(15.20 hodin)

 

Předseda PSP Radek Vondráček: Děkuji. Nyní pan ministr Havlíček, poté pan předseda Stanjura.

 

Místopředseda vlády, ministr průmyslu a obchodu a ministr dopravy ČR Karel Havlíček: Vážený pane předsedající, vážené paní poslankyně, vážení páni poslanci, dovolte, abych tedy reagoval na pár bodů, které zde zazněly.

SFDI je samozřejmě klíčová instituce, 93 miliard korun rozpočtu, 39 jde železnice, 39 jde na dopravu, zbytek jde na cyklostezky, na ostatní aktivity. Musím říct, že shodou okolností tedy příští týden, myslím, máme hned výbor. Budeme tam navíc rozdělovat řádově 7 miliard korun. Pochopitelně pracuji s tím, co zde bylo. Vždycky si dovedu představit, že by tam mohlo být o něco více, ale troufám si tvrdit, že z pozice možná místopředsedy vlády i s určitou podporou premiéra dokážeme pro SFDI zabezpečit možná o něco více zdrojů, než jak bylo plánováno. Nechci nic slibovat, ale v každém případě si troufám tvrdit, že tam vybojujeme o něco více.

Já rozumím tomu, že vás nezajímá, jestli jsem byl v Německu nebo v Polsku. Já bych to zde ani netvrdil, já jsem pouze reagoval na, řekněme, určitou výtku pana poslance Stanjury ve smyslu toho, že když jsem jednal s polským ministrem, že jsme nejednali o vysokorychlostních tratích. Tak já jsem jenom říkal, že jsme s ním jednali o vysokorychlostních tratích, a snažil jsem se vám i zde vysvětlit, i kolegům ostatním, že vysokorychlostní tratě jsou prioritou. Řekl jsem zde data, řekl jsem, že je to v nějaké projektové fázi. A dokonce jsem řekl, že už se zabezpečují peníze minimálně pro německou část, která tedy bude směřovat k Drážďanům. To znamená, můžeme se o tom bavit potom dál. Asi to není teď na nějaký velký detail.

Velký okruh Praha. Ano, tam se diskutuje více režimů. Pro mě dneska prioritní je ten hlavní okruh silniční, respektive okruh dálniční kolem Prahy, který, dneska víme, že má čtyři části, dvě se realizují, ty další dvě se připravují. Víme, že to všechno narazilo na stavební úřad, tuším, že v Uhříněvsi. Mimo jiné, kdybychom možná měli už tu rekodifikaci, tak jsme se tomuto vyhnuli. Já jsem zde i v interpelacích nedávno zmiňoval ta data, která současně budou.

Není fér, abyste mi říkal, že zde minule spadlo něco pod stůl, protože to nebylo proto, že mám dva resorty. To bylo proto, a několikrát to zde padlo, že zasedal Senát a současně zasedala Sněmovna. A já v dané chvíli mám na výběr. Buď si vyberu Senát, anebo si vyberu Sněmovnu. A v tu chvíli já jsem byl v Senátu a v Senátu to končilo. Já jsem požádal o to, a děkuji za to všem, že se to posunulo. Všechny body, které tady byly, jsem tady odpoledne poté zvládl. To znamená, to nebylo dáno tím, jestli mám více nebo méně zákonů. To prostě bylo dáno tím, že zasedá Senát i Sněmovna. Já jsem to v dané chvíli musel dohrát v Senátu.

Rowan Legal, to je pochopitelně důležitá věc. Informaci nemáte správnou. Rowan Legal není ten, kdo by radil Ministerstvu průmyslu ve smyslu smlouvy s ČEZ. Smlouva s ČEZ se uzavírá na několika fázích a za první, kde byl tedy řádně Rowan Legal vysoutěžen, takzvaná malá zakázka, se nejednalo o prováděcí smlouvu, ale pouze o rozvrh toho, jakým způsobem vůbec se bude postupovat. Následně už to nedělal Rowan Legal a je to i dohledatelné. Čili ta zakázka byla už ukončena v minulosti.

Omlouvám se ještě, že jsem i předtím zapomněl reagovat na toho zaměstnance. To je ta část, kdy ministr Kremlík skončil. Já nejsem žádný znalec toho, jakým způsobem má či nemá končit ministr. V každém případě jeden z výkladů byl, že jel na smlouvu, tím pádem se na něj vztahují pravidla jakožto na zaměstnance. Toto se v minulosti nedělalo, ani na Ministerstvu dopravy. Mám-li správnou informaci, nastalo to jednou jedinkrát někdy před osmi lety. Nevím, jestli tam byl tenkrát pan ministr Stanjura nebo ještě jeho předchůdce, ale to teď opravdu nevím, říkám to politicky, ale plus minus osm let, kdy toto tam poprvé bylo aplikováno. Následně se to neaplikovalo.

Mně se to tedy zdálo úplně logické. Nechali jsme to prověřit a během, já nevím, jednoho týdne jsme to uzavřeli. To znamená, na základě vysvětlení Ministerstva práce a sociálních věcí, které nám celkem jasně řeklo, že takto není možné jít, že se musí jít takzvanou ústavní cestou, to znamená, odchodné ve výši jednoho měsíce plus, pokud se nepletu, tři měsíce auto k dispozici, tak to jsme okamžitě aplikovali. Čili o nic se nepřišlo, nic se nestalo. V tom daném měsíci se to zvládlo. A nechci teď říkat, kdo tam udělal chybu. Pravděpodobně tam chyba byla, ale co je podstatné, že se to odchytlo. Děkuji.

 

Předseda PSP Radek Vondráček: Děkuji. S přednostním právem pan předseda Stanjura, poté pan místopředseda Černohorský.

 

Poslanec Zbyněk Stanjura: Neprojednáváme bod o dopravě a jsme ve fázi schůze, které se říká "navrhujeme změny programu", a opoziční okénko nám pěkně plyne minuta po minutě. To je důsledek toho, že je veto. Já jsem prosil pana ministra, aby nevystupoval. On si z toho udělal interpelaci. Ještě ho interpeluje vládní poslanec, pan poslanec Chvojka. Na to máme čtvrtky.

Když už tedy, tak ať to pan ministr nemá tak jednoduché, tak za prvé, za mě žádná taková praxe s pracovní smlouvou nebyla. Pan předseda Chvojka to nazval anomálií. Já jako programátor a neprávník říkám, že to je úplná blbost. Nevím, kdo to vymyslel. Někdo, kdo chtěl prachy. Nikdo normální to nemohl myslet vážně. Takže nevím, co před osmi lety, ale v roce 2003, než já jsem byl ministr, tak jsme to neaplikovali, protože mi to nikdo neřekl. Kdyby mi to řekl, tak ho asi propustím ten den z Ministerstva dopravy. To ještě neplatil služební zákon, to by možná ještě šlo. Takže je to úplná blbost a ne anomálie. Ale to jsou ti manažeři, kteří byli najati premiérem, kteří pak jsou dva měsíce na překážkách, když není ministr. To pak máme dva ministry - jeden ve funkci a druhý na překážkách, kdybych přijal tuhle optiku. Ale to je úplně jedno. Ale to jsou jiné věci, ke kterým pan ministr říká, že se nechce vracet.

Pan premiér a ministr Ťok slíbili hejtmanům a starostům, že se mýto na jedničkách nebude vybírat, respektive, že bude nulová sazba. Najděte si ty veřejné výroky pana premiéra. Co s tím uděláte, pane ministře? Řeknete, že to byla lež? Nebo že to vyšumělo? Nebo co se s tím stane? Jasný veřejný slib, dokonce memorandum, které bylo připraveno na předložení vládě, bylo připraveno, pak bylo z programu vlády opakovaně staženo. Takže to je přesně ono. Když mluvím s jednou skupinou, tak jim naslibuji, co chtějí slyšet. Když pak mluvím s druhou skupinou, tak zase řeknu něco jiného. A pak je ten chaos úplně jednoduše.

Já myslím, že ty odpovědi, které předvádí dneska pan ministr, jasně ukazují, že jeden člověk nemůže řídit dvě ministerstva z časových důvodů. Je to úplně jednoduché. A můžete si říct, že budete pracovat 26 hodin denně. Ten úřad nepracuje 26 hodin denně, ti mají standardní pracovní dobu. Nebo budou na MPO chodit na ranní a na Ministerstvo dopravy na odpolední? I to je řešení. Nevím, jak to prosadíte, ale nemá to... Není to o žádné odpovědnosti. Je to o tom, že došli ministři.

Ano, vždycky, když jste v úzkých, tak vytáhnete bez souvislosti nějakou část našeho programu. Ano, my dlouhodobě máme v programu sloučit ta dvě ministerstva. Ale nemůžu je slučovat v okamžiku, kdy mi dojdou ministři, a musím začít analýzou toho, abych ušetřil nějakou agendu, ne jednoho ministra. To je malá úspora. To jsme nestihli, budiž, pak to bylo k ledu. Když jsem já navrhoval, že bychom výhledově měli řešit SFDI, a navrhl jsem tam nějaké kroky, tak se mě váš dnešní koaliční partner vrhl. Takže opět, ta myšlenka není špatná, ale musí se dělat v kontextu. Ne že někdo zkazí zakázku, tak ji zruším. To není žádné systémové řešení. Navíc, teď se z toho trošku kroutíte, že nevíte, jestli to bylo podle zákona, nebo nebylo. Ale trestní oznámení podal premiér, takže minimální on má podezření, že se tam dělo něco nekalého za vašeho předchůdce.

A když už tady mluvíte, a já to docela vítám, že se nechcete nějak extra vymezovat ke svým předchůdcům, tak ale fakt nechápu, v čem chcete využít služby bývalého ministra dopravy, jak jste se opakovaně... že sice nebude náměstek, anebo bude náměstek, že nebude, ale že nebude, ale že má ty zkušenosti, tak možná s tím platem by vám pomohl, jak to udělat, nebýt ministr a brát plat ministra. To fakt v tom žádné nevidím. A vy se ohrazujete, protože říkáme chaos. Tak si to řekněme. Budeme slučovat ministerstva - Andrej Babiš. Za tři dny Andrej Babiš - nebudeme slučovat ministerstva, kdo si to vymyslel? Andrej Babiš - Kremlík bude náměstek. To bylo ve čtvrtek. V pátek - to je nějaká bublina, Kremlík nebude náměstek. A tak je to jedno vedle druhého. E-shop, ne-e-shop, zrušená zakázka, nezrušená. Dobře, podle zákona pořád dokola.

Takže se sejdeme na té mimořádné schůzi, když jiného nezbývá. Neberte nám čas. Tahle debata fakt nesplňuje parametry toho, aby ti, kteří k dopravě mají co říct, se zapojili. ***




Přihlásit/registrovat se do ISP