Příloha č. 3

STANOVISKA RADY

Stanovisko Rady ČR pro rozhlasové a televizní vysílání k návrhu poslanců Martina Přibáně a dalších na vydání zákona, kterým se mění a doplňuje zákon č. 468/1991 Sb., o provozování rozhlasového a televizního vysílání, ve znění pozdějších předpisů, zákon č. 103/1992 Sb., o Radě České republiky pro rozhlasové a televizní vysílání, ve znění pozdějších předpisů, a zákon č. 483/1991 Sb., o České televizi, ve znění pozdějších předpisů (sněmovní tisk č. 1821)

Rada ČR pro rtv vysílání na svém mimořádném zasedání dne 25. 7. 1995 projednala a schválila následující stanovisko k předloženému poslaneckému návrhu novely zákonů v oblasti vysílání:

Rada ve svých výročních zprávách opakovaně předkládala návrhy na novelizaci řady ustanovení zákonů v oblasti rozhlasového a televizního vysílání. Vítá tedy úsilí o jejich zpřesnění a doplnění, a to zvláště v dynamicky se rozvíjející oblasti nových technologií, tj. satelitní a kabelové televize.

Přes tento pozitivní rys trpí však předkládaný poslanecký návrh řadou právních, věcných a legislativně-technických nedostatků zvláště v části I., pro které jej v této podobě nutno označit za nepřijatelný (blíže viz příloha).

Nelze rovněž pominout politické aspekty předkládaného návrhu. Česká republika za dobu od listopadu 1989 učinila významný a úspěšný krok k začlenění do mediální Evropy. Dle našeho názoru je tomu tak i proto, že duální systém vysílání, jakož i model nezávislých vysílacích rad a jejich postavení a kompetencí byl převzat ze zemí s vyspělou mediální legislativou i praxí a je pokládán mezinárodně za příkladný.

Sjednocená Evropa hledá nyní obecně přijatelný shodný regulační rámec pro oblast vysílání. Přijetím části I. návrhu by z něj Česká republika jednoznačně vybočila.

Předkládaná novela povede k faktickému posílení pravomoci výkonné moci v oblasti informací, ponecháme-li stranou okleštění kompetencí rady (a to v situaci, kdy význam nových technologií ve vysílání bude v nejbližších letech narůstat).

Rada je pro otevření mediálního prostoru více subjektům a pro jejich volnou soutěž. Ta však sama o sobě nezaručuje, ale za jistých okolností (např. při neomezené koncentraci vlastnictví) může naopak ohrozit pluralitu informačních zdrojů jako jednu ze základních podmínek fungování demokratické společnosti.

Návrh také zcela opomíjí jiné oblasti, v nichž se novelizace zákona č. 468/1991 Sb. jeví jako neméně naléhavá, a to zvláště:

- zajištění kompatibility s právním rámcem Evropské unie

- přesnější vymezení právního postavení a kompetencí Rady

- optimalizace postupu při udělování licencí

- vymezení rámce a úkolů veřejnoprávního vysílání.

Shrnutí:

Přijetí části I. návrhu by mělo tyto důsledky:

1. Rozpor s odd. III., článkem 69 Evropské dohody zakládající přidružení ČR na jedné straně a Evropskými společenstvími a jejich členskými státy na straně druhé (č. 7/1995 Sb.), který zavazuje ČR k sbližování stávajících a budoucích právních předpisů s právními předpisy Společenství a zajištění jejich postupné slučitelnosti. Rozpor s článkem 97 uvedené dohody, který stanovuje povinnost stran koordinovat a harmonizovat politiku regulace vysílání přes hranice států.

2. Rozpor s řadou ustanovení Direktivy Rady Evropských společenství o koordinaci některých zákonných ustanovení, předpisů či administrativních postupů členských států týkajících se výkonu činností souvisejících s televizním vysíláním (89/552/EEC z 3. 10. 1989) (dále jen "Direktiva") a ustavení Úmluvy Rady Evropy o televizi přesahující hranice států (dále jen "Úmluva"), k níž ČR jako jedna z posledních evropských zemí dosud nepřistoupila.

3. Zcela neobvyklá míra liberalizace v oblasti vysílání, která nemá obdobu nejen v Evropě, ale ani v USA a Kanadě.

4. Vytvoření nerovných podmínek hospodářské soutěže na mediálním trhu znevýhodněním malých kabelových společností a diskriminací provozovatelů terestriálního vysílání.

5. Závažné problémy v oblasti práv třetích osob a rozpor s čl. 67 a 70 cit. dohody o přidružení, které výslovně uvádějí nezbytnost sbližování práva v oblasti duševního vlastnictví, a to tak, aby "ke konci pátého roku po vstupu této dohody v platnost bylo dosaženo úrovně ochrany podobné úrovni existující ve Společenství včetně srovnatelných prostředků pro prosazování takových práv."

6. Nefunkční omezení kompetencí rady, které znemožní její koncepční činnost v oblasti vysílání a plnění povinnosti podílet se na tvorbě mediální politiky (srovnej zákon č. 103/1992 Sb.).

7. Ohrožení plurality informačních médií vytvořením výhodných podmínek pro vznik informačních monopolů velkých vlastníků kabelových sítí.

8. Riziko rozkolísání relativně stabilizovaného mediálního prostředí v České republice a možný vznik právní nejistoty investorů v oblasti vysílání.

9. Absence ochrany diváka před programovým a cenovým diktátem kabelových společností.

Připomínky k jednotlivým ustanovením navrhované novely:

Článek I.

K bodu 1.

Návrh postrádá přesné vymezení jednotlivých pojmů vztahujících se k novým technologiím (televizní kabelový rozvod, satelitní televizní vysílání určené k přímému příjmu veřejností, určené k retransmisi v kabelových rozvodech, placená televizní služba, původní a převzaté programy v televizních kabelových rozvodech, místní vysílání v televizních kabelových rozvodech, mikrovlnný distribuční systém).

Definice těchto pojmů je nezbytná z hlediska přesného odlišení jednotlivých druhů vysílání a úpravě jejich režimu v zákoně.

Navrhuje se zařadit do § 2.

K bodům 2 a 3.

a)

Zatímco bod 2. operuje s novým termínem "provozovatel s licencí" (místo dosavadního "držitel licence"), dále v textu se užívá výraz "provozovatel licence". Doporučujeme v celém návrhu důsledně používat pojem "provozovatel s licencí".

Jsme toho názoru, že osoba odpovědná za vysílání musí být definována zcela jednoznačně, což vyžaduje i článek 6 Úmluvy Rady Evropy.

b)

Chybí povinnost zápisu do obchodního rejstříku u provozovatelů s registrací, kteří nemají sídlo na území České republiky a přitom půjde pouze o současné, úplné a nezměněné šíření již vysílaných programů. Nutno provázat s § 12, odst. 6.

c)

Vzhledem k tomu, že fyzické osoby mnohdy mají rozhlasové a televizní vysílání jako jedinou podnikatelskou činnost, jeví se vhodnější ponechat povinnost zápisu do obchodního rejstříku jako následnou, tj. po udělení licence (registrace).

d)

Vypuštění limitu reklamních časů pro satelitní vysílání a vysílání v televizních kabelových rozvodech je v rozporu s legislativou Evropské unie (Direktiva čl. 18) a Rady Evropy (Úmluva čl. 12).

Kromě toho znamená v praxi výraznou diskriminaci všech ostatních typů vysílání.

V rozporu s tím se jeví skutečnost, že předkladatel opomíjí možnost vkládání reklam do televizních pořadů, upravenou § 6a.

e)

Pokud bude přijata navrhovaná terminologická změna ("provozovatel s licencí" místo "držitel licence"), nutno ji promítnout do všech relevantních ustanovení zákona.

K bodu 4.

§ 16 a 17

Vzhledem ke zcela odlišné povaze satelitního a kabelového vysílání doporučujeme odděleně formulovat podmínky jejich režimu.

Satelitní vysílání:

U tohoto typu vysílání lze princip registrace připustit, pouze pro vysílání převzatých programů. Princip registrace pro vysílání původních programů by byl světově unikátní. Nutno zvážit negativní dopady na soulad s Úmluvou.

Za nezbytné však považujeme zachování minimálních povinností dle článků 6 až 18 Úmluvy a Direktivy. Zvláště upozorňujeme na čl. 6 Úmluvy, jehož naplnění předložený návrh neumožňuje. Tento článek uvádí:

"1. Povinnosti provozovatele vysílání musí být jasně a odpovídajícím způsobem specifikovány v oprávnění uděleném příslušným úřadem každé Smluvní strany, kontraktu uzavřeném s příslušným úřadem či jiným právním opatřením.

2. Kompetentní úřad vysílající strany poskytne na požádání informaci o provozovateli vysílání. Tato informace by měla minimálně obsahovat jméno či název, sídlo a právní postavení provozovatele vysílání, jméno právního zástupce, skladbu kapitálu, povahu, účel a způsob financování programové služby, kterou provozovatel vysílání poskytuje nebo hodlá poskytovat."

Oprávnění k vysílání na dobu neurčitou nemá obdoby ve srovnatelné světové legislativě.

Chybí navazující úprava zákona o správních poplatcích, který operuje pouze s termínem "licence" a poplatek za registraci nezná. Bez úpravy zákona o správních poplatcích by došlo k další výrazné disproporci mezi jednotlivými kategoriemi provozovatelů, a tedy k porušení rovných podmínek hospodářské soutěže.

Výčet případů, kdy lze registraci odmítnout či zrušit, je zcela nedostatečný (přihlášce k registraci pornografického nebo fašistického satelitního programu musí být dle návrhu novely vyhověno).

Lhůty řízení o registraci, shodné se lhůtami v tiskovém zákoně (zejména třídenní lhůta k upozornění na vady přihlášky) považujeme za nepřiměřené zejména vzhledem k rozsahu a závažnosti požadovaných informací.

Televizní kabelové rozvody:

Registrační princip by byl vhodný pouze pro vysílání převzatých programů. Pro vysílání původních programů je dle našeho názoru nutno zachovat licenční postup, a to zejména z těchto důvodů:

1. Jakkoliv se návrh jeví jako liberální, faktickým důsledkem bude prohloubení nerovné soutěže v tomto druhu podnikání. Lze předpokládat, že malé kabelové společnosti podlehnou tlaku silných konkurentů mnohem rychleji než za stávajícího stavu. Zvýraznění stávající dominantní pozice Kabel plus, a. s., přičemž lze očekávat, že ekonomicky nezajímavá území nebudou vůbec pokrývána.

2. Zatímco licenční podmínky zaručují příjem televizního signálu i pro diváky, kteří nemají zájem o zavedení kabelové televize, navrhovaná novela tuto záruku ruší.

3. Chybí povinnost přenášet terestriálně šířené televizní programy, které musí být dostupné všem občanům, v tzv. základní nabídce (princip "must carry", ošetřovaný nyní rovněž licenčními podmínkami).

4. Stávající úroveň zajištění práv třetích osob v televizních kabelových rozvodech (§ 19, odst. 1 e) se v praxi jeví nedostatečná a dodržování zákona v této oblasti rada komplikovaně vymáhá pomocí řady licenčních podmínek. Jejich zrušení povede k tomu, že v mnoha případech nebudou tato práva respektována, což porušuje mezinárodní dohody a může vést až k obchodním sankcím v zahraničně obchodním styku s řadou zemí.

Tento problém není dostatečně pokryt § 5, písm. e) a následnou sankcí.

Zajištění práv třetích osob vyžadují rovněž články 67 a 70 Evropské dohody zakládající přidružení (viz výše).

5. Návrh neřeší otázku původních programů v televizních kabelových rozvodech (místní kanály, filmové kanály, kanály v hotelových rozvodech apod.). Volnější režim pro tyto typy programů silně diskriminuje terestriální provozovatele. Je nepřijatelné, aby původní vysílání prostřednictvím televizních kabelových rozvodů mělo výhodnější podmínky než původní vysílání prostřednictvím jiných technických prostředků.

6. Jako problematické se jeví faktické svěření rozhodování o rozvoji kabelových sítí do rukou městských a obecních úřadů. Dosavadní praxe ukazuje, že např. majetková účast měst v kabelových společnostech vede k vytváření umělých překážek konkurenčním firmám na území města.

7. Návrh novely nespecifikuje otázku mikrovlnného distribučního systému, kde nutno počítat s kmitočtovými omezeními, a tudíž volná soutěž a princip registrace není možný.

8. Návrh neumožňuje stanovit některé specifické podmínky vztahující se jen k určitým typům programů (např. povinnost instalace tzv. zařízení rodičovské kontroly pro ochranu dětí před erotickými programy) nebo k určitým lokalitám (společné městské infokanály více provozovatelů pro území velkých měst, např. Prahy, Brna aj.).

Připomínky vztahující se k satelitnímu vysílání jsou pro kabelové vysílání totožné (doba platnosti povolení, správní poplatky apod.). Pokud by i přes výše uvedené námitky měl být registrační princip přijat, nutno jej mnohem zásadněji propracovat, mj. umožnit odmítnutí registrace pro jednotlivé programy šířené v kabelovém rozvodu.

K bodu 6. a 7.

Není zřejmé (a není obsaženo ani v důvodové zprávě), proč navrhovatel vypouští ustanovení § 19, odst. 5 a § 20, odst. 3 e), které bylo do zákona nově vloženo zákonem č. 253/1994 Sb.

K bodu 10.

Úprava dosud vydaných licencí a jejich přechodu na registraci v § 24 a je formulačně vadná.

Článek II.

K bodu 1.

Návrh paragrafu 2, odst. 1, písm. i) zavádí kategorii provozovatele rozhlasového vysílání s registrací, aniž by byl tento pojem dříve zmíněn.

Za účelné považujeme upravit povinnost rady zveřejňovat seznam provozovatelů s registrací.

K bodu 2.

Vzhledem k tomu, že se mají výrazně omezit příjmové možnosti členů Rady za účelem posílení jejich profesionality, jeví se nezbytné upravit statut rady, stanovující výši odměn.

Třicetidenní lhůta neumožňuje vyrovnat se s pracovně právními závazky.

Článek III.

Doporučuje se v souvislosti s přidělením televizního okruhu ČT2 jasně stanovit režim vysílání reklamy a zamezit slučování povoleného limitu reklamy na jeden vysílací okruh.

Analogicky postupovat i u vysílání reklam Českým rozhlasem. Doporučujeme rovněž uvážit jasné vymezení počtu a zaměření vysílacích okruhů přidělených Českému rozhlasu.

K důvodové zprávě:

Důvodová zpráva chybně uvádí, že v důsledku administrativního zásahu státu není v ČR dosud provozováno satelitní televizní vysílání. V současné době však dvě společnosti (FTV Premiéra, s. r. o. a Kabel plus, a. s.) vysílají své programy prostřednictvím satelitu. Další dvě společnosti (CET 21, s. r. o. a Art Production K, a. s.) své satelitní vysílání připravují. Další licenční řízení na satelitní vysílání bylo radou vyhlášeno.

V případě zvýšení odměn členů rady nutno počítat se zvýšenými nároky na státní rozpočet.

Navrhované lhůty registračního řízení by vyžadovaly zvýšené nároky na počet pracovníků Úřadu Rady, tedy i na státní rozpočet (cca 0,5 mil. Kč/ročně).

Stanovisko Rady České republiky pro rozhlasové a televizní vysílání k návrhu posl. M. Přibáně a dalších na vydání zákona, kterým se mění a doplňuje zákon č. 468/1991 Sb., o provozování rozhlasového a televizního vysílání, zákon č. 103/1992 Sb., o Radě ČR pro rozhlasové a televizní vysílání a zákon č. 483/1991 Sb., o České televizi, vše ve znění pozdějších předpisů - tisk 1821a

Rada ČR pro rozhlasové a televizní vysílání v souladu se svými kompetencemi podle § 2, odst. 1 písm. c) zákona č. 103/1992 Sb. projednala a schválila následující stanovisko ke sněmovnímu tisku 1821a ve znění pozměňovacích návrhů, přijatých Komisí pro sdělovací prostředky:

Rada setrvává na svém předchozím stanovisku a navrhuje článek I. v předloženém znění tisku 1821a vypustit, neboť stávající znění předlohy je v této části nadále nedostatečné.

K nesouhlasnému stanovisku Radu vedou následující okolnosti:

Dílčí věcné a legislativně technické úpravy v části I. předkládané novely se jen zčásti vyrovnávají se zásadními nedostatky namítanými v prvním stanovisku Rady, ale i s některými připomínkami obsaženými ve stanovisku vlády ČR. Rozpory přetrvávají i po opakovaných ústních jednáních se zástupci předkladatele.

Předkladatel souhlasí s tím, že navrhovaný zákonný rámec pro satelitní a kabelové vysílání je třeba doplnit, a to jak pro mezery předlohy, tak s ohledem na fakt, že u registrovaných subjektů nebudou uplatňovány licenční podmínky. S ohledem na časovou tíseň nelze však dle názoru Rady zpracovat potřebná doplnění v žádoucím kvantu ani kvalitě. Množství takto vzniklých pozměňovacích návrhů je tak velké, že vede k nepřehlednosti projednávané materie a nadměrně se zvyšuje riziko přijetí zmatečné právní úpravy.

Nedostatečnost návrhu v článku I. se týká zvláště následujících okruhů problémů:

1. Malá propracovanost výchozích tezí návrhu

Základní východisko předkladatele o nadbytečnosti regulace kabelového a satelitního vysílání považujeme i nadále za chybné.

Předkladatel nevzal v úvahu okolnost, že budování kabelových televizních rozvodů je oblastí tzv. přirozených monopolů a omezené konkurence. Ať již bude režim vstupu provozovatelů tohoto typu vysílání na trh jakkoli volný či podmíněný, v jednotlivých ulicích či lokalitách nebude souběžně operovat několik konkurujících si provozovatelů prostě proto, že by při takovém způsobu podnikání zkrachovali.

Kabelový rozvod je budován tehdy, lze-li očekávat dostatečně velkou skupinu předplatitelů. V praxi proto patří určité území vždy jednomu provozovateli a divák si tak nevolí, kterou kabelovou televizi si zaplatí. Smyslem regulace je zde pak minimalizace negativních dopadů těchto přirozených monopolů. I kdyby došlo k navrhované liberalizaci povolovacího režimu, nelze očekávat širší konkurenci co do počtu provozovatelů kabelové televize a možnosti uživatele vybrat si mezi nimi.

Obdobné lze konstatovat i o konkurenci programové. Zaprvé se nabídky jednotlivých kabelových společností liší jen minimálně. Za druhé, přejímané zahraniční satelitní programy mají vzhledem k jazykové bariéře jen minimální sledovanost. Za třetí kabelové televize většinou programy pouze přebírají, aniž by je vzhledem k nákladům samy vyráběly (tzn. žádná nebo jen minimální původní tvorba). Z hlediska programové konkurence se tudíž jedná o speciální zákon ve prospěch dvou nebo tří společností, nabízejících tzv. filmové kanály.

S ohledem na výše popsané zvláštní charakteristiky kabelového vysílání je zřejmé, že odůvodnění návrhu má pouze teoretickou platnost a cíl, sledovaný předkladatelem, tj. uvolnění trhu a rozšíření konkurence, zůstane jen dobře myšlenou proklamací. V praxi přispěje zamýšlená liberalizace pouze k rychlejšímu rozdělení území mezi dva nebo tři silné vlastníky, nepřinese však předkladatelem zamýšlené rozšíření nabídky.

Nebezpečí vzniku monopolů na trhu informací (a to se netýká jen kabelových nebo satelitních programů) je rovněž důvodem, proč většina zemí elektronická média reguluje odlišně od jiných oblastí trhu, a to nezávisle na omezeních kmitočtového spektra.

Argumentace předkladatelů ve prospěch rovných podmínek všech médií dále narážejí na některá specifika mediálního tržního prostředí. Vedle výše zmíněných omezení kmitočtového spektra, přirozených monopolů a citlivé otázky plurality informací jde zejména o specifické fungování některých základních pravidel tržní ekonomiky:

- náklady produkce (výroby televizních programů) se nezmenšují s rostoucím objemem produkce

- asymetrie informací

- spotřebitel (divák) nemá k dispozici tolik informací o produktu jako prodejce (provozovatel vysílání)

- nikomu nevznikají dodatečné náklady, když produkt (program) spotřebovává víc spotřebitelů (diváků)

- týká se zvláště satelitního a terestriálního vysílání

- spotřebitel není schopen posoudit kvalitu produktu před jeho spotřebou, tj. než si ho koupí (televizní program jako celek nebo jeho části)

- možné negativní dopady spotřeby (sledování médii) jsou obtížně měřitelné a prokazatelné, tj. média nejsou podnikáním jako každé jiné a jejich produkt není běžným, standardním zbožím.

2. Komunitární právo Evropské unie

Předkladatel se dle našeho názoru i nadále nedostatečně vypořádal s rozsáhlými oblastmi práva Evropské unie zasahujícími oblast satelitního a kabelového televizního vysílání a oblast zavádění nových technologií. Vyžádané stanovisko Parlamentního institutu je omezeno pouze na vyjádření vztahující se k Direktivě Televize bez hranic (89/552/CEE). Chybí vazba na další související předpisy, z nichž řada má zcela zásadní povahu. Vyjímáme:

COM (94) 96 Green Paper on Audiovisual Policy

92/100/EEC, OJ L 346/61-66 Council Directive on rental right and lending right and on certain rights related to copyright in the field of intellectual property

93/83/EEC OJ L 248/15-21 Council Directive on the coordination of certain rules concerning copyright and rights related to copyright applicable to satellite broadcasting and cable retransmission

COM (94) 440 final Green paper on the liberalisation of telecommunications infrastructure and cable networks

90/388/EEC OJ L 192/10-16 Council Directive on competition on the markets for telecommunications services (91/C 233/02) OJ C 233/2-26 (1991) Guidelines on the application of EEC Competition Rules in the telecommunication sector.

Europe and the global information society (Evropa a globální informační společnost) - tzv. Bangemannova zpráva.

V průběhu nejbližších měsíců je očekávána publikace dalších přijatých dokumentů Evropské unie vztahujících se k oblasti:

Legal protection of encrypted broadcasts

COM (94) 347 Communication from the Commission to the Council and the European Parliament: Europe's Way to the Information Society, an action plan.

Nereflektování výše zmíněných předpisů Evropské unie v navrhované právní úpravě vede, dle názoru Rady, k prohloubení disproporcí, nikoli ke sbližování našeho právního řádu s právem Evropské unie.

3. Zákon o telekomunikacích a související právní předpisy

V návaznosti na výše uvedené konstatujeme, že předkladatel i nadále nezohlednil připomínku vztahující se k úzké vzájemné vazbě sektoru telekomunikací včetně nových informačních technologií s oblastí televizního vysílání. Nevypořádal se s námitkou směřující k problematice provázanosti kabelových sítí s jednotnou telekomunikační sítí ČR.

Navrhovaný režim registrace u televizních kabelových rozvodů není provázen příslušnými změnami telekomunikačních předpisů a nezvažuje případné dopady neregulovaného prostředí kabelových televizí na rozvoj dalších telekomunikačních infrastruktur, které jsou z výše zmiňovaných důvodů státem regulovány. V této souvislosti upozorňujeme na značnou neúplnost, případně zastaralost technických právních předpisů v oblasti satelitního a kabelového televizního vysílání, která byla po dohodě s ministerstvem hospodářství dosud kompenzována některými licenčními podmínkami technické povahy (podrobněji viz připomínky k jednotlivým ustanovením) a Pravidly spolupráce mezi ministerstvem hospodářství - ČTÚ a Radou pro rozhlasové a televizní vysílání. Po přijetí navrhované právní úpravy by toto náhradní řešení odpadlo a celá oblast by z tohoto hlediska zůstala neošetřena.

Dle našeho názoru je proto nezbytné provázat navrhovanou úpravu se souběžnou novelizací příslušných telekomunikačních předpisů, neboť tyto právní předpisy spolu velmi úzce souvisejí.

4. Zákon o ochraně hospodářské soutěže

S ohledem na výše zmíněnou okolnost, že vysílání v televizních kabelových rozvodech je oblastí tzv. přirozených monopolů, považujeme za nezbytné provázat navrhované změny s novelou zákona o ochraně hospodářské soutěže. Zvláště vymezení relevantního trhu není ve stávající právní úpravě dostačující. Je přitom skutečností, že téměř 60% účastnických zásuvek kabelových televizí v ČR vlastní Kabel plus a. s. a její dceřiné společnosti. I dle názoru ministerstva pro hospodářskou soutěž je třeba urychleně vypracovat účinné právní nástroje pro zabránění vzniku dominantního postavení několika málo subjektů v médiích.

Dominantní postavení jedné či dvou kabelových společností se může v konečném důsledku promítnout do cen programů, cen reklamy, cen na mediálním trhu práce.

Není řešena ani otázka propojení jednotlivých technických prostředků v souvislosti s tzv. křížením vlastnictví. Je žádoucí, aby držitel licence k terestriálnímu vysílání, případně výrobce původních programů byl i majitelem kabelového rozvodu?

5. Problematika tzv. původních a přejímaných programů

Návrh nadále nereflektuje odlišnosti tzv. původních a přejímaných programů šířených v televizních kabelových rozvodech a rovněž se nezabývá úzce související oblastí tzv. placené televize. Návrh nepostihuje problematiku kódovaných televizních programů a tzv. technické distribuce signálu prostřednictvím satelitů. Licencování tzv. původních programů přitom v řadě evropských zemí zajišťuje nejen účinnější kontrolu dodržování právních předpisů, ale i např. zavádění mechanismů směřujících k účinné podpoře domácího audiovizuálního průmyslu.

6. Řešení některých mezer legislativy, které jsou nyní součástí licenčních podmínek pro televizní kabelové rozvody a satelity - viz konkrétní návrhy v další části stanoviska.

7. Některé dílčí věcné a legislativně technické problémy návrhu - viz konkrétní návrhy v další části stanoviska.

Navrhované legislativní řešení:

Var. I.

- vypustit část I. návrhu jako celek s tím, že je nezbytné propracovat návrh kvalitněji a s přihlédnutím k vývoji práva Evropské unie a souběžně upravit příslušné telekomunikační předpisy.

Var. II.

- zavést režim registrace pouze pro provozovatele satelitního televizního vysílání s tím, že pro retransmisi v televizních kabelových rozvodech je nezbytná licence - i zde je ovšem nezbytné souběžně upravit povolovací režim z technického hlediska právní úpravou v gesci ministerstva hospodářství.

Jak bylo výše uvedeno, Rada se přiklání k variantě I.

Připomínky k článkům II. a III. novely jsou dílčí povahy a jsou uvedeny v další části stanoviska.

Připomínky k jednotlivým ustanovením návrhu

K článku I.

Dílčí připomínky jsou zpracovány i přesto, že s článkem I. v předloženém znění Rada nadále nesouhlasí. Ani jejich zapracováním se dle názoru Rady nedocílí potřebné kvality předlohy.

1. Návrh nadále postrádá přesné vymezení řady pojmů vztahujících se k novým technologiím (televizní kabelový rozvod, satelitní televizní vysílání určené k přímému příjmu veřejností/ určené k retransmisi v televizních kabelových rozvodech, tzn. definice původního a odvozeného vysílání, placená televizní služba pay TV, mikrovlnný distribuční systém, kódované a nekódované vysílání) a nově formulované definice pojmů "program" a "vysílání", které by obsáhly vazbu na nové technologie.

Odůvodnění:

Vzhledem k intenzivnímu rozvoji sektoru vysílání je nezbytné revidovat a doplnit některé pojmy užívané v zákoně, a to tak, aby byly pokryty i některé nové formy televizního vysílání.

2. Je nezbytné doplnit povinnost žadatele prokázat, že je zapsán v obchodním rejstříku. Návrh nepočítá s povinností právnických a fyzických osob předložit výpis z obchodního rejstříku, ač jim povinnost zápisu ukládá § 3, odst. 3 návrhu.

Odůvodnění:

Vzhledem k nárokovosti registrace není důvodu konstruovat zápis do obchodního rejstříku jako následný.

3. V § 16, odst. 2, písm. e) - chybí analogie informací o způsobu financování vysílání pro fyzické osoby.

V témže písmeně - pojem "majetková účast v právnické osobě" není přesný. V § 11 písm. b) zákona č. 468/1991 Sb. se užívá termín "vklady jednotlivých společníků" a "výše základního jmění".

4. Chybí vyjmutí z režimu registrace pro vysílání v televizních kabelových rozvodech prostřednictvím mikrovlnného distribučního systému.

Odůvodnění:

Nárokový režim pro tento typ vysílání není možný z důvodu omezenosti kmitočtového spektra.

5. V zájmu důsledného oddělení veřejnoprávního a soukromého sektoru vysílání považujeme za nutné upřesnit stávající § 10, odst. 7 a zabránit společnému podnikání u provozovatelů s registrací nebo licencí a provozovatelů ze zákona.

6. Uvážit vhodnost registrace u některých specifických subjektů - např. registrace Telecomu jako provozovatele televizních kabelových rozvodů by byla zjevnou diskriminací ostatních provozovatelů televizních kabelových rozvodů.

7. Není výslovně uvedena povinnost provozovatele s registrací sdělit Radě skutečný den zahájení vysílání a skutečně pokryté území. Bez těchto údajů nelze účinně kontrolovat dodržování zákona. Navržená ustanovení umožňují několikerý výklad, což v praxi způsobí četné problémy Radě i žadatelům.

8. V § 16, odst. 2, písm. f) navrhujeme odlišit rozsah informací o původních a přejímaných programech. Zatímco přejímané programy jsou většinou kryty mezinárodními úmluvami nebo licencovány v České republice, u původních programů vyráběných výlučně pro televizní kabelové rozvody a u satelitů by měl být obsah programu specifikován detailněji, neboť není předem znám.

9. V § 17, odst. 1 nutno výslovně stanovit možnost správního orgánu přerušit řízení a stanovit lhůtu k odstranění vad, s tím, že po tuto dobu neběží lhůta k vyřízení přihlášky.

10. V § 17, odst. 7 vypustit slovo "úmyslně" a sjednotit možnost zrušení registrace pro uvedení nepravdivých údajů s režimem možného odnětí licence.

11. Není dána možnost odmítnout novou registraci subjektu, kterému byla registrace odmítnuta nebo zrušena. Přitom u licencí lze v tomto případě podat novou žádost až po uplynutí jednoho roku.

12. Není zřejmé, zda technickou specifikací se zde rozumí vydání povolení ke zřízení nebo až povolení k provozu pro televizní kabelové rozvody.

13. Není zajištěna povinnost provozovatele televizních kabelových rozvodů zařadit do programové nabídky oboustranně bezúplatně programy provozovatelů ze zákona (nyní upravena licenčními podmínkami) a analogickou povinnost pro programy držitelů licencí k terestriálnímu televiznímu vysílání (tzv. must carry), oboje přitom v základní programové nabídce.

Upozorňujeme ovšem na to, že analogickou povinnost bezúplatného poskytnutí programu by bylo nutno uložit zákonem České televizi a držitelům licencí k terestriálnímu televiznímu vysílání.

14. § 19, odst. 3 je v rozporu s právem Evropské unie a Evropskou úmluvou o televizi bez hranic, které jasně stanoví časové omezení pro vysílání reklamy.

15. Není řešena otázka možnosti zamítnout nebo zrušit registraci jednotlivého programu šířeného v televizních kabelových rozvodech, což by v praxi znamenalo značné komplikace pro provozovatele i uživatele.

16. Dikci § 5, písm. f) doporučujeme přeformulovat podle nového zákona o správě autorských práv.

17. Navrhujeme výslovně upravit zákaz reklamy na tzv. filmových kanálech

Odůvodnění:

S ohledem na skutečnost, že tzv. filmové kanály v televizních kabelových rozvodech podléhají zvláštním poplatkům, jde o dvojí financování, které je diskriminační vůči terestriálním televizím.

18. Návrh se nevypořádal s námitkou obsaženou ve stanovisku vlády ČR o povaze navrhovaného režimu registrace.

19. Návrh neřeší situaci, kdy po provedené registraci budou předmětné osoby odsouzeny za úmyslný trestný čin. Mělo by jít o důvod ke zrušení registrace.

20. V § 17, odst. 5 se zavádí pojem "potvrzení o registraci", aniž jsou specifikovány jeho náležitosti, což může vést k nejasnostem. Mělo by např. obsahovat, kým a na základě jakých právních předpisů bylo vydáno, identifikaci subjektu, kterému je vydáno, jakého typu vysílání se týká, v jaké lokalitě je provozováno.

21. Na základě zkušeností z dosavadní činnosti se domníváme, že řízení o změně registrace by mělo být v zákoně upraveno jednoznačně a podrobně.

Pokud nebude úprava řízení konkrétní, bude např. rozhodnutí o zrušení registrace vždy napadnutelné z formálních důvodů.

22. Není řešena situace, kdy je provozovatel vysílání zaregistrován, ale nezahájí vysílání vůbec nebo vysílání na dlouhou dobu přeruší.

23. V § 16, odst. 2, písm. b) - formulaci "výpis z evidence Rejstříku trestů ... statutárního orgánu právnické osoby" nelze pojmově použít.

24. V § 17, odst. 1 - formulace "na toho, kdo přihlášku podal" není legislativně správná.

Pokud je stanovena lhůta nejpozději do 15 dnů, je nadbytečné uvádět "bezodkladně".

25. Vypuštění stávající části IV. zákona vztahující se k Federální radě pro rozhlasové a televizní vysílání není provázáno s přesunem některých jejích kompetencí a úkolů na Radu ČR pro rozhlasové a televizní vysílání. Dle našeho názoru nutno srovnat znění zákona č. 103/1992 Sb. se zněním stávajících §§ 16 a 17 zákona č. 468/1991 Sb.

Vzhledem k tomu, že stávající licenční podmínky pro tyto druhy vysílání suplují nedostatky stávajících právních předpisů, bylo by třeba při zavedení režimu registrace převést některé z nich do zákona o vysílání a některé do telekomunikačních předpisů. Jsou to zejména:

1. povinnost uvádět u vlastních programů logo nebo název televizní stanice

2. povinnost oznamovat, zda půjde o vysílání kódovaných nebo nekódovaných televizních programů a povinnost oznámit případné změny. Tato povinnost má význam pro případné zajištění odpovídajícího způsobu kontroly programů. U satelitních programů je toto oznámení nezbytné též pro přenos programu vysílaného prostřednictvím tzv. doplňkových subnosných.

3. vzhledem k tomu, že na návrh ministerstva hospodářství - Českého telekomunikačního úřadu byly do licenčních podmínek pro satelitní televizní vysílání zařazeny podmínky, které nahrazují nedostatečnost příslušného telekomunikačního předpisu, doporučujeme řešení cestou novely zákona o telekomunikacích - nevyhovění této připomínce může vést k závažným kolizím s příslušnými mezinárodními předpisy

4. povinnost provozovatele televizního kabelového rozvodu nabídnout uživatelům jako zvláštní službu instalaci tzv. zařízení rodičovské kontroly

5. povinnost provozovatele televizního kabelového rozvodu zajistit nerušenou možnost příjmu terestriálních televizních programů pro obyvatele domů, v nichž zřizuje kabelový rozvod, pokud si nepřejí být jeho účastníky

6. povinnost zajistit kompatibilitu s uliční sítí a povinnost informovat Radu jako správce kmitočtového spektra v oblasti vysílání o využití tzv. mikrovlnných pojítek.

K článku II.

1. Ustanovení § 4. odst. 4 zákona č. 103/1992 Sb. považujeme za nesystémové. Svým obsahem vybočuje z rámce omezení ukládaných nejen např. členům Rady České televize nebo Rady Českého rozhlasu, ale i ústavním činitelům.

Omezení vztahující se ke konfliktu zájmů jsou dle názoru Rady již nyní upravena v zákoně č. 103/1992 Sb. vyhovujícím způsobem.

Takto přísným omezením neodpovídá ani výše odměn členů Rady, které Poslanecká sněmovna ponechala beze změn od roku 1992.

2. Obligatorní individuální odvolání člena Rady Poslaneckou sněmovnou v případě, že nesplnil povinnosti stanovené tímto zákonem (§ 5 odst. 2, nové písm c) je rovněž nesystémové. Mj. není dostatečně zřejmé, o nesplnění povinností podle kterého zákona jde.

3. Navrhovaná změna v § 2 odst. 1 písm. i) zavádí pojem "provozovatel rozhlasového vysílání s registrací" - zřejmě jde o technický omyl.

K článku III.

Doporučení vztahující se k některým pozměňujícím návrhům, které zazněly při projednávání předlohy v garančním výboru i ve Stálé komisi pro sdělovací prostředky uvádíme podrobněji v další části stanoviska.

Některé další doplňující návrhy

Na základě své dosavadní zkušenosti a praxe Rada ve svých výročních zprávách i při řadě jednání v Poslanecké sněmovně opakovaně a bezúspěšně předkládala některé návrhy na změnu a doplnění nevyhovujících norem v oblasti rozhlasového a televizního vysílání. Snažila se přitom reflektovat i některé námitky žadatelů a provozovatelů, vztahující se jak na procesně nevyhovující licenční režim, tak na způsob financování obou sektorů vysílání. Poslanecká sněmovna ovšem přijala pouze některé návrhy vztahující se k liberalizaci právních předpisů v oblasti reklamy. Ostatními návrhy se neúspěšně zabývalo pouze ministerstvo kultury a někteří poslanci. Opakuje se tak situace z konce r. 1992, kdy s ohledem na časovou tíseň nelze již připravit odpovídající kvalitní předlohu.

Proto předkládáme jen několik konkrétně formulovaných návrhů a v ostatním pouze jmenujeme hlavní problémové oblasti s tím, že nejde o vyčerpávající výčet.

Navrhované věcné změny:

1. Zákonem přesně vymezit počet vysílacích okruhů České televize a Českého rozhlasu (včetně středovlnných a dlouhovlnných sítí).

2. U České televize zamezit načítání reklamních časů, případně redukovat rozsah vysílání reklamy na 0,8% denního vysílacího času. V případě redukce reklamních limitů posunout účinnost příslušného ustanovení zákona k 1. 1. 1997 a současně přiměřeně zvýšit koncesionářský poplatek.

Odůvodnění:

V zájmu posílení konkurenčního prostředí na trhu televizní reklamy a zachování veřejnoprávních úkolů České televize se doporučuje neuvažovat o radikálních a rychlých krocích při omezení reklamy pro Českou televizi.

3. U Českého rozhlasu zrušit jeho financování z reklamy a sponzoringu, v případě potřeby perspektivně rovněž zvýšit koncesionářský poplatek.

Pokud nedojde ke zrušení reklamy ve vysílání Českého rozhlasu, zamezit načítání reklamních časů a snížit objem na 0,5%.

Odůvodnění:

S ohledem na vysoce konkurenční prostředí v oboru rozhlasové reklamy i v programových formátech a s ohledem na stávající ekonomické zajištění Českého rozhlasu se doporučuje výše zmíněné omezení.

4. Diferencovat zákon o správních poplatcích s ohledem na rozsah lokálního televizního vysílání a malé kabelové společnosti.

Radou navrhovaná změna výše správních poplatků je předkladateli k dispozici.

Odůvodnění:

Stávající znění zákona nedostatečně diferencuje mezi jednotlivými typy provozovatelů. Zvláště pro lokální provozovatele televizního vysílání je částka 100.000,- Kč příliš vysoká.

Navrhované legislativně technické změny:

1. Nové znění § 5, písm. c): "zajistit, aby vysílané pořady neobsahovaly podprahová sdělení,", ostatní písmena se přeznačí.

Odůvodnění:

Dosavadní úprava zakazuje podprahově prvky pouze v reklamě.

2. V § 25, odst. 3 - vypustit slova "vydaných podle odstavců 1 a 2".

3. V § 20 napravit vadné odkazy na § 5.

4. V § 7, odst. 1 a 2 vypustit u provozovatelů ze zákona již neplatné federální limity reklamy, u České televize přiměřeně přizpůsobit rozsah teleshoppingu (přímé nabídky zboží a služeb).

Další problémové oblasti, vyžadující rozsáhlejší zásahy do struktury právních předpisů v oblasti vysílání:

- zpřesnění řady ustanovení zákona č. 468/1991 Sb. v souvislosti se zamýšleným přistoupením ČR k Evropské úmluvě o televizi přesahující hranice (např. ustanovení o objektivních a vyvážených informacích, ustanovení k ochraně dětí a mladistvých a k omezením v oblasti reklamy na alkohol)

- rozpracování příslušných ustanovení zákona vztahujících se k dominantnímu postavení ve sdělovacích prostředcích

- optimalizace vztahu zákona o vysílání a správního řádu (revize vyloučených ustanovení správního řádu, formulace speciálních procesních norem)

- úprava kontrolních mechanismů ve vztahu k provozovatelům ze zákona (posílení kompetencí Rady Českého rozhlasu a Rady České televize)

- přesnější specifikace zaměření vysílacích okruhů provozovatelů ze zákona (pravděpodobně ve statutech těchto instituci). Panuje-li totiž zde (na rozdíl od soukromého sektoru) zcela formátová volnost, ztrácejí pak při stoupající komercionalizaci koncesionářské poplatky svou legitimitu.

- zavedení kompetence Rady vydávat podzákonné předpisy, resp. mít zákonodárnou iniciativu v oblasti elektronických médií

- propracování problematiky tzv. vyloučených subjektů (např. stát, církve atd.) a jejich explicitní vyjmenování v zákoně

- zavedení povinnosti označovat televizní vysílání logem (názvem) stanice

- specifikace tzv. průběhové hodiny při počítání reklamních časů - specifikace obsahu tzv. sponzorského vzkazu

- zpřesnění režimu provádění změn u držitelů licencí

- pokud nebude v dohledné době schválen nový tiskový zákon, nutno řešit otázku příjmu z pokut (§ 20, odst. 10 zákona č. 468/1991 Sb.)

- řešení problematiky tzv. zkušebního provozu a dočasných licencí vydávaných na krátké časové období

- možnost rozšíření sankcí o mezistupeň mezi pokutou a odnětím licence o pozastavení licence na stanovené časové období

- možnost vyloučení odkladného účinku vykonatelnosti některých rozhodnutí Rady.

V souvislosti s navrhovaným principem registrace pro televizní kabelové rozvody a satelitní televizní vysílání se objevila úvaha o uvolnění licenčního režimu pro terestriální vysílání. V této souvislosti padl i návrh zrušit institut tzv. dodatečných licenčních podmínek, ukládaných Radou dle § 12, odst. 3 zákona. Jde přitom o podmínky, které vycházejí z projektu žadatele a v některých bodech řeší i mezery současné mediální legislativy. Upozorňujeme, že pokud by bylo příslušné ustanovení ze zákona vypuštěno, licenční podmínky zrušeny a jejich obsah přenesen přímo do zákona, byl by takový režim de facto rigidnější než dosavadní, podle kterého může držitel licence požádat o jejich změnu. Taková jednání o změnách ostatně právě probíhají (sumárně s Asociací provozovatelů soukromého vysílání, individuálně s CET 21 - TV NOVA).

Pokud by snad měly být tyto podmínky vyhlašovány před vypsáním licenčního řízení, tj. před rozhodnutím o udělení licence, byl by prostor pro volné uvážení Rady větší než dosud.

Ani jedna z uvedených možností by přitom nedávala záruky, že držitel licence dodrží své sliby a zrealizuje, nebo alespoň začne realizovat vítězný projekt, na jehož základě licenci získal. S ohledem na výše uvedené námitky by při takové liberalizaci bylo nutné přeformulovat celou část III. zákona, tj. licenční řízení. Proto Rada doporučuje uvažovat o případné změně licenčního režimu až při celkové novelizaci zákona o vysílání.

Obdobné platí i o § 14, tj. účelné by bylo uvažovat o rozlišení změn podle jejich významu na ty, které podléhají ohlašovacímu režimu (např. změna sídla držitele licence) a změny podléhající souhlasu.


Související odkazy



Přihlásit/registrovat se do ISP