4. Situace v Evropě a činnost mezinárodních
a nevládních organizací
I v roce 1995 pokračovaly v Evropě migrační
pohyby vyvolané demografickými a ekonomickými
rozdíly mezi Severem a Jihem, důsledky politických
změn v zemích střední a východní
Evropy a ozbrojenými konflikty v Evropě i mimo ní
(bývalá Jugoslávie, Zakavkazsko, Tádžikistán
ap.). Z tradičních imigračních zemí
je nejvíce migrací zasahována SRN. hlavně
ze směru Východ - Západ. Střední
a východní Evropa je nejvíce zatížena
tranzitní migrací osob.
Obecně lze uvést, že na rozdíl od akcelerace
migračních toků a prudkého nárůstu
počtu žadatelů o azyl ve druhé polovině
80. a počátkem 90. let docházelo v roce 1995,
s výjimkou občanů bývalé Jugoslávie
vyhnaných válečným konfliktem, ke
zpomalení migračních vln a ke zmírnění
růstu počtu imigrantů a snížení
počtu žadatelů o azyl, hledajících
usídlení v Západní Evropě.
Evropské státy nadále přijímají
nebo rozšiřují opatření, která
vedou k přísnější kontrole vstupu
a pobytu cizinců na. jejich území a ke koordinaci
azylových procedur, které směřují
ke snížení zneužívání
azylového řízení.
Uvedená opatření zahrnují inovaci
imigračních kontrolních metod realizovaných
před vstupem, při vstupu a prověřením
dokumentace po vstupu cizince na území přijímajícího
státu, harmonizací vízové politiky
a postupu při vstupních kontrolách, urychlení
azylového řízení v případě
zjevně neodůvodněných žádostí
a pod.
Uvedené prvky se odrazily v přijaté či
připravované imigrační a azylové
legislativě Belgie (zákon určující
pobyt žadatele o azyl, nová úprava postihu
obchodování s lidmi), Nizozemí (zvýšení
trestního postihu převaděčů
migrantů), Polska (přijetí nového
cizineckého zákona), Slovenska (příprava
zákona o azylu a dočasném útočišti)
či Švýcarska (revize azylové legislativy).
Mnohá restriktivní opatření jsou diskutována
a doporučována na úrovni orgánů
Evropské unie (např. externích skupin pro
azyl, migraci či víza, Centra pro informace, diskusi
a výměnu názoru k překračování
hranic a imigraci /CIREFI/, Centra pro informace, diskusi a výměnu
názorů k azylu /CIREA/, příslušné
řídící skupiny či koordinačního
výboru K.4) a následně přijímána
Radou ministrů spravedlnosti a vnitra členských
států EU.
Významnou skutečností v harmonizaci evropského
postupu v imigrační a azylové oblasti, otevřené
však pouze pro členské státy EU, byl
vstup v platnost Schengenské dohody dne 26.3.1995. Dohoda
zavazuje své signatáře - Belgii, Francii,
Nizozemí, Itálii, Lucembursko, Portugalsko, Řecko,
SRN, Rakousko a Španělsko - postupně úplně
odstranit kontrolu na vnitřních hranicích
a tím uvolnit pohyb obyvatelstva přes společné
hranice. Dále stanoví pravidla kontroly na vnějších
hranicích a společné zásady vízové
politiky. Formuluje principy odpovědnosti za vyřizování
azylové žádosti, sta.noví zásady
spolupráce v policejních záležitostech
a klade základy pro společný informační
systém. Dohodu zatím začaly aplikovat pouze
Francie, SRN, Španělsko a země Beneluxu.
ČR spolupracuje v migrační oblasti bilaterálně
se stálými partnery, což jsou jednak imigrační
orgány v jednotlivých evropských, zejména
sousedních státech a jednak multilaterálně
s mezinárodními organizacemi, které se zabývají
migrační problematikou ve všech rovinách
- analyticko-srovnávací, výzkumné,
výkonné i nápomocné.
Na různých mezinárodních setkáních
je vždy podtržena nutnost řešit danou problematiku
společným, harmonizovaným postupem, ať
už legislativním nebo výkonným, neboť
migrační otázky, nemůže uspokojivě
vyřešit jeden stát, Pouze spolupráce
všech evropských zemí nebo alespoň regionálních
seskupení států může efektivně
zvládat a řídit migrační toky
na svá, či přes svá území.
Příkladem partnerské spolupráce s
jednotlivými zeměmi je pravidelná výměna
statistických informací v oblasti migrace zejména
se SRN, konzultační setkání se,.zainteresovanými
složkami Rakouska, SRN a Polska, bitaterální
kontakty s Nizozemím, které vedly v roce 1995 k
podepsání Memoranda o porozumění mezi
cizineckou a imigrační službou obou států
a k poskytnutí systému EDISON k porovnávání
pravých a pozměněných cestovních
dokladů.
Multilaterální zapojení ČR v oblasti
migrace probíhá rovněž v rámci
struktur Rady Evropy, - v Evropském výboru pro
migraci (CDMG) a Expertním výboru pro otázky
územního azylu; uprchlíků a osob bez
státní příslušnosti (CAHAR).
CDMG se zabývá posuzováním různých
projektů týkajících.se integrace imigrantů
krátkodobou migrací v Evropě, repatriací
osob v důsledku politických změn ve střední
a východní Evropě.
CAHAR se v roce 1995 soustředil zejména na otázku
uplatňování konceptu bezpečné
třetí země v azylovém řízení
a otázku návratu odmítnutých žadatelů
o azyl do země jejich původu.
V regionálním pojetí se problematika migrace
diskutuje na zasedáních Středoevropské
iniciativy ve výboru pro migraci.
Jednou z nejvýznamnějších mezinárodních
organizací, která již několik let má
svou liason-misi v Praze, je UNHCR. Kancelář
UNHCR je nápomocna všem složkám, které
se zabývají udělováním statusu
uprchlíka, žadatelům v ČR i složkám,
které jsou kompetentní pro azylovou infrastrukturu.
Věnuje se individuálním případům,
poskytuje informace o zemích původu, zabývá
se aplikací Ženevské konvence o uprchlících
do české legislativy a organizuje semináře
pro zvyšování kvalifikace pracovníků
v azylové proceduře. V poslední době
se stále zlepšuje spolupráce se styčnou
kanceláří UNHCR v Praze. UNHCR pravidelně
organizuje konference o situaci v uprchlické oblasti, jichž
se zúčastňují kompetentní pracovníci
a kde je mapován aktuální stav počtu
žadatelů a cizinců s přiznaným
postavením uprchlíka v evropských zemích.
Tyto informace za rok 1995 ukazují; že počty
žadatelů o status uprchlíka se celkově
snižují, avšak narůstá zneužívání
azylu a žádostí o imigraci za jiným
účelem. Styčná kancelář
UNHCR hraje rovněž významnou úlohu při
financování a koordinaci nevládních
organizací.
V oblasti uprchlictví dlouhodobě a soustavně
působí několik nevládních organizací:
Český helsinský výbor (ČHV),
Organizace na pomoc uprchlíkům (OPU), Sdružení
občanů zabývající se emigranty
(SOZE). V jednotlivých případech jsou registrovány
aktivity České katolické charity. V uprchlických
zařízeních působí některé
církve a náboženské společnosti
registrované státem.
Další mezinárodní organizací,
do které byla ČR v listopadu 1995 přijata,
je Mezinárodní organizace pro migraci (IOM).
Zájem ČR o participaci na speciálních
programech, které IOM nabízí svým
členům, vyústil v žádost ČR
o přijetí do této mezinárodní
organizace, která svými regionálními
kancelářemi pokrývá celý svět.
IOM nabídla ČR množství programů,
které organizuje a které lze obecně rozdělit
do následujících oblastí: humanitární
a národní migrace, transfer kvalifikované
lidské síly, technická spolupráce,
ostatní migrační aktivity. Z těchto
oblastí byly vybrány jednotlivé programy,
do nichž je aktuální zájem zapojit se.
Jsou to prioritně tzv. návratové programy
pro migranty do zemí původu. IOM je schopna pomoci
vládě žádajícího státu
i migrantům samotným při zajištění
přijetí do domovského státu nebo při
vydání cestovního dokladu pro návrat,
v rámci svých kontaktů IOM zajišťuje
levné cestovní jízdné, důležitou
roli hrají v této souvislosti i návazné
repatriační programy. Proběhne diskuse s
představiteli IOM o napojení na programy řízení
pracovní migrace a konkrétní projekty připravené
pro občany cizích států, kteří
mají zájem podle poptávky pracovat na našem
území a recipročně pro občany
ČR. Těmito navrženými programy se zabývá
ministerstvo práce a sociálních věcí.
Kvalitativně důležité jsou i programy
pro úředníky zabývající
se řízením migrace a jazyková školení
pro cizineckou a pohraniční službu. Aktuálně
zajímavým projektem je návratový a
repatriační program pro občany Bosny a Hercegoviny,
do něhož je možné se zapojit po jeho posouzení
a zajistit tak důstojný a bezpečný
návrat těch občanů BaH, kteří
o to budou mít zájem. O výše zmíněných
otázkách i o budoucí spolupráci bude
jednat Výbor pro spolupráci s IOM, který
se ustanovuje ze zástupců Ministerstva vnitra, ministerstva
zahraničních věcí a ministerstva práce
a sociálních věcí.
Prevencí a potíráním nelegální
migrace se zabývá tzv. Budapešťský
proces, jehož je ČR aktivním členem.
a který sdružuje 34 evropských. států
a množství mezinárodních organizací.
Nesporným kladem celého procesu je jeho otevřenost
vůči; dalším státům, stejně
jako skutečnost, že se jedná o platformu celoevropskou
bez regionálních omezení, neboť nelegální
migrace zasahuje všechny státy bez výjimky.
Od roku 1993; kdy byla přijata rezoluce evropských
ministrů odpovědných za migraci; připravila
Budapešťská skupina, která se od té
doby formalizovala, několik zpráv týkajících
se kriminalizace převaděčství, výměny
informací o nelegální migraci, readmisních
dohod po kvantitativní i kvalitativní stránce,
repatriace migrantů a technické a finanční
pomoci státům střední a východní
Evropy. Tyto zprávy byly diskutovány v průběhu
roku 1995 a plenární zasedání Budapešťské
skupiny rozhodlo o konání další ministerské
konference v závěru roku 1996, kde by se měla
zhodnotit činnost států v dané problematice
od roku 1993 a dále by se měli ministři domluvit
na dalších opatřeních v prevenci proti
nelegální migraci.
Analýzou dosavadní činnosti byla pověřena
ČR, která se ve spolupráci s Rakouskem a
EU Komisí má též zabývat rozborem
vízové politiky a praxe evropských států
vůči nečlenským: státům
Budapešťského procesu. Pověření
zástupci ČR v rámci Budapešťského
procesu úzce spolupracují s Mezivládními
konzultacemi (IGC), s jejichž pracovníky připravili
zprávu o readmisních dohodách a v závěru
roku 1995 začala práce na návrhu minimálních
standardů protipřevaděčské
legislativy.
Mezinárodní organizací, která spolupracuje
s ČR, je i Mezinárodni centrum pro vývoj
migračních politik (ICMPD), se kterým bylo
v červenci 1995 podepsáno Memorandum o porozumění
a, které je sekretariátem Budapešťského
procesu. Toto centrum je cenným kontaktním místem
pro získávání informací o migračních
postupech v jiných zemích i o migračních
trendech potencionálně zasahujících
evropské země.
Mezinárodní spolupráce České
republiky v oblasti problematiky migrace je vysoce aktivní
a je tak i vnímána a oceňována zahraničními
partnery.
5. Vnitrostátní migrace
Statistika vnitřní migrace ČR je založena
na sledování změn obce trvalého pobytu
obyvatel (občanů ČR i cizinců): S
výjimkou Prahy, kde je statisticky sledována i stěhování
obyvatel uvnitř města (mezi městskými
částmi), nejsou do statistiky migrace zahrnuty případy
stěhování uvnitř obcí. (viz
grafy.č:23-25 grafických příloh)
V roce 1995 pokračoval dlouhodobý pokles objemu
vnitřní migrace, tj. úbytek případů
stěhování. Od roku 1993 se tento pokles dále
urychlil.
Do začátku devadesátých let výhradně
města a oblasti s intenzivní výstavbou panelových
sídlišť zaznamenávala migrační
přírůstky, ostatní oblasti (zejména
venkovské) migrací obyvatelstvo ztrácely.
Tento tradiční obraz migrace se po roce 1990 změnil
a v roce 1995 byly migrační proudy již zcela
odlišné proti situaci v osmdesátých
letech. Svědčí o tom přehled sald
migrace jednotlivých krajů.
Migračně nejziskovějším regionem
by! jednoznačně Středočeský
kraj, nejztrátovějším regionem byla
Praha. Tato skutečnost má společného
jmenovatele, kterým je pokles hromadné bytové
výstavby v hlavním městě spolu se
soustředěním individuální bytové
výstavby do pražského okolí, do okresů
Praha -:východ, Praha - západ, Kladno, Benešov
a Beroun. Tyto okresy srůstají s Prahou v jeden
urbanistický a populační celek. Obdobný
jev je patrný i v příměstských
okresech Plzně a Brna. Jde o nový jev vzniklý
a sílící až v devadesátých
letech. Zdrojem migračního přírůstku
Středočeského kraje je vysoký počet
přistěhovalých, tedy bezprostřední
migrační aktivita. U většiny ostatních
regionů se ziskovým migračním saldem,
zejména u východních Čech, jde naopak
o důsledek nízkého počtu vystěhovalých;
tedy i nižší celkové intenzity migrace.
Migrační působení velkých měst
na jejich bezprostřední okolí se před
rakem 1990 projevovalo intenzivní migrací příměstských
okresů do centrálního města. Po roce
1990 se migrační růst velkoměst v
ČR výrazně zpomalil a migrační
proudy se v jejich spádových aglomeracích
obrátily. Vedle ukončení hromadné
bytové výstavby v panelových městských
sídlištích má svůj vliv i finanční
nedostupnost městských (pražských) bytů
pro potenciální zájemce o přistěhování.
Praha byla v roce 1994 poprvé ztrátová v
bilanci vnitřní migrace, zisk ze zahraniční
migrace ještě stačil v tomto roce ztrátu
kompenzovat. V roce 1995 se migrační ztráta
Prahy z vnitrostátní migrace prohloubila natolik
že ani zisk ze zahraničních stěhování
ji nevyrovnal a Praha poprvé zaznamenala ztrátové
celkové migrační saldo.
Mezi okresy; které byly v prvních devíti
měsících roku 1995 migračně
nejziskovější, patří vedle příměstských
okresů Prahy, Brna a Plzně, okres České
Budějovice. Migrační zisk byl způsoben
přírůstkem v okresním městě
a intenzivní migrací do Týna nad Vltavou
(výstavba JE Temelín). Nejhlubší absolutní
migrační ztrátu vykázaly okresy Ostrava
- město, Brno-město a Karlovy Vary. Z porovnání
relativního ukazatele - migračního salda
na 1000 obyvatel - zřetelně vyplývá,
že migrační zisk příměstských
okresů je daleko výraznějším
jevem než migrační ztráta velkých
měst. U okresu Ostrava - město, jehož relativní
migrační ztráta je vůbec největší,
lze předpokládat alespoň částečnou
souvislost s restrukturalizaci těžby uhlí a
hutní výroby. Obdobně u okresů Bruntál,
Žďár nad Sázavou a Třebíč
je pravděpodobná souvislost s úbytkem pracovních
příležitostí a tím relativně
vyšší mírou nezaměstnanost.
Celkově lze konstatovat, že vnitřní
migrace v České republice nepředstavuje sama
o sobě sociální. ani demografický
problém. Prochází obdobím zvratu,
kdy se mění její struktura. Negativním
příznakem je stálý pokles její
intenzity, který naznačuje, že omezená
možnost migrace se může stát brzdou ekonomického
vývoje:
6. Závěr
Migrace lidí od počátku devadesátých
let přibírá přívlastky, které
ukazují jak velký význam tento fenomén
má. Hovoří se o migraci pozitivní,
ať už z pohledu demografického, ekonomického
či kulturního, o migraci pracovní. Zároveň
se však varuje před migrací nekontrolovatelnou,
neřízenou či nelegální, která
z bezpečnostního hlediska představuje destabilizující
faktor.
Česká republika se zabývá všemi
aspekty migrace - imigrací na území státu,
uprchlickou tématikou, tranzitní migrací
přes naše území, nelegální
trestnou činností i přestupky s migrací
souvisejícími a také vnitrostátní
migrací našich občanů na území
České republiky. Ve srovnání se státy
Evropské unie je Česká republika v
současné době tranzitní, migraci
neprodukující zemí. Postupně se však
stává imigračním státem, což
potvrzuje dynamicky rostoucí počet povolení
k dlouhodobému a trvalému pobytu udělených
cizincům. Tomuto vývoji bude odpovídat i
politika České republiky v oblasti migrace.
Součinnost všech zainteresovaných orgánů
státní správy, ale i dalších
nevládních a mezinárodních organizací,
v nemalé míře umožňuje zvládnout
důsledky migrace na našem území. Rozhodujícím
principem je výstavba moderní migrační
politiky, která by odrážela nejen geopolitické
postaveni České republiky, ale, s výhledem
do budoucna, i zapojení do struktur Evropské unie.
Koncepce postupu proti nelegální migraci spočívá
v přijímání regulativních opatření
a vychází zejména z doporučení
tzv. Budapešťské skupiny, z doporučení
orgánů Evropské unie (řídící
skupiny I. výboru K4 Rady pro justici a vnitro) a orgánů
Rady Evropy (Expertní výbor pro právní
otázky územního azylu, uprchlíků
a osob bez státní příslušnosti
a Výbor pro demografii a migraci). V současné
době jsou přijímána opatření
v oblasti harmonizace vízové politiky se státy
Evropské unie, legislativní úpravy podmínek
pobytu cizinců a podmínek pro poskytování
azylu a v oblasti intenzivní ochrany státní
hranice a spolupráce s policejními orgány
sousedních států.
Pětileté zkušenosti s migrací, konzultace
se zahraničními partnery v přijímacích,
tranzitních i migraci produkujících zemích,
stejně jako s odbornými organizacemi, dávají
možnost dobré orientace v problematice. 1 když
nelze říci, že problémy spojené
s migrací budou vyřešeny s konečnou
platností do určitého data, propojení
vzájemné informovanosti příslušných
zainteresovaných složek a vzájemná vazba
právních předpisů v oblasti migrace
by mohly být předpokladem uspokojivého zvládání
migračních problémů.
Graf č.:
1. Počet osob odbavených na hraničních přechodech ČSFR a ČR od roku 1984
2. Počet osob odbavených na hraničních přechodech ČR v roce 1994 a 1995
(z hlediska místa přechodu hranice)
3. Počet osob odbavených na hraničních přechodech ČR v roce 1994 a 1995
(z hlediska původu cestujícího)
4. Počet cizinců s dlouhodobým a trvalým pobytem (celkem)
5. Počet cizinců s dlouhodobým a trvalým pobytem
6. Cizinci usídlení v ČR v letech 1994 a 1995 (skupiny nad 4000 osob)
7. Cizinci usídlení v ČR k 31.12.1995 (skupiny nad 4000 osob)
8. Počet platných povolení k zaměstnání cizinců v ČR (bez občanů SR) /v Praze a jinde/
9. Počet platných povolení k zaměstnání cizinců v ČR (bez občanů SR) /členění podle národnosti cizinců/
10. Počet zaregistrovaných občanů Slovenské republiky pracujících v ČR
11. Žádosti o přiznání postavení uprchlíka od roku 1991 do konce roku 1995
12. Žádosti o přiznání postavení uprchlíka na území ČR v roce 1995
13. Nelegální přechody státních hranic ČSFR a ČR od roku 1991
14. Nelegální přechody státních hranic ČR podle směru přechodu (rok 1994)
15. Nelegální přechody státních hranic ČR podle státní hranice (rok 1994)
16. Nelegální přechody státních hranic ČR podle směru přechodu (rok 1995)
17. Nelegální přechody státních hranic ČR podle státní hranice (rok 1995)
18. Nelegální přechody státních hranic ČR podle státní příslušnosti zadržených osob (rok 1995)
19. Doba pobytu nelegálních migrantů na území ČR před pokusem o nelegální přechod státních hranic
20. Původ nelegálních migrantů podle světadílu v roce 1994
21. Původ nelegálních migrantů podle světadílu v roce 1995
22. Původ nelegálních migrantů podle světadílu - vývoj v jednotlivých měsících od roku 1994
23. Objem vnitřního stěhování v ČR
24. Vnitřní stěhování v lednu - září 1995 podle krajů
25. Migrační přírůstek (úbytek)
Prahy v letech 1990 - 1995