Ve smyslu § 112 odst. 4 zákona č. 90/1995 Sb.,
o jednacím řádu Poslanecké sněmovny,
předkládám poslancům následující
interpelaci poslance Miroslava Kapouna na ministra dopravy a spojů
Martina Římana a odpověď ministra dopravy
a spojů Petra Moose na tuto interpelaci. Předkládám
rovněž novou odpověď ministra dopravy
a spojů Petra Moose na interpelaci, kterou vypracoval poté,
kdy Poslanecká sněmovna na své 23. schůzi
s odpovědí na interpelaci vyslovila nesouhlas. Pan
poslanec Miroslav Kapoun požádal o zařazení
uvedené odpovědi na pořad schůze Poslanecké
sněmovny. Interpelace a odpověď jsou přílohami
sněmovního tisku.
Příloha
Evidenční číslo interpelace: 531
POSLANEC
POSLANECKÉ SNĚMOVNY
PARLAMENTU ČESKÉ REPUBLIKY
V Přerově dne 15. prosince 1997
Miroslav Kapoun, poslanec Poslanecké sněmovny
Parlamentu České republiky
Vážený pane ministře,
využívám své zákonné pravomoci
a interpeluji Vás ve věci nepovolených reklam,
umístěných na silničních pomocných
pozemcích a mimo tyto silniční pozemky, označených
za zdroje rušení silničního provozu.
Přestože zákon č. 13/1997 Sb., o pozemních
komunikacích (silniční zákon), platný
od 1. 1. 1997, poskytuje nyní silničnímu
správnímu úřadu možnosti, jak
odstranit reklamy, které byly instalovány bez povolení
MDS ČR, jsou tyto reklamy, umístěné
jak na silničním pozemku (§ 25 odst. 5 silničního
zákona), tak i mimo tyto silniční pozemky,
označované za zdroje rušení silničního
provozu podle § 35 odst. 1 silničního zákona,
pokud tak bylo rozhodnuto správním úřadem
MDS ČR v součinnosti s MV ČR, stále
využívány.
Přesto, že v drtivé většině
jsou známy adresy právnických a fyzických
osob, které zákon porušily, místo omezování
těchto reklam se jejich počet zvyšuje. Jejich
počet se v současné době blíží
počtu 400.
Nečinnost Vašeho ministerstva (doufám pevně,
že to není pohrdání zákonem)
budí dojem, jako by někteří Vaši
úředníci na tomto druhu šedé
ekonomiky profitovali. Možnost řešení
dokládá právní rozbor, zpracovaný
advokátní kanceláří Vyroubal
- Krajhanzl - Skácel a spol., který je Vašim
úředníkům znám.
Ptám se Vás, pane ministře:
- co uděláte pro nápravu tohoto stavu
- zda máte skutečně prověřeno,
že tento stav není otázkou provizí z
této činnosti
Ministerstvo dopravy a spojů ČR
Ing. Martin Říman
ministr
nám. L. Svobody 12
110 15 Praha 1
V Praze dne 20. ledna 1998 | |
Č. j. 38/97-P |
Vážený pane poslanče,
sděluji Vám, že jsem rovněž znepokojen
výskytem nepovolených reklam podél dálnic.
Mohu Vás ujistit, že příslušný
silniční správní úřad
koná v předmětné věci v souladu
se zákonem o správním řízení
a silničním zákonem.
V této souvislosti považují za potřebné
připomenout, že Ministerstvo dopravy a spojů
v návrhu novely zákona č.135/1961 Sb., o
pozemních komunikacích navrhovalo zákaz umísťování
reklam podél dálnic a silnic I. třídy
v extravilánu. Výsledkem projednání
zákona v Poslanecké sněmovně Parlamentu
ČR bylo znění § 31 zák. č.
13/1997 Sb., o pozemních komunikacích, podle kterého
lze umísťování reklam v silničních
ochranných pásmech za určitých podmínek
povolit. Zároveň s tím však nebyla do
zákona včleněna ustanovení o pravomocích
a sankcích, které by dávaly silničním
správním úřadům možnosti
přijímat účinná opatření
k odstraňování těch reklam z ochranných
pásem dálnic a silnic I. třídy, které
byly do těchto míst umístěny bez řádného
povolení silničního správního
úřadu.
Díky této skutečnosti vznikl současný
stav, kdy silniční správní orgán
není zmocněn k odstranění nepovolených
reklam na soukromých pozemcích v ochranných
pásmech dálnic a rychlostních silnic (silnic
I. tř.). Jediným prostředkem v těchto
případech je vymáhání pokut
za nepovolenou činnost v ochranných pásmech
uvedených komunikací.
V současné době využívá
odbor pozemních komunikací jakožto příslušný
silniční správní úřad
ve věcech dálnic a rychlostních silnic seznam
nepovolených reklam na dálnicích a v jejich
ochranných pásmech, který byl Ministerstvu
dopravy a spojů předložen Ředitelstvím
silnic a dálnic ČR dne 12. 9. 1997. Údaje
v tomto seznamu je ovšem nezbytné ověřovat.
Protokolárním ověřováním
bylo dne 17. 10. m. r. pověřeno Ředitelství
silnic a dálnic ČR, které odboru pozemních
komunikací zaslalo zatím tři protokoly. S
firmami v těchto protokolech uvedených bylo již
zahájeno správní řízení.
Kromě toho jsou předvoláni k předložení
příslušných dokladů zástupci
dvou firem, které podle seznamu mají údajně
osazeno nejvíce reklamních panelů na dálničních
pozemcích bez povolení příslušného
silničního správního úřadu.
Podle vlastních materiálů (t. j. vydaných
rozhodnutí o povolení umístění
reklamních poutačů na dálničním
pozemku) se Ministerstvo dopravy a spojů nemohlo ztotožnit
s údaji uvedenými v seznamu, neboť téměř
ve všech tam uvedených případech došlo
ze strany jmenovaných firem pouze k posunutí povoleného
místa staničení z důvodů, ležících
na straně dálnice, t. j. zejména úprav
a rozšíření dálnice, rozhodnutí
o budování dalších odpočívek
a dopravních připojení, vzrostlá zeleň,
umísťování dopravního značení
a pod.
V těchto případech půjde tedy jen
o formalitu vydání nového rozhodnutí,
aniž by byl změněn samotný předmět
tohoto rozhodnutí.
Závěrem musím konstatovat, že současná
právní úprava nám poskytuje jen velmi
úzké pole působnosti pro čelení
masivnímu rozšíření reklam zejména
v ochranných pásmech dálnic. Ujišťuji
Vás, že tento poznatek patří mezi ty
skutečnosti, které budeme uplatňovat v budoucích
novelách silničního zákona a doufám
ve Vaši podporu v této věci, ať už
by se jednalo o úplný zákaz reklam podle
našeho původního záměru, nebo
alespoň o výrazné zpřísnění
podmínek pro jejich povolování a zejména
o zvýšení pravomocí pro odstraňování
nepovolených reklam.
S pozdravem
Vážený pan
Miroslav Kapoun
poslanec Poslanecké sněmovny Parlamentu ČR
PRAHA
V Praze dne 17. dubna 1998 | |
Č. j. 1 127/98-KM |
Vážený pane poslanče,
odpovídám znovu na Vaši interpelaci ve věci
nepovolených reklam, umístěných v
ochranných pásmech dálnic a silnic (sněmovní
tisk 399, 23. schůze Poslanecké sněmovny)
a na Vaše vystoupení dne 26. března 1998 v
téže věci.
Bohužel musím znovu konstatovat, že ve výkladu
zákona č. 13/1997 Sb., o pozemních komunikacích
se opíráte o nekvalifikované stanovisko advokátní
kanceláře Vyroubal - Krajhanzl - Skácel a
spol. Stačí si pozorněji přečíst
ustanovení § 35 odst. 1 cit. zákona, kde je
ve druhé větě výslovně uvedeno,
že silniční správní úřad
může nařídit provozovateli nebo vlastníku
odstranění "zdroje ohrožení".
Přitom v první větě je "zdroj
ohrožování dálnice, silnice a místní
komunikace" uveden jako jiná kategorie než "zdroje
rušení silničního provozu na nich".
V prvém případě jde o ohrožování
uvedených komunikací jakožto staveb (podmáčení,
sesuv půdy a kamenů, pád stromů a
pod.) a spadá proto do působnosti mého resortu.
Naproti tomu bezpečnost a plynulost silničního
provozu spadá do působnosti Ministerstva vnitra
a příslušných orgánů Policie
ČR (zákon č. 12/1997 Sb.). Tyto orgány
však mají pravomoci postihovat pouze účastníky
silničního provozu a nikoliv jeho rušitele
z okolí. Navíc ne každá nepovolená
reklama splňuje podmínky ustanovení §
31 cit. zákona, protože zdrojem rušení
silničního provozu může být pouze
pokud je zaměnitelná s dopravní značkou
nebo s dopravním zařízením nebo pokud
může oslnit uživatele komunikace. Pokud nesouhlasíte
s tímto právním názorem a stále
se domníváte, že je správný právní
názor cit. advokátní kanceláře,
obraťte se laskavě na Ústav státu a
práva ČAV, Právnickou fakultu Karlovy univerzity
nebo vyvolejte soudní řízení, protože
pouze soud může podat právně závazný
výklad zákona.
Trvám proto na svém názoru, že jedinou
právní možností odstranit nepovolenou
reklamu v ochranném pásmu dálnice nebo silnice
je podnět obecnému stavebnímu úřadu,
aby zahájil řízení k odstranění
nepovolené stavby podle § 88 a násl. stavebního
zákona, a to do 30. června t. r. pouze v případě,
že jde o stavbu (t. j. zařízení pevně
spojené se zemí, v opačném případě
takové odstranění umožní až
čerstvě přijatá novela stavebního
zákona). V ostatních případech jsou
všechny orgány výkonné moci v tomto
směru bezmocné. To jsem chtěl vyjádřit
svým poukazem na současný legislativní
stav. Moje poznámka tedy neměla být výmluvou,
ale směřovala k průběhu projednávání
návrhu zákona v Poslanecké sněmovně
koncem roku 1996.
Pravdou zůstává, že zákaz reklam
obsažený v původním návrhu tehdejšího
Ministerstva dopravy a v podkladovém materiálu,
který jste jako člen garančního hospodářského
výboru PS obdržel od předsedy Odborového
svazu pracovníků silničního hospodářství
by pomohl k řešení věci. Za prvé
by zcela odpadlo Vaše podezření z možnosti
korupce státních úředníků.
Za druhé by každá postavená reklama
byla v rozporu se zákonem a odpadlo by složité
zjišťování, zda jde skutečně
o reklamu nepovolenou; reklamní agentury během řízení
často totiž reklamu o několik metrů
přemístí a pak tvrdí, že řízení
nesměřuje proti této konkrétní
reklamě. Není pravda, že tento zákaz
nebyl akceptován proto, že by byl v rozporu s Ústavou
ČR, protože věc byla řádně
právně ošetřena v navrhovaném
přechodném ustanovení (m. j. odkladem účinnosti
tohoto zákazu o několik let) a dále zde již
byl zákonný precedens s odstraňováním
reklam tabákových výrobků na dopravních
prostředcích. Návrh tehdejšího
Ministerstva dopravy nebyl předchozí vládou
a touto Poslaneckou sněmovnou přijat pouze pro nedostatek
politické vůle k tomuto kroku.
Bohužel nemohu souhlasit s Vaším tvrzením
o nezdůvodněně pomalém odstraňování
nepovolených reklam. Mohu pouze konstatovat, že přetížené
obecné stavební úřady musí
pochopitelně vidět prioritu své činnosti
uvnitř zastavěného území měst
a obcí a nabídnout Vám, abyste si vybral
některý z projednávaných případů
a buďto sám nebo prostřednictvím pověřené
osoby prověřil, zda a kdo projednávání
neodůvodněně zdržuje. Naproti tomu musím
rozhodně odmítnout Vaše nepodložené
obvinění z možnosti korupce státních
úředníků, které je navíc
zcela iracionální, protože korumpovat lze pouze
za vydání povolení, nikoliv za jeho nevydání.
Samozřejmě žádný z uvedených
argumentů neplatí pro reklamy umístěné
přímo na silničních pozemcích;
zde jsou pravomoci silničních správních
úřadů dostatečné a jakékoliv
zaváhání v této oblasti by bylo neomluvitelné
a proto bych je neváhal postihnout. Věřím,
že vás tato třetí odpověď
v téže věci již uspokojí.
S pozdravem
Vážený pan
Miroslav Kapoun
poslanec
Poslanecká sněmovna Parlamentu ČR