Neautorizováno!


(18.50 hodin)
(pokračuje Radek Rozvoral)

Bod číslo 4, politická odpovědnost. Kdo to celé způsobil? My v hnutí SPD nechceme slyšet, že za to může systém, nechceme slyšet, že za to může nepřesné zadání. My chceme slyšet konkrétní jména: kdo to schválil, kdo rozhodoval o dodavatelích, kdo dohlížel na implementaci, kdo vybíral tým, kdo dostával peníze. Zároveň požadujeme, nechť tito lidé čelí nejen politické, ale i trestněprávní odpovědnosti.

Aby bylo jasno, pan Bartoš odchodem z vlády neutekl z odpovědnosti. On byl garantem digitalizace, on za to měl zodpovídat, on by měl nést důsledky. Stejně tak premiér Fiala, který nechal projekt běžet bez kontroly, bez auditu, bez schopnosti zasáhnout včas. Když premiér nedokáže řídit vládu, nemá v čele vlády co dělat.

Bod číslo 5, forenzní audit jako politické divadlo. Když se spustila vlna kritiky, vláda rychle vytáhla z klobouku takzvaný forenzní audit. Jenže co to je? Audit si zadalo ministerstvo samo. Audit nemá žádné exekutivní pravomoci, jeho výstupy nejsou veřejně dostupné. To není audit, to je hra na audit, pokus o zametání stop. A navíc pracovní verze už dávno unikla a ukázala, že se vláda pokusila vše bagatelizovat. Hnutí SPD jednoznačně požaduje, aby audit byl okamžitě zveřejněn, aby se přizval k jeho projednávání závěru NKÚ, ÚOHS a případně i trestněprávní orgány, a hlavně aby se přestalo s alibismem.

Bod číslo 6, peníze daňových poplatníků v tahu. Vážení přítomní, znovu zde opakuji, projekt digitalizace stavebního řízení stál stovky milionů, přesná částka není jasná. Vláda mlží, zakrývá, odmítá zveřejnit konkrétní čísla, a přitom to nejsou jejich peníze. Jsou to peníze nás všech, občanů této republiky.

A teď si představte: v době, kdy vláda škrtá školám, nemocnicím, hasičům, poště, zrušila daňové výhody pro zranitelné skupiny občanů, zvýšila daně - a mohl bych zde dále pokračovat - si dovolí takhle vyhodit stamiliony do luftu, a ještě si umyje ruce a vystupuje před veřejností tak, jako by se vůbec nic nestalo.

Bod číslo 7, návrh SPD: tvrdá odpovědnost všech zainteresovaných. Hnutí SPD požaduje okamžité zveřejnění všech smluv, dodatků, zápisů z jednání, interních dokumentů a auditu k digitalizaci stavebního řízení, vyvození osobní odpovědnosti všech bývalých i současných ministrů, náměstků a úředníků zapojených do tohoto projektu. Digitalizace není zlo, zlem je, když se do ní pustí nekompetentní a nezodpovědní lidé, kteří místo služby veřejnosti slouží jen svému píár, a možná i něčemu horšímu.

Vážené kolegyně a kolegové, projekt digitalizace stavebního řízení se stal symbolem vládního selhání. Nejde jen o technologii, jde o selhání důvěry, odpovědnosti a samotného státu. My v SPD říkáme jasně: takto se s veřejnými prostředky a s občany této republiky zacházet nesmí, a pokud vláda není schopná nést odpovědnost za svá pochybení, pak musí skončit.

A teď bych ještě načetl návrh usnesení hnutí SPD, o kterém by se mělo na konci jednání hlasovat: "Poslanecká sněmovna Parlamentu České republiky vyzývá vládu České republiky ve věci stavebního řízení k neodkladné přípravě návrhu na úpravu příslušné legislativy tak, aby stavební řízení mohlo být ukončeno nejpozději ve lhůtách, které předpokládá správní řád, to je 30, maximálně 60 dnů. Zároveň vyzýváme vládu České republiky, aby součástí návrhu bylo zvýšení ochrany občanů před zbytečnou nečinností příslušných orgánů."

Děkuji za pozornost. (Potlesk z lavic SPD.)

 

Místopředseda PSP Karel Havlíček: Děkuji, pane poslanče, a tímto zahajuji všeobecnou rozpravu, do které se přihlásila celá řada poslanců. V tuto chvíli předávám slovo panu poslanci Králíčkovi. (Předsedkyně Schillerová: Ten vystupuje se stanoviskem klubu.)

 

Poslanec Robert Králíček: Vážený pane předsedající, vážené kolegyně, vážení kolegové, než se dostanu k jádru dnešní mimořádné schůze, musím si povzdechnout. Očekával bych, že vláda, která se ráda ohání odpovědností a transparentností, přistoupí k tomuto jednání s plnou vážností, bohužel jejich nezájem mluví za vše. Není tu ani jeden z těch, kteří by měli převzít odpovědnost. Pánové, tohle je vaše ostuda, tohle je vaše házení klacků pod nohy všem, kteří mají kvůli vašim rozhodnutím problém se stavebním povolením, a všem, kteří pracují na stavebních úřadech. Styďte se!

Zpět ale k tomu hlavnímu. Vystupuji dnes s naprosto zásadním tématem, které se týká důvěry veřejnosti ve fungování státu, transparentnosti, dodržování zákona a schopnosti této vlády řádně spravovat peníze nás všech. Mluvím o projektu digitalizace stavebního řízení, který měl stát podle slov vládní koalice klíčovou součástí modernizace státu a usnadnit život nejen stavebníkům, ale i úředníkům, projektantům, obcím, krajům i státní správě jako celku.

Od tohoto projektu se očekávalo, že přinese jasnou, rychlou a efektivní elektronickou cestu, jak žádat o stavební povolení, že odstraní papírový labyrint, nekonečné fronty a zmatení v kompetenci jednotlivých úřadů. Místo toho jsme svědky projektu, který nejen že nedokázal naplnit svůj základní cíl: vše zjednodušit a zrychlit, ale který navíc ohrožuje reputaci České republiky v očích evropských partnerů, a to včetně ohrožení samotného financování z evropských fondů.

Je nutné připomenout, že digitalizace stavebního řízení byla prezentována jako jeden z klíčových reformních pilířů plánů obnovy. Zpoždění, chyby a porušení pravidel tak má nejen národní, ale i mezinárodní rozměr. Jsme povinni čelit realitě, že tento projekt může ohrozit miliardy korun, které jsme měli čerpat na modernizaci našeho státu.

Zveřejněný audit, který si nechalo zpracovat Ministerstvo pro místní rozvoj, jasně dokládá, že ministerstvo pod vedením ministra Ivana Bartoše zcela selhalo. Selhalo nejen v technickém provedení projektu, ale i v odpovědnosti vůči občanům, partnerům, zákonům a ve finále i vůči evropským institucím. Tento audit, který vlastně auditem slovy pana ministra Kulhánka není, není jen anonymní výkřik. Je to státem objednaný dokument, který mapuje celý průběh projektu. Jsou v něm uvedeny desítky konkrétních příkladů pochybení, nedodržených postupů, porušených předpisů a promarněných příležitostí.

A co je nejzávažnější? Tento audit nenabízí řešení, nenabízí jasnou cestu ven, jen konstatuje, že náprava bude obtížná, a možná i nemožná, a že vzniklé škody jsou obrovské. A mlčení všech vládních politiků je symptomem větší nemoci.

Když se audit dostane do médií dřív, než jej vidí klíčoví partneři, je to nejen bezpečnostní riziko, ale i doklad chaosu. Ať už Piráti, nebo někdo jiný - tohle je pokračování ve stejném duchu: neodpovědnost, amatérismus a hra na reformu.

K auditu jen ještě krátká poznámka. Co ukazuje o fungování MMR skutečnost, že audit uteče ještě dřív, než je prý dodělán, protože aby si nechal ministr tak složitou materii utéct k médiím, to je opravdu majstrštyk. Je to jen další ukázka toho, že po ne úplně šikovných Pirátech převzal ministerstvo někdo, komu to taky úplně nejde.

Audit jasně konstatuje, že Ministerstvo pro místní rozvoj neobsadilo klíčové projektové role, nemělo zajištěné řádné vedení projektu, postrádalo technický dozor i kontrolu kvality, přebíralo systémy bez funkčního otestování a bez rozporu, schválilo smlouvy bez jasného rozsahu a odpovědnosti.

Třešničkou na dortu je i přístup, který bývalý ministr Bartoš k celému stavebnímu zákonu a s ním spojenou digitalizací měl. Stavební zákon a s ním i ona digitalizace byla předpřipravena předchozí vládou - zákon, který byl vyhlášen zákonem roku a mohl začít fungovat mnohem dřív. Ministerstvo pro místní rozvoj také mělo již i organizační uspořádání a za působení Kláry Dostálové byl schválený celý projektový tým od řídící role až po administrátory. Struktura projektového týmu digitalizace stavebního řízení byla schválena dne 19. listopadu 2018. A co udělal Ivan Bartoš? Nejenže nejdřív celý zákon shodil a řekl, že to radši udělá znova, ale v dubnu roku 2023 rozpustil celý projektový a řídící výbor. Jeho ředitelka opakovaně žádala o sestavení nového týmu i řídícího výboru - bezvýsledně. ***




Přihlásit/registrovat se do ISP