V. Čerpání výdajů na odstraňování
následků povodní
Od vzniku povodňové katastrofy v červenci
t. r. se vláda situací v zatopených oblastech
a odstraňováním následků povodní
trvale zabývá. K řešení situace
postupně přijala celou řadu usnesení,
jejichž cílem je postupná konsolidace a obnova
postižených území.
Řešením následků červencových
povodní byly v průběhu 3. čtvrtletí
a v říjnu ovlivněny i příjmy
a výdaje státního rozpočtu.
Z celkové výše prostředků vyčleněných
rozhodnutím vlády a přijetím příslušných
zákonů Parlamentem ČR na pomoc při
odstraňování následků povodňové
katastrofy ve výši téměř 13 mld.
Kč převážná část,
konkrétně více než 11 mld. Kč,
prochází státním rozpočtem,
který prostředky na tento účel uvolňuje.
Na zvláštní účet ministerstva
financí, na němž se prostředky podle
rozhodnutí vlády a Poslanecké sněmovny
soustřeďují, připlynulo do konce října
8828 mil. Kč.
Z toho představují
5000 mil. Kč | prostředky z výnosů z malé privatizace |
900 mil. Kč | prostředky převedené ze státních finančních aktiv |
2924 mil. Kč | dosavadní platby za vydané povodňové dluhopisy. |
V návaznosti na rozhodnutí o uvolnění
prostředků bylo ke stejnému datu převedeno
do příjmů státního rozpočtu
7088 mil. Kč. Rozpočet pak uvolnil celkem 7199 mil.
Kč, z toho 170 mil. Kč bylo poskytnuto přímo
ze státního rozpočtu (podle usnesení
vlády č. 415 ze dne 10 července 1997); převažující
část, t.j. 7029 mil. Kč, byla hrazena z prostředků
soustředěných na výše uvedeném
zvláštním účtu.
Z uvolněné částky bylo určeno
2228 mil. Kč | přímo pro potřeby okresních úřadů |
1600 mil. Kč | na podporu bydlení v zatopených oblastech |
2507 mil. Kč | k odstranění škod v železniční a silniční dopravě |
441 mil. Kč | k odstranění škod prostřednictvím ČMZRB |
273 mil. Kč | k podpoře obnovy průmyslových podniků |
80 mil. Kč | do zemědělství |
52 mil. Kč | k odstranění škod na životním prostředí |
18 mil Kč | k odstranění škod prostřednictvím kapitoly MV ČR. |
Prostředky jsou ze státního rozpočtu
poskytovány jednak formou přímých
úhrad (ty činily cca 2,7 mld. Kč), větší
část pak formou rozpočtových opatření,
jimiž byly upraveny (zvýšeny) rozpočty
jednotlivých kapitol. Takto byly do konce října
převedeny do kapitol prostředky v celkové
výši přes 4,5 mld. Kč.
Problém spočívá v tom, že kapitolami
jsou tyto výdaje zřejmě uvolňovány
s určitým zpožděním, takže
skutečně čerpané výdaje jsou
nižší a neodpovídají částce
zvýšení rozpočtových příjmů.
Bylo proto také již poukázáno na to,
že z tohoto důvodu jsou zřejmě výsledky
státního rozpočtu v posledních měsících
lepší než by odpovídalo reálné
situaci.
Celkové vyúčtování prostředků
poskytnutých v roce 1997 na odstranění následků
povodní bude provedeno ve státním závěrečném
účtu za letošní rok.
Kromě prostředků procházejících
státním rozpočtem jsou další
prostředky k řešení následků
povodní vyčleněny z Pozemkového fondu
(1,5 mld. Kč), ze Státního fondu životního
prostředí (150 mil. Kč) a ze zvláštního
účtu tohoto fondu určeného k humanitární
pomoci (230 mil. Kč).
Celková rekapitulace povodňových škod
a zdrojů a výdajů na jejich řešení
byla předmětem jednání vlády
České republiky dne 29. října t. r.
Usnesením č. 685 bylo mj. uloženo ministrům
a vedoucím ostatních ústředních
orgánů, jejichž rozpočtové kapitoly
byly navýšeny o účelové prostředky
k odstraňování následků povodňových
škod, předložit do 30. listopadu 1997 ministru
financí přehled o čerpání těchto
účelových finančních prostředků
s výhledem do 31. prosince 1997 včetně jejich
zůstatku, který navrhují k použití
na stejný účel v roce 1998.
VI. Vývoj státních finančních
aktiv a pasív
Vývoj státních finančních aktiv
a pasív za 1. až 3. čtvrtletí 1997 charakterizují
následující údaje:
v mld. Kč
Prostředky státu na bankovních účtech | |||
z toho: účelové prostředky z půjček k podpoře platební bilance | |||
prostředky z výsledků rozpočtového hospodaření minulých let | |||
prostředky na odstraňování důsledků povodní | |||
Vládní pohledávky vůči zahraničí | |||
Ostatní zahraniční pohledávky (od ČSOB) | |||
Majetkové účasti státu u mezinárod. bank a tuzemských společností | |||
Směnky tuzemských společností v držbě státu | |||
Pohledávky z poskytnutých státních půjček, návratných finančních výpomocí a realizovaných záruk | |||
Cenné papíry a ostatní pohledávky státu | |||
Státní finanční aktiva celkem | |||
Závazky státu u komerčních bank | |||
Vládní závazky vůči zahraničí (k podpoře PB) | |||
Ostatní zahraniční závazky (od ČSOB) | |||
Závazky z emise státních cenných papírů | |||
z toho: státní pokladniční poukázky | |||
střednědobé státní dluhopisy | |||
Státní finanční pasíva celkem | |||
Saldo státních finančních aktiv a pasív | |||
v tom: pozice vůči bankovní soustavě | |||
pozice vůči ostatním subjektům v tuzemsku | |||
pozice vůči zahraničí |
Poznámka: Kvantifikace rozložení salda státních
finančních aktiv a pasív na pozice vůči
bankovní soustavě, ostatní subjektům
v tuzemsku a vůči zahraničí respektuje
sektorové rozdělení držby státních
cenných papírů a majetkových účastí
státu.
Je zřejmé, že zvýšení celkové
věřitelské finančně majetkové
pozice státu o 10,5 mld. Kč bylo ovlivněno
zejména nárůstem věřitelské
pozice vůči zahraničí. Na vyšší
růst pohledávek a jiných aktiv státu
vůči zahraničí oproti růstu
zahraničních závazků státu
působily především kursové vlivy,
jejichž intenzita nebývale vzrostla po uvolnění
fluktuačního pásma pro pohyb kursu české
koruny koncem května 1997. Kreditní saldo vyúčtovaných
rozdílů ze změn kursu české
koruny vůči cizím měnám vztahující
se k zahraniční pozici státu činilo
za 1. až 3. čtvrtletí 1997 cca 27 mld. Kč.
Snížení čisté zadluženosti
státu vůči bankovní soustavě
souviselo v uvedeném období výhradně
s likvidací přímých závazků
státu u komerčních bank, která svým
rozsahem převýšila růst bankovní
držby státních dluhopisů a pokles prostředků
státu na bankovních účtech. Naproti
tomu ve vztahu vůči ostatním tuzemským
subjektům byl přechod z věřitelské
pozice na dlužnickou především důsledkem
přesunů v umístění státních
dluhopisů na peněžním a kapitálovém
trhu.
Pohledávky a jiná aktiva státu vůči
zahraničí
Stav vládních a ostatních pohledávek
státu vůči zahraničí vzrostl
v 1. až 3. čtvrtletí 1997 o více než
30 mld. Kč, což bylo způsobeno zejména
vyúčtováním kreditních rozdílů
ze změn kurzů cizích měn (hlavně
USD) vůči české koruně. U vládních
pohledávek činil tento kurzový dopad cca
20,3 mld. Kč, u zahraničních pohledávek
převzatých od ČSOB ovlivnily vyúčtované
kreditní kursové rozdíly jejich nárůst
v rozsahu cca 10,8 mld. Kč. Operace finančně
dopadající do příjmů a výdajů
státního rozpočtu měly na změnu
stavu pohledávek státu vůči zahraničí
podstatně nižší vliv.
U vládních pohledávek vůči
zahraničí převýšily za 1. až
3. čtvrtletí 1997 příjmy ze splátek
výdaje na čerpání nových úvěrů
o 1449 mil. Kč, což představuje 69,8% předpokládaného
celoročního převýšení.
Hlavní podíl na tomto poměrně příznivém
plnění schváleného ročního
rozpočtu měly dosažené splátky
civilních vládních úvěrů
v rozsahu 1 515 mil. Kč ovlivněné zejména
realizací mezivládně dohodnutých splátek
úroků z Ruské federace. V květnu 1997
byla provedena splátka ve výši 39,4 mil. USD,
která byla do rozpočtových příjmů
zúčtována v korunové protihodnotě
1 206 mil. Kč. Ve stejné dolarové částce
byla pak koncem září provedena i druhá
dohodnutá splátka zúčtovaná
do rozpočtových příjmů na počátku
října. Kromě toho byly realizovány
splátky jistiny a dalších úroků
v korunové protihodnotě 39 mil. Kč a deblokace
vládních pohledávek (v Bosně, Nikaragui,
Vietnamu a Ghaně) s čistým inkasem 270 mil.
Kč.
Převaha splácení nad čerpáním
byla v 1. až 3. čtvrtletí 1997 realizována
též u zahraničních pohledávek
převzatých od ČSOB, a to ve výši
108 mil. Kč, což však představuje jen
7,2% předpokládaného celoročního
převýšení těchto příjmů
nad výdaji ve schváleném rozpočtu.
Kromě překročení schváleného
ročního objemu rozpočtových výdajů
na nárůst příslušných
pohledávek (o 77,6 procentních bodů) je nepříznivé
plnění ovlivněno i zatím poměrně
nízkým plněním splátek (na
21,2%). Dosažené rozpočtové příjmy
z těchto splátek ve výši 346 mil. Kč
pocházejí hlavně z inkasa z Turecka. Z rozpočtované
částky splátek úroků z Ruské
federace ve výši 1 277,6 mil. Kč bylo v květnu
inkasováno 68,6 mil. Kč a na počátku
října bylo do rozpočtových příjmů
zúčtováno dalších 72,6 mil. Kč.
Kromě toho pokračovala ovšem likvidace části
od ČSOB převzatých pohledávek vůči
Polsku jejich převedením na vnitřní
státní půjčky v celkovém rozsahu
72,8 mil. Kč představujících čerpání,
které české organizace a obce realizovaly
dodávkami polského investičního zboží
a služeb.
Zvýšení majetkových účastí
státu u mezinárodních bank ze 4 228 mil.
Kč na 4 710 mil Kč bylo ovlivněno jednak
vyúčtováním kreditních kursových
rozdílů v rozsahu 354 mil. Kč, jednak faktickým
navýšením účasti České
republiky u institucí Světové banky. Dne
15. 4. 1997 byla dle usnesení vlády ČR č.
322/96 provedena úhrada příspěvku
ČR do Interim Trust Fund v rámci 11. doplnění
kapitálových zdrojů IDA ve výši
1,5 mil. SDR, což představovalo 2 049 855,- USD, přičemž
korunově bylo toto kapitálové navýšení
kryto ze státního rozpočtu v rozsahu 61,9
mil. Kč. Obdobně bylo dne 30. 6. 1997 v korunové
části podílu ČR na kapitálu
IBRD provedeno z titulu znehodnocení české
měny valorizační vyrovnání
ve výši 65 785 609,- Kč. Úhrada byla
v tomto případě provedena směnkou
vystavenou ministerstvem financí, což znamená,
že o výše uvedenou částku byl zvýšen
zahraniční státní dluh.
Finanční aktiva státu vůči
tuzemsku
Ve vztahu k tuzemsku se objemově největší
část operací probíhajících
na bankovních účtech státních
finančních aktiv týkala operací na
účtech uspořádacích, zejména
na umořovacím účtě k uspořádání
prostředků krytí dluhové služby
státního dluhu. Kromě výnosů
z emisí státních dluhopisů (vč.
přírůstku revolvingových emisí
SPP) ve výši cca 15 mld. Kč bylo v 1. až
3. čtvrtletí 1997 ve prospěch tohoto účtu
převedeno ze státního rozpočtu cca
14 mld. Kč k úhradě úrokových
výdajů a poplatků dluhové služby
státního dluhu. Krátkodobý přebytek
prostředků na umořovacím účtě
byl v lednu a zejména v únoru investován
do pokladničních poukázek ČNB, z čehož
byl dosažen čistý výnos ve výši
22 mil. Kč. K pokrytí začínajících
splátek jistiny zahraničních půjček
k podpoře platební bilance byly v březnu
a v září použity účelové
prostředky v celkové částce 1 341
mil. Kč, které byly v minulosti k tomu deponovány
na určeném účtě SFA.
K soustředění převážné
části státních finančních
prostředků určených dle příslušných
usnesení vlády a Parlamentu ČR na odstraňování
škod způsobených červencovými
povodněmi byl v polovině července 1997 otevřen
ve státních finančních aktivech samostatný
bankovní účet s názvem "Prostředky
na odstraňování důsledků povodní".
Do konce září 1997 bylo ve prospěch
tohoto účtu převedeno více než
8,6 mld. Kč, a to jmenovitě 5 mld. Kč od
FNM z výnosů malé privatizace na základě
novely zákona ČNR č. 500/1990 Sb., schválené
oběma komorami Parlamentu ČR ve dnech 10. a 11.
7. 1997, dále 900 mil. Kč ze státních
finančních rezerv dle usnesení Poslanecké
sněmovny Parlamentu ČR č. 444 z 9. 7. 1997
a konečně výnosy v celkové částce
cca 2,7 mld. Kč ze tří mimořádných
emisí povodňových státních
dluhopisů uskutečněných na základě
zákona č. 162/1997 Sb. Přes státní
rozpočet jsou z uvedeného povodňového
účtu SFA postupně uvolňovány
prostředky ke krytí finančních výdajů
na odstraňování důsledků povodní.
Do konce září 1997 bylo takto uvolněno
celkem 6,2 mld. Kč, z toho 1,5 mld. Kč na krytí
investičních výdajů.
Ve srovnání s výše uvedenými
operacemi byl objem operací na ostatních účtech
SFA podstatně nižší. V příjmových
operacích v celkové výši 67,7 mil. Kč
převažovaly v 1. až 3. čtvrtletí
1997 odvody ziskových devalvačních rozdílů
z přepočtu devizových aktiv a pasív
organizací na základě zákona FS č.
499/1990 Sb., vratky nepoužitých prostředků
na restituce zemědělského majetku od ministerstva
zemědělství a vratky nepoužitých
prostředků z výnosů státních
dluhopisů na komplexní bytovou výstavbu.
Z výdajových operací se 700 mil. Kč
týkalo převodu prostředků na zabezpečení
kontingentu armády ČR v operaci SFOR dle usnesení
Poslanecké sněmovny č. 201/1996, 50 mil.
Kč převodu záloh ČSSZ na pokračující
úhrady odškodného obětem nacistické
perzekuce dle zákona PS č. 217/1994 Sb., 26 mil.
Kč úhrady části převzatého
dluhu MF vůči České inkasní,
s. r. o. z titulu devalvačních ztrát býv.
OZO z přepočtu devizových aktiv a pasív
dle zákona FS č. 499/1990 Sb., 21,4 mil. Kč
úhrady k řešení otázky tzv. židovského
depozita dle usn. vl. č. 450/1997, 20 mil. Kč poukázaných
záloh na úhrady restitucí zemědělského
majetku prostřednictvím ministerstva zemědělství
a cca 12,6 mil. Kč bylo poukázáno na některé
další účely.
Pohledávky z poskytnutých státních
půjček a návratných finančních
výpomocí se v 1. až 3. čtvrtletí
1997 mírně zvýšily, a to z 20,8 mld.
Kč na 20,9 mld. Kč. Na celkovém objemu čerpání
a splácení těchto tuzemských pohledávek
státu se nejvýrazněji podílí
státní půjčka na plynárenské
VIA. Na její čerpání v rámci
2. etapy plynárenských VIA bylo ze státního
rozpočtu postupně uvolněno 2551 mil. Kč,
což představuje 81,5% celoročně rozpočtovaných
výdajů. Ze splátek této státní
půjčky realizovaných dodávkami zemního
plynu z Ruské federace byly v 1. až 3. čtvrtletí
1997 inkasovány rozpočtové příjmy
ve výši 3596 mil. Kč, tj. 73,4% celoročně
rozpočtovaných příjmů.
Nárůst pohledávek z návratných
finančních výpomocí poskytovaných
ze státního rozpočtu byl vykázán
hlavně ve 3. čtvrtletí a je především
odrazem pomoci oblastem postiženým záplavami,
kam byly směrovány finanční prostředky
prostřednictvím rozpočtových kapitol
MPO (265 mil. Kč na obnovu energetických sítí)
a MMR (500 mil. Kč na obnovu a opravy bytového fondu).
Formou návratné finanční výpomoci
byla kromě toho ve 3. čtvrtletí na obnovu
a modernizaci bytového fondu poskytnuta další
částka ve výši 240 mil. Kč.
V souladu s usnesením vlády č. 226/97 byly
z kapitoly VPS uvolněny formou návratné finanční
výpomoci prostředky ve výši 466 mil.
Kč pro Zdravotní pojišťovnu ministerstva
vnitra na úhradu převzatých závazků
od zrušené Železniční zdravotní
pojišťovny Grál. Dále byly ze státního
rozpočtu poskytnuty pouze menší návratné
finanční výpomoci jednotlivým podnikatelským
subjektům a okresním úřadům
v souhrnné výši 53,8 mil. Kč. Na příjmové
účty státního rozpočtu došly
v 1. až 3. čtvrtletí 1997 splátky od
podnikatelských subjektů ve výši 252
mil. Kč (z toho 85,2 mil. Kč od zdravotnických
zařízení v působnosti okresních
úřadů a obcí) a splátky od
zemědělců ve výši 49,1 mil. Kč
z finančních výpomocí poskytovaných
jim do roku 1995. Bonifikace ve formě odpisu dluhu byly
vybraným zemědělským subjektům
přiznány v úhrnné výši
57,9 mil. Kč.
V rámci postoupení pohledávek České
republiky vůči Polsku pokračovalo v 1. až
3. čtvrtletí 1997 čerpání příslušného
limitu finančních prostředků, a to
v částce 72,8 mil Kč. O uvedenou částku
se zvýšily tuzemské pohledávky státu
za příslušnými podnikatelskými
subjekty, příp. obcemi, které na smluvním
základě realizovaly dodávky polského
investičního zboží a služeb na
ekologicky zaměřené akce. Pohledávky
byly z části sníženy splátkami
ve výši 78,1 mil. Kč a dále o 1,6 mil.
Kč vlivem úprav přepočítacího
kursu USD v průběhu realizace některých
akcí v souladu s uzavřenými smluvními
vztahy.
Rozsah vnitřních a zahraničních úvěrů
krytých státními zárukami ČR
(vč. záruk solidárních) se za 1. až
3. čtvrtletí 1997 zvýšil z 80,5 mld.
Kč na 112,4 mld. Kč. Příčinou
tohoto výrazného nárůstu bylo poskytnutí
několika nových záruk v celkovém rozsahu
cca 27,6 mld. Kč. Významně ovlivnily tento
nárůst i vyúčtované kursové
rozdíly v rozsahu cca 11 mld. Kč, které více
než dvojnásobně převýšily
rozsah splátek ze strany dlužníků.
V oblasti vnitřních úvěrů došlo
v souladu s usnesením vlády č. 238/97 k zaručení
úvěrů (vč. úroků a ostatního
příslušenství) poskytnutých Konsolidační
bankou Všeobecné fakultní nemocnici Praha a
Fakultní nemocnici Motol v celkové částce
1995 mil. Kč na vyrovnání jejich závazků
vůči dodavatelům. Dále v návaznosti
na usnesení vlády č. 346/97 byla poskytnuta
státní záruka do výše 1 266,3
mil. Kč na překlenovací úvěr
poskytnutý Konsolidační bankou akciové
společnosti Aero Vodochody k zajištění
financování náběhu výroby letadel
L-159 pro Armádu ČR. Naproti tomu bylo na základě
usnesení vlády č. 352/97 odstoupeno od státní
záruky ve výši cca 974 mil. Kč za úvěry
poskytnuté zdravotním pojišťovnám
k úhradě jejich závazků vůči
zdravotnickým zařízením, kde povinnost
úhrady v případě nesolventnosti dlužníků
byla přenesena na Fond národního majetku.
V oblasti zahraničních úvěrů
byla na základě usnesení vlády č.
87/97 poskytnuta státní záruka za bankovní
úvěry pro s. o. České dráhy
na financování modernizace II. tranzitního
železničního koridoru. Záruka byla poskytnuta
do výše 23,5 mld. Kč, což představuje
objemově dosud nejvyšší závazek
z titulu státního ručení. Dále
stát převzal záruku ve výši cca
856 mil. Kč za druhou tranši půjčky
od amerického investora poskytnuté prostřednictvím
a. s. Mufis k financování municipální
infrastruktury.
Úvěry kryté státními zárukami
byly v 1. až 3. čtvrtletí 1997 příslušnými
dlužníky uhrazeny v rozsahu téměř
5,4 mld. Kč, což se týká hlavně
zahraničních úvěrů (úhrady
ve výši 3 142 mil. Kč od a. s. ČEZ za
akce Energy I a odsíření elektrárny
Prunéřov, od a. s. ČSA za leasing Boeingů
a Airbusů, od SPT Telecom, od s. r. o. Chepos Engineering
i od a. s. Mufis) a solidárních záruk za
závazky Slovenské republiky (bezproblémové
splátky zadluženosti z titulu CDZ ve výši
cca 2 mld. Kč). Pokud jde o státem zaručené
vnitřní úvěry, uhradila s. o. České
dráhy 100 mil. Kč z úvěru poskytnutého
na nákup nových kolejových vozidel, a. s.
ČEZ uhradila ve výši 81,8 mil. Kč řádné
splátky úvěru poskytnutého k odsíření
elektrárny Počerady a a. s. Aero Vodochody zaplatila
57,9 mil. Kč za úroky ze státem zaručených
úvěrů, které byly splatné ve
3. čtvrtletí 1997.
Realizace státních záruk úhradou splatných
úvěrů z prostředků státního
rozpočtu byla v 1. až 3. čtvrtletí 1997
provedena v rozsahu 313 mil. Kč. U vnitřních
bankovních úvěrů se realizace týkala
hlavně státních zdravotnických zařízení
(úhrada jistiny za 537,2 mil. Kč) a dále
a. s. Aero Vodochody (úhrada úroků a poplatků
za 74,6 mil. Kč). V oblasti zahraničních
úvěrů bylo nutno přikročit
k realizaci státní záruky ve výši
701,4 mil. Kč týkající se dlužníka
Chepos Engineering, s. r. o., kde příčinou
bylo nedořešené profinancování
vícenákladů na výstavbu hliníkárny
Jarjam ze strany Iránu. Celkem se pohledávky z realizovaných
státních záruk za třičtvrtě
roku 1997 zvýšily z 1 673 mil. Kč na 2 820
mil. Kč, což je o 166 mil. Kč méně,
než odpovídá rozsahu realizace záruk.
Rozdíl představuje realizované splátky
těchto pohledávek do příjmů
státního rozpočtu, z nichž 141 mil.
Kč uhradila a. s. Aero Vodochody, což bylo podmínkou
poskytnutí nového státem zaručeného
úvěru na sériovou výrobu letadel L
159.
Kromě státem zaručených vnitřních
a zahraničních úvěrů a v minulosti
poskytnutých solidárních záruk je
od roku 1997 rozsah státních záruk rozšířen
o záruku ve výši 22,5 mld. Kč, kterou
na základě usnesení vlády ČR
č. 51/97 vydal ministr financí ve prospěch
České národní banky za její
pohledávky, vystavené záruky a převzatá
aktiva v souvislosti s konsolidací a stabilizací
bankovního sektoru. Uvedená záruka by mohla
být po 10 letech eventuelně realizována,
pokud by centrální bance nepostačovala k
pokrytí čistých nákladů konsolidace
a stabilizace bank tvorba jejich oprávek a rezerv.
Zvýšení rozsahu držby směnek tuzemských
organizací státem, k němuž došlo
v 1. až 3. čtvrtletí 1997, souvisí s
řešením problematiky ziskových sald
devalvačních rozdílů z přepočtu
devizových aktiv a pasív vybraných organizací
(většinou býv. OZO) na základě
zákona FS č. 499/1990 Sb. V únoru 1997 uzavřelo
ministerstvo financí s a. s. Skloexport dohodu o způsobu
úhrady závazku v celkové výši
782,7 mil. Kč, který této společnosti
vznikl právě z titulu dosud neprovedeného
odvodu ziskových devalvačních rozdílů
z přepočtu DAP dle výše uvedeného
zákona. V dohodě je stanoveno, že a. s. Skloexport
provede v letech 1997 až 2003 osm dílčích
splátek svého závazku, přičemž
všechny tyto splátky jsou zajištěny vystavenými
směnkami vlastními se splatnostmi odpovídajícími
datům stanoveným v příslušném
článku dohody. Splátky jsou směrovány
ve prospěch k tomu určenému účtu
SFA a první z nich ve výši 26 mil. Kč
byla již k 31. 5. 1997 realizována, přičemž,
jak uvedeno výše, byla tato částka použita
k úhradě části převzatého
dluhu MF vůči České inkasní,
s. r. o.
Státní dluh
Státní dluh České republiky se v 1.
až 3. čtvrtletí 1997 vyvíjel takto:
v mld. Kč |
|
| |||||
A. | Vnitřní státní dluh střednědobý | 110,9 | 172,1 | 165,9 | 6,2 | 117,1 |
- přímé závazky státu u IPB | 4,4 | 4,4 | -4,4 | |||
- střednědobé státní dluhopisy | 43,9 | 20,9 | 7,1 | 13,8 | 57,7 | |
- revolvingové emise SPP na splátky státního dluhu | 61,0 | 143,3 | 146,5 | -3,2 | 57,8 | |
- státní dluhopisy (SPP) na úhradu rozpočtového schodku 1996 | 1,6 | 7,9 | 7,9 | 1,6 | ||
B. | Zahraniční státní dluh střednědobý | 44,3 | 0,1 | 5,4 | -0,8 *) | 43,5 |
- přijaté půjčky k podpoře PB | 23,3 | 1,4 | 1,5 *) | 24,8 | ||
- závazky převzaté od ČSOB | 20,3 | 4,0 | -2,4 *) | 17,9 | ||
- směnky k úhradě účasti u IBRD | 0,7 | 0,1 | 0,1 | 0,8 | ||
Střednědobý státní dluh celkem (A + B) | 155,2 | 172,2 | 171,3 | 5,4 *) | 160,6 | |
C. | Krátkodobý (přechodný) státní dluh ve formě emisí SPP na schodek rozpočtového hospodaření 1997 | 6,4 | 282,8 | 277,7 | 5,1 | 11,5 |
Státní dluh ČR úhrnem (A + B + C) | 161,6 | 455,0 | 449,0 | 10,5 *) | 172,1 |
*) včetně vyúčtovaných kurzových
rozdílů a rektifikací
Z vývoje státního dluhu a jeho hlavních
složek je zřejmé, že plnění
vládních záměrů ve stabilizaci
absolutní výše státního dluhu
ohrožuje od roku 1997 především zvýšená
schodkovost běžného hospodaření
státního rozpočtu. Střednědobý
státní dluh, zahrnující po schválení
Parlamentem ČR i státní dluhopisy emitované
k úhradě výsledného rozpočtového
schodku za rok 1996, převýšil k 30. 9. 1997
úroveň odpovídající záměrům
vlády k udržení v horizontu roku 2000 jen o
cca 1,8 mld. Kč.
Jeho zvýšení o 5,4 mld. Kč za 1. až
3. čtvrtletí 1997 bylo způsobeno jednak kursovými
vlivy (hlavně ve 2. čtvrtletí), jednak rozhodnutím
vlády o emisích povodňových státních
dluhopisů (ve 3. čtvrtletí). Kursové
vlivy, jejichž intenzita zesílila po květnovém
uvolnění fluktuačního pásma
pro pohyb kursu české koruny, se projevily vyúčtováním
debetních kursových rozdílů u zahraničního
státního dluhu ve formě přímých
závazků státu v cizích měnách,
což působilo na růst státního
dluhu v rozsahu cca 4,5 mld. Kč. Zvýšení
rozsahu státního dluhu z titulu emisí povodňových
státních dluhopisů schválených
zákonem č. 162/1997 Sb., jejichž výnos
je určen k doplnění státních
prostředků na odstraňování
důsledků červencových povodní,
činilo do konce září 1997 cca 2,7
mld. Kč.
Při řízení státního
dluhu je i v roce 1997 uplatňována jeho sekuritizace,
tj. přeměna přímých úvěrů
od bank a ze zahraničí do formy státních
dluhopisů, i když prostor jejího pozitivního
vlivu na úrokové úspory je již vyčerpán.
Celkem se objem emitovaných státních dluhopisů
v oběhu (bez SPP na krytí rozpočtových
schodků a bez povodňových dluhopisů)
zvýšil v 1. až 3. čtvrtletí 1997
o 7,9 mld. Kč, z čehož bylo použito 4,4
mld. Kč k úhradám přímých
závazků státu u bank (fakticky k úplnému
splacení závazku vůči IPB poté,
co v roce 1996 byl zlikvidován přímý
dluh u ČNB) a 3,5 mld. Kč ke splátkám
části přímých zahraničních
závazků státu (zadluženosti CDZ vč.
rektifikace jistiny). Sekuritizací přímých
úvěrů státu od domácích
bank se podařilo dosáhnout úspor (ve výši
cca 68 mil. Kč z titulu nižších úroků
a urychlení úmoru) naposled v 1. čtvrtletí.
Přeměna skladby státního dluhu ze
zahraničního na vnitřní (tzv. internalizace)
se v 1. - až 3. čtvrtletí 1997 projevila jak
absolutním snížením stavu přímých
zahraničních závazků státu
(o 0,8 mld. Kč), tak především relativně,
tj. poklesem jejich podílu v úhrnné výši
státního dluhu (z 27,4% na 25,3%). Při řádově
zanedbatelných výpůjčkách (týkajících
se jen vystavení další směnky k úhradě
účasti státu u IBRD v nominální
hodnotě cca 66 mil. Kč) přispěly k
tomuto absolutnímu i relativnímu poklesu přímých
zahraničních závazků státu
jen jejich splátky, neboť vyúčtované
rozdíly ze změn kursů české
koruny vůči měnám, v nichž jsou
tyto zahraniční závazky vedeny, byly debetní.
U půjček přijatých k podpoře
platební bilance byly vyúčtovány debetní
kursové rozdíly v rozsahu 2 819 mil. Kč,
zatímco uskutečněné splátky
jistiny těchto půjček činily v korunovém
přepočtu jen 1 341 mil. Kč. U převzatých
závazků státu ve volných měnách
z titulu CDZ vyúčtované debetní kursové
rozdíly v rozsahu 1 540 mil. Kč výrazně
kompenzovaly vliv splátek jistiny ve výši 3
772 mil. Kč (vč. rektifikace) na snížení
stavu těchto závazků.
Emise státních dluhopisů, jejich úrokové
náklady a umístění
Při přeměně přímých
úvěrů státu na státní
dluhopisy je kladen důraz na jejich rovnoměrné
rozložení mezi nástroje peněžního
a kapitálového trhu. Emisí státních
pokladničních poukázek (SPP), které
patří k základním nástrojům
peněžního trhu, se v 1. až 3. čtvrtletí
1997 realizovalo celkem 33, z toho 21 emisí (revolvingových)
na splátky státního dluhu a 12 emisí
na krytí schodků a výkyvů v běžném
rozpočtovém hospodaření v průběhu
roku. Revolvingové emise byly realizovány podle
emisního kalendáře zpracovaného koncem
roku 1996, který vychází ze standardních
splatností SPP v délce 13, 26, 39 a 52 týdnů.
2. 1. 1997 | 31. 1. 1997 | 29 | 12,60 | 5 000 | 2 000 |
10. 1. 1997 | 11. 7. 1997 | 182 | 12,23 | 5 300 | |
17. 1. 1997 | 18. 4. 1997 | 91 | 11,90 | 7 999 | 3 000 |
21. 2. 1997 | 23. 5. 1997 | 91 | 12,10 | 4 999 | |
28. 2. 1997 | 29. 8. 1997 | 182 | 11,90 | 4 995 | |
14. 3. 1997 | 13. 3. 1998 | 364 | 11,55 | 4 999 | |
21. 3. 1997 | 20. 6. 1997 | 91 | 9,00 | 9 999 | 4000 |
28. 3. 1997 | 23. 12. 1997 | 270 | 8,69 | 4 999 | |
11. 4. 1997 | 10. 10. 1997 | 182 | 11,49 | 4 999 | |
16. 4. 1997 | 14. 5. 1997 | 28 | 11,79 | 4 000 | |
18. 4. 1997 | 18. 7. 1997 | 91 | 11,60 | 7 999 | 3 000 |
23. 5. 1997 | 20. 6. 1997 | 28 | 13,00 | 15 000 | 15 000 |
13. 6. 1997 | 11. 7. 1997 | 28 | 13,00 | 25 000 | 25 000 |
20. 6. 1997 | 19. 9. 1997 | 91 | 20,00 | 10 000 | |
20. 6. 1997 | 18. 7. 1997 | 28 | 25,00 | 19 995 | 15 000 |
27. 6. 1997 | 25. 7. 1997 | 28 | 18,50 | 15 000 | 11 600 |
4. 7. 1997 | 3. 4. 1998 | 273 | 17,10 | 6 000 | |
7. 7. 1997 | 22. 8. 1997 | 46 | 17,90 | 6 000 | |
11. 7. 1997 | 9. 1. 1998 | 182 | 15,70 | 5 298 | |
11. 7. 1997 | 8. 8. 1997 | 28 | 15,80 | 10 000 | 10 000 |
18. 7. 1997 | 17. 10. 1997 | 91 | 16,10 | 7 999 | 3 000 |
18. 7. 1997 | 15. 8. 1997 | 28 | 16,20 | 15 000 | 9 855 |
25. 7. 1997 | 22. 8. 1997 | 28 | 15,80 | 9 999 | 5 000 |
8. 8. 1997 | 5. 9. 1997 | 28 | 14,70 | 5 000 | 5 000 |
15. 8. 1997 | 12. 9. 1997 | 28 | 14,10 | 10 000 | 5 000 |
22. 8. 1997 | 19. 9. 1997 | 28 | 14,50 | 10 000 | 5 831 |
29. 8. 1997 | 28. 11. 1997 | 91 | 14,30 | 4 998 | |
5. 9. 1997 | 3. 10. 1997 | 28 | 14,50 | 9 999 | 7 000 |
12. 9. 1997 | 11. 9. 1997 | 364 | 14,80 | 4 996 | |
12. 9. 1997 | 10. 9. 1997 | 28 | 14,44 | 10 000 | 5 000 |
19. 9. 1997 | 19. 12. 1997 | 91 | 14,20 | 4 998 | |
19. 9.1997 | 21. 11. 1997 | 63 | 14,33 | 5 000 | |
26. 9. 1997 | 26. 6. 1997 | 273 | 14,60 | 6 499 |
Ke krytí schodků běžného hospodaření
státního rozpočtu na počátku
roku 1997 sloužila již emise SPP z 13. 12. 1996 v objemu
7 999 mil. Kč, a to konkrétně její
část v objemu 6 371 mil. Kč, kdežto
zbývající část v objemu 1 628
mil. Kč byla určena na krytí výsledného
rozpočtového schodku za rok 1996. V průběhu
1. až 3. čtvrtletí 1997 byla uvedená
emise SPP obměňována, výpůjčky
dosáhly částky 7 923 mil. Kč, splátky
pak 7 971 mil. Kč, takže k 30. 9. 1997 byl rozpočtový
schodek roku 1996 kryt SPP v nominálním objemu 1
580 mil. Kč. K 10. 10. 1997 bylo krytí výsledného
rozpočtového schodku roku 1996 převedeno
na financování v rámci střednědobého
státního dluhu (do revolvingových SPP).
Dne 2. 1. 1997 byl objem SPP na krytí dočasného
nesouladu mezi rozpočtovými příjmy
a výdaji na počátku roku posílen o
další 3 mld. Kč. V souvislosti s příznivějším
vývojem běžného rozpočtového
hospodaření ve druhé polovině ledna
byly emitované SPP ve výši cca 6 mld. Kč
postupně odkoupeny zpět do portfolia MF ještě
před jejich splatností. K řešení
dalších výkyvů v běžném
rozpočtovém hospodaření v únoru
a březnu byly postupně prodávány SPP
z portfolia MF. Od dubna 1997, kdy schodkovost běžného
rozpočtového hospodaření začala
výrazněji narůstat, jsou emise SPP na krytí
těchto schodků již realizovány pravidelně,
přičemž po provedení zákonné
úpravy příslušného ustanovení
platných rozpočtových pravidel se od července
zvýšil též limit celkového možného
objemu těchto SPP emitovaných pro účely
řízení rozpočtové likvidity.
Objem prodejů SPP z portfolia MF na krytí schodků
a výkyvů v běžném rozpočtovém
hospodaření dosáhl za 1. až 3. čtvrtletí
1997 částky 239,7 mld. Kč, nové emise
SPP dosáhly výše 43,1 mld. Kč. Úhrnný
objem výpůjček z těchto emisí
dosáhl tedy částky 282,8 mld. Kč při
průměrném denním stavu 12 336 mil.
Kč a průměrné úrokové
sazbě 17,92% p. a. Průměrný úrokový
náklad revolvingových SPP emitovaných za
1. až 3. čtvrtletí 1997 v objemu 143,3 mld.
Kč (vč. prodejů z portfolia) dosáhl
13,26% p. a.
Úrokové náklady všech emisí SPP
se na konci září 1997 proti úrovni
z konce roku 1996 značně zvýšily, a
to z 10,34% p. a. na 14,08% p. a., tj. o 3,74 procentních
bodů. Toto zvýšení bylo ovlivněno
nepříznivým vývojem hospodaření
státního rozpočtu i vývojem úrokových
sazeb na peněžním trhu. Přispěla
k němu i květnová opatření
ČNB související s jejími intervencemi
proti oslabování kursu české koruny
a rozhodnutím o změně kursového režimu.
Pokud jde o střednědobé státní
dluhopisy (SSD), které patří k základním
nástrojům kapitálového trhu, byla
koncem ledna 1997 umístěna na sekundárním
trhu neprodaná část srpnové emise
těchto dluhopisů z roku 1996, a to v objemu 3 154,3
mil Kč a s úrokem 10,95% p. a. Kromě toho
bylo v 1. až 3. čtvrtletí 1997 realizováno
ještě 6 emisí střednědobých
státních dluhopisů, z toho 3 mimořádné
emise povodňových dluhopisů.
14. 2. 1997 | 14. 2. 2002 | |||||
16. 5. 1997 | 16. 5. 1999 | |||||
1. 8. 1997 | 1. 8. 2002 | |||||
15. 8. 1997 | 15. 8. 2002 | |||||
29. 8. 1997 | 29. 8. 2002 | |||||
29. 8. 1997 | 29. 8. 2002 |
Po více než třech letech byla v únoru
na trh umisťována emise SSD s hrubým kuponem
podléhajícím 25%ní srážkové
dani, což se v primárním prodeji odrazilo ve
zvýšené poptávce i v rozložení
investorů. Z celkového objemu této emise
bylo 53,5% umístěno do zahraničí,
5,1% získaly pojišťovny a penzijní fondy,
zbylou část emise pak banky a obchodníci
s cennými papíry. Poptávka po těchto
SSD převýšila v aukci nabídku o více
než 13 mld. Kč.
V květnové aukci dvouletých státních
dluhopisů se projevila počínající
nejistota zahraničních i domácích
investorů v budoucí ekonomický vývoj
ČR. Poptávka po těchto SSD převýšila
nabídku pouze minimálně. Téměř
80% emise bylo umístěno mezi banky a obchodníky
s cennými papíry, zahraniční investoři
projevili o uvedené dluhopisy minimální zájem.
Druhá emise pětiletých státních
dluhopisů z 15. 8. 1997 byla na trh umisťována
v období, kdy volatilita úrokových sazeb
již poklesla, došlo k jejich stabilizaci, avšak
na mírně vyšší úrovni než
v období před počátkem změn
v kursovém režimu. O dluhopisy byl značný
zájem, který se odrazil v poptávce převyšující
nabídku o téměř 5 mld. Kč.
Více než 40% z objemu této emise bylo umístěno
mezi zahraničními investory a cca 45% mezi přímé
účastníky aukce.
Na základě zákona č. 162/1997 Sb.
byly v srpnu 1997 vydány tři mimořádné
emise povodňových státních dluhopisů
v celkovém objemu 5 mld. Kč a s dobou splatnosti
5 let. První a druhá emise těchto dluhopisů
(z 1. 8. 1997 a z 29. 8. 1997) se uskutečnila v materializované
podobě, třetí z nich (také z 29. 8.
1997) pak v dematerializované podobě. Všechny
tři emise byly nabízeny široké veřejnosti
ke koupi prostřednictvím sítě vybraných
domácích bank. První emise byla již
celá umístěna. Ukončení primárního
prodeje druhé emise bylo stanoveno na 10. října
1997 a do konce září z ní byly prodány
dluhopisy ve výši cca 1051 mil. Kč. Ukončení
primárního prodeje třetí emise bylo
stanoveno na 28. února 1998, přičemž
do konce září 1997 byly v SCP zaregistrovány
prodané dluhopisy z této emise ve výši
673,4 mil. Kč
Úrokové náklady na střednědobé
státní dluhopisy vzrostly v 1. až 3. čtvrtletí
1997 proti roku 1996 z 9,39% p. a. na 9,68% p. a., tj. o 0,29
procentních bodů. Příčiny nárůstu
úrokových nákladů SSD jsou obdobné
jako u státních pokladničních poukázek.
Změny v umístění státních
dluhopisů jako výsledku jejich prodeje na primárních
a sekundárních trzích dokumentuje následující
tabulka:
Umístění státních dluhopisů | |||||
- u domácích bank | 83 775 | 74,2 | 86 972 | 67,7 | +3 197 |
- u ostatních domácích institucí | 24 412 | 21,6 | 31 036 | 24,1 | +6 624 |
- u obyvatelstva (domácností) | 1 133 | 1,0 | 2 623 | 2,0 | +1 490 |
- u zahraničních subjektů | 3 655 | 3,2 | 7 903 | 6,2 | +4 248 |
Státní dluhopisy (vč. SPP) celkem | 112 975 | 100,0 | 128 534 | 100,0 | +15 559 |
Nejvýraznější změny v umístění
státních dluhopisů, které z části
ovlivnily sektorové rozložení věřitelského
salda státních finančních aktiv a
pasív, proběhly v 1. až 3. čtvrtletí
1997 mezi domácími bankovními a nebankovními
institucemi. Držba státních dluhopisů
se přitom nejvýrazněji zvýšila
u investičních privatizačních fondů
(téměř o 2,9 mld. Kč) a u pojišťovacích
společností (o 2,8 mld. Kč). Ve 2. čtvrtletí
však vlivem určité počínající
nejistoty z budoucího ekonomického vývoje
v ČR se držba státních dluhopisů
u domácích nebankovních institucí
výrazně snížila (např. u nefinančních
podniků a korporací o 6,7 mld. Kč, u pojišťovacích
společností o 1,2 mld. Kč). Domácí
banky (komerční) zůstávají
nejvýznamnějším držitelem státních
dluhopisů s výrazným absolutním přírůstkem
držby, jejich podíl na celkové držbě
se však postupně snižuje. Absolutní i
relativní zvýšení držby státních
dluhopisů u zahraničních subjektů
bylo přerušeno ve 2 čtvrtletí 1997 ze
stejných důvodů jako u domácích
nebankovních institucí. Výraznější
zvýšení držby státních dluhopisů
u obyvatelstva ovlivnily ve 3 čtvrtletí emise povodňových
dluhopisů.