Předkládá:
Ing. Josef Tošovský v. r.
předseda vlády ČR
I. PŘEDKLÁDACÍ ZPRÁVA
V červenci 1997 zasáhly území České
republiky povodně. které v některých
oblastech v povodí Moravy, Odry a Labe nabyly charakteru
přírodní katastrofy, nemající
dosud, podle dostupných historických pramenů,
obdoby. Katastrofální průběh povodní
měl za následek ztrátu 50 lidských
životů a škody ve výši cca 60 mld.
Kč. Červencové povodně také
odhalily některé nedostatky systému ochrany
před povodněmi, záchranných a zabezpečovacích
prací. Logickým důsledkem byla proto potřeba
analyzovat příčiny a průběh
těchto povodní a stanovit priority opatření
ke zlepšení současného stavu.
Na základě informace o aktuální situaci
v oblastech postižených povodněmi v červenci
1997 uložila vláda svým usnesením č.
416/97 16. července 1997 místopředsedům
vlády a ministrům životního prostředí
a zemědělství předložit analýzu
příčin vzniku povodní, analýzu
fungování systému řízení
protipovodňové ochrany a návrh preventivních
opatření k budoucímu snížení
rizik a následků průchodu velkých
vod, včetně návrhu systému financování.
Také Ústřední povodňová
komise uložila 24. července svému pracovnímu
štábu zpracovat předběžnou souhrnnou
zprávu o příčinách, průběhu
a následcích povodní.
Na začátku září byla Poslanecká
sněmovna Parlamentu ČR informována vládou
o povodňové situaci a vládním zmocněncem
ministrem Jiřím Skalickým o odstraňování
následků škod včetně informace
o dalším postupu v postižených oblastech
před zimním obdobím. Poslanecká sněmovna
požádala vládu o vypracování
podrobné analýzy, týkající
se nejen vlastních povodní a průběhu
záchranných prací, ale také zhodnocení,
jak byla státní správa na povodně
připravena.
V listopadu předložilo Ministerstvo životního
prostředí vládě analýzu vzniku
povodní a fungování systému řízení
protipovodňové ochrany s návrhy preventivních
opatření k budoucímu snížení
rizik a následků průchodu velkých
vod včetně návrhu systému financování.
Vláda svým usnesením č. 745/97 uložila
ministru životního prostředí ve spolupráci
s ministry vnitra, obrany a financí zprávu doplnit
a přepracovat podle diskuse vlády.
Provedené analýzy ukázaly, že vzhledem
k mimořádnosti loňských povodní
nelze vystačit s obvyklými metodami a termíny
při jejich vyhodnocování. Proto vláda
stejným usnesením schválila návrh
komplexního projektu "Vyhodnocení povodňové
situace v červenci 1997", jehož výsledky
budou k dispozici po 30. červnu 1998.
Cílem tohoto projektu je s využitím moderních
metod nejen podrobné zhodnocení příčin
a průběhu povodní, ale i získání
potřebných podkladů pro prevenci povodní
i obnovu postižených oblastí. Okresní
úřady i správci vodohospodářsky
významných vodních toků již zpracovaly
závěrečné hodnotící
zprávy, které budou jedním ze vstupů
do komplexního projektu.
Podle rozhodnutí Ústřední povodňové
komise však již byla provedena revize okresních
povodňových plánů a povodňových
plánů ucelených povodí a provádí
se revize Povodňového plánu ČR.
Přepracovaná zpráva byla projednána
ve vládě 18. března 1998 a je dalším
postupovým krokem k hodnocení loňských
povodní a podkladem pro přijetí dílčích
opatření vládou k zlepšení stavu
povodňové ochrany v České republice.
Vláda svým usnesením č. 185 rozhodla
o uvolnění 100 mil. Kč na zkvalitnění
předpovědní povodňové služby
i systému veřejného varování.
Vláda také uložila ministrům provést
konkrétní opatření ve svých
resortech pro zlepšení úrovně povodňové
ochrany i řešení následků povodní.
II. DŮVODOVÁ ZPRÁVA
I. ÚVOD
V letech 1994 až 1996 se na území ČR
vyskytly povodňové situace, které vedly ke
ztrátě dvou lidských životů a
způsobily značné materiální
škody. Přestože se jednalo o povodně převážně
regionálního a místního charakteru,
způsobené škody dosáhly celkové
výše téměř 3 mld. Kč a
měly již tehdy celostátní význam.
Povodňová situace z července 1997 zasáhla
s mnohem větší intenzitou rozsáhlá
území severní a střední a částečně
i jižní Moravy a rovněž oblast severovýchodních
Čech, kde měla charakter živelné pohromy.
Katastrofální průběh povodňové
situace měl za následek ztrátu 50 lidských
životů a přímé škody ve
výši cca 60 mld. Kč.
Pro občany postižené povodněmi znamenají
tyto situace v řadě případů
osobní katastrofu spojenou se ztrátou důvěry
ve vlastní bezpečnost, pro státní
rozpočet znamená nárazovou zátěž
mimořádného rozsahu při uplatňování
požadavků na finanční výpomoc
a úhradu povodňových škod.
Stát je v takovýchto situacích stavěn
do role jediného odpovědného činitele,
jehož povinností je zvládnout všechna
přírodní rizika a v případě
selhání uhradit všechny škody. Tento zjednodušující
přístup je do jisté míry podporován
setrvačností v chápání osobní
odpovědnosti a odpovědnosti obcí z minulého
období, i skutečností, že díky
náhodně dlouhodobě příznivým
hydrologickým podmínkám chybí osobní
i kolektivní zkušenosti jak v oblasti prevence, tak
při vlastních povodních. Za této situace
je nutné vymezit práva a povinnosti jak státu,
tak i obcí a občanů v povodňové
ochraně a definovat příslušná
opatření.
Moderní evropské pojetí povodňové
ochrany směruje roli státu především
do oblastí prevence (podpora přirozeného
zadržování vody v území, technická
opatření, prevence rizik, osvěta a informace,
předpovědní a hlásná služba,
organizační a technické zabezpečení
záchranných zásahů, příprava
mechanismů finanční výpomoci postiženým
povodní a odstraňování škod na
obecním a statním majetku a podpora individuálního
pojištění). Maximálního efektu
k omezení povodňových škod však
lze dosáhnout pouze společným působením
státní prevence a osobní odpovědností
občanů. Nedílnou součástí
státní politiky v oblasti povodňové
ochrany proto musí být i seznámení
občanů s jejich úlohou a odpovědností
v systému povodňové ochrany.
2. ANALÝZA PŘÍČIN VZNIKU POVODNÍ
Povodně jsou součástí přirozeného
oběhu vody. Povodeň vzniká tehdy, když
celkové množství spadlých srážek
nebo tajícího sněhu je v určitém
okamžiku vyšší, než celkový
objem vody, který může být z dílčího
povodí bez problémů odveden koryty řek
nebo vstřebán půdou. Tato kapacita může
být v průběhu povodně snížena
unášeným materiálem, který sedimentuje
(kameny, štěrk, písek), nebo tvoří
zátarasy (větve, kmeny) Rozhodující
pro rozsah povodně je vedle časového a prostorového
rozložení srážek akumulační
schopnost terénu tj. půdy, porostu a hydrografické
sítě (potoky, řeky a jejich údolní
nivy) Každý z těchto faktorů má
své přirozené hranice a je-li schopnost jednoho
z nich vyčerpána, ostatní jsou zatíženy
silněji. Při vyčerpání kapacitu
všech těchto přirozených akumulátorů
vodu v území se skokem zhoršuje odtoková
situace, což bývá příčinou
katastrofálního charakteru některých
povodní.
Průběh povodní je dán i využíváním
území, které vede ke sníženi
přirozené schopnosti povodí vyrovnat se se
zvýšeným průtokem vodu, zejména
odlesňováním a zkulturňováním
lesů v horských oblastech. zorňováním
půdy v podhorských oblastech, odvodňováním
zemědělské půdy a nepřirozeně
rychlým převáděním povodňových
průtoků upravenými koryty toků do
níže položených oblastí. Úpravou
a zvýšením kapacity koryt vodních toků
se sice místně zlepší podmínky
pro odvádění zvýšených
průtoků, na druhé straně tyto úpravy
urychlují průběh povodňové
vlny a pouze převádějí problém
do jiného území a většinou jej
ještě umocňují Nekoncepční
nebo nevhodně provedená úprava na horní
části toku může tak způsobit
zhoršení situace na níže položeném
úseku toku.
Povodně vyskytující se na území
ČR lze rozdělit do několika hlavních
typů:
- zimní a jarní povodně způsobené
táním sněhové pokrývky, - letní
povodně způsobené dlouhotrvajícími
srážkami,
- letní povodně způsobené krátkodobými
srážkami velké intenzity (často i přes
100 mm za několik hodin),
- zimní povodně způsobené ledovými
jevy na tocích i při relativně menších
průtocích.
Do kategorie povodňových situací patří
i povodně z jiných důvodů než
hydrometeorologických, což jsou především
havárie hrází vodohospodářských
děl nebo jejich hradících konstrukcí.
Na možnost jejich výskytu nelze na našem území
usuzovat ze sledování hydrometeorologických
nebo jiných přírodních jevů.
Účinnou prevencí je jen odpovědny
provoz vodohospodářských děl spojený
s výkonem odborného a systematického technickobezpečnostního
dohledu (TBD).
Katastrofální průběh červencových
povodní byl způsoben tím, že se dva
uvedené základní typy povodní spojily
v jeden fenomén - srážky v první vlně
povodní byly velké intenzity a trvaly celých
pět dnů, kdy napršelo v extrémních
případech v oblasti Jeseníků a Beskyd
přes 500 mm (Lysá hora 586 mm, tj. 85 % průměrného
množství ročních srážek
na území ČR). Srážky zasáhly
celou oblast povodí Odry, severní část
povodí Moravy a okrajově i povodí Labe v
severních a východních Čechách.
Tyto srážky měly za následek výjimečně
rychlý a prudký nástup povodňové
situace v povodí Odry a horního toku Moravy. Na
jižní Moravě, která byla srážkovou
činností zasažena méně, byla
povodňová situace způsobena velkým
objemem vody pomalu postupujícím korytem řeky
Moravy a okolními inundacemi. Zde byl její průběh
navíc zkomplikován a prodloužen druhou menší
povodňovou vlnou, která následovala s odstupem
10 dnů a naštěstí se již významněji
neprojevila v nejvíce zasažené horní
části povodí.
Podle předběžných odhadů bylo
extrémními srážkami v červenci
1997 zasaženo území o rozloze přibližně
15 000 km2, na němž celkový úhrn srážek
je předběžně odhadnut na 4,8 mld. m3
(povodí Odry 1,6 mld. m3, povodí Moravy 2,7 mld.
m3, povodí Labe 0,5 mld m3), což je asi 1/12 celkových
ročních srážek v ČR a téměř
1/3 průměrného ročního odtoku
z celého území republiky Tento objem srážek
představuje pro ilustraci objem vody akumulovaný
v 19 naplněných přehradních nádržích
Slapy nebo Slezská Harta.
Dosavadní zhodnocení červencové srážkové
a povodňové situace ukazuje, že hlavní
příčinou vzniku povodní byly extrémně
intenzívní dlouhotrvající srážky
v horních oblastech zasažených povodí
Odry a Moravy Antropogenní zásahy do krajiny bezesporu
nepříznivě ovlivnily průběh
povodní, zejména urychlením odtoku srážkových
vod, ale ani jejich eliminace by nemohla vzniku povodní
při takto extrémních srážkách
zabránit
Pokud jde o rozsah a průběh povodní byly
negativně ovlivněny jednak narušením
přirozené akumulační kapacitu území,
urychlením odtoku do níže položených
oblastí v povodích, překonáním
možností technické pasivní ochrany (povodňové
hráze) i jejím koncepčně zastaralým
řešením (uzavřené hráze
podél toků) a druhé straně disponibilní
akumulační prostory vodních nadrží
a řízená manipulace na nich přispěly
k redukci povodňových průtoků.
3. ŘÍZENÍ POVODŇOVÉ OCHRANY
3.1 Povodňové orgány
Povodňová ochrana je v ČR řízena
povodňovými orgány, které ve své
územní působnosti plně odpovídají
za organizaci povodňové služby a podle povodňových
plánů řídí, koordinují
a kontrolují činnost ostatních účastníků
ochrany před povodněmi. Postavení a činnost
povodňových orgánů jsou specifikovány
ve dvou úrovních:
- mimo povodeň jsou povodňovými orgány:
- obecní (městské) úřady
- okresní úřady a statutární města
- Ministerstvo životního prostředí
- po dobu povodně jsou povodňovými orgány:
- povodňové komise obcí
- okresní povodňové komise (či PK statutárních měst)
- povodňové komise ucelených povodí (dále PKUP)
- Ústřední povodňová komise
(dále ÚPK)
Ústřední řízení povodňové
ochrany a výkon dozoru nad ní přísluší
MŽP. Součástí povodňové
ochrany je i ústřední řízení
záchranných prací, které přísluší
MV ve spolupráci s Hlavním úřadem
CO v působnosti MO. Součástí povodňových
orgánů je i hygienická služba v působnosti
Ministerstva zdravotnictví.
3.2 Legislativní zajištění
Řízení ochrany před povodněmi
je založeno zákonem 130/1974 Sb., o státní
správě ve vodním hospodářství.
Novelou tohoto zákona v roce 1992 (úplné
znění č. 458/1992 Sb.) byl doplněn
systém povodňových orgánů o
povodňové komise ucelených povodí
(Labe, Horní Vltava, Dolní Vltava, Berounka, Ohře,
Morava, Dyje, Odra). Tyto komise Ministerstvo životního
prostředí založilo v roce 1993 ve spolupráci
s ostatními resorty, jmenovalo jejich členy a schválilo
jejich povodňové plány. V roce 1994 byl schválen
nový Povodňový plán ČR, v tomto
roce schválila vláda svým usnesením
č. 648 i nový Statut Ústřední
povodňové komise.
Podrobnosti o provádění ochrany před
povodněmi, zejména o spolupráci a úkolech
orgánů, organizací a občanů
jsou stanoveny nařízením vlády č.
27/1975 Sb., o ochraně před povodněmi. Potřebná
novela tohoto nařízení, reagující
na výše zmíněnou novelu zákona
č. 130/1974 Sb., která řešila technické
aspekty povodňové ochrany, byla zpracována
již v roce 1992, ale její přijeti ve vládě
bylo podmíněno, na základě stanoviska
Legislativní rady vlády, zapracováním
některých povinností do zákona. Tato
podmínka byla splněna přijetím novely
vodního zákona (zákon č 14/1998 Sb.,
který vstoupil v platnost 6. 3. 1998)
Telekomunikační podpora pro řešení
krizových situací je zajišťována
prostřednictvím veřejných a neveřejných
telekomunikačních sítí provozovaných
příslušnými poskytovateli telekomunikačních
služeb Pro řízení krizových situací
jsou využívána technicko-organizační
opatření stanovená Ministerstvem dopravu
a spojů, a to především přednostní
spojení, možnost přelivu telekomunikačního
provozu v Biti s důrazem na využití mobilní
telekomunikační sítě.
Samostatnými právními normami je upraveno
řízeni záchranných prací a
nasazování jednotek požární ochrany
(zákon č. 133/1985 Sb., o požární
ochraně, ve znění pozdějších
předpisů - úplné znění
č. 91/ 1995 a navazující vyhlášky
č. 21/1996 Sb. a 22/1996 Sb.).
Principy zakotvené těmito právními
předpisy se při povodních převážně
osvědčily a není nutné je zásadně
měnit, stejně jako zásadu Integrovaného
záchranného systému, schválené
vládou ČR usnesením č. 246/1993. Byla
však zjištěna značná roztříštěnost
konkrétních povinností a z nich vyplývajících
činností, kterou je nutno odstranit. Nasazení
vojska (Armáda ČR a Civilní ochrana ČR)
je upraveno branným zákonem č. 92/1949 Sb.
ve znění pozdějších předpisů.
Podrobnosti dosud nebyly upraveny a je nutné je vyřešit
v souvislosti s vydáním zákonů o krizových
situacích, které sjednotí povinnosti všech
subjektů do jednoho provázaného systému.
Jedná se zejména o to, že oprávnění
přednostů okresních úřadů
dané jim Věstníkem vlády ČR
pro okresní úřady a organy obcí č.
5/1994 - povolat k řešení mimořádné
situace příslušníky záchranných
a výcvikových základen civilní ochrany
není zcela právně čisté, protože
nemá oporu v platném obecně závazném
předpise. Totéž platí i o ustanovení
§ 5, odst. 4) zákona č. 425/1990 Sb. o okresních
úřadech, protože přednosta okresního
úřadu může uložit povinnost poskytnout
osobní a věcnou pomoc při odstraňování
mimořádných událostí pouze
fyzickým osobám, právnickým osobám,
správním úřadům a obcím,
ale záchranná výcviková základna
civilní ochrany není ani jedním z těchto
subjektů (nemá právní subjektivitu
- není právnickou osobou).
Legislativní základ ochrany před povodněmi
se v posledních letech při zvládání
povodní většinou osvědčil, je
však třeba odstranit mnohokolejnost a oddělit
působnosti odborných orgánů, kterými
jsou v případě povodní povodňové
orgány, a operativních orgánů, zvládajících
organizaci v krizových situacích. Při červencových
povodních katastrofického rozsahu, které
navíc byly výjimečné i délkou
trvaní (3 týdny), se ukázala potřeba
při záchranných prací zajistit "krizové
řízení" a organizovat "krizová
centra nebo štáby". S touto eventualitou zatím
záchranný systém v povodňové
ochraně přímo nepočítal. Je
však evidentní, že tento systém, který
by integroval funkci všech záchranných složek,
není jen záležitostí ochrany před
povodněmi, ale má širší působnost
a musí být nově koncipován a samostatně
legislativně upraven. Přitom je třeba zohlednit
i to, že zejména jednotky Armády ČR
se v nejbližší budoucnosti stanou součástí
širších evropských struktur, a proto bude
nutné ošetřit jejich nasazení v cizině
a naopak nasazení zahraničních jednotek u
nás.
Povodňová legislativa se do určité
míry střetává se zákonem č.
425/1990 Sb., o okresních úřadech v tom směru,
že existence povodňové komise jako výkonného
orgánu a pravomoci přednosty okresního úřadu
mohou způsobit dvoukolejnost řešení.
Situace je v řadě okresních povodňových
komisí komplikována ještě tím,
že přednosta okresního úřadu
není předsedou komise V souvislosti s připravovanou
krizovou legislativou je potřebné sjednotit systém
řešení krizových situací, aby
byl zabezpečen koordinovaný postup při likvidaci
mimořádných událostí.
3.3 Informační zabezpečení
Nezbytné pro řízení povodňové
služby je zabezpečení aktuálních
informací. Jedná se o předpovědní
a hlásnou povodňovou službu, doplněnou
informacemi od subjektů provádějících
záchranné a zabezpečovací práce.
Předpovědní povodňovou službu
zabezpečuje Český hydrometeorologický
ústav. Na základě meteorologické situace
předpovídá ve spolupráci se správci
vodohospodářsky významných vodních
toků (možnost ovlivnění průtoků
vodními nádržemi) očekávané
průtoky na vybraných profilech vodních toku
(viz dále).
Hlásnou povodňovou službu, která varuje
obyvatelstvo v místě očekávané
povodně a v místech ležících
níže na vodním toku, organizují a zabezpečují
povodňové orgány podle svých povodňových
plánů s využitím centrálních
a regionálních předpovědí a
místního systému pozorovaní hladin
ve vodoměrných profilech.
3.4 Funkce systému řízení
Systém řízení povodňové
ochrany je v zásadě založen ve vazbě
na odpovědnost statní správy a samosprávy
za spravované území tj. na úrovni
obcí (měst), okresů a státu. Ty v
souladu se zákonem zřizují povodňové
komise. Povodňová komise nižšího
stupně je podřízena komisi vyššího
stupně, pokud je tato aktivizována a převzala
koordinaci a řízení. To se děje v
případě, že povodňová
komise nižšího stupně nestačí
vlastními silami a prostředky činit potřebná
opatření.
Základním prvkem systému je úroveň
okresu. Zde je zabezpečována vazba na ústředí
(ústřední povodňový orgán,
předpovědní služba, dispečinky
a. s. Povodí, integrovaný záchranný
systém, vojenská výpomoc, humanitární
pomoc) a na jednotlivé obce a města (hlásná
služba, integrovaný záchranný systém,
humanitární pomoc).
Vyšším stupněm jsou povodňové
komise ucelených povodí, které byly založeny
v souladu se zákonem o státní správě
ve vodním hospodářství po zrušení
krajů za účelem koordinace manipulací
na jednotlivých vodohospodářských
dílech a řízení záchranných
a zabezpečovacích prací v rámci celého
povodí.
Činnost těchto komisí je specifikována
v jejich statutech a v Povodňovém plánu ČR.
Povodňové orgány na úrovni obcí
si mohou při zvládání povodňových
situací vyžádat pomoc jednotek požární
ochrany. Povodňové orgány na úrovni
okresů a vyšší pak kromě toho i
pomoc záchranných útvarů CO, Letecké
služby Policie ČR a Armády ČR (pomoc
Armády ČR se vyžaduje prostřednictvím
přednosty okresního úřadu nebo ÚPK).
3.4.1 Činnost povodňových orgánů
při červencových povodních
V pátek dne 4.7.1997 v odpoledních hodinách
ČHMÚ upozornil dispečinky Povodí a.s.,
Hlavní úřad CO, příslušné
okresní úřady, MŽP a další
instituce na možnost vydatnějších srážek
do 50 mm během víkendu. ČHMÚ vyhlásil
od pátku odpoledne pohotovost na svých pracovištích
po celé republice a od neděle 6.7. zavedl nepřetržité
služby pro předpovědní pracoviště
na pobočkách v Ostravě, Brně a Hradci
Králové, která poskytovala povodňovým
orgánům potřebné meteorologické
a hydrologické informace po celou dobu povodně (tyto
služby byly odvolány prakticky až se skončením
celé povodňové situace).
Varování bula poskytována i v dalších
fázích povodně. V průběhu soboty
5 7 bylo upozornění na silné srážky
upřesněno s tím, že se očekávají
výraznější vzestupy hladin toků
a dosažení stupňů povodňové
aktivity V neděli 6.7 po vyhodnocení spadlých
srážek, průtoků v hlásných
profilech státní sítě a předpovědi
počasí bylo vydano další upozornění
na očekávané vydatné srážky
na Moravě, ve Slezsku a ve východních Čechách,
na další výrazné vzestupy hladin toků
al další vyhlášení 2 a 3 stupně
povodňové aktivity (pohotovost a ohrožení).
Odpoledne po 17 hodině doporučil ČHMÚ
předsedům povodňových komisí
ucelených povodí Odry a Moravy aktivizovat tyto
komise. Dne 7. 7. ráno při vyhodnocení hydrologické
situace informoval ČHMÚ o výskytu povodňových
průtoků a předpovídal další
vydatné srážky během pondělí
a úterý a očekávaný nárůst
povodní Od tohoto dne narostla povodeň do katastrofických
rozměrů.
Vzhledem k vývoji situace začaly v sobotu 5. 7.
pracovat některé okresní povodňové
komise, další v neděli 6. 7., kdy byly také
aktivizovány povodňové komise ucelených
povodí Odry a Moravy, které se sešly v pondělí
7. 7. ráno. Vzhledem k hrozivému vývoji situace
rozhodl předseda ÚPK po dohodě s jejím
místopředsedou, že nebudou vyčkávat
iniciace nižšími orány a svolají
ÚPK do Olomouce Členové ÚPK se přesunuli
v pondělí odpoledne do Olomouce, kde na svém
zasedání operativně ustavili krizový
štáb, který převzal soustřeďovaní
informací o aktuálním stavu a vývoji
povodňové situace a soustřeďovaní
požadavků na zásahy a pomoc přesahující
možnosti okresů. V pondělí 7. 7. ráno
byl rovněž ustaven krizový štáb
Hlavního úřadu CO, krizové štáby
na jednotlivých stupních velení Armády
ČR a od počátku povodní bylo zapojeno
i Operační a informační středisko
Ministerstva vnitra - ředitelství HZS.
Z neděle na pondělí 7. 7. byly také
zahájeny mimořádné práce a
činnost technickobezpečnostního dohledu na
významných vodohospodářských
dílech v oblastech postižených extrémními
srážkami (především VD Morávka,
Šance, Slezská Harta) zaměřené
na zvýšení četnosti speciálních
měření, prohlídek děl, operativní
hodnocení získaných výsledků
i doporučení pro bezpečné manipulace
s vodou. Dále byly zahájeny mimořádné
prohlídky a kontroly malých vodních nádrží
zejména v okresech Svitavy, Ústí nad Orlicí
a Opava spojené s operativními pracemi při
nouzovém zvyšování hrází
a převádění vody.
ÚPK na svých zasedáních ve dnech 11.,
18. a 24. 7. pravidelně vyhodnocovala situaci a teprve
po odeznění obou povodňových vln ukončila
dne 24. 7. činnost krizového štábu,
což oznámila povodňovým komisím
dotčených okresů a ucelených povodí.
Po ukončení činnosti krizového štábu
navázal na jeho činnost pracovní štáb
ÚPK.
3.4.2 Záchranné práce při červencových
povodních
Záchranné práce jsou opatření
prováděna za povodně v bezprostředně
ohrožených nebo již zaplavených územích
k záchraně životů a majetku. Koordinaci
těchto prací zajišťují příslušné
povodňové organy, vlastní provádění
zajišťují složky Ministerstva vnitra, v
případě vyžádání
i Ministerstva obrany.
Na záchranných pracích se podílely
na žádost obcí i občanů již
od neděle 6.7. místní jednotky požární
ochrany. Během noci pak byly na žádost postižených
okresů zahájeny přesuny dalších
požárních jednotek jako posily. Od 6. 7. se
zapojily do záchranných prací síly
a prostředky v podřízenosti Hlavního
úřadu civilní ochrany a Armády ČR
na základě žádostí přednostů
okresních úřadů. Podrobný popis
záchranných prací je uveden v příloze
č. 1.
3.4.3 Činnost podnikové sféry při
červencových povodních
Povodňová kalamita si vyžádala přijetí
neodkladných opatření ke zmírnění
následků povodní i v působnosti resortů
Ministerstva průmyslu a obchodu Největší
dopad na národní hospodářství
měly škodu způsobené na výrobní
základně, obchodních sítích,
stavebnictví a energetických sítích,
zejména na rozvodech elektřiny, plynu a tepla Povodní
bulo např. postiženo 6166 malých a středních
podniků.
Pro řešení aktuálních požadavků
podniků na pomoc při odstraňování
následků povodni a koordinace vzájemné
pomoci mezi průmyslovými podniky byla ze stranu
Ministerstva průmyslu a obchodu zabezpečena aktivní
spolupráce s krizovým štábem Ústřední
povodňové komise v Olomouci. Správou státních
hmotných rezerv a dalšími ústředními
orkány státní správy MPO přitom
zabezpečilo desítky požadavků o pomoc
od postižených organizací. Požadavky a
nabídky byly bezprostředně řešeny
a uplatňovány tak, aby pomoc bula okamžitá
a tím i účinná. Přestože
podnikatelská sféra byla povodní citelně
zasažena, podílela se významnou měrou
na odstraňovaná vzniklých škod v zasažených
regionech i při pomoci postiženému obyvatelstvu.
Z nezasažených oblastí byly podnikatelskou
sférou nabídnuty a realizovány desítky
konkrétních nabídek pomoci postiženým
regionům.
Kromě této přímé operativní
činnosti byla na základě provedených
analýz v působnosti MPO připravována
konkrétní opatření k pomoci postiženým
organizacím. Jednalo se především o
výpomoc formou bezúročného návratného
úvěru ve výši 273 mil. Kč k obnově
funkčnosti energetických sítí, o podporu
obnovy činností postižených podniků
pomocí programu REKONSTRUKCE, o pomoc obcím k obnově
výroby a rozvodu tepla a plynu a v neposlední řadě
o podporu malým a středním podnikům
ve výši 90 mil. Kč v rámci programu
Phare.
V odvětvích stavebnictví byl zřízen
Informační servis pro stavební obnovu území
postižených povodněmi, jehož prostřednictvím
předkládá MPO poptávkové, nabídkové
a další informace vztahující se k obnově
postižených oblastí.
V současné době probíhá vyhodnocování
vlivu následných škod způsobených
zimním obdobím na energetických sítích
a průmyslových zařízeních.
MPO společně s MMR připravuje pro jednání
schůze vlády aktualizaci programu REKONSTRUKCE.
Jejím cílem je rozšíření
kritérií tohoto programu tak, aby jej bylo možno,
na základě dosavadních poznatků, efektivněji
využít pro obnovu podnikatelské sféry
v oblastech postižených povodněmi.
3.5 Zkušenosti z červencových povodní
Základní zkušenosti z extrémního
průběhu červencových povodní
lze shrnout do těchto základních bodů:
- základem systému povodňové ochrany
musí být povodňové orgány na
úrovni okresů, které zvládají
většinu potřebných opatření,
- zvládání povodně takovéhoto
rozsahu je nad schopnosti orgánů obcí a obce
s výjimkou velkých měst na takovouto situaci
nejsou dostatečně připraveny,
- nejlépe jsou na povodně připraveny organy,
které mají již s povodněmi určité
zkušenosti (např. Bruntál) nebo se na podobné
situace systematicky z vlastní iniciativy připravují
(např. Ostrava), řadu okresních orgánů
však extrémní průběh povodní
evidentně zaskočil,
- povodňové orgány na úrovni okresů
podcenily ve většině případů
nebezpečnost povodňové situace a nepožádaly
zavedeným způsobem o svolání povodňových
orgánů vyšších stupňů
Přes extrémní průběh povodní
byla zjištěna i ničím neodůvodněná
víra ve vlastní síly, jak tomu mnohdy nasvědčovala
situace na jihu Moravy i v pozdější fázi
povodně,
- povodňové komise ucelených povodí
v územích dotčených povodněmi
zasedaly z vlastní iniciativ, nepřevzaly řízeni
ochrany před povodněmi a plnily hlavně úkolu
v oblasti manipulace na vodních nádržích
a částečně koordinovaly činnosti
okresních povodňových komisi,
- Ústřední povodňová komise
rovněž zasedala z vlastní iniciativ, první
zasedání proběhlo v důsledku kritické
situace v užším složení a vedlo k
ustaveni "krizového štábu", který
se dále soustředil zejména na koordinaci
záchranných prací a nasazování
potřebných sil a prostředků v místech
ohroženi, vlastní řízení záchranných
prací zabezpečovaly okresní povodňové
komise,
- aktivizace a nasazování záchranných
složek proběhla s některými dílčími
nedostatku (nepřipravenost vrtulníků) bez
větších problémů, žádosti
o nasazení sil a prostředků CO ČR
a AČR byly uplatňovány ještě
před ustavením krizového štábu
ÚPK.
- při povodni tak velkého rozsahu se zasažené
uzem brzy rozdělí na části, kde povodeň
již odezněla (a kde jsou zahájeny základní
nezbytné práce na obnově), kde právě
probíhá a kde se na nástup povodně
teprve připravuji. Ukázalo se však, že
není v silách pracovního ani krizového
štábu zvládat všechny činnosti,
pokud musí organizovat i přijímání
komplexu nabídek a zajišťovat organizaci obnovy.
Tyto činnosti bude nutné napříště
oddělit,
- zaplavením zdrojů pitných vod, vyplavením
čistíren odpadních vod s jejich následnou
stagnací v nově vytvořených vodních
plochách a sníženým hygienickým
standardem v těchto oblastech vzniklo reálné
nebezpečí epidemického výskytu virové
hepatitidy A (dále VHA) Obavy z tohoto nebezpečí
byly zejména podmíněny faktem, že děti
do 15ti let věku v ČR mají protilátky
proti VHA pouze ve 4 %. Z toho důvodu nařídil
hlavní hygienik ČR mimořádné
očkování proti VHA u 70 tis. dětí
ve věku 3 - 15 let žijících ve vytipovaných,
nejvíce postižených oblastech. Očkovací
látka byla poskytnuta bezplatně prostřednictvím
humanitární pomoci Projektu Hope. Poskytnutý
dar byl ve výši 100 mil. Kč. Stejně
tak bezplatně byly českými sponzory poskytnuty
injekční jehly a stříkačky,
- po opadnutí povodní došlo k enormnímu
přemnožení komárů, jejichž
likvidace byla rovněž řešena za sponzorské
pomoci z ČR i zahraničí v celkové
výši cca 5 mil. Kč.
Nedostatky se projevily zejména v těchto oblastech:
- většina účastníků ochrany
před povodněmi není dokonale seznámena
s příslušnými předpisy, především
s příslušným povodňovým
plánem, který má řešit po všech
stránkách možný druh a rozsah povodně
(nutná jejich okamžitá dostupnost a pokud možno
systematická práce s nimi) - z čehož
pak vyplývají některé improvizace,
- ani teoretická znalost potřebných dokumentů
zřejmě při povodni podobného rozsahu
nestačí - je nutné i praktické procvičování,
- personální vybavení povodňových
orgánů a podpůrných složek není
vyhovující pro zvládání extrémní
povodňové situace v nepřetržité
službě přesahující pracovní
týden,
- není věnována dostatečná
pozornost výběru a jmenování členů
povodňových orgánů (dostatečná
odpovědnost a kompetentnost, členství ve
více povodňových orgánech, vázání
povinnostmi na jiných místech při povodních),
- chybí systém modelování možného
vývoje krizové situace,
- činnost povodňových orgánů
je založena především na fungujícím
telefonním spojení; pokud je toto vyřazeno,
jak se na rozsáhlých územích stalo,
je účinnost činnosti, operativnost a výkonnost
výrazně omezena a musí být zabezpečována
v improvizovaných podmínkách (jedna ze zásadních
slabin současného systému), příznivý
efekt operativního nasazení mobilních telefonů
byl v řadě míst rychle eliminován,
protože nemohly být jejich akumulátory dobity,
- při řízení krizových situaci
a záchranných prací nebyly plně využity
všechny možnosti telekomunikačního spojení,
zejména pak mobilního telefonního spojení
a technickoorganizační opatření stanovená
Ministerstvem dopravy a spojů v systému přednostního
spojení. Problémem je i nekompatibilita telekomunikačních
zařízení v Integrovaném záchranném
systému - IZS, která působí komplikace
při komunikaci mezi jednotlivými záchrannými
složkami.
- výpadky elektrického proudu eliminují i
možnost získávání potřebných
informací (televize, teletem. počítačové
databáze, atd.) Tyto problémy je nutné řešit
vybavením povodňových orgánů
náhradními (mobilními) zdroji,
- obdobný problém je i u záchranných
složek v termu z důvodu nejednotnosti rádiového
spojem.
- závažné nedostatky se projevily při
koordinaci subjektů podílejících se
na záchranných pracích v neujasněných
vztazích mezi Policii ČR a povodňovými
orgány okresů, které práce řídily.
- úhrada nákladů na záchranné
práce, které mají hradit obce a okresní
úřady podle obecně závazného
právního předpisu. Zmocnění
k vydání tohoto předpisu pro MF, uvedené
v odst. 2, § 20, zákona č. 130/1974 Sb. o státní
správě ve vodním hospodářství,
novelizovaného v roce 1992, nebylo dosud naplněno,
- ÚPK a její pracovní štáb nemá
pro svou činnost předem připraveno pracoviště,
které by umožnilo ústřední řízení
ochrany před povodněmi v plném rozsahu (potřeba
soustředění většího počtu
odborníků nepřetržitě na jednom
místě a zabezpečení fungujícího
spojení) vytvořit na MV nebo HÚ CO pracoviště
pro tento orgán,
- záchranné práce byly řízeny
z několika center, často bez potřebné
koordinace,
- vybavení záchranných složek není
na odpovídající úrovni - při
aktualizaci povodňových plánů je potřebné
posoudit jejich úlohu a odpovídající
vybavení,
- u HZS se projevilo nedostatečné množství
i výkony čerpacích agregátu (jsou
pouze civě pojízdné čerpací
stanice s výkonem 5000 l min),
- citelným nedostatkem byla možnost použití
mobilních úpraven vody, které by buly schopny
pokrýt základní potřebu zdravotně
nezávadné vody jak pro záchranné složky,
tak pro postižené obyvatelstvo při vyřazení
veřejných vodovodní z činnosti,
- citelně chyběly osobní ochranné
prostředky hasičů pro práci ve vodě
a delší pobyt v dešti. V případě
nižších teplot by hrozilo akutní nebezpečí
poškození zdraví hasičů,
- chybí pojízdné kontejnery pro tylové
zajištění dlouhodobého nasazení
hasičů v nepříznivých klimatických
podmínkách,
- při povodních se projevil kritický stav
ve vybavenosti jednotek PO mobilní požární
technikou jak i konstatovala vláda ČR svým
usnesením č. 304/1990 a usnesením č.
646/1994
- ve výzbroji policistů se projevila absence
nepromokavých oděvů a ze specializované
výstroje scházely vysoké gumové ("rybářské")
holínky, gumové a kožené rukavice, plovací
a reflexní vesty, ochranné přilby, horolezecká
lana, kvalitní svítilny a zdroje i dostatečné
množství barevné igelitové pásky
s nápisem POLICIE ČR - VSTUP ZAKÁZÁN
a dopravního značení k vyznačení
objížděk. Toto vybavení by mělo
byt v přiměřeném množství
uložena v dostupných skladech a připraveno
k okamžitému vydání policistům
v případě řešení krizových
situací. Nedostatek uniforem policistů je možno
odstranit využitím reflexních vest s nápisem
POLICIE. Tyto vestu by bylo vhodné využít i
pro vojáky při posilování Policie
ČR. Zákonem předepsané pásky
s nápisem POLICIE se jednoznačně neosvědčily,
jsou málo viditelné a navíc se shrnují.
- pozemní i letecká technika by měla být
doplněna větším počtem megafonu,
výstražných majáku, prostředku
pro noční vidění, magnetickým
odnímatelným označením vozidel "POLICIE",
atd.
- závažným nedostatkem z hlediska policie
bylo to, že byly ignorovány výzvy
k opuštění obydlí, docházelo
dokonce k odmítání výzvy policistů
a jejich napadání.
- nedostatečná připravenost jednotlivých
obcí, ale i zde sídlících právnických
osob a občanů provádět okamžité
zabezpečovací práce k zabránění
vniknutí vod do zastavěných území
a jednotlivých objektů. Povinnosti pro všechny
osoby jsou obvykle součástí povodňových
plánů, ale praktická činnost podle
těchto plánů často selhala. Hlavní
příčinou je nedostatečná příprava
k operativnímu zásahu, způsobená nedokonalým
vybavením potřebnými technickými prostředky
a velmi nízkou znalostí možného nebezpečí.
Problematiku povodní nelze řešit odděleně
od ostatních mimořádných událostí
(krizových situací) především
v oblasti varování, evakuace, ukrytí, individuální
ochrany a nouzového přežití obyvatel
a dále spojení záchranných složek.
Výše uvedené nedostatky jsou obecné
povahy a budou řešeny při přípravě
legislativy pro krizové situace.
4. NÁVRH ŘEŠENÍ PROBLÉMU POVODŇOVÉ
OCHRANY
Účelem povodňové ochranu je ovlivňovat
průběh povodní a zvládat jejich následky
tak, aby byly pokud možno vyloučeny ztráty
na lidských životech a maximálně sníženy
povodňové škody. Zabránit povodním
a zcela zamezit škodám je nemožné a ekonomicky
nereálné, zejména v případě
povodní katastrofálního rozsahu. Obecně
platí, že nejefektivnější je důsledné
uplatňování preventivních opatření.
Rozsah povodní lze přiměřeně
snížit podporou přirozené akumulační
kapacity území i biologickými, biotechnickými
a technickými opatřeními v rámci celého
povodí tak, aby nedošlo k nežádoucímu
lokálnímu zhoršování odtokových
poměrů. Povodňové škody je možné
omezit snižováním potenciálu škod
(vymístění aktivit z ohroženého
území a odpovědné posuzovaní
umisťování nových aktivit), dále
pak funkční předpovědní a hlásnou
službou dotaženou až do úrovně občanů
a právnických osob, funkčním systémem
povodňových orgánů připravených
na zvládaní povodňových situací,
analýzou rizik, informovaností občanů
a subjektů hospodařících v zátopových
územích o tom, jak se chovat v případě
povodňové situace a včasným odstraněním
již vzniklých škod.
4.1 Preventivní opatření
Hlavní zásadou obecné prevence ochrany před
povodněmi je zabránit tomu, aby hospodaření
v celém území negativně ovlivňovalo
povodňový odtok a zhoršovalo průběh
povodní.
4.1.1 Úprava odtokových poměrů
- opatření v celé ploše území
Příznivě se projevují všechna
opatření směřující ke
zpomalení povrchového odtoku a jeho transformaci
na odtok podzemní. Tento proces lze ovlivňovat zejména
posilováním vodohospodářské
a ochranné funkce lesů, péčí
o půdu, zejména zvyšováním obsahu
humusu, zlepšováním struktury půdy,
zlepšováním vodního režimu půd,
zvyšováním retenční kapacity
území zejména obnovou a budováním
drobných vodních nádrží a mokřadů,
vhodným uspořádáním zemědělských
pozemků a komunikační sítě,
protierozními osevními postupy, pásovým
pěstováním plodin, zasakovacími pásy
apod.
Proces nápravy současných málo příznivých
poměrů na zemědělské půdě
z hlediska ohrožovaní přilehlého území
soustředěným odtokem povrchové vody
bude dlouhodobý a náročný. Jde o trvalou
a systematickou činnost, jejíž principy je
třeba promítnout do zákona o ochraně
půdy a navazujících předpisů.
V současné době hraje klíčovou
roli program pozemkových úprav, ve kterém
je nutno důsledně prosazovat potřeby ekologické
stabilizace krajiny jako celku.
V případě katastrofálních povodní
červencového charakteru nelze pozitivní účinek
těchto opatření přeceňovat.
Mají však svůj nezastupitelný význam
zejména při menších povodních,
vyskytujících se relativně často.
4.1.2 Úprava odtokových poměrů
- technická preventivní opatření
na větších vodních tocích a v
zátopových územích
Mezi základní preventivní opatřeni
k omezení účinků povodní patří
biologická, biotechnická a technická opatření
na vodních tocích i v povodích. Jejich účinnost
je rozdílná podle vlastnosti povodí i charakteru
povodní. Nejúčinnějšími
biologickými opatřeními jsou soustavné
rozšiřování a revitalizace lužních
lesů a luk na úkor orné půdy. Nejúčinnějšími
biotechnickými opatřeními jsou mokré
a suché poldry, vsakovací pásy a plochy,
zřizování řízených inundaci,
výstavba odsazených protipovodňových
hrází z přírodních materiálů.
Nezastupitelná jsou technická opatření,
jako výstavba ochranných hrází, odlehčovacích
kanálů, vodních děl s vymezenými
ochrannými prostoru, zřizování řízených
inundací, úpravy kapacity koryt toků apod.
Ochranný účinek (ale i další
funkce) těchto opatření lze významně
zvýšit, pokud jsou řízena v rámci
uceleného povodí jako jeden systém.
Technická opatření s účelem
vymezeným pro ochranu před povodněmi mají
při vlastní povodňové situaci buď
funkci pasivní (hráze a úpravy koryt vodních
toků bránící rozlivům vody),
které povodňové situaci jen odolávají,
nebo aktivní (vodní nádrže, poldry,
řízené inundace, odlehčovací
kanály), které více či méně
umožňují průběh povodňové
situace ovládat a řídit.
Při červencové povodni byla v zasažených
povodích účinnost technických opatření
limitována jejich kapacitou a rozmístěním
v území. Např. v celém povodí
vlastní Moravy nejsou v současné době
k dispozici, kromě poldru na soutoku Moravy a Dyje, žádná
aktivní opatření, která by povodeň
podobného rozsahu mohla ovlivnit. Za této situace
nemohly odolat ani některé úseky hrází
dimenzované zpravidla na stoletou nebo nižší
povodeň. Proto se toto povodí jeví jako prioritní
pro realizaci některých technických opatření,
zejména poldrů a řízených inundací.
V povodí Odry sehrála nejvýznamnější
úlohu nedávno dostavěna a v této době
napouštěná vodní nádrž Slezská
Harta, která prakticky zcela eliminovala stoletou povodeň
na řece Moravici (měla ovšem k dispozici mimořádný
ochranný objem). Ostatní nádrže v rámci
svých možností přispěly k transformaci
povodně, ale vzhledem ke svému způsobu využívání
a k extrémnímu průběhu povodně
ji ovlivnily především místně
na jednotlivých vodních tocích. Povodeň
jako celek ovlivnily snížením kulminačních
průtoků a zploštěním povodňových
vln.
V povodí Dyje, Horního Labe a Chrudimky splnila
všechna vodní díla své ochranné
funkce a v úsecích toků pod nimi prakticky
nedošlo k větším rozlivům a škodám
(výjimkou je jen destrukce ochranné hráze
v Hradci Králové). V nechráněných
částech povodí však byl průběh
povodňové situace i podstatně horší.
Z dlouhodobých zkušeností se zvládáním
povodní v ČR, dále umocněných
zkušenostmi z července 1997 i velkých povodní
v západní Evropě i jinde ve světě
vyplývá, že ke zvládání
velkých povodní nestačí výstavba
pouze pasivních opatření a sevření
řek do ochranných koridorů hrázemi,
ale je nutné kombinovat všechna opatření
pro snížení objemu povodně a realizovat
je na základě analýzy situace i rizik a návrhu
koncepce uceleného systému technických opatření
na ochranu jednotlivých oblastí (zejména
sídel) před povodněmi v regionech povodí
Odry, Moravy, Dyje, Horní a Dolní Vltavy, Berounky,
Labe a Ohře.
Návrh opatření:
- analyzovat stav stávajícího systému
technických opatření na ochranu před
povodněmi v jednotlivých povodích (dosažený
stupeň ochrany, analýza rizik, možnosti systému,
nejvíce ohrožena území a sídla),
vypracovat koncepce ochrany v jednotlivých ucelených
povodích a stanovit priority jednotlivých opatření,
- zajistí Ministerstvo životního prostředí
společně s Ministerstvem zemědělství
do 1. 6. 1998.
- stanovit pravidla pro jejich financování
- zajistí Ministerstvo financí do 1. 5. 1998.
4.1.3 Zátopová území
Účinná povodňová ochrana vyžaduje
zákonně upravit ochranu přirozených
inundačních území. tj ustanovit institut
zátopových, resp. zaplavovaných území
a stanovit podmínky pro jejich využívání,
(zákazy a omezení pro stavby), důsledně
uplatňovat podmínění stavební
činnosti a dalších aktivit v zátopových
územích souhlasem vodohospodářského
orgánu a dále provázat stanovování
a režim zátopových uzemí s uzemním
plánováním tj. stanovit závaznou povinnost
vodohospodářských orgánů poskytovat
vymezení zátopových území orgánům
územního plánovaní, aby tato byla
vždy vyznačena v územně plánovací
dokumentaci a územně plánovacích podkladech.
Návrh opatření
- v novém vodním zákoně a navazujících
prováděcích předpisech řešit
komplexně problémy - povinnosti - stanovení
zátopových (resp. záplavových) území
a podmínek jejich užívání,
- zajistí Ministerstvo životního prostředí
ve spolupráci s Ministerstvem zemědělství
v současné době je věcný záměr
tohoto zákona předložen vládě
k projednaní.
- nepřipouštět v aktivních částech
zátopových území obnovu a novou výstavbu
obytných objektů a jiných objektů,
které nesouvisí s vodním tokem a s technickou
infrastrukturou (komunikace, mosty, liniové stavby) a nemají
odpovídající technické parametry pro
převedení povodňových průtoků,
- v souvislosti s tvorbou územních plánů
posoudit možnost přemístění ochranných
hrází z břehů vodních toků
k předmětům ochrany a chránit je v
případě potřeby ze všech stran
možného vzdutí vody (kruhová ochrana),
v případě existence podélných
protipovodňových hrází je umístit
tak, aby byl mezi nimi zajištěn dostatečný
průtočný profil,
- řádně vykonávat vodohospodářský
dozor a odborný dohled na tocích a v zátopových
územích (odstraňování překážek,
odstraňování závad v ochranných
hrázích a ovládacích objektech, nepovolování
staveb spod.),
- zajistí regionální správní
orgány jako trvalou činnost.
4.1.4 Nástroje preventivních opatření
a) povodňové plány
Identifikují ohrožená místa, způsob
vyrozumění orgánů a organizací,
způsob varování a informování
ohrožených obyvatel, plán evakuace, plán
spojení, včetně požadavků na
uplatnění přednostního spojení
v pevných a mobilních telefonních sítích,
součinnost jednotlivých povodňových
složek (jednotky požární ochrany, síly
a prostředky v podřízenosti Hlavního
úřadu CO ČR, jednotky Armády ČR,
hygienické služby, technické prostředky
organizací, podniků a jiných subjektů),
náhradní ubytování, zásobování,
zdroje pitné vody a pod. (nouzové přežití
obyvatelstva).
b) povodňové prohlídky
Povodňovými prohlídkami se zjišťuje,
zda na vodních tocích a v zátopových
územích, popřípadě na objektech
a zařízeních ležících
v těchto územích nebo na vodohospodářských
dílech nejsou závady, které by mohly zhoršit
průběh povodně. Povodňové prohlídky
provádějí povodňové orgány
a jiné organy a organizace podle povodňových
plánů nejméně jednou ročně,
zpravidla před obdobím jarního taní.
Návrh opatření:
- stanovit v novele nařízení vládu
o povodních povinnost předkládat povodňové
plány okresů ke stanoviskům orgánům
a institucím zainteresovaným v systému povodňové
ochrany (správci toků. ČHMÚ, hasiči,
policie, atd.),
- zajistit provázanost povodňových a havarijních
plánů především na okresní
úrovni,
- stanovit v povodňových plánech konkrétní
odpovědnost členů povodňových
komisí a dalších zapojených subjektů,
- provádět pravidelná školení
a praktická cvičení orgánů
povodňové ochrany nižších stupňů
vyššími; tuto povinnost začlenit do povodňových
plánů,
- zajistí Ministerstvo životního prostředí
ve spolupráci s povodňovými organy nižších
stupňů v průběhu roku 1998.
4.2 Předpovědní a hlásná
povodňová služba
Technické a organizační zabezpečení
účinné výstražné a předpovědní
povodňové služby je podmíněno
moderním rozvojem hydrometeorologické předpovědní
služby v ČHMÚ v souladu s trendy obdobných
služeb v zemích EU a to jak z hlediska potřeb
občanů a státní správy, tak
i pro uspokojení potřeb armády. Ze zhodnocení
činnosti hydrometeorologické služby v době
červencové povodně vyplývá,
že je potřeba rozvoj a modernizaci této služby
u nás maximálně urychlit a zabezpečit
dostatečné finanční prostředky.
Předpovědi povodní vycházejí
z meteorologických údajů a předpovědí,
zejména z předpovědí a měření
srážek (dostatečně často a z
většího počtu stanic). Pro měření
srážek je nutné urychleně dokončit
automatizaci stanic a přenosů údajů
a to zejména u profesionální meteorologické
sítě, která je zatím automatizována
pouze z 30%, což není při povodňových
situacích postačující. V kritické
oblasti Jeseníku bude třeba postavit novou profesionální
horskou stanici na Šeráku místo zrušené
stanice na Pradědu. Údaje o srážkách
z páteřní profesionální sítě
musí být doplňovány měřením
z dobrovolnických sítí (hydrologické
či klimatologické), při čemž
údaje o srážkách musí přicházet
v mnohem kratších intervalech a automaticky.
Je však třeba zdůraznit, že pro podchycení
extrémních lokálně omezených
letních srážek, které mohou vést
k "bleskovým" velmi nebezpečným
povodním (jako na Bruntálsku v roce 1996) využití
údajů ze sítě pozemních stanic
nepostačí. Proto musí být využíváno
i prakticky kontinuální měření
ze sítě moderních meteorologických
radarů. Právě radary dokáží
včas zjistit tyto nebezpečné přívalové
srážky. Meteorologická služba ČR
proto musí nahradit zastaralý radar v Praze. Tento
nový radar bude sloužit i pro potřeby Armády
ČR. Byl již vypracován komplexní projekt,
kdy vlastní radarový přístroj pořídí
ČHMÚ a stavbu radarové věže a
běžný servisní provoz nového
radaru zajistí Armáda ČR. Tím bude
dokončena výstavba komplexního radarového
systému ČR (dva radary). Modernizace radaru je nutná
a právě druhý moderní radar, instalovaný
na Moravě (Skalky u Protivanova) v dubnu 1996, se během
červencové povodně 1997 mimořádně
osvědčil. Pro dobrou funkci radarové sítě
je nutné dobudovat -kalibrační síť
pozemních sražkoměrů s automatizovaným
přenosem okamžitých údajů do
centra. Teprve takový systém radarové sítě
s kalibrací bude dávat účinné
výstrahy při vzniku náhlých nebezpečných
povodňových situací. V poslední době
se osvědčily sloučené radarové.napy
států střední Evropy, získávané
pravidelně v rámci projektu CERAD. Pro naše
území bude cenné urychlené zapojení
meteorologických radarů na jihu Polska do této
výměny dat.
Pouhé měření srážek ale
nestačí, neboť neumožňuje předpověď
na dostatečně dlouhou dobu dopředu Zde se
uplatňuje jiný moderní způsob - numerické
modelování počasí. Právě
červencová povodeň 1997 potvrdila správnost
a praktickou užitečnost využití této
moderní metodu v ČHMÚ při krizových
situacích Předpovědi počasí
a zejména srážek byly před a při
povodni založeny na výsledcích zcela nového
regionálního předpovědního
modelu ALADIN, počítaného provizorně
pro ČHMÚ na superpočítači francouzské
meteorologické služby v Toulouse. Tento model umožnil
přesné předpovídáni množství
a plošného rozloženi srážek v oblastech
zasažených povodní až na 18 hodin dopředu.
Na jeho vývoji se podílel ČHMU ve spoluprací
s meteorologickými službami Francie a některých
středoevropských zemí. Vzhledem k plánovanému
ukončení každodenního prozatímního
počítání modelu ve Francii v polovině
roku 1998 byl ČHMÚ nucen zakoupit ze svých
investičních prostředků superpočítač
SX-4 od firmy NEC, který je postupně uváděn
do provozu a od července 1998 bude poskytovat pravidelně
výsledky modelu ALADIN. Ty jsou nezbytné nejen pro
předpovědní a hlásnou povodňovou
službu, ale též pro předpovědi
při jiných krizových situacích (vichřice,
smogové situace, jaderné a chemické havárie
atd.).
Dalším důležitým faktorem pro zkvalitnění
předpovědi povodní je prodloužení
předstihu předpovědí počasí
a srážek na 5 až 10 dní. To bude zajištěno
připojením ČHMÚ k evropskému
centru pro střednědobou předpověď
(ECMWF) v Readingu a zpřístupněním
výsledků jejich modelů.
Pro předpověď povodní je kromě
přesné a včasné předpovědi
srážek meteorology nutné zkvalitnit i navazující
předpověď hydrologickou, tj. předpověď
odezvy na očekávané srážky, kdy
a kde stoupnou hladiny vody v tocích, zda bude dosaženo
stupňů povodňové aktivity, popřípadě
zda dojde k rozlivům a škodám. Hydrologická
a vodohospodářská interpretace informace
o spadlých a očekávaných srážkách
závisí v současné době ještě
příliš na zkušenostech hydrologů
a je třeba ji více objektivizovat zejména
nasazením hydrologických a hydraulických
modelů. Vzhledem k velkému počtu toků
bude třeba zprovoznit tyto modely především
pro velké toky. V ČHMÚ je provozován
hydrologický předpovědní model pro
střední a dolní Labe, aplikace srážkoodtokových
modelů na menších povodích je zkoušena
i na vodohospodářských dispečincích
správců toků. Zavedení těchto
modelů do běžné předpovědní
praxe na důležitých tocích ČR
si. vyžádá nejen dodatečné finanční
prostředky, ale zároveň i získání
odborníků na hydrologické modelování.
Je však pro zlepšení povodňové
ochrany nezbytné.
Vyhodnocení červencové povodně ukázalo
nedostatečnou hustotu hlásné vodoměrné
sítě, která poskytuje informace povodňovým
komisím pro vyhlašování stupňů
povodňových aktivit, a rovněž její
malou spolehlivost a odolnost v případě velkých
povodní. Během povodně byla řada vodoměrných
stanic vyřazena z činnosti a vodní stavy
a průtoky pak byly pouze odhadovány. Proto je účelné
základní síť vodoměrných
stanic urychleně zautomatizovat. Pro zvýšení
spolehlivosti budou data ze stanic v kritických lokalitách
přenášena radiotelefony a zároveň
budou zajištěna rychlá expediční
měření průtoků v tocích.
Pro tato měření bude třeba zakoupit
dva měřící vozy (jeden pro Čechy,
druhý pro Moravu). Ekonomicky únosné a technicky
přijatelné je řešení na podkladě
standardně dodávaného skříňového
vozu, doplněného specielní konzolou a navijákem
pro měření z mostů a zpracovatelskou
jednotkou pro okamžité vyhodnoceni měření.
Účinnost výstražné a předpovědní
povodňové služby je podmíněna
spolehlivým systémem spojení jednotlivých
předpovědních pracovišť a systému
distribuce zpráv a to až na úroveň regionů
a zejména jednotlivých obcí či občanů
Je to slabé místo celého systému protipovodňové
ochrany, a proto byl připraven metodický postup
revize hlasné povodňové službu s důrazem
na zapojení povodňových orgánů
okresů a obcí. Je třeba též předefinovat
kompetence či povinnosti veřejnoprávních
médii pro šíření zpráv
a informací při krizových situacích.
Červencová povodeň rovněž ukázala
nutnost posílení telekomunikačních
prostředků a vybavení všech 6 regionálních
center ČHMÚ náhradními zdroji proudu
(dieselagregáty a náhradní zdroje ÚPS
pro servery sítí) pro případ výpadku
elektrické sítě a pro uchování
plné funkčnosti počítačových
a přenosových tras za těchto podmínek.
Pro umožnění přímého přebíraní
informaci a dat z centralního počítače
ČHMÚ Hlavním Úřadem CO a Povětrnostním
ustředím Armády ČR bude třeba
vybavit ČHMÚ speciálním zařízením
pro přímou distribuci těchto zprav (routerem).
Podle mezinárodních zkušeností je možné
včasným varováním a fungujícím
systémem operativních opatření vyloučit
u menších povodní ztráty na životech
prakticky úplně a zároveň snížit
materiální škody minimálně o
třetinu. U povodní katastrofálního
rozsahu se ztrátám na životech lze vyhnout
jen obtížně. I tam je velmi důležitá
včasná a účinná výstraha
ve spojení s vyhlášením stavu ohrožení.
Rozhodujícím faktorem může být
připravenost obyvatelstva, které musí výstrahy
a předpovědi plně respektovat a zároveň
vědět, jak se má za krizových situací
chovat.
Povodňové události v červenci 1997
také prokázaly potřebu existence varovného
systému a odkryly jeho současné nedostatky,
které je nutné odstranit cestou modernizace. Jedná
se zejména o zajištění záložního
napájení sirén v době výpadků
dodávky energie z centrálních zdrojů.
Dále pak doplnění výstražného
signálu o prvotní slovní informace o povaze
hrozícího nebo nastalého nebezpečí
a způsobech ochrany obyvatelstva. Zajištění
těchto potřeb lze řešit cestou výstavby
tzv. elektronických sirén, které jsou již
v současnosti finančně dostupné a
jsou v souladu s koncepcí rozvoje varovného systému
zabezpečovanou Ministerstvem obrany - Hlavním úřadem
civilní ochrany.
Navrhovaný objem finančních prostředků
pokryje nákup a výstavbu 40 - 60 ks elektronických
sirén. Tyto sirény budou zejména zajišťovat
varování obyvatelstva v obcích prvotně
ohrožených povodňovými událostmi
k zamezení nebezpečí z prodlení. Výběr
lokalit bude zpracován na základě podkladů
přednostů dotčených okresních
úřadů v souladu s okresními povodňovými
plány. Aktivace - ovládání elektronických
sirén bude na úrovni obce zabezpečováno
lokálním vstupem. Na úrovni okres, region,
republika dálkovým rádiovým ovládáním
provozovaným Hlavním úřadem civilní
ochrany.
Návrh opatření:
- Obnovit zastaralý a odepsaný radarový systém
v Praze-Libuši v roce 1998.
investice: | 3 mil Kč (1 mil USD) v roce 1998 |
provozní náklady: | 4,4 mil Kč počínaje rokem 1999 (odpisy) |
- Zautomatizovat 8 profesionálních meteorologických
stanic (Churáňov, Přimda, Červená,
Luká, Svratouch, Telč, Pec pod Sněžkou,
Kuchařovice) v roce 1998 a zbylé 2 stanice v roce
1999 (náklady na jednu stanici 1,4 mil. Kč).
investice: | 11,2 mil Kč v roce 1998 |
2,8 mil. Kč v roce 1999 | |
provozní náklady: | 3,7 mil Kč od roku 1999 |
- Od 1. 7. 1998 zavést každodenní počítaní
numerického modelu počasí ALADIN pro předpověď
srážek na superpočítači v Praze
a doplnit jej o archivační systém.
investice: | 4 mil Kč v roce 1998 (archivační systém) |
provozní náklady: | 7,5 mil Kč v roce 1998 (40 % celkových) |
9,8 mil. Kč od roku 1999 |
- Vybavit pobočku ČHMÚ v regionech náhradními
zdroji proudu
Investice:
a) pobočky ČHMÚ Ostrava, Brno a Hradec Králové
v celkové ceně 2,6 mil. Kč v roce 1998.
b) pobočky ČHMÚ Ústí n/L., Plzeň a České Budějovice
v celkové ceně 2,6 mil. Kč v roce
1999.
- Vybavit centrální pracoviště ČHMÚ
zařízením pro přímé
předávání dat Hlavnímu úřadu
CO, Povětrnostnímu ústředí
Armády ČR a státní správě.
investice: | 1,5 mil. Kč. v roce 1998 |
- Doplnit hlásnou síť vodoměrných
stanic na tocích o 2 nové stanice na řece
Moravě a Opavě v roce 1998, 2 stanice na řece
Olešnici a Bečvě v roce 1999 a 2 stanice na
řece Braná a Radbuza v roce 2000, celkem o 6 nových
stanic. Provést stavební úpravy pro provoz
za extrémních podmínek na dalších
15 stanicích v povodí Moravy, Bečvy, Opavy,
Dyje a dalších řek v povodí Labe.
investice: | 3 mil. Kč na rok 1998 |
3 mil. Kč na rok 1999 | |
3 mil. Kč na rok 2000. |
- Automatizovat 30 hlásných povodňových
stanic pro dálkový přenos údajů
v roce 1998 se zaměřením na povodí
Moravy, Odry a Labe, dalších 20 stanic v roce 1999
a 10 stanic v roce 2000, čímž bude automatizována
podstatná část hlásných stanic
ČHMÚ. Bude zajištěn provoz a servis
hlásné sítě a automatický sběr
dat do regionálních předpovědních
center ČHMÚ.
investice: | 6 mil. Kč na rok 1998 |
4 mil. Kč na rok 1999 | |
2 mil. Kč na rok 2000. | |
provozní prostředky: | 2. mil. Kč v roce 1998 (odpisy, servis, telekomunikace) |
3,5 mil. Kč v roce 1999 | |
2 mil. Kč v roce 2000. |
- Zavést během dvou let předpověď
povodňových průtoků na základě
hydrologických modelů na 7 hlavních řekách
v Čechách (Labe, Jizera, Otava, Sázava, Berounka,
Vltava, Ohře) a 4 řekách na Moravě
(Morava, Bečva, Odra, Opava). To si vyžádá
personálně posílení předpovědních
pracovišť ČHMÚ v celé ČR
o 10 pracovníků a zároveň i využití
služeb externích organizací.
investice: | 0,7 mil. Kč na rok 1998 |
provozní prostředky: | 3,5 mil. Kč v roce 1998 (z toho 1,5 mil. Kč mzdové náklady) |
4,5 mil. Kč v dalších letech (z toho 2 mil. Kč mzdové náklady) |
- Pořídit a vybavit 2 měřící
vozy pro měření povodňových
průtoků v obtížných terénních
podmínkách
investice | 2,5 mil Kč v roce 1998. |
- zajistí Ministerstvo životního prostředí
ve spolupráci s Ministerstvem financí.
- vytvořit podmínky (právním předpisem
i materialním vybudováním spolehlivého
spojení) pro to, aby výstrahy a varování
(výhledově i vyhlášení stavu
ohrožení) a potřebné informace, pokyny
a příkazy v průběhu záchranných
prací se dostaly spolehlivě a neprodleně
až k jednotlivým ohroženým subjektům
(občanům a právnickým osobám)
využíti veřejnoprávních medií.
Tyto subjekty instruovat, jak se v této situaci zachovat,
- konkretizovat při nebezpečí povodní
způsob vyhlášení nouzového stavu
(stavu ohrožení obyvatelstva) varovnými signály
na místní, okresní, regionální
a státní úrovni a jejich znalost prakticky
prověřovat,
- zpracovat základní informace o povodňové
ochraně, způsobech varování s využitím
sítě poplachových sirén a modelech
chování při jednotlivých stupních
povodňového nebezpečí,
- zajistí Ministerstvo vnitra v souvislosti s gescí
za vydání zákonů řešících
krizové situace do konce roku 1998.
- nákup a výstavba 40 - 60 ks elektronických
sirén a další opatření varovné
služby
investice | 20 mil. Kč |
- zajistí Ministerstvo obrany ve spolupráci s Ministerstvem
financí.
4. 3. Zabezpečení protiepidemických a
hygienických opatření
Základní potřebou pro zajištění
činnosti složek při povodni je dostatek nezávadné
pitné vody, potravin a lékařské pomoci
pro postižené obyvatelstvo, ale i složek záchranných
prací. Zkušenosti z červencových povodní
odhalily nedostatky ve vybavení mobilními úpravnami
pitné vody a ve schopnosti jejich rychlého nasazení.
Reálným nebezpečím při vzniku
povodní je s přihlédnutím k nízké
promoženosti dětské populace epidemický
výskyt VHA. V tomto případě je jediným
opatřením jak uvedené nebezpečí
eliminovat zahájení včasného očkování
nejohroženější populace proti VHA.
Vedle rizika zmíněné nákazy je třeba
i očekávat přemnožení komárů,
ev. hlodavců.
Návrh opatření
- s ohledem na možný rozsah zatopeného území
stanovit potřebný objem látky proti VHA a
potřebný objem desinfekčních, deratizačních
a desinsekčních prostředků (dále
DDD prostředky). Zajistit v případě
potřeby (při vzniku živelných pohrom)
zdroj finančních prostředků ve výši
110 mil. Kč pro nákup očkovací látky
a DDD prostředků.
- zajistí Ministerstvo zdravotnictví ve spolupráci
s Ministerstvem financí.
5. SYSTÉM FINANCOVÁNÍ
Prostředky vynakládané na zvýšení
úrovně povodňové ochrany lze nejefektivněji
využít v oblasti prevence.
Způsob podpory státu při financování
povodňové ochrany likvidace následků
povodňových škod je v zásadě
možný dvěma základními způsoby
a) vytvořením specializovaného účelového
fondu
b) zřízením účelové
rezervy státního rozpočtu.
Přitom je nezbytná i realizace programu hrazeného
ze státního rozpočtu prostřednictvím
Ministerstva zemědělství, který systémovými
a individuálními dotacemi podpoří
opatření prováděná správci
vodních toků.
Ze státního rozpočtu musí by financována
preventivní opatření prováděná
státní správou i rozpočtovou a příspěvkovou
sférou.
Při financování preventivních opatření
z rezerv státního rozpočtu společně
s povodňoW mi škodami však vzniká nebezpečí.
že při nedostatku finančních prostředků
bude upřednostňována podpora řešení
povodňových škod před podporou realizace
preventivních opatření. To je aktuální
zejména v současné situaci po katastrofálních
povodních, kdy se zvýšila citlivost území
a obnovou majetku se zvyšuje potenciál možných
škod.
Způsob financování preventivních opatření
byl projednáván s Ministerstvem financí,
které se přiklání k postupu cestou
rezervy státního rozpočtu v kapitole VPS
- Prostředky na řešení mimořádných
situací a nesouhlasí s vytvářením
dalších státních fondů mimo státní
rozpočet.
Naproti tomu Ministerstvo zemědělství ve
svém materiálu navrhuje zřízení
Státního fondu vodního hospodářství,
pozemkových úprav a tvorby krajiny. Jako zdroje
příjmu tohoto fondu jsou navrhovány především
dotace ze státního rozpočtu a přirážka
k dani z nemovitostí.
V dlouhodobém průměru způsobily povodně
ročně škody v průměru více
než 600 mil. Kč. Proto by příjmy tohoto
zdroje měly být min. 500 mil. Kč ročně
(300 mil. na okamžitá opatření a opravy
a 200 mil. na investiční opatření
s tím, že by se měl poměr postupně
měnit ve prospěch preventivních investičních
opatření) a konkrétní výše
prostředků musí být každoročně
stanovena při tvorbě státního rozpočtu.
Vzhledem k tomu, že navrhovaná preventivní
opatření spadají do kompetence řady
resortů, je prakticky nemožné tato opatření
v současné době finančně konkretizovat.
Je nutné, aby příslušné resorty
tato opatření analyzovaly a stanovily v rámci
svých kompetencí priority. Tato analýza pak
může být podkladem pro stanovení konkrétní
výše potřebných finančních
prostředků. Pro jejich uvolňování
a užívaní musí být stanovena
jasná pravidla.
Návrh opatření:
- koncepčně řešit investiční
(a neinvestiční) opatření související
s povodňovou ochranou, stanovit jejich priority, finanční
mechanismy a specifikovat účast státu při
krytí nákladů,
- vypracovat harmonogram přípravy jednotlivých
studií odtokových poměrů hlavních
povodí, zajistí Ministerstvo zemědělství
ve spolupráci s Ministerstvem životního prostředí
a Ministerstvem financí do 1. 6. 1998.
- novelizovat právní předpisy o poskytování
státní podpory při živelných
pohromách např. v rámci přípravy
zákona o krizovém řízení a
v nich jasně vymezit režim poskytování
státní podpory, tj. stanovit způsob a postup
finanční úhrady při vzniklých
škodách,
- zajistí Ministerstvo financí ve spolupráci
s Ministerstvem vnitra a Ministerstvem životního prostřed
do 31. 12. 1998.
- rozhodnout o zdroji pro státní podporu při
likvidaci následků živelných pohrom,
- zajistí Ministerstvo financí do 1. 6. 1998.
Ústřední řízení záchranných
prací při povodni v červenci 1997
Podle § 18 zákona ČNR č. 130/1974 Sb.,
o státní správě ve vodním hospodářství,
ve znění pozdějších předpisu,
přísluší ústřední
řízení záchranných povodňových
prací, pokud je provádějí sbory požární
ochrany. Ministerstvu vnitra ve spolupráci s Civilní
ochranou České republiky. Povodňovými
záchrannými pracemi se podle Nařízení
vlády ČSR č. 27/1975 Sb., o ochraně
před povodněmi, rozumí opatření
prováděná za povodně v bezprostředně
ohrožených nebo již zaplavených územích
k záchraně životu a majetku, zejména
ochrana a odsun obyvatelstva z těchto území,
péče o ně po nezbytně nutnou dobu,
zachraňování majetku a jeho přemístění
na místo povodní již neohrožené.
Oprávnění Ministerstva vnitra k ústřednímu
řízení záchranných prací
je opodstatněné a povodeň v červenci
1997 potvrdila správnost tohoto oprávnění.
Základní prvosledovou složkou předurčenou
pro provádění záchranných prací
jsou jednotky požární ochrany, které
při rozsáhlých dlouhodobých katastrofách
musí být v co nejkratší době
posíleny druhosledovanými záchrannými
jednotkami civilní ochrany a Armády ČR.
Počáteční fáze
Ministerstvo vnitra se v souvislosti s ústředním
řízením záchranných prací
při povodních zapojilo do řešení
povodní obdobně jako Hlavní úřad
civilní ochrany již v pátek dne 1. července
1997 v odpoledních hodinách. Operační
a informační středisko MV-ředitelství
Hasičského záchranného sboru ČR
(dále jen "OPIS) obdrželo, vyhodnotilo a následně
předávalo zprávu o hydrometeorologické
situaci na operační střediska hasičských
záchranných sboru okresů a monitorovalo situaci,
která vznikla po přívalových srážkách
na Kladensku a následně pak v sobotu a v neděli
vlivem vytrvalého deště ve východních
Čechách a na Moravě. Hlavní úřad
civilní ochrany prostřednictvím Regionálních
úřadů zabezpečoval od 1. července
1997 předávání povodňových
výstrah a varování Českého
hydrometeorologického ústavu odpovědným
okresním úřadům a ohroženým
občanům. Útvary Armády ČR se
zapojily 6. července 1997 na základě žádostí
přednostu postižených okresu.
Zahájení ústředního řízení
záchranných prací
Do přímého ústředního
řízení záchranných prací
se Ministerstvo vnitra zapojilo od 22.00 hodin v neděli
dne 6. července 1997, kdy byl do postižených
okresů (Svitavy, Šumperk, Bruntál) vyslán
operační vjezd MV-ředitelství Hasičského
záchranného sboru ČR v čele s vrchním
požárním radou ČR, aby posoudil situaci
přímo na místě Současně
bylo prostřednictvím operačního centra
Ministerstva vnitra informováno vedení ministerstva
o vzniklé situaci. Od 23.00 hodin zahájilo OPIS
soustřeďování jednotek PO s vybranou
požární technikou a věcnými prostředky
požární ochrany podle požadavku postižených
okresu. Pomoc byla soustřeďována z oblasti,
kde se nepředpokládal vznik povodňové
situace. Pomoc byla vysílána především
do okresu Jeseník, Šumperk, Bruntál a Vsetín.
O pomoc byla požádána Letecká služba
Policie ČR s úkolem připravit na ráno
dne 7. července 1997 vzlet vrtulníku s hasiči-lezci
z Brna a z Prahy pro provádění záchranných
prací. Armáda ČR a Hlavní úřad
civilní ochrany se do přímého řízení
záchranných prací zapojily dne 7. července
vytvořením krizového štábu 2.
armádního sboru v Olomouci jako nedílné
součásti krizového štábu Ústřední
povodňové komise, kdy bylo zahájeno centrální
řízení záchranných prací,
evakuace obyvatelstva a zvířat, humanitární
pomoc postiženému a ohroženému obyvatelstvu.
Činnost při povodni
Z důvodu zahájení ústředního
řízení záchranných prací
ve smyslu právních předpisu, byla ministrovi
vnitra podána v časných ranních a
následně pak i v dopoledních hodinách
v pondělí dne 7. července informace o situaci
a nasazení jednotek PO a vrchní požární
rada ČR seznámil ministra vnitra a ministra životního
prostředí s výsledky operačního
průzkumu. Na základě vyhodnocení situace
bylo ministrem životního prostředí a
ministrem vnitra přijato rozhodnutí o svolání
Ústřední povodňové komise ČR,
která vytvořila Krizový štáb
Ústřední povodňové komise (dále
jen ÚPK) a jmenovala jeho členy Členové
Krizového štábu ÚPK byli letecky přepravení
do Olomouce a umístněni k operačnímu
řídicímu štábu 2 armádního
sboru Armády ČR, kde zahájili svoji činnost
ve večerních hodinách v pondělí
dne 7. července Činnost Krízového
štábu ÚPK probíhala nepřetržitě
v Olomouci do 24. července ÚPK zasedala zpravidla
jedenkrát týdně.
Kurzový štáb ÚPK tvořili:
Ing. Barchánek - náměstek ministra
životního prostředí (zastupoval Ministerstvo
životního prostředí a Ústřední
povodňovou komisi), byl pověřen vedením
štábu
Ing. Kopřiva - náměstek ministra vnitra
(zastupoval Ministerstvo vnitra a Policii ČR, řídil
humanitární pomoc organizovanou příslušným
odborem Ministerstva vnitra)
plk.Ing. Štěpán - vrchní požární
rada ČR (řídil záchranné práce,
povolávání, spolupráci a nasazování
jednotek PO, pomoc ostatních záchranných
složek)
genmjr. Ing. Voznica - velitel 2. armádního
sboru (řídil nasazení a činnost sil
a prostředku Armády ČR a pomoc Armády
ČR civilnímu sektoru)
od 9. 7. byl v Krizovém štábu ÚPK zastoupen
plk. Budínský (řízení
nasazených sil a prostředku záchranných
výcvikových a humanitárních základen
civilní ochrany a zabezpečování humanitární
pomoci ve spolupráci s Ministerstvem vnitra).
V rámci Krizového štábu ÚPK byly
vytvořeny následují pracovní skupiny:
HASIČI - pro organizaci záchranných
prací
Tato skupina řešila:
- třídění a zabezpečení
požadavku o pomoc okresních úřadu,
- nasazování sil a prostředků jednotek
PO prostřednictvím OPIS a koordinace záchranných
prací z úrovně ÚPK s Armádou
ČR Civilní ochranou a dalšími složkami,
- zajišťování, soustřeďování
a rozdělování humanitární pomoci
oblasti těžkých zemních prací,
zásobování vodou, čerpání
voda nouzové dodávky elektrické energie mobilními
prostředky,
- zajišťování nasazení záchranných
týmu humanitárních a jiných organizací
(sdružení), které nabídly ÚPK
pomoc.
- operativní výjezd k závažným
připadům nasazení (Torna Otrokovice, Hodonín,
apod.)
- předávání některých
informací o skladbě humanitární pomoci
prostřednictvím OPIS postiženým okresům.
V uvedené skupině pracovali příslušníci
Hasičského záchranného sboru ČR
z Ministerstva vnitra a okresu Olomouc.
ARMÁDA ČR - pro nasazení a pomoc Armády
ČR civilnímu sektoru
Tato skupina vytvořila podskupiny
- řízení (operační řízení
nasazení sil a prostředku Armád ČR
při záchranných a likvidačních
pracích), asistenční činnost s Policií
ČR).
- logistika (zabezpečení Armády ČR
a pomoc v civilnímu sektoru z prostředku Annády
ČR, zabezpečení činnosti ÚPK
- stravování, ubytování, spojení).
- vzdušné síly (nasazení letecké
techniky Armád ČR při záchranných
pracích na vyžádání okresních
povodňových komisí, hasičů
a pro průzkum a nouzové zásobování,
koordinace s nasazením Letecké služby Policie
ČR, řízení letového provozu).
- ženijní (nasazení ženijní techniky,
speciální ženijní práce).
- civilní obrana (nasazení záchranných
a výcvikových základen civilní ochrany,
humanitární pomoc a její koordinace s Ministerstvem
vnitra).
- vojenská policie (doprovod kolon s humanitární
pomoci, monitorování a poskytování
informací o spádnosti silnic)
POVODŇOVÁ SLUŽBA
Skupina zajišťovala prognózu vývoje povodně
na základě kontaktu s příslušnými
orgány v resortu Ministerstva životního prostření,
tj. povodňovou službou Ministerstva životního
prostření. Českým hydrometeorologickým
ústavem, vodohospodářskými dispečinky
.s. Povodí, a povodňovými komisemi. Ve spolupráci
s Ministerstvem obrany a Hlavním úřadem civilní
ochrany prováděla letecký povodňový
a havarijní průzkum. Skupina připravovala
pravidelné informace pro ministra životního
prostředí a pro jednání vlády
V této skupině pracovali zaměstnanci Ministerstva
životního prostředí.
HUMANITÁRNÍ POMOC
Skupina zajišťovala koordinaci humanitární
pomoci těch organizací, které nabídly
ÚPK pomoc podle požadavku a potřeb postižených
okresu, v této skupině pracovali zaměstnanci
Ministerstva vnitra. Hlavního úřadu civilní
ochrany a logistiky Armády ČR.
HYGIENA
Skupina zajišťovala monitorování hygienické
situace na postiženém uzemí a zabezpečovala
požadavky okresu v uvedené oblasti.
V průběhu vývoje událostí se
složení Krizového štábu ÚPK
podstatně neměnilo, došlo k povolání
členu Pracovního štábu ÚPK do
Olomouce doplněného o zástupce Ministerstva
financí. Správy státních hmotných
reserv a Státní veterinární správy.
Závěr
Všechny požadavky okresu na nasazení záchranných
sil a prostředku byly okamžitě zabezpečovány
a úloha Ministerstva vnitra při ústředním
řízení záchranných prací
byla všemi okresy vyhodnocena velmi dobře. O nutnosti
zajištění ústředního řízení
záchranných prací svědčí
fakt, že na záchranné práce byly nasazeny
jednotky požární ochrany ze všech 77 okresů
České republiky (celkem 16 967 profesionálních
a dobrovolných hasičů z 1 544 jednotek PO).
Rychlost zajišťování požadavku okresů
představuje skutečnost, že od začátku
povodní byly jen do 8. července 1997 nasazeny síly
a prostředky PO z 62 okresu (měst), celkem bylo
k tomuto dni nasazeno 984 jednotek PO (200 hasičských
záchranných sborů, okresů a podniků,
784 sborů dobrovolných hasičů obcí).
Ministerstvo vnitra, především pak OPIS zabezpečovalo
při ústředním řízení
záchranných prací povolávání
sil a prostředku z nepostižených oblastí,
přesuny sil a prostředku v postižené
oblasti, součinnost s ostatními složkami Integrovaného
záchranného systému a potřebné
informace. Přímé nasazování
sil a prostředku probíhalo na okresní a místní
úrovni prostřednictvím velitelů jednotek
požární ochrany a operačních
středisek hasičských záchranných
sboru okresů.
Přestože se při ústředním
řízení záchranných prací
vyskytly problémy především v oblasti
spojení, byly všechny požadavky a úkoly
splněny. Postižené oblasti obdržely pomoc
v dostatečné míře a v nejkratším
možném čase.