Parlament České republiky
POSLANECKÁ SNĚMOVNA
1996
II. volební období
Návrh
poslanců Miroslava Sládka a dalších na vydání ústavního zákona, kterým se mění a doplňuje ústavní zákon č. 2/1993 Sb. USNESENÍ předsednictva České národní rady ze dne 16. prosince 1992 o vyhlášení LISTINY ZÁKLADNÍCH PRÁV A SVOBOD jako součásti ústavního pořádku České republiky
Ústavní zákon
ze dne .............. ,
kterým se mění a doplňuje
ústavní zákon č. 2/1993 Sb., Usnesení předsednictva ČNR ze dne 16. 12. 1992
o vyhlášení LISTINY ZÁKLADNÍCH PRÁV A SVOBOD
jako součásti ústavního pořádku České republiky
Parlament se usnesl na tomto ústavním zákoně :
Ústavní zákon č. 2/1993 Sb., Usnesení předsednictva ČNR ze dne 16. 12. 1992 o vyhlášení Listiny základních práv a svobod, jako součásti ústavního pořádku České republiky se mění a doplňuje takto :
Čl. I
Hlava druhá - Lidská práva a základní svobody; Oddíl první - Základní lidská práva, se mění a doplňuje takto :
Článek 6
Odstavec třetí se vypouští bez náhrady, odstavec čtvrtý se přečísluje.
Čl. II
Tento ústavní zákon nabývá účinnosti dnem 1. 3. 1997
Návrh
ústavního zákona, kterým se mění a doplňuje ústavní zákon č. 2/1993 Sb., Usnesení předsednictva ČNR ze dne 16. 12. 1992 o vyhlášení LISTINY ZÁKLADNÍCH PRÁV A SVOBOD jako součásti ústavního pořádku České republiky
Sládek Miroslav |
. . . . . . . . . . . . . . . . |
Hrůzová Vlasta |
. . . . . . . . . . . . . . . . |
Krampera Zdeněk |
. . . . . . . . . . . . . . . . |
Krejsa Josef |
. . . . . . . . . . . . . . . . |
Loukota Milan |
. . . . . . . . . . . . . . . . |
Maixner Pavel |
. . . . . . . . . . . . . . . . |
Nehera Jindřich |
. . . . . . . . . . . . . . . . |
Novák Jaroslav |
. . . . . . . . . . . . . . . . |
Nývltová Radomíra |
. . . . . . . . . . . . . . . . |
Pešková Jana |
. . . . . . . . . . . . . . . . |
Rajsiglová Laura |
. . . . . . . . . . . . . . . . |
Smetana Martin |
. . . . . . . . . . . . . . . . |
Šmucr Rudolf |
. . . . . . . . . . . . . . . . |
Vik Jan |
. . . . . . . . . . . . . . . . |
Vrcha Oldřich |
. . . . . . . . . . . . . . . . |
Vrzáň Petr |
. . . . . . . . . . . . . . . . |
Zajíc Petr |
. . . . . . . . . . . . . . . . |
Zajícová Blanka |
. . . . . . . . . . . . . . . . |
Důvodová zpráva
Skupina navrhovatelů předkládá návrh ústavního zákona, kterým se mění a doplňuje ústavní zákon 2/1992 Sb., Usnesení předsednictva České národní rady o vyhlášení Listiny základních práv a svobod, jako součásti ústavního pořádku České republiky.
Důvodem k předložení tohoto návrhu ústavního zákona je snaha o znovuzavedení výjimečného trestu - trestu smrti v České republice. K tomuto kroku vedou předkladatele následující skutečnosti.
Stále rostoucí kriminalita, hlavně nejbrutálnější trestné činy, především vraždy spáchané mnohdy zvláště zavrženíhodným způsobem a ze zvláště zavrženíhodných pohnutek, páchané naprosto nenapravitelnými kriminálními živly, vedla předkladatele k tomu, aby podali tento návrh ústavního zákona, který v případě svého přijetí vypustí z Listiny základních práv a svobod, v článku šestém, odstavec třetí, text tohoto znění: "Trest smrti se nepřipouští".
Předkladatelé jsou si vědomi skutečnosti, že tento krok nemusí najít kladnou odezvu u řady mezinárodních organizací, přesto však po bedlivém zvážení a především s přihlédnutím na zcela jednoznačný postoj veřejnosti, která žádá znovuzavedení tohoto vyjímečného trestu, předkládají svůj návrh, který směřuje k znovuzavedení trestu smrti v České republice. Již samotná existence vyjímečného trestu - trestu smrti je bezesporu důrazným, výstražným signálem a má odstrašující efekt.
Jako velice pokrytecké lze hodnotit tvrzení některých kruhů, že naše společnost je natolik vyzrálá a morálně vyspělá, že tento vyjímečný trest - trest smrti není potřebný. S lítostí můžeme konstatovat, že realita svědčí o opaku.
Dále je nutno si uvědomit, že každá sebedemokratičtější společnost se musí bránit a chránit své občany před zločinci toho nejhoršího druhu. Řada států (38 ) USA, kde byl v poměrně nedávné době tento druh trestu znovuzaveden je toho nejlepším důkazem.
Vůči odpůrcům trestu smrti a jimi často užívaným tvrzením o možnosti zneužití tohoto trestu, případně možnosti provedení tzv. justiční vraždy lze použít fakt, že za celou dobu existence demokratického Československa od svého vzniku, není znám případ vynesení a vykonání trestu smrti za kriminální trestný čin na nevinném člověku.
V návaznosti na jednací řád Poslanecké sněmovny, § 86, odstavec třetí musí předkladatelé dále podotknout, že v případě kladného projednání Poslaneckou sněmovnou, nebude kladen žádný nárok na státní rozpočet.
Předkladatelům je samozřejmě známo, že tento legislativní krok není dostačující k znovuzavedení vyjímečného trestu - trestu smrti. V případě kladného projednání svého návrhu ústavního zákona, kterým se mění a doplňuje ústavní zákon č. 2/1993 Sb., jsou připraveni předložit další novelizace, které dořeší znovuzavedení vyjímečného trestu - trestu smrti.