ČÁST DRUHÁ

OBCHODNÍ VEŘEJNÁ SOUTĚŽ

HLAVA I

NĚKTERÁ USTANOVENÍ O PODMÍNKÁCH SOUTĚŽE

§ 4

Vyhlášení obchodní veřejné soutěže

(1) Obchodní veřejnou soutěž, její podmínky, popřípadě změny a zrušení obchodní veřejné soutěže vyhlašuje zadavatel zveřejněním v Obchodním věstníku.6)

(2) Před vyhlášením obchodní veřejné soutěže podle odstavce1 nesmí být podmínky soutěže uveřejněny jiným způsobem a žádným osobám nesmí být sdělen jejich obsah.

___________________________________

6) Nařízení vlády ČSFR č.63/1992 Sb., o Obchodním věstníku.

§ 5

Obsah podmínek soutěže

(1) Podmínky soutěže musí obsahovat

a) vymezení plnění veřejné zakázky,

b) dobu a místo plnění veřejné zakázky,

c) požadavky na prokázání (základních) kvalifikačních předpokladů uchazečů (§ 2b) (§ 17),

d) způsob hodnocení nabídek (§ 6),

e) požadavky na jednotný způsob zpracování nabídkové cenyvčetně platebních podmínek,

f) soutěžní lhůtu (§ 7) a místo otevírání obálek s nabídkami,

g) zadávací lhůtu (§ 8),

h) místo pro podávání nabídek a dobu, v níž lze nabídky podat osobně (§ 9),

i) název, sídlo, telefon, popřípadě dálnopis nebo fax zadavatele,

j) oznámení o době konání prohlídky místa plnění veřejnézakázky nebo o době, kdy lze nahlédnut do dokumentace,pokud tato dokumentace není součástí zadávací dokumentace,

k) požadavek na poskytnutí jistoty včetně její výše (§ 23).

(2) Zadavatel může vymezit další podmínky soutěže, které vyhlásí současně s podmínkami podle odstavce 1, a to zejména

a) zvláštní podmínky provedení veřejné zakázky (§ 10),

b) zvýhodnění tuzemských osob (§ 11),

c) omezení soutěže na tuzemské osoby,

d) adresu a lhůtu, v níž je možno vyžádat podrobnou zadávací dokumentaci, je-li tato dokumentace pro zpracování nabídky nutná (§ 2g), popřípadě výši úhrady za její poskytnutí, je-li úhrada zadavatelem vyžadována 64c), (§ 12)

e) požadavky na prokazování dalších (kvalifikace nad rámec základních kvalifikačních) předpokladů (§ 2f), popřípadě na předkvalifikační řízení (§ 21),

f) adresu a lhůtu pro získání kvalifikační dokumentace

(§ 15),

g) požadavky na variantní řešení a na rozdělení veřejné zakázky na dílčí plnění.

§ 6

Způsob hodnocení nabídek

(1) Hodnocení nabídek se provádí pomocí jediného kritéria nebo více kritérií s uvedením způsobu stanovení pořadí nabídek.

(2) Při hodnocení nabídek pomocí

a) jediného kritéria se nabídky hodnotí podle výše nabídkové ceny,

b) více kritérií zadavatel použije kromě výše nabídkové ceny podle charakteru veřejné zakázky zejména tato kritéria: požadavky na jakost, dobu plnění veřejné zakázky, kvalifikaci uchazečů, záruky za jakost, požadavky na provoz a údržbu.

(3) Rozhodne-li se zadavatel pro způsob hodnocení pomocí více kritérií, uvede jednotlivá kritéria v podmínkách soutěže v sestupném pořadí podle stupně významu, který jim přisuzuje.

§ 7

Soutěžní lhůta

(1) Soutěžní lhůtou se rozumí lhůta, ve které lze nabídky podávat. Při stanovení soutěžní lhůty se přihlédne k potřebě,kdy pro zpracování nabídky je nezbytné prohlédnutí místa provedení veřejné zakázky či nahlédnutí do dalších podkladů.Soutěžní lhůta nesmí být kratší než 36 kalendářních dní.

(2) Soutěžní lhůta počíná běžet dnem vyhlášení obchodní veřejné soutěže v Obchodním věstníku a končí dnem a hodinou otevírání obálek s nabídkami. V podmínkách soutěže se vymezuje stanovením příslušného data a hodiny otevírání obálek s nabídkami.

§ 8

Zadávací lhůta

(1) Zadávací lhůtou se rozumí doba, po kterou jsou uchazeči svými nabídkami vázáni. Zadavatel ji stanoví v podmínkách soutěže počtem kalendářních dní.

(2) Zadávací lhůta stanovená v podmínkách soutěže jednotně pro všechny uchazeče se prodlužuje uchazečům umístěným na prvním až třetím pořadí až do doby uzavření smlouvy (§ 40).Zadávací lhůta bez prodloužení činí nejvíce 90 kalendářníchdní; její běh počíná dnem otevírání obálek s nabídkamia končí dnem rozeslání oznámení o výběru nejvhodnějšínabídky, pokud nejsou podány námitky nebo návrh napřezkoumání rozhodnutí zadavatele. Zadávací lhůta se u veřejných zakázek, na kterých se finančně podílejí programy zahraniční pomoci podle platných mezinárodních smluv, prodlužuje o 90 dní.

§ 9

Způsob podávání nabídek

(1) Nabídky se podávají osobně nebo doporučeně poštou, v písemné formě, v uzavřených obálkách, označených "soutěž" a opatřených na uzavření razítky uchazečů, popřípadě podrobným identifikačním údajem soutěže. Žádná osoba se nesmí zúčastnit téže soutěže jako uchazeč více než jednou.

(1) Nabídky se podávají osobně nebo doporučeně poštou,v písemné formě a v zapečetěných obálkách označených "anonymní soutěž". Každý zájemce o veřejnou zakázku může podat pouzejednu nabídku; při porušení této povinnosti je zadavatel po vinen vyloučit příslušného uchazeče ze soutěže. Žádná osobase nesmí zúčastnit téže soutěže více než jednou.

(2) Nabídky musí být do skončení soutěžní lhůty doručeny zadavateli. Každý zájemce o veřejnou zakázku může podat pouze jednu nabídku; při porušení těchto povinností je zadavatel povinen vyloučit příslušného uchazeče ze soutěže.

(2) Při hodnocení nabídek pomocí více kritérií může zadava tel stanovit, že v nabídce se oddělí do samostatné zapečetěné obálky nabídková cena. Tato obálka musí být označena nápisem "Nabídková cena".

(3) Při hodnocení nabídek pomocí více kritérií může zadavatel stanovit, že v nabídce se oddělí do samostatné (zapečetěné) obálky nabídková cena. Tato obálka musí být označena nápisem "Nabídková cena", uzavřena a na uzavření opatřena razítkem uchazeče

(4) Vzorky a ukázky nabízeného zboží musí být označeny jako součást nabídky.

§ 10

Zvláštní podmínky provedení veřejné zakázky

Zvláštními podmínkami provedení veřejné zakázky se rozumějí zejména požadavky na řešení ekologických problémů, zaměstnanosti a na využití místních zdrojů a surovin v určitém regionu.

§ 11

Zvýhodnění některých uchazečů

v obchodní veřejné soutěži

(1) Žádný z uchazečů nesmí být v obchodní veřejné soutěži zvýhodněn proti ostatním účastníkům soutěže s výjimkami uvedenými v odstavcích 2 a 3.

(2) V případě obchodní veřejné soutěže se zahraniční účastí (§ 65) může zadavatel v podmínkách soutěže stanovit zvýhodnění nabídkových cen tuzemských osob nejvýše do 10% od nejnižší nabídkové ceny zahraniční osoby. Předkládá-li nabídku spo lečně tuzemská a zahraniční osoba, považuje se jejich nabídka za nabídku zahraniční osoby.

(3) Účastní-li se obchodní veřejné soutěže tuzemská osoba zaměstnávající nad 60% občanů se změněnou pracovní schopností, musí být při hodnocení její nabídky jí předložená nabídková cena hodnocena jako nejnižší, jestliže nepřekročí nejnižší nabídkovou cenu tuzemské osoby o více než 20%.

(4) Uchazeč zaměstnávající více než 60% občanů se změněnou pracovní schopností musí tuto skutečnost doložit ve své na bídce potvrzením místně příslušného úřadu práce.

(5) Zvýhodnění podle odstavců 2 a 3 se nesčítají.

POZNÁMKA:

§ 12 až 20 jsou

přepracovány jako nové

§ 2a až 2g

§ 12 až 20

zrušeny

§ 12

Zadávací dokumentace

(1) Zadávací dokumentace je souhrn údajů a informací nezbytných pro zpracování nabídky. Zadavatel ji poskytuje na vyžá dání zájemcům o veřejnou zakázku. Součástí zadávací dokumen tace jsou zejména technické podmínky veřejné zakázky určující požadavky na jakost a technické vlastnosti předmětu veřejné zakázky. Za kvalitu zadávací dokumentace a údaje v ní obsaže né plně ručí zadavatel. Nebude-li zadávací dokumentace zpra cována zadavatelem, musí být označena názvem a sídlem jejího zpracovatele.

(2) Požadované technické podmínky nesmí obsahovat požadavky nebo odkazy na jednotlivá obchodní jména, zvláštní označení podniku, zvláštní označení výrobků, výkonů anebo obchodních materiálů, které platí pro určitý podnik nebo závod za příz načné, patenty a užitné vzory. Pokud nelze požadované plnění předmětu veřejné zakázky popsat jiným způsobem, než je uvede no v předchozí větě, musí zadavatel v zadávací dokumentaci umožnit použití i obdobných řešení.

(3) Zadavatel může požadovat od uchazečů úhradu za použití reprodukční techniky při poskytnutí zadávací dokumentace.

§ 13

Náklady účasti v obchodní veřejné soutěži

(1) Zadavatel nesmí požadovat na uchazečích poplatky za účast v obchodní veřejné soutěži.

(2) Podmínky soutěže nesmějí přiznávat uchazečům právo na náhradu nákladů spojených s účastí v obchodní veřejné soutě ži.

Obecná ustanovení o kvalifikaci uchazečů

§ 14

(1) Kvalifikací prokazují uchazeči a zájemci o veřejnou za kázku své předpoklady k plnění veřejné zakázky. Pokud se v části druhé hlavě I tohoto zákona používá pojem uchazeč, rozumí se jím i zájemce o veřejnou zakázku.

(2) Uchazeči jsou povinni v obchodní veřejné soutěži prokázat základní kvalifikační předpoklady (§ 17). V podmínkách soutě že může zadavatel požadovat prokázání dalších kvalifikačních předpokladů (§ 20).

(3) Při stanovení požadavků na prokazování kvalifikace uchazečů musí zadavatel v podmínkách soutěže uvést, jakým způsobem požaduje prokazování kvalifikace, předkládá-li nabídku více osob společně. V těchto případech může zadavatel požado vat prokazování kvalifikace od všech osob nebo pouze od osoby s největším podílem na plnění veřejné zakázky.

§ 15

(1) Požadavky na prokazování dalších kvalifikačních předpokladů vymezí zadavatel v podmínkách soutěže nebo v kvalifikač ní dokumentaci včetně požadovaných dokladů a kritérií pro hodnocení kvalifikace. Zájemci o veřejné zakázky mohou poža dovat na zadavateli upřesňující informace k prokazování dal ších kvalifikačních předpokladů nejpozději do sedmi dnů před uplynutím soutěžní lhůty.

(2) Zadavatel může požadovat úhradu za použití reprodukční techniky při poskytnutí kvalifikační dokumentace.

§ 16

Zadavatel zjišťuje kvalifikaci uchazečů

a) při posuzování nabídek (§ 34), jde-li o základní kvalifikační předpoklady,

b) při hodnocení nabídek (§ 35) v případě prokazování dalších kvalifikačních předpokladů,

c) v předkvalifikačním řízení (§ 21).

§ 17

Základní kvalifikační předpoklady

(1) Základní kvalifikační předpoklady pro plnění veřejné zakázky nesplňuje uchazeč,

a) který nemá příslušné podnikatelské oprávnění,

b) na jehož majetek byl prohlášen konkurz,

c) proti kterému bylo zahájeno soudem konkurzní nebo vyrovnací řízení, po dobu tohoto řízení,

d) proti kterému byl návrh na prohlášení konkurzu zamítnut pro nedostatek majetku úpadce,

e) který je jako právnická osoba v likvidaci,

f) který má v evidenci daní zachyceny daňové nedoplatky,7)

g) který má splatné závazky vůči nositelům sociálního zabezpečení8) a všeobecného zdravotního pojištění,9)

h) který byl pravomocně odsouzen pro trestný čin, jehož skutková podstata souvisí s předmětem podnikání uchazeče, nebo pro trestný čin hospodářský10) nebo proti majetku,11)

i) který byl v posledních třech letech disciplinárně potrestán podle zvláštních předpisů upravujících výkon odborné činnosti,12) pokud tato činnost souvisí s předmětem veřejné zakázky.

(2) Podmínka uvedená v odstavci 1 písm. h) se vztahuje na osobu vykonávající funkci statutárního orgánu nebo člena sta tutárního orgánu.

___________________________________

7) § 62 zákona ČNR č. 337/1992 Sb., o správě daní a poplatků, ve znění pozdějších předpisů.

8) Zákon ČNR č. 589/1992 Sb., o pojistném na sociální zabezpečení a příspěvku na státní politiku zaměstnanosti, ve znění pozdějších předpisů.

9) Zákon ČNR č. 592/1992 Sb., o pojistném na všeobecné zdravotní pojištění, ve znění pozdějších předpisů.

10) Část druhá hlava druhá trestního zákona.

11) Část druhá hlava devátá trestního zákona.

12) Např. zákon ČNR č. 360/1992 Sb., o výkonu povolání autorizovaných architektů a o výkonu povolání autorizovaných inženýrů a techniků činných ve výstavbě, ve znění zákona č. 164/1993 Sb.

§ 18

Prokazování základních kvalifikačních předpokladů

Uchazeč prokazuje splnění základních kvalifikačních před pokladů uvedených v § 17 odst. 1 takto:

a) podle písmene a) dokladem o oprávnění podnikat,

b) podle písmen b) až e) čestným prohlášením a výpisem z obchodního rejstříku, je-li do tohoto rejstříku zapsán,

c) podle písmen f) a g) vlastním prohlášením, u vybraného uchazeče potvrzeným příslušným úřadem,

d) podle písmene h) výpisem z trestního rejstříku ne starším více než šest měsíců,

e) podle písmene i) čestným prohlášením.

§ 19

Důsledky nesplnění základních kvalifikačních předpokladů

Nesplní-li uchazeč některý ze základních kvalifikačních předpokladů, musí ho zadavatel z účasti v obchodní veřejné soutěži vyloučit. Rozhodnutí o vyloučení zadavatel bezodklad ně sdělí vyloučenému uchazeči.

§ 20

Další kvalifikační předpoklady

(1) Další kvalifikační předpoklady prokazuje uchazeč zejména údaji

a) o technickém a materiálním vybavení k plnění veřejné zakázky,

b) o průměrném ročním přepočteném počtu zaměstnanců uchazeče včetně počtu odborných profesí rozhodných pro plnění veřejné zakázky,

c) o významných zakázkách uskutečněných uchazečem v posledních pěti letech s uvedením objednatele, popřípadě kupujícího, ceny, místa a doby plnění,

d) o obchodním obratu uchazeče dosaženém v posledních třech letech,

e) o zdrojích a původu všech základních materiálů a surovin potřebných k provedení veřejné zakázky.

(2) Údaje poskytnuté uchazeči podle odstavce 1 písmen c) až e) jsou důvěrné a zadavatel je může použít pouze pro účely obchodní veřejné soutěže.

§ 21

Předkvalifikační řízení

(1) Zadavatel může při vyhlášení obchodní veřejné soutěže požadovat prokazování kvalifikace uchazečů na základě konání předkvalifikačního řízení. V předkvalifikačním řízení vybere zadavatel uchazeče, kteří splněním kvalifikačních předpokladů prokáží svou způsobilost k plnění veřejné zakázky.

(2) V kvalifikační dokumentaci musí zadavatel požadovat zejména příslušné oprávnění k podnikání a stanovit konkrétně určený způsob prokázání dalších předpokladů (§ 2f). Mimo to musí zadavatel uvést též lhůtu a místo pro předložení dokladů o kvalifikaci a lhůtu pro oznámení výsledku hodnocení. Lhůta pro oznámení výsledku předkvalifikačního řízení musí skončit nejpozději 25 dnů před uplynutím soutěžní lhůty s výjimkou dvoustupňové soutěže, kdy výsledky předkvalifikačního řízení se sdělují uchazečům souběžně s výsledky posouzení předběžných nabídek.

(3) Na základě konání předkvalifikačního řízení zadavatel vy loučí uchazeče nesplňujícího kvalifikaci z další účasti v obchodní veřejné soutěži. K předkládání nabídek jsou oprávněni pouze uchazeči splňující požadavky na kvalifikaci.

(4) Výsledky předkvalifikačního řízení oznámí zadavatel ve lhůtě uvedené v odstavci 2 všem uchazečům, kteří předložili doklady, jimiž prokazovali svou kvalifikaci.

(5) Doklady předložené v předkvalifikačním řízení se při podávání nabídky již nepředkládají.

POZNÁMKA:

§ 22 je

přepracován jako

nový § 2d

§ 22

zrušen

§ 22

Ověřování prokázané kvalifikace uchazečů

(1) Uchazeči jsou povinni ohlásit zadavateli změny, které nastaly v průběhu obchodní veřejné soutěže a které se dotýka jí údajů požadovaných zadavatelem při prokazování kvalifika ce. Spočívá-li tato změna v nesplnění některého ze základních kvalifikačních předpokladů, zadavatel vyloučí takového ucha zeče z další účasti v obchodní veřejné soutěži a toto rozhod nutí bezodkladně oznámí.

(2) Zadavatel je oprávněn kdykoliv v průběhu obchodní veřejné soutěže ověřit, zda nedošlo ke změnám údajů poskytovaných v rámci prokazování kvalifikace. Za tím účelem může vyzvat uchazeče, u něhož vznikly pochybnosti, že neplní své povin nosti podle odstavce 1, aby znovu prokázal svoji kvalifikaci v rozsahu zpochybněných skutečností. Pro opětovné předložení příslušných dokladů o kvalifikaci stanoví zadavatel uchazeči přiměřenou lhůtu.

(3) Doklady a údaje předložené uchazečem na základě výzvy za davatele vyhodnotí zadavatel v souladu s § 17, popřípadě kri térii stanovenými v podmínkách soutěže nebo v kvalifikační dokumentaci. Neprokáže-li uchazeč některý ze základních kva lifikačních předpokladů, musí ho zadavatel vyloučit ze soutě že a toto rozhodnutí mu bezodkladně oznámit.

§ 23

Poskytnutí jistoty

(1) Zadavatel je povinen vyžádat (může) v podmínkách obchodní veřejné soutěže (vyžadovat), aby uchazeči k zajištění spl nění svých povinností vyplývajících z účasti v obchodní ve řejné soutěži poskytli jistotu.

(2) Poskytnutí jistoty zadavatel vyžádá v podmínkách obchodní veřejné soutěže vždy, kdy výše peněžitého závazku bez daně z přidané hodnoty překročí 20 000 000 Kč, jde-li o nemovitost s výjimkou nájmu nebo o soubor strojů a zařízení tvořících samostatný funkční celek, a 4 000 000 Kč v ostatních přípa dech.

(2) (3) Požadavek na poskytnutí jistoty musí zadavatel uplat nit shodně vůči všem uchazečům. Výši jistoty v absolutní čás tce stanoví zadavatel v rozmezí 1% až 5% budoucího peněži tého závazku.

§ 24

Formy jistoty

(1) Jistota může být uchazečem poskytnuta pouze jednou z těchto forem:

a) bankovní zárukou,13)

b) zástavním právem k cenným papírům14) obchodovatelným na burze cenných papírů,

b) c) složením peněžité částky na účet zadavatele nebo na zvláštní účet uchazeče, k němuž zadavateli zřídí výhradní dispoziční právo.

(2) Hodnota cenných papírů podle prodejního kurzu na burzecenných papírů musí v době poskytnutí jistoty odpovídat výši jistoty požadované zadavatelem.

___________________________________

13) § 313 až 322 obchodního zákoníku.

§ 25

Uvolnění jistoty

(1) Jistoty uchazečů, kteří se umístili při hodnocení nabídek ve čtvrtém a dalším pořadí, uvolní zadavatel do 7 dnů, po vybrání nejvhodnější nabídky (bezodkladně po uplynutí zadávací lhůty), s výjimkou podle odstavce 5.

(2) Jistotu uchazeče, jehož nabídka byla vyhodnocena a vybrána jako nejvhodnější (nejvýhodnější), zadavatel uvolní do 7 dnů po uzavření smlouvy. Současně uvolní zadavatel i jistoty uchazečů, kteří se umístili při hodnocení nabídek ve dru hém a třetím pořadí.

(3) Pokud nedojde k uzavření smlouvy s vybraným uchazečem a zadavatel vyzve k uzavření smlouvy uchazeče umístěného ve druhém pořadí, uvolní jistotu tomuto uchazeči po uzavření smlouvy s ním a současně uvolní jistotu uchazeči umístěnému ve třetím pořadí.

(4) Není-li uzavřena smlouva s uchazečem umístěným ve druhém pořadí, zadavatel uvolní jistotu uchazeči umístěnému ve tře tím pořadí po uzavření smlouvy s ním.

(5) Jistotu uchazeče, který podal návrh na přezkoumání rozhodnutí zadavatele (námitky proti rozhodnutí zadavatele o vý běru nejvýhodnější nabídky), zadavatel uvolní po nabytí práv ní moci rozhodnutí o tomto návrhu. (námitkách, popřípadě po uzavření smlouvy s tímto uchazečem, shledá-li orgán dohledu námitky důvodnými).

(6) Zadavatel uvolní bezodkladně jistoty uchazečům,

a) kteří byli ze soutěže vyloučeni,

b) jejichž nabídky byly odmítnuty podle § 38 odst. 1,

c) byla-li soutěž zrušena.

§ 26

Výkon práva z poskytnuté jistoty

Poskytnutá jistota připadá zadavateli v případech, kdy uchazeč, v rozporu s tímto zákonem nebo s podmínkami soutěže, zrušil nebo změnil nabídku nebo nesplnil povinnost uzavřít smlouvu na veřejnou zakázku v zadávací lhůtě, popřípadě prod loužené zadávací lhůtě.

HLAVA II

PRŮBĚH SOUTĚŽE

§ 27

Postup při přijímání nabídek

(1) Zadavatel je povinen zabezpečit, aby doručené nabídky byly na obálce označeny pořadovým číslem, datem a hodinou doručení a zapsány s těmito údaji do seznamu nabídek. Při osobním doručení nabídky musí být jejímu doručiteli zadavatelem vys taveno potvrzení o jejím přijetí s uvedením údajů podle první věty.

(2) Nabídky, které budou doručeny v rozporu s ustanovením § 9 odst. 1, nesmí zadavatel přijmout. Otevře-li zadavatel obálku s nabídkou, která nebyla předepsaným způsobem označena, nesmí tuto nabídku zahrnout do soutěže a musí ji vrátit příslušnému uchazeči.

(2) Nabídky, které budou doručeny po ukončení soutěžní lhů ty, nesmí zadavatel přijmout. Rovněž nepřijme nabídky doruče né nezapečetěné, poškozené tak, že je možno obsah obálky vyj mout, a nabídky bez označení obálky "anonymní soutěž".Otevře-li zadavatel obálku s nabídkou v důsledku jejího nesp rávného označení, nesmí tuto nabídku zadavatel zahrnout do soutěže a musí ji vrátit příslušnému uchazeči.

§ 28

Účastníci otevírání obálek s nabídkami

(1) Otevírání obálek s nabídkami se mají právo zúčastnit kro mě zadavatele

a) uchazeči, jejichž nabídky byly zadavateli doručenyv soutěžní lhůtě,

a) uchazeči, kteří předložili nabídky, pokud se prokáží podacím lístkem pošty nebo potvrzením o přijetí nabídky,

b) zástupci orgánu dohledu,

c) zástupci Ministerstva financí,

d) zástupci orgánu, z jehož rozpočtu se provádí zcela nebozčásti úhrada veřejné zakázky, není-li totožný se zadavatelem.

(2) Účastníci přítomní otevírání obálek s nabídkami (dále jen "účastníci") potvrdí svou účast podpisem v listině účastníků, kterou komise přiloží k protokolu o otevírání obálek s nabíd kami (§ 30).

§ 29

Otevírání obálek s nabídkami

(1) Pro otevírání obálek s nabídkami jmenuje zadavatel nejméně tříčlenou komisi. Před otevíráním obálek s nabídkami předá zadavatel komisi obálky s nabídkami včetně seznamu nabídek.

(2) Komise otevírá obálky postupně podle pořadového čísla a kontroluje úplnost nabídky z hlediska požadavků uplatněných zadavatelem ve vyhlášených podmínkách soutěže. Účastníkům sdělí jméno a sídlo uchazeče včetně nabídkové ceny, pokud se nepostupuje podle odstavce 4.

(3) Připouštějí-li podmínky soutěže uvést v nabídkách variantní řešení, popřípadě je-li požadováno poskytnutí jistoty, sdělí komise účastníkům, zda byly v nabídce varianty předloženy a bylo-li poskytnutí jistoty prokázáno. Další obsah nabídky komise účastníkům nesmí sdělit.

(4) Pokud zadavatel v podmínkách soutěže požadoval oddělení nabídkové ceny, obálka s nabídkovou cenou se neotevírá a účastníkům se sdělují údaje podle odstavců 2 a 3 s výjimkou nabídkové ceny.

(5) Jestliže komise po otevření obálky zjistí, že nabídka není z hlediska podmínek soutěže úplná, nabídku vyřadí z dalšího posuzování a hodnocení; vyřazení nabídky oznámí účastníkům. Zadavatel vyloučí bezodkladně příslušného uchazeče z další účasti v obchodní veřejné soutěži.

(6) Uchazečům, kteří podali nabídku, ale nezúčastnili se otevírání obálek, zadavatel na jejich žádost oznámí údaje, které komise sdělila účastníkům podle odstavců 2 a 3.

§ 30

Protokol o otevírání obálek s nabídkami

(1) O otevírání obálek s nabídkami komise sepisuje protokol,v němž u každé nabídky komise uvede údaje oznámené účastníkům podle § 29 odst. 2 a 3 a zda nabídka vyhověla či nevyhověla kontrole úplnosti podle § 29 odst. 5. Příslušná část protoko lu se účastníkům přečte před otevřením další obálky s nabídkou.

(2) V závěru protokolu komise uvede počet nabídek, které byly zadavateli doručeny po uplynutí soutěžní lhůty, a časové údaje o jejich doručení.

(3) Protokol podepisují členové komise. Uchazeči jsou též oprávněni k podpisu protokolu. Protokol se nezveřejňuje; popřipojení listiny účastníků se přikládá k seznamu nabídek.

(4) Uchazeči jsou oprávněni do protokolu nahlížet. Kopii protokolu musí zadavatel na vyžádání předat orgánům, jejichž zástupci jsou oprávněni účastnit se otevírání obálek podle § 28 odst. 1 písm. b) až d) tohoto zákona.

§ 31

Složení komise pro posouzení a hodnocení nabídek

(1) Pro posouzení a hodnocení nabídek ustavuje zadavatel komisi, především z osob s příslušným odborným vzděláním a praxí podle charakteru veřejné zakázky. Komise musí mít nejméně pět členů. Současně se jmenováním členů komise jmenuje zada vatel stejný počet jejich náhradníků. Členem komise musí být vždy zástupce zadavatele.

(2) Členem komise je oprávněn být

a) zástupce příslušného ústředního orgánu zadavatele, pokudnení zadavatelem sám tento orgán, nebo územní samosprávný celek,

b) zástupce příslušného orgánu státní správy15) v místěúzemního samosprávného celku, je-li tento celek zadavatelem.

(3) Zástupci uvedení v odstavci 2 jsou oprávněni být členy komise, pokud příslušný orgán uplatní požadavek na účast své ho zástupce u zadavatele nejpozději do deseti dnů před uply nutím soutěžní lhůty.

(4) Členové komise podle odstavce 2 se účastní její činnosti bezúplatně. Veškeré výdaje spojené s činností komise hradí zadavatel.

___________________________________

15) Zákon ČNR č. 425/1990 Sb., o okresních úřadech, úpravě jejich působnosti a o některých dalších opatřeních s tím souvisejících, ve znění pozdějších předpisů.

§ 32

Podjatost

(1) Členové komise a jejich náhradníci nesmí být ve vztahu k veřejné zakázce a k uchazečům podjatí; zejména se nesmí podílet na zpracování nabídky, nesmí mít osobní zájem na zadání příslušné veřejné zakázky a s uchazeči je nesmí spojovat osobní ani pracovní či jiný obdobný poměr. O své nepodjatosti učiní člen komise i náhradník písemně čestné prohlášení zadavateli ještě před zahájením činnosti komise.

(2) Vznikne-li důvod k podjatosti některému z členů komise v průběhu její činnosti, popřípadě náhradníkovi, je povinen to bezodkladně oznámit zadavateli. Zadavatel po zvážení důvodů podjatosti člena komise, popřípadě náhradníka, rozhodne o jeho dalším setrvání v komisi; vznikne-li zadavateli pochybnost o nepodjatosti některého z členů komise, popřípadě náhradníka, postupuje obdobně. Člen komise, popřípadě náhradník, kterému vznikl důvod podjatosti, se nesmí zúčastnit jednání komise od okamžiku, kdy se o tomto důvodu dozvěděl. Předseda komise vyzve k činnosti v komisi za podjatého člena jeho náhradníka.

§ 33

Jednání komise

(1) Komise si zvolí ze svých členů předsedu a místopředsedu na svém prvním jednání. Jednání komise svolává a řídí její předseda, není-li přítomen, místopředseda.

(2) Komise je schopná usnášení, je-li řádně písemně a včas pozván každý její člen a jsou-li přítomny dvě třetiny členů včetně náhradníků za nepřítomné členy. Nemůže-li se jednání zúčastnit člen komise, je povinen včas oznámit tuto skutečnost předsedovi komise, který zajistí účast náhradníka.

(3) Komise posuzuje a hodnotí nabídky podle postupů stanovených v § 34 a 35. (Komise rozhoduje většinou hlasů. V případě rovnosti hlasů je rozhodující hlas předsedy.) Členové komise mají právo odůvodnit svůj odchylný názor proti názoru většiny v zápisu o jednání.

(4) Členové komise a náhradníci jsou povinni zachovávat mlčenlivost o záležitostech, o nichž se dozvěděli v souvislosti s výkonem své funkce.

§ 34

Postup komise při posuzování nabídek

(1) Komise zahájí svou činnost tím, že od zadavatele převezme nabídky, které splnily podmínky soutěže z hlediska úplnosti, kontrolované při otevírání obálek s nabídkami.

(2) Pokud komise při posuzování a hodnocení nabídek využije přizvaných odborníků, nesmí být tyto osoby podjaty (§ 32) a jsou povinny zachovávat mlčenlivost o záležitostech, o nichž se dozvěděly v souvislosti s výkonem své funkce.

(3) Zadavatel může při posuzování a hodnocení nabídek opravit zjevné početní chyby v nabídce, které nemají vliv na nabídkovou cenu.

(4) (3) Na základě posouzení nabídek z hlediska obsahového splnění podmínek soutěže a ověření souladu postupu uchazeče se zásadami ochrany hospodářské soutěže, komise navrhne zadavateli vyřazení nabídek, které uvedeným požadavkům nevyhoví. Rozhodnut o vyloučení příslušného uchazeče ze soutěže přísluší zadavateli. Toto rozhodnutí je zadavatel povinen bezodkladně příslušnému uchazeči sdělit.

(5) (4) Uchazeč, který byl ze soutěže vyloučen, může požádat zadavatele o sdělení důvodu jeho rozhodnutí. Zadavatel je povinen bezodkladně důvod vyloučení uchazeči sdělit.

(6) Jsou-li po posouzení všechny nabídky vyřazeny, zadavatel soutěž zruší.

(5) Je-li počet nabídek zbylých po jejich posouzení menší než tři, je zadavatel povinen obchodní veřejnou soutěž zrušit a oznámit to uchazečům, kteří tyto nabídky podali.

§ 35

Postup komise při hodnocení nabídek

(1) Po posouzení, popřípadě vyřazení nabídek podle § 34 tohoto zákona přistoupí komise k hodnocení zbývajících nabídek. Na základě hodnocení sestaví komise pořadí jednotlivých nabídek podle zveřejněného způsobu hodnocení.

(2) Požadoval-li zadavatel v podmínkách soutěže oddělit v nabídce nabídkovou cenu, hodnotí komise nabídku nejprve z hlediska ostatních kritérií s výjimkou nabídkové ceny. Po tomto vyhodnocení otevře komise obálku s nabídkovou cenou a pořadí nabídek upraví podle výsledku hodnocení pomocí nabídkové ceny.

§ 36

Mimořádně nízká nabídková cena

(1) Jestliže nabídka obsahuje mimořádně nízkou nabídkovou cenu, odchylující se výrazně od ostatních nabídkových cen, musí si zadavatel vyžádat od uchazeče písemné zdůvodnění. Zdůvodnění je uchazeč povinen předložit zadavateli ve lhůtě jím stanovené, která nesmí být kratší než sedm dnů od doručení výzvy.

(2) Komise může vzít zdůvodnění mimořádně malé nabídkové ceny v úvahu pouze tehdy, jestliže shledá příčiny mimořádně nízké nabídkové ceny jako objektivní, např. z důvodu výjimečné hospodárnosti realizace nebo výrobní metody, originality, popřípadě objevnosti technického řešení, postupů nebo příznivých podmínek u uchazeče.

(3) Jestliže uchazeč nepředloží zdůvodnění ve lhůtě podle odstavce 1 nebo komise neshledá důvody mimořádně nízké nabídkové ceny za objektivně prokázané, zadavatel musí vyloučit tohoto uchazeče z další4 účasti v obchodní veřejné soutěži; toto rozhodnutí mu bezodkladně oznámí.

§ 37

Zpráva o posouzení a hodnocení nabídek

(1) Komise pořídí o posouzení a hodnocení nabídek zprávu, která obsahuje

a) údaje o složení komise,

b) přehled nabídek s uvedením příslušného uchazeče, které komise převzala od zadavatele k posouzení,

c) výsledek posouzení jednotlivých nabídek,

d) při využití osob uvedených v § 34 odst. 2 závěry jejich posouzení,

e) seznam nabídek, které komise po posouzení navrhla zadavateli k vyřazení ze soutěže,

f) seznam nabídek, které komise hodnotila,

g) stručný popis hodnocení nabídek,

h) výsledek hodnocení jednotlivých nabídek,

i) pořadí nabídek sestavené podle výsledku hodnocení.

(2) Zprávu o posouzení a hodnocení nabídek podepisují všichni členové komise a předají ji s veškerou předchozí dokumentací o zadání veřejné zakázky zadavateli. Komise tím končí svou činnost. Po předání zprávy zadavateli musí zadavatel na požádání umožnit všem uchazečům, jejichž nabídky byly posuzovány a hodnoceny, do zprávy nahlédnout.

§ 38

Rozhodnutí zadavatele o výběru

nejvhodnější (nejvýhodnější) nabídky

(1) Zadavatel je povinen na základě posouzení a hodnocení nabídek komisí rozhodnout o výběru nejvhodnější (nejvýhodnější) nabídky, pokud si v podmínkách soutěže nevyhradil právo odmítnout všechny předložené nabídky. Nejvhodnější (Nejvýhod nější) nabídkou se rozumí nabídka nejlépe splňující kritéria vymezená zadavatelem v podmínkách soutěže.

(2) Jestliže rozhodnutí zadavatele o výběru nejvhodnější (nejvýhodnější) nabídky neodpovídá pořadí nabídek podle hod nocení komise, je zadavatel povinen své rozhodnutí písemně zdůvodnit.

(3) Rozhodnutí o výběru nejvhodnější (nejvýhodnější) nabídky, včetně zdůvodnění v případě odchylného stanoviska od hodnocení komise, zadavatel přiloží ke zprávě o posouzení a hodnocení nabídek. Kopii rozhodnutí včetně zdůvodnění přikládá zada vatel k evidenčnímu listu veřejné zakázky.

(4) Vybraného uchazeče je zadavatel povinen vyzvat k předložení dokladů podle § 2c. Nesplní-li uchazeč tuto povinnost nejpozději do 3 dnů před podpisem smlouvy, musí ho zadavatel vyloučit ze soutěže a vyzvat dalšího v pořadí, nejvýše však třetího.

(4) Vybraného uchazeče je zadavatel povinen vyzvat k předložení potvrzeného prohlášení podle § 18 písm. c). Nesplní-li uchazeč tuto povinnost, musí ho zadavatel vyloučit ze soutěže a provést nový výběr.

§ 39

Oznámení o výběru nejvhodnější (nejvýhodnější) nabídky

(1) Zadavatel je povinen v zadávací lhůtě oznámit všem uchazečům, pokud nebyli ze soutěže vyloučeni, své rozhodnutí o výběru nejvhodnější (nejvýhodnější) nabídky včetně údajů o vybraném uchazeči a nabídce podle odstavce 2. Uchazeč, jemuž bylo sděleno v době, kdy byl svou nabídkou vázán, že jeho nabídka byla vybrána jako nejvhodnější (nejvýhodnější), je povinen uzavřít smlouvu podle § 40.

(2) V oznámení o výběru nabídky zadavatel uvede též uchazeče (obchodní jméno, u právnických osob sídlo, u fyzických osob bydliště a místo podnikání), jejichž nabídky se umístily ve druhém a třetím pořadí včetně nabídkových cen. (a v případech hodnocení nabídek pomocí více kritérií též dobu plnění veřej né zakázky, popřípadě záruky za jakost. Součástí oznámení o výběru nejvhodnější (nejvýhodnější) nabídky je též poučení o možnosti podat námitky.

(3) Pokud při otevírání obálek nebyli účastníci seznámeni s nabídkovými cenami (§ 29 odst. 4), je zadavatel povinen v oznámení uvést seznam všech uchazečů, jejichž nabídky byly přijaty do soutěže, s uvedením nabídkových cen.

§ 39a

Zadavatel je povinen na žádost uchazeče, jehož nabídka nebyla přijata, vrátit vzorky a ukázky nebo jejich části, které byly součástí nabídky, nejpozději do 14 dnů po skončenízadávací lhůty.

§ 40

Uzavření smlouvy s uchazečem, který předložil

nejvhodnější (nejvhodnější) nabídku

(1) S uchazečem, jehož nabídka byla vybrána jako nejvhodnější (nejvýhodnější), je zadavatel povinen uzavřít příslušnou smlouvu do 30 dnů od uplynutí zadávací lhůty vyhlášené v podmínkách soutěže. O tuto dobu se prodlužuje lhůta, po kterou je vybraný uchazeč svou nabídkou vázán. Současně se prodlužuje zadávací lhůta uchazečům umístěným ve druhém a třetím pořadí, a to až do doby vyplývající z § 41.

(2) Uzavřená smlouva musí obsahovat ustanovení, kterým je nabídková cena uchazeče stanovena jako cena nejvýše přípustná (maximální), kterou je možné překročit jen za podmínek stanovených ve smlouvě.

(3) Zadavatel nesmí uzavřít smlouvu před uplynutím lhůty stanovené pro podání námitek proti rozhodnutí zadavatele o výběru nejvhodnější (nejvýhodnější) nabídky. Jsou-li podány námitky, nesmí zadavatel uzavřít smlouvu až do pravomocného rozhodnutí o nich.

(4) Jsou-li podány včas námitky proti rozhodnutí zadavatele o výběru nejvýhodnější nabídky, vybranému uchazeči neběží za dávací lhůta prodloužená podle odstavce 1 až do doby nabytí právní moci rozhodnutí o námitkách. Obdobně neběží prodlouže ná zadávací lhůta uchazečům umístěným ve druhém a třetím po řadí.

Související odkazy



Přihlásit/registrovat se do ISP