Neprošlo jazykovou korekturou, neautorizováno!


(10.10 hodin)
(pokračuje Ivan Bartoš)

Já si myslím, že v zemi, která dlouhodobě trpí tím, že má největší zatížení zdanění práce, kdy se musíme složitě handrkovat o to, jestli se bude zvyšovat sleva na poplatníka, v momentě, kdy daní jsou zatížení i studenti, kteří mají brigády do určitých hodnot, je nehoráznost přicházet v takto napjaté situaci i se státním rozpočtem a se státním dluhem s návrhem, který vyčlení určitou skupinu skutečně superbohatých, kteří dělají ty operace se ziskem nad 40 milionů korun ročně. To nejsou běžní podnikatelé, to nejsou ani běžní startupisti, jak několikrát zaznělo z Ministerstva financí. To se skutečně týká desítek, možná stovek lidí ročně. A pokud si pamatujete, při odchodu do Senátu ze Sněmovny tento návrh již nebyl, tak potom to skrze vliv svých senátorů do toho návrhu vrátit...

Je to paradoxní. Je to poslední jednání Sněmovny. Místo abychom nakonec tedy udělali něco, co občané ocení, co jim pomůže v jejich ekonomické situaci, něco, kde oni budou cítit spravedlnost, nějaké možná i zadostiučinění za to období, kdy oni často nesli náklady energetické krize, Putinovy války na Ukrajině a další, tak si myslím, že to je velmi špatný a nechytrý vzkaz od vládní koalice tento návrh podporovat. Já si prostě myslím, že - a přeju každému, aby vydělal peníze, jsem rád, když dobře funguje tržní hospodářství, ale byl to právě ministr Stanjura, který říkal - systém má příliš mnoho výjimek, respektive nesystémových výjimek. Proto jsem přesvědčen, že by měl držet slovo a vládní koalice by samozřejmě neměla podporovat tento přílepek, který přichází ze Senátu.

Stručně tedy: Zrušení daně z kapitálových zisků nezvyšuje rovnost v České republice, ale naopak prohlubuje nerovnost mezi prací a kapitálem, zvýhodnilo by pár desítek superbohatých a oslabilo by rozpočet. Co to znamená? Je to oslabení, které nakonec budou muset doplatit všichni ostatní. Děkuji.

 

Místopředsedkyně PSP Olga Richterová: Děkuji. A já se táži, zda ta stažená přednostní práva platí, zda již není zájem vystoupit v této rozpravě? (Nikdo se nehlásí.)

Načtu omluvy. Pan poslanec Lubomír Brož se od 10.10 hodin omlouvá ze zdravotních důvodů a z členů vlády pan ministr Lukáš Vlček se do 12 hodin omlouvá ze zdravotních důvodů.

A jelikož už do této rozpravy nemám nikoho přihlášeného, tak tuto rozpravu končím a požádám o závěrečná slova. Vnímám zájem pana ministra a poté pana senátora. Prosím.

 

Místopředseda vlády a ministr práce a sociálních věcí ČR Marian Jurečka: Děkuju moc. Já bych chtěl jenom v závěru shrnout a poděkovat za celý průběh přípravy, včetně legislativního procesu, k celému tomu balíku změn, který přináší jednotné měsíční hlášení. Jednak oceňuji u toho klíčového zákona, že byla velká shoda napříč tady jak koalicí, tak opozicí. Já jsem se snažil, aby moji kolegové z Ministerstva práce a sociálních věcí komunikovali i v průběhu té přípravy s kluby i s experty ze zástupců opozičních stran, aby byla tady poměrně podrobná informovanost, jak se celý ten koncept připravuje, jaké to má klíčové systémové provazby na ty jiné úřady, jiné rezorty, s tím, že když se toto podaří k tomu 1. 4. příštího roku opravdu spustit, tak je tady obrovský předpoklad dalších funkcionalit, které jsme schopni díky tomu dotáhnout.

Jak už jsem včera avizoval, zapojit tady datově zdravotní pojišťovny, tím to těm zaměstnavatelům v dalším kroku zjednodušit, natáhnout plně do toho fungování finanční správy, která bude schopná těm lidem předpřipravit jejich daňové přiznání, které buďto ti lidé odkliknou a řeknou - ano, takto to všechno sedí, už na to nemusíme, jak se říká lidově, vůbec ani sáhnout, nebo máme ještě nějaké informace, které stát vyjet nemůže, darovali jsme někde nějaké dary na charitu a podobně, ty do toho jednoduše donahrají a podají takto daňové přiznání.

To znamená, je to obrovský krok, který nese benefity jak pro firmy, tak pro jednotlivce, zaměstnance, fyzické osoby, tak ale samozřejmě i pro celý ten systém z hlediska daleko lepší datové základny, která může sloužit k lepšímu rozhodování v oblasti politik daňových, sociálních a dalších, z hlediska plánování, prioritizace pro jakékoliv budoucí vlády v České republice. A toto nás posouvá opravdu o obrovský kus kupředu. Takže za to já chci fakt poděkovat.

My samozřejmě z hlediska té přípravy implementace netvrdíme, že je všechno jednoduché, my teďka běžíme tím pilotním půlročním obdobím, které nese samozřejmě celou řadu komplikací, které odbavujeme, postupně řešíme. Není to vůbec jednoduchá materie, je to opravdu obrovská klíčová změna, ale věříme, že to do toho 1. 4. všechno dokážeme opravdu zvládnout a mít to dobře připravené.

Včera jsme seděli tady s paní ministryní spravedlnosti Evou Decroix a našimi týmy a řešili jsme i tu oblast administrativní náročnosti exekučních a insolvenčních srážek zaměstnavatelů. A i tady vidíme prostor, kdy by se takovýto principiálně fungující model dat z jednotného měsíčního hlášení mohl propojit do budoucna s daty, které by zaměstnavatelům mohly velmi výrazně zjednodušit celý ten proces odbavování exekučních a insolvenčních srážek.

To znamená, jenom tady předesílám, že teď na těch příštích zhruba dva - dva a půl roku vidíme na konkrétní kroky, konkrétní úlohy, které díky tomuto systému jsme schopni opravdu přinést do té praxe a výrazně zjednodušit činnost fungování všech zaměstnavatelů. Nebavím se jenom o zaměstnavatelích v té soukromé sféře, bavíme se o těch veřejných zaměstnavatelích, zaměstnavatelích v té nevládní sféře. Tady všude to může mít poměrně opravdu velký potenciál.

Takže za mě ještě jednou poděkování. Děkuji i za tu kultivovanou debatu, která tady po té trošku včerejší vyhrocenější situaci byla dnes dopoledne. Ještě jednou děkuju moc a budu se těšit na spolupráci v příštím sněmovním období. Děkuji.

 

Místopředsedkyně PSP Olga Richterová: Děkuji pěkně a nyní pan senátor. Prosím.

 

Senátor Ondřej Lochman: Děkuji. Jenom pár poznámek k tomu. Jak to bývá, tak diskuse se smrskla na jeden bod toho zákona, který Senát vrací, nebo těch pozměňovacích návrhů. Jednalo se především o zrušení toho stropu 40 milionů cenných papírů. Já bych chtěl říci, že my tam máme šest rozdílných bodů, ať už je to právě zachování benefitů pro zaměstnance, anebo právě - a tam se jednalo o přílepek - u toho daňového zvýhodnění pro obce, které mají hospodářskou činnost. Je tam taky několik legislativně technických chyb. Ten zákon, který jste poslali do Senátu, odkazoval na různé paragrafy, proto je tam u těch bodů 18 až 21 legislativně technická úprava. To považujeme za důležité. To jsem chtěl zmínit, aby ta diskuse nebyla pouze o jednom bodu. Samozřejmě je zcela legitimní, že každý má politický názor na to, co Senát schválil ze své vlastní iniciativy a co sem posílá. Chtěl jsem nicméně zmínit to, že všechny ty další body, těch pět, které tam jsou, nebo čtyři z těch šesti, jsou především opravy, které souvisí s tím, že v rychlém časovém sledu přišlo do Senátu mnoho zákonů.

A dovolte mi ještě poznámku. Zazněly zde některé výroky, tak pouze za Senát. Zaznělo, že ten postup k těm 40, k tomu zrušení stropu může být třeba promyšlená past. Tak já bych chtěl pouze říci, že senátoři v hospodářském výboru a sociálním výboru, kteří projednávali tento tisk, tak v hospodářském výboru tento pozměňovací návrh, myslím, byl schválen všemi hlasy a na plénu to bylo taky napříč. Je to prostě věcí každého senátora a myslím si, že každý z těch senátorů si rozhoduje, jakým způsobem se k těm návrhům zachová, a není to tak, že bychom tam měli koalice a drželi si takové bloky jako tady. Takže to myslím, že je důležité poznamenat, že to je opravdu vůle každého senátora, jestli ten jednotlivý pozměňovací návrh podpořil, nebo nepodpořil na plénu Senátu.

Žádám tedy za Senát o schválení nebo o podporu té naší vratky, která sem přišla. Považujeme ji především z hlediska legislativně technických úprav a sledu těch zákonů za propracovanější a zpřesněnou. Děkuji.

 

Místopředsedkyně PSP Olga Richterová: Děkuji. A ještě opět načtu omluvy. Omlouvá se pan poslanec Julius Špičák ze zdravotních důvodů nyní od 10.17 dál z dnešního jednání, dále se omlouvá Stanislav Fridrich od 10 hodin z pracovních důvodů a pan poslanec Jiří Hájek od 10.30 hodin z pracovních důvodů.

A nyní přivolám ještě poslední poslankyně a poslance z předsálí. Vnímám žádost o odhlášení všech, učiním tak. Prosím, opět se přihlaste svými registračními kartami.

A my přistoupíme k hlasování podle § 97 odst. 4 zákona o jednacím řádu Poslanecké sněmovny. A k přijetí následujícího usnesení je zapotřebí souhlasu nadpoloviční většiny přítomných poslanců. Nyní přednesu návrh usnesení. ***

 




Přihlásit/registrovat se do ISP