Neautorizováno !


 

(9.10 hodin)

Místopředseda PSP Ivan Langer: Takže toto je další návrh - zařadit tisk 955 jako nový bod. (Ministr Kühnl opravuje na tisk 959.) Tisk 959. Pan kolega Bratský.

 

Poslanec Petr Bratský: Dobré ráno, pane předsedající, dámy a pánové, já bych vás chtěl požádat o možnost přeložení. Zítra v 16.15 hodin začínají písemné interpelace. Já mám jednu písemnou interpelaci, která je zařazena až jako třetí, ale protože s několika kolegy jdeme na plánovanou besedu, je to seminář, tak jsem vás chtěl požádat, jestli by bylo možné, aby moje interpelace byla zařazena jako první z těch tří hned v 16.15 hodin, abychom se od 17 hodin mohli zúčastnit společně té besedy. Pokud mi to umožníte, budu rád, pokud ne, nedá se nic dělat. Děkuji.

 

Místopředseda PSP Ivan Langer: Myslím si, že je to řešitelné bez hlasování, je to sdělení pro řídícího schůze v té době a pro zaměstnance Sněmovny, kteří připravují podklady pro interpelace. Prosím, paní kolegyně.

 

Poslankyně Hana Šedivá: Děkuji. Pane místopředsedo, podávám návrh na pevné zařazení bodu č. 67, sněmovní tisk 974, návrh, kterým se mění zákon o trestním řízení, trestní řád, a to na čtvrtek, jako druhý bod ráno. Důvodem je předpokládaná neúčast zpravodaje ve třetím týdnu jednání.

 

Místopředseda PSP Ivan Langer: Děkuji. Jak jsem byl správně upozorněn, nová procedura, kterou jsme upravili naše jednání, měla zařídit to, aby nedocházelo k opakovanému přeřazování, k pevnému zařazování bodů na různá místa programu. Svěřila, pokud se nepletu, do rukou řídícího pravomoc rozhodnout, který z takovýchto návrhů je zvlášť odůvodněný, tudíž připustit hlasování o něm.

Dříve než si rozmyslím, který z těchto návrhů je zvlášť odůvodněný, vám sděluji, že paní kolegyně Páralová má náhradní kartu č. 3.

Domnívám se, že v případě bodu č. 33, který jsme již schválili, ten návrh odůvodněný byl, neboť výbor dosud neprojednal tento tisk. V případě návrhu k bodu č. 67 - důvod nepřítomnosti zpravodaje - je také zvlášť odůvodněný. A vzhledem k tomu, že se podařilo výboru projednat tisk 959 dříve, považuji návrh pana ministra Kühnla za odůvodněný. Jinými slovy, jsou všechny hlasovatelné - podle mého názoru.

 

Takže nejprve rozhodneme o pevném zařazení tisku 959 jako první bod v pátek. Současně platí, že bude zařazen jako poslední bod třetích čtení do našeho programu.

Zahájil jsem hlasování číslo 55. Kdo je pro tento návrh, nechť stiskne tlačítko a zvedne ruku - to je sloučení Fakultní nemocnice Plzeň a Vojenské nemocnice. Kdo je proti?

Z přítomných 130 pro návrh 106, proti 6. Návrh byl přijat.

 

Nyní pevné zařazení na čtvrtek - jenom jsem neporozuměl, je to tento čtvrtek, nebo příští čtvrtek? (Navrhovatelka sděluje, že příští čtvrtek.) Příští čtvrtek. To znamená, že z tohoto důvodu je to druhý bod po již pevně zařazeném bodu č. 33, a to zařadit bod č. 67, tisk 974.

Zahájil jsem hlasování číslo 56. Kdo je pro? Kdo je proti?

Z přítomných 133 pro návrh 104, proti nikdo. Návrh byl přijat.

 

Na závěr bloku procedurálních hlasování chci z tohoto místa apelovat na vás všechny, kolegyně a kolegové, abyste skutečně nestavěli řídícího do obtížné situace, kdy má rozhodovat, jaký návrh na pevné zařazení je zvlášť odůvodněný a který již nikoli, abychom skutečně respektovali ono pravidlo, chce-li někdo požádat o přeřazení bodu, vždy se jedná o přeřazení v rámci příslušného bloku, tedy na závěr příslušného bloku odpovídajících čtení zákonů, tedy je-li zákon v druhém čtení, na závěr bloku druhých čtení, je-li ve třetím čtení, na závěr bloku třetích čtení. Totéž samozřejmě platí o čteních prvních.

 

Nyní zahajuji projednávání bodu č. 8, kterým je

 

8.
Vládní návrh zákona trestní zákoník
/sněmovní tisk 744/ - druhé čtení

 

Prosím, aby z pověření vlády tento návrh uvedl místopředseda vlády a ministr spravedlnosti.

 

Místopředseda vlády a ministr spravedlnosti ČR Pavel Němec: Vážený pane předsedající, vážené paní poslankyně, vážení páni poslanci, dovolte, abych na úvod druhého čtení uvedl vládní návrh nového trestního zákoníku. O tomto návrhu jsme diskutovali v Poslanecké sněmovně velmi podrobně na úvod prvého čtení, kdy jsme rozebírali základní koncepční otázky a kdy jsme hovořili o důvodech, proč se vláda rozhodla tento nový trestní zákoník předložit. Já bych tedy jenom stručně vyjmenoval některé hlavní oblasti, proč vláda tento zákon navrhuje, a to z toho důvodu, jak už jsme uvedl, že podrobně byl tento zákon uveden v prvním čtení.

Předkládaný návrh rekodifikace trestního práva hmotného vychází ze zhodnocení účinnosti dosavadních základních předpisů v trestněprávní oblasti, přihlíží k vývoji právní teorie a praxe, a to zejména v evropských zemích s rozvinutým demokratickým systémem. Reflektuje také změny v ostatních právních oblastech a je zaměřen na vytvoření co nejvhodnějšího systému obrany společnosti a jednotlivců před kriminalitou a jejími novými formami. Návrh zajišťuje k okamžiku zpracování také plnění zahraničněpolitických závazků, které vyplývají z mezinárodních smluv a dalších dokumentů, kterými je Česká republika vázána.

Návrh nového trestního zákoníku opouští materiální pojetí trestného činu a nahrazuje ho formálním pojetím, které sice zachovává materiální východiska při legislativním určení, co má být trestným činem a co nikoliv, jakož i z hlediska vymezení typové závažnosti jednotlivých trestných činů. Na druhé straně však se zásadou žádný trestný čin a žádný trest bez zákona podle našeho ústavního pořádku klade důraz na zákonné vymezení skutkových podstat trestných činů. Formální pojetí trestného činu je logickým důsledkem principu zákonnosti, neboť je výrazem snahy zakotvit přesné hranice trestnosti v zákoně. Naproti tomu materiální pojetí vždy vede k tomu, že hranice trestného jednání nejsou zákonem definitivně stanoveny, ale jsou otevřeny pro uvážení nejen justičních orgánů, ale i orgánů policejních.

Je třeba zdůraznit, že formální pojetí trestného činu přitom neznamená nutnost stíhat všechny, i bagatelní trestné činy, neboť jejich řešení kodifikace trestního práva přesouvá do procesní oblasti.

Návrh trestního zákoníku zavádí novou kategorizaci trestných činů na zločiny a přečiny. Ta se projevuje nejen v trestním právu hmotném, ale i v procesním právu a má být základním prvkem připravované kodifikace trestního práva procesního.

***




Přihlásit/registrovat se do ISP