|
Federální ministerstvo financí
schváleno FMF
č. j. V/2 - 31 393/1992
s účinností pro rozpočtové
a příspěvkové organizace
Účetní jednotka doručí výkaz
podle pokynů MF ČR, MF SR
Rozvaha Úč ROPO 3 - 02 | |
Název nadřízeného orgánu | |
Státní fond ČR pro podporu | |
a rozvoj čes. kinematografie | |
Název a sídlo účetní jednotky | |
Praha 6 | |
Ul. Milady Horákové 139 |
AKTIVA
A. | Stálá aktiva ř. 08 - 13 + 23 - 30 + 36 | 01 | 7 505,95 | 6 802,58 |
1. | Nehmotný investiční majetek | |||
- nehmotné výsledky výzkumné a obdobné činnosti (012) | 02 | |||
- Software (013) | 03 | |||
- Ocenitelná práva (014) | 04 | |||
- Jiný nehmotný investiční majetek (018 - 019) | 05 | |||
- Nedokončené nehmotné investice (041) | 06 | |||
- Poskytnuté zálohy na drobný nehmotný investiční majetek (051) | 07 | |||
Součet ř. 02 + 03 + 04 + 05 + 06 + 07 | 08 | |||
2. | Oprávky k nehmotnému investičnímu majetku | |||
- Nehmotné výsledky výzkumné a obdobné činnosti (072) | 09 | |||
- Software (073) | 10 | |||
- Ocenitelná práva (074) | 11 | |||
- Jiný nehmotný investiční majetek (078 + 079) | 12 | |||
Součet ř. 09 +10 + 11 + 12 | 13 | |||
3. | Hmotný investiční majetek | |||
- Pozemky (031) | 14 | 1 596,02 | ||
- Budovy, stavby, haly (021) | 15 | 5 797,43 | ||
- Stroje, přístroje, zařízení (022) | 16 | |||
- Dopravní stroje a inventář (023 + 021) | 17 | |||
- Pěstitelské celky trvalých porostů (025) | 18 | |||
- Základní stádo a tažná zvířata (026) | 19 | |||
- Jiný hmotný investiční majetek (028 + 029) | 20 | 55,00 | ||
- Nedokončené hmotné investice (042) | 21 | 6 745,08 | ||
- Poskytnuté zálohy na hmotný investiční majetek (052) | 22 | |||
Součet ř. 14 + 15 + 16 + 17 + 18 + 19 + 20 + 21 + 22 | 23 | 7 448,45 | 6 745,08 | |
4. | Oprávky k hmotnému investičnímu majetku | |||
- Budovy, stavby a haly (081) | 24 | |||
- Stroje, přístroje a zařízení (082) | 25 | |||
- Dopravní stroje a inventář (083 + 084) | 26 | |||
- Pěstitelské celky trvalých porostů (085) | 27 | |||
- Základní stádo a tažná zvířata (086) | 28 | |||
- Jiný hmotný investiční majetek (088 + 089) | 29 | |||
Součet ř. 24 + 25 + 26 + 27 + 28 + 29 | 30 | |||
5. | Finanční investice | |||
- Podílové cenné papíry a vklady v podnicích s rozhodujícím vlivem (061) | 31 | |||
- Podílové cenné papíry a vklady v podnicích s podstatným vlivem (062) | 32 | |||
- Ostatní investiční cenné papíry a vklady (063) | 33 | 57,50 | 57,50 | |
- Půjčky podnikům ve skupině a ostatní půjčky (066 + 067) | 34 | |||
- Jiné finanční investice (069) | 35 | |||
Součet ř. 31 + 32 + 33 + 34 + 35 | 36 | 57,50 | 57,50 | |
B. | Oběžná aktiva ř. 44 + 51 + 55 + 66 + 71 | 37 | 27 466,90 | 32 084,57 |
1. | Zásoby | |||
- Materiál (112 + 119) | 38 | |||
- Nedokončená výroba a polotovary vlastní výroby (121 + 122) | 39 | |||
- Výrobky (123) | 40 | |||
- Zvířata (124) | 41 | |||
- Zboží (132 + 139) | 42 | |||
- Poskytnuté zálohy na zásoby (z účtu 314) | 43 | |||
Součet ř. 38 + 39 + 40 + 41 + 42 + 43 | 44 | |||
2. | Pohledávky | |||
- Pohledávky z obchodního styku (311 až 316 mimo ř. 43) | 45 | 5 446,06 | ||
- Pohledávky ke sdružením (358) | 46 | |||
- Sociální zabezpečení (z účtu 336) | 47 | |||
- Daňové pohledávky (341 až 345) | 48 | |||
- Pohledávky z titulu finančního vztahu k rozpočtu zřizovatele nebo zakladatele (346 + 346) | 49 | |||
- Jiné pohledávky (335 + 375 + 378) | 50 | 10,25 | 1 700,11 | |
Součet ř. 45 + 46 + 47 + 48 + 49 + 50 | 51 | 10,25 | 7 146,17 | |
3. | Finanční majetek | |||
- Peníze (261 + 262 + 263) | 52 | |||
- Ostatní vkladové bankovní účty (241 až 246) | 53 | 27 456,66 | 24 938,40 | |
- Krátkodobý finanční majetek (251 + 253 + 255) | 54 | |||
Součet ř. 52 + 53 + 54 | 55 | 27 456,66 | 24 938,40 | |
4. | Prostředky rozpočtového hospodaření | |||
- Základní běžný účet (231) | 56 | |||
- Vkladový výdajový účet rozpočtových organizací (232) | 57 | |||
- Příjmový účet rozpočtových organizací (235) | 58 | |||
- Poskytnuté dotace rozpočtovým organizacím (202, 212) | 59 | |||
- Poskytnuté dotace ostatním organizacím (203, 204, 213, 214) | 60 | |||
- Poskytnuté přechodné výpomoci (271 až 275) | 61 | |||
- Limity investičních výdajů (221) | 62 | |||
- Limity neinvestičních výdajů (222) | 63 | |||
- Zúčtování rozpočtových výdajů okresních úřadů a obcí (218) | 64 | |||
- Náklady rozpočtových organizací (účtová třída 4) | 65 | |||
Součet ř. 56 + 57 + 58 + 59 + 60 + 61 + 62 + 63 + 64 + 65 | 66 | |||
5. | Přechodné účty aktivní | |||
- Náklady příštích období (381) | 67 | |||
- Příjmy příštích období (385) | 68 | |||
- Kursové rozdíly aktivní (386) | 69 | |||
- Dohadné účty aktivní (388) | 70 | |||
Součet ř. 67 + 68 + 69 + 70 | 71 | |||
ÚHRN AKTIV ř. 01 + 37 | 72 | 34 972,86 | 38,887,15 |
PASIVA
C. | Vlastní zdroje krytí stálých a oběžných aktiv ř. 77 + 84 + 87 + 95 + 101 | 73 | 34 954,34 | 34 478,49 |
1. | Majetkové fondy | |||
- Fond investičního majetku (901) | 74 | 7 505,94 | 7 802,58 | |
- Fond oběžných aktiv (902) | 75 | 2 594,77 | ||
- Fond hospodářské činnosti rozpočtových organizací (903) | 76 | |||
Součet ř 74 + 75 + 76 | 77 | 7 505,94 | 10 397,35 | |
2. | Finanční fondy | |||
- Fond odměn (911) | 78 | |||
- Fond sociální (912) | 79 | |||
- Fond rezervní (914) | 80 | |||
- Fond reprodukce investičního majetku (916) | 81 | |||
- Účelové fondy (917) | 82 | |||
- Ostatní finanční fondy (918) | 83 | |||
Součet ř. 78 + 79 + 60 + 61 + 62 + 83 | 84 | |||
3. | Zvláštní fondy rozpočtových organizací | |||
- Státní fondy (921) | 85 | 27 448,40 | 24 081,14 | |
- Ostatní zvláštní fondy rozpočtových organizací (922) | 86 | |||
Součet ř. 85 + 86 | 87 | 27 448,40 | 24 081,14 | |
4 | Zdroje krytí prostředků rozpočtového hospodaření | |||
- Financování výdajů rozpočtových organizací (201, 211) | 88 | |||
-Čerpací investiční účet rozpočtových organizací (233) | 89 | |||
-Čerpací neinvestiční účet rozpočtových organizací (234) | 90 | |||
- Vyúčtování rozpočtových příjmů z běžné činnosti rozpočtových organizací (205, 215) | 91 | |||
- Vyúčtování rozpočtových příjmů z finančního majetku (206, 216) | 92 | |||
- Zúčtování rozpočtových příjmů okresních úřadů a obcí (217) | 93 | |||
-Přijaté finanční výpomoci (272) | 94 | |||
Součet ř. 88 + 89 + 90 + 91 + 92 + 93 + 94 | 95 | |||
5. | Hospodářský výsledek | |||
a) Z hospodářské činnosti rozpočtových organizací a činnosti příspěvkových organizací | ||||
- Hospodářský výsledek běžného účetního období (+/-963) | 96 | |||
- Nerozdělený zisk, neuhrazená ztráta minulých let (+/-932) | 97 | |||
- Hospodářský výsledek ve schvalovacím řízení (+/-931) | 98 | |||
b) Saldo výdajů a nákladů rozpočtového hospodaření (+/-964) | 99 | |||
c) Saldo příjmů a výdajů rozpočtového hospodaření (965) | 100 | |||
Součet ř. 96 + 97 + 98 + 99 + 100 | 101 | |||
D. | Cizí zdroje ř.103 + 109 + 117 + 121 + 126 | 102 | 18,50 | 18,50 |
1. | Rezervy | |||
- Rezervy zákonné (941) | 103 | |||
2. | Dlouhodobé závazky | |||
- Emitované dluhopisy (953) | 104 | |||
- Závazky z pronájmu (954) | 105 | |||
- Dlouhodobé přijaté závazky (955) | 106 | |||
- Dlouhodobé směnky k úhradě (958) | 107 | |||
- Ostatní dlouhodobé závazky (959) | 108 | |||
Součet ř. 104 + 105 + 106 + 107 + 108 | 109 | |||
3. | Krátkodobé závazky | |||
- Závazky z obchodního styku (321 až 325) | 110 | 18,50 | 4 408,66 | |
- Závazky ke společníkům a sdružení (367 + 368) | 111 | |||
- Závazky k zaměstnancům (331 + 333) | 112 | |||
- Závazky ze sociálního zabezpečení (z účtu 336) | 113 | |||
- Daňové závazky (341 až 345) | 114 | |||
- Závazky z titulu finančního vztahu k rozpočtu zřizovatele nebo zakladatele (347 + 349) | 115 | |||
- Jiné závazky (379) | 116 | |||
Součet ř. 110 + 111 + 112 + 113 + 114 + 115 + 116 | 117 | 18,50 | 4 408,66 | |
4 | Bankovní výpomoci a půjčky | |||
- Dlouhodobé bankovní úvěry (951) | 118 | |||
- Běžné bankovní úvěry (281 + 282) | 119 | |||
- Přijaté finanční výpomoci (283 + 289) | 120 | |||
Součet ř. 116 + 119 + 120 | 121 | |||
5 | Přechodné účty pasivní | |||
- Výdaje příštích období (383) | 122 | |||
- Výnosy příštích období (384) | 123 | |||
- Kursové rozdíly pasivní (387) | 124 | |||
- Dohadné účty pasivní (389) | 125 | |||
Součet ř. 122 + 123 + 124 + 125 | 126 | |||
ÚHRN PASIV ř. 73 + 102 | 127 | 34 972,84 | 38 887,15 |
Doplňující údaje
Opravná položka k pohledávkám (391) | 128 | |||
Dodavatelé (321) | 129 | 18,50 | ||
130 | ||||
131 | ||||
132 | ||||
133 |
Příloha 3
Úvod
1. Souhrnné výsledky finančního
hospodaření obcí a okresních úřadů
2. Příjmy
3. Výdaje
4. Zadluženost obcí
5. Dobrovolné svazky obcí
6. Audit
Úvod
Rozpočty obcí a okresních úřadů
na rok 1996 byly zpracovány v souladu se záměry
celé soustavy veřejných rozpočtů.
Cílem fiskální politiky byla i nadále
stabilita jejich příjmové základny,
snaha o zlepšování podmínek pro zajišťování
veřejných statků místními orgány,
ale také sblížení dynamiky příjmů
státního rozpočtu a místních
rozpočtů.
Nejzávažnější změnou, která
ovlivnila finanční hospodaření místních
rozpočtů okresních úřadů
a obcí byla restrukturalizace daňovým příjmů
realizovaná na základě novely zákona
o rozpočtových pravidlech, kterou schválil
Parlament zákonem č. 154/1995 Sb.
1. Souhrnné výsledky finančního
hospodaření obcí a okresních úřadů
Okresní úřady a obce získaly za rok
1996 do svých rozpočtů 161,7 mld. Kč,
z toho okresní úřady 43,8 mld. Kč
a obce 117,9 mld. Kč. Meziroční zvýšení
příjmů tak dosáhlo 25,2 procentního
bodu, ale po odpočtu dotací na dávky státní
sociální podpory, které činily v minulém
roce celkem 26,7 mld. Kč (u obcí 3,9 mld. Kč),
byl skutečný meziroční nárůst
příjmů o 5,5%, z toho u obcí 7,3%.
Výdaje územních orgánů dosáhly
výše 171,1 mld. Kč (z toho okresní úřady
44,4 mld. Kč, obce 126,7 mld. Kč), tj. o 38,8 mld.
Kč více než v roce 1995. Po odpočtu
výdajů na dávky státní sociální
podpory jsou výdaje vyšší proti roku předchozímu
o 13,3 mld. Kč, takže meziroční zvýšení
činí 10,2%, z toho u obcí 11,3%.
V roce 1996 byl vykázán podle účetních
závěrek okresních úřadů
a obcí schodek hospodaření ve výši
9,4 mld. Kč. Poprvé od počátku roku
1993, kdy byl zaveden nový systém financování
územních rozpočtů v souvislosti s
novou daňovou soustavu, skončilo schodkem i hospodaření
okresních úřadů, a to ve výši
0,6 mld. Kč. U obcí je tento schodek ve výši
8,8 mld. Kč způsoben především
vyšší mírou investování
do jejich infrastruktury. Dosažený deficit představuje
7% celkových příjmů okresních
úřadů a obcí (v roce předchozím
2,5%), z toho u obcí 7,7% (v roce předcházejícím
3,8%).
Dosažený schodek byl financován zapojením
mimorozpočtových zdrojů v objemu 24,4 mld.
Kč. Obce takto zapojily do svého hospodaření
21,5 mld. Kč, z toho činí saldo převodů
z jejich účelových fondů 15,8 mld.
Kč, nově přijaté půjčky
a úvěry 6,5 mld. Kč, nárůst
také zaznamenaly přijaté výnosy komunálních
obligací (3,2 mld. Kč). Z účetnictví
je patrné, že ve výdajích obcí
se výrazněji projevují splátky půjček,
které jsou o 80% vyšší proti roku 1995.
Okresní úřady zapojily vlastní fondy
ve výši 2,9 mld. Kč.
Stav účelových fondů byl k 31. 12.
1996 celkem 10,8 mld. Kč, z toho u obcí 9,5 mld.
Kč, což je zhruba na úrovni loňského
roku. Tato výše je mimo jiné ovlivněna
návratnou finanční výpomocí
ze státního rozpočtu poskytnutou obcím
na deset let na modernizaci bytového fondu ve výši
1,1 mld. Kč a cca 4,4 mld. Kč zatím nevyčerpaného
výnosu komunálních obligací hl. m.
Prahy.
Celkově tak zdroje místních rozpočtů
k 31. 12. 1996 dosáhly cca 25,7 mld. Kč a obce se
na nich podílejí z 86,3%. Z porovnání
s minulým rokem vyplývá, že při
celkovém poklesu zdrojů o 1,6 mld. Kč se
podíl obcí na těchto zdrojích nepatrně
zvýšil.
Vláda ČR svým usnesením č.
441 z 28. srpna 1996 schválila restrikci výdajové
části státního rozpočtu na
rok 1996. Schválená restrikce se v případě
územních rozpočtů projevila absolutní
částkou 220,6 tis. Kč a obcí se dotkla
minimálně. Byla snížena rezerva z kapitoly
VPS na výplatu poštovného a poukazečného,
která souvisí s výplatou dávek státní
sociální podpory, o 161 mil. Kč, o zbývající
část byly sníženy individuálně
dotované stavby, u kterých bylo již patrné,
že přiznaná částka nebude vyčerpána,
neboť v některých případech muselo
být opakovaně prováděno výběrové
řízení.
Tabulka č. 1
v mld. Kč
Příjmy celkem | 106,3 | 21,6 | 114,0 | 21,0 |
Výdaje celkem | 110,3 | 20,8 | 122,8 | 21,6 |
Výsledek hospodaření | -4,0 | 0,8 | -8,8 | -0,6 |
Použití mimorozpočtových zdrojů celkem | 17,6 | 2,2 | 21,5 | 2,8 |
Účelově fondy - stav k 31.12. | 9,3 | 1,4 | 9,5 | 1,3 |
Zdroje celkem | 22,9 | 4,4 | 22,2 | 3,5 |
Hodnocení vývoje příjmů a výdajů
je prováděno ke schválenému rozpočtu
upravenému o skutečně poskytnuté účelové
prostředky ze státního rozpočtu.
2. Příjmy
V příjmové základně obcí
a okresních úřadů byla provedena restrukturalizace
daňových příjmů místních
rozpočtů, která vyplynula z novely zákona
o rozpočtových pravidlech republiky, kterou Parlament
schválil zákonem č. 154/1995 Sb.
V souladu s výše uvedenou novelou rozpočtových
pravidel došlo k následujícím změnám.
Dan z příjmu fyzických osob ze závislé
činnosti byla sdílenou daní státního
rozpočtu a místních rozpočtů,
podíl místních rozpočtů na
celostátním výnosu této daně
činil 64% (v roce 1995 výlučným příjmem
územních orgánů).
Z celookresního výnosu daně připadlo:
30% okresnímu úřadu,
20% všem obcím v okrese, každé obci pak
částka odvozená z poměru počtu
obyvatel obce k celkovému počtu obyvatel okresu,
10% obcím, které mají na svém území
umístěnou plátcovu pokladnu nebo zde plátce
sídlí či má trvalé bydliště.
Do pokladen magistrátních měst (Praha, Plzeň,
Brno, Ostrava) bylo v průběhu roku 1996 poukázáno
70% výnosu daně ze závislé činnosti.
Další sdílenou daní státního
rozpočtu a místních rozpočtů
byla nově počínaje lednem 1996 daň
z příjmu právnických osob. Obcím
včetně magistrátních měst (nikoliv
však okresním úřadům) připadlo
20% celostátního výnosu této daně,
každá obec získala částku odpovídající
poměru počtu obyvatel obce k celkovému počtu
obyvatel státu.
Záměry a cíle výše uvedených
změn byly definovány takto:
- dosáhnout vyšší shody v "tepu"
veřejných rozpočtů na centrální
a na místní úrovni,
- zamezit dalšímu rozevírání
nůžek mezi "chudými" a "bohatými"
okresy v jejich daňové výtěžnosti,
- dosáhnout alespoň částečné
propojení daňových příjmů
obcí s ekonomickou aktivitou podnikatelských subjektů
působících v katastru obce.
Na základě výsledků hospodaření
místních rozpočtů za rok 1996 lze
konstatovat, že nová rozpočtová pravidla
naplňují vytčené cíle. Vyšší
shody v "tepu" veřejných rozpočtů
na centrální a místní úrovni
bylo v roce 1996 dosaženo. Rozdíl v dynamice vývoje
daňových příjmů státního
rozpočtu a místních rozpočtů
se v období 1993 - 1996 výrazně snížil
oproti stavu v letech 1993 - 1995. Jednoznačně to
prokazují propočtené hodnoty průměrných
ročních přírůstků sledovaných
veličin.
Tabulka č. 2
daňové příjmy státního rozpočtu | 102,8 | 109,2 | 110,8 | 106,0 | 107,5 | 112,2 | 121,2 | 124,4 |
daňové příjmy místních rozpočtů [daňové příjmy místních rozpočtů včetně daně z příjmů právnických osob placené obcemi] | 144,9 | 125,1 | 102,8 | 134,6 | 123,1 | 181,3 | 204,9 | 186,4 |
Následující tabulka ukazuje dopad novely
rozpočtových pravidel ve vývoji daňových
příjmů místních rozpočtů
v roce 1996:
Tabulka č. 3
v mil. Kč
Daň ze závislé činnosti | 54 101,7 | 14 392,8 | 17 591,1 | 22 117,8 | 35 066,0 | 9 741,4 | 9 861,5 | 15 463,1 |
Daň z podnikatelské činnosti | 15 752,2 | 9 813,8 | 5 938,4 | 15 752,2 | 9 813,8 | 5 938,4 | ||
Daň z nemovitostí | 4 017,7 | 3 479,3 | 538,4 | 4 017,7 | 3 479,3 | 538,4 | ||
Daň z příjmů právnických osob | 11 829,9 | 9 414,9 | 2 415,0 | |||||
Ostatní daňové příjmy | 230,5 | 0,4 | 126,0 | 104,1 | 230,5 | 0,4 | 126,0 | 104,1 |
Správní a místní poplatky | 3 464,9 | 142,8 | 2 189,0 | 1 133,1 | 3 464,9 | 142,8 | 2 159,0 | 1 133,1 |
Daňové příjmy celkem [V daňových příjmech celkem není zahrnuta daň z příjmů právnických osob placená obcemi] | 77 567,0 | 14 536,0 | 33 199,2 | 29 831,8 | 70 361,2 | 9 884,6 | 34 884,5 | 25 592,1 |
Index vývoje daňových příjmů celk. v % | 114,9 | 118,0 | 114,5 | 113,8 | 104,2 | 80,2 | 120,3 | 97,7 |
Z porovnání vývoje daní v podmínkách
původních a nových rozpočtových
pravidel je patrné, že daňové příjmy
okresních úřadů a obcí byly
ve sledovaném období nižší o 7,2
mld. Kč. Pokles zaznamenaly daňové příjmy
okresních a magistrátních úřadů.
Daňové příjmy obcí (bez magistrátních
úřadů) byly vyšší o 1,6
mld. Kč.
Dosažené daňové příjmy
obcí v roce 1996 ve výši 34,9 mld. Kč
zaznamenaly meziroční nárůst 20,3%,
naproti tomu u magistrátních měst došlo
k meziročnímu poklesu o 2,3%.
Ze srovnání v tabulce č. 4 je patrné,
že se zmírnily rozdíly v úrovni daňových
příjmů na obyvatele v jednotlivých
okresech. K poklesu průměrných daňových
výnosů na 1 obyvatele došlo u magistrátních
měst a okresů s dlouhodobě vysokou daňovou
výtěžností (hl. m. Praha o 2,7%, okresy
Ústí nad Labem o 10,9%, Hradec Králové
o 1,5%), zatímco u okresů s dlouhodobě nejnižší
průměrnou daňovou výtěžností
na 1 obyvatele došlo k nárůstu (u okresu Plzeň
- jih o 24,8%, Blansko o 21%, Brno - venkov o 20%). V podstatě
lze konstatovat, že u obcí okresů, které
měly v roce 1995 průměrnou nebo podprůměrnou
daňovou výtěžnost na 1 obyvatele byla
vyšší dynamika daňových příjmů
než u obcí okresů, které měly
vyšší než průměrnou daňovou
výtěžnost. U některých obcí
těchto okresů došlo ke stagnaci daňových
příjmů, dokonce i k absolutnímu poklesu.
Bližší údaje jsou uvedeny v následující
tabulce:
Tabulka č. 4
Skutečnost roku 1995 | Skutečnost roku 1996 | Index v % 1996/1995 | |
Průměrný daňový příjem za ČR | 6 535,6 | 6 794,7 | 104,0 |
Nejvyšší daňový příjem magistrátních úřadů | |||
Magistrátní úřad hl. m. Prahy | 14 657,7 | 14 254,9 | 97,3 |
procento daňového příjmu k průměru ČR | 224,3 | 209,8 | |
Nejvyšší daňový příjem okresů | |||
Ústí nad Labem | 8 028,4 | 7 151,2 | 89,1 |
procento daňového příjmu k průměru ČR | 122,8 | 105,2 | |
Hradec Králové | 7 593,8 | 7 476,2 | 98,5 |
procento daňového příjmu k průměru ČR | 116,2 | 110,0 | |
Nejnižší daňový příjem | |||
Brno - venkov | 3 493,9 | 4 192,5 | 120,0 |
procento daňového příjmu k průměru ČR | 53,5 | 61,7 | |
Plzeň - jih | 3 533,8 | 4 409,6 | 124,8 |
procento daňového příjmu k průměru ČR | 54,1 | 64,9 | |
Blansko | 3 614,4 | 4 375,2 | 121,0 |
procento daňového příjmu k průměru ČR | 55,3 | 64,4 |
Tabulka č. 5
I. | Příjmy - daňové a nedaňové | 89 079,5 | 95 068,8 | 95 068,8 | 94 003,2 | 98,9 | 94 003,2 | 105,5 |
Daňové příjmy | 70 678,1 | 72 918,8 | 72 918,8 | 72 669,8 | 99,7 | 726 69,8 | 102,8 | |
z toho: | ||||||||
Daň z příjmů právnických osob celkem | 3 144,6 | 13 560,0 | 13 560,0 | 14 138,5 | 104,3 | 14 138,5 | 449,6 | |
Daň z příjmů fyzických osob | 60 095,8 | 51 808,8 | 51 808,8 | 50 818,2 | 98,1 | 50 818,2 | 84,6 | |
z toho: | ||||||||
ze závislé činnosti | 45 248,9 | 36 008,8 | 36 008,8 | 35 066,0 | 97,4 | 35 066,0 | 77,5 | |
z podnikání | 14 846,9 | 15 800,0 | 15 800,0 | 15 752,2 | 99,7 | 15 752,2 | 106,1 | |
Daň z nemovitostí | 3 799,2 | 3 600,0 | 3 600,0 | 4 017,7 | 111,6 | 4 017,7 | 105,8 | |
Správní poplatky | 2 096,8 | 2 700,0 | 2 700,0 | 2 134,0 | 79,0 | 2 134,0 | 101,8 | |
Místní poplatky | 1 195,8 | 1 250,0 | 1 250,0 | 1 330,9 | 106,5 | 1 330,9 | 111,3 | |
Nedaňové příjmy | 18 401,4 | 22 150,0 | 22 150,0 | 21 333,4 | 96,3 | 21 333,4 | 115,9 | |
II. | Kapitálové příjmy | 4 462,4 | 3 860,0 | 3 860,0 | 7 233,6 | 187,4 | 7 233,6 | 162,1 |
III. | Transfery ze státního rozpočtu | 31 098,5 | 51 341,6 | 59 438,6 | 58 224,8 | 98,0 | 31 532,7 | 101,4 |
z toho: | ||||||||
Dotace ze státního rozpočtu | 16 305,8 | 16 848,2 | 16 848,2 | 16 848,2 | 100,0 | 16 848,2 | 103,3 | |
IV. | Transfery ze stát. fondů | 2 609,4 | 3 000,0 | 3 000,0 | 2 065,2 | 68,8 | 2 065,2 | 79,1 |
V. | Dary a sdružené prostředky | 1 271,4 | 1 042,3 | 1 042,3 | 82,0 | |||
VI. | Ostatní odvody a převody prostř. | -601,2 | -887,8 | -887,8 | ||||
Celkem příjmy | 127 920,0 | 153 270,4 | 161 367,4 | 161 691,3 | 100,2 | 134 999,2 | 105,5 |
Poznámka: Rok 1995 bez dávek státní
sociální podpory (skutečnost k 31. 12. 1995
činila 1 194,7 mil. Kč, skutečnost k 31.
12. 1996 byla 26 692,1 mil. Kč)
Celkové příjmy územních
rozpočtů dosáhly výše 161,7 mld.
Kč, po odpočtu dávek státní
sociální podpory 135,0 mld. Kč. V porovnání
s vývojem minulého roku příjmy vzrostly
o 5,5%. Rozpočet příjmů byl splněn
na 100,2%, k odlišnému vývoji proti rozpočtu
však dochází u jednotlivých příjmových
položek.
Příjmová základna územních
orgánů se opírá především
o daňové příjmy, v nichž dominuje
výnos daně z příjmů fyzických
osob ze závislé činnosti a transfery ze státního
rozpočtu.
Daňové příjmy dosáhly
za uplynulý rok celkové výše 72,7 mld.
Kč, tj. 99,7% schváleného rozpočtu,
proti roku 1995 vykazují nárůst o 2,8%. Jejich
podíl na celkových příjmech okresních
úřadů a obcí činil 53,8% a
představuje pokles o 1,5 procentního bodu proti
minulému roku. Obce se na dosažených daňových
příjmech podílejí 86,4% (tj. o 3,7%
více než v roce 1995).
Výnos daně z příjmů fyzických
osob je ve srovnání s předchozím
rokem nižší především, jak
již bylo uvedeno, z titulu změny rozpočtového
určení daně z příjmů
fyzických osob ze závislé činnosti.
Na účty územních orgánů
bylo ke konci roku 1996 převedeno celkem 50,8 mld. Kč.
V porovnání s rokem 1995 jsou zaúčtované
hodnoty nižší o 9,3 mld. Kč.
Výnos daně z příjmů fyzických
osob ze závislé činnosti je ke konci
roku 1996 proti roku předešlému nižší
o 10,2 mld. Kč. Z dosaženého vývoje
je patrné, že tato daň se za uplynulé
období vyvíjela pomaleji (plnění na
97,4% rozpočtovaného objemu). V roce 1996 bylo inkasováno
34,7 mld. Kč, v účetnictví je tato
daň vykazována ve výši 35,1 mld. Kč,
což je patrně způsobeno převodem daní
z roku 1995.
Daň z příjmů fyzických osob
z podnikání se vyvíjela o něco
příznivěji. Tato daň, která
je výlučným příjmem obcí,
byla převedena na účty územních
orgánů v objemu 15,8 mld. Kč, což je
celé inkaso daně minulého roku. Proti roku
1995 došlo k nárůstu výnosu daně
o 6,1% a je patrné, že tato daň se stává
stabilním příjmem obcí.
Vývoj daně z příjmů právnických
osob, o jejíž výnos se od ledna roku 1996
nově dělí obce a státní rozpočet,
zaostal za objemem ve schváleném rozpočtu.
Do rozpočtů obcí a magistrátních
úřadů je daň rozdělována
ve výši 20% z celostátního výnosu
podle podílu počtu obyvatel obce na počtu
obyvatel ČR. Obce přijaly do svých pokladen
11,8 mld. Kč, tj. 87,2% celoročního rozpočtovaného
objemu, inkaso daně činilo 12,1 mld. Kč.
Výnos daně z příjmů právnických
osob za obce, kde poplatníkem je obec, dosáhl
výše 2,3 mld. Kč a je proti roku 1995 nižší
o 0,8 mld. Kč. Jedná se o podnikatelské aktivity
obcí, kdy obec je plátcem daně. Výnos
daně z nemovitostí je proti roku 1995 vyšší
o 0,2 mld. Kč. Některé obce využily
možnosti stanovit vyšší základní
sazby daně. Inkaso této daně ve výši
4,0 mld. Kč bylo celé převedeno na účty
obcí.
Na správních poplatcích inkasovaly
územní orgány 2,1 mld. Kč, tj. pouze
79% schváleného celoročního objemu.
Je zřejmé, že zvýšení sazby
správních poplatků, provedené k 1.
červenci minulého roku, nepůsobí podle
předpokladů.
Místní poplatky, jejichž objem je závislý
na místních podmínkách jako je geografická
poloha, vybavenost lázeňskými a rekreačními
nebo památkovými objekty apod. dosáhly výše
1,3 mld. Kč, což je o 0,1 mld. Kč více
proti předchozímu roku.
Nedaňové příjmy se podílejí
na celkových příjmech 15,8%. Nejvýznamnější
položkou těchto příjmů jsou příjmy
rozpočtových organizací, které v roce
1996 dosáhly výše 14,3 mld. Kč, což
představuje plnění na 87,6 procent rozpočtu.
Místní orgány inkasují tyto příjmy
především z pronájmů, z poplatků
ve školství a z příjmů v oblasti
bytového hospodářství.
Na přijatých úrocích inkasovaly
obce 1,3 mld. Kč, proti roku minulému se jedná
o nárůst 0,3 mld. Kč.
Podstatnou část nedaňových příjmů
tvoří ostatní nedaňové příjmy.
Jedná se zejména o sankční poplatky,
pokuty ukládané obcí nebo okresním
úřadem, náhrady škod, penále
ze smluvních vztahů k jiným subjektům,
příjmy z úhrad z dobývacího
prostoru a z vydobytých vyhrazených nerostů
podle horního zákona. V roce 1996 tyto příjmy
činily 5,4 mld. Kč, tj. o 0,9 mld. Kč více
proti roku předchozímu.
Kapitálové příjmy dosáhly
ve sledovaném období výše 7,2 mld. Kč,
což je ve srovnání s rokem 1995 o 2,8 mld.
Kč více, tj. o 62,1%. Podíl kapitálových
příjmů na celkových příjmech
tvoří 5,4% a zvýšil se o 1,9 procent
proti roku minulému. Tento nárůst je způsoben
zejména prodejem obecního nemovitého majetku
a akcií.
Graf č. 1
Podíl transferů ze státního rozpočtu
na celkových příjmech obcí a okresních
úřadů činil 23,4%. Více než
polovinu z celkového objemu transferů představují
dotace v rámci souhrnného finančního
vztahu územních orgánů ke státnímu
rozpočtu. Z celkové dotace ve výši 16,8
mld. Kč připadlo na obce 56,8%, zbývající
část obdržely okresní úřady.
Soubor dotací v rámci souhrnného finančního
vztahu zahrnuje dotace na výstavbu domů s pečovatelskou
službou a na domy - penziony, na sociální dávky
pro občany tělesně a zdravotně postižené
a občany sociálně potřebné,
na výkon státní správy, na školství,
na místa v ústavech sociální péče
a v domovech důchodců, na vybraná dětská
zařízení, která nejsou napojena na
zdravotní pojišťovny. Dále zahrnuje dotace
na úhradu neinvestičních výdajů
hasičských záchranných sborů
a na dopravní obslužnost jako příspěvek
státu na zabezpečení ztráty na linkách
veřejné vnitrostátní osobní
dopravy mimo MHD. Součástí dotace v rámci
souhrnného finančního vztahu byla rovněž
územní vyrovnávací dotace na vyrovnání
rozdílů v daňové výtěžnosti
jednotlivých regionů.
Kromě této dotace obce a okresní úřady
zahrnuly do svých příjmů účelové
prostředky ze státního rozpočtu z
kapitoly Všeobecná pokladní správa ve
výši 14,7 mld. Kč. Rozdíl mezi výdaji
státního rozpočtu (15,9 mld. Kč) a
skutečně přijatými dotacemi okresními
úřady a obcemi ve výši 1,2 mld. Kč
je způsoben jejich zaúčtováním
na jiné příjmové položky a v
malé míře poskytnutím dotací
obcím přímo z rozpočtu kapitol.
Nad rámec těchto dotací byly z kapitoly VPS
uvolněny další finanční prostředky
na dávky státní sociální podpory
(26,7 mld. Kč). Jedná se o výdaj, který
ještě v roce 1996 byl zahrnut do celkových
výsledků finančního hospodaření,
počínaje lednem roku 1997 je tento výdaj
zařazen jako výdaj státního rozpočtu
a jako takový neprochází hospodařením
okresního úřadu.
Obce a okresní úřady financovaly individuálně
dotované stavby v oblasti zdravotnictví, školství,
dopravy a ochrany životního prostředí
schválené ve státním rozpočtu
na rok 1996 jako investiční dotace v rámci
VPS. Jako systémové dotace byly uvolněny
finanční prostředky na výstavbu a
technickou obnovu vodovodů, kanalizací a čističek
odpadních vod, na obnovu vozidel MHD, na požární
ochranu a na obnovu významných památkových
objektů (Obecní dům v Praze, rekonstrukce
hradu Špilberk v Brně, divadlo v Šumperku, Jablonci
nad Nisou, oprava zámku Valašské Meziříčí).
Na běžné účty územních
orgánů byly poskytnuty finanční prostředky
především na výstavbu bytů v
rámci programu Podpora výstavby nájemních
bytů v obcích (2,1 mld. Kč), na dotace v
rámci programu Výstavby a technické obnovy
školských zařízení (1,6 mld.
Kč), na pozemkové úpravy (0,7 mld. Kč),
na protiradonová opatření (0,1 mld. Kč)
a na ekologické investice (0,6 mld. Kč). Kromě
toho byly uvolněny finanční prostředky
na regeneraci městských památkových
rezervací a záchranu architektonického dědictví,
na provoz záchranných hasičských sborů,
na agrokomplex, na program obnovy vesnice a na řešení
živelných pohrom.
Veškeré účelové dotace poskytnuté
ze státního rozpočtu jsou předmětem
finančního vypořádání
územních orgánů se státním
rozpočtem za rok 1996.
Další transfery do rozpočtů obcí
a okresních úřadů představují
dotace ze Státního fondu životního
prostředí. Tyto příjmy činily
2,1 mld. Kč a směřovaly především
na výstavbu čistíren odpadních vod,
kanalizací, vodovodů a na plynofikaci, tedy investiční
akce související s ochranou životního
prostředí.
Rozdíl mezi rozpočtovaným objemem a skutečností
ve výši 0,8 mld. Kč je způsoben především
tím, že obce nepředložily v daných
termínech požadované podklady potřebné
pro přiznání dotace a pro poskytnutí
půjčky. Obce získávají finanční
prostředky v kombinované formě a v těch
případech, kdy nejsou schopny doložit potřebné
údaje, SFŽP nepotvrzuje ani poskytnutí dotace.
Nehledě na to, že v některých případech
ovlivňuje termín pro uvolnění finančních
prostředků i stávající špatná
finanční platební kázeň ze
strany obcí.
Dary a sdružené prostředky jsou další
příjmovou položkou územních rozpočtů
a dosáhly v roce 1996 výše 1,0 mld. Kč.
3. Výdaje
Celkové výdaje územních rozpočtů
v roce 1996 činily 171,1 mld. Kč a proti upravenému
rozpočtu byly vyšší o 6%. Pro srovnatelnost
vývoje výdajové části finančního
hospodaření za rok 1995 a 1996 je nutné odečíst
dávky státní sociální podpory,
které začaly být vypláceny od října
1995. Po jejich odpočtu jsou celkové výdaje
ve výši 144,4 mld. Kč a proti loňskému
roku se zvýšily o 13,3 mld. Kč (z toho u obcí
vzrostly o 12, 5 mld. Kč). Z porovnání meziročních
trendů od roku 1994 vyplývá zpomalení
tempa růstu výdajů v průběhu
roku 1996 o téměř 7 procentních bodů.
Zvýšené výdaje byly kryty vlastními
příjmy, zapojením rezervních fondů,
použitím doplňkových příjmů,
úvěrů a půjček a výnosy
komunálních obligací a zčásti
uvolněním účelových dotací
ze státního rozpočtu.
Výdaje místních rozpočtů se
zvýšily proti minulému roku o 10,2%. Vyšší
čerpání vykazují ve sledovaném
období neinvestiční výdaje, vývoj
kapitálových výdajů jak již bylo
řečeno výše se ve srovnání
s lety minulými zpomalil.
Tabulka č. 6
v mil. Kč
I. | Výdaje - neinvestiční | 80 258,9 | 114 270,4 | 117 921,3 | 117 702,2 | 99,8 | 91 010,1 | 113,4 |
Veřejná spotřeba (Ro) | 50 730,4 | 58 922,7 | 58 922,7 | 116,1 | ||||
Dotace a ostat. běžné transfery | 10 699,8 | 38 486,3 | 11 794,2 | 110,2 | ||||
Příspěvky příspěvk. organizacím | 15 126,3 | 17 170,7 | 17 170,7 | 113,5 | ||||
Příspěvky a dary ostat. organ. | 3 650,3 | 3 035,6 | 3 035,6 | 83,2 | ||||
Poskytnuté SP na provoz | 52,1 | 86,9 | 86,9 | 166,8 | ||||
II. | Kapitálové výdaje | 50 861,6 | 39 000,0 | 43 446,1 | 53 422,9 | 123,0 | 53 422,9 | 105,0 |
Celkem výdaje | 131 120,5 | 153 270,4 | 161 367,4 | 171 125,1 | 106,0 | 144 433,0 | 110,2 |
Poznámka: Rok 1995 bez dávek státní
sociální podpory.
Neinvestiční výdaje
Neinvestiční výdaje dosáhly výše
117,7 mld. Kč, po odpočtu výdajů na
dávky státní sociální podpory
vykazují ve srovnání se skutečností
dosaženou v roce 1995 nárůst o 10,8 mld. Kč.
Veřejná spotřeba, která se
na neinvestičních výdajích podílí
64,7%, dosáhla výše 58,9 mld. Kč. Mzdy
a platy ve srovnání s minulým rokem vzrostly
o 25%, což bylo ovlivněno růstem průměrných
platů v roce 1996 a růstem počtu pracovníků.
Zvýšení u této položky vykazují
okresní a magistrátní úřady,
a to zejména z důvodu zabezpečení
kontaktních míst v souvislosti s realizací
zákona o státní sociální podpoře
a zároveň je nárůst ovlivněn
čerpáním vyššího objemu
mezd pro hasičské záchranné sbory
podle nařízení vlády ČR č.
79/1994 (Služební platový řád).
Na dosaženém mzdovém nárůstu
se rovněž podílejí i změny vyplývající
ze zákonných úprav, v roce 1996 byl vyplacen
třináctý a čtrnáctý
plat.
Objemově nejvyšší hodnoty (41,0 mld. Kč)
vykazuje položka nákupy zboží a služeb.
Jedná se zejména o údržbu a opravy majetku,
o materiální výdaje, cestovné a o
výdaje na poštovné a poukazečné
v souvislosti s výplatou dávek státní
sociální podpory.
Splátky úroků se zvýšily
proti roku 1995 o téměř 35%, výdaje
za bankovní služby, které jsou převážně
vykazovány obcemi, dosáhly zvýšení
o 106,7%.
Dotace a ostatní transfery byly po odpočtu výdajů
na dávky státní sociální podpory
proti roku 1995 vyšší o 1,1 mld. Kč a
obce se na tomto nárůstu podílejí
téměř 73%.
Dotace podnikatelským subjektům dosáhly
ve sledovaném období výše 7,2 mld. Kč
a v podstatě celý objem vykazují obce v kapitole
doprava, jedná se tedy o dotace dopravcům na zajištění
dopravní obslužnosti v území.
Jedním ze zdrojů čerpání neinvestičních
výdajů byla dotace ze státního
rozpočtu v rámci souhrnného finančního
vztahu. Její součástí byly dotace
na sociální dávky, na výkon státní
správy, na jednoho žáka mateřské
nebo základní školy, na úhradu neinvestičních
výdajů hasičských záchranných
sborů a na dopravní obslužnost. Kromě
těchto titulů byly v ní zahrnuty příspěvky
na lůžko ve vybraných zdravotnických
zařízeních, která nebyla v roce 1996
příjmově napojena na zdravotní pojišťovny,
příspěvky na jedno místo v domovech
důchodců a v ústavech sociální
péče.
Dalším zdrojem byly dotace poskytnuté obcím
a okresním úřadům jako účelově
určené neinvestiční prostředky
poskytnuté z kapitoly VPS. Finanční prostředky
byly použity zejména na pozemkové úpravy,
na výdaje spojené s konáním voleb
do Parlamentu a do Senátu, na řešení
povodňových škod a havarijních situací
jako jsou havárie svahů a skalních objektů,
na záchranu architektonického dědictví
a na regeneraci městských památkových
rezervací. Kromě toho byla v neinvestičních
výdajích roku 1996 územních orgánů
zahrnuta návratná finanční výpomoc
ze státního rozpočtu jako překlenovací
úvěr zdravotnickým zařízením
v objemu 0,4 mld. Kč. Výpomoc měla být
splacena ve dvou splátkách, přitom první
splátka ke konci listopadu roku 1996. Téměř
všechny nemocnice požádaly o odklad splátky
z titulu své zadluženosti, která v průběhu
sledovaného období ještě narostla. Vzhledem
k tomu, že obdobný problém byl i u nemocnic
v působnosti ministerstva zdravotnictví, vláda
ČR posoudila celou problematiku a rozhodla o odsunu splátky
celého dluhu na červen roku 1997.
Transfery domácnostem po odpočtu výdajů
na dávky státní sociální podpory
vykazují ve srovnání s vývojem v roce
1995 mírné snížení (o 31,5 mil.
Kč). Je tomu tak proto, že některé sociální
dávky, vyplácené v roce 1995 v rámci
souhrnného finančního vztahu, přešly
do nového systému státní sociální
podpory. Dávky státní sociální
podpory dosáhly ke konci sledovaného období
26,7 mld. Kč.
Příspěvky příspěvkovým
organizacím se zvýšily ve srovnání
s rokem 1995 ke konci roku 1996 o 2,0 mld. Kč, a to především
u obcí (o 1,4 mld. Kč). To je způsobeno zejména
změnou hospodářskoprávní formy
hospodaření organizací, ale také zvýšením
neinvestičních výdajů z důvodu
vyšších cenových vstupů. K tomu
je nezbytné poznamenat, že některé okresní
úřady se snaží o převod příspěvkových
organizací městům, z důvodu nedostatku
finančních zdrojů na zabezpečení
jejich provozu, což se ne vždy podařilo. Nejvíce
se tato restrikce projevuje v odvětví kultury.
Položka sdružené prostředky na provoz
vykazuje nárůst o 67 procentních bodů
a celé zvýšení se projevuje u obcí.
Jedná se především o sdružování
obcí na výstavbu a provoz skládek tuhých
komunálních odpadů, na výstavby a
provozování vodárenských sítí
a na výstavbu čističek odpadních vod,
tedy akce související s ochranou životního
prostředí.
Kapitálové výdaje
Kapitálové výdaje se podílejí
na celkových výdajích územních
rozpočtů 37%. Úhrnný objem kapitálových
výdajů obcí a okresních úřadů
dosáhl částky 53,4 mld. Kč. Na dosaženém
objemu se obce podílejí téměř
93%. Pokud jde o kapitálové výdaje okresních
úřadů dochází k útlumu
investiční výstavby, v porovnání
s minulým rokem byly objemy sníženy o 1,8 mld.
Kč. Kapitálové výdaje obcí
se v roce 1996 zvýšily o 9,7% ve srovnání
s rokem 1995.
Tabulka č. 7
v mld. Kč
Kapitálové výdaje | 5,7 | 45,2 | 50,9 | 3,8 | 49,6 | 53,4 | 66,7 | 109,7 | 104,9 |
Obce realizovaly investiční akce související
především s jejich infrastrukturou, s rozvojem
bytové výstavby a s dokončováním
staveb zejména v odvětví sociální
péče a ve školství. Svůj investiční
rozvoj financovaly nejen vyššími příjmy,
ale také vyššími objemy úvěrů
a půjček a z výnosů emisí komunálních
obligací, které povolilo v průběhu
roku 1996 Ministerstvo financí.
Na dosaženém tempu se podílejí rovněž
i investiční dotace uvolňované z kapitoly
VPS a z rozpočtů ostatních ústředních
orgánů státní správy formou
rozpočtových opatření prostřednictvím
VPS. V porovnání s minulým rokem se tento
podíl snížil o 2,2%. Na běžné
účty územních orgánů
bylo uvolněno celkem 9,4 mld. Kč a prostřednictvím
čerpacích účtů České
spořitelny 6,4 mld. Kč. Znamená to, že
investiční dotace poskytnuté územním
orgánům ze státního rozpočtu
(z toho u obcí zhruba 75%) se podílely na jejich
kapitálových výdajích cca 22%.
Z objemu 6,4 mld. Kč účelových investičních
dotací bylo čerpáno 2,1 mld. Kč, které
byly poskytnuty na podporu nové bytové výstavby
a 0,3 mld. Kč ve formě návratné finanční
výpomoci na modernizaci bytového fondu se splatností
na 10 let, dalších 1,6 mld. bylo v průběhu
roku 1996 čerpáno v rámci programu zkvalitnění
škol a školských zařízení.
Tento program, jehož gestorem je ministerstvo školství,
mládeže a tělovýchovy, byl v roce 1996
ukončen. Kromě toho byly účelové
investiční dotace směrovány do odvětví
sociální péče na řešení
havarijních stavů zařízení
sociální péče, na přestavbu
vytápění, na výstavbu vodovodů,
na oblast kultury v rámci programu záchrana architektonického
dědictví a na ochranu vybraných památkových
objektů.
Prostředky, uvolňované jako účelové
investiční dotace, byly použity především
na financování individuálních staveb
schválených ve státním rozpočtu
na rok 1996. Jedná se o stavby zejména v odvětví
zdravotnictví, školství a dopravy. Na objemu
uvolněném v průběhu roku 1996 se tyto
stavby podílely téměř 44%. Stejným
způsobem byla financována rovněž výstavba
a technická obnova vodovodů a úpraven vody,
kanalizací a čističek odpadních vod
(čerpání ve výši 974 mil. Kč
a je plně zahrnuta ve výdajích obcí),
výstavba a technická obnova silniční
sítě statutárních měst a obnova
vozidel MHD (1,1 mld. Kč). Dále byly použity
finanční prostředky na výdaje související
se snížením znečištění
životního prostředí a na revitalizace
vodních toků a nádrží (472 mil.
Kč), na výdaje požární ochrany
(358 mil. Kč) a na další investice zahrnuté
do registru investic ministerstva financí v souladu se
zákonem o státním rozpočtu na rok
1996.
Dalším zdrojem čerpání vyšších
výdajů u obcí byly prostředky, které
ke konci roku 1996 přiznal Státní fond životního
prostředí v objemu 4,0 mld. Kč buď ve
formě dotací nebo půjček. Jednalo
se opět o akce související s ochranou životního
prostředí, to znamená, že prostředky
byly použity na plynofikaci, na vodovody a na čističky
odpadních vod.
Graf č. 2
Výdaje podle kapitol
Vnitřní správa
Celkové výdaje kapitoly vnitřní správa
činily 27,4 mld. Kč a proti roku 1996 se zvýšily
o 20%. Je to objemově nejvyšší kapitola
územních orgánů. Jsou v ní
soustředěny výdaje obcí a okresních
úřadů související s výkonem
státní správy, u obcí také
výdaje spojené s jejich administrativní činností.
Na zvýšení výdajů se podílí
zejména výdaje na vybudování kontaktních
míst na okresních úřadech v souvislosti
s realizací zákona o dávkách státní
sociální podpory. Do konce roku 1996 bylo vybudováno
73 referátů státní sociální
podpory na okresních úřadech a 353 kontaktních
míst. Počet odborných pracovníků
činil 2 516 osob (pro rok 1996 povoleno zvýšení
limitu o 121 osob), mzdové prostředky činily
410,5 mil. Kč. Neinvestiční výdaje
vynaložené na odborný aparát činily
za sledované období cca 759,0 mil. Kč. Kromě
toho hradily okresní úřady ze svých
zdrojů další výdaje na obslužný
personál ve výši 60,0 mil. Kč. Znamená
to, že roční neinvestiční výdaje
na zabezpečení zákona o státní
sociální podpoře činily v minulém
roce cca 819,0 mil. Kč (v těchto číslech
nejsou zahrnuty údaje za 4 magistrátní města,
která rovněž zabezpečují výplaty
dávek státní sociální podpory,
údaje nejsou k dispozici).
Kromě toho bylo v rámci finančního
vypořádání územních
orgánů se státním rozpočtem
za rok 1995 uvolněno v průběhu roku 1996
další 25,6 mil. Kč na úhradu přesčasových
hodin a na výdaje spojené se zaváděním
nového systému. Ve výdajích této
kapitoly se zároveň promítly i investiční
dotace, poskytnuté rovněž z finančního
vypořádání za rok 1995 ve výši
130,4 mil. Kč na dobudování kontaktních
míst (v roce 1995 bylo uvolněno ke stejnému
účelu a ze stejných zdrojů 184,0 mil.
Kč).
V souvislosti s tím byly čerpány i výdaje
na poštovné a poukazečné spojené
s výplatou dávek.
V rámci výdajů kapitoly byly hrazeny výdaje
na volby do Parlamentu a do Senátu, výdaje související
s činností hasičských záchranných
sborů (mzdové prostředky, věcné
a investiční výdaje) a výdaje na civilní
ochranu (výstavba krytů civilní ochrany),
v průběhu roku pokračovala výstavba
okresních archívů financovaná z vlastních
zdrojů okresních úřadů.
Práce a sociální věci
Celkové výdaje kapitoly po odpočtu výdajů
na dávky státní sociální podpory
činily 12,8 mld. Kč.
Prostřednictvím této kapitoly byla ve sledovaném
období i nadále zabezpečována oblast
již tradičně poskytovaných sociálních
služeb (domovy důchodců, ústavy sociální
péče pro děti, mládež a pro dospělé
s různým zdravotním postižením
a poskytování dávek sociálně
potřebným občanům).
Kromě těchto výdajů, bylo ke konci
roku vyplaceno na základě skutečné
potřeby 26,7 mld. Kč na dávky státní
sociální podpory.
Místní hospodářství
Celkové výdaje kapitoly činily výše
21,8 mld. Kč a ve srovnání s rokem minulým
vzrostly o 22, 5%.
Téměř jednu polovinu výdajů
tvořily výdaje měst a obcí na bytové
hospodářství. Protože byla do vlastnictví
převedena většina bytových domů,
které jsou v zanedbaném stavu, projevuje se nutně
tato skutečnost na výši výdajů
spojených s péčí o bytový fond.
Rovněž ostatní výdaje měly výrazně
komunální charakter a odrážejí
snahu obcí zlepšovat životní podmínky
svých obyvatel. Jedná se o výdaje na veřejně
prospěšné služby, na veřejnou zeleň
a osvětlení, na čištění
a zimní obsluhu místních komunikací.
Do této kapitoly jsou začleněny i výdaje
na činnost tělovýchovných, sportovních
a turistických zařízení k nimž
má obec vlastnický vztah (plavecké bazény,
ledové plochy). Do výdajů kapitoly jsou zahrnuty
i akce realizované v rámci Programu obnovy venkova.
Doprava
Celkové výdaje kapitoly činily 21,4 mld.
Kč a proti roku 1996 se zvýšily o téměř
10%.
Více než polovina výdajů byla směrována
na položku městská doprava, která se
vyskytuje u velkých měst. Jedná se o ztrátové
podniky, kterým města poskytují dotace na
jejich rozvoj, údržbu a na výdaje související
s poskytováním dopravních služeb. Ve
srovnáním s minulým rokem se výdaje
této položky zvýšily o 2 mld. Kč.
Ve výdajích kapitoly se promítají
dotace uvolněné z VPS v objemu 541 mil. Kč
na řešení problematiky dopravní obslužnosti.
Na výstavbu a opravu místních komunikací
bylo ve sledovaném období vyčerpáno
7,6 mld. Kč. V této částce je zahrnut
i objem 0,5 mld. Kč jako investiční dotace
poskytnutá prostřednictvím čerpacího
účtu České spořitelny, který
byl proinvestován Magistrátem hl. m. Prahy.
Školství
Celkové výdaje v oblasti školství dosáhly
výše 16,1 mld. Kč a proti roku minulému
se zvýšily o téměř 17%.
Více než 75% výdajů bylo čerpáno
na položkách základní školy a mateřské
školy. Jednalo se o úhradu výdajů na
zabezpečení provozu škol a na rekonstrukce
a řešení havarijních stavů škol
a školských zařízení.
V dosažených objemech výdajové stránky
této kapitoly se promítly nejen účelové
investiční dotace poskytnuté v rámci
Programu zkvalitnění technického stavu škol
a školských zařízení, na jehož
realizaci byly převedeny finanční prostředky
z FNM, ale také dotace poskytnuté v rámci
souhrnného finančního vztahu formou příspěvku
na jednoho žáka mateřské a základní
školy.
Vedle těchto zdrojů financování se
promítly do výdajové stránky i vlastní
zdroje obcí, zejména z toho důvodu, že
investiční dotace poskytnutá v rámci
programu byla podmíněna stejným podílem
právě z jejich zdrojů. Program, jehož
gestorem je MŠMT, bude vyhodnocen v průběhu
roku 1997.
Dalším zdrojem financování kapitoly
byly finanční prostředky v objemu 0,7 mld.
Kč převedené prostřednictvím
čerpacích účtů České
spořitelny na individuální stavby, které
byly schváleny ve státním rozpočtu
na rok 1996 (jedná se pouze o základní školy).
Kultura
Celkové výdaje činily v minulém roce
7,5 mld. Kč a zvýšily se proti minulému
roku o 17,2%.
Součástí výdajů byly i výdaje
na řešení havarijních stavů objektů
památkové péče, které byly
poskytnuty územním orgánům zejména
v rámci Programu regenerace městských památkových
rezervací a zón. I tyto dotace znamenají
pro jejich příjemce povinnou participaci z vlastních
zdrojů. Další výdaje byly hrazeny jednak
dotacemi v rámci Programu záchrany architektonického
dědictví, ze kterého jsou poskytovány
příspěvky na obnovu památkových
objektů především v působnosti
ministerstva kultury a v menší míře
objektům v majetku obcí, na obnovu a na zabezpečení
nemovitých a movitých kulturních památek
ve smyslu zákona č. 20/1987 Sb., o státní
památkové péči (např. Obecní
dům v Praze, hrad Špilberk v Brně, divadla
v Šumperku a v Jablonci n. N. a pod.)
V celkových výdajích kapitoly jsou zahrnuty
i dotace ze státního rozpočtu ve formě
příspěvků na různé kulturní
aktivity (festivaly, výstavy a pod.).
Zdravotnictví
Celkové výdaje činily 6,5 mld. Kč
a byly nižší proti roku 1995 o 11%.
Na výdajích kapitoly se podílely zejména
finanční prostředky ve výši 1,4
mld. Kč poskytnuté prostřednictvím
čerpacích účtů České
spořitelny na výstavbu a technickou obnovu zdravotnických
zařízení, konkrétně nemocnic,
které byly v rozpočtu na rok 1996 zahrnuty do souboru
individuálních staveb.
Stejným způsobem byly v průběhu roku
uvolněny další účelové
dotace na realizaci souborů projektů zdravotně
politické linie a humanitárních projektů,
jejichž gestorem je ministerstvo zdravotnictví. Jedná
se zejména o prostředky na pořízení
přístrojové zdravotnické techniky
ve vybraných zdravotnických zařízení
(nemocnice, LDN).
Na výdajích odvětví zdravotnictví
v působnosti územních orgánů
se rovněž podílely příspěvky
na 1 lůžko ve vybraných zdravotnických
zařízeních, které byly zahrnuty do
souhrnného finančního vztahu. Jednalo se
o zařízení (kojenecké ústavy,
dětské domovy), jejichž zřizovatelem
je obec nebo okresní úřad, která nejsou
napojena na zdravotní pojišťovny. Kromě
toho územní orgány hradily ze svých
zdrojů provoz léčeben pro dlouhodobě
nemocné, které rovněž nebyly v roce
1996 napojeny na zdravotní pojišťovny.
Na základě usnesení vlády ČR
č. 559/95 byla poskytnuta ze státního rozpočtu
návratná finanční výpomoc jako
překlenovací úvěr vybraným
nemocnicím s rozložením splátek na dvě
etapy, z nichž realizace první etapy byla stanovena
ke konci listopadu 1996. Prakticky všechny nemocnice požádaly
o odklad z důvodu zvýšení své
zadluženosti a finanční nesolventnosti uhradit
tento dluh (jedná se o 0,4 mld. Kč).
Kromě toho vykázaly územní orgány
ve svých výdajích částku 1,1
mld. Kč na zdravotnickou záchrannou službu,
na soudní a tělovýchovné lékařství,
na lékařské prohlídky branců,
na lékařské vyšetření
pro důchodové a invalidní řízení
a pod.
4. Zadluženost obcí
Obce vykázaly ke konci roku 1996 celkový dluh ve
výši 32,2 mld. Kč, což je nárůst
proti roku 1995 o téměř 42%. V této
částce jsou zahrnuty bankovní úvěry,
výnosy emitovaných komunálních dluhopisů,
návratné finanční výpomoci
ze státního rozpočtu a z vlastních
zdrojů okresních úřadů a půjčky
ze SFŽP
Tabulka č. 8
v mld. Kč
Úvěry | 8,7 | 11,6 | 133,3 |
Emise komunálních obligací | 8,5 | */ 11,9 | 140,0 |
Ostatní dluhy malých obcí | 0,9 | 1,4 | 155,6 |
Přijaté finanční výpomoci od Okú a SR | 1,8 | 2,9 | 161,1 |
Půjčky ze SFŽP | 2,8 | 4,4 | 157,1 |
Celkem | 22,7 | 32,2 | 141,9 |
*/ včetně Magistrátního úřadu
Ostrava, který zpřesňuje údaje o svém
dluhu
Více než polovinu úvěrů poskytla
Česká spořitelna. Půjčky byly
směrovány především na akce související
s ochranou životního prostředí. Z těchto
zdrojů jsou budovány čističky odpadních
vod, vodovody, kanalizace a plynofikace. Obce obvykle ručí
svým majetkem. Česká spořitelna přistupuje
na ručení budoucími příjmy,
což lze hodnotit jako riskantní krok ze strany obecních
úřadů. Způsob ručení
je závislý na možnostech obce.
V průběhu roku 1996 emitovala další
města komunální obligace. Město Brno
emitovalo obligace ve výši 1,2 mld. Kč, výnosy
budou použity k financování investičních
akcí v dopravním systému města, ve
vodním hospodářství, ve školství
a v oblasti sociální péče. Město
Kladno použije výnos z emise (250 mil. Kč)
na rekonstrukci inženýrských sítí
a komunikací, město Frýdek-Místek
(150 mil. Kč) na vybrané projekty investičního
plánu města a město Děčín
(250 mil. Kč) na infrastrukturu města. Plzeň
emitovala druhou část emise povolenou ministerstvem
financí již v roce 1995 v hodnotě 200 mil.
Kč.
Splatnost emisí se pohybuje v rozmezí 5 až
8 let, úroková míra je v intervalu od 11%
do 18%. Největší počet měst,
celkem devět, realizoval emise v roce 1994, hlavní
město Praha ve stejném roce emitovalo na londýnské
burze 250 mil. USD.
Tabulka č. 9
Rok | Emitent | Povoleno (v mil. Kč) | Splatnost | Účel použití |
1993 | Šumperk | 20,0 | rekonstrukce hist. jádra, komunikací, sport. areálu | |
1994 | Liberec | 100,0 | rekonstrukce a výstavba dopravní infrastruktury školských staveb | |
Smržovka | 200,0 | doprava, plynofikace, výstavba rodinných domků | ||
Praha | 250 mil. USD | infrastruktura města, hromadná doprava, rekonstrukce vybraných objektů | ||
Čáslav | 90,0 | výstavba řízené skládky odpadů | ||
Pardubice | 50,0 | infrastruktura a inž. sítě města, dokončení staveb KBV | ||
Veselí na Moravě | 10,0 | dofinancování DPS, rekonstrukce škol, komunikací, plynofikace | ||
Ústí n. Labem | 150,0 | infrastruktura města | ||
Rokytnice nad Jizerou | 120,0 | čistírna kanalizačních vod, rekonstrukce obchodního centra | ||
Rychnov n. Kněžnou | 100,0 | komunikace, kotelny, byty | ||
1995 | Mariánské Lázně | 200,0 | infrastruktura města, rekonstrukce lázeňského centra | |
Plzeň | 500,0 | investiční rozvoj města | ||
1996 | Brno | 1 200,0 | investice v dopravě a vodním hospodářství, školské stavby, domovy důchodců | |
Kladno | 250,0 | bytová výstavba, rekonstrukce inženýrských sítí a komunikací | ||
Frýdek-Místek | 150,0 | infrastruktura města | ||
Děčín | 250,0 | generální oprava mostu, výstavba školských zařízení | ||
Celkem k 31. 12. 1996 | 3 390,0 mil. Kč | |||
250 mil. USD | ||||
Celkem zadluženo k 31. 12. 1996 | 11 906,9 mil. Kč |
Některé obce hledají dodatečné
finanční zdroje v zahraničí, i když
četnost a jejich rozsah nejsou významné.
Celkem 20 obcí počínaje rokem 1993 přijalo
zahraniční úvěry v hodnotě
cca 0,6 mld. Kč. Tyto prostředky použily na
financování investičních akcí,
např. na rekonstrukce nemocnice, opravy tramvajových
tratí a pod.
Míru zadluženosti rovněž ovlivňují
půjčky ze Státního fondu životního
prostředí. Ke konci roku 1996 činily (po
odpočtu splátek) 4,4 mld. Kč. I tyto finanční
prostředky použily obce na financování
především plynofikací, kanalizací,
vodovodů a čističek odpadních vod.
Pro obce jsou tyto půjčky velice výhodné,
protože jsou bezúročné a je možné
po dohodě se SFŽP upravit splátkové
kalendáře v návaznosti na objemy jejich disponibilních
zdrojů.
Dalším aspektem, který má vliv na míru
zadluženosti, jsou návratné finanční
výpomoci poskytované ze státního rozpočtu.
Tato forma finanční pomoci je realizována
buď přímým poukazem finančních
prostředků na základní běžné
účty nebo prostřednictvím čerpacích
účtů Čs. spořitelny. Jedná
se o prostředky, které jsou použity mimo jiné
na modernizaci bytového fondu. Kromě toho vypomohl
státní rozpočet nemocnicím na překlenutí
nedostatku finančních prostředků.
Prostřednictvím čerpacích účtů
jsou poskytovány návratné finanční
výpomoci zejména na investiční akce
související s ochranou životního prostředí,
např. na revitalizaci říčních
toků a termíny jejich splátek jsou od pěti
do patnácti let, podle výše poskytnuté
návratné finanční výpomoci.
Kromě toho poskytly okresní úřady
obcím přechodné půjčky z vlastních
zdrojů ve výši 0,6 mld. Kč na rozestavěné
akce. Jedná se o rychlou bezúročnou finanční
výpomoc a okresní úřady k ní
přistupují v ojedinělých případech,
jako pomoc obcím na překlenutí výpadku
příjmů v daném čase.
Oblast zadluženosti obcí je podrobně řešena
v samostatném materiálu MF ČR.
5. Dobrovolné svazky obcí
Ke konci roku 1996 bylo registrováno celkem 157 dobrovolných
svazků obcí. Obce se sdružují na základě
zákona o obcích k vybudování společných
vodovodů, kanalizací, čističek odpadních
vod, skládek komunálních odpadů. Jejich
počet mírně vzrostl (v roce 1995 bylo vykazováno
143 DSO). Svazky sestavují své rozpočty na
příslušný kalendářní
rok. V účetnictví vykazují celkové
výdaje v objemu 0,8 mld. Kč. Některé
svazky zůstávají zachovány i po ukončení
výstavby a obce v nich sdružují finanční
prostředky na zajištění běžného
provozu takto vybudovaných zařízení.
6. Audit
Podle zákona č. 410/1992 Sb. o obcích podléhá
hospodaření obcí auditu. Obec by měla
dát přezkoumat příslušným
okresním úřadem nebo auditorem své
hospodaření za uplynulý rok a výsledek
předložit obecnímu zastupitelstvu spolu s vyúčtováním
hospodaření za uplynulé období.
Přestože povinnost auditu vyplývá ze
zákona, požádalo o audit za rok 1995 zhruba
5870 obcí, tedy stejný počet jako za rok
1994. Z porovnání údajů za dva poslední
roky, je patrné, že většinou se jedná
o obce ze stejných okresů. Pouze 151 obcí
požádalo soukromé auditory nebo auditorské
firmy, ostatní si vyžádaly provedení
auditu okresním úřadem.
Stejně jako v předchozích letech některé
okresní úřady po dohodě s obcemi provádějí
v průběhu roku metodický dohled v rozsahu
kontroly hospodaření. V minulém roce na základě
rozhodnutí části okresních úřadů
bylo přikročeno k převodu účetnictví
na malé obce. Zatím nelze posoudit dopad tohoto
rozhodnutí do oblasti věcné správnosti
územní databáze, případné
chyby budou zjištěny až v průběhu
provádění auditu za rok 1996, jehož
výsledky budou předloženy na ministerstvo financí
koncem prvního pololetí roku 1997.
Nadále jsou zjišťovány chyby především
v oblasti evidence majetku a v jeho inventarizaci. Malé
obce podchycují jeho evidenci pouze v inventárních
knihách, která neodpovídá účetním
výkazům pro malé obce. Další
nedostatky jsou zjišťovány ve vedení účetnictví,
v nedodržování rozpočtové skladby,
v nedostatečném vedení pohledávek.
Zjištěné závady jsou uváděny
v záznamech o provedeném auditu včetně
způsobu nápravy a pracovníci finančních
referátů okresních úřadů
ověřují, zda a jak jsou realizována
opravná opatření.
Vzhledem k tomu, že obce dosud nepovažují audit
za významnou pomoc při finančním řízení,
není z jejich strany věnována potřebná
pozornost této oblasti.