Obsah:
I. Vládní návrh zákona s důvodovou
zprávou
II. Srovnávací text
III. Přílohy
Návrhy prováděcích předpisů, u nichž se přepokládá nabytí
účinnosti současně s předloženým
návrhem zákona
I.
kterým se mění a doplňuje zákon
č. 50/1976 Sb., o územním plánování
a stavebním řádu (stavební zákon),
ve znění pozdějších předpisů,
a o změně a doplnění některých
dalších zákonů
Parlament se usnesl na tomto zákoně České
republiky:
Zákon č. 50/1976 Sb., o územním plánování
a stavebním řádu (stavební zákon),
ve znění zákona č. 103/1990 Sb., zákona
č. 262/1992 Sb., zákona č. 43/1994 Sb. a
zákona č. 19/1997 Sb., se mění a doplňuje
takto:
1. § 3 včetně nadpisu zní:
(1) Územně plánovací podklady slouží
zejména pro zpracování nebo změnu
územně plánovací dokumentace a není-li
tato dokumentace zpracována, pro územní rozhodování
a pro sledování vývoje a vyhodnocování
stavu a možností rozvoje území.
(2) Územně plánovací podklady tvoří
a) urbanistická studie, která řeší územně technické, urbanistické a architektonické podmínky využití území,
b) územní generel, který řeší
podrobně otázky územního rozvoje jednotlivých
složek osídlení,
c) územní prognóza, která slouží
k prověření možností dlouhodobého
rozvoje území na základě rozboru územně
technických podmínek, stavu životního
prostředí území, demografických
a sociologických podkladů a ekonomických
předpokladů rozvoje území,
d) územně technické podklady, kterými
jsou účelově zaměřené
a soustavně doplňované soubory údajů
charakterizujících stav a podmínky území.".
2. § 4, 5 a 7 se vypouštějí.
3. § 8 zní:
Územně plánovací dokumentaci tvoří
a) územní plán velkého územního celku,
b) územní plán obce,
c) regulační plán.".
4. § 9 včetně nadpisu zní:
(1) Územní plán velkého územního celku stanoví uspořádání řešeného území, vymezí významné rozvojové plochy, hlavní koridory dopravy a technické infrastruktury, územní systémy ekologické stability a další území speciálních zájmů.
(2) Územní plán velkého územního
celku se zpracovává pro vymezené území
více obcí, popřípadě okresů.
5. § 10 včetně nadpisu zní:
(1) Územní plán obce stanoví urbanistickou
koncepci, řeší přípustné,
nepřípustné, případně
podmíněné funkční využití
ploch, jejich uspořádání, určuje
základní regulaci území a vymezuje
hranice zastavitelného území obce. V územním
plánu obce se vyznačí hranice současně
zastavěného území obce.
(2) Územní plán obce se zpracovává
pro celé území obce nebo po dohodě
schvalujících orgánů společně
pro území více obcí; může
být zpracován pro vymezenou část území
hlavního města Prahy a územně členěných
statutárních měst.".
6. § 11 včetně nadpisu zní:
(1) Regulační plán stanoví využití
jednotlivých pozemků a určuje regulační
prvky plošného a prostorového uspořádání.
V případě, že pro řešené
území není schválen územní
plán obce, stanoví regulační plán
hranice zastavitelného území a vyznačí
se hranice současně zastavěného území
obce.
(2) Regulační plán se zpracovává
pro část území obce nebo pro celé
území obce s jednoznačnými územně
technickými a urbanistickými podmínkami.".
7. Za § 11 se vkládá označení
Oddílu 3a, který včetně nadpisu a
§ 12 až 15 zní:
Orgány územního plánování jsou
a) obce,
b) okresní úřady,
c) Ministerstvo pro místní rozvoj,
d) Ministerstvo obrany.
Obec pořizuje pro své území územní
plán obce, regulační plány a územně
plánovací podklady.
(1) Okresní úřad
a) vykonává působnost nadřízeného orgánu územního plánování pro obec,
b) zajišťuje pořízení územního plánu obce a regulačního plánu na žádost obce,
c) pořizuje územně plánovací
podklady nezbytné pro svoji činnost.
(2) Ministerstvo pro místní rozvoj
a) pořizuje územní plány velkých územních celků,
b) pořizuje územně plánovací podklady; územně technické podklady, pravidelně prověřující stav a záměry uspořádání území, pořizuje pro celé území České republiky,
c) vykonává působnost nadřízeného
orgánu územního plánování
pro hlavní město Prahu, pro města Brno, Ostrava,
Plzeň a pro okresní úřady.
Ministerstvo obrany pořizuje územně plánovací
podklady a územně plánovací dokumentaci
na území vojenských újezdů.".
8. § 16 včetně nadpisu se vypouští.
9. § 17 zní :
(1) Orgány územního plánování
jsou povinny pořizovat územně plánovací
dokumentaci v souladu s potřebami rozvoje území.
(2) O pořízení územně plánovací
dokumentace rozhoduje z vlastního nebo jiného podnětu
ten orgán, který je příslušný
k jejímu schválení.".
10. § 18 se vypouští.
11. § 20 včetně nadpisu zní:
(1) Orgán územního plánování, který pořizuje územně plánovací dokumentaci (dále jen "pořizovatel"), navrhne její hlavní cíle a požadavky pro její vypracování v
zadání na základě přípravných
prací, vyhodnocení dokumentů zpracovaných
pro dané území a průzkumů a
rozborů území.
(2) Místo a den projednávání návrhu
zadání územně plánovací
dokumentace oznámí pořizovatel veřejnou
vyhláškou. Návrh zadání územně
plánovací dokumentace musí být vystaven
u pořizovatele, popřípadě na dalších
ve vyhlášce uvedených místech po dobu
30 dnů k veřejnému nahlédnutí.
Do 15 dnů od posledního dne vystavení může
každý uplatnit své podněty.
(3) Návrh zadání zašle pořizovatel
dotčeným orgánům státní
správy vždy jednotlivě. Tyto orgány
do 30 dnů po obdržení návrhu uplatní
svá stanoviska. Ke stanoviskům podaným po
této lhůtě se nepřihlíží.
Návrh zadání musí být s dotčenými
orgány státní správy, které
uplatnily svá stanoviska ve stanovené lhůtě,
dohodnut.
(4) S návrhem zadání územně
plánovací dokumentace pořizovatel vždy
seznámí orgány územního plánování
sousedních územních obvodů a na základě
jejich požadavků je informuje o dalším
průběhu pořizování územně
plánovací dokumentace.
(5) Návrh zadání územního plánu
velkého územního celku zašle pořizovatel
vždy jednotlivě též dotčeným
obcím, které mohou do 30 dnů po obdržení
podat své připomínky.
(6) Návrh zadání územního plánu
obce a regulačního plánu musí být
projednán s nadřízeným orgánem
územního plánování.
(7) Návrh zadání schvaluje ten orgán,
který bude schvalovat územně plánovací
dokumentaci.".
12. § 21 zní:
(1) Na základě schváleného zadání
územně plánovací dokumentace zajistí
pořizovatel zpracování konceptu řešení
územně plánovací dokumentace.
(2) Koncept řešení se projednává
na veřejném jednání. Jeho součástí
je obecně srozumitelný odborný výklad,
který zajistí pořizovatel. Místo a
dobu konání veřejného jednání
pořizovatel oznámí veřejnou vyhláškou
nejméně 30 dnů předem a zajistí,
aby byl v této lhůtě koncept řešení
vystaven k veřejnému nahlédnutí. Dotčené
orgány státní správy a nadřízený
orgán územního plánování
vyrozumí o veřejném jednání
ve stejné lhůtě jednotlivě a vyzve
je, aby sdělily svá stanoviska nejpozději
do 30 dnů ode dne veřejného jednání.
Ve stejné lhůtě může každý
uplatnit své připomínky. Ke stanoviskům
a připomínkám podaným po této
lhůtě se nepřihlíží.
(3) Oznámení o veřejném jednání
při projednávání konceptu řešení
územního plánu velkého územního
celku zašle pořizovatel každé dotčené
obci, která může podat své námitky
do 30 dnů ode dne veřejného jednání.
(4) Vlastníci pozemků a staveb, jejichž práva
jsou dotčena konceptem řešení regulačního
plánu, územního plánu obce a veřejně
prospěšnými stavbami, které jsou vymezeny
v konceptu řešení územního plánu
velkého územního celku, mohou podat své
námitky do 30 dnů od veřejného jednání.
K námitkám, podaným po uvedených lhůtách,
se nepřihlíží.
(5) Na základě výsledků projednání
konceptu řešení zpracuje pořizovatel
souborné stanovisko s pokyny pro dokončení
návrhu územně plánovací dokumentace.
Souborné stanovisko dohodne s dotčenými orgány
státní správy, které uplatnily stanoviska
ve stanovené lhůtě. Pořizovatel je
předloží spolu s vyjádřením
nadřízeného orgánu územního
plánování ke schválení (§
26). Součástí souborného stanoviska
je návrh rozhodnutí o podaných námitkách.
Obcím a vlastníkům, kteří podali
včas námitky, sdělí pořizovatel
do 30 dnů od schválení souborného
stanoviska, že bylo námitkám vyhověno
nebo důvody, pro které námitkám vyhověno
nebylo.
(6) Od zpracování konceptu řešení
územního plánu obce a regulačního
plánu může být na návrh pořizovatele
při schválení zadání upuštěno,
jestliže bylo řešení prověřeno
urbanistickou studií projednanou podle odstavce 2 a 4.
Od zpracování konceptu řešení
územního plánu velkého územního
celku může být na návrh pořizovatele
při schválení zadání upuštěno,
jestliže řešení bylo prověřeno
územní prognózou projednanou podle odstavce
2, 3 a 4. Zadání musí splňovat v těchto
případech funkce souborného stanoviska podle
odstavce 5.".
13. § 22 včetně nadpisu zní:
(1) Návrh územně plánovací
dokumentace musí být vystaven u pořizovatele,
popřípadě na dalších určených
místech, po dobu 30 dnů k veřejnému
nahlédnutí, což oznámí pořizovatel
veřejnou vyhláškou. Ve lhůtě
do 15 dnů od posledního dne vystavení návrhu
může každý uplatnit své připomínky.
(2) O vystavení návrhu vyrozumí pořizovatel
písemně dotčené orgány státní
správy vždy jednotlivě nejméně
15 dnů přede dnem vystavení. Tyto orgány
mohou uplatnit do 15 dnů od posledního dne vystavení
návrhu své stanovisko. Návrh územně
plánovací dokumentace pořizovatel dohodne
s dotčenými orgány státní správy,
které uplatnily stanoviska ve stanovené lhůtě.
Při řešení rozporů se postupuje
podle § 136.
(3) Oznámení o vystavení návrhu územního
plánu velkého územního celku zašle
pořizovatel každé dotčené obci
15 dní přede dnem vystavení. Obec může
uplatnit námitky k návrhu nebo nesouhlas s vyřízením
svých námitek podaných ke konceptu řešení
do 30 dnů od posledního dne vystavení.
(4) K návrhu regulačního plánu, územního
plánu obce a k vymezení veřejně prospěšných
staveb v návrhu územního plánu velkého
územního celku mohou vlastníci dotčených
pozemků a staveb uplatnit do 15 dnů od posledního
dne vystavení návrhu námitky nebo nesouhlas
s vyřízením svých námitek podaných
ke konceptu řešení.
(5) Pokud dotčené orgány státní
správy nesdělí své stanovisko ve lhůtě
podle odstavce 2, vyzve je pořizovatel ke splnění
této povinnosti. Pokud ani do 15 dnů po doručení
výzvy neobdrží pořizovatel stanovisko
dotčeného orgánu státní správy,
platí, že proti návrhu územně
plánovací dokumentace nemá námitek.".
14. § 23 zní:
(1) Pořizovatel předloží schvalujícímu
orgánu zprávu o projednání územně
plánovací dokumentace spolu s vyhodnocením
všech stanovisek a připomínek a s návrhem
na rozhodnutí o námitkách a o nesouhlasech
s vyřízením námitek.
(2) Obcím a vlastníkům, kteří
uplatnili námitky k návrhu územně
plánovací dokumentace nebo nesouhlas s vyřízením
svých námitek podaných ke konceptu řešení,
sdělí pořizovatel do 30 dnů po schválení,
že jim bylo vyhověno nebo důvody, pro které
jim vyhověno nebylo.".
15. § 24 se vypouští.
16. § 25 včetně poznámky pod čarou
zní:
(1) Návrh územního plánu obce a regulačního plánu posuzuje před schválením nadřízený orgán územního plánování z hlediska souladu obsahu návrhu a postupu při jeho projednání s tímto zákonem a s ostatními právními předpisy1) včetně prověření souladu
a) územního plánu obce s územním plánem velkého územního celku,
b) regulačního plánu s územním
plánem obce a s územním plánem velkého
územního celku.
(2) Výsledek posouzení sdělí nadřízený
orgán územního plánování
pořizovateli do 30 dnů. V případě,
že shledá nedostatky z hledisek uvedených v
odstavci 1, lze územní plán obce nebo regulační
plán schválit teprve na základě potvrzení
nadřízeného orgánu územního
plánování, že zjištěné
nedostatky pořizovatel odstranil.
1) Např. zákon č. 138/1973 Sb.,
o vodách (vodní zákon), ve znění
pozdějších předpisů, zákon
č. 334/1992 Sb., o ochraně zemědělského
půdního fondu, ve znění pozdějších
předpisů, zákon č. 130/1974 Sb., o
státní správě ve vodním hospodářství,
ve znění pozdějších předpisů,
zákon č. 289/1995 Sb., o lesích, ve znění
pozdějších předpisů a zákon
č. 114/1992 Sb., o ochraně přírody
a krajiny, ve znění pozdějších
předpisů.
(3) Pokud nadřízený orgán nesdělí
své stanovisko ve lhůtě uvedené v
odstavci 2, platí, že s posuzovanou dokumentací
souhlasí.".
17. § 26 zní:
(1) Územní plány velkých územních
celků schvaluje Ministerstvo pro místní rozvoj.
(2) Územní plány obcí a regulační
plány pro svá území schvaluje obec.
(3) Územně plánovací dokumentaci na
území vojenských újezdů schvaluje
Ministerstvo obrany.
(4) Vláda si může vyhradit schválení
územně plánovací dokumentace uvedené
v odstavci 1 a 3.".
18. § 27 se vypouští.
19. § 29 zní:
(1) Územně plánovací dokumentace obsahuje
závazné a směrné části
řešení. Závazné jsou základní
zásady uspořádání území
a limity jeho využití, vyjádřené
v regulativech; ostatní části řešení
jsou směrné.
(2) Schvalující orgán vymezí závaznou
část územně plánovací
dokumentace včetně veřejně prospěšných
staveb, pro které lze pozemky, stavby a práva k
nim vyvlastnit (§ 108 odst. 2 písm. a) a odst. 3).
(3) Závaznou část územního
plánu velkého územního celku a její
změny vyhlášuje Ministerstvo pro místní
rozvoj uveřejněním jejich plného znění
ve Sbírce zákonů formou sdělení.
Závaznou část územního plánu
obce a regulačního plánu vyhlásí
obec obecně závaznou vyhláškou. Závazná
část územně plánovací
dokumentace je závazným podkladem pro zpracování
a schvalování navazující územně
plánovací dokumentace a pro rozhodování
v území.".
20. § 30 zní:
"Orgán územního plánování,
který pořídil územně plánovací
dokumentaci, soustavně sleduje, zda se nezměnily
podmínky, na základě kterých byla
územně plánovací dokumentace schválena.
Dojde-li ke změně těchto podmínek,
orgán územního plánování
pořídí změnu územně
plánovací dokumentace. Přitom musí
brát zřetel na využití dosud vymezeného
zastavitelného území. Orgán
územního plánování je povinen
uvést do souladu územní plán obce
s následně schváleným územním
plánem velkého územního celku nebo
regulační plán s následně schváleným
územním plánem obce a územním
plánem velkého územního celku."
21. § 31 odst. 1 a 2 znějí:
"(1) Změnu závazné části
územně plánovací dokumentace schvaluje
orgán, který schválil původní
územně plánovací dokumentaci.
(2) Na návrh pořizovatele schvalující
orgán schvaluje pořízení změn
územně plánovací dokumentace, jejich
zadání a stanoví postup při jejich
pořízení. V odůvodněných
případech může spojit zpracování
a projednání konceptu řešení
a návrhu změn územně plánovací
dokumentace. Na obsah zadání, konceptu a návrhu
změn územně plánovací dokumentace
stejně jako na jejich projednávání
se přiměřeně vztahuje ustanovení
§20 až 29. Před schválením změn
územního plánu obce nebo regulačního
plánu si pořizovatel vždy vyžádá
stanovisko nadřízeného orgánu územního
plánování.".
22. V § 32 na konci textu uvedeného pod písm. d) se tečka nahrazuje čárkou a připojuje se nový text pod písmenem e), který zní:
"e) rozhodnutí o dělení nebo scelování pozemků."
a takto doplněné ustanovení se označuje
jako odstavec 1.
23. § 32 se doplňuje o odstavce 2 a 3, které znějí :
"(2) Územní rozhodnutí nevyžadují
a) stavební úpravy a udržovací práce,
b) drobné stavby,
c) stavby umisťované v uzavřených prostorech existujících staveb, pokud se nemění vnější půdorysné ohraničení a výškové uspořádání prostoru,
d) informační, reklamní a propagační zařízení,
e) dělení nebo scelování pozemků,
pokud podmínky pro ně jsou stanoveny jiným
rozhodnutím nebo opatřením.
(3) Územní řízení o umístění
jednoduché stavby nebo její přístavby
či nástavby může stavební úřad
sloučit se stavebním řízením
v případech, kdy podmínky umístění
jsou vzhledem k poměrům v území jednoznačné;
u jiných staveb a jejich změn lze tak postupovat
jen tehdy, je-li pro dané území schválen
územní plán zóny nebo územní
projekt zóny, anebo regulační plán.".
24. § 34 včetně nadpisu a poznámky pod
čarou zní:
(1) Účastníkem územního řízení
o umístění stavby a o využití
území je navrhovatel a dále osoby, jejichž
vlastnická nebo jiná práva k pozemkům
nebo stavbám na nich, včetně sousedních
pozemků a staveb na nich, mohou být rozhodnutím
přímo dotčena.
(2) Účastníky územního řízení
o chráněném území nebo o ochranném
pásmu, o stavební uzávěře a
o dělení nebo scelování pozemků
jsou navrhovatel a osoby, jejichž vlastnická nebo
jiná práva k pozemkům nebo stavbám
na nich mohou být rozhodnutím přímo
dotčena.
(3) Účastníkem každého územního
řízení je obec a dále ten, komu zvláštní
zákon toto postavení přiznává
.1b)
(4) Účastníky územního řízení
nejsou nájemci bytů a nebytových prostor.
___________________
1b) Např. zákon ČNR č.
114/1992 Sb., o ochraně přírody a krajiny,
ve znění zákonného opatření
předsednictva ČNR č. 347/1992 Sb. a zákona
č. 289/1995 Sb.".
25. V § 35 se za odstavec 1 vkládá nový
odstavec 2, který zní:
"(2) Pokud navrhovaná stavba nebo jiné opatření v území bude svými negativními vlivy překračovat limitní hodnoty stanovené právními předpisy, předloží navrhovatel též návrh na vydání rozhodnutí o ochranném pásmu.".
Dosavadní odstavec 2 se označuje jako odstavec 3.
26. V § 36 odst. 1 se za první větu vkládá
nová věta, která zní: "Místo
a den ústního jednání, případně
místního šetření sdělí
stavební úřad jeho účastníkům
nejméně 15 dní předem.".
27. V § 36 odst. 2 se číslovka "7"
nahrazuje číslovkou "15".
28. § 36 odst. 3 a 4 znějí:
"(3) Dotčené orgány státní
správy sdělí svá stanoviska ve stejné
lhůtě, v níž mohou uplatnit své
připomínky a námitky účastníci
územního řízení. Potřebuje-li
některý z orgánů státní
správy pro řádné posouzení
návrhu delší dobu, stavební úřad
k jeho žádosti stanovenou lhůtu před
jejím uplynutím přiměřeně
prodlouží. Pokud dotčený orgán
státní správy, jehož rozhodnutí
či opatření vyžadované zvláštním
předpisem bylo k návrhu získáno před
oznámením zahájení územního
řízení, nesdělí ve stanovené
nebo prodloužené lhůtě stanovisko k
návrhu, platí, že z hlediska jím sledovaných
veřejných zájmů se stavbou či
jiným opatřením v území souhlasí.
(4) Zahájení územního řízení
o umístění liniové stavby nebo v odůvodněných
případech též stavby zvlášť
rozsáhlé s velkým počtem účastníků
řízení, jakož i územního
řízení o využití území,
o chráněném území a ochranném
pásmu nebo o stavební uzávěře,
týká-li se rozsáhlého území,
oznámí stavební úřad účastníkům
územního řízení veřejnou
vyhláškou. Stavební úřad oznámí
zahájení územního řízení
veřejnou vyhláškou i v případě,
že mu účastníci řízení
nebo jejich pobyt nejsou známi.".
29. V § 37 odst. 1 se v první věte slova "jsou
územní plány a územní projekty"
nahrazují slovy "je územně plánovací
dokumentace" a ve druhé větě se slovo
"Nebyl-li" nahrazuje slovem "Nebyla-li", slova
"zpracován územní plán nebo územní
projekt" se nahrazují slovy "zpracována
územně plánovací dokumentace"
a vypouštějí se slova "územní
prognózu,".
30. V § 37 odst. 2 se slova "schopností pohybu"
nahrazují slovy "schopností pohybu a orientace",
a poznámka pod čarou1a) zní:
___________________
"1a) Vyhláška č. 174/1994 Sb.,
kterou se stanoví obecné technické požadavky
zabezpečující užívání
staveb osobami s omezenou schopností pohybu a orientace.".
31. § 37 odst. 3 zní:
"(3) Stavební úřad v územním
řízení zajistí vzájemný
soulad předložených stanovisek dotčených
orgánů státní správy vyžadovaných
zvláštními předpisy a posoudí
vyjádření účastníků
řízení a jejich námitky. S dotčenými
orgány státní správy, jejichž
rozhodnutí nebo opatření k podanému
návrhu byla získána před oznámením
zahájení územního řízení,
omezí stavební úřad projednání
návrhu podle míry, v jaké byly jejich požadavky
splněny.".
32. V § 38 se vypouští odstavec 1 a zároveň
se zrušuje číslování odstavců.
33. V § 39 první věta zní:
"V územním rozhodnutí vymezí
stavební úřad území pro navrhovaný
účel a stanoví podmínky k ochraně
veřejných zájmů v území;
jimi zabezpečí zejména soulad s cíli
a záměry územního plánování,
včetně architektonických a urbanistických
hodnot v území, věcnou a časovou koordinaci
jednotlivých staveb a jiných opatření
v území, požadavky k ochraně zdraví
a životního prostředí a rozhodne o námitkách
účastníků řízení.".
34. V § 40 odst. 1 se čárka mezi slovy "terénním
úpravám, pracím" nahrazuje spojkou "a",
vypouštějí se slova "a zařízením"
a doplňuje se nová věta, která zní:
"Rozhodnutí o umístění stavby
a rozhodnutí o využití území
pozbývá platnosti též dnem, kdy bylo
stavebnímu úřadu doručeno oznámení
navrhovatele nebo jeho právního nástupce
o tom, že upustil od záměru, k němuž
se rozhodnutí vztahuje.".
35. § 41 odst. 2 zní:
"(2) Stavební úřad projedná návrh
na změnu územního rozhodnutí s účastníky
řízení v rozsahu, v jakém se změna
přímo dotýká jejich práv, právem
chráněných zájmů nebo povinností,
a s dotčenými orgány státní
správy v rozsahu, v jakém se změna dotýká
zájmů chráněných těmito
orgány podle zvláštních předpisů.".
36. V § 41 se vypouští odstavec 3 a dosavadní
odstavec 4 se označuje jako odstavec 3.
37. V § 42 odst. 2 větě první se slova
" a o ochranném pásmu" nahrazují
slovy " , rozhodnutí o chráněném
území nebo o ochranném pásmu a rozhodnutí
o stavební uzávěře".
38. § 44 včetně nadpisu poznámky pod
čarou zní :
(1) Stavbu a její změnu může
provádět jen právnická osoba nebo
fyzická osoba oprávněná k provádění
stavebních nebo montážních prací
jako předmětu své činnosti podle zvláštních
předpisů. 2)
(2) Jednoduché stavby a jejich změny, s výjimkou
staveb uvedených v § 139b odst. 5 písm. b),
c) a d), včetně jejich změn, může
stavebník provádět sám pro sebe svépomocí,
jestliže zabezpečí odborné vedení
jejich realizace oprávněnou osobou (§ 46a odst.
1, odst. 3 písm. b).
(3) Jednoduché stavby uvedené v § 139a odst.
5 písm. b), c) a d), drobné stavby, změny
těchto staveb a udržovací práce na stavbě
může stavebník provádět sám
pro sebe svépomocí, jestliže zabezpečí
odborný dozor nad prováděním stavby
osobou, která má odborné vysokoškolské
nebo středoškolské vzdělání
stavebního nebo architektonického směru a
alespoň 3 roky praxe v oboru (dále jen "kvalifikovaná
osoba"), pokud sám není odborně způsobilý
dozor provádět.
___________________
2) § 30 odst. 2 zákona č. 513/1991
Sb., (obchodní zákoník),ve znění
pozdějších předpisů, § 4
písm. d) a § 6 odst. 1 písm. c) zákona
č. 174/1968 Sb., o státním odborném
dozoru nad bezpečností práce, ve znění
pozdějších předpisů, § 7
odst. 2 zákona č. 455/1991 Sb., o živnostenském
podnikání, ve znění pozdějších
předpisů, § 5 odst. 2 zákona č.
61/1988 Sb., o hornické činnosti, výbušninách
a o státní báňské správě,
ve znění zákona č. 425/1990 Sb., zákona
č. 542/1991 Sb. a zákona č. 169/1993 Sb.
".
39. § 46a včetně nadpisu a poznámky
pod čarou zní:
(1) Vybrané činnosti, jejichž výsledek
ovlivňuje ochranu veřejných zájmů
ve výstavbě (dále jen "vybrané
činnosti ve výstavbě"), mohou vykonávat
pouze fyzické osoby, které získaly
oprávnění k výkonu těchto činností
podle zvláštního předpisu.2a)
(2) Právnické osoby mohou vykonávat vybrané
činnosti ve výstavbě jen pokud zabezpečí
jejich výkon osobami uvedenými v odstavci 1.
(3) Za vybrané činnosti se pro účely tohoto zákona považují
a) projektová činnost, kterou se rozumí zpracování územně plánovací dokumentace a dále zpracování dokumentace staveb pro vydání územního rozhodnutí a stavebního povolení, včetně statických a dynamických výpočtů konstrukcí staveb. S výjimkou staveb pro bydlení, staveb podzemních, opěrných zdí a změn těchto staveb, se za vybrané činnosti nepovažuje zpracování dokumentace drobných staveb a jednoduchých staveb a jejich změn; dokumentaci těchto staveb zpracovává kvalifikovaná osoba,
b) vedení realizace staveb, s výjimkou vedení
realizace jednoduchých staveb uvedených v §
139 odst. 5 písm.. b), c) a d) , drobných
staveb a změn těchto staveb.
(4) Osoby, jejichž odborná způsobilost byla
ověřena2a), jsou povinny při své
odborné činnosti chránit veřejné
zájmy.
____________________________________
2a) Např. zákon ČNR č.
360/1992 Sb., o výkonu povolání autorizovaných
architektů a o výkonu povolání autorizovaných
inženýrů a techniků činných
ve výstavbě, ve znění zákona
č. 164/1993 Sb. a zákona č. 275/1994 Sb.,
zákon č. 61/1988 Sb., o hornické činnosti,
výbušninách a státní báňské
správě, ve znění zákona č.
425/1990 Sb., zákona č. 542/1991 Sb. a zákona
č. 169/1993 Sb., zákon č. 200/1994 Sb., o
zeměměřictví a o změně
a doplnění některých zákonů
souvisejících s jeho zavedením.".

