Neautorizováno!
(13.20 hodin)
(pokračuje Věra Adámková)
Upozorňuji, že nepedagogických pracovníků, ať už to je tedy školník, nebo údržbář nebo kuchařka, je naprosto nutné, bez těch škola nemůže fungovat. Samozřejmě mám tady před sebou tabulku, která je platná na rok 2025... (Odmlčení pro hluk v sále.)
Místopředsedkyně PSP Věra Kovářová: Kolegové, kolegyně v levé části sálu, prosím o klid.
Poslankyně Věra Adámková: Nemám tak velký hlasový fond, abych tohle zvládla. Takže prosím vás...
Místopředsedkyně PSP Věra Kovářová: Pardon, paní poslankyně, omlouvám se, že přerušuji, prosím o zklidnění v sále. Děkuji, můžete pokračovat.
Poslankyně Věra Adámková: Děkuji. Děkuji, paní místopředsedkyně. Ta tabulka je opravdu tristní, poslali mi ji dneska a jsou tam lidé, kteří z ní jsou placeni. Asi všichni chápeme, že samozřejmě ne každá práce je plně kvalifikovaná, ale upozorňuju, že v té škole musí být čisto, musí být teplo, protože tam posíláme své děti a chceme samozřejmě, aby byly v hygienicky přijatelném prostředí, takže bez těchto lidí se prostě neobejdeme. A to, co mě tedy vyděsilo - takže po 32 letech praxe, když bude ve třetí třídě, má 21 630 korun hrubého, což je tedy zhruba něco nad úrovní průměrného důchodu této země. Samozřejmě je to mzda, která je méně než ta průměrná, tedy strašným způsobem. Proto otázka těchto lidí je, zda může pan ministr slíbit, že opravdu zaručí pedagogům mzdu, kterou jim zaručuje zákon, což se neděje, a těmto pracovníkům mzdu, kterou teď dostávají, která je úplně jiná, než je ta tabulková, neboť dostávají odměny, aby tam vůbec někdo byl, což je tedy těžká otázka - chápu, ale nicméně dostala jsem ji dneska třikrát.
Za další se někde objevilo, že tedy školy budou vlastně soutěžit služby, které se jim nabízejí, ať už to je úklid a podobně. Pedagogové upozorňují a vychovatelé upozorňují, že to samozřejmě je možné obecně, ale že do škol by neměli přicházet lidé bez některých vlastností, což je třeba bezúhonnost mravní, a kdo jim tedy zaručí, že ta outsourcovaná firma tam pošle někoho, kdo opravdu nebude odpoledne v nějakém pokušení? Prosím, asi ty odpovědi znáte, čili by bylo potřeba, aby je znal terén - ani ne já, tak já to tady jenom zprostředkovávám - ale toto jsou lidé z terénu a mají ty obavy, protože oni za ty děti nesou zodpovědnost, a o tom, že dochází naštěstí ne často, ale taky ne úplně zřídka, k nějakým podobným jevům, víme také všichni a odpolední škola, kam přicházejí i malé děti na různé kroužky, k tomu láká, takže chápu naprosto obavy rodičů, kteří mají malé děti, o tento stav. To je další věc, velmi důležitá.
A potom tedy běží v terénu, a přišli za mnou už třikrát za posledních čtrnáct dnů lidé, kteří mají na starosti školní stravování. Prosím vás, co se týče Společnosti pro výživu, což je jedna z nejstarších odborných společností naší země, více než sto let, tak ona má velkou sekci školního stravování. Nicméně máme tady teď pravděpodobně jakousi vyhlášku, čili my ji nebudeme oponovat, která běží, ale v terénu, a oni už ji asi viděli, kde jsou velmi vyděšeni tím, jak by měly být tedy dále stravovány děti ve školách?
Já k tomu jenom připomínám, že samozřejmě budeme se na to dotazovat, protože v terénu toto je tedy ministerstva, ale lidé, kteří pracují dlouho ve školních jídelnách a zabývají se školním stravováním na odborné úrovni, upozorňují, že už teď tam jsou věci, které ty děti jíst prostě nebudou - třikrát týdně luštěnina, a to mi tvrdí všichni, ať mají velkou školu, malou školu, že to prostě je nepřijatelné - takže bych byla nerada, aby potom jídlo končilo opravdu v koši prostě proto, že to děti nejedí, a my nehledíme k tomu, na co jsou zvyklé, to by nebylo taky dobře.
Další obava, která tady je, je obava poloodborná a plně jí rozumím, a to je - víte, že se trošku znesnadnilo, a podle mě správně, takové to věčné odkládání nástupu do školního vzdělávání, nicméně není tady ruku v ruce ani v této vyhlášce jasně dáno, že tedy je tam dostatek logopedů ve školách, kteří budou schopni odhalit řekněme poruchy výslovnosti u dětí v první třídě, řekněme v prvním pololetí nebo do Vánoc, ty velké, tak, aby se jich potom ujal klinický logoped a následovala tam až léčba posléze, protože tvrdí učitelé prvních a druhých tříd, že tam je velké množství dětí, které špatně vyslovují, a samozřejmě tím pádem také špatně píší, pochopitelně. Čili opět tady se ptají, jakým způsobem bude posílena tato funkce, jako že je nutná, kde na to budou peníze, protože oni to tam zatím nevidí, a jsou to odborníci a domnívají se, že ta vyhláška toto, ani ten zákon, tedy zcela neřeší. Takže tady prosím o toto objasnění pro tyto rodiče a pro odborníky, protože oni jsou z toho znejistěni. Děkuji.
Místopředsedkyně PSP Věra Kovářová: Děkuji, paní poslankyně. Než dám slovo panu ministru Bekovi, který se přihlásil s přednostním právem, mám zde jedno sdělení: pan poslanec Kuchař ruší svoji omluvu od 13 hodin.
Prosím, máte slovo, pane ministře.
Ministr školství, mládeže a tělovýchovy ČR Mikuláš Bek: Vážená paní předsedající, vážené paní poslankyně, vážení páni poslanci, dovolte mi, abych zase po čase reagoval v té faktické rovině na probíhající diskusi, protože politická prohlášení bych si nechal do závěrečného slova. Vnímám, že v té veřejné diskusi pořád dochází k jednomu omylu, který spočívá v tom, že změna ve financování nepedagogů je často chápána tak, že se mění pracovněprávní postavení nepedagogů, ale tak to není. Mění se zdroj financování, respektive ta část veřejné sféry, která by posílala finanční prostředky. Na pracovněprávním zařazení a na zaměstnavateli se tímto rozhodnutím nemění nic a i dnes je to v našich školách tak, že část služeb provozních je zajišťována vlastními zaměstnanci škol, část je ale už dnes, a je to zcela v pořádku, zajišťována zaměstnanci obcí nebo příspěvkových organizací, které jsou zřizovány za tím účelem, a také v některých případech externími subjekty, některými firmami, takže na tom se nic nemění.
Samozřejmě lze očekávat, že v nějakém čase zřizovatelé budou přemýšlet nad tím, jak optimálně pro potřeby dané obce nebo kraje nastavit to uspořádání, ale legislativní změna přímo nezasahuje do pracovněprávního postavení nepedagogických pracovníků. Jejich odměňování se řídí vládním nařízením, respektive jeho přílohou, která je společná pro všechny rezorty. Rezort školství nemá vlastní tabulku pro nepedagogické pracovníky, ale ta tabulka je společná pro všechny rezorty, a já patřím k těm, kdo jsou s její podobou nespokojeni, protože ano, část té tabulky - stále větší - se nachází pod minimální nebo zaručenou mzdou, musí docházet k dorovnání těch mezd a to vlastně zkresluje celý ten obraz.
Chtěl bych také říci, že ta diskuse je hodně vedena na základě vnitřních hlasů z našeho prostředí. Možná se málo ví to, že navrhovaný systém rozdělení rolí ve financování mezi stát a zřizovatele je zcela obvyklý v Evropě, je zcela obvyklý v zemích, které jsou nám tradicí vzdělávacího systému blízké, takže to je systém, který funguje dlouhodobě například ve spolkových zemích Německé spolkové republiky nebo Rakouska a také byl zaveden třeba na Slovensku. Samozřejmě, lokální odlišnosti tady mohou být, ale ve většině zemí platí, že personální náklady škol jsou ve větší míře než u nás spoluneseny zřizovateli. Jsou země, kde je to poměrně extrémní z našeho pohledu, jako je Finsko, kde i platy učitelů jsou placeny zřizovateli, tedy obcemi, z daňových výnosů, ale to není přenositelná zkušenost. Já sám považuji za relevantní srovnání nám blízké země, kde tohle uspořádání funguje a má svoji logiku.
Stát musí garantovat kvalitu výuky a její standardy, proto financuje práci učitelů a ostatních pedagogů, to je v pořádku. V případě podpůrných pozic ale je zcela obvyklé, že jsou financovány zřizovateli, protože náročnost té práce není ovlivňována státem. Stát nevlastní ty budovy, nerozhoduje o struktuře škol u jednoho zřizovatele. Ty náklady ovlivňují zřizovatelé, a proto je správné, věcně správné, aby také ovlivňovali nákladnost fyzické práce, která je s tím spojena - nejenom ty náklady provozní, jako jsou energie. ***