Neautorizováno!
(17.30 hodin)
(pokračuje Jakub Michálek)
Teď bych se věnoval taky trochu tomu, jaký je ten v praxi realizovaný přístup starých stran k problematice korupce. Ty staré a oligarchické strany mají velmi zvláštní recepty, o kterých se na veřejnosti moc nemluví, ale jsou zdokumentovány v těch návrzích a ty návrhy a hlasování mluví za sebe.
Když začnu, tak tady první princip je ta možnost vykoupit se z postihu, aby nemuseli pachatelé závažné hospodářské činnosti do vězení. To jsou ty peněžité tresty. To je obecně dobrý nápad, ale v situaci, kdy dneska třeba i osoby, které se dopouštějí korupce - historicky si vzpomeneme třeba na pana senátora Nováka, který byl pravomocně odsouzen za úplatky v řádu desítek milionů korun a potom dostal peněžitý trest, který byl výrazně menší než ty úplatky, které měl obdržet - tak samozřejmě v takovýchto situacích je to výsměch. Tam mělo být zavedeno pravidlo, až budeme projednávat trestní zákoník, že ta sankce uložená musí být odrazující, a to i v porovnání s výší částky - korupce - té hodnoty, o kterou šlo v dané hospodářské trestné činnosti.
Další domnělý recept, který předkládá Fialova vláda spolu s opozičním ANO, tak je návrh takzvaného náhubkového zákona tak, aby se o korupčních kauzách nemohlo mluvit v době, kdy jsou rozkrývány, a aby nesměly být zveřejňovány informace o pachatelích trestné činnosti nebo v daném stadiu ještě trestně stíhaných osobách, ale tak, aby se to odložilo o několik let až do stadia, kdy je podána obžaloba. To znamená, vycházely by nějaké úryvkovité články a každý novinář by si musel dělat právní posudky. Je to v podstatě řešení problému, který není vůbec doložen, a akorát by se tím zkomplikovalo to, aby se veřejnost dozvěděla informace o trestních stíháních ve velkých korupčních kauzách, protože to je to, co samozřejmě ty novináře zajímá primárně. To není tak, že by řešili nějaké drobné zlodějíčky, kde by to snad nemělo úplně smysl zveřejňovat, ale je to právě ta snaha zamlžit vyšetřování lidí, jako je Redl, Janoušek, Rittig, vnést do toho nejistotu, aby hrozily žaloby. Přitom tyto korupční skupiny často používají velmi sofistikované systémy. Četli jsme určitě všichni ty historky o tom, jak v domě takovýchto osob jsou třeba opevněné a izolované místnosti proti odposlechům, tak aby policie fakticky měla znemožněno nasazení operativněpátracích prostředků, bez kterých není možné ty pachatele u soudu usvědčit.
Další z těchto nápadů, jaké by paradoxně zhoršily tu korupční situaci, je z mého pohledu úplně skandální návrh snížit trest pro organizované zločinecké gangy o jednu třetinu, který zazněl na ústavně-právním výboru od stínového ministra ANO, Radka Vondráčka. To opravdu si myslím, že v současné situaci, kdy čelíme více a více korupčním kauzám a tak dále, tak tvrdit, že by se měly tresty pro organizované zločinecké skupiny, což jsou v podstatě opravdu mafiánské struktury, snížit o jednu třetinu, považuju za zcela nepřijatelné. Paradoxní je, že ten návrh by dopadl i na takovou tu typickou majetkovou kriminalitu, jako jsou třeba zloději aut, kteří jsou organizovaní přeshraničně. Tak podle ministra spravedlnosti ANO, Radka Vondráčka, tyhlety zločinecké gangy by měly o jednu třetinu kratší tresty, protože by se to týkalo veškeré majetkové činnosti, takže to je určitě pro Piráty nepřijatelné a my budeme bojovat proti všem těmhletěm návrhům, které mají pomoct mafiánským strukturám, aby se ta trestná činnost zakrývala, aby se zlehčovala, aby se nasazoval novinářům náhubek, aby se veřejnost nedozvěděla informace o trestně stíhaných osobách.
Další problém, který s tím souvisí, tak je, že v některých případech jsou ta média vlastněna oligarchy a ti oligarchové je zneužívají. To je velký problém pro svobodu tisku, protože pak místo toho, abychom četli zprávy od nezávislých novinářů, tak se třeba setkáváme s tím, že dneska už portál iDNES.cz přešel do kampaňového módu a každý druhý den publikuje komentář některého představitele hnutí ANO nebo jejich potenciálních koaličních partnerů, takže už tam za poslední týden vyšly komentáře pana Babiše, pana Okamury, paní Schillerové. Zkrátka v iDNESu už nejsou ani... To už není normální informační server, kde by byl, byť přes vliv různých editorů, různých lidí v managementu, jako pan Plesl, pan Nachtigall, paní Pospíšilová, kdyby tam byly promítnuty vlivy majitele, tak dneska už je to opravdu regulérní hlásná trouba, která neustále publikuje komentáře, které jsou přímo od politiků a nastolujou jejich agendu, takže to, co jsme byli zvyklí dříve, že jsme tam četli tu trumpistickou agendu, to vystupování, prostě takový ten typický balíček, jak je strašně špatně Green Deal, který podepsali ve skutečnosti, boj proti různým transgenderům a všechny tyhle... celá tahleta agenda, tak teď na to navázala otevřená politická kampaň, což už je podle mě úplně jiná kategorie. Samozřejmě hovoří se v kuloárech o tom, že tam je nějaká skrytá dohoda o vlivu mezi panem Pražákem, skupinou PPF, která financovala ten nákup, a panem Tykačem, jehož pobočník pan Dienstl sedí v té dozorčí radě, takže je to určitě taková dohoda těch oligarchů o tom, jakým způsobem si rozdělit vliv a zajistit, že iDNES bude do voleb hlásnou troubou těchhletěch skupin, a potom se uvidí. Já se nechci dotknout lidí, kteří dělají svoji novinářskou práci dobře, dělají ji poctivě, nezávisle - i takoví v iDNESu určitě jsou - ale to, jakým způsobem ten portál, který byl nejvýznamnější investigativní server v České republice, zdegeneroval, tak to je... Teď máme nezvratné důkazy o tom, že už je to jenom politická mašina jednoho politického bloku, že už to není seriózní médium, tak teď už se obávám, že ten vývoj je zcela nezvratný.
Samozřejmě to, kde se to pokazilo, je, že se nepodařilo dotáhnout, přestože to bylo ve vládním programovém prohlášení, úpravu střetu zájmů. My jsme podávali společný návrh i s bývalými koaličními partnery - bod 85, sněmovní tisk 110, novela zákona o střetu zájmů - který by konečně do toho vnesl jasno, byť i samozřejmě pomocí různých skrytých dohod je to možné obcházet, ale je potřeba, aby se o tom mluvilo ve veřejné diskusi, proto i já o tom mluvím, protože samozřejmě to, co dneska vychází, je už degenerace a lidi by měli vědět, jak se ty věci mají.
Pokud jde o protikorupční zákony, tak dále si dovoluji navrhnout bod 147, sněmovní tisk 879, a bod 148, sněmovní tisk 881, a to na konec bloku prvních čtení na dnešní den. To je jednoduchá novela Ústavy České republiky, která doplňuje do našeho ústavního pořádku pravomoc NKÚ kontrolovat veřejnoprávní média, případně další instituce, u kterých na tom shledá zájem kvalifikovaná většina. To je zákon, který opět má vláda ve svém programovém prohlášení, slíbila ho lidem, řeklo se, že ruku v ruce se zvýšením koncesionářských poplatků půjde i nezávislá kontrola hospodaření České televize a Českého rozhlasu, ale tento dluh vládní koalice nikdy nesplnila.
Takže místo toho, aby se dělaly reálné změny - a myslím, že tady ty body, které navrhuju, tak jsou velmi konkrétní, jsou zhmotněny do konkrétních zákonů - se ty reálné změny odkládají, dělají se různá polovičatá, vykastrovaná řešení, odvádí se různě pozornost, štěpí se společnost. Místo toho, aby se splnily ty sliby, které jsou ve vládním prohlášení, tak se z toho dělají jenom ty věci, které jsou pro lidi zatěžující, jako je navýšení poplatků, aniž by se zlepšila kontrola hospodaření s těmi poplatky. ***