Neautorizováno!
(19.20 hodin)
(pokračuje Jiří Mašek)
V důsledku toho pořizovatelé, kteří se snaží věci vyřizovat, jsou deprimováni touto situací, kdy se v průběhu platnosti nového stavebního zákona neustále mění názory na aplikaci ustanovení stavebního zákona, a to včetně případných nových metodik týkajících se jednotlivých postupů pořizovatele a projektantů, kteří v důsledku toho žijí v nejistotě, zda proces pořízení územního plánu, respektive jednotlivé jeho kroky včetně jeho vydání, nebyl zatížen procesní chybou, respektive nezákonností, která by se následně stala důvodem pro zrušení územního plánu v důsledku přezkumu územněplánovací dokumentace nadřízeným orgánem nebo soudem a územněplánovací dokumentace zrušena. Existuje tak vážné riziko, že v důsledku tohoto stavu budou zmařeny veřejné prostředky vložené do procesu pořízení a vydávání územně plánovací dokumentace.
Pokud se týká vlastního elektronického systému evidence postupů a dokumentací na úseku územního plánování, respektive práce v něm, bylo od zástupců orgánů územního plánování, kteří jsou každodenně vystaveni nezbytnosti s tímto systémem pracovat, zjištěno, že z jejich pohledu je k dnešnímu dni systém nadále považován za nefunkční, s neintuitivním a komplikovaným ovládáním. V důsledku toho, že MMR neustále obhajuje tento neutěšený stav argumentací, že systém je ve výstavbě, a proto je z jejich pohledu normální, že se neustále něco mění uživatelům pod rukama, a to bez předchozího upozornění, propadají uživatelé beznaději a zmaru při práci s tímto systémem. To ve svém důsledku vede k odchodu zkušených pracovníků odboru územního plánování z úřadu. Tím dlouhodobě vázne proces územního plánování nejen pro nefunkčnost portálu územního plánu, ale i personální neobsazenosti úřadů územního plánování.
Tato skutečnost má synergický efekt na další složku procesu pořízení územního plánu, a to je činnost projektantů, kdy v řadě případů tito odborníci v důsledku nefunkčnosti celého systému ukončili a další se připravují k ukončení činnosti. Takže z reakcí obcí a jejich starostů je nám známo, že proces pořízení územního plánu nebo jeho změny naráží na problém, že nemůžou sehnat projektanta. V důsledku toho obce nemohou dlouhodobě plánovat rozvoj svého území a také nemohou dosáhnout na příslušné dotační tituly v důsledku neaktuální územněplánovací dokumentace obce.
Proces pořizování územních plánů a rozvoj území je tak již několik měsíců ochromen nefunkčností NGÚP a existují u odborné veřejnosti zcela vážné pochybnosti o tom, zda se podaří systém k 1. 7. 2025 zprovoznit v plném rozsahu. Podle našeho názoru jde o nedoloženou fikci. V důsledku tohoto neutěšeného stavu tento systém řada pořizovatelů raději vůbec nepoužívá, neboť to představuje v jejich činnosti časovou zátěž, až několikahodinové vkládání dokumentů, chybné dokumenty nelze odstraňovat, po nahrání dokumentů se jich zobrazuje pouze část a tak dále a tak dále. Za zcela absurdní je nutné považovat informaci, že v důsledku nefunkčního kontrolního nástroje ETL, který se doposud MMR nepodařilo ve vztahu k požadavkům nového stavebního řízení zprovoznit, nelze vydat změnu územního plánu či nový územní plán. Tím je zcela paralyzován celý systém územního plánování a zastaven stavební rozvoj v celé České republice.
Je třeba uvést za zcela nepřijatelnou situaci, kdy systém i po několika měsících oprav a úprav navozuje takovou situaci, že jakýkoliv pořizovatel na území České republiky může zasahovat do činnosti, tedy spisu jiného pořizovatele, i když konkrétní územní plán sám nepořizuje. Systém tedy nebrání zneužití vlastního procesu pořizování územněplánovací dokumentace a případnému neoprávněnému zásahu, čili může dojít k manipulaci se spisem. To ve svém důsledku je způsobilé v budoucnu zpochybnit legálnost, respektive zákonnost platného procesu pořízení územněplánovací dokumentace a vydání opatření obecné povahy, kterým je celý proces završen.
Následné rozhodování o území a investování finančních prostředků do území tak může být založeno na nezákonném podkladu. Je proto nepochopitelné pro odborníky na úseku územního plánování, že stát je ochoten takový stav trpět a takový stav cíleně udržovat při životě. Stručně řečeno, situace je frustrující, demotivující až absurdní.
V souvislosti s tím je ještě nutné upozornit na zcela zarážející situaci, kdy MMR namísto toho, aby soustředilo své úsilí na odstranění tohoto problému na úseku územního plánování, věnuje energii přípravě předpisu, který má za cíl zrušit jednotný grafický standard územních plánů, tedy nástroj, který je součástí NGÚP a do nějž stát již vložil nemalé finanční prostředky prostřednictvím dotačních titulů. Od roku 2023 byly do procesu převedení územněplánovací dokumentace obcí do jednotného standardu vloženy veřejné finance ve výši 245 milionů korun ročně, a to ze státního rozpočtu České republiky, a v obdobné výši prostředky ze strany obcí. Takový postup a takové zvraty v chování MMR na úseku územního plánování postrádají logiku a jsou zcela nehospodárné.
Metodická pomoc ze strany ministerstva je považována pořizovateli územních plánů za zcela nedostačující. Návody, jak postupovat, nejsou. Školení sice v soukromém sektoru probíhají, ale za velmi drahé peníze, a pokud přednášející nestihne vše, s úsměvem dodá: Dostudujte si to doma. Ve všem je zmatek. Práce s pořizováním připomíná systém pokus - omyl.
Informační systém stavebního řízení, poznatky k 24. 4., tedy ke dnešku. Systém stále umožňuje vkládání podání, která nejsou v souladu se zákonem, například nahrání žádostí s neověřenou projektovou dokumentací bez adekvátní autorizace časovým razítkem, ne zcela vyplněných formulářů žádostí, což je sice vstřícné k žadatelům, ale fakticky významně komplikuje práci úředníků a ve výsledku zpětně zdržuje vydání patřičných dokumentů žadatelů. Systém nadále netransparentně odlišuje adresování žádostí na dotčené orgány státní správy a stavební úřady, což ve svém důsledku způsobuje chybné přeposlání žádosti k nesprávným úřadům bez možnosti následné opravy.
Aktuální stav, kdy došlo k propojení několika systémů - původních systémů VERA a VITA s ISSŘ - došlo k možnosti volby práce v obou subsystémech současně. Je to hybrid, který celkově znepřehledňuje již tak komplikovanou situaci v dané oblasti, zejména pro odvolací orgány na úrovni krajů. V případě nekompatibilních spisových služeb VERA a podobně je převedení žádostí včetně podkladů do spisové služby jiného správního orgánu velmi časově náročné a velmi rizikové z pohledu chyb.
Celkově lze konstatovat, že spuštění systému a jeho následná celková nefunkčnost vyvolala prakticky ochromení činnosti stavebních úřadů, kdy na území Královéhradeckého kraje bylo k 30. 12. 2024 evidováno na stavebních úřadech tisíc žádostí o vydání povolení podle stavebního zákona, podaných do 30. 6. 2024, u nichž nebyl učiněn žádný úkon, a dále 850 žádostí o vydání povolení vložených do systému ISSŘ po 1. 7. 2024, u nichž nebyl učiněn žádný úkon, a to jednak v důsledku nefunkčnosti tohoto systému a dále z důvodu exodu pracovníků stavebních úřadů z těchto úřadů.
Obdobná situace je i na území jiných krajů. Na tuto skutečnost byli pracovníci MMR včetně pana ministra upozorněni s tím, že pro danou situaci neexistuje řešení, že v řízení existují neodůvodněné průtahy a nevyřízené žádosti nelze přeposlat k vyřízení na jiný úřad, protože kapacitně nejsou k dispozici síly, které by to vyřídily. Podle posledních zveřejněných statistik v důsledku přetrvávajícího negativního stavu na daném úseku poklesla stavební produkce v kraji o více než 20 procent. V souvislosti s tím, jak vyplývá z údajů poskytnutých Komorou autorizovaných techniků činných ve výstavbě, ukončila činnost řada projektantů, čímž nastává pro stavebníky problém získat pro svůj záměr projektanta projektové dokumentace. Nastala obdobná situace jako na úseku pořizování ÚPD, územní projektové dokumentace. Přes tuto skutečnost, kdy je na základě číselných údajů patrné, že činnost stavebních úřadů a orgánů územního plánování je stávajícím stavem ochromena, což má přímý dopad na rezort stavebnictví, MMR na svých webových stránkách se tváří, že daný problém prakticky neexistuje, že vše spasí jakýsi bypass." Ten dopis končí větou: "Opak je pravdou. Odborná veřejnost konečně chápe, co v praxi představuje pojem Potěmkinova vesnice či český Kocourkov." Podepsán Ing. Milan Pacák z Krajského úřadu Královéhradeckého kraje, který mi to poslal v reakci právě na vystupování pana ministra Bartoše, že v podstatě je všechno v pořádku. ***