Neprošlo jazykovou korekturou, neautorizováno!
(11.30 hodin)
(pokračuje Igor Hendrych)
Tohle to je věc, která je podle mého názoru velmi důležitá. Samozřejmě zajímá mě stanovisko nejen ministra vnitra a ministryně obrany, ale zajímají mě názory i ministra financí, který má pod sebou Celní správu, a také ministra spravedlnosti, který má pod sebou Vězeňskou službu České republiky. Takže je to problematika velmi důležitá a zároveň komplexní vzhledem k tomu, že ty jednotlivé bezpečnostní složky spadají pod několik ministrů. Takže bych vás poprosil, vážený pane místopředsedo, abychom tenhle bod zařadili nebo navrhuji ho zařadit jako třetí bod zítra, to znamená 25. 4. 2005. Děkuji za pozornost.
Místopředseda PSP Jan Bartošek: Děkuji. Váš návrh jsem si poznamenal. Jako další vystoupí pan poslanec Michal Ratiborský, připraví se pan poslanec Jiří Strýček. Prosím pane poslanče.
Poslanec Michal Ratiborský: Děkuji za slovo, vážený pane předsedající. Vážené kolegyně, vážení kolegové, dnes zde stojím jako zástupce kraje, který byl v září 2024 těžce zasažen. Povodně v Moravskoslezském kraji napáchaly škody, které byly horší než ty v roce 1997. Zničené cesty, mosty, domy, veřejná infrastruktura. Lidé přišli o všechno a stát slíbil pomoc. Konkrétně 468 milionů korun, které již kraj dle podmínek státu proplatil na obnovu zničené infrastruktury a majetku. Pomoc, která měla přijít rychle a bez průtahů. Ale víte, co přišlo? Nepřišlo nic. Téměř půl miliardy korun, které měly být určeny na obnovu a pomoc postiženým obcím, nebyly proplaceny. Slíbené prostředky zůstaly jen na papíře a lidé v terénu, kteří odstraňují následky katastrofy, se místo podpory od státu dočkali nezájmu a ignorace.
Pan ministr klidně prohlásí, že vláda lidem nic nedává, jen jim bere méně. Tohle ale není pravda. Vláda lidem bere. Bere jim důvěru, bere jim jistoty a v našem případě vzala i slíbenou pomoc. Povodně nejsou ideologický problém. Nezajímají se, kdo je z ODS, kdo z ANO nebo z KDU-ČSL. Ale právě v takových chvílích se ukazuje, jestli máme stát, který dokáže být oporou. Dnes ale musím říct nahlas: Moravskoslezský kraj byl opuštěn. Hejtman uvolnil z krajského rozpočtu potřebné finance, protože žádná obec nemůže sama zvládnout opravit infrastrukturu za desítky milionů, a stát, který měl pomoci, se k tomu otočil zády. Zodpovědnost za to padá na vládu a zejména na ministra financí, který je sám z Moravskoslezského kraje. Ať už se schovává za tabulky, stav státního rozpočtu nebo jakékoliv ideologické škrty, výsledek je jeden: pomoc nepřišla.
Dámy a pánové, tohle není chyba, to je volba. Vláda si zvolila šetřit ne tam, kde to bolí nejméně, ale tam, kde to bolí nejvíce: na obcích a na lidech, kteří právě teď zoufale potřebují pomoc. Apeluji na vládu: přestaňte mlčet, uvolněte okamžitě slíbené prostředky a přestaňte se vymlouvat. Každý den prodlení stojí další peníze a další ztráty, další zoufalství. Je načase přestat být účetní a začít být státníkem. Navrhuji tedy zařadit bod s názvem Neposkytnutí slíbených financí na likvidaci povodňových škod dnes jako první bod. Děkuji za pozornost.
Místopředseda PSP Jan Bartošek: Děkuji. Váš návrh jsem si poznamenal. Nyní vystoupí pan poslanec Jiří Strýček, připraví se paní poslankyně Ivana Mádlová. Prosím.
Poslanec Jiří Strýček: Vážený pane předsedající, děkuji za slovo. Vážené kolegyně, vážení kolegové, původně jsem s tímto návrhem chtěl vystoupit na interpelacích, ale vzhledem k tomu, že pan ministr zahraničních věcí není přítomen, tak volím tuto formu a žádám o zařazení bodu pod názvem Pokrytectví vlády při sestavování státního rozpočtu.
Proč tento bod? Dovolte mi takový krátký exkurs do minulosti. 3. 12. v roce 2024 jsme tady jako poslanci hnutí ANO, konkrétně Jiří Strýček, Richard Brabec, Tomáš Kohoutek, Jan Kubík, Karel Rais, Michal Ratiborský a Radek Vondráček, předložili pozměňovací návrh týkající se kybernetické bezpečnosti Ministerstva zahraničních věcí. Já to tady odcituju, s dovolením, celý ten pozměňovací návrh:
V kapitole 306 - Ministerstvo zahraničních věcí jsme navrhli zvýšit výdaje souhrnného ukazatele výdaje celkem a specifického ukazatele výdaje na plnění úkolů Ministerstva zahraničních věcí a v tom ostatní výdaje na plnění úkolů Ministerstva zahraničních věcí o částku 398 401 000 korun a v kapitole 398 - Všeobecná pokladní správa snížit výdaje souhrnného ukazatele výdaje celkem a specifického ukazatele výdaje vládní rozpočtová rezerva o stejnou částku.
My jsme ten pozměňovací návrh v podstatě zdůvodnili na základě údajů, které byly uvedeny v kapitolním sešitě Ministerstva zahraničních věcí, a to následovně. Mezi hlavní cíle a priority Ministerstva zahraničních věcí patří dle znění návrhu rozpočtu kapitoly 306 na rok 2025 mimo jiné zvyšování kybernetické bezpečnosti a spolehlivosti provozu informačního systému MZV a jeho certifikace pro práci s utajovanými skutečnostmi, zajišťování ochrany utajovaných informací v ústředí MZV a na zastupitelských úřadech a dále zajišťování bezpečnosti zastupitelských úřadů v zahraničí a i osob zde pracujících. Tyto priority jsou přímo závislé na stavu informační, komunikační technologie, stav IKT však i vliv na všechny ostatní činnosti zajišťované MZV a tak dále a dále.
Dále tam bylo odůvodnění samozřejmě, že nedostatek peněžních prostředků bude mít negativní dopad na udržení rozvoje nově nabité úrovně kybernetické bezpečnosti a ochrany proti kybernetickým útokům, dostupnost poskytování základních IT služeb a zajištění nezbytné součinnosti v projektu ELVIS, zajištění podpůrných IT služeb nezbytných pro základní chod ISVS MZV až do úrovně masivního omezení provozu služeb poskytovaných útvarů MZV. Prostě všechno, co se týká kybernetické bezpečnosti Ministerstva zahraničních věcí.
Samozřejmě náš pozměňovací návrh dopadl tak, že v podstatě všichni koaliční poslanci včetně členů vlády tady tento pozměňovací návrh zamázli a nebyl schválen. Nicméně díky tomu, že jsem z Moravskoslezského kraje a cestuju sem vlakem, mám dostatek času si studovat různé materiály a docela mě zarazil jeden materiál, na který jsem narazil, a to je usnesení vlády České republiky ze dne 2. dubna 2025, které se týká posílení výdajů kapitoly 306 - Ministerstvo zahraničních věcí a zajištění ICT transformace a kybernetické bezpečnosti, zajištění bezpečnosti osob, majetku České republiky a provozu zastupitelských úřadů, kdy vláda schvaluje uvolnění peněžních prostředků z rozpočtové kapitoly Všeobecná pokladní správa ve výši 500 milionů a tak dále a tak dále.
Mě tedy zarazilo to, nebo chtěl jsem se zeptat, co tedy vedlo vládu ke změně názoru na kybernetickou bezpečnost MZV. Když jsme to navrhli my jako poslanci hnutí ANO, kteří jsou tady často označováni jako bezpečnostní riziko státu, tak ten pozměňovací návrh byl v podstatě zamítnut všemi hlasy koaličních poslanců, včetně členů vlády, a nyní se dovídáme, že v podstatě to samé, co jsme navrhovali v rámci našeho pozměňovacího návrhu, si vláda schválila svým usnesením, které jsem tady načetl.
Zeptám se tedy, co vedlo k takovéto změně názoru. Děkuji. A navrhuji to zařadit jako první bod po pevně zařazených bodech této schůze. Děkuji.
Místopředseda PSP Jan Bartošek: Děkuji. Váš návrh jsem si poznamenal. A nyní paní poslankyně Mádlová, připraví se paní poslankyně Zuzana Ožanová. Prosím, máte slovo.
Poslankyně Ivana Mádlová: Děkuji, pane místopředsedo, za slovo. Vážené kolegyně a kolegové, já bych ráda zařadila bod s názvem Novela zákona 96/2004 Sb., platném znění, usnadnění prostupnosti nelékařských zdravotnických povolání všeobecné sestry, dětské sestry a zdravotnického záchranáře s praktickou sestrou. Jedná se o sněmovní tisk 785. Tento návrh vznikl i po dohodě s vládními koaličními poslanci, kteří působí ve zdravotním výboru, protože jako zdravotnická obec v tomto výboru zcela jistě chápeme, že je potřeba usnadnit prostupnost zdravotnických povolání, udělat maximální flexibilitu tam, kde je to možné a kde se ty obory protínají, protože vlastně nejen členové zdravotního výboru, ale jistě všichni vnímáme, že je určitý nedostatek některých zdravotnických profesí, mezi kterými jsou nepochybně všeobecné sestry, dětské sestry i zdravotničtí záchranáři. ***