Předkládá se: | Obsah: |
Na základě zákona č. 569/91 Sb. | I. Usnesení vlády |
o Pozemkovém fondu | II. Důvodová zpráva |
III. Výchozí údaje | |
IV. Návrh rozpočtu | |
V. Usnesení dozorčí rady |
Předkládá:
Ing. Josef Tošovský
předseda vlády
Zpracoval:
Ing. Josef Lux
místopředseda vlády a
ministr zemědělství ČR

Vláda
I. bere na vědomí návrh rozpočtu
Pozemkového fondu České republiky na rok
1998 (dále jen "návrh rozpočtu");
II. přijímá k návrhu rozpočtu
stanovisko uvedené v příloze tohoto usnesení;
III. pověřuje
1. předsedu vlády předložit návrh
rozpočtu se stanoviskem uvedeným v bodě II
tohoto usnesení předsedovi poslanecké sněmovny
Parlamentu České republiky ke schválení
Poslaneckou sněmovnou Parlamentu České republiky,
2. místopředsedu vlády a ministra zemědělství
a předsedu prezidia Pozemkového fondu České
republiky, aby návrh rozpočtu a stanovisko uvedené
v bodě II tohoto usnesení odůvodnil v Poslanecké
sněmovně Parlamentu České republiky.
Provedou:
předseda vlády,
místopředseda vlády a
ministr zemědělství,
předseda prezidia Pozemkového
fondu České republiky
Příloha | |
k usnesení vlády | |
ze dne 18. února 1998 č. 94 |
Vláda České republiky bere na vědomí
návrh rozpočtu Pozemkového fondu České
republiky na rok 1998, předložený místopředsedou
vlády a ministrem zemědělství a předsedou
prezídia Pozemkového fondu České republiky.
Předložený návrh vychází
z předpokládaného rozsahu činnosti
Pozemkového fondu České republiky v, roce
1998 a zajišťuje náležité předpoklady
pro jeho odpovídající plnění.
Vláda však doporučuje, s ohledem na nutnost
snižování nákladů, zvážit
úpravu těchto nákladových položek
rozpočtu:
a) spotřeba energie - položku snížit na 4 200 tis. Kč,
b) mzdové náklady - plánovaný nárůst
O,--Kč
a snížit celkové výdaje Pozemkového
fondu České republiky vzhledem ke svým úsporným
opatřením.
Vláda doporučuje Poslanecké sněmovně
Parlamentu České republiky, aby předložený
návrh rozpočtu Pozemkového fondu České
republiky na rok 1998 po zvážení výše
uvedených připomínek, schválila.
V souladu se zákonem č. 569/1991 Sb o Pozemkovém
fondu ČR předkládá prezídium
PF ČR vládě k projednání návrh
rozpočtu PF ČR na rok 1998 před jeho předložením
Poslanecké sněmovně Parlamentu ČR.
Celková finanční bilance PF ČR na rok 1998 | ||
Předpokládaná finanční hotovost k 1. 1. 1998 | 2.200,0 | mil. Kč |
Příjmy plánované pro rok 1998 | 958,5 | mil. Kč |
Výdaje plánované pro rok 1998 | 1.778,6 | mil. Kč |
Celková finanční bilance | 1.379,9 | mil. Kč |
Rozpočet PF ČR předpokládá
příjmy ve výši 958,5 mil. Kč,
které s předpokládanou finanční
hotovostí 2.200 mil. Kč k 1. 1. 1998 vytvoří
položku ve výši 3.158,5 mil. Kč. Pro rok
1998 se předpokládají výdaje ve výši
1.778,6 mil. Kč, to znamená, že celková
finanční bilance PF ČR na r. 1998 je aktivní,
tj. +1.379,9 mil. Kč.
Návrh rozpočtu organizace byl konstruován
na základě skutečného čerpání
r. 1997 s tím, že do položky spotřeby
energie byl zakalkulován cenový nárůst
avizovaný pro rok 1998 ve výši 40%. U ostatních
položek rozpočtu byla dodržena zásada
maximální hospodárnosti, bez kalkulace nárůstu
cen, aby bylo možno porovnat roky 97, 98. U materiálových
nákladů je samostatně uvedena rezerva ve
výši 5%, která v případě
zvýšení cen v roce 1998 pokryje tento nárůst.
Pozemkový fond ČR byl zřízen zákonem
č. 569/91 Sb. o Pozemkovém fondu ČR. Jeho
hlavními úkoly je zajistit správu zemědělských
nemovitostí vymezených zákonem o půdě,
poskytovat náhrady oprávněným osobám
v souladu s ustanovením téhož zákona
a privatizovat státní zemědělský
majetek v souladu s rozhodnutími o privatizaci.
A. Hlavní úkoly Pozemkového fondu CR
1. Úsek restitucí
Poskytování náhrad a převody pozemků
z vlastnictví státu oprávněným
osobám
Pozemkový fond ČR poskytuje podle § 18a zákona
o půdě náhrady oprávněným
osobám v případech, kdy je povinnou osobou
obec nebo okresní úřad nebo když před
privatizací nebo likvidací státního
podniku nebo právnické osoby, jejímž
zakladatelem je stát, nebyly nároky oprávněných
osob vypořádány a tyto závazky vůči
nim převzal PF ČR smlouvou o převzetí
dluhu. Podle § 20, odst. 2 zákona o půdě
poskytuje PF ČR náhradu v případě,
že nelze zjistit právnickou osobu, která věci
uvedené v odst. 1 převzala, nebo jestliže tato
právnická osoba zanikla. Podle § 14a zákona
o půdě poskytuje PF ČR náhradu v případě,
že věc nelze vydat, byla-li po 1.9.1993 nabyta do
vlastnictví jiné osoby než státu, nebo
byl-li schválen ohledně této věci
privatizační projekt nebo vydáno rozhodnutí
o její privatizaci.
Náhrada spočívá v převodu nemovitostí
ve vlastnictví státu a správě PF ČR
nebo v poskytnutí hotovosti ve výši do 10 000
Kč a cenných papírů, které
nemají povahu státních dluhopisů (dříve
to byly akcie RIF a.s.). Nabyvatelé majetku privatizovaného
PF ČR mohou uhradit jeho kupní cenu nevypořádanými
nároky na náhrady ze zákona o půdě.
Takto lze použít na principu dohody o vzájemném
započtení pohledávek dosud nevypořádané
nároky na náhrady vůči obcím,
okresním úřadům a Pozemkovému
fondu ČR (§ 18a, § 20). Za těchto podmínek
lze takto hradit i jiné pohledávky, které
má PF ČR vůči oprávněným
osobám.
Pozemkový fond ČR rovněž může
podle § 17 odst. 3 pístu. a) zákona o půdě
převést nemovitosti ve vlastnictví státu
do vlastnictví oprávněných osob jako
náhradu podle §§ 14 až 16 a § 20 zákona
o půdě.
Od počátku své činnosti do 30.9.1997
Pozemkový fond ČR
- převedl nemovitosti jako náhrady v ceně | 6 125 830 tis. Kč |
- poskytl náhrady v hotovosti | 187 500 tis. Kč |
- převedl akcie RIF a.s. v nominální hodnotě | 3 538 908 tis. Kč |
- započetl pohledávky oprávněných osob v hodnotě | 434 300 tis. Kč |
PF ČR předpokládá, že v roce 1998 vypořádá nároky na náhrady v objemu | 3 000 000 tis. Kč |
Uvedený objem vypořádání nároků
na náhrady oprávněných osob ze zákona
o půdě vychází z předpokladu,
že PF ČR bude mít k dispozici u FNM ČR
další cenné papíry, které nemají
povahu státního dluhopisu, v potřebném
objemu a od počátku roku 1998, aby mohl průběžně
vypořádávat nároky na náhrady
i těch oprávněných osob, které
žádají o poskytnutí finanční
náhrady a jejichž nárok je vyšší
než 10 000 Kč. Z rozvahy možností pozemkového
fondu vypořádat zbývající nároky
na náhrady vyplynulo, že po započítání
všech způsobů, kterými může
PF ČR nároky na náhrady vypořádat,
neobejde se bez možnosti poskytovat oprávněným
osobám finanční náhradu. Pozemkový
fond však nemá a ani nebude mít dostatek finančních
prostředků, aby zabezpečil poskytování
finančních náhrad oprávněným
osobám z vlastních zdrojů. Červencové
povodně odčerpaly z prostředků PF
ČR 1,6 mld. Kč a sníží i příjmy
v následujících až 3 letech z důvodu
odkladu splátek z privatizace a snížení
úhrady nájemného v oblastech postižených
povodněmi. Část prostředků
poskytnutých na úhradu povodňových
škod ve výši 750 mil Kč se sice PF ČR
vrátí, ale až v letech 2002 - 2017, na něž
je rozložena splátka půjčky poskytnutá
PGRLF. Pokud nebude pozemkový fond mít k dispozici
u FNM ČR další cenné papíry,
odhaduje se, že v roce 1998 budou vypořádány
nároky na náhrady v objemu jen 1,2 mld. Kč.
V tomto případě lze očekávat,
že převodem nemovitostí oprávněným
osobám budou vypořádány nároky
na náhrady v objemu 985 mil. Kč, hotovost do výše
10.000 Kč bude poskytnuta v objemu 40 mil. Kč a
v objemu 175 mil. Kč budou nároky na náhrady
vypořádány na principu vzájemného
zápočtu pohledávek (např. při
úhradě kupní ceny privatizovaného
majetku, nájemného apod.).
Pozemkový fond ČR v případě,
kdy podle § 11 odst. 1 zákona o půdě
nelze pozemky nebo jejich část oprávněné
osobě vydat, převede jí bezúplatně
jiné pozemky ve vlastnictví státu. Stejně
postupuje v případech nároků podle
§ 11 odst. 3, § 12 nebo § 15 odst. 7 zákona
o půdě.
Od počátku své činnosti do 30. 9.
1997 Pozemkový fond ČR převedl bezúplatně
pozemky z vlastnictví státu
ve výměře | |
v ceně | |
K témuž dni činily nevypořádané nároky | |
(z toho předpoklad plnění pro rok 1998 činí |
2. Úsek správy nemovitostí
Pozemkový fond ČR pronajímal k 30. 6. 1997
celkem 939.973 ha zemědělské půdy
a 43.000 objektů (budov a staveb).
Objem pronajímaného nemovitého majetku se
v průběhu doby existence Pozemkového fondu
ČR mění. Z počátku se neustále
zvyšoval v souladu s postupným uzavíráním
nájemních smluv na majetek, který přešel
do správy PF ČR. Tento postupný nárůst
trval asi do konce roku 1994. poté docházelo každoročně
k přibližnému vyrovnání přírůstku
objemu pronajatých nemovitostí s jejich úbytkem
způsobeným privatizací majetku, jeho vydáváním
v restituci nebo jako restitučních náhrad.
V roce 1997 dochází k mírnému snížení
objemu pronajatých nemovitostí. To je způsobeno
pokračujícím úbytkem majetku ze správy
PF ČR z důvodu privatizace, restitucí a náhrad,
který již není vyrovnán přírůstkem
majetku ve správě PF ČR.
Vývoj příjmů z pronájmů: | |
1992 | 709 tis. Kč |
1993 | 201 260 tis. Kč |
1994 | 371 281 tis. Kč |
1995 | 378 791 tis. Kč |
1996 | 318 603 tis. Kč |
1997 (k 30. 9. 97 skutečnost) | 251 668 tis. Kč |
Součástí příjmů z pronájmů
je i pronájem honiteb na pozemcích ve správě
PF ČR (8,5 mil. Kč/rok).
Celkový předpis nájemného od počátku
činnosti fondu činí cca 1,5 mld Kč.
Přesto, že vzrostl počet v současné
době platných nájemních smluv, snížil
se v roce 1997 celkový příjem z nájemného.
Důvodem je skutečnost, že objem majetku pronajatého
některými nájemními smlouvami se v
důsledku privatizace a restitucí snížil,
tím došlo i ke snížení příjmů
z těchto nájemních smluv. Nové nájemní
smlouvy jsou uzavírány na menší objem
majetku (např. rozdělením většího
celku dříve pronajatého jednou NS mezi více
nájemců), tedy při vyšším
počtu nájemních smluv se příjem
z nájemného nezvyšuje.
Výše nájemného je ve smyslu zákona
č. 229/1991 Sb. ve znění později platných
změn a doplňků a interních metodických
pokynů stanovena dohodou. To znamená, že v
mnoha případech (nízká bonitní
cena pozemku, stavba či budova v neuspokojivém stavebnětechnickém
stavu, pronájmy pro státní rozpočtové
organizace, pronájmy nemovitostí, o něž
za obvyklé nájemné není zájem
apod.), nedosahuje ani 1% z hodnoty pronajímaného
nemovitého majetku.
Dalším zdrojem příjmu jsou výnosy
z převodu pozemku ve smyslu § 17 odst. 3 písm.
c) na osoby, které mají dle schválené
stavební dokumentace uskutečnit stavbu.
Od doby činnosti PF ČR bylo takto převedeno
formou 295 kupních smluv celkem 87,4 ha ZPF za úhrnnou
částku 212,7 mil. Kč.
Sekcí správy nemovitostí bylo rovněž
realizováno 356 směnných smluv, v jejichž
rámci bylo směněno 915,7 ha ve správě
PF za 1.074,8 ha jiných vlastníků.
Těmito směnami bylo formou doplatků získáno
117,0 mil. Kč.
PF ČR spravuje hlavní meliorační zařízení
(dále jen HMZ) odvodňovací v účetní
hodnotě 1,8 mld. Kč a HMZ závlahové
v účetní hodnotě 1,2 mld. Kč.
V roce 1997 byla zahájena privatizace závlahových
HMZ, která bude v roce 1998 dokončena.
3. Úsek privatizace
Pozemkový fond ČR převzal do 30. 9. 1997
k realizaci standardními metodami (přímé
prodeje, veřejné soutěže, bezúplatné
převody a prodej na kapitálovém trhu) majetek
v účetní hodnotě 37 474 mil. Kč
v dále uvedené struktuře:
přímý prodej | ||
bezúplatný převod | ||
veřejná dražba | ||
veřejná soutěž | ||
akciová společnost | ||
celkem |
Údaje v tabulce se vztahují k období 1992
- 1997. Rozdíl představuje majetek ve všech
formách privatizace, tj. včetně bezúplatných
převodů s průběžnou realizací.
Předpokládá se, že k privatizaci bude
ještě předán majetek v účetní
hodnotě cca 7.000 mil. Kč, přičemž:
a) majetek ze zakladatelských privatizačních projektů MZe | 2 200 mil. Kč |
b) majetek z ostatních privatizačních projektů (MO, MŠMT) | 2 800 mil. Kč |
c) majetek ze zakladatelských privatizačních projektů PF ČR | 2 000 mil. Kč |
ad a) u veřejných soutěží
jde převážně o zemědělskou
prvovýrobu se splátkami až 20 let, tedy s redukovaným
vlivem na příjmy roku 1998. Podíl bezúplatných
převodů dosahuje v průměru 35%.
ad b) u této kategorie jde např. o Vojenské
lesy a statky, školní statky apod. U velké
části není dosud obecně rozhodnuto
o způsobu privatizace, a proto jejich hodnota nebyla zahrnuta
do příjmové části rozpočtu
pro r. 1998.
ad c) těžiště realizace (75 - 80%)
je ve veřejných soutěžích a v
bezúplatných převodech na obce. Výnosová
efektivnost veřejných soutěží
i přímých prodejů je v průměru
do 10% vyhlašované hodnoty s možností
až 20-ti letého splátkového režimu,
případně výrazného snížení
kupní ceny při nižším počtu
let splácení. Z toho opět plyne vliv na výnosy
r. 1998.
K 1. 1. 1997 bylo na účtu Pozemkového fondu
ČR 657 382 ks akcií v nominální hodnotě
1.000,- Kč, tj. 657,382.000,- Kč.
Do 30. 9. 1997 bylo prodáno 129 148 ks akcií v nominální
hodnotě 129,148.000,-Kč, z toho 16 980 ks převedeno
na PGRLF za 1,- Kč/ks, úhrada záporného
kapitálového fondu 211 ks za 1,- Kč/ks, prodej
111 957 ks za 22,011.507,- Kč, 196,6 Kč/akcii.
Na účtu Pozemkového fondu ČR k 1.
10. 1997 podle výpisu ze SCP zůstává
528 234 ks akcií v nominální hodnotě
1.000,- Kč.
Část akcií je dočasně blokována
ve formě zaměstnaneckých akcií (až
do schválení veřejné obchodovatelnosti),
část akcií je v jednoprocentních podílech
blokovaných pro Nadační investiční
fond. Nyní povolené prodeje jsou proto obtížné.
Zbytek je průběžně nabízen s
předpokladem ukončení prodeje v roce 2000.
4. Úsek majetku - pohledávky
Ke 30. 9. 1997 eviduje Pozemkový fond ČR pohledávky
po lhůtě splatnosti v nominální hodnotě
1,85 mld. Kč. Kromě toho eviduje pohledávky
ve lhůtě splatnosti v hodnotě 6,16 mld. Kč.
I tyto pohledávky ve lhůtě splatnosti se
mohou stát předmětem represívního
vymáhání, neboť jde ve značné
části o splátky ze smluv uzavíraných
ještě před zavedením preventivních
opatření k zajištění pohledávek,
ke kterému došlo na konci roku 1994.
PF ČR postupuje při vymáhání
pohledávek všemi soudními i mimosoudními
cestami, které umožňuje náš právní
řád. Do 30. 9. 97 bylo PF ČR podáno
8 návrhů na konkursní řízení
na pohledávky v nominální hodnotě
259 mil. Kč. Nejpracnější, ale i nejúčinnější
metodou řešení pohledávek po lhůtě
splatnosti je odstupování od kupních smluv
spojené s zpětvzetím majetku. Tímto
způsobem byly do konce roku řešeny 44 případy
s účetní hodnotou zpětvzatého
majetku cca 400 mil. Kč.
Kromě účasti na konkursním řízení
vede Pozemkový fond ČR dalších 244 aktivních
soudních sporů v hodnotě žalované
pohledávky 230 mil Kč.
B. Celkové příjmy a výdaje
Celkové příjmy a výdaje od počátku
existence PF ČR znázorňuje následující
přehled:
Příjmy v mld. Kč | Výdaje v mld. Kč | |
1992 - 93 | 2,09 | 0,84 |
1994 | 2,43 | 1,33 |
1995 | 2,21 | 1,01 |
1996 | 1,72 | 1,09 |
1997 (odhad) | 1,40 | 3,17 |
Trend (meziroční pokles příjmů,
nárůst výdajů), který je patrný
z výše uvedeného přehledu od roku 1995,
bude pokračovat i v roce 1998.
Oblast příjmů je ovlivněna zejména
snižující se kvalitou privatizovaného
majetku, vysokými závazky vázanými
na privatizovaný majetek, nižším podnikatelským
zájmem o něj, a tím i nižšími
kupními cenami, splátkovostí, vysokým
podílem bezúplatných převodů
na obce, zejména bytových objektů, a také
snižujícím se objemem pronájmů
při vydávání pozemků na restituce.
Oblast výdajů ovlivňuje hlavně vysoká
nákladovost na správu majetku. Výdaje za
rok 1998 budou navíc zatíženy náklady
na odstraňování škod po povodních.
Zanedbatelná není částka, která
je spojena s vydáváním restitucí (identifikace
majetku, soudní odhady apod.).
Dočasně volné finanční prostředky
jsou deponovány na depozitních vkladech, stavy běžných
účtů PF ČR jsou udržovány
na celkovém objemu cca 100 - 120 mil. Kč.
Celková finanční bilance PF ČR na rok 1998 | ||
Předpokládaná finanční hotovost k 1. 1. 1998 | 2.200,0 | mil. Kč |
Příjmy plánované pro rok 1998 | 958,5 | mil. Kč |
Výdaje plánované pro rok 1998 | 1.778,6 | mil. Kč |
Celková finanční bilance | 1.379,9 | mil. Kč |
Rozpočet PF ČR předpokládá
příjmy ve výši 958,5 mil. Kč,
které s předpokládanou finanční
hotovostí 2.200 mil. Kč k 1. 1. 1998 vytvoří
položku ve výši 3.158,5 mil. Kč. Pro rok
1998 se předpokládají výdaje ve výši
1.778,6 mil. Kč, to znamená, že celková
finanční bilance PIJ ČR na rok 1998 je aktivní,
tj. + 1.379,9 mil. Kč.
1 | Výnosy z privatizace | 550,0 | 590,0 | 370,0 |
2 | Výnosy z pronájmu majetku státu | 300,0 | 310,0 | 320,5 |
3 | Výnosy z převodů nemovitostí státu | 180,0 | 133,0 | 51,5 |
4 | Ostatní výnosy | 330,0 | 340,0 | 216,5 |
Celkem | 1360,0 | 1373,0 | 959,5 |
1. Výnosy z privatizace
Rozpočet 1997 | 550,0 mil. Kč, |
Předpokládaný stav 1997 | 590,0 mil. Kč |
Rozpočet 1998 | 370,0 mil. Kč |
Uvedená částka vychází z předpokládaného
počtu privatizovaných jednotek, jejich struktury,
forem privatizace. Zápočty pohledávek oprávněných
osob na úhrady kupních cen nebo jejich splátek
činily 108,9 mil. Kč.
Na základě předpokládaného
počtu, kvality a struktury majetku privatizovaných
jednotek, výše jejich účetní
hodnoty, kvalifikovaného odhadu kupní ceny ve vazbě
na stupeň poptávky po privatizovaném majetku
a zvolený počet splátek, byly stanoveny příjmy
z privatizace v celkové výši 370,0 mil. Kč,
z toho | z majetku z privatizačních projektů minulých let | 210 mil. Kč |
z majetku z privatizačních projektů z roku 1998 | 140 mil. Kč | |
z prodeje akcií | 20 mil. Kč |
Příčiny poklesu předpokládaných
příjmů z privatizace v roce 1998 a proti
roku 1997 jsou zejména tyto:
privatizovaný majetek je nižší kvality,
nízkého podnikatelského zájmu a tedy
i velmi nízkých kupních cen,
zvyšuje se počet roků splátek u majetku
podniků zemědělské prvovýroby
(až 20 roků),
na privatizovaný majetek jsou vázány vysoké
závazky (nesplacené úvěry peněžním
ústavům),
výrazný podíl splátek kupních
cen za privatizovaný majetek v letech 1994 - 1997 je snížen
na 10% nebo odložen z titulu převzatých závazků
nabyvatelem (cizích pasiv), zmírnění
ekonomického dopadu v oblastech postižených
záplavami,
předpokládá se privatizace velkého
počtu bytových objektů a dalšího
majetku jako např. inženýrské sítě,
komunikace apod., bezúplatně převáděného
na obce,
možno předpokládat zvyšující
se počet žádostí o odklad splátek
kupní ceny pro obtížnou ekonomickou situaci
zemědělských podniků.
Výnosy z akcií ve výši 20 mil. Kč
představují reálný odhad. Z celkového
počtu 528 tis. akcií je 190 tis. akcií z
různých důvodů neobchodovatelných
(zaměstnanecké akcie, záporný kapitálový
fond, nadační investiční fond). Zbytek
akcií je z velké části složen
z minoritních podílů v akciových společnostech
a málo lukrativních společnostech a je průběžně
nabízen k prodeji. Část těchto akcií
nebude zřejmě prodejných.
2. Výnosy z pronájmu majetku státu
Rozpočet 1997 | 300,0 mil. Kč |
Předpokládaný stav 1997 | 310,0 mil. Kč |
Rozpočet 1998 | 320,5 mil. Kč |
Předpokládaná částka vychází
ze skutečnosti v r. 1996, kdy výnosy činily
365,1 mil. Kč a ze skutečnosti k 30.9.97, kdy výnosy
z pronájmu činily 252,8 mil. Kč, nebyly však
k tomuto datu ještě uhrazeny všechny platby nájemného
splatné k datu 1. 10. 97. I přes snížení
nájemného v důsledku povodní je předpoklad
dosažení výnosů z pronájmu v
r. 1998 ve výši 320,5 mil. Kč.
3. Výnosy z převodů nemovitostí
státu
Rozpočet 1997 | 180,0 mil. Kč |
Předpokládaný stav 1997 | 133,0 mil. Kč |
Rozpočet 1998 | 51,5 mil. Kč |
Plánovaná částka 51,5 mil. Kč
výnosů z převodů nemovitostí
v r. 1998 vychází z reálné skutečnosti.
Výnosy roku 1997 jsou výrazně ovlivněny
- částkou 70 mil. Kč - zaplacení dlužné částky minulých let
(výnos byl plánován v rozpočtu 1997)
- částkou 38,4 mil. Kč za jeden směnný
prodej, který se v podobné výši v roce
1998 nepředpokládá.
Znamená to tedy, že výnosy z převodu
nemovitostí na rok 1998 jsou plánovány v
dvojnásobné výši a budou představovat
především přímý prodej
pozemků na nezbytnou investiční výstavbu.
4. Ostatní výnosy
Rozpočet 1997 | 330,0 mil. Kč |
Předpokládaný stav 1997 | 340,0 mil. Kč |
Rozpočet 1998 | 216,5 mil. Kč |
Tato položka obsahuje příjmy tvořené úroky z finančních prostředků PF ČR uložených na běžných účtech a termínovaných vkladech. Dále příjmy ze splátek úvěrů, které Pozemkový fond ČR zaručil AGB Praha, která je poskytovala v roce 1993 začínajícím soukromě hospodařícím subjektům a které je v současné době formou splátkového kalendáře splácejí Pozemkovému fondu ČR.
11
1 | Výdaje na správu majetku včetně demolic | |||
2 | Výdaje na údržbu HMZ | |||
3 | Náklady na identifikaci pozemků ve správě PF | |||
4 | Výdaje na TOZ | |||
5 | Výdaje spojené s privatizací | |||
6 | Výdaje spojené s vydáváním náhrad (ocenění majetku, soudní znalci) | |||
7 | Finanční náhrady dle § 18a (restituční náklady) | |||
8 | Náklady spojené s vymáháním pohledávek + soudní spory | |||
9 | Povodňové škody 96 přenos SMS | |||
10 | Výdaje na škody způsobené povodněmi (1,5 mld. 97/98 0) | |||
11 | Provozní a investiční náklady PF ČR | |||
12 | Ostatní výdaje (zalesnění, trv. porosty "program obn. venkova" přísp. obcím) | |||
Celkem |
Komentář k návrhu rozpočtu na rok
1998 - výdaje
1. Výdaje na správu majetku včetně
demolic
Rozpočet 1997 | 320,0 mil. Kč |
Předpokládaný stav 1997 | 360,0 mil. Kč |
Rozpočet 1998 | 550,0 mil. Kč |
Zvýšení předpokládaných
výdajů v r. 1998 na správu majetku proti
rozpočtu na r. 1997 je způsobeno především
povodněmi v r. 1997 (66%), v jejichž důsledku
je nutné vyčlenit značné částky
na odstranění způsobených škod
na pozemcích, hrázích rybníků,
na opravy poškozených obytných budov a zemědělských
staveb, včetně jejich případných
demolic.
Výdaje na správu majetku sestávají:
- z nákladů na správu budov a údržbu
bytového fondu včetně ostrahy majetku v předpokládané
výši 200 mil. Kč. Tato částka
odpovídá nákladům vynaloženým
v letech minulých včetně zakalkulované
úspory 35 mil. Kč, které bylo dosaženo
revizí obstaravatelských smluv na správu
majetku. Je pouze zohledněn o nárůst cen
energií a služeb.
- z nákladů na zápis nemovitostí
ve správě PF ČR do katastru nemovitostí
(LV PF ČR č. 10 002). Jedná se o proces časově
a finančně náročný, vyžadující
v mnoha případech pasportizaci objektů, identifikaci
pozemků, zhotovení geometrických plánů,
zajištění nabývacích titulů
atd. Vzhledem k tomu, že je doposud zapsáno na LV
10 002 cca 50% majetku, který náleží
do správy PF ČR a tyto práce je nutné
zrychlit, zefektivnit a v mnoha případech zajišťovat
odbornými firmami, předpokládáme výdaje
na práce odborných firem v roce 1998 ve výši
59 mil. Kč. Velkou část těchto
prací zajišťujeme vlastními zaměstnanci.
- z nákladů na odstranění škod
na budovách a pozemcích po povodni r. 1997 ve
výši 152 mil. Kč.
- z nákladů na nařízené
demolice ve výši 139 mil. Kč. Požadovaná
částka na demolice z územních pracovišť
PF ČR je o 100 mil. Kč vyšší. Předpokládáme
však, že ne všechny stavby v havarijním
stavu bude PF ČR nucen odstranit v roce 1998.
2. Výdaje na údržbu HMZ
Rozpočet 1997 | 108,0 mil. Kč |
Předpokládaný stav 1997 | 108,0 mil. Kč |
Rozpočet 1998 | 116,0 mil. Kč |
Jedná se o majetek ve správě PF ČR.
Výkon správy zajišťuje Státní
meliorační správa. Náklady na jeho
údržbu a opravu hradí v souladu s § 14
odst. 5 zákona o půdě ze svých příjmů
Pozemkový fond ČR. Pro rok 1998 byla vyčíslena
potřeba finančních prostředků
na tyto účely částkou 116 mil. Kč.
Výše je ovlivněna potřebou odstraňování
povodňových škod, hlavně v regionech
Hradec Králové, Ostrava a Brno. Jen pro tyto regiony
jsou vyčísleny škody částkou
32 mil. Kč.
3. Náklady na identifikaci pozemků a budov ve
správě PF ČR
Rozpočet 1997 | 200,0 mil. Kč |
Předpokládaný stav 1997 | 200,0 mil. Kč |
Rozpočet 1998 | 200,0 mil. Kč |
Podle usnesení vlády č. 590 ze dne 20. 11.
1996 Pozemkový fond ČR nese náklady na geodetické
práce při zaměřování
a vytyčování pozemků, jde-li o pozemky
ve správě PF ČR. Navrhovaná částka
by měla pokrýt předpokládaný
objem těchto prací.