklých přeplatků na osobních požitcích, nebylo v rozpočtu pamatováno a došlo k náhradě přeplatků toho druhu ve větší míře i v jiných zemích. Také náhrady za tiskopisy týkající se vyživovacích příspěvků byly vzhledem ku značnějšímu odbytu vyšší než se při preliminování očekávalo. |
298.589 |
59 |
|||
pol. 2. Technická finanční kontrola. |
14.360 |
25 |
600 |
- |
48.542 |
76 |
47.942 |
76 |
Skoro výhradně náhrady nahodile vzniklých přeplatků na osobních požitcích. |
35.716 |
34 |
|||
pol. 3. Finanční prokuratury |
68.192 |
44 |
79.250 |
- |
110 874 |
50 |
31.624 |
50 |
Zaplacené deservity byly při četnějším procesním řízení značně vyšší. |
103.707 |
83 |
|||
pol. 4. Finanční úřady výkonné |
95.581 |
79 |
2.940 |
- |
289.868 |
04 |
286.928 |
04 |
Převážně náhrady nahodile vzniklých přeplatků na osobních požitcích. |
209.650 |
75 |
|||
pol. 5. Puncovní úřady |
8.466 |
41 |
5.700 |
- |
8.466 |
41 |
2.766 |
41 |
Vyšší výnos na poplatcích vybíraných za chemické zkoušky ryzosti zlata a stříbra. |
- |
- |
|||
pol. 6. ústřední státní pokladna a zemské finanční pokladny |
246 |
22 |
- |
- |
8 |
69 |
8 |
69 |
8 |
69 |
||||
pol. 7. Evidence katastru pozemkové daně |
577.349 |
30 |
305.000 |
- |
601.364 |
12 |
296.364 |
12 |
Zvýšené objednávky opisů pozemkových archů potřebných k soupisu nemovitého majetku, čímž náhrady výloh od stran za vyhotovení kopií operátu katastru pozemkové daně značně stouply.Dále byly na Slovensku přeplatky na osobních požitcích v r. 1919 nahrazeny, pokud se týče k náhradě předepsány, na kteréžto příjmy nebylo rozpočtově pamatováno. |
69.599 |
12 |
|||
pol. 8. Celní úřady |
213.457 |
- |
25.300 |
- |
303.191 |
20 |
277.891 |
20 |
Počet domácích celních prohlídek utvořením samostatného celního území československého značně stoupl a poplatky za tyto prohlídky doznaly zvýšení. Dále byl úhrn propadlých jistot za vyvezené, avšak zpět nedovezené pytle (§ 3. nařízení ze dne 22. ledna 1915, č. 15 ř. z.) větší než se očekávalo. |
114.838 |
06 |
|||
pol. 9. Finanční stráž |
195.196 |
97 |
28.710 |
- |
479.468 |
34 |
450.758 |
34 |
Na příjmy Slovenska per 417.834 Kč 75 h nebylo v rozpočtu pamatováno. Dále bylo docíleno většího příjmu na osobních poplatcích za domácí celní prohlídky, které v důsledku zvýšeného ruchu průmyslového i obchodního byly v tomto roce velice četné a k nimž úředníci a zřízenci finanční stráže ve značnější míře byli vysíláni. |
311.231 |
28 |
|||
§ 2. (úhrn) |
1,431.201 |
60 |
500.500 |
- |
2,373.688 |
64 |
1,873.188 |
64 |
1,143.341 |
66 |
||||
Titul 1 (úhrn) |
1,431.221 |
60 |
501.600 |
- |
2,429.839 |
52 |
1,928.239 |
52 |
1,199.472 |
54 |
||||
2 |
Veřejné dávky: |
|||||||||||||
1 |
Přímé daně: |
Důvody všeobecné. Poplatníci platili daně ve vydatnější míře a to namnoze proto, aby svých hotovostí použili před provedením okolkovací akce a tím předešli částečnému nucenému odvodu papírových peněz. Další příčinou příznivého výsledku bylo, že do náležitosti v účtě vykázané byly pojaty nejen náležitosti roku běžného, nýbrž i dodatečné výměrky za léta předchozí. V roce rozpočtovém zůstal nad to stav neprovedených vyměření (nedoměrků) a předpisů velmi vysoký, takže značné daňové částky, které se měly předepsati a do náležitosti pojmouti, scházely. Proto částky, které byly dle §u 5 zák. ze dne 9. března 1870, č. ř. z. 23, na daně dosud nepředepsané podle posledně předcházejícího vyměření zaplaceny, nebyly vyloučeny, nýbrž byl za předmět porovnání výsledku s rozpočtem vzat souhrn náležitostí vyměřených v závěrkovém roce pro rok běžný i za léta minulá s připočtením plateb na daně ještě nepředepsané. |
Kapitola |
Titul |
Paragraf |
Státní příjmy |
Platba |
Rozpočet |
Náležitost |
Rozdíl mezi počtem a náležitostí: příznivý, nepříznivý |
Odůvodnění |
Nedoplatky (přeplatky) koncem roku 1919 |
||||||
K |
h |
K |
h |
K |
h |
K |
h |
K |
h |
||||||
14 |
2 |
1 |
Reální daně: |
||||||||||||
pol. 1. Pozemková daň: |
|||||||||||||||
řádné |
40,409.829 |
08 |
38,690.000 |
- |
44,173.324 |
53 |
5,483.324 |
53 |
Daň pozemková byla zvýšena zák. ze dne 26. března 1919, č. 170 Sb. z. a n., na kteréžto zvýšení při sestavování rozpočtu nebyl vzat zřetel. Výsledek je ve skutečnosti o obnos 10,000.000 K ještě příznivější. Vysvětlení k tomu obsahuje odůvodnění příznivého výsledku sumárně účtovaných a knihovaných daní na Slovensku per 44,490.827 K 64 h uvedené za reálními daněmi. |
13,037.896 |
- |
||||
mimořádné |
29,325.864 |
51 |
22776.600 |
- |
36,111.049 |
69 |
13,334.449 |
69 |
Válečné přirážky byly zvýšeny zák. ze dne 18. listopadu 1919, č. 617 Sb. z. a n. |
13,511.844 |
93 |
||||
pol. 1. (dohromady) |
69,735.693 |
59 |
61,466.600 |
- |
80,284.374 |
22 |
18,817.774 |
22 |
26,549.740 |
93 |
|||||
pol. 2. Domovní třídní daň: |
|||||||||||||||
řádné |
5,611.904 |
64 |
3,959.828 |
- |
5,728.466 |
65 |
1,768.638 |
65 |
Viz důvody všeobecné. |
1,562.204 |
39 |
||||
mimořádné |
2.325 |
81 |
2600 |
- |
2.325 |
8 |
274 |
19 |
- |
- |
|||||
pol. 2. (dohromady) |
5,614.226 |
45 |
3,962.428 |
- |
5,730.792 |
46 |
1,768.364 |
46 |
1,562.204 |
39 |
|||||
řádné: |
|||||||||||||||
pol. 3. Domovní činžovní daň |
48,313.644 |
50 |
38,750.000 |
- |
46,889.524 |
62 |
8,139:524 |
62 |
Při těchto daních působilo jednak zvýšení nájemného, dále vstoupení značného počtu budov dočasně osvobozených do plné daně, konečně pak to, že daň činžovní byla rozšířena na řadu obcí, podléhajících dosud domovní dani třídní. |
12,306.586 |
97 |
||||
pol. 4. 5% ní daň z budov od daně činžovní osvobozených |
3.079.198 |
45 |
2,040.000 |
- |
2,847.126 |
45 |
807.16 |
45 |
Výsledek u domovní daně činžovní je ve skutečnosti o 5,100.000 K příznivější. Vysvětlení k tomu obsahuje odůvodnění příznivého výsledku sumárně účtovaných a knihovaných daní na Slovensku. |
497.397 |
93 |
||||
pol. 1. - 4. (úhrn) |
126,742.757 |
99 |
106,219.028 |
- |
135,751.817 |
75 |
29,532.789 |
75 |
40,915.930 |
22 |
|||||
Sumárně účtované a knihované daně na Slovensku |
40,029.593 |
55 |
- |
- |
44,490.827 |
64 |
44,490,827 |
64 |
Na Slovensku byla dle systému maďarského účtována a knihována sumárně daň pozemková, domovní daň činžovní, všeobecná daň výdělková, výdělková daň z podniků veřejně účtujících a daň báňská. Poněvadž nedalo se zjistiti, jaké částky z celkové platby připadají na tyto jednotlivé druhy daně, byla celková platba uvedena zvláště a celá náležitost bez porovnávání s rozpočtovými částkami vykázána jako výsledek příznivý. |
35,837.481 |
27 |
||||
Ve skutečnosti činí příznivý výsledek však jen částku |
16,230.827 K 64 h, |
||||||||||||||
neboť pro Slovensko byla preliminována: |
|||||||||||||||
daň pozemková částkou |
10,000.000 K - h, |
||||||||||||||
daň domovní, činžovní |
5,200.000 K - h, |
||||||||||||||
všeobecná daň výdělková |
10,000.000 K, - h, |
||||||||||||||
výdělková daň z podniků k veřejnému účtování povinných |
2,800:000 K - h, |
||||||||||||||
a daň báňská |
360.000! K - h, |
||||||||||||||
celkem tedy |
28,260.000 K - h, |
||||||||||||||
takže při srovnání s náležitostí |
44,490.827 K 64 h, |
||||||||||||||
vyplývá příznivý výsledek ve výši |
16,230.827 K 64 h. |
||||||||||||||
O uvedené preliminované částky byly příznivé výsledky u jednotlivých daní níže vykázány, na což je v odůvodnění u příslušných položek poukázáno. |
Kapitola |
Titul |
Paragraf |
Státní příjmy |
Platba |
Rozpočet |
Náležitost |
Rozdíl mezi počtem a náležitostí: příznivý, nepříznivý |
Odůvodnění |
Nedoplatky (přeplatky) koncem roku 1919 |
|||||
K |
h |
K |
h |
K |
h |
K |
h |
K |
h |
|||||
14 |
2 |
1 |
Osobní daně: |
|||||||||||
Daň výdělková a z příjmu dle patentu z roku 1812 a 1849 |
- |
- |
- |
- |
16 |
- |
16 |
- |
360 |
79 |
||||
pol. 5. Všeobecná daň výdělková: |
||||||||||||||
řádné |
37,651.512 |
69 |
31,071.000 |
- |
63,134.996 |
18 |
32,060.996 |
78 |
Přivoděno značným přírůstkem nových podniků a živností, ukládáním vyšších daňových sazeb a vyměřením nedoměrků za léta minulá. Výsledek je ve skutečnosti o obnos 10,000.000 K příznivější. Vysvětlení k tomu obsahuje odůvodnění příznivého výsledku sumárně účtovaných a knihovaných daní na Slovensku. |
37,185.921 |
16 |
|||
mimořádné |
27,328.878 |
48 |
17, 574.400 |
- |
52,915.171 |
73 |
35,340.771 |
73 |
Jako u daně pozemkové "Mimořádné příjmy". |
34,152.314 |
28 |
|||
pol. 5. (dohromady). |
64,980.391 |
17 |
48,648.400 |
- |
116,050.168 |
51 |
67,401.768 |
51 |
71,338.314 |
28 |
||||
pol. 6. Výdělková daň z podomních a kočovních živností: |
||||||||||||||
řádné |
127.804 |
14 |
39.300 |
- |
125.256 |
97 |
85.956 |
97 |
Vyvoláno vzrůstem počtu živností tohoto druhu. |
4.067 |
55 |
|||
mimořádné |
55.758 |
29 |
23.580 |
- |
58.667 |
21 |
35.087 |
71 |
Jako u daně pozemkové "Mimořádné příjmy". |
9.147 |
56 |
|||
pol. 6. (dohromady) |
183.562 |
43 |
62.880 |
- |
183.924 |
68 |
121.044 |
68 |
13.215 |
11 |
||||
pol. 7. Výdělková daň z podniků k veřejnému účtování povinných: |
||||||||||||||
řádné |
49,774.103 |
43 |
36,013.500 |
- |
65,122.242 |
40 |
29,108.742 |
40 |
Odůvodněno vyššími výsledky bankovních a úvěrních ústavů a průmyslových podniků, docílenými oživením obchodu, přírůstkem vkladů a různými transakcemi spojenými s úvěrem. Výsledek je ve skutečnosti o 2,800.000 K příznivější. Vysvětlení k tomu obsahuje odůvodnění příznivého výsledku sumárně účtovaných a knihovaných daní na Slovensku. |
7,599.712 |
08 |
|||
mimořádné |
22,072.946 |
88 |
11,903.100 |
- |
25,510.453 |
16 |
13,607.358 |
16 |
Jako u daně pozemkové "Mimořádné příjmy". |
6,051.343 |
77 |
|||
pol. 7. (dohromady) |
71,847.050 |
31 |
47,916.600 |
- |
90,632.695 |
56 |
42,716.095 |
56 |
13,651.055 |
85 |
||||
pol. 8. Daň důchodková: |
||||||||||||||
řádné |
11,093.580 |
88 |
10,272.700 |
- |
11,492.366 |
31 |
1,219.666 |
31 |
Vysvětluje se velkým přílivem peněz do peněžních ústavů. |
535.745 |
92 |
|||
mimořádné |
6,359.798 |
19 |
13, 788.900 |
- |
6,578.482 |
64 |
7,210.417 |
36 |
Následkem nedokonalé informace preliminován výnos válečné přirážky k dani důchodkové na Slovensku a v Podkarpatské Rusi příliš vysoko. |
363.916 |
75 |
|||
pol. 8. (dohromady) |
17,453.379 |
07 |
24,061.600 |
- |
18,070.848 |
95 |
5,990.751 |
05 |
899.662 |
67 |
||||
pol. 9. Daň z příjmů: |
||||||||||||||
řádné |
149,428.626 |
75 |
89,707.000 |
- |
215,554.596 |
78 |
125,847.596 |
78 |
Vysvětluje se značným přírůstkem censitů, zvýšením jejich příjmů a vyměřením nedoměrků za léta minulá. |
103,498.420 |
39 |
|||
mimořádné |
77,060.625 |
19 |
48,700.000 |
- |
101,564.841 |
18 |
52,864.841 |
18 |
Jako u daně pozemkové "Mimořádné příjmy". |
39,909.420 |
97 |
|||
pol. 9. (dohromady) |
226,489.251 |
94 |
138,407.000 |
- |
317,119 437 |
93 |
178,712.437 |
96 |
143,407.841 |
36 |
Kapitola |
Titul |
Paragraf |
Státní příjmy |
Platba |
Rozpočet |
Náležitost |
Rozdíl mezi počtem a náležitostí: příznivý, nepříznivý |
Odůvodnění |
Nedoplatky (přeplatky) koncem roku 1919 |
|||||
K |
h |
K |
h |
K |
h |
K |
h |
K |
h |
|||||
14 |
2 |
1 |
pol. 10. Daň z vyššího služného: |
|||||||||||
řádné |
4,793.789 |
42 |
2,240.000 |
- |
5,633.922 |
77 |
3,393.922 |
77 |
Zvýšení příjmů soukromých úředníků jmenovitě velkých závodů a netušený přírůstek nových poplatníků. |
1,150.908 |
31 |
|||
pol. 11. Dávka z tantiém: |
||||||||||||||
řádné |
1,595.777 |
04 |
1,005.000 |
- |
1,38.5.312 |
41 |
380.312 |
41 |
Odůvodněno zvýšením tandem členů dozorčích a správních rad v důsledku značných válečných zisků. |
60.168 |
77 |
|||
mimořádné |
1,149.242 |
09 |
1,005.000 |
- |
1,152.256 |
45 |
147.256 |
45 |
Jako u daně pozemkové "Mimořádné příjmy". |
- |
- |
|||
pol. 11. (dohromady) |
2,745.019 |
19 |
2,010.000 |
- |
2,537,568 |
86 |
527.568 |
86 |
60.168 |
77 |
||||
pol. 11 a. Daň ze zbraní a lovu: |
||||||||||||||
řádné |
191.948 |
- |
1.000 |
- |
198.536 |
50 |
197.536 |
50 |
Při preliminování nebylo předvídáno, že bude uděleno povolení k nošení zbraní a konání lovů v tak hojné míře. |
21.752 |
85 |
|||
pol. 5. - 11 a. (úhrn) |
388,684.391 |
47 |
263,347.480 |
- |
550,427.087 |
79 |
287,079.607 |
79 |
230,543.279 |
99 |
||||
mimořádné |
- |
|||||||||||||
pol 12. Válečná daň |
198,799.323 |
91 |
217,320.000 |
- |
259.455 |
92 |
42,525.805, |
92 |
Přivoděno hlavně realisováním předpisů této daně za léta předcházející, kdy válečné zisky byly mnohem vyšší. |
263,300.219 |
68 |
|||
pol. 12 a. Daň majetková |
124.790 |
13 |
66.000 |
- |
124.790 |
13 |
58.790 |
13 |
Pro nedostatek správného podkladu pro výnos této daně byla rozpočtová částka nízko preliminována. |
- |
- |
|||
pol. 1. - 12 a. (úhrn) |
754,380.877 |
05 |
586,952.508 |
- |
990,640.329 |
23 |
403,687.821 |
23 |
570,596.911 |
16 |
||||
řádné: |
||||||||||||||
pol. 13. Báňská daň |
- |
- |
360.000 |
- |
- |
- |
360.000 |
- |
Výsledek jest nepříznivý jen číselně, ježto náležitost této daně obsažena jest v sumárně účtovaných a knihovaných daních na Slovensku. |
- |
- |
|||
pol. 14. Úroky z prodlení, exekuční poplatky a tresty |
5,419.438 |
72 |
2,548.000 |
- |
7,703.785 |
79 |
5,155.785 |
79 |
Vysvětluje se příznivější platbou (dobrovolnou i vynucenou) na značné staré nedoplatky, než byla očekávána. Na příznivém výsledku mají značný podíl též pokuty, které byly ve větším rozsahu při zjišťování válečných zisků za účelem vyměření daně válečné uloženy. |
6,673.860 |
97 |
|||
pol. 14 a. Náhrada exekučních výloh |
107.987 |
19 |
- |
- |
124.610 |
03 |
124.610 |
03 |
Nepreliminováno, ježto nebylo očekáváno, že k soudním exekučním útratám a tudíž i náhradě jich dojde. |
211.578 |
43 |
|||
§ 1. (úhrn) |
759,908.282 |
96 |
589,860.508 |
- |
998,468.725 |
05 |
408,608.217 |
05 |
577,482.350 |
56 |
||||
2 |
Cla: |
|||||||||||||
řádné: |
||||||||||||||
pol. 1. Dovozní a vývozní cla |
159,145.373 |
01 |
53,067.070 |
- |
159,145.373 |
10 |
106,078.303 |
01 |
Příslušné příjmy preliminovány byly dle průměrného výsledku let předešlých, a po zřízení samostatného celního území československého (zák. ze dne 20. února 1919, č. 97 Sb. z. a n.) podléhal celnímu řízení i dovoz ze zemí bývalého Rakouska, dříve dávek těchto prostý. |
- |
- |
|||
pol. 2. Vedlejší poplatky |
134.188 |
66 |
67.600 |
- |
159,145.373 |
66 |
66.588 |
66 |
- |
- |
||||
pol. 3. Zajištění cla |
2,272.236 |
35 |
562.126 |
- |
2,272.236 |
65 |
1,710.110 |
65 |
K příznivému výsledku přispěla dále ve značné míře i ta skutečnost, že dovoz všech hospodářských a průmyslových potřeb byl v důsledcích války větší, a že celní sazby a přirážky byly zvýšeny (nař. ze dne 28. ledna 1919, č. 44 Sb. z. a n., a ze dne 12. května 1919, č. 379 Sb. z. a n.). |
- |
- |
|||
§ 2. (úhrn) |
161,551.798 |
32 |
53,696.796 |
- |
161,551.798 |
32 |
107,855.002 |
32 |
- |
- |
Kapitola |
Titul |
Paragraf |
Státní příjmy |
Platba |
Rozpočet |
Náležitost |
Rozdíl mezi počtem a náležitostí: příznivý, nepříznivý |
Odůvodnění |
Nedoplatky (přeplatky) koncem roku 1919 |
|||||
K |
h |
K |
h |
K |
h |
K |
h |
K |
h |
|||||
14 |
2 |
3 |
Daně spotřební: |
|||||||||||
řádné: |
||||||||||||||
pol. 1. Daň z kořalky: |
||||||||||||||
1. Dávka z kořalky |
168,613.626 |
27 |
33,766.600 |
- |
171,831.563 |
61 |
138,064.963 |
61 |
Větší spotřeba kořalky byla umožněna postupným uvolňováním válečného hospodaření a v důsledku toho nastalou větší výrobou tohoto nápoje. |
3,222.621 |
34 |
|||
2. Dávka z droždí |
144.755 |
02 |
194.700 |
- |
144.755 |
02 |
49.944 |
98 |
- |
- |
||||
3. Dávka denaturační |
307.425 |
57 |
349.000 |
- |
307.475 |
57 |
41.524 |
43 |
- |
- |
||||
pol. 1. (úhrn) |
169,065.856 |
86 |
34,310.300 |
- |
172,283.794 |
20 |
137,973.494 |
20 |
3,222.621 |
34 |
||||
pol. 2. Daň z piva |
24,596 789 |
83 |
19,505.000 |
- |
24,608.341 |
69 |
5,103.341 |
69 |
Jako u dávky z kořalky. |
11.551 |
86 |
|||
pol. 3. Daň z cukru |
180,614.320 |
41 |
259,000.000 |
- |
188,193.575 |
79 |
70,806.424 |
69 |
Ze zásilek cukru z cukrovarů a skladišť cukerních v tomto roce vypravených předepsaný obnos 102,077.751 K 96 h byl teprve v létech následujících československou cukerní komisí odveden, resp. etátně súčtován. Vzala-li by se tato částka již v tomto roce v úvahu, došlo by se k výsledku rozpočtovou částku o 31,271.327 K 75 h převyšujícím, kterýž způsoben byl hlavně tím, že k různým účelům průmyslovým, zejména též k výrobě piva povolován byl jen cukr zdaněný a že tato daň odváděna byla z rozkazu ministerstva financí cukerní komisi i z cukru vývozního, ač oba tyto druhy cukru zákonně této dávce nepodléhaly. |
7,579.255 |
38 |
|||
pol. 4. Daň z minerálních olejů |
6,096.498 |
09 |
5,000.000 |
- |
6,327.603 |
01 |
1,327.603 |
01 |
Pro účele vojenské byly dováženy z celní ciziny ve větší míře zdanitelné hotové minerální výrobky (benzin, petrolej). |
231.104 |
92 |
|||
pol. 5. Daň ze zapalovadel |
22,346.376 |
15 |
10,000.000 |
- |
22,346.376 |
15 |
12,346.376 |
15 |
Značně příznivý výsledek přivoděn byl jednak zvýšením konsumu v tuzemsku, především však tím, že zde byl súčtován i státní podíl (1 K 45 h za 100 krabiček sirek) na prodejovém zisku, ujednaný s dotyčnými továrníky u příležitosti zvýšení maximálních cen zápalek (nař. býv. min. obchodu a fin. ze dne 20. srpna 1918, čís. 309 ř. z.). Na tuto okolnost nebylo při sdělávání rozpočtu pamatováno. |
- |
- |
|||
pol. 6. Daň ze šumivých vín |
166.487 |
20 |
100.000 |
- |
166.487 |
20 |
66.487 |
20 |
Jako u dávky z kořalky. |
- |
- |
|||
pol. 7. Daň z vína (na venkově) |
3,877.885 |
06 |
11,673.300 |
- |
4,721.279 |
33 |
6,952.020 |
67 |
Výnos z těchto daní zůstal na Slovensku daleko za obnosy preliminovanými, pro jichž stanovení nebylo při sestavování rozpočtu po ruce spolehlivých podkladů. |
894.349 |
24 |
|||
pol. 8. Daň, výrobní, z vína na Slovensku |
580.554 |
76 |
16,000.000 |
- |
580.554 |
76 |
15,419.445 |
24 |
- |
- |
||||
pol. 9. Daň z masa (na venkově) |
3,134.414 |
35 |
5,914.000 |
- |
3,586.047 |
69 |
2,327.952 |
31 |
520.201 |
30 |
||||
pol. 10. Daň potravní v uzavřených městech |
193.124 |
65 |
230.000 |
- |
326.124 |
65 |
96.124 |
65 |
Jako u dávky z kořalky a dále přílivem obyvatelstva do hlavních měst Prahy a Brna. |
119.700 |
24 |
|||
pol. 11. Různé příjmy |
345.252 |
61 |
74.500 |
- |
365.305 |
95 |
290.805 |
95 |
Větší příjem jest nahodilý a vznikl hlavně nepředvídanou výší úroků z prodlení při nesprávném placení daní spotřebních. |
22.386 |
24 |
|||
pol. 12. Výčepní poplatek z nápojů |
498.289 |
93 |
- |
- |
699.166 |
28 |
699.166 |
28 |
Tato dávka vybírá se pouze na Slovensku a Podkarpatské Rusi v základě uherského zákona čl. XXV. z roku 1899. |
200.876 |
35 |
|||
pol. 13. Nevyúčtováno dle druhu |
152.603 |
10 |
- |
- |
152.603 |
10 |
152.603 |
10 |
Příjmy ohledně nichž chybí příslušné deníky a jež nemohou býti z tohoto důvodu rozčleněny na jednotlivé rozpočtové položky tohoto odvětví. |
- |
- |
|||
§ 3. (úhrn) |
411,668.453 |
- |
361,807.100 |
- |
424,357.259 |
80 |
62,550.159 |
80 |
12,802.046 |
63 |
Kapitola |
Titul |
Paragraf |
Státní příjmy |
Platba |
Rozpočet |
Náležitost |
Rozdíl mezi počtem a náležitostí: příznivý, nepříznivý |
Odůvodnění |
Nedoplatky (přeplatky) koncem roku 1919 |
|||||
K |
h |
K |
h |
K |
h |
K |
h |
K |
h |
|||||
14 |
2 |
4 |
Poplatky: |
|||||||||||
řádné: |
||||||||||||||
pol. 1. Kolky |
42,204.718 |
80 |
34,851.550 |
- |
42,240.788 |
18 |
7,389.238 |
18 |
Značný rozmach hospodářského života po válce, čilejší doprava železniční a veliké dodávky pro státní správu, která se teprve zařizovala, způsobily nepředvídané větší příjmy na všech položkách tohoto odvětví, obzvláště pak u všeobecných kolků a železničních nákladních listů přesto, že v důsledku nařízení ministerstva financí ze dne 22. prosince 1918, č. 86 Sb. z. a n., zaplaceny byly poplatky z podání, příloh atd. značnou částkou hotově. Rozpočtového obnosu dosaženo nebylo pouze na Slovensku, pro které příslušné obnosy stanoveny byly bez jakéhokoliv účetního podkladu, a ve Slezsku pro nevyjasněné poměry ve východních okresech Těšínska. |
31.040 |
58 |
|||
pol. 2. Právní poplatky |
137,360.727 |
54 |
88,943.640 |
- |
164,345.058 |
25 |
75,401.418 |
25 |
Zvýšený hospodářský a obchodní ruch po převratu nastalý a s tím spojené hojné uzavírání poplatných právních jednání, zejména o převodech majetkových mezi živými, a zakládání nových a rozšiřování stávajících akciových společností i společností s ručením obmezeným, dále velký vzestup cen všech movitostí i nemovitostí, čímž základ pro vyměřování poplatků všech druhů se značně zvýšil a konečně hotové zaplacení valné části poplatků, které se obyčejně zapravují kolkovými známkami a to v důsledku svrchu zmíněného nařízení ministerstva financí ze dne 22. prosince 1918, č. 86 Sb. z. a n. |
48,398.291 |
17 |
|||
pol. 3. Taxy |
1,584.847 |
17 |
1,864.100 |
- |
3,606.709 |
80 |
1,742.609 |
80 |
Hlavně služební taxy preliminované pro všechny resorty státní správy společně v kap. 14 dosáhly nepředvídané výše, zejména pojmutím služného kancelářských oficiantů do základu pro vypočtení obnosu služebních tax v důsledku zařazení oficiantů do hodnostních a platových tříd úřednických dle zák. ze dne 19. února 1919, č. 89 Sb z. a n. Poněvadž dle ministerského nařízení ze dne 11. září 1918, č. 333 ř. z., a vlád. nař. ze dne 23. června 1919, č. 348 Sb. z. a n., nesl v r. 1919 srážky z požitků státních zaměstnanců stát a srážky ty, mezi něž i služební taxy patří, jsou preliminovány jako výd. v kap. 24., tit. 5. (státní zaměstnanci), § 1., má odchylka od rozpočtu význam pouze účetní. |
22.282 |
63 |
|||
pol. 4. Dopravní daně železniční: |
||||||||||||||
1. Daň z jízdních lístků |
58,303.492 |
96 |
11,920.360 |
- |
58,303.492 |
96 |
91,421.659 |
81 |
Především značné zvýšení všech druhů dopravních sazeb (od července 1919), dále čilejší oprava a doplnění vozového parku umožněné provozem železničním v důsledku poválečného vzrůstu (života hospodářského i ruchu obchodního a průmyslového. |
- |
- |
|||
2. Daň z nákladů |
2,564.320 |
81 |
19,865.900 |
- |
111,287.559 |
81 |
2,109.720 |
38 |
- |
- |
||||
3. Daň ze zavazadel |
2,564.320 |
38 |
454.800 |
- |
2,564.320 |
38 |
2,109.720 |
38 |
- |
- |
||||
4. Dopravní daně železniční na Slovensku |
25,372.228 |
83 |
4,700.000 |
- |
25,372.228 |
83 |
20,672.228 |
83 |
- |
- |
||||
pol. 4. (úhrn) |
197,527.601 |
98 |
36,940.860 |
- |
197,527.601 |
98 |
160,586.741 |
98 |
- |
- |
||||
§ 4. (úhrn) |
380,677.895 |
49 |
162,600.150 |
- |
407,720.158 |
21 |
245,120.008 |
21 |
48,451.614 |
38 |
||||
Titul 2. (úhrn) |
1.713,806.429 |
27 |
1.167.964.554 |
- |
11.992,097.941 |
38 |
824,133.387 |
38 |
638,736.011 |
57 |