Kapitola |
Titul |
Paragraf |
Státní výdaje |
Platba |
Rozpočet |
Náležitost |
Rozdíl mezi počtem a náležitostí: příznivý, nepříznivý |
Odůvodnění |
Nedoplatky (přeplatky) koncem roku 1919 |
|||||
K |
h |
K |
h |
K |
h |
K |
h |
K |
h |
|||||
14 |
6 |
8 |
Okupační náklad na Slovensko: |
|||||||||||
mimořádné |
97,116.247 |
110,000.000 |
- |
99,937.877 |
85 |
10,062.122 |
15 |
Náklady spojené se zabráním území slovenského úřady československé republiky nedosáhly výše v rozpočtu pro nedostatek jakéhokoliv přesnějšího podkladu stanovené pouze odhadem. |
2,821.630 |
49 |
||||
Titul 6. (úhrn) |
215,281.665 |
63 |
288,208.145 |
- |
220,582.394 |
84 |
67,625.750 |
16 |
5,321.323 |
82 |
||||
Kapitola 14. (úhrn) |
454,234.445 |
66 |
518,363.194 |
- |
463,002.004 |
77 |
55,361.189 |
23 |
9,817.450 |
33 |
||||
15 |
Ministerstvo obchodu: |
|||||||||||||
1 |
1 |
Všeobecná správa: |
||||||||||||
řádné |
1,144.100 |
- |
1,532.980 |
- |
1,166.422 |
- |
366.557 |
82 |
Systemisovaný stav zaměstnanců nebyl ještě plně obsazen a následkem postupně se vyvinující agendy mohlo býti použito jen částečně úvěrů pro různé účely (nájemné, tiskopisy). Docílená úspora mohla býti větší, kdyby pro zdražení všech potřeb kancelářských nebylo došlo k překročení zejména u položky "Úřední paušál" a u nákladu na služební oděv pro neobyčejné zdražení látek a konfekčních prací. |
22.322 |
- |
|||
mimořádné |
113.885 |
- |
240.130 |
- |
113.885 |
- |
126.245 |
- |
Následkem postupného vybudování agendy ministerstva nebylo z technických důvodů možno provésti veškerá zařízení již v roce 1919 a nebylo potřebí vypláceti mimořádné mzdy a odměny. |
- |
- |
|||
§ 1. (dohromady) |
1,257.985 |
18 |
1,773.110 |
- |
1,280.307 |
18 |
492.802 |
82 |
22.322 |
- |
||||
řádné: |
||||||||||||||
2 |
Odborné rady |
- |
- |
20.600 |
- |
- |
- |
20.600 |
- |
Nařízením vlády ze dne 23. září 1919, čís. 525 Sb. z. a n., zřízená "Celní rada", jakož i nařízením vlády ze dne 5. listopadu 1919, čís. 632 Sb. z. a n., zřízený "Poradní sbor pro otázky hospodářské" ustavily se teprve v roce 1920, poněvadž určení a jmenování členů těchto poradních sborů vyžadovalo delší doby. Ku zřízení "Živnostenské rady" v roce 1919 nedošlo. |
- |
- |
||
3 |
Obchodní zpravodajství |
54.093 |
49 |
1,000.000 |
- |
56.823 |
49 |
943.176 |
51 |
Z technických důvodů nebylo možno vybudovati obchodní zpravodajství již v roce 1919 tak, jak bylo zamýšleno a jak toho vyžadovaly zejména poměry v zahraničním obchodě. |
2.730 |
- |
||
4 |
Zvelebování průmyslu |
435.005 |
22 |
4,063.333 |
- |
451.005 |
22 |
3,612.327 |
78 |
K §§ 4 - 13. "Zvelebování průmyslů" až "zvelebování cizineckého a lázeňského ruchu". Ministerstvu nebylo předloženo více žádostí o příspěvky, podpory, subvence a pod., agendy ministerstva jen postupně se vyvíjely a nebylo provedeno zamýšlené postátnění ústavu pro zvelebování živností v Praze a zemského ústavu pro zvelebování živností v Brně. Výdaje cizineckého úřadu, jenž byl usnesením ministerské rady ze dne 21. července 1919, čís. 12532/19 překázán do kompetence ministerstva obchodu, jsou vykázány u kap. 9., tit. 2., kde byly na rok 1919 preliminovány. |
16.000 |
- |
||
5 |
Zvelebování vývozu |
1,055.192 |
75 |
1,517.500 |
- |
1,099.122 |
75 |
418.377 |
25 |
43.930 |
- |
|||
6 |
Náhrady, příspěvky a subvence |
5,080 |
- |
12.000 |
- |
5.99.122 |
- |
6.920 |
- |
- |
- |
|||
7 |
Ochrana vystěhovalců |
- |
- |
16.667 |
- |
- |
- |
16.667 |
- |
- |
- |
|||
8 |
Státní služba pro zvelebování živností |
150.536 |
65 |
280.000 |
- |
155.736 |
65 |
124.263 |
35 |
5.200 |
- |
Kapitola |
Titul |
Paragraf |
Státní výdaje |
Platba |
Rozpočet |
Náležitost |
Rozdíl mezi počtem a náležitostí: příznivý, nepříznivý |
Odůvodnění |
Nedoplatky (přeplatky) koncem roku 1919 |
|||||
K |
h |
K |
h |
K |
h |
K |
h |
K |
h |
|||||
15 |
1 |
9 |
Opatření pracovních pomůcek, poskytování zápůjček a subvencí |
47.705 |
25 |
153.000 |
- |
47.705 |
25 |
105.294 |
75 |
- |
- |
|
10 |
Subvencování ústavů pro zvelebovaní živností |
158.000 |
- |
180.000 |
- |
158.000 |
- |
22.000 |
- |
- |
- |
|||
11 |
Podpora úvěrně hospodářských organisací: |
|||||||||||||
řádné |
153.871 |
85 |
160.000 |
- |
153.871 |
85 |
6.128 |
15 |
- |
- |
||||
mimořádné |
160.000 |
- |
160.000 |
- |
160.000 |
- |
- |
- |
- |
- |
||||
§ 11. (dohromady) |
313.871 |
85 |
320.000 |
- |
313.871 |
85 |
6.128 |
15 |
- |
- |
||||
12 |
Ostatní opatření ku podpoře živností: |
|||||||||||||
řádné |
14.161 |
33 |
30.000 |
- |
14.161 |
33 |
15.838 |
67 |
- |
- |
||||
Podpora organisačních snah družstev: |
||||||||||||||
mimořádné |
- |
- |
15.000 |
- |
- |
- |
15.000 |
- |
- |
- |
||||
§ 12. (dohromady) |
14.161 |
33 |
45.000 |
- |
14.161 |
33 |
30.838 |
67 |
- |
- |
||||
13 |
Zvelebováni cizineckého a lázeňského ruchu: |
|||||||||||||
řádné |
201.378 |
90 |
350.000 |
- |
201.378 |
90 |
148.621 |
10 |
- |
- |
||||
14 |
Dopravní úřad československý na Dunaji: |
|||||||||||||
řádné |
- |
- |
770.000 |
- |
6.504 |
- |
763.496 |
- |
Dopravnímu úřadu na Dunaji nedostalo se v roce 199 zákonné sankce, nebylo tudíž třeba použíti úvěrů, z nichž měla býti k dopravním účelům, v dodatku k rozpočtu naznačeným, poskytnuta záloha (viz příslušnou položku příjmovou). |
6.504 |
- |
|||
mimořádné |
- |
- |
41,290.000 |
- |
- |
- |
41,290.000 |
- |
- |
- |
||||
§ 14. (dohromady) |
- |
- |
42,060.000 |
- |
6.504 |
- |
42,053.496 |
- |
6.504 |
- |
||||
Titul 1. (úhrn) |
3,693.010 |
62 |
51, 791.210 |
- |
3,789.696 |
62 |
48,001.513 |
38 |
96.686 |
- |
||||
2 |
Patentní obor: |
|||||||||||||
1 |
Patentní úřad: |
|||||||||||||
řádné |
223,962 |
35 |
388.046 |
- |
23.962 |
55 |
149.1036 |
45 |
Nehledě k tomu, že výměra úvěru pro tento nově zřízený úřad neměla pevného podkladu, dlužno hledati příčinu úspory hlavně v tom, že byla systemisovaná místa jen postupně obsazována dle vzrůstající agendy a že úřední místnosti také jen postupně byly najímány, jakož v tom, že patentové tiskoviny nebyly z počátku vydávány. Úspora mohla býti větší, kdyby nebylo došlo k překročení u položek "Cestovné a diety" následkem výplaty mimořádného odškodného a stěhovacích výloh odjinud převzatým zaměstnancům, pak u položky "Úřední paušál" následkem zvýšených výdajů na tiskopisy, posléze u položky "Vydání pro knihovnu", které bylo rovněž stanoveno v míře nedostatečné. |
14.980 |
20 |
Kapitola |
Titul |
Paragraf |
Státní výdaje |
Platba |
Rozpočet |
Náležitost |
Rozdíl mezi počtem a náležitostí: příznivý, nepříznivý |
Odůvodnění |
Nedoplatky (přeplatky) koncem roku 1919 |
|||||
K |
h |
K |
h |
K |
h |
K |
h |
K |
h |
|||||
15 |
2 |
1 |
mimořádné |
1.3.340 |
- |
- |
- |
13.340 |
- |
13.340 |
- |
Opatřeny byly psací stroje, na který výdaj nebylo v rozpočtu pamatováno. Úhrada v úsporách u výdajů řádných. |
- |
- |
§ 1. (dohromady) |
237.302 |
15 |
388.046 |
- |
252.282 |
55 |
175.763 |
45 |
14.980 |
20 |
||||
2 |
Patentní soudní dvůr: |
|||||||||||||
řádné |
- |
- |
6.000 |
- |
- |
- |
6.000 |
- |
Zákonem ze dne 27. května 1919, čís. 305 Sb. z. a n., zřízený patentní soud v roce 1919 nezasedal, ježto nebyl ustanoven. |
- |
- |
|||
Titul 2. (úhrn) |
237.302 |
35 |
394.046 |
- |
22.282 |
55 |
141.763 |
45 |
14.980 |
20 |
||||
Kapitola 15. (úhrn) |
3,930.312 |
97 |
52,185.256 |
- |
4,041.979 |
17 |
48,143.276 |
83 |
111.666 |
20 |
||||
16 |
Ministerstvo pošt a telegrafů: |
|||||||||||||
1 |
Centrála: |
|||||||||||||
řádné |
2,145.187 |
55 |
1,731.800 |
- |
2,155.316 |
79 |
423.516 |
79 |
Větší potřeba na "denní platy a mzdy" náhradních pomocných sil, s čímž souvisí i vzestup příspěvků nemocenských, zejména však vzrůst nákladů na nutné cesty zahraniční v záležitostech provozu, jakož i nákupu materiálu telegrafního a telefonního, pak opatření služebného oděvu zřízencům, přiděleným z řad legionářů a konečně značný vzestup veškerých potřeb kancelářských. Překročení bylo by větší, kdyby nebylo úspor, docílených na osobních požitcích nejen přiděleného, nýbrž i stálého personálu, jehož systemisovaná místa nebyla plně obsazena, dále na nájemném následkem koupě vlastní budovy (klášter Sacre Coeur) a konečně tím, že nákladů za tisk a na odměny prodejní z tiskovin nebylo ve správním období vůbec a na knihovnu jen částečně použito. |
10.129 |
24 |
|||
mimořádné |
947.821 |
31 |
800.000 |
- |
947.821 |
31 |
147.821 |
31 |
Větší potřeba vyvolána byla stálým stoupáním cen opatřovaného zařízení. |
- |
- |
|||
Kursovní ztráta: |
||||||||||||||
mimořádné |
273 |
99 |
- |
- |
273 |
99 |
273 |
99 |
- |
- |
||||
Titul 1. (dohromady) |
3,093.282 |
85 |
2,531.800 |
- |
3,103.412 |
09 |
571.612 |
09 |
10.129 |
24 |
||||
2 |
Poštovní provoz: |
|||||||||||||
1 |
Vydání provozovací: |
|||||||||||||
pol. 1. Osobní vydání: |
||||||||||||||
řádné |
63,483.747 |
88 |
70,654.300 |
- |
63,480.063 |
97 |
7,174.236 |
03 |
Vyšší potřeba, která převzetím úředníků poštovného ústavu (poštmistrů, poštovních oficiantů, expedientů se zkouškou oficiantskou a telegrafních adjunktů) do stavu státních úředníků skupiny D (zákon ze dne 10. dubna 1919, čís. 203 Sb. z. a n.) a převzetím venkovských poštovních sluhů u pošt. úřadů třídních do stavu sluhů výpomocných a sluhů po rozumu čl. II. zákona ze dne 25. září 1908 čís. 204 ř. z. (zákon ze dne 11. července 1919, čís. 390 Sb. z. a n.) povstala, nedosáhla v důsledku neobsazení všech preliminovaných míst očekávané výše. Úspora byla částečně zmenšena tím, že vzrostly značně náklady na výkonné příspěvky zvýšené (nařízeném ministerstva pošt a telegrafů čís. 14.490-II-19 ze dne 23. května 1919) a na nemocenské (výnos ministerstva pošt a talegrafů ze dne 21. dubna 1919, čís. 12.410/II-19). |
228.827 |
08 |
Kapitola |
Titul |
Paragraf |
Státní výdaje |
Platba |
Rozpočet |
Náležitost |
Rozdíl mezi počtem a náležitostí: příznivý, nepříznivý |
Odůvodnění |
Nedoplatky (přeplatky) koncem roku 1919 |
|||||
K |
h |
K |
h |
K |
h |
K |
h |
K |
h |
|||||
16 |
2 |
1 |
pol. 2. Věcná vydání: |
|||||||||||
řádné |
75,424.886 |
- |
60,877.200 |
- |
75,702.711 |
36 |
14,825.511 |
36 |
Hlavně veliký počet náhrad vyplacených za ztracené a poškozené poštovní zásilky a zvýšení nákladu na zavedení jednotného stejnokroje pro poštovní zřízence a na dodatečnou výplatu příspěvků na stejnokroje, povolených náhradou za újmu utrpěnou omezením nároků na služební oděv v období 1915-1918. Rovněž výdaje na cestovné, nocovné a hodinné značně stouply jednak jich zvýšením (diety, nocovné), jednak stoupnutím počtu vymístění v náhradu za personál vyslaný na Těšínsko, Slovensko a Podkarpatskou Rus, a konečně větším počtem pracovních hodin přes čas v důsledku zavedení osmihodinné pracovní doby (zákon ze dne 19. prosince 1918, čís. 91 Sb. z. a n.) a nedostatku zaměstnanectva. Stoupnutím cen vzrostly značně výdaje na kancelářské potřeby a na pořízení a udržování přístrojů a příslušenství pro účely telegrafní, telefonní a pro potrubní pošty. Naproti tomu vykazuje udržování zařízení telegrafního, telefonního a potrubní pošty, jakož i pořízení a udržování inventáře pro účely pošty značné úspory vzniklé tím, že pro nedostatek hmot nebylo možno provésti ani stavební plán, ani zamýšlenou úpravu poštovních vozů, schránek: úředních razítek. Úspory bylo též docíleno u poplatků za "další dopravu" a sice tím, že poklesl počet spěšných zásilek a telegramů do míst mimo doručovací okres. |
753.861 |
05 |
|||
mimořádné |
26.793 |
22 |
2,019.300 |
- |
27.465 |
- |
1,991.834 |
78 |
Na Slovensku nebylo možno ve správním období provésti zjištění ztrát, stát zatěžujících (pokladní schodky, ztracené peněžní odvody a příděly). |
850 |
- |
|||
pol. 2. (dohromady) |
75,451.679 |
23 |
62,896.500 |
- |
75,730.176 |
56 |
12,833.676 |
58 |
754.711 |
05 |
||||
§ 1. (úhrn) |
138,935.427 |
11 |
133,550.800 |
- |
139,210.240 |
55 |
5,659.440 |
55 |
983.538 |
13 |
||||
2 |
Zřizování: |
|||||||||||||
mimořádné: |
||||||||||||||
pol. 1. Poštovních budov na nádražích |
183.543 |
69 |
1,025.000 |
- |
183.473 |
31 |
841.526 |
69 |
Stavby a adaptace poštovních budov na nádraží byly jen z části dokončeny. |
129 |
62 |
|||
pol. 2. Telegrafů, telefonů a pneumatické pošty |
23,443.022 |
61 |
12,250.000 |
- |
23,490.1980 |
41 |
11,240.198 |
41 |
Značné zvýšení cen veškerého stavebního materiálu a dělnických mezd. Zvýšeného nákladu vyžadovala také z důvodů vojenských i politických nevyhnutelně nutná rekonstrukce telegrafních a telefonních vedení na Slovensku, zničených za bolševického vpádu. |
81.013 |
20 |
|||
pol. 3. Poštovních automobilů |
2,668.545 |
11 |
20,275.000 |
- |
26,343.230 |
03 |
4,330.441 |
69 |
Továrny nebyly s to, aby ve správním období dodaly všechny objednané automobily. |
1.013 |
20 |
|||
§ 2. (úhrn) |
26,295.111 |
41 |
20,275.000 |
- |
26,343.:230 |
03 |
6,068.230 |
03 |
82.152 |
35 |
||||
Kursovní ztráta: |
||||||||||||||
mimořádné |
5.230 |
69 |
- |
- |
5.230 |
69 |
5.230 |
69 |
Z vyúčtování znovu zahájeného poukázkového styku s cizinou resultuje kursovní ztráta, způsobená poklesem kursu čsl. koruny. |
- |
- |
|||
Titul 2. (úhrn) |
165,235.769 |
21 |
153,825.800 |
- |
165,558.701 |
27 |
11,732.901 |
21 |
1,065.690 |
48 |
Kapitola |
Titul |
Paragraf |
Státní výdaje |
Platba |
Rozpočet |
Náležitost |
Rozdíl mezi počtem a náležitostí: příznivý, nepříznivý |
Odůvodnění |
Nedoplatky (přeplatky) koncem roku 1919 |
|||||
K |
h |
K |
h |
K |
h |
K |
h |
K |
h |
|||||
16 |
3 |
Poštovní spořitelna: |
||||||||||||
řádné |
9,139.502 |
48 |
3,414.880 |
- |
9,135.364 |
55 |
5,720.484 |
55 |
Pro načekaný rozvoj ústavu nemohl býti dodržen systemisovaný stav personálu a bylo pracováno, zejména na počátku, s velikým počtem pomocných sil, čímž vzrostl též náklad na příspěvcích nemocenských, výdaj na hodinné a na odměny za práci přes čas. Stoupnutím cen materiálu a mezd stoupl výdaj na služební oděv, na kancelářské potřeby a na tiskoviny a inseráty. Výdaje na cestovné a diety vzrostly, poněvadž bylo vypláceti diety a náhradu za přestěhování značnému počtu úředníků, převzatých z Vídně. Také různá vydání jako: vydání oddělení aprovisačního a vydání správy hospodářství a zahradnictví přispěla k překročení úvěru. |
4.137 |
93 |
|||
mimořádné |
9,265.040 |
26 |
512.120 |
- |
11,003.237 |
67 |
10,491.117 |
67 |
Větší dotace reservního fondu při dosažení většího čistého zisku, úhrada ztráty z období od 1. listopadu do 31. prosince 1918 a kursovní ztráta na cenných papírech. |
1,738.197 |
41 |
|||
Titul 3. (dohromady) |
18,404.542 |
74 |
3,927.000 |
- |
20,138.602 |
22 |
16,211.602 |
22 |
1,734.059 |
48 |
||||
Kapitola 16. (úhrn) |
186,733.594 |
80 |
160,284.600 |
- |
188,800. 715 |
58 |
28,516.115 |
58 |
2,809.879 |
20 |
||||
17 |
Ministerstvo železnic: |
|||||||||||||
1 |
Ministerstvo železnic: |
|||||||||||||
řádné |
4,047.394 |
47 |
6,087.480 |
- |
4,050.394 |
47 |
2,037.085 |
53 |
Organisace ministerstva nebyla v roce 1919 ještě úplně provedena a v důsledku toho mnohá systemisovaná místa zůstala neobsazena. |
3.000 |
- |
|||
mimořádné |
136.696 |
08 |
115.000 |
- |
136.696 |
08 |
21.698 |
08 |
- |
- |
||||
Titul 1. (dohromady) |
4,184.090 |
55 |
6,202.480 |
- |
4,187.080 |
55 |
2,015.389 |
45 |
3.000 |
- |
||||
řádné: |
||||||||||||||
2 |
Zúrokování a umořování dluhů zatěžujících železniční rozpočet, pak dluhy z nájmu. |
13,972.386 |
17 |
18,719.540 |
- |
13,972.386 |
17 |
4,747.153 |
83 |
Valutové rozdíly při platbách. Zejména potřeba pro výkupní rentu Severní dráhy Ferdinandovy byla placena v rak. korunách. |
- |
- |
||
3 |
Pensijní, provisní a ostatní dobročinná zařízení |
15,414.052 |
82 |
30,179.500 |
- |
15,411.498 |
52 |
14,768.001 |
48 |
Příspěvky "k ostatním pensijním a provisním ústavům" a příspěvky odborové úrazové pojišťovně rak. železnic - institucím to vídeňským nebyly placeny - a to proto, že utvořen byl zvláštní "Pensijní fond čs. stát. drah" a že úrazové zaopatření zaměstnanců čs. stát. drah bylo převzato státní železniční správou. |
60 |
30 |
||
4 |
Provoz státních drah: |
|||||||||||||
Ústřední služba ředitelstev: |
||||||||||||||
pol. 1. Osobní výdaje |
21,040.003 |
79 |
27,625.820 |
- |
21,079.752 |
67 |
6,546.067 |
33 |
Mnohá systemisovaná místa nebyla obsazena, nebyly provedeny postupy a povýšení připadající na II. pololetí 1919, dále nedosáhly očekávané výše výplaty odbytného, pohřebného a odměn za práci přes čas a bylo na cestovném a dietách ušetřeno, jelikož služební cesty nemohly býti pro nedostatek sil v žádané míře vykonány. |
41.513 |
05 |
|||
pol. 2. Věcné výdaje |
2,664.231 |
29 |
1,339.400 |
- |
2,665.071 |
53 |
1,325.671 |
53 |
Stoupnutím cen všech potřeb, zvýšené výdaje na adaptování kanceláří, zdražení prací řemeslníků při opravách inventáře po dobu války zanedbaného a konečně zvýšení kancelářského výměrku. |
2.654 |
64 |
|||
§ 1. (úhrn) |
23,704.235 |
08 |
28,965.220 |
- |
23,744.824 |
20 |
5,325.339 |
80 |
44.167 |
69 |
Kapitola |
Titul |
Paragraf |
Státní výdaje |
Platba |
Rozpočet |
Náležitost |
Rozdíl mezi počtem a náležitostí: příznivý, nepříznivý |
Odůvodnění |
Nedoplatky (přeplatky) koncem roku 1919 |
|||||
K |
h |
K |
h |
K |
h |
K |
h |
K |
h |
|||||
17 |
4 |
2 |
Dozor na dráhu a udržování této: |
|||||||||||
pol. 1. Osobní výdaje |
38,311.923 |
72 |
57,123.860 |
- |
39,932.302 |
56 |
17,191.557 |
44 |
Neúplné obsazení systemisovaných míst. V dodatečném úvěru povoleném zákonem z 18. prosince 1919, čís. 670 Sb. z. a n., obsaženy jsou též mzdy dělnictva zaměstnaného při udržovacích pracích, jež z důvodů administrativně-technických byly účtovány jako věcné výdaje pod položkou následující. |
1,638.733 |
41 |
|||
pol. 2. Věcné výdaje |
62,084.0.38 |
50 |
39,245.600 |
- |
62,094.304 |
94 |
22,848.704 |
94 |
Neočekávané stoupnutí cen hmotin. (Ohledně mezd dělnictva srovnej odůvodnění při pol. 1.) |
28.989 |
38 |
|||
§ 2. (úhrn) |
100,395.962 |
22 |
96,369.460 |
- |
102,026.607 |
50 |
5,657.147 |
50 |
1,667.722 |
79 |
||||
3 |
Staniční a jízdní služba: |
|||||||||||||
pol. 1. Osobní výdaje |
208,900.203 |
58 |
233,819.320 |
- |
21.5,500.264 |
51 |
18,319.105 |
49 |
Úprava platů nemohla býti v roce 1919 provedena. Úspory při cestovném a dietách (jízdném). Zrušení prémie za posunování. |
6,6.447 |
34 |
|||
pol. 2. Věcné výdaje |
21,334.350 |
40 |
12,510.540 |
- |
21,339.758 |
94 |
8,829.218 |
94 |
Nepředvídané zdražení hmotin, řemeslných prací, zvýšený výdaj na tiskopisy a obnovu inventáře (hlavně nová razítka). |
642.908 |
67 |
|||
§ 3. (úhrn) |
230,234.553 |
98 |
246,329.910 |
- |
236,840.023 |
45 |
9,489.886 |
55 |
6,642.908 |
01 |
||||
4 |
Vozební služba: |
|||||||||||||
pol. 1. Osobní výdaje |
80,515.757 |
05 |
95,280.900 |
- |
82,561.882 |
61 |
12,719.017 |
39 |
Úprava mezd nebyla úplně provedena, značně nižší náklad na jízdné, služební oděvy nebyly dodány. |
2,127.979 |
28 |
|||
pol. 2. Věcné výdaje |
204,874.414 |
16 |
135,092.450 |
- |
204,874.924 |
54 |
69,782.474 |
54 |
Stoupnutí cen uhlí, zvýšená spotřeba jeho následkem špatné jakosti, zdražení tiskopisů, všech kancelářských potřeb, jakož i náhradního inventáře, maziv i elektrického osvětlení. |
1.278 |
- |
|||
§ 4. (úhrn) |
285,390.171 |
21 |
230,373.350 |
- |
287,436.807 |
15 |
57,063.457 |
72 |
2,129.278 |
28 |
||||
řádné: |
||||||||||||||
5 |
Dílenská služba a udržování vozidel: |
|||||||||||||
pol. 1. Osobní výdaje |
88,187.768 |
44 |
71,201.300 |
- |
88,684.737 |
72 |
17,483.437 |
72 |
Zvýšení osobních nákladů v důsledku úpravy poměrů zaměstnanců stát. drah po smyslu ustanovení zákona ze 7. října 1919 čís. 541 Sb. z. a n., jakož i zvýšení stavu provisorního personálu v náhradu za personál předaný na Slovensko. |
519.238 |
29 |
|||
pol. 2. Věcné výdaje |
75,346.082 |
14 |
54,333.600 |
- |
75,344.131 |
06 |
21,010.531 |
06 |
Zdražení všech potřeb, hlavně zpracovaných hmotin a zvýšení nákladů za opravu a obnovu strojního zařízení dílen. |
16.029 |
40 |
|||
§ 5. (úhrn) |
163,533.850 |
58 |
125,534.900 |
- |
164,028.868 |
78 |
38,493.968 |
78 |
536.029 |
40 |
||||
6 |
Pomocné závody pro provoz: |
|||||||||||||
pol. 1. Osobní výdaje |
3,263.892 |
18 |
4,202.140 |
- |
3,320.407 |
19 |
881.732 |
81 |
Úspory následkem neobsazení normovaného stavu zaměstnanectva. |
56.689 |
01 |
|||
pol. 2. Věcné výdaje |
4,418.883 |
84 |
1,631.850 |
- |
4,418.922 |
38 |
2,787.072 |
33 |
Vysoké ceny spotřebních hmot, zejména materiálu k výrobě jízdenek a taktéž k výrobě plynu. |
55 |
- |
|||
§ 6. (úhrn) |
7,682.782 |
02 |
5,833.990 |
- |
7,739 329 |
52 |
1,905.339 |
52 |
56.744 |
01 |
Kapitola |
Titul |
Paragraf |
Státní výdaje |
Platba |
Rozpočet |
Náležitost |
Rozdíl mezi počtem a náležitostí: příznivý, nepříznivý |
Odůvodnění |
Nedoplatky (přeplatky) koncem roku 1919 |
|||||
K |
h |
K |
h |
K |
h |
K |
h |
K |
h |
|||||
Provoz státních drah na Slovensku: |
||||||||||||||
17 |
4 |
7 a |
řádné |
100,092.456 |
- |
93,518.000 |
- |
100,147.851 |
18 |
6,629.851 |
18 |
Pro naprostý nedostatek podkladů a mimořádné poměry nebylo možno správně stanoviti potřebný úvěr. |
55.395 |
15 |
mimořádné |
1,467.1014 |
71 |
1,100.000 |
- |
1,467.101 |
71 |
367.101 |
71 |
- |
- |
||||
§ 7 a. (dohromady) |
101,659.557 |
74 |
91,618000 |
- |
101,614.952 |
89 |
6,996.952 |
89 |
55.395 |
15 |
||||
řádné: |
||||||||||||||
7 b |
Ostatní výdaje provozovací |
8,680.101 |
15 |
8,427.000 |
- |
8,718.380 |
99 |
291.380 |
99 |
Stoupnutím cen hmotin a mezd vznikly také větší výdaje na službu v připojených stanicích. Též výdaje za škody požární, prémie za pojištění budov přestoupily očekávanou míru. Další větší výlohy vznikly tím, že stouply ceny tiskopisů. Větší výdaje na této položce podmínily také větší příjem u titulu 2., § 2. |
41.480 |
15 |
||
8 |
Daně a poplatky |
1,648.525 |
04 |
14,912.000 |
- |
1,646.782 |
73 |
13,265.217 |
27 |
Pro přesné stanovení potřeby scházely spolehlivé podklady, zejména pro tratě spravované dříve vídeňskými ředitelstvími státních drah. |
376 |
39 |
||
9 |
Paušální potřeba pro zahájení neb převzetí provozu na nových tratích |
- |
- |
- |
- |
- |
- |
- |
- |
- |
- |
|||
10 |
Mimořádné výdaje: |
|||||||||||||
mimořádné |
25,523.306 |
04 |
8,460.000 |
- |
25,523.306 |
91 |
17,063.306 |
91 |
Ztráta mincovní v důsledku velkých valutárních rozdílů při platbách (srovnej korelativní položku příjmovou kap. 17., tit. 2., § 4). |
983.692 |
87 |
|||
Titul 4. (úhrn) |
948,343.455 |
06 |
859,823.830 |
- |
959,319.884 |
12 |
99,496.054 |
12 |
11,183.692 |
74 |
||||
mimořádné: |
||||||||||||||
5 |
Garantované dráhy |
2,352.637 |
33 |
2,330.780 |
- |
2,352.637 |
33 |
21.857 |
33 |
- |
- |
|||
6 |
Mimořádné náklady na stavby a pořizování vozidel na veškeré síti: |
|||||||||||||
pol. 1. stavby |
41,847.830 |
08 |
53,000.000 |
- |
41,930.557 |
35 |
11,069.442 |
65 |
Následkem neustálených poměrů, najmě pak nedostatku hmotin (pražců, kolejiva a stavebních hmot) nemohly všechny stanovené stavby býti provedeny; mimo to musely též býti některé odsunuty, poněvadž bylo nutno dřívější návrhy přepracovati v důsledku změny politických a průmyslových poměrů a stanovení nových jízdních směrů. |
82.727 |
27 |
|||
pol. 2. pořizování vozidel |
288,172.551 |
78 |
248,800.000 |
- |
288,127.551 |
78 |
39,372.551 |
78 |
Katastrofální nedostatek vozidel nutil k opatření 90 lokomotiv, 102 tendrů, 488 osobních, služebních a poštovních a 8059 nákladních vozů. |
- |
- |
|||
Titul 6. (úhrn) |
330;020.381 |
86 |
301,800.000 |
- |
330,103.109 |
13 |
28,303.109 |
13 |
82.727 |
27 |
||||
Kapitola 17. (úhrn) |
1.314,087.003 |
79 |
1.219,056.130 |
- |
1.325,346.605 |
82 |
106,290.475 |
82 |
11,269,359 |
62 |
Kapitola |
Titul |
Paragraf |
Státní výdaje |
Platba |
Rozpočet |
Náležitost |
Rozdíl mezi počtem a náležitostí: příznivý, nepříznivý |
Odůvodnění |
Nedoplatky (přeplatky) koncem roku 1919 |
|||||
K |
h |
K |
h |
K |
h |
K |
h |
K |
h |
|||||
18 |
Ministerstvo zemědělství: |
|||||||||||||
1 |
Ústřední správa: |
|||||||||||||
řádné |
2,004.863 |
28 |
1,834.333 |
- |
2,036.541 |
86 |
202.208 |
86 |
Agenda poradního referátu na Slovensku v Bratislavě stejně jako expositury ministerstva pro Podkarpatskou Rus v Mukačevě rozvinula se větší měrou, než bylo předpokládáno, takže jak osobní, tak věcné potřeby vyžádaly si větších nákladů, které nemohly býti vyváženy ani značnými úsporami při úvěru ústředním. |
39,885 |
86 |
|||
mimořádné |
315.007 |
55 |
325.000 |
- |
315.152 |
55 |
9.847 |
45 |
145 |
- |
||||
Titul 1. (dohromady) |
2,319.870 |
83 |
2,159.333 |
- |
2,351.694 |
41 |
192.361 |
41 |
40.030 |
86 |
||||
2 |
Vyučování a pokusnictví: |
|||||||||||||
1 |
Ústavy státní: |
|||||||||||||
řádné |
1,206.908 |
29 |
1,164.395 |
- |
1,472.984 |
29 |
308.589 |
29 |
Nižší odborné hospodářské školy a odborné školy pro lesníky na Slovensku byly převzaty ve stavu zpustošeném. |
291.164 |
64 |
|||
2 |
Ústavy mimostátní: |
|||||||||||||
řádné |
425.163 |
43 |
702.700 |
- |
616.353 |
20 |
86.371 |
93 |
Zahájení činnosti pokračovacích škol zemědělských a výzkumných ústavů pro pěstování rostlin umožněno bylo teprve v pozdějších měsících roku 1919. |
191.164 |
20 |
|||
mimořádné |
85.969 |
43 |
170.000 |
- |
816.328 |
07 |
1.646 |
80 |
88.364 |
20 |
||||
§ 2. (dohromady) |
511.132 |
43 |
872.700 |
- |
784.681 |
22 |
88.418 |
73 |
279.528 |
84 |
||||
3 |
Prostředky pomocné: |
|||||||||||||
řádné |
455.799 |
50 |
504.900 |
- |
585.110 |
33 |
80.210 |
33 |
Výchovné a vzdělávací prostředky zemědělské na Slovensku vyžádaly si větší potřebu o 78.37239 Kč |
130.908 |
51 |
|||
mimořádné |
- |
- |
150.000 |
- |
124.000 |
- |
26.000 |
- |
124.000 |
- |
||||
§ 3. (dohromady) |
455.799 |
50 |
654.900 |
- |
709.110 |
33 |
54.210 |
33 |
254.908 |
51 |
||||
Titul 2. (úhrn) |
2,173.840 |
22 |
2,691.995 |
- |
2,966.775 |
89 |
274.780 |
89 |
800.513 |
35 |
||||
3 |
Zemědělství: |
|||||||||||||
1 |
Orgány zemědělské správy: |
|||||||||||||
řádné |
1,531.150 |
- |
1,431.337 |
- |
1,569.080 |
67 |
138.643 |
87 |
Zřízení zemědělského ústavu účetnicko-správo-vědného podle ustanovení vládního nařízení ze dne 15. července 1919, čís. 400 Sb. z. a n., a zvýšení osobních požitků, cestovného a stravného úředníkům na Podkarpatské Rusi pro tamní jejich exponované postavení. |
45.111 |
65 |
|||
2 |
Hospodářství polní a lesní: |
|||||||||||||
řádné |
2,814.976 |
78 |
5,499.500 |
- |
4,499.057 |
47 |
1,000.442 |
53 |
Úvěrů pro potřeby kolonisace, pro účely statistických šetření a publikací nebylo použito a projevila se mimo to značně menší potřeba pro účely zalesňování a jinaká opatření ku zvelebováni lesů a pro chov hovězího dobytka. |
1,766.230 |
65 |
Kapitola |
Titul |
Paragraf |
Státní výdaje |
Platba |
Rozpočet |
Náležitost |
Rozdíl mezi počtem a náležitostí: příznivý, nepříznivý |
Odůvodnění |
Nedoplatky (přeplatky) koncem roku 1919 |
|||||
K |
h |
K |
h |
K |
h |
K |
h |
K |
h |
|||||
18 |
3 |
2 |
mimořádné |
92.023 |
10 |
4,995.700 |
- |
269.634 |
45 |
4,726.065 |
55 |
Úkoly kolonisační akce přeneseny byly zákonnou úpravou z ministerstva zemědělství na Státní pozemkový úřad, čímž byla ušetřena celá k tomu účelu určená položka ve výši 4,500.000 K. Dále nebylo použito úvěrové částky určené pro zahradnictví a vinařství na Slovensku pro nedostatek odborného personálu, stižený dovoz potřebných kultur z ciziny a nemožnost získati vhodné pozemky. |
177.611 |
35 |
§ 2. (dohromady) |
2,906.999 |
86 |
10,495.200 |
- |
4,768.691 |
92 |
5,726.508 |
08 |
1,943.842 |
- |
||||
řádné: |
||||||||||||||
3 |
Odvodňování a zavodňování |
1,403.255 |
- |
4,210.000 |
- |
458.195 |
- |
2,561.217 |
54 |
Rozvoj melioračních a regulačních prací očekávaný po době poválečné se vzhledem na vysoké platy a mzdy a drahotu materiálu nedostavil v té míře, jak bylo předpokládáno. |
288.526 |
47 |
||
4 |
Agrární operace |
319.993 |
01 |
15,000.000 |
- |
15,000.000 |
- |
137.917 |
51 |
Zcelování a dělení pozemků nebylo pro vysoké mzdy v očekávané míře prováděno. |
2.559.562 |
70 |
||
5 |
Příspěvek k melioračnímu fondu |
15,000.000 |
- |
1,000.000 |
- |
976.424 |
70 |
- |
- |
- |
- |
|||
6 |
Fondy pro chov a zpeněžení dobytka |
816.862 |
- |
1,000.000 |
- |
976.424 |
70 |
23.575 |
30 |
159.562 |
70 |
|||
Titul 3. (úhrn) |
21,978.261 |
79 |
32,634.732 |
- |
24,324.157 |
44 |
8,310.574 |
56 |
2,439.543 |
14 |
||||
4 |
Chov koní: |
|||||||||||||
řádné |
11,006.915 |
60 |
6,018.600 |
- |
11,309.088 |
26 |
5,290.488 |
26 |
Zvyšování denních platů a mezd dělníků a opatrovníků koní zejména u státního hřebčína v Kladrubech, dále všeobecné zvýšení dopravného, zvýšení nákladů na udržování budov a sice jak materiálií tak pracovních sil, velké zvýšení cen píce a hlavně doplnění plemenného materiálu. |
302.230 |
10 |
|||
mimořádné |
1,100.000 |
- |
1,100.000 |
- |
1,100.000 |
- |
- |
- |
- |
- |
||||
Titul 4. (dohromady) |
12,106.915 |
60 |
7,118.600 |
- |
12,409:043 |
26 |
5,290.488 |
26 |
302.230 |
10 |
||||
5 |
Zvěrolékařství: |
|||||||||||||
řádné |
1,992.835 |
60 |
3,005.490 |
- |
2,082.405 |
13 |
923.084 |
87 |
Strážní služba na hranicích nebyla prováděna a prohlídka dobytka jen ve zmenšené míře. Ústav pro rozpoznání nákaz zvířecích a výrobu očkovacích látek atd. nebyl pro nedostatek personálu a místností v úplné činnosti. Naproti tomu vyžadovalo si většího nákladu tlumení epidemie slintavky a kulhavky. |
129.784 |
08 |
|||
mimořádné |
- |
- |
400.000 |
- |
- |
- |
400.000 |
- |
Vnitřní zařízení ústavu pro rozpoznání nákaz zvířecích a výrobu očkovacích látek nebylo provedeno. |
- |
- |
|||
Titul 5. (dohromady) |
1,992.835 |
60 |
3,405.490 |
- |
2,082.405 |
13 |
1,323.084 |
87 |
129.784 |
08 |
||||
6 |
Lesy a statky: |
|||||||||||||
1 |
Ředitelství lesů a statků |
- |
- |
- |
- |
- |
- |
- |
- |
- |
- |
Kapitola |
Titul |
Paragraf |
Státní výdaje |
Platba |
Rozpočet |
Náležitost |
Rozdíl mezi počtem a náležitostí: příznivý, nepříznivý |
Odůvodnění |
Nedoplatky (přeplatky) koncem roku 1919 |
|||||
K |
h |
K |
h |
K |
h |
K |
h |
K |
h |
|||||
18 |
6 |
2 |
Státní lesy a statky: |
|||||||||||
pol. 1. Správní výdaje: |
||||||||||||||
řádné |
29,750.676 |
34 |
11,167.405 |
- |
32,484.995 |
38 |
21,317.598 |
38 |
Pro správné posouzení výdajů státních lesů a statků na Slovensku a Podkarpatské Rusi nebylo zkušeností z dob dřívějších, ani jiného podkladu, ba nebyl znám ani rozsah jednotlivých ředitelství ani doba, kdy tato přejdou trvale v majetek čsl. státu. Větší výdaje spadají dále na vrub zvýšených mezd lesního a hospodářského dělnictva, zvýšení osobních požitků personálu v důsledcích zákona ze dne 7. října 1919, čís. 541 Sb. z. a n., a zvýšených výdajů spojených s výrobou a dopravou dřeva, opravou cest a hospodářských stavení. Toto překročení je vyváženo většími příjmy o 21,864.48473 K, než byly rozpočteny. |
3,548.829 |
04 |
|||
mimořádné |
1,575.331 |
12 |
751.600 |
- |
1,602.815 |
22 |
851.215 |
22 |
36.851 |
34 |
||||
pol. 1. (dohromady) |
31,326.007 |
46 |
11,919.005 |
- |
34,087.810 |
60 |
22,168.805 |
60 |
3,585.680 |
38 |
||||
pol. 2. Náklady na nová zařízení: |
||||||||||||||
mimořádné |
- |
- |
74.500 |
- |
- |
- |
74.500 |
- |
- |
- |
||||
Titul 6. (úhrn) |
31,325.007 |
46 |
11,993.505 |
- |
34,087.810 |
60 |
22,094.375 |
60 |
3,585.680 |
38 |
||||
Kapitola 18. (úhrn) |
71,897.731 |
50 |
60,003.655 |
- |
78,221.931 |
73 |
18,218.276 |
73 |
7,297.781 |
91 |
||||
19 |
Ministerstvo spravedlnosti: |
|||||||||||||
1 |
Ministerstvo spravedlnosti: |
|||||||||||||
řádné |
835.735 |
34 |
666.382 |
- |
839.275 |
62 |
172.893 |
62 |
Přibrání většího počtu pomocných sil, zvýšení nemocenských příspěvků, zdražení uhlí, papíru a jiných kancelářských potřeb placení diet úředníkům, kteří pro nedostatek bytů v Praze vedli dvojí domácnost a konečně povolení odměn ve vyšší míře zaměstnancům, od nichž ku zdolání návalu prací, spojených s vybudováním ministerstva, požadována býti musela mimořádná výkonnost. |
3.540 |
28 |
|||
mimořádné |
98.364 |
27 |
200.000 |
- |
101.354 |
35 |
98.645 |
65 |
Vnitřní zařízení ministerstva nemohlo býti dokončeno, poněvadž nábytek nebyl během r. 1919 dodán. |
2.990 |
08 |
|||
Titul 1. (dohromady) |
934 099 |
61 |
861.382 |
- |
940.629 |
97 |
74.247 |
97 |
6.530 |
36 |
||||
2 |
Nejvyšší soud: |
|||||||||||||
řádné |
518.718 |
80 |
732.839 |
- |
518.718 |
80 |
214.120 |
20 |
Úspory bylo dosaženo, ježto část systemisovaných míst nebyla obsazena a nebylo nutno věcné potřeby v původně zamýšleném množství zakoupiti. |
- |
- |
|||
mimořádné |
192.228 |
05 |
200.000 |
- |
192.228 |
05 |
7.771 |
95 |
- |
- |
||||
Titul 2. (dohromady) |
710.946 |
85 |
932.839 |
- |
710.946 |
85 |
221.892 |
15 |
- |
- |