(18.30 hodin)
(pokračuje Libor Turek)
Dovolte mi několik závěrečných poznámek. V podkladovém materiálu se objevují poměrně zajímavé pojmy, které - troufám si tvrdit - nejsou moc frekventované, jako komanditní společnost na investiční listy, podfond neboli subfond akciové společnosti s proměnným základním kapitálem a podobně.
Dále mi dovolte zmínit, že byznys s investicemi do finančních produktů nepodléhajících žádné regulaci zaznamenává vzestup vždy v období levných peněz. Přispívají k nim také vysoké motivační odměny pro poradce, kteří je prodávají. Vyčetl jsem si ze stránek České národní banky, respektive z výroční zprávy, že počet subjektů takzvaných alternativních fondů je několik stovek, cca 400.
Na úplný závěr mi dovolte říci, že novela přispívá k rozvoji kapitálového trhu v České republice, její vyšší transparentnosti, k vyšší konkurenceschopnosti v této oblasti a podle mého názoru nejde vůbec o sešněrování pravidly EU, ale naopak o vyšší liberalizaci při stanovení logických pravidel. Děkuji za pozornost.
Místopředseda PSP Karel Havlíček: Děkuji, pane zpravodaji. Otevírám obecnou rozpravu, do které se přihlásil pan poslanec Volný.
Poslanec Jan Volný: Zdravím všechny kolegy a přeji jim hezký podvečer. Já bych asi tak nějak moc neplýtval slovy liberalizace a podobně, nicméně si myslím, že to není špatný krok vlády. Je pravda, že investiční společnosti a investiční fondy, které nejsou licencované, jsou rizikové, riskantní a je to opravdu z velké části ochrana investorů, a zejména povinnost zvýšit informovanost podnikatelů nebo vkladatelů je velice účelná a myslím si, že není špatné dostat i tento segment trochu pod kontrolu, to znamená, budeme o tom určitě ještě diskutovat. Těším se na diskusi ve druhém čtení a v kostce si myslím, že to budeme podporovat. Děkuji.
Místopředseda PSP Jan Skopeček: Děkuji. Já vám přeju hezký večer. Vystřídali jsme se v řízení schůze a budeme pokračovat v obecné rozpravě, do které se zatím nikdo nehlásí. Zeptám se, zda se někdo hlásí ze sálu? Není tomu tak. Obecnou rozpravu tedy končím.
Ptám se, zda je zájem o závěrečná slova? Ze strany navrhovatele nikoliv, ze strany zpravodaje také nikoliv.
Návrh na vrácení nebo na zamítnutí nebyl předložen, a my se tedy budeme zabývat návrhem na přikázání výborům k projednání. Nejprve rozhodneme o přikázání garančnímu výboru. Organizační výbor navrhl přikázat předložený návrh k projednání rozpočtovému výboru jako výboru garančnímu. Navrhuje někdo přikázání jinému výboru než garančnímu? Není tomu tak.
Přistoupíme tedy k hlasování.
Já se ptám, kdo souhlasí s tím, aby předložený návrh byl přikázán k projednání rozpočtovému výboru jako výboru garančnímu? Ať stiskne tlačítko a zvedne ruku. Kdo je proti?
Hlasování číslo 113, bylo přihlášeno 153 poslanců, pro hlasovalo 105, proti nebyl nikdo. Návrh byl přijat.
Konstatuji, že tento návrh byl přikázán k projednání rozpočtovému výboru jako výboru garančnímu. Organizační výbor nenavrhl přikázat tento návrh žádnému dalšímu výboru. Ptám se, zda má někdo návrh na přikázání projednávaného tisku dalším výborům k projednání? Není tomu tak.
V rozpravě nezazněly žádné návrhy na zkrácení lhůt, čili považuji projednávání v prvém čtení za ukončené. Končím projednávání sněmovního tisku číslo 570. Děkuji zpravodaji i navrhovateli.
Budeme pokračovat. Dalším naším bodem je
16.
Vládní návrh zákona, kterým se mění zákon č. 312/2002 Sb.,
o úřednících územních samosprávných celků a o změně některých zákonů,
ve znění pozdějších předpisů, a další související zákony
/sněmovní tisk 520/ - prvé čtení
Z pověření vlády předložený návrh uvede místopředseda vlády a ministr vnitra Vít Rakušan. Pane ministře, prosím, máte slovo.
Místopředseda vlády a ministr vnitra ČR Vít Rakušan: Děkuji za slovo, pane místopředsedo. K návrhu novely zákona o úřednících územních samosprávných celků a souvisejících zákonů bych chtěl jako úvod naší debaty uvést následující.
Návrh zákona reaguje na poznatky z praxe, přičemž navrhované změny byly konzultovány se zástupci územních samospráv, a to intenzivně. V tomto směru jej tedy lze považovat za konsenzuální. Novelizace se zaměřuje především na oblast vzdělávání úředníků. Cílem je jeho zefektivnění a snížení související administrativy. Zkouška ze zvláštní odborné způsobilosti bude více zaměřena prakticky na míru potřebám konkrétní správní činnosti, zatímco obecná část zkoušky bude v tomto případě nahrazena on-line testem. Nově se upravuje zvláštní typ zkoušky zvláštní odborné způsobilosti, zaměřený na úředníky obcí se základním rozsahem výkonu přenesené působnosti, který je připraví na správní činnosti, které na malých obcích opravdu a reálně vykonávají.
Navrhuje se zefektivnit systém akreditací při vzdělávání úředníků, za prvé v procesu akreditace vzdělávacích programů se nově navrhuje podřídit pouze vzdělávací programy pro přípravu k ověření zvláštní odborné způsobilosti, zatímco ostatní druhy prohlubování kvalifikace již nadále nebudou muset být akreditovány. K významnému zjednodušení dochází i u akreditací vzdělávacích institucí, zejména tím, že nově budou udělovány na dobu neurčitou, a tedy vzdělávací instituce již nebudou muset každé tři roky žádat o obnovení akreditace.
Taktéž se navrhuje snížení povinného rozsahu vzdělávání úředníků na polovinu, což umožní obcím a krajům vynakládat prostředky na vzdělávání podle svých konkrétních potřeb, což tedy vychází přímo z požadavků z praxe. V oblasti úpravy pracovněprávních vztahů úředníků se zejména navrhuje zjednodušení procesu zaměstnávání úředníků pomocí snížení administrativních nároků na veřejné výzvy a výběrová řízení. Zároveň dojde k usnadnění elektronické komunikace. Na základě požadavků územních samospráv se navrhuje umožnit poskytovat odměny úředníkům, kteří byli obcemi či kraji vysláni do řídicích a kontrolních orgánů podnikajících právnických osob. Vychází se přitom z řešení přijatého v rámci aktuální novely zákoníku práce.
Součástí návrhu zákona jsou i související tři novely dalších zákonů, které slouží například k zavedení správních poplatků za udělení akreditace.
Tolik stručný popis navrhované novely. Předem děkuji za její podporu při putování do dalších čtení.
Místopředseda PSP Jan Skopeček: Děkuju, pane ministře. Nyní by se měla slova ujmout zpravodajka pro prvé čtení, paní poslankyně Marie Pošarová, ale mám informaci, že je omluvena a že je domluvena její výměna za paní poslankyni Fialovou, což je nicméně potřeba odhlasovat, jsme v prvém čtení.
Je to návrh na změnu zpravodaje. Paní poslankyně Fialová o tom ví a souhlasí s tím.
Zahajuji hlasování a ptám se, kdo je pro takovou změnu zpravodajky, aby se jí stala paní poslankyně Fialová? Ať stiskne tlačítko a zdvihne ruku. Kdo je proti?
Hlasování číslo 114, bylo přihlášeno 152 poslanců, pro hlasovalo 95, proti nebyl žádný. Návrh byl přijat.
Poprosím paní poslankyni Fialovou, aby přednesla zpravodajskou zprávu.
Poslankyně Eva Fialová: Děkuji moc za slovo. Vážené kolegyně, vážení kolegové, já bych vám ráda představila zákon č. 312/2002 Sb., o úřednících územních samosprávných celků a o změně některých zákonů, ve znění pozdějších předpisů, který byl rozeslán poslancům jako tisk 520 dne 24. 8. 2023.
K samotnému obsahu návrhu zákona: dochází zde k zpřesnění vymezení základních pojmů týkajících se úředníků územních samosprávných celků. ***