Materiál se předkládá na | Obsah: 1. Informace o situaci v oblasti |
základě usnesení Poslanecké | migrace na území České republiky |
sněmovny Parlamentu ČR | v roce 1995 |
č.716 ze dne 28.6.1995 | II. Grafické přílohy |
1. Úvod | 1 |
2. Regulérní (dovolená) migrace | 1 |
2. 1. Turistika | 1 |
2.1.1. Vstupní podmínky a stav sjednávání bezvízových dohod | 2 |
2.1.2. Malý pohraniční styk | 4 |
2.2. Imigrace | 4 |
2.2.1. Dlouhodobé a trvalé pobyty na území ČR | 4 |
2.2.2. Uprchlíci, dočasné útočiště, krajané | 7 |
2.2.3. Příprava nové právní úpravy cizinecké a azylové problematiky | 9 |
3. Neregulérní (nedovolená, nelegální) migrace cizinců | 10 |
3. 1. Hodnocení situace za rok 1995 a, srovnání s předchozími roky | 10 |
3.2. Přijatá a připravovaná opatření | 12 |
4. Situace v Evropě a činnost mezinárodních a nevládních organizací | 12 |
5. Vnitrostátní migrace | 15 |
6. Závěr | 17 |
1. Úvod
Předkládaná Informace zachycuje v základních
rysech stav migrace v České republice v průběhu
roku 1995. Jejím cílem je podat strukturovaný
přehled o jednotlivých aspektech migrace a srovnat
některé údaje se situací v předchozím
roce. Jakým způsobem se dynamika migrace promítne
do sféry politické, ekonomické, bezpečnostní
či sociální, může být
předmětem dalších samostatných
návazných studií.
Zpráva popisuje fenomén migrace v kapitolách
věnovaných jeho jednotlivým projevům
tak, jak jsou statisticky zpracovávány. Toto dělení
se osvědčuje, je uplatňováno již
druhý rok a perspektivně umožní kvalifikované
srovnávání údajů za několik
let. Strukturu zprávy doplňuje, stejně jako
v minulých letech, přehled o situaci v Evropě
a o činnosti vládních i nevládních
organizací.
Problematika regulérní (dovolené) migrace
je zmapována v první části textu jak
z hlediska statistických dat, tak z pohledu související
mezinárodně právní agendy. Předkládané
informace poskytují přehled o turistice a imigraci,
včetně zaznamenatelných trendů.
Další část textu popisuje stav a vývoj
neregulérní (protiprávní) migrace;
přičemž jsou specifikovány problémy
konkrétních úseků hranice, určitých
etnických okruhů a související trestné
činnosti.
Na tento text navazuje přehled aktivit vládních
i nevládních evropských organizací,
týkajících se legální i nelegální
migrace. Z kapitoly je patrný rozsah a hloubka zapojení
České republiky do těchto činností
a struktur. Důraz je kladen zejména na přijetí
České republiky do Mezinárodní organizace
pro migraci (IOM) a na aktivity České republiky
v tzv. Budapešťském procesu.
Poslední část Informace se zabývá
vnitřní migrací v České republice
a uvádí migračně ziskové a
ztrátové regiony.
Ve svém závěru je Informace doplněna
souborem grafů vztahujících se k tématu.
2. Regulérní (dovolená) migrace
2.1. Turistika
Na hraničních přechodech ČR bylo`
odbaveno v roce 1995 v obou směrech přes 282 miliónů
osob, z toho přes 192 miliónů cizinců.
Počet odbavených osob byl oproti roku 1994 nižší
o cca 8 miliónů. Bylo odbaveno o 7 miliónů
cizinců méně. Tento pokles částečně
souvisí s otevřením turistických stezek,
které nejsou zahrnuty ve statistice osob odbavených
na hraničních přechodech. téměř
polovina osob byla odbavena na státních hranicích
se SRN, přestože svojí délkou představují
pouze asi třetinu státních hranic ČR.
Nejvíce návštěvníků 143
miliónů - bylo ze sousedních států.
V roce 1995 nebylo na hraničních přechodech
ČR odbaveno pro nedostatky v cestovních dokladech
přes 70 tisíc cizinců, z toho téměř
65 tisíc na příjezdu do ČR.
Počet vydaných českých cestovních
pasů - 2 131 870 - v loňském roce je přibližně
shodný s počtem vydaných cestovních
pasů v roce 1994.
Stejně jako v roce předchozím směřují naši občané za turistikou do západoevropských zemí. Z důvodu válečného konfliktu výrazně poklesl zájem o turistiku do zemí bývalé SFRJ a ani zájem o dovolenou v Rumunsku či Bulharsku není velký. Migraci českých občanů, kteří pobývají delší časové období v cizině, Lze sledovat velmi obtížně, neboť většina těchto občanů se neodhlašuje z místa trvalého pobytu v České republice. K vycestování slouží pouze platný cestovní doklad.
(viz grafy č.1-3 grafických příloh)
2.1.1. Vstupní podmínky a stav sjednávání
bezvízových dohod
Podmínky pro vstup na území ČR stanoví
zákon č.123/1992 Sb., o pobytu cizinců.na
území ČSFR, ve znění zákona
č.190/1994 Sb. "(dále jen "cizinecký
zákon"), který uvádí, že
cizinec smí vstoupit na území ČR,
pobývat na něm a vycestovat z území
ČR. do zahraničí jen s platným cestovním
dokladem opatřeným vízem ČR, nestanoví-li
jinak mezinárodní smlouva, jíž je ČR
vázána. Vízum se nevyžaduje, stanoví-li
tak vláda ČR.
V rámci harmonizace vstupních podmínek se
státy EU a s ohledem na zajištění "regulativních
opatření" přijala Poslanecká
sněmovna Parlamentu ČR zákon č.190/1934
Sb., kterým se mění a doplňuje cizinecký
zákon. Zmíněný zákon v §2,
odstavci 3 nově stanoví, že cizinec je povinen
při překročení státních
hranic ČR podrobit se kontrole Ministerstva vnitra. Jestliže
jde o překročení státních hranic
ČR za účelem krátkodobého pobytu
(§4), pro který se nevyžaduje udělení
víza, je cizinec při kontrole povinen na požádání
kontrolního orgánu předložit:
a) peněžní částku ve výši
nezbytných nákladů na svůj pobyt na
území ČR a na vycestování do
státu, jehož cestovním dokladem se prokázal,
nebo
b) doklady potvrzující zajištění
peněžní částky podle písmene
a.), anebo
c) pozvání ověřené Ministerstvem
vnitra obsahující údaje k osobě zvaného
a zvoucího a době, na kterou se zve, nepřesahující
dobu stanovenou příslušnou mezinárodní
smlouvou (§ 2 odst.l), kterým se potvrzuje, že
ten, kdo cizince na území ČR pozval, zajistí
prostředky k jeho pobytu a uhradí náklady
spojené s jeho vycestováním.
Podstata těchto "regulativních opatření"
spočívá v možnosti vyžadovat od
cizince, který cestuje v rámci bezvízové
dohody při vstupu na území ČR pozvání
(při cestě za účelem návštěvy)
nebo poukaz (voucher) cestovní kanceláře
k turistické cestě nebo doklad osvědčující
služební cestu nebo doklad zdravotnického zařízení.
o ochotě přijmout osobu na léčení
nebo předložení peněžní
částky ve výši nezbytných nákladů
na pobyt na území ČR a na vycestování.
Vyhláška ministerstva vnitra ČR č:
228/1995 Sb., která navazuje na příslušná
ustanoveni cizineckého zákona, stanovila zmíněnou
finanční částku; kterou předkládá
cizinec starší 18 let na požádání
kontrolnímu orgánu ve výši nejméně
500.- Kč na den pobytu na území ČR,
jestliže tento pobyt nemá v celku přesáhnout
dobu 10 dnů a nejméně 7 000 Kč.-,
jestliže má jeho pobyt na území ČR
tuto dobu přesáhnout. Cizinec mladší
18 let předkládá finanční částku
v poloviční výši.
Vízová politika a praxe ČR vycházela
v roce 1995 z příslušných usnesení
vlády, přijatých v letech 1993 a 1994. Do
vízové politiky a praxe ČR se promítá
úsilí sjednocovat vízovou politiku s členskými
státy Evropské unie. Významnou úlohu
v tomto procesu sehraje nařízení Rady Evropské
unie určující třetí země,
jejichž příslušníci musí
být vybaveni vízem při přechodu vnějších
hranic členských států, které
bylo přijato v září 1995.
Velká pozornost je věnována uzavírání
bezvízových dohod, které mají
vliv na migraci v ČR. Trvalá pozornost je věnována
státům bývalého SSSR, Mezivládní
dohoda o bezvízových: cestách občanů
s Ruskou federací vstoupila v platnost dne 3.9.1995. Projednávání
textů dohod s Běloruskou republikou, Moldávií
a Kyrgyzstánem bylo v roce 1995 - ukončeno a očekává
se podpis těchto dohod. Rozdílné pohledy
na formulaci bezvízových dohod přetrvávají
u Ukrajiny, Kazachstánu a Turkmenistánu. S výjimkou
Ruské federace, Litvy, Lotyšska, Estonska a států,
vůči kterým byla zavedena vízová
povinnost (Arménie, Azerbajdžán, Gruzie, Tádžikistán
a Uzbekistán), je ve vztazích ČR s ostatními
státy bývalého SSSR aplikována Dohoda
o podmínkách vzájemných cest občanů
obou států z r. 1981 (č. 92/1982 Sb.), která
ve své podstatě obsahuje možnost využití
regulativních opatření.
O nových bezvízových dohodách pro
držitele diplomatických a služebních pasů
se jedná s ČLR, Tuniskem a Egyptem. V roce 1995
byly bezvízové dohody podobného limitovaného
rozsahu uzavřeny s Kolumbií, Izraelem a v roce 1996
s Japonskem. V platnost vstoupila dohoda s Chile. K novým
bezvízovým dohodám na všechny druhy
cestovních dokladů patří dohoda s
Kyprem. Jednání o novelizaci stávajících
dohod probíhají s Chorvatskou republikou, Maďarskou
republikou, Italskou republikou a Rakouskou republikou. (Pozn.:
problematika vízové politiky a praxe - viz str.5,
kap. Imigrace).
Náležitá pozornost byla věnována
zrušení vízové povinnosti v relaci s
Kanadou. Kanadské rozhodnutí o zrušení
vízové povinnosti vstupuje v platnost 1.4.1996,
rozhodnutí vlády ČR 2.4.1996. Zrušení
vízové povinnosti podmiňovala kanadská
strana sjednáním readmisní dohody a dohody
o zabránění nelegální migraci.
Obě dohody byly podepsány 8. března 1996.
Provádění platných bezvízových
dohod probíhá, podle poznatků Ministerstva
zahraničních věcí a zastupitelských
úřadů ČIt, bez závažných
problémů.
2.1.2. Malý pohraniční styk
V souladu s Dohodou mezi vládou ČR a vládou
SRN o malém pohraničním styku na turistických
stezkách a v turistických zónách a
o překračování státních
hranic ve zvláštních případech
bylo dnem 1.1.1995 zřízeno celkem 24 turistických
stezek. Otevírání turistických stezek
sleduje především snahu o prohloubení
vztahů sousedících států. V
souladu s citovanou dohodou mohou na turistických stezkách
kromě občanů ČR a SRN překračovat
společné státní hranice i občané
dalších států, kteří nepodléhají
vízové povinnosti v ČR a SRN a současně
v žádném ze států Evropské
unie. Tyto stezky využívají převážně
občané SRN. Pohraniční kontrola je
prováděna namátkovým způsobem.
Byl kontrolován cca 1 milión osob, které
použily turistické stezky, skutečný
počet jejich uživatelů je odhadován
o 50% vyšší.
Zároveň však byly (zejména ze strany
občanů Číny, Vietnamu a Turecka) zjišťovány
pokusy a zneužívání turistických
stezek k nelegálnímu překročení
státních hranic z ČR do SRN. Rovněž
byly zjištěny i případy, kdy jsou turistické
stezky využívány k nelegálnímu
překročení státních z ČR
do SRN organizovaným způsobem pomocí převaděčů.
V průběhu roku 1995 byly posuzovány návrhy
na zřízení dalších turistických
stezek protínajících společné
státní hranice.
K 1. 3. 1996 bylo na společných státních
hranicích ČR se SRN zřízeno 112 nových
turistických stezek. Zároveň však byla
k témuž dni uzavřena jednostranným aktem
SRN turistická stezka Brandov-Olbernhau, neboť ústí
stezky bylo neužíváno k "obchodování"
(stánkovému prodeji).
Smlouva mezi ČR a Polskou republikou o malém
pohraničním styku vstoupila v platnost dne 20.2:1996.
Bylo zřízeno a uvedeno do provozu 36 přechodů
malého pohraničního styku, určených
výlučně pro občany ČR a PR,
kteří mají trvalý nebo přechodný
pobyt ve Smlouvou vymezeném příhraničním
pásmu.
Předchozí informace o zrušení turistické
stezky Brandov-Olbernhau i zkušenosti s provozem 36 přechodů
malého pohraničního styku na hranicích
s Polskou republikou budou vyhodnoceny v dalších informacích
o migraci, které budou zahrnovat období roku 1996.
2.2. Imigrace
2.2.1. Dlouhodobé a trvalé pobyty na území
ČR
Cizinecký zákon kromě krátkodobého
pobytu dále rozlišuje pobyt dlouhodobý a trvalý.
Dlouhodobý pobyt je povolován na dobu potřebnou
ke splnění účelu, maximální
doba. pobytu je jeden rok a může být opakovaně
prodlužována. Cizinci žádají o
povolení dlouhodobého pobytu převážně
za účelem zaměstnání či
podnikání. Trvalý pobyt je povolován
za účelem sloučení rodiny, pokud manžel
či příbuzný v pokolení přímém
je český občan nebo cizinec, který
má na území ČR povolen trvalý
pobyt, Zcela výjimečně lze trvalý
pobyt povolit z humanitárních důvodů
nebo v případech, kdy je povolení trvalého
pobytu odůvodněno zahraničně politickým
zájmem.
Žádost o povolení pobytu je možné
podat na českém zastupitelském úřadu
v cizině nebo u místně příslušného
orgánu cizinecké policie na území
ČR. Drtivá většina cizinců (97%)
využívá možnosti podat žádost
na území ČR, Většina cizinců,
kteří na území ČR hodlají
vykonávat výdělečnou činnost,
přijíždí v rámci tzv. turistiky.
Po příjezdu si najdou zaměstnání,
případně založí firmu a žádají
o povolení k pobytu, což klade vyšší
nároky na uplatňování kontrolních
mechanismů imigrace do ČR. Situaci by značně
zlepšilo upřednostňování podávání
žádostí na zastupitelských úřadech.
Ministerstvo zahraničních věcí
připravuje, v souvislosti s přijatým relevantním
předpisem Evropského společenství,
vyhodnocení vízové politiky a praxe ČR.
Dosud nelze stanovit harmonogram a určit státy,
které budou případným přehodnocením
vízové politiky a praxe České republiky
dotčeny. Pro oblast harmonizace vízové politiky
se státy EU bude vytvořena společná
pracovní skupina zástupců konzulárního
odboru MZV, Ministerstva vnitra, Bezpečnostní a
informační služby, Úřadu pro
zahraniční styky a informace a Policejního
prezídia. Konzulární odbor MZV ve spolupráci
s Ředitelstvím služby cizinecké a pohraniční
policie Policejního prezidia ČR pracuje na projektu
modernizace vízového procesu a evidence cizinců.
Zatímco koncem roku 1994 bylo evidováno 104343 cizinců
s povoleným pobytem, k 31.12.1995 jejich počet stoupl
až na 159.207, z toho je 75% cizinců s pobytem dlouhodobým.
Největší skupiny cizinců s dlouhodobým
pobytem tvoří občané Slovenska, Ukrajiny,
Polska, Vietnamu a Číny.
Občané Ukrajiny do ČR přijíždějí
zpravidla za účelem získání
práce z důvodu transformace ekonomického
systému na Ukrajině. Vesměs se jedná
o snahu získat v ČR zaměstnání
a tím i finanční prostředky k ekonomickému
zajištění svému a své rodiny
na Ukrajině, popř. k zahájení vlastní
podnikatelské činnosti v domovském státě.
Je přirozené; že největší
komunity cizinců s trvalým pobytem koncem roku 1995
tvořili občané Polska a Slovenska. Celkově
lze říci, že počet cizinců s
trvalým pobytem roste mírně. Mezi občany
Slovenska; jimž byl povolen trvalý pobyt v ČR
je významná skupina Rómů, kteří
nesplnili podmínky zákona č. 40/1992 Sb.,
o nabývání a pozbývání
státního občanství ČR a kteří
se na území ČR narodili nebo žili před
31.prosincem 1992. Část z nich si však dosud
neupravila ani pobytový status, převážně
z osobních důvodů (nedostatek finančních
prostředků, nechuť komunikovat s orgány
státní správy). Skupina Rómů
v ČR je významným migračním
faktorem, zejména mezi ČR a SR. Rómové
migrují v rámci příbuzenských
vazeb bez ohledu na momentální právní
situaci. Vláda se pravidelně zabývá
problémy, které vyplývají z nedorozumění
mezi komunitami tohoto typu a vztahu ostatního obyvatelstva
včetně přístupu státní
správy k těmto komunitám.
Nelze přehlédnout, že v posledních několika
letech v ČR značně roste asijská komunita.
Z celkového počtu téměř 160.000
cizinců s povoleným pobytem tvoří
občané asijských států cca
20.000 (z toho je přes 14.000 občanů Vietnamu
a přes 4 000 občanů Číny).
Většina těchto cizinců má povolen
dlouhodobý pobyt. Lze předpokládat, že
příliv občanů z jihovýchodní
Asie bude pokračovat. Při řešení
migrační problematiky je nutno brát zřetel
na etablování této komunity v ČR,
a to jednak z hlediska bezpečnosti státu, jednak
s ohledem na fakt, že izolace této komunity může
přinést zakonzervování vznikajících
xenofobních projevů domácího obyvatelstva.
(viz grafy č.4-7 grafických příloh)
Koncepci národnostní politiky našeho státu
navrhuje Rada pro národnosti vlády ČR - tato
Rada se také zabývá problémy jednotlivých
etnik žijících na našem území.
Bezpečnostní informační služba
a Policie ČR monitorují situaci na extremistické
scéně, tedy i rasové konflikty. V květnu
1995 předložilo Ministerstvo vnitra vládě
ČR "Informaci o projevech extremistických postojů
v ČR" (viz usn. vlády ČR č. 279
ze dne 10.5.1995). V říjnu 1996 předloží
Ministerstvo vnitra vládě ČR "Informaci
o trestných činech a přestupcích motivovaných
rasovou a národnostní nesnášenlivostí
nebo páchaných příznivci extremistických
skupin".
Do roku 1989 se naše hospodářské vztahy
se světem vyvíjely především
v rámci RVHP. Vedle cizinců z blízkých
zemí u nás pracovali i cizinci ze států
zeměpisně vzdálených, se kterými
nás nespojovala historická ani kulturní tradice,
ale pouze RVHP, jako je Vietnam, Mongolsko a Kuba. Občané
těchto států u nás často získávali
teprve určitou kvalifikaci. Jednalo se především
o mladé lidi, kteří po vyučení
absolvovali v našich podnicích praxi. Tato práce
byla často chápána jako určitá
forma úhrady za získání kvalifikace.
Celý systém byl zajištěn formou mezivládních
dohod. Po roce 1989 přestal být tento systém
funkční a nové smlouvy tohoto typu se již
neuzavíraly. Přechod na tržní prostředí
a vytvoření trhu práce vyvolaly určitý
ekonomický zájem o zaměstnání
v naši zemi. Hospodářský růst,
ke kterému v současnosti dochází a
rozvoj ekonomiky v oblastech, které v minulosti nebyly
plně rozvinuty, k nám přivádí
zahraniční pracovníky dnes již ve větších
počtech, než tomu bylo v minulosti. Jedná se
jednak o odborníky určitých specializací,
o které je na našem trhu práce zájem
protože je jich málo nebo nejsou vůbec (vedoucí
pracovníci podniků s účastí
zahraničního kapitálu, poradci - konzultanti
v odvětvích jako je bankovnictví, pojišťovnictví,
fondy a další oblasti služeb, lektoři
cizích jazyků a specializovaný personál
v rámci kontaktů apod.). Druhou část
tvoří pracovníci, kteří mají
ekonomický zájem najít si u nás zaměstnání.
To umožňuje i charakter našeho průmyslu,
který je náročný na pracovní
síly a v současném období růstu
vzhledem k novým možnostem našich občanů
trpí i nedostatkem zaměstnanců. Zde pracují
zahraniční zaměstnanci v dělnických
profesích (např. stavebnictví, strojírenství,
textilní průmysl, obuvnický průmysl,
sezónně pak zemědělství a lesnictví).
Na ochranu trhu práce jsou zaměřeny dvoustranné
mezivládní dohody o vzájemném zaměstnávání.
Tyto smlouvy vytvářejí předpoklady
pro regulaci migrace ve snaze zabránit její živelnosti.
I v roce 1995 byla prováděna Dohoda mezi vládou
ČSFR a vládou SRN z roku 1991 o vzájemném
zaměstnávání československých
a německých občanů za účelem
rozšíření jejich odborných a
jazykových znalostí. Dále Ujednání
o postupu při zprostředkování zaměstnání
v SRN,československým zájemcům nejdéle
na dobu 3 měsíců v průběhu
1 roku.
Dohody o vzájemném zaměstnávání
jsou dále prováděny se Slovenskou republikou,
Polskou republikou a Vietnamem. U vietnamských občanů
jsou pravidelně každoročně stanovovány
maximální počty na jeden rok. Dohoda mezi
vládou ČR a Ukrajiny o vzájemném zaměstnávání
byla projednána a uzavřena 21.3. 1996. I tato
dohoda předpokládá každoroční
stanovování počtu vzájemně
zaměstnávaných občanů. (viz
grafy č.8-9 grafických příloh)
Zajímavou a důležitou skutečností
v oblasti pracovní migrace je fakt, že ČR je,
podle průzkumů relevantních mezinárodních
organizací, jedinou z postkomunistických zemí
" která přijímá pracovní
síly z ostatních států ve větší
míře, než svou pracovní sílu
vyváží. Otázkou do budoucna je případná
revize dvoustranných smluv o vzájemném zaměstnávání
v období přípravy na vstup České
republiky do EU.
Je třeba, zdůraznit, že problematiku stanoveni
kvót pro pobyt (zaměstnávání)
cizinců nelze posuzovat prioritně z bezpečnostního
hlediska, ale předně s ohledem na potřeby.jiných
resortů (na politiku zaměstnanosti, možnosti
a zájem o umisťování zahraničních
studentů ve školách atd.), což přesahuje
rámec působnosti Ministerstva vnitra.
V roce 1996 předpokládá Ministerstvo práce
a sociálních věcí, že předloží
všem státům EU návrh dohody o stážistech
a v případě kladné odezvy zahájí
expertní jednání. Tyto dohody jsou standardními
i mezi zeměmi západní Evropy. Ve vztahu k
Francii a Belgii by šlo pouze o aktivizaci těchto
dohod, které již existují, neboť byly
uzavřeny ve 30. letech.
2.2.2. Uprchlíci, dočasné útočiště,
krajané
Hodnotíme-li rok 1995 s ohledem na tyto velmi citlivé
kategorie cizinců, můžeme konstatovat "že
ČR problematice uprchlíků, dočasného
útočiště a našich krajanů
věnuje trvale zvýšenou pozornost. V těchto
případech většinou vystupuje do popředí
humanitární aspekt. Žádosti o postavení
uprchlíka jsou posuzovány podle samostatné
právní úpravy. Občanům Bosny
a Hercegoviny, kteří prchali před válečným
konfliktem na jejich území, poskytovala vláda
České republiky tzv. dočasné útočiště.
Byly projednávány rovněž jednotlivé
případy krajanů, kteří se chtěli
vrátit do země, v níž měli původně
své kořeny.
uprchlici
Vnitrostátní právní formou, která
upravuje problematiku uprchlíků je zákon
č. 498!1990 Sb., o uprchlících; ve znění
zákona č. 317/1993 Sb. Citovaná právní
norma stanoví lhůtu pro přiznání
postavení uprchlíka na dobu pěti let. Koncem
loňského roku se objevily první případy
cizinců s přiznaným postavením uprchlíka,:kterým
zákonem stanovená pětiletá lhůta
uplynula. Úmluva oprávním postavení
uprchlíků (Ženeva 1951) nepředpokládá
časové omezení doby, na kterou se status
uprchlíka přiznává. V zájmu
právní jistoty uprchlíků a s ohledem
na dosažení souladu citovaného zákona
s Úmluvou byl zpracován návrh novely zákona
o uprchlicích. Novela navrhuje zrušení
časového omezení pro přiznání
postavení uprchlíka (jedná se o vypuštění
§24).
V roce 1995 požádalo o přiznání
postavení uprchlíka 1406 cizinců včetně
dětí. Nejvíce žadatelů bylo z
Rumunska, Bosny a Hercegoviny a Afghánistánu. Statut
uprchlíka byl v roce 1995 přiznán 26 žadatelům.
(viz grafy č. (1-12 grafických příloh)
dočasné útočiště
Od roku 1992 poskytuje vláda ČR humanitární
pomoc formou dočasného útočiště
občanům bývalé Jugoslávie.
kruh osob, kterým je tato pomoc poskytována, byl
postupně omezován a od roku 1994 je dočasné
útočiště poskytováno pouze občanům
Bosny a Hercegoviny z válkou postižených oblastí.
Osoby, kterým je pomoc poskytována v humanitárních
střediscích, mají obdobnou péči,
jako žadatelé o přiznání postavení
uprchlíka. Osobám, pobývajícím
mimo tato střediska, náleží nezbytná
zdravotní péče a po uplynutí 6 měsíců
pobytu v ČR rovněž finanční příspěvek.
Usnesením vlády č. 731 ze dne 13. prosince
1995 bylo poskytování dočasného útočiště
na území ČR prodlouženo zatím
do 30. června 1996. Po ukončení jednání
znepřátelených stran v konfliktu v Daytonu
a po podepsání mírové smlouvy v Paříži
na sklonku roku 1995 jsou připravována jednání,
v souladu s celoevropským trendem, o návratu osob,
kterým bylo poskytnuto dočasné útočiště,
zpět do jejich původní vlasti.
V roce 1995 požádalo o pomoc formou dočasného
útočiště celkem 228 cizinců z
Bosny a Hercegoviny. K 31.12. 1995 se zdržovalo na území
ČR 1.284 osob, kterým bylo poskytnuto dočasné
útočiště. Z tohoto počtu se 640
osob zdržuje v humanitárních střediscích
Ministerstva vnitra a 644 osob v soukromí. Občané
Bosny a Hercegoviny mohou získat vízum z humanitárních
důvodů na základě předložení
tzv. garančního dopisu, kterým je potvrzen
příslib péče státu o majitele
tohoto dopisu. Jedná se o ulehčení vízového
režimu s Republikou Bosna a Hercegovina. Do 31.12.1995 bylo
vydáno 154 garančních dopisů pro celkem
280 osob. Mnozí cizinci, kterým byla poskytnuta
pomoc vlády, již určitým způsobem
integrovali do společnosti a požádali o povolení
dlouhodobého pobytu. V několika případech,
pokud dokázali český původ, jim byl
povolen pobyt trvalý.
naši krajané
Prioritou politiky vlády ČR vůči krajanům
je jejich podpora v zahraničí, a to jak v oblasti
kulturní, jazykové, školské apod., tak
v odůvodněných případech i
při zlepšováni životních podmínek
v sídlech krajanských komunit.
Někteří krajané, žijící
zejména na území bývalého SSSR
a v jihovýchodní Evropě, však ze strany
ČR očekávají pomoc především
v přesídlení do ČR. Jejich
očekávání nemá vždy jen
čistě ekonomické důvody, ale souvisí
i se snahou po uchování národní identity.
Zájem o přesídlení do ČR je
vždy individuální záležitostí
jednotlivých krajanů a netýká se celých
komunit: Toto vychází ze zkušeností
s přesidlováním v rámci jednorázové
humanitární akce (v rámci odstraňování
následků černobylské katastrofy).
V případech individuálního přesídlení
je adaptace těchto osob do české společnosti
relativně bezproblémová.
Usnesením č. 416 z července 1995 uvolnila
vláda pro rok 1995 finanční prostředky
na pomoc při zajištění hmotných
podmínek trvalého pobytu z řad krajanů
žijících ve vybraných vzdálených
teritoriích (Kazachstán, Uzbekistán, Kyrgyzstán,
Tádžikistán, Turkmenistán a další).
Krajané žijící v těchto zemích
nemají prakticky žádnou možnost zajistit
si hmotné podmínky pro trvalý pobyt na území
ČR sami.
V roce 1995 byly řešeny jednotlivé žádosti
o povolení trvalého pobytu osob prokazujících
český původ (jednalo se zejména o
rumunské státní příslušníky),
kdy veškeré náležitosti k pobytu si zajišťoval
žadatel sám, případně prostřednictvím
svých příbuzných. Dále byly
na českých zastupitelských úřadech
přijímány žádosti s tím,
že na základě plné moci bude nadace
při České televizi Člověk v
tísni zajišťovat hmotné zabezpečení
a ubytování na území ČR pro
ucelené rodiny po uvolnění finančních
prostředků. Zmíněnou nadací
byly v roce 1995 zajišťovány prostředky
pouze pro občany Kazachstánu. V uvedeném
roce se na základě povolených žádostí
přistěhovalo celkem 13 ucelených rodin -
cca 50 osob.
2.2.3. Příprava nové právní
úpravy cizinecké a azylové problematiky
V roce 1995 byla plánována příprava
zásad nového cizineckého zákona. K
jejich zpracování zatím nedošlo, protože
vypracování cizineckého zákona vyžaduje
důkladnější přípravu a
zasazení do kontextu vyvíjejícího
se právního prostředí. Ke zmíněným
problémům přistupovaly i dosud se vyvíjející
instituty a vazby, které souvisejí s problematikou
azylu a uprchlictví.
Z uvedených důvodů bylo přistoupeno
k řešení nejaktuálnějších
problémů cizinecké problematiky formou dílčí
novely cizineckého zákona a zákona o uprchlících.
Cílem novely cizineckého zákona bylo částečné
zpřísnění cizineckého režimu,
zejména pro ty cizince, kteří se v ČR
dopouštějí porušování právních
předpisů. Dalším cílem bylo doplnění
některých úprav, které chybějí
v platném cizineckém zákoně. Jedná
se především o vyžadování
potvrzení o zajištění prostředků
k pobytu a k vycestování z území ČR
i u těch cizinců, kteří žádají
o prodloužení krátkodobého pobytu. Dále
je navrhována povinnost cizince hlásit ztrátu
nebo odcizení cestovního dokladu, povinnost prokazovat
trvání účelu dlouhodobého pobytů.
Cílem novely zákona č.498/90 Sb., o uprchlících
bylo zrušit lhůtu 5 let pro pobyt cizinců s
přiznaným postavením uprchlíka (viz
kapitola uprchlíci). V oblasti přípravy nové
právní úpravy azylové problematiky
zpracovává Ministerstvo vnitra legislativní
záměr zákona o poskytování
azylu a dočasného útočiště,
který by měl být, vzhledem k věcné
provázaností obou norem, předložen současně
s legislativním záměrem zákona o pobytu
cizinců na území ČR.
Příprava těchto legislativních záměrů
vychází z doporučení tzv. Budapešťské
skupiny v oblasti prevence a potírání nelegální
migrace, z konzultací v rámci Mezinárodní
organizace pro migraci (IOM) a z dalších poznatků
z mezinárodní spolupráce (viz káp.
č.4), z mezinárodních konvencí a doporučení
týkajících se lidských práv
a ze snahy o maximální možnou harmonizaci legislativní
úpravy se státy EU.
3. Neregulérní (nedovolená, nelegální)
migrace cizinců
3.1. Hodnocení situace za rok 1995 a srovnání
s předchozími roky
Počet osob pokoušejících se v minulých
letech nelegálně překročit státní
hranice ČSFR, později ČR, se do ledna 1994
neustále zvyšoval. V roce 1993, i přes devítiměsíční
neuzavřenost státních hranic ČR se
Slovenskem, bylo na státních hranicích ČR
zadrženo o 35% osob více než na státních
hranicích celé ČSFR v roce 1992, což
souviselo zejména s válečným konfliktem
na území bývalé Jugoslávie.
Ze srovnání vývoje situace v minulých
letech je patrné, že v roce 1991 a 1992 kulminoval
nelegální pohyb osob přes státní
hranice v letních měsících. V roce
1993 to bylo již v dubnu, následný pokles pak
souvisel se změnou azylového zákona a s uzavřením
readmisních dohod se SRN a dalšími státy.
Opětovný vzestup odrážel rostoucí
počet nelegálních migrantů ze zemí
bývalé Jugoslávie v souvislosti s vývojem
ozbrojeného konfliktu. Snížení nedovolených
přechodů státních hranic ČR
od února roku 1994 zobrazuje především
úpravu vízové politiky ČR vůči
vybraným státům k 15.lednu 1994, následně
i dopad zavedení vízové povinnosti pro vybrané
státy i ze strany Slovenské republiky
Po klesající tendenci v roce 1994 se výskyt
zjištěných nelegálních překročení
hranic ČR na počátku roku 1995 stabilizoval
a od měsíce dubna 1995 opět vzrůstal.
Pokles počtu zjištěných nelegálních
přechodů státních hranic proti roku
1993 a 1994 neodráží pouze opatření
přijatá zainteresovanými státy, ale
souvisí i se zvýšeným počtem
osob, které využívaly služeb převaděčských
organizací mnohdy s dokonalými pozměněnými
cestovními doklady.. (viz grafy č.13-16 grafických
příloh)
V roce 1995 se nejvíce pokusů o nedovolený
přechod státních hranic soustředilo
na hranice ČR se SRN, převážně
ve směru do SRN.
Od roku 1993 se znatelně zvyšuje počet nedovolených
přechodů státních hranic ČR
s Polskou republikou.
Česko-slovenské státní hranice
mají, na rozdíl od ostatních státních
hranic s našimi sousedními státy, nadstandardní
charakter, který spočívá především
v tom, že občané obou států je
mohou překračovat na kterémkoli vhodném
místě. Státní hranice byly zaměřeny,
v terénu zřetelně vyznačeny a zadokumentovány
v závěru roku 1995. Tomuto stavu byl přizpůsoben
i výkon služby na státních hranicích,
který je dnes již srovnatelný s praxi na ostatních
částech naší státní hranice.
Na státních hranicích ČR se Slovenskem
bylo v roce 1995 řešeno 1.189 případů
jejich nelegálního překročení
(tj. 6,2% z. celkového počtu případů
řešených v ČR). Proti hranicím
s dalšími sousedícími státy je
zásadně odlišný charakter nelegálních
přechodů hranic, neboť naprosto převažují
nelegální přechody osob ze Slovenska na území
ČR,. V roce 1995 se pokusilo o nelegální
přechod hranic v tomto směru 93,3% z celkového
počtu řešených osob, naopak z ČR
na území Slovenska 80 osob.
Maximum počtu nelegálních přechodů
je od roku 1993 zjišťováno v Severočeském
kraji, v roce 1995 dokonce 61,1%.
Z dostupných údajů ke vstupu cizinců
na naše území před nelegálním
přechodem státních hranic ve směru
z ČR je patrné, že se zvyšuje počet
těch, kteří do ČR vstoupí nelegálně,
zejména ze Slovenské republiky. Jedná se
zejména o občany balkánských zemí
a Turecka. Občané z asijských zemí
vstupují na území ČR legálně,
hlavně přes letiště Praha Ruzyně.
(viz graf č.17 grafických příloh)
V roce 1993 bylo předvedeno, zajištěno nebo
zadrženo 43.302 osob, v roce 1994 se jednalo o 20 480 a v
loňském roce to bylo 19.172 osob, které uskutečnily
nelegální přechod státních
hranic České republiky nebo se o něj prokazatelně
pokusily.
Z celkového počtu 19.172 osob, které byly
v roce 1995 přistiženy při pokusu o nedovolené
překročení státních hranic
ČR, bylo 17.132 cizinců z 88 států.
Nejvíce zadržených nelegálních
migrantů v roce 1995 pocházelo z Evropy. Jednalo
se převážně o občany ze zemí
bývalé SFRJ. Velkou skupinu tvořili občané
Bulharska a Rumunska, ze států bývalého
SNS jsou zastoupeni nejvyšším podílem
občané Ukrajiny. Viditelně se zvyšuje
zastoupení cizinců z Asie, a to zejména občanů
Turecka, Srí Lanky, Vietnamu, Afghánistánu.
(viz grafy č.18-22 grafických příloh)
Nadále vzrůstá počet násilných
přejezdů přes státní hranice.
V roce 1994 bylo hlášeno 59 případů
násilného přejezdu přes státní
hranice ČR, jak přes hraniční přechody,
tak mimo ně přes tzv. "zelenou hranici".
V roce 1995 bylo hlášeno již 94 případů.
Většina případů byla zaznamenána
ve směru ze SRN.
Stále vzrůstá také počet případů
zneužívání cestovních dokladů
při nedovoleném přechodu státních
hranic ČR. V roce 1995 bylo odhaleno 1.035 případů
pokusu o nedovolený přechod státních
hranic s falešným, pozměněným
nebo jinak zneplatněným cestovním pasem (v
roce 1994 754 případů).
Za porušování zákonů ČR
byl v roce 1995 uložen zákaz pobytu 8.211 cizincům,
což je o 3.581 méně než v roce 1994. Jednalo
se především o občany Svazové
republiky Jugoslávie, Turecka, Bulharska. V: případě;
že cizinec nerespektuje rozhodnutí o zákazu
pobytu a zdržuje se na území ČR-.neoprávněně;
maří tak výkon úředního
rozhodnuti a může být z tohoto důvodu
administrativně vyhoštěn. Cizinci, který
spáchal trestný čin na území
republiky, může soud uložit trest vyhoštění
z území republiky jako samostatný trest nebo
vedle jiného trestu. Je-li rozsudek pravomocný a
trest vykonatelný, je cizinec orgány cizinecké
policie soudně vyhoštěn.
Celkem bylo v roce 1995 vyhoštěno 910 cizinců
(z toho administrativně 297, soudně 613 cizinců).
Podle státní příslušnosti bylo
v roce 1995 vyhoštěno administrativně nejvíce
občanů Ukrajiny; soudně nejvíc občanů
Slovenské republiky.
3.2. Přijatá a připravovaná opatření
Postupně je zdokonalováno technické vybaveni
hraničních přechodů, zejména
letišť /Praha-Ruzyně/. Policie České
republiky provádí školení konzulárních
pracovníků k problematice padělaných
dokladů a tato spolupráce se bude ještě
prohlubovat.
Holandská vláda předala české
straně softwarový systém EDISON, který
pomáhá odhalit falza dokladů. Systém
byl instalován na Ředitelství služby
cizinecké a pohraniční policie a na letišti
Praha - Ruzyně.
Každé nové vydání pasů
České republiky přináší
inovace, které zvyšují kvalitu. Je připravován
přechod na jinou bezpečnostní folii (od roku
1997) a připravuje se zavedení strojové čitelnosti
v rámci standardů EU a ISO.
Od roku 1996 bude zavedeno udělování víza
ve formě samolepícího štítku
/dříve razítko/, který má vysokou
úroveň bezpečnosti a odpovídá
světovým standardům /Schengenská dohoda/.
Rovněž se zavádí nová forma občanských
průkazů pro cizince ve formě pasové
knížky, která zohledňuje požadavky
na zvýšení bezpečnosti.,