3.3 - II. krok: REALIZACE ŘÍZENÉ RESTRUKTURALIZACE

(2. pol. 1998 - 2000)

Na základě schváleného harmonogramu, který bude podkladem pro plánované změny ve smluvních vztazích, budou rozpracovány úkoly pro realizaci strukturální fáze procesu. Za plnění budou zodpovídat okresní úřady, MZ, zdravotní pojišťovny a ředitelé nemocnic a léčeben podle charakteru úkolu. Plnění bude kontrolovat MZ ČR, které bude informovat o průběhu vlastní realizace vládu.

Kvalitativní fáze transformace vyžaduje zpracovat samostatný projekt, který MZ ČR v první verzi vypracuje do konce května 1997. Postupná a trvalá realizace tohoto rozsáhlého projektu ovlivní zásadním způsobem růst kvality a výkonnosti systému do budoucnosti včetně dalších změn struktury a kapacit sítě zařízení, jež čerpají finanční prostředky z veřejných zdrojů. Takto připravený systém lépe zvládne narůstající problém narůstajícího rozsahu a nákladovosti zdravotní péče vyvolaný také trendem stárnutí populace v ČR po roce 2000.

3.4. Dosavadní průběh vlastních výběrových řízení

Ministerstvo vyhlásilo na žádost zdravotních pojišťoven první - základní - kolo výběrových řízení formou inzerátu ve Zdravotnických novinách a to na lůžkovou péči ve 13 oborech akutní péče (stanovených cílovým ukazatelem 4,5 lůžka na 1000 obyvatel - indexace viz příloha č. 3) a na kapacity pro dlouhodobou péči v nemocnicích a léčebnách pro dlouhodobě nemocné. V současnosti je vypisováno druhé kolo výběrového řízení na poskytování celého spektra následné péče, do kterého vstoupí i odborné léčebné ústavy.

Výběrové řízení na specializovanou péči (indexace 0,5 lůžka na 1000 obyvatel) a vysoce specializovanou zdravotní péči (jejíž potřebnost bude posuzována individuálně mimo indexace vzhledem k její vysoké medicínské a ekonomické náročnosti) bylo zveřejněno 6. 2. 1998 ve Zdravotnických novinách.

Výběrová řízení jsou realizována v jednotlivých kolech

na kapacity pro zajištění akutní péče

- hlavní (základní) obory - celkem 13

- obory specializované a superspecializované péče

na kapacity pro zajištění následné péče

- obory rehabilitace, psychiatrie, pneumologie, ošetřovatelská péče, dlouhodobá onkologická péče

3.4.1 Kritéria pro rozhodování komise

Členové komise se seznamují s nabídkami před zahájením řízení. Nabídky obsahují podrobné informace o činnosti, ekonomice, technickém a personálním vybavení, součástí je rozbor stížností a řada dalších materiálů, které jsou strukturovány podle formuláře pro vypracování nabídky - viz příloha číslo 2 (Pokyny pro uchazeče).

Uchazeči nabídku ústně doplňují při jednání komise podle cílených dotazů členů komise. Členové komise výsledky svého hodnocení zaznamenávají do tabulky posuzovaných předpokladů.

V jednání se posuzují:

1. kriteria dle §51 zákona č. 48/97 Sb. (disciplinární opatření uložená dle zvláštního zákona, etický přístup k pacientům, stížnosti na poskytování zdravotní péče, nedostatky v hospodaření včetně daňových nedoplatků)

2. předpoklady pro poskytování lůžkové zdravotní péče

dle oborů jsou podrobně uvedeny v publikovaném materiálu ministerstva z 25. 9. 1997 viz příloha č. 3

Hlavní posuzované oblasti jsou:

- základní požadavky na spektrum zdravotnických činností v rámci oborů

- požadavky na personální a přístrojové vybavení

- splnění stavebních a disposičních požadavků

- požadavky na zajištění komplementu (laboratoře a další diagnostické služby)

- požadavky na dostupnost a spektrum konsiliárních služeb

- další specifické požadavky.

3. komplexnost a provázanost zdravotní péče a služeb (uvnitř nemocnice i vně) se zvláštním důrazem na odborné souvislosti např. zajišťování akutní neurologické péče ve vazbě na dostupnost speciálních diagnostických a léčebných metod (CT, angiografie, elektromyografie se schopností vyšetření evokovaných potenciálů atd.), nebo např. podmíněná nepřetržitá dostupnost otorinolaryngologie pro akutní pediatrickou péči).

4. počty odborných výkonů zvláště v chirurgických oborech provedené ve srovnatelném časovém úseku. Jde o podmínku k zajištění dostatečné erudice zdravotnických pracovníků, aby zdravotní péče byla kvalitní a pracoviště efektivní.

5. hodnocení dostupnosti pro dané území

členové komise posuzují rozsah potřebnosti zdravotní péče dle oborů na základě:

- indexací optimálního počtu lůžek v oboru na 10 000 obyvatel stanovenou ministerstvem, která se prakticky shoduje s indexací propočtenou VZP ČR.

- údajů o přirozené migraci pacientů mezi okresy (počítačový program VZP a údaje ÚZIS).

Jde o kombinaci dokladovaných počtů:

a) pacientů z jiných okresů ČR ošetřených v nemocnicích posuzovaného okresu

b) pacientů posuzovaného okresu ošetřených naopak zase v nemocnicích ostatních okresů

Společně s přehledem nabídky uchazečů jsou výše uvedené údaje zpracovány do tabulek, které jsou součástí zápisu.

Dále komise posuzuje potřebnost na základě:

- doporučených spádových území (daných počtem obyvatel) pro jednotlivé obory publikované v materiálu ministerstva viz příloha č. 3

- informací, které komisi poskytují přítomní zástupci státní správy a zdravotnických zařízení zohledňující lokální podmínky (geografické, demografické, výskyt specifických chorob -průmyslové oblasti, výskyt úrazů apod.).

Výsledné hlasování komise:

Komise přijala zásadu pro rozhodování o pořadí na základě hodnocení míry splnění všech požadavků v porovnání s ostatními uchazeči a to při kombinaci splnění odborných podmínek včetně míry komplexnosti služeb a potřebnosti lůžkové kapacity pro území. Stanovisko je zasíláno uchazeči, zdravotním pojišťovnám a přednostům OÚ, resp. zřizovatelům.

Doporučení o počtu lůžek pro obory se opírá o pořadí uchazeče s ohledem na zajištění ekonomičnosti provozu (např. minimální velikost oddělení pro směnný provoz atd.)

Výstupy z výběrových řízení jsou podkladem pro stanovisko vyhlašovatele.

Ve stanovisku ministryně k jednotlivým nemocnicím je pak uvedeno zvlášť hodnocení splnění resp. nesplnění odborných podmínek a zvlášť vyjádření ke zbytnosti nemocnice.

Ve stanovisku jsou uvedeny podmínky, za kterých je naplněn zákon ze strany zdravotních pojišťoven (viz kapitola - právní rámec VŘ) a vybraným uchazečům je navrženo, aby předložili vlastní studie pro řešení lepší dostupnosti. (většina stížností je založena na obavách právě tohoto typu).

Po vyhodnocení doplňujících studií na zajištění dostupnosti akutní medicíny ambulantním a semiambulantním provozem, včetně studie připravenosti záchranné služby, bude totiž zpracován harmonogram realizace restrukturalizace včetně plnění dalších úkolů vycházejících z doprovodných studií.

Harmonogram realizace změn po projednání se zdravotními pojišťovnami a přednosty OÚ bude předložen vládě ke schválení. (červen 1998)

3.4.2 Výstupy z dosavadního průběhu výběrových řízení

Dosud proběhla výběrová řízení pro okresy Jihočeského, Severočeského, Západočeského, Východočeského a Středočeského kraje. Přehledně jsou výsledky proběhlých výběrových řízení uvedeny v tabulce v příloze číslo 4.

Ke dni 20. 2. 1998 došlo oproti současnému stavu k návrhu na redukci o 11 769 lůžek pro akutní péči, z nichž 4 406 lůžek je doporučeno pro transformaci pro následnou péči.

Transformace celé nemocnice pro poskytování následné péče byla dosud doporučena u těchto nemocnic:

1) Krkonošská nemocnice Vrchlabí

2) Nemocnice Moravská Třebová

3) NsP Vysoké Mýto

4) AESKULAP s.r.o. Červená Voda

5) Nemocnice Aš

6) Nemocnice Sv. Jiří Plzeň

7) Nemocnice Hořice

8) Vita s.r.o. Duchcov

9) DOCTUS s.r.o

10) Nemocnice Tanvald

11) Nemocnice Vejprty

12) REMED Meziboří

13) NsP Žatec

14) Medicína Podbořany

15) Nemocnice Vimperk

16) Nemocnice Pod Holým vrchem

17) NsP Český Brod

18) Železniční nemocnice Nymburk

19) Nemocnice Městec Králové

20) ZZS Kralupy nad Vltavou

21) Nemocnice Měšice

22) Medi Help s.r.o

23) Sanatorium MUDr. Šírka

24) nemocnice Třebotov

25) Městská nemocnice Roztoky

Na základě zhodnocení výsledků výběrového řízení v intencích podmínek uvedených ve stanovisku, vyhlašovatele a s vědomím nutnosti zajištění dostupnosti akutní péče v dané lokalitě a potřebného počtu lůžek následné péče v celém regionu, doporučuje ministerstvo v příloze stanoviska těmto nemocnicím aby:

1. předložily, po konzultaci a schválení příslušným okresním úřadem, studii zajištění následné péče zohledňující lokální spádovou potřebnost a definující nezbytnou potřebu pomocného technického dovybavení pracoviště k zajištění kvalifikované ošetřovatelské či rehabilitační péče o pacienty (nezbytné pomůcky a rehabilitační technika, která v současnosti není v zařízení k dispozici).

Ministerstvo je připraveno vyhodnotit tyto projekty a zvážit míru dotační výpomoci k zajištění kvalitního a racionálního fungování této potřebné péče.

2. předložila ministerstvu studii zajištění ambulantní event. semiambulantní jednodenní akutní zdravotní péče - stacionář) v oborech, které jsou v současnosti v jeho zdravotnickém zařízení zajišťovány formou lůžkové péče, a nebyly komisí výběrového řízení a stanoviskem vyhlašovatele doporučeny k zařazení do smluvní sítě zdravotních pojišťoven pro lůžkovou péči.

Ministerstvo na základě podkladů uchazeče navrhuje, po ověření potřebného komplementu zřízení těchto ambulantních služeb event. jejich zajištění v nepřetržitě dostupném režimu.

Pokud uchazeč předloží návrh (projekt) ambulantního ev. semiambulantního využití svého zdravotnického zařízení při splnění těchto podmínek (zajištění komplementu, trvalá dostupnost), je ministerstvo připraveno podpořit rozšíření smluvní ambulantní sítě v rámci výběrových řízení na poskytování ambulantní zdravotní péče jednáním s příslušnými okresními úřady i zdravotními pojišťovnami.

3. předložily ministerstvu zdravotnictví a příslušnému okresnímu úřadu studii na možné zřízení stanice akutní lékařské péče (emergency), která by zajišťovala nezbytnou akutní zdravotní péči ve vazbě na rychlou záchrannou službu, zohledňující a zdůvodňující lokální i regionální potřeby, a to ve variantě:

a) sdružené, t.j. tam, kde je v současnosti již zřízeno stanoviště rychlé záchranné služby, nebo by bylo účelné a možné ho zřídit

b) oddělené, tam kde není v současnosti stanoviště rychlé záchranné služby, kde nejsou podmínky pro jeho zřízení, nebo jeho zřizování není účelné, neboť již existující stanoviště je v optimální dojezdové vzdálenosti.

Ministerstvo zdravotnictví je připraveno ve spolupráci s okresními úřady a zdravotními pojišťovnami tyto studie posoudit před dokončením výběrových řízení tak, aby potřebné následné projekty mohly být zařazeny do harmonogramu realizační fáze restrukturalizačního procesu. Harmonogram realizace všech změn bude navazovat bezprostředně na zhodnocení výsledků výběrových řízení. Předpoklad zahájení realizační fáze dle současného harmonogramu výběrových řízení je 2. pololetí 1998.

Studie může obsahovat kteroukoliv z variant či jejich kombinace s ohledem na místní potřebu. První verze návrhu řešení těchto forem zajišťování péče bude zaslána do jednoho měsíce od obdržení stanoviska MZ ČR k výsledkům výběrového řízení. Reálný harmonogram zajištění navrženého projektu bude vypracován do poloviny května 1998.

Varianta 2. ev. 3. je doporučena k realizaci i zařízením, kterým nebyla výběrovým řízením doporučena žádná smlouva na poskytování lůžkové péče. K dnešnímu dni jsou to tato zařízení: NsP Lomnice nad Popelkou, Gyncentrum Trutnov, Gynmed Pardubice, Partus Pardubice, Nemocnice Eliška Karlovy Vary, nemocnice Jaroměř, Nemocnice Humpolec, Polygyn Kolín, P-P-klinika. Některá zařízení jsou předurčena k poskytování vysoce kvalitní ambulantní a semiambulantní péče.

3.5 Další osud procesu restrukturalizace

3.5.1 Zhodnocení průběhu procesu restrukturalizace

Vlastní proces výběrových řízení probíhá jak po stránce organizační tak po stránce kvality posuzování definovaných předpokladů velmi úspěšně. Na základě prvních zkušeností byl přehodnocen časový harmonogram, který je dodržován.

Posuzované podmínky jsou korektně projednávány s uchazeči a celý proces je pečlivě dokumentován. Kromě nahrávky a zápisů, se kterými uchazeči souhlasí jsou zajišťovány podrobné písemné záznamy včetně tabulek o tajném hlasování o pořadí pro jednotlivé obory nemocnice. Dále jsou zajištěny přehledné zápisy se záznamy doporučení komise.

Hlavní vážné problémové okruhy a možnosti jejich řešení:

1) Negativní reakce občanů i politiků z míst, kde jejich nemocnice neuspěla podle jejich představ. S blížícími se volbami budou tyto tendence zesilovat.

Koincidence kontroversního občanského tématu rušení lůžek či celé jejich nemocnice při současné silné nedůvěře zdravotníků vůči zdravotním pojišťovnám a obavy z negativních dopadů změn organizovaných státní správou umožňují politizování tohoto věcného problému.

Opatření:

A) Zajištění transparentnosti výběrových řízení.

K předchozím stanoviskům ministra zdravotnictví, která se zasílala jen vítězům, jsou nyní zpracovávány a rozesílány přílohy, v nichž je rozlišeno hodnocení o splnění skupin definovaných kvalitativních podmínek a zvlášť vyjádření k nadbytečnosti pro dané území. Stanoviska jsou rozesílána nejen pojišťovnám, ale také všem ředitelům příslušných nemocnic a jejich zřizovatelům. Rozsah i forma zveřejnění informací o plnění kvalitativních podmínek pro veřejnost bez souhlasu příslušné nemocnice je t.č. předmětem zadaného právního ověřování externími experty.

Dalším opatřením je zpracování studií dostupnosti péče ve specifických oblastech, jež jsou podmínkou pro definitivní rozhodnutí o realizaci plánované restrukturalizaci od 2. pololetí 98 do konce roku 2000.

l přes tato doplňující opatření nelze očekávat výraznější změnu postojů veřejnosti a publicistů k tomuto tématu.

B) Řešení stížností a námitek

Protože se nejedná o správní řízení, nemůže stížnosti a petice přezkoumat mimo MZ jiný orgán, než případný soud, za předpokladu, že by však někomu vznikla škoda. Smlouva o poskytování a úhradě péče však není nároková a podle zákona [Zák. 48/1997 Sb.] je její navázání nyní podmíněno úspěšností ve výběrovém řízení. Zveřejnění nedostatků typu "horší erudice personálu" však může skutečně vést ke snížení zájmu pacientů o nemocnici ještě dříve, než bude vypovězena smlouva, aniž by již byla zajištěna náhrada.

Rozborem dosavadních stížností se zabývá vrcholové vedení ministerstva za účasti ředitelů nemocnic, starostů a přednostů OÚ.

C) Publicita o potřebnosti změn a způsobech řešení

Proces restrukturalizace nebyl dosud formálně řešen jako projekt, jehož součástí by byla celá strategie přípravy a realizace včetně projekce případných negativních dopadů této společensky významné změny. Také nebyla zpracována a realizována komunikační strategie. Neexistuje ani jediný populárně naučný materiál pro občany ani pro zdravotníky o řízené restrukturalizaci. Navíc celá řada legitimních otázek nemá ještě vyjasněné odpovědi - např. dopad na zaměstnanost včetně zajištění případné rekvalifikace personálu, reálný ekonomický a odborný význam apod.

Řešení: MZ zpracovává potřebné projekční materiály včetně možnosti komunikační strategie.

2) Nedomyšlená dikce zákona dává zdravotním pojišťovnám možnost nerespektovat výsledky jednání komise i následné stanovisko ministryně zdravotnictví a to dokonce i tam, kde toto stanovisko není v rozporu s hlasováním pojišťoven účastnících se v komisi.

Opatření:

V lednu 1997 došlo k podpisu dohody mezi zdravotními pojišťovnami a ministryní o tom, že pojišťovny budou výsledky výběrových řízení společně respektovat. Pokud ve výjimečném případě rozhodnou jinak, seznámí ministerstvo s důvody. Zdravotní pojišťovny se zúčastní závěrečného zhodnocení výsledků pro celou ČR a vytvoří spolu s MZ harmonogram vlastní realizace řízené restrukturalizace do roku 2000 (v květnu/červnu 1998). Po schválení vládou a přednosty OÚ bude vlastní realizace probíhat dle harmonogramu od srpna do roku 2000.

3) Zajištění funkčních kapacit pro tzv. následnou péči v dostatečném rozsahu a v přiměřeném spektru musí pro dané území předcházet vlastní redukci lůžkové kapacity pro zajištění akutní péče.

Opatření:

1) První podmínkou je realizace výběrových řízení poté, co ve Věstníku MZ bude zveřejněné již připravené vymezení spektra, obsahu a indikací pro následnou péči.

Pozn.: Na lůžka následné péče jsou pacienti překládáni v případech, kdy po stabilizaci akutního stavu je u části pacientů třeba přenést těžiště péče do jiného - dlouhodobějšího - režimu. Dlouhodobá péče je zejména rehabilitační, psychiatrická, plicní, paliativní, onkologická a ošetřovatelská.

Odlišné personální a technické zajištění je podmínkou pro zlepšení výsledku zdravotní péče následně po stabilizaci akutního stavu na lůžkách akutní péče. Zkvalitnění péče znamená zmenšení následků onemocnění, úrazů, či vrozených a získaných vad. Dostupnost především rehabilitační péče v potřebném rozsahu též pro přechodně i trvale zdravotně postižené pacienty vede navíc ke snížení nákladů na sociální dávky pro resocializaci.

2) Druhou podmínkou je zajištění správného financování výše uvedeného spektra následné péče. Ministerstvo nemá nástroje pro přímé řešení tohoto klíčového problému. Mechanismus i výše úhrady je t.č. věcí smluvního, často i mimosmluvního, ujednání mezi zdravotními pojišťovnami a zdravotnickými zařízeními. Pro všeobecný nedostatek zdrojů hradí pojišťovny t.č. pouze asi 1/2 až 2/3 skutečných nákladů pro omezenou kapacitu lůžek v bývalých léčebnách pro dlouhodobě nemocné.

Tato skutečnost znemožňuje nemocnicím vytvořit reálný ekonomický plán vlastní restrukturalizace a tak doporučenou přeměnu lůžek pochopitelně odmítají, dokonce současné kapacity pro následnou péči omezují.

ŘEŠENÍ: Zpracovat a předložit vládě návrh systému reálné úhrady dle typů následné péče se zhodnocením ekonomického dopadu do objemu prostředků.

3.5.2. Předpokládané dopady realizace výsledků výběrových řízení na zaměstnanost

Snížením počtu lůžek akutní péče dojde na jedné straně k poklesu potřeby lékařů a středně zdravotnických pracovníků (dále jen SZP) v nemocnicích akutní péče, ale na druhé straně může dojít k vyrovnání potřeby nižšího a pomocného zdravotnického personálu (dále jen PZP, NZP), kterého je v současné době v nemocnicích nedostatek.

Navýšením počtu lůžek následné péče vznikne poptávka po lékařích určitých kvalifikací (rehabilitace - FBLR, geriatrie) a výraznější poptávka po středně zdravotnických pracovnících kvalifikovaných v oblasti rehabilitace, významně stoupne celková poptávka po NZP a PZP [NZP - nižší zdravotnický pracovník, PZP - pomocný zdravotnický pracovník].

Analýzu vlivu výběrových řízení na změny a strukturu zaměstnanců ztěžuje nepřesná statistika o podílech úvazků v lůžkovém zařízení a v ambulantní sféře u lékařů pracujících v nemocnicích.

Faktory, které budou zejména modifikovat skutečný dopad na nezaměstnanost zdravotnických pracovníků:

schopnost stávající ambulantní sítě absorbovat přebytky odborných lékařských pracovníků, která je regionálně velmi odlišná,

reálná potřebnost posilování ambulantní péče včetně zdravotnické záchranné služby s případným využitím lůžek stacionářového typu v lokalitách, kde dojde k útlumu akutní lůžkové péče a rychlost realizace tohoto kroku podle studie na základě pokynů ve stanovisku vyhlašovatele,

věková struktura zdravotnických pracovníků (stárnutí populace lékařů)

kalkulace úhrad v systému DRG [DRG: sstém úhrady akutní lůžkové péče podle diagnostických skupin], které mohou stimulovat posilování personální kvality nebo naopak,

schopnost a ochota rekvalifikace ze strany lékařů i SZP,

ochota a možnost migrace zdravotnických pracovníků.

Ministerstvo zdravotnictví se pokusilo kvalifikovaně odhadnout dopad výběrových řízení na zaměstnanost zdravotnických pracovníků na základě dosavadních výsledků proběhlých výběrových řízení a na základě znalostí současného stavu pracovních míst za předpokladu dodržování platných normativů počtu zdravotnických pracovníků k určitému počtu lůžek v jednotlivých medicínských oborech. Tato předběžná studie potvrzuje úvahu uvedenou v úvodu této kapitoly.

Vzhledem k výše zmíněným faktorům byla zadáno zpracování kvalifikované studie s datem ukončení do konce dubna bude a i východiskem pro připravované rekvalifikační procesy.

3.6. Kvalitativní fáze transformace - optimalizace

Strukturální fáze je prvým "nastavením" základních parametrů struktury sítě dle dostupnosti a poptávky po zdravotní péči v jednotlivých regionech ČR. Součástí této fáze je také bazální posouzení schopnosti jednotlivých zdravotnických zařízení poskytovat kvalitní péči a dále pasportizace jejich současné odborné, technické a hmotné vybavenosti.

Na tento proces navazuje v rámci aktivit Ministerstva zdravotnictví další fáze, fáze optimalizace, ve které bude kladen důraz na nastavení základních kritérií kvality zdravotní péče tak, aby byly lépe využity technologické a personální kapacity jejích poskytovatelů a aby došlo k postupnému naplnění základního cíle celého procesu řízené restrukturalizace, tj. k efektivnějšímu využití lidských a hmotných zdrojů ve prospěch maximálního užitku celého systému. Tím je míněn samozřejmě především maximální užitek pacientů.

Cílem tedy není úspora lidských a hmotných zdrojů na úkor kvality, tudíž ani bezhlavá likvidace pracovních míst, ale efektivnější využití kvalifikovaných pracovníků a finančních prostředků. To si v tomto případě vyžádá maximální zapojení edukačních a rekvalifikačních programů a v případě hmotných prostředků jejich maximální využití pro péči potřebnou a kvalitní.

3.6.1. Konkrétní kroku ministerstva v oblasti optimalizace:

1. Proces standardizace struktury a procesů zdravotní péče je podmínkou měřitelnosti, průhlednosti a tím i řiditelnosti procesů ve zdravotnictví.

Standardizace zahrnuje proces tvorby a aktualizace "národních standardu péče", standardů instituce, akreditačních standardů, atd.

2. Nastavení základních kritérií kvality a výkonnosti procesů zdravotní péče

Ministerstvo zdravotnictví kromě tvorby a prezentace nových standardů zpracovává řadu kritérií a indikátorů výkonnosti a kvality v oblasti poskytování zdravotní péče. Cílem je, aby jednotliví poskytovatelé zdravotní péče byli nuceni zvyšovat svoji kvalifikaci a kvalitu provozované péče.

V současné době se připravují základní požadavky na minimální počet vybraných výkonů, který musí zdravotnické zařízení (pracoviště) provést s ohledem na nutnost udržení a rozvíjení potřebné erudice zdravotníků i na další kritéria a indikátory kvality péče (včetně posuzování spokojenosti pacientů a měření kvality života po náročných léčebných procedurách). Ve spolupráci s odbornými společnosti ministerstvo zpracovává jmenovité přehledy operačních a jiných invazívních výkonů, které jsou oprávněni provádět poskytovatelé různých kategorií. To vše pak předpokládá ministerstvo vydat formou vyhlášky.

S tímto krokem těsně souvisí akreditační proces jako kontinuální proces měření a zlepšování kvality poskytované péče. Ministerstvo koordinuje přípravu akreditací nemocnic s dalšími metodami standardizace a kontinuálního zvyšování kvality péče, včetně možnosti legislativního zakotvení tohoto procesu.

Zvyšování kvality výkonu povolání je závislé na dobré funkci vzdělávací soustavy. Ministerstvo proto ve spolupráci s Ministerstvem školství, mládeže a tělovýchovy, lékařskými fakultami, Českou lékařskou komorou a příslušnými odbornými společnostmi začleněnými v České lékařské společnosti J. E. Purkyně připravuje další opatření ve výuce pracovníků ve zdravotnictví tak, aby byl proces optimalizace procesů ve zdravotnictví zajištěn i po stránce odborné přípravy.

Tato více kvalitativní fáze procesu řízené restrukturalizace by měla vést k další postupné úpravě struktury této soustavy a navodit obecně požadovaný stav, tj. positivní změnu chování systému konvergující k podmínkám obvyklým ve vyspělých státech.

Ministerstvo provádí sběr informací o procesech, o personálním a hmotném vybavení zdravotnických zařízení v Evropě a porovnává je s našimi zdravotnickými zařízeními. Rozdíly jsou především ve vyšší kvalitě vnitřních procesů soustavy. Rozdílná je samozřejmě profesní struktura poskytovatelů, prostý počet zaměstnanců a spotřebovaná finanční hodnota vztažená na jednotku poskytované péče (například na jedno lůžko, nebo jednoho ošetřeného pacienta), které jsou ve vyspělých státech Evropy většinou vyšší než v ČR. Rozdíl lze vysvětlit nižší efektivitou českých zdravotnických zařízení a to je způsobeno právě nižší kvalitou jejich vnitřních procesů. Záměrem tedy nemůže být redukce počtu zaměstnanců, pokud tito zaměstnanci budou schopni přijmout postupné změny struktury a funkce zdravotnických zařízení.

4. Závěr

V průběhu spontánního procesu transformace lůžkových kapacit v ČR došlo k redukci o cca 26 tisíc lůžek. Plánovaný proces řízené restrukturalizace předpokládá redukci o dalších cca 10 - 11 tisíc lůžek a transformaci dalších 10 - 11 tisíc lůžek.

Neřízený proces redukce kapacit nebyl provázen zájmem veřejnosti. Výběrová řízení, která jsou první fází řízené restrukturalizace, jsou provázena nejen zájmem veřejnosti a masových sdělovacích prostředků, ale stala se i významným politikem.

Pro úspěšné dokončení výběrových řízení je nezbytné zajistit Širokou mediální kampaň informující nejen o jejich významu, ale také o tom, že se jedná o proces, který probíhá ve dvou fázích. Přípravné (vlastní výběrová řízení) a realizační, kterou na základě celkového zhodnocení výsledků a harmonogramu realizace projedná vláda v červnu 1998.

Druhou rovinou restrukturalizace nemocniční péče je její kvalitativní transformace na základě zavedení systému standardizace procesů a měření kritérií kvality nemocniční péče.

Má-li být restrukturalizace lůžkového fondu úspěšná ve smyslu zajištění co nejkvalitnější zdravotní péče, musí být redukce lůžek pro akutní péči striktně časově vázána na

- vznik dostatečné kapacity pro následnou péči

- positivní změny v ambulantní sféře

- dobře organizovanou dostupnou sít' zdravotnické záchranné služby

Ministerstvo i pojišťovny v této souvislosti proto veřejně deklarovaly, že uplatnění výsledků výběrových řízení na poskytování akutní péče bude pro regiony definitivně vyhodnoceno až na základě výsledků výběrových řízení na dlouhodobou (následnou) lůžkovou péči a po zhodnocení reálné dostupnosti zdravotní péče v ČR.

Podmínkou úspěšného uplatnění výběrových řízení je zajištění odpovídajícího financování celého spektra dlouhodobé (následné) péče.


OBSAH

1. Úvod

2. Restrukturalizace lůžkového fondu v České republice v letech 1990 - 1997

"neřízený proces"

2.1. Výchozí stav

2.2. Pohyby ve struktuře a objemu lůžkových kapacit v letech 1990 - 1997

3. Řízená restrukturalizace lůžkového fondu v České republice

3.1 Úvod do strukturální fáze transformace lůžkového fondu

3.2. - I. krok - Výběrová řízení (květen 1997 - červen 1998)

3.2.1. Cílové ukazatele řízené restrukturalizace

3.2.2 Právní rámec výběrových řízení

3.2.4 Dokumenty, které podmiňují přijetí výsledků o realizaci výběrových řízení a rozhodnuti o vlastní realizaci do roku 2000

3.3 - II. krok: REALIZACE ŘÍZENÉ RESTRUKTURALIZACE (1998 - 2000)

3.4. Dosavadní průběh vlastních výběrových řízení

3.4.1 Kritéria pro rozhodování komise

3.4.2 Výstupy z dosavadního průběhu výběrových řízení

3.5 Další osud procesu restrukturalizace

3.5.1 Zhodnocení průběhu procesu restrukturalizace

3.5.2. Předpokládané dopady realizace výsledků výběrových řízení na zaměstnanost

3.6. Kvalitativní fáze transformace - optimalizace

3.6.1. Konkrétní kroky Ministerstva zdravotnictví ve fázi optimalizace:

4. Závěr

Související odkazy



Přihlásit/registrovat se do ISP