Ministerstvo stanoví vyhláškou podrobnosti
o řízení při uplatňování
nároků souvisejících se skončením
služebního poměru, o poskytování
platového vyrovnání a o posledním
hrubém měsíčním služebním
příjmu.
Účastníky řízení
ve věcech služebního poměru jsou policie
a policista nebo pozůstalý po policistovi.)
Účastníky řízení
ve věcech služebního poměru a o nárocích
souvisejících se skončením služebního
poměru jsou policie, policista bývalý policista
nebo pozůstalý no policistovi.
(1) Podání lze učinit písemně
nebo ústně do protokolu u služebního
funkcionáře, který je oprávněn
ve věci rozhodnout.
(2) Podání se posuzuje podle jeho obsahu. l podání
musí být zřejmé, kdo je činí,
jaké věci se týká a co se navrhuje.
(3) Na žádost účastníka řízení
musí být přijetí podání
potvrzeno.
(1) Rozhodnutí služebního funkcionáře
musí být v souladu s právními předpisy,
vycházet ze skutečného stavu věci
a obsahovat výrok, odůvodnění a poučení
o odvolání. Písemné vyhotovení
rozhodnutí musí obsahovat též datum
vydání a musí být podepsáno
s uvedením hodnosti, jména, příjmení
a funkce služebního funkcionáře a doručeno
účastníkovi řízení.
(2) Výrok obsahuje rozhodnutí ve věci s uvedením
ustanovení právního předpisu, podle
něhož bylo rozhodnuta, a rozhodnutí o nákladech
řízení. Pokud se v rozhodnutí ukládá
povinnost k plnění, stanoví pro ní
služební funkcionář lhůtu.
(3) V odůvodnění, rozhodnutí služební
funkcionář uvede, které skutečnosti
byly podkladem rozhodnutí, jakými úvahami
byl veden při hodnocení důkazů a při
použití právních předpisů,
na základě nichž rozhodoval.
(4) Poučení o odvolání obsahuje údaj,
zda je rozhodnutí konečné nebo zda se lze
proti němu odvolat, v jaké lhůtě a
ke kterému služebnímu funkcionáři.
(5) Chyby v psaní, počtech a jiné zřejmé
nesprávnosti v písemném vyhotovení
rozhodnutí služební funkcionář
opraví i bez návrhu a vyrozumí o tom účastníky
řízení.
(1) Rozhodnutí služebního funkcionáře,
proti němuž již nelze podat odvolání
(rozklad), je v právní moci.
(2) Rozhodnutí je vykonatelné, jestliže proti
němu nelze podat odvolání nebo odvolání
(rozklad) nemá odkladný účinek a jestliže
marně uplynula lhůta k plnění.
(3) Výkon rozhodnutí upravují zvláštní
předpisy.[Občanský soudní řád.]
(1) Řízení se zahajuje na návrh účastníka
řízení nebo z podnětu služebního
funkcionáře.
(2) Řízení je zahájeno dnem, kdy podání
účastníka řízení došlo
služebnímu funkcionáři oprávněnému
ve věci rozhodnout. Pokud se řízení
zahajuje z podnětu služebního funkcionáře,
je řízení zahájeno dnem, kdy tento
funkcionář učinil vůči účastní
ku řízení první úkon.
Není-li služební funkcionář oprávněn
o věci rozhodnout, je povinen podání neprodleně
postoupit příslušnému služebnímu
funkcionáři a uvědomit o tom účastníky
řízení.
(1) Účastnící řízení
jsou povinni postupovat tak, aby svým jednáním
neztěžovali řízení a nezpůsobili
jeho průtahy.
(2) Účastníci řízení
mají právo nahlížet do spisů,
s výjimkou protokolů o hlasování,
a pořizovat si z nich výpisy.
(3) Služební funkcionář může
povolit nahlédnout do spisu i jiným osobám,
pokud prokáží odůvodněnost svého
požadavku.
(4) Služební funkcionář je povinen učinit
opatření, aby nahlédnutím do spisů
nebylo porušeno státní nebo služební
tajemství.
Jestliže služební funkcionář nemůže
provést procesní úkon sám nebo jestliže
je to účelné z jiných důvodů,
může o jeho provedení požádat jiného
služebního funkcionáře; dožádaný
služební funkcionář provede tento úkon
bez zbytečného odkladu.
(1) K dokazování je možné použít
všech prostředků, jimiž lze zjistit a
objasnit skutečný stav věci a které
jsou v souladu s právními předpisy.
(2) Důkazem je vše, co může přispět
ke zjištění skutečného stavu
věci, zejména výpovědi a vyjádření
účastníků řízení
a svědků, znalecké posudky, zprávy,
vyjádření a potvrzení orgánů
a organizací, listiny, věci a ohledání.
(3) Účastník řízení
je oprávněn navrhovat na podporu svých tvrzení
důkazy.
(4) Služební funkcionář hodnotí
důkazy podle své úvahy, a to každý
důkaz jednotlivě a všechny důkazy v
jejich vzájemné souvislosti.
(1) Náklady řízení, které vznikly
policii, hradí policie. Náklady, které v
řízení vznikly druhému účastníkovi
řízení, nese tento účastník;
má právo na jejich náhradu proti policií
byl-li úspěšný.
(2) Policie hradí svědkovi hotové výdaje
a výdělek, který mu prokazatelně ušel.
Nárok je nutno uplatnit do tří dnů
od jeho vzniku, jinak zaniká.
(3) Náklady spojené s předložením
listiny nebo s ohledá ním, které vznikly
tomu, kdo není účastníkem řízení,
hradí policie.
(4) Náhrada hotových výdajů a poskytování
odměn znalcům a tlumočníkům
se řídí zvláštními předpisy.[Zákon
č. 36/1967 Sb., o znalcích a tlumočnících.
Vyhláška ministerstva spravedlnosti č. 37/1967
Sb., k provedení zákona o znalcích a tlumočnících,
ve znění pozdějších předpisů.]
(1) Proti rozhodnutí služebního funkcionáře
může účastník řízení
podat odvolání do 15 dnů, a jde-li o odvolání
proti rozhodnutí o uložení kázeňského
trestu nebo o zrušení služební ho poměru
ve zkušení době, do osmi dnů ode dne
doručení rozhodnutí.
(2) Odvolání může policista podat též
proti (služebnímu hodnocení) potvrzení
o zaměstnání a služebnímu posudku
ve lhůtě 15 dnů ode dne, kdy byl s jejich
obsahem seznámen.
(3) Odvolání se podává u služebního
funkcionáře, který rozhodnutí vydal.
(4) Pokud účastník řízení
v důsledku nesprávného poučen nebo
proto, že nebyl poučen vůbec, podal odvolání
po uplynutí zákonem stanovené lhůty
nebo u nepříslušného služebního
funkcionáře, má se za to, že jej podal
včas a u příslušného služebního
funkcionáře, jestliže tak učinil nejpozději
do tří měsíců ode dne, kdy
mu bylo rozhodnutí doručeno.
(5) Služební funkcionář příslušný
k rozhodnutí o odvolán (dále jen "odvolací
orgán") může prominout zmeškání
lhůty jestliže k němu došlo ze závažných
důvodů a účastník řízení
o to požádá do 15 dnů ode dne, kdy pominul
důvod zmeškání a zároveň
podá odvolání.
(6) Podání odvolání nemá odkladný
účinek s výjimkou odvolání
proti rozhodnutí o uložení kázeňského
trestu nebo o náhradě škody (a proti služebnímu
hodnocení, jimž byl policista hodnocen jako nevyhovující).
(7) Služební funkcionář, který
napadené rozhodnutí vydal může odvolání
sám vyhovět; neučiní-li tak, je povinen
bez od kladu; nejpozději však do 15 dnů od
podání odvolání, předložit
odvolání odvolacímu orgánu.
(8) Proti rozhodnutí o odvolání se nelze
odvolat.
(1) Odvolacím orgánem je služební funkcionář
nadřízený služebnímu funkcionáři,
který napadené rozhodnutí vydal.
(2) Odvolací orgán je povinen rozhodnout o odvolání
bez zbytečného odkladu, nejdéle do 60 dnů
ode dne podání odvolání, a to po předchozím
projednání v poradní komisi.
(3) Jsou-li pro to důvody, odvolací orgán
rozhodnutí změní nebo zruší,
jinak odvolání zamítne a rozhodnutí
potvrdí.
(4) Odvolací orgán rozhodnutí zruší
a věc vrátí služebnímu funkcionáři,
který je vydal, k novému projednání
a rozhodnutí, je-li to vhodnější zejména
z důvodů rychlosti nebo hospodárností;
služební funkcionář je vázán
právním názorem odvolacího orgánu.
(5) Proti rozhodnutí ministra, nejde-li o rozhodnutí
o odvolání, lze podat rozklad. O rozkladu rozhoduje
ministr. Pro rozklad a řízení o něm
platí obdobně ustanovení o odvolání.
Odvolací orgány zřizují k projednání
odvolání poradní komise. Členem poradní
komise nemůže být služební funkcionář,
který vydal rozhodnutí, proti kterému bylo
podáno odvolání. Členem poradní
komise musí být zástupce odborové
organizace.
(1) Jestliže se dodatečně zjistily mimořádně
závažné okolnosti, které účastník
řízení nemohl bez své viny v řízení
uplatnit a které odůvodňují podstatně
příznivější rozhodnutí
v jeho prospěch, může služební
funkcionář na jeho návrh změnit nebo
zrušit své pravomocné rozhodnutí. Služební
funkcionář, který rozhodnutí zrušil,
rozhodne ve věci samé.
(2) Návrh na zrušení rozhodnutí podle
odstavce l může účastník řízení
podat pouze do tří měsíců ode
dne, kdy se dověděl a okolnostech odůvodňujících
navrhovanou změnu, nejpozději však do tří
let od nabytí právní moci rozhodnutí.
(1) Zjistí-li se dodatečně, že pravomocné
rozhodnutí je v rozporu s právními předpisy,
může je zrušit ministr. Ministr může
rozhodnout ve věci samé.
(2) Pravomocné rozhodnutí lze zrušit do tří
let od nabytí právní moci.
((1) Policista může podat u soudu návrh
na přezkoumání rozhodnutí služebního
funkcionáře o
a) propuštění ze služebního poměru podle § 106 odst. 1 písm. c) nebo d),
b) náhradě škody nebo bezdůvodném obohacení, které přesahují částku 5 000 Kč, nebo o
c) uložen kázeňského trestu.)
(1) Policista může podat u soudu návrh
na přezkoumání rozhodnutí služebního
funkcionáře o
a) propuštění ze služebního poměru podle § 106 odst 1 písm. d) nebo § 106 odst. 2 písm. c)
b) náhradě škody nebo bezdůvodnému
obohacení které přesahují částku
5 000 Kč.
(2) Návrh na přezkoumání rozhodnutí
soudem podle předchozího odstavce je možno
podat až po vyčerpání opravného
prostředku podle § 132, a to ve lhůtě
30 dnů od nabytí právní moci rozhodnutí.
(3) Požádá-li policista, který podal
návrh na přezkoumání rozhodnutí
soudem podle odstavce 1 písm. b) (nebo c)), o odložení
výkonu rozhodnutí, služební funkcionář
jeho žádosti vyhoví.
(4) Při přezkoumání rozhodnutí služebního funkcionáře soudem se postupuje podle zvláštních předpisů.[§ 244 a násl., zejména 250l a násl. občanského soudního řádu.]
[Část pátá hlava druhá Občanského soudního řádu.]
Ministerstvo stanoví (obecně závazným
právním předpisem) vyhláškou
podrobnosti o řízení ve věcech služebního
poměru.
(1) Jeli při útvaru policie ustaven odborový
orgán, jsou služební funkcionáři
zejména povinni
(a) projednávat s odborovým orgánem návrhy
rozhodnutí ve věcech služebního poměru,
jde-li o převedení na jinou funkci podle 17 odst,.
1 písm. a) a c) nebo o zařazení do zálohy
pro přechodně nezařazené policisty
podle § 24, o přeložení podle § 18
odst. 1, o rozhodnutí o zproštění výkonu
služby podle § 27 a o propuštění
ze služebního poměru podle § 106 a 107
odst. 2,)
a) projednávat s odborovým orgánem
návrh rozhodnutí ve věcech služebního
poměru jde-li o převedení nebo přeložení
na jinou funkci podle § 17 odst 1 písm a) o rozhodnutí
o zproštění výkonu služby podle
§ 27 a o propuštění ze služebního
poměru podle § 106. odst. 1 písm. a) a d) a
odst. 2 písm. b) a c).
b) umožnit zastoupení členů odborového
orgánu ve svých poradních orgánech,
zřizovaných podle tohoto zákona k projednávání
návrhů ve věcech služebního poměru
a k posuzování návrhů na zásadní
opatření, zejména v oblasti sociálního
zabezpečení, léčebné, lázeňské
a rekreační péče a hmotného
zabezpečení policistů,
c) zabývat se iniciativními návrhy odborových
orgánů na právní úpravu služebního
poměru a její změny, zejména ve věcech
náležitostí policistů, ochrany bezpečnosti
a zdraví při výkonu služby, lázeňské
a rekreační péče a informovat odborové
orgány o hlavních opatřeních a výsledcích
kontrol v této oblasti,
d) projednávat s odborovým orgánem tvorbu
a dodržování zásad spravedlivého
odměňování a informovat ho o hospodaření
se mzdovými prostředky,
e) projednávat s odborovým orgánem návrhy
na rozvržení základní doby služby
v týdnu podle § 41.
(2) Nevyjádří-li se příslušný
odborový orgán k návrhu služebního
funkcionáře ve věcech uvedených v
odstavci 1 do deseti dnů ode dne, kdy mu byl písemný
návrh doručen, nebo ve vzájemně dohodnuté
lhůtě, služební funkcionář
postupuje dále bez jeho stanoviska.
(1) K zabezpečení práv, oprávněných
zájmů a potřeb policistů, ke zlepšení
podmínek výkonu služby, zdravotních,
sociálních a kulturních podmínek,
včetně podmínek pro využívání
volného času uzavírají jménem
policistů příslušné odborové
orgány a jménem policie příslušní
funkcionáři kolektivní dohody.
(2) Na postup při uzavírání kolektivních
dohod, na jejich platnost a účinnost a na řešení
kolektivních sporů se přiměřeně
vztahují ustanovení zákona č. 2/1991
Sb., o kolektivním vyjednávání, v
platném znění, s výjimkou § 16
až 31.
((1) Policista vykonávající funkci v odborových
orgánech, jejíž výkon vyžaduje
dlouhodobé uvolnění od plnění
služebních povinností, se zařadí
do činné zálohy.)
(1) Policistovi vykonávajícímu funkci
v odborových orgánech jejíž výkon
vyžaduje dlouhodobé uvolnění z výkonu
služby se udělí služební volno
bez nároku na služební příjem.
(2) Policista se po skončení výkonu funkce
v odborových orgánech ustanoví do funkce
stejné úrovně, jakou naposledy zastával;
není-li to možné, ustanoví se do funkce
podle § 16.
(3) Policistovi zvolenému do funkce v odborových
orgánech, jejíž výkon nevyžaduje
dlouhodobé uvolnění od plnění
služebních povinností, se udělí
služební volno s nárokem na služební
příjem na nezbytně nutnou dobu.
(4) Služební funkcionáři poskytují
k zabezpečení činnosti základních
odborových organizací a jejich orgánů
nezbytné materiálně technické zabezpečení.
(5) Rozsah a podrobnosti poskytování materiálně
technického zabezpečení stanoví ministr
po projednání s příslušným
odborovým orgánem.
Policista, který byl zvolen do funkce v odborovém
orgánu, nesmí být pro výkon této
funkce propuštěn ze služebního poměru.
V jiných případech může být
propuštěn po předchozím souhlasu příslušného
odborového orgánu. (Souhlas není zapotřebí,
jde-li o propuštění podle § 106 odst.
1 písm, b), d) a e) a § 107.) Souhlas není
zapotřebí jde-li o propuštění
podle §106 odst 1 písm b), c), e) a f) a odstavce
2 písm. a).
Ustanovení § 139 až 142 se nepoužijí,
je-li u příslušného útvaru policie
členy odborové organizace méně než
40 % policistů tohoto útvaru.
Podrobnosti o spolupráci služebních funkcionářů
a odborových orgánů, okruh odborových
funkcí, k jejichž výkonu budou policisté
dlouhodobě uvolněni (a zařazeni do činné
zálohy podle § 22 odst. 1 písm. d),) a
podrobnosti o udělování služebního
volna s nárokem na služební příjem
na nezbytně nutnou dobu podle § 141 odst. 3 a okruh
funkcí v odborových orgánech, pro které
platí ochrana odborového funkcionáře
podle § 142, stanoví ministr v dohodě s odborovým
svazem policistů.
(1) Neplatný je právní úkon,
a) který se svým obsahem nebo účelem příčí zákonu nebo jej obchází nebo se jinak příčí zájmům společnosti,
b) který byl učiněn nepříslušným služebním funkcionářem,
c) který nebyl učiněn svobodně, vážně, určitě nebo srozumitelně,
d) kterým se policista předem vzdává svých práv,
e) který učinil policista jednající v duševní poruše, která ho činí k tomuto právnímu úkonu nezpůsobilým,
f) nemá-li ten, kdo jej učinil, způsobilost
k právním úkonům.
(2) Právní úkon, který nebyl učiněn
formou předepsanou tímto zákonem, je neplatný,
jen stanoví-li to tento zákon.
(3) Vztahuje-li se důvod neplatnosti jen na část
právního úkonu, je neplatná jen tato
část, pokud z povahy právního úkonu,
z jeho obsahu nebo z okolností, za nichž k němu
došlo, nevyplývá, že tuto část
nelze oddělit od ostatního obsahu.
(1) Právo se promlčí, jestliže nebylo
uplatněno ve lhůtě v tomto zákoně
stanovené. K promlčení se přihlédne,
jen jestliže se ten, vůči němuž
se právo uplatňuje, promlčení dovolá;
v takovém případě nelze promlčené
právo tomu, kdo je uplatňuje, přiznat.
(2) Právo na náhradu za ztrátu na služebním
příjmu a za ztížení společenského
uplatnění z důvodu služebního
úrazu nebo nemoci z povolání nebo za jiné
škody na zdraví, právo na náhradu nákladů
na výživu pozůstalých a na příspěvek
za službu se nepromlčuje; nároky na jednotlivá
plnění z nich vyplývající se
však promlčují ve lhůtách uvedených
v § 149 odst. 2 a 3.
(3) K zániku práva proto, že nebylo ve stanovené
lhůtě vykonáno, dochází jen
v případech uvedených v § 36 odst. 1,
§ 97 odst. 3 a § 106 odst. 3; k zániku práva
se přihlédne, i když to není v řízení
namítáno.
(4) Jestliže policista uplatní své právo
a v zahájeném řízení řádně
pokračuje, promlčecí lhůta po dobu
řízení neběží. Totéž
platí i o právu, které bylo pravomocně
přiznáno, a pro které se vede řízení
k výkonu rozhodnutí.
(1) Lhůta počíná běžet
ode dne, kdy právo mohlo být uplatněno poprvé.
(2) Bylo-li dohodnuto plnění ve splátkách,
počíná běžet lhůta jednotlivých
splátek ode dne jejich splatnosti. Stane-li se pro nesplnění
některé ze splátek splatnou celá dlužná
částka, počne běžet lhůta
ode dne splatnosti nesplněné splátky.
(1) Pokud tento zákon nestanoví jinak, činí
lhůta k uplatnění peněžitých
nároků ze služebního poměru tři
roky.
(2) Jde-li o opětující se plnění,
činí lhůta k uplatnění nároku
na jednotlivá plnění tři roky od jejich
splatnosti.
(3) Lhůta k uplatnění nároku na náhradu
škody činí dva roky; počne běžet
ode dne, kdy se poškozený doví o tom, že
škoda vznikla, a o tom, kdo za ni odpovídá.
Nárok na náhradu škody se však promlčí,
nebyl-li uplatněn ve lhůtě tří
let, a jde-li o škodu způsobenou úmyslně,
ve lhůtě deseti let ode dne, kdy došlo k události,
z níž škoda vznikla; to neplatí, jde-li
o škodu na zdraví.
(1) Bylo-li právo přiznáno pravomocným
rozhodnutím, promlčuje se za deset let ode dne,
kdy mělo být podle rozhodnutí plněno.
(2) Bylo-li právo tím, kdo je povinen plnit, písemně
uzná no co do důvodu i výše, promlčuje
se za deset let ode dne, kdy k uznání došlo;
byla-li však v uznání uvedena lhůta
k plnění, běží promlčecí
doba od uplynutí této lhůty. Zástavní
právo se promlčuje za deset let.
(3) Promlčecí lhůta uvedená v předchozích
odstavcích platí i pro jednotlivé splátky,
na něž bylo plnění v rozhodnutí
nebo v uznání práva rozloženo; promlčecí
lhůta u jednotlivých splátek počíná
běžet ode dne jejich splatnosti.
(4) Úroky a opětující se plnění
pravomocně přiznaná nebo písemně
uznaná, jejichž splatnost nastala po právní
moci rozhodnutí nebo po uznání, se promlčují
za tři roky ode dne jejich splatnosti.
Nárok na vrácení jednotlivých splátek
příspěvku poskytnutých neprávem
nebo v nesprávné výši se promlčuje
za tři roky ode dne, kdy plátce tohoto příspěvku
zjistil, že příspěvek byl poskytnut
neprávem nebo v nesprávné výši,
nejpozději za deset let od jeho`výplaty. Promlčecí
lhůta neběží, jsou-li z příspěvku
prováděny srážky na úhradu částky
vyplacené neprávem.
(1) Získá-li policista bezdůvodné
obohacení na úkor majetku policie anebo ministerstvo
nebo policie na úkor policisty, musí je vydat.
(2) Bezdůvodným obohacením je prospěch
získaný plněním bez právního
důvodu nebo plněním na základě
neplatného právního úkonu. Neplatnost
právního úkonu nemůže být
policistovi na újmu, pokud neplatnost nezpůsobil
výlučně sám; vznikne-li policistovi
následkem takového neplatného právního
úkonu škoda, jsou ministerstvo nebo policie povinny
ji nahradit.
(3) Vrácení neprávem vyplacených částek
může však služební funkcionář
na policistovi požadovat jen, jestliže policista věděl
nebo musel z okolností předpokládat, že
jde o částky nesprávně určené
nebo omylem vyplacené, a to ve lhůtě do tří
let ode dne jejich výplaty.
(1) Po dobu služebního poměru nesmí
být policista členem politické strany nebo
být činným v politickém hnutí[Zákon
č. 424/1991 Sb., o sdružování v politických
stranách a v politických hnutích, v platném
znění.] ani vyvíjet v jejich prospěch
jakoukoliv činnost, která nesouvisí s plněním
jeho služebních úkolů.
(2) Policista musí mít souhlas služebního
funkcionáře
a) ke správě cizího majetku,
b) k provozování živnosti nebo účasti na živnostenském podnikání nebo k vykonávání jiné výdělečné činnosti v pracovním nebo obdobném poměru,
c) k členství v představenstvech, dozorčích
radách nebo jiných orgánech obchodních
společností či družstev.
(3) Udělení souhlasu nelze odepřít
v případech, kdy činnost podle odstavce 1
nemůže ovlivnit plnění služebních
povinností, nestrannost nebo nepodjatost policisty nebo
jiné služební zájmy policie, zejména
v případech, kdy jde o činnost publicistickou,
literární, uměleckou, vědeckou a pedagogickou.
(4) Souhlas nelze udělit k činnostem, které
by mohly ohrozit autoritu policisty, jeho vážnost
a důstojnost na veřejnosti, postavení policie
a ministerstva, a k činnostem, ke kterým by policista
mohl zneužít informací získaných
v souvislosti s výkonem služby anebo zneužít
svého postavení, zejména k činnostem
v detektivních kancelářích a v civilních
bezpečnostních službách.
(5) Vyskytnou-li se okolnosti uvedené v odstavci 4 po
udělení souhlasu podle odstavce 2, lze souhlas odejmout.
(6) Na řízení o udělení
souhlasu a jeho odnětí se užijí ustanovení
části první, hlavy deváté.)
Policie může uchovávat osobní
údaje policisty, které jí byly poskytnuty
v rámci přijímacího řízení
do služebního poměru a údaje, které
jí byly policistou poskytnuty na základě
ustanovení § 28 odst. 1 písm. ch).
(1) Policistům se do doby trvání služebního
poměru rozhodné pro přiznání
nároků vyplývajících ze služebního
poměru započítávají doby, pokud
byly započteny podle dosavadních předpisů,
není-li dále stanoveno jinak.
(2) Do doby trvání služebního poměru
rozhodné pro přiznání příspěvku
za službu se započítávají doby,
pokud byly započteny podle dosavadních předpisů,
s výjimkou doby služby
a) příslušníka Sboru národní bezpečností zařazeného ve složce Státní bezpečnosti na úseku s kontrarozvědným nebo rozvědným zařazením anebo ve funkci vyšetřovatele nebo náčelníka odboru a vyšší ve složce Státní bezpečnosti,
b) v ozbrojených silách se zařazením ve vojenské kontrarozvědce,
c) v ozbrojených silách se zařazením v útvaru rozvědky Československé lidové armády, pokud nebyli zařazeni na funkcích obsluhy technických zařízení pro vojenský průzkum,
d) příslušníka Sboru národní bezpečnosti zařazeného v politickovýchovné správě (útvaru) Federálního ministerstva vnitra, Ministerstva vnitra České republiky nebo Ministerstva vnitra Slovenské republiky, který přímo vykonával politickovýchovnou činnost,
e) příslušníka Sboru národní bezpečnosti zařazeného ve funkci zástupce náčelníka (velitele) pro politickovýchovnou práci,
f) příslušníka Sboru nápravné výchovy zařazeného ve funkci zástupce náčelníka správy nebo útvaru pro politickovýchovnou práci,
g) vojáka Československé lidové armády
zařazeného v Hlavní politické správě
Československé lidové armády, který
přímo vykonával politickovýchovnou
činnost nebo který byl zařazen ve funkci
zástupce velitele pro politickovýchovnou práci
nebo propagandisty.
(1) Jestliže byl do služebního poměru
přijat občan, který byl ve služebním
poměru příslušníka
a) Policejního sboru Slovenské republiky, jde-li o službu konanou v době do 31. prosince 1992,
b) Federálního policejního sboru, Sboru hradní policie nebo Federální železniční policie,
započítá se mu délka služby
a nároky s tím spojené v rozsahu, jako by
konal tuto službu v policii.
(2) Odstavec 1 se použije i ve vztahu k občanům,
kteří již byli ve služebním poměru
příslušníka policie.)
Na služební poměr policistů se použije
obdobně těchto ustanovení zákoníku
práce č. 65/1965 Sb., ve znění pozdějších
předpisů: § 10, 11 odst. 1, 12, § 14 až
17, § 94, 110a, § 120 odst. 1, 2, 4 a 5, § 143
odst. 6, § 157 až 161, § 241, § 244, 245 odst.
1 až 3, § 246 až 260, § 265 až 266a,
§ 273 a 274 odst. 1.)
Na služební poměr policistů se
použije obdobně ustanovení § 12, §
14 až 17, § 91, § 110a, § 133 s výjimkou
odstavce 1 písm e), § 135 odst 1 věta první,
§ 135 odst 3 a 4, § 143 odst. 6, § 157 až
161, § 241, § 244, § 246 až 248, § 252
až 260, § 265 až 266a, § 273 a § 274
odst. 1 zákoníku práce.
Tvrdosti, které by se vyskytly při provádění
tohoto zákona, pokud jde o odchodné, platové
vyrovnání a příspěvek za službu,
může odstraňovat ministr.)
(1) Podle tohoto zákona se posuzují též
služební poměry vzniklé před
jeho účinností, pokud tento zákon
nestanoví jinak.
(2) Ve vztahu k policistům povolaným k plnění
úkolů ministerstva vykoná práva a
povinnosti policie podle tohoto zákona ministerstvo.
(3) Podle dosavadních předpisů se posuzují
nároky vzniklé ze služebního poměru,
pokud služební poměr skončil; do dne
účinnosti tohoto zákona a právní
úkony týkající se vzniku, změny
a skončení služebního poměru
učiněné před dnem účinnosti
tohoto zákona a jejich právní účinky,
i když nastanou po tomto dni, jakož i lhůty,
které počaly běžet před tímto
dnem.
(4) Řízení ve věcech služebního
poměru zahájená před nabytím
účinnosti tohoto zákona provedou a o opravných
prostředcích rozhodnou služební funkcionáři
příslušní podle tohoto zákona
a způsobem stanoveným v tomto zákoně.
(5) Byla-li podle dosavadních předpisů určena
zkušební doba delší než 2 měsíců,
posuzuje se ke dni účinnosti tohoto zákona,
jako by byla určena v délce 12 měsíců.
Pokud takto posuzovaná zkušební doba uplynula
již před nabytím účinnosti tohoto
zákona, posuzuje se, jako by uplynula dnem účinnosti
tohoto zákona.
(6) Prominutí podmínky vysokoškolského
právnického vzdělání pro výkon
funkce vyšetřovatele, udělené podle
dosavadního zákona, pozbývá platnosti
dnem 31. prosince 1995.
(7) Podmínku vysokoškolského právnického
vzdělání může ministr na přechodnou
dobu prominout, jestliže policista jinak dává
záruku řádného výkonu funkce
vyšetřovatele.
(8) Příspěvek za službu, na který
vznikl nárok podle dosavadních předpisů,
se považuje za příspěvek za službu
podle tohoto zákona, a to ve výši, v jaké
byl přiznán. Dnem účinností
tohoto zákona se příspěvek za službu
zvýší stejným způsobem, jakým
byl zvýšen částečný invalidní
důchod v roce 1991.
(9) Povolení nosit služební stejnokroj s odlišujícím
označením udělené podle dosavadních
předpisů se zrušuje.
Pokud byl podle dosavadních nebo dřívějších
předpisů příspěvek za službu
ve Sboru národní bezpečnosti, ve Federálním
policejním sboru, ve Sboru hradní policie, v Policii
České republiky nebo ve Sboru nápravné
výchovy vyměřen vyšší, než
jaký náleží podle § 116
a 117, nebo pokud byl podle dosavadních nebo dřívějších
předpisů příspěvek za službu
vyměřen, ačkoliv podle § 116 a 117 nenáleží,
sníží se ode dne účinnosti tohoto
zákona tento příspěvek na výši
odpovídající ustanovení § 116
a 117, nebo se jeho výplata zastaví. Nové
vyměření sníženého příspěvku
se provede nejpozději do 31. března 1993; do nového
vyměření příspěvku se
jeho výplata pozastavuje.
(1) Služební poměr policisty, který
byl do 31. prosince 1992 občanem České a
Slovenské Federativní Republiky, skončí
dnem 30. června 1993, nebude-li policista k tomuto dni
občanem České republiky.
(2) Nároky související se skončením
služebního poměru policisty podle odstavce
1 se posuzují, jako by služební poměr
skončil na žádost policisty.)
Pokud byl podle dosavadních nebo dřívějších
předpisů příspěvek za službu
ve Sboru národní bezpečnosti, ve Federálním
policejním sboru, ve Sboru hradní policie, v Policii
České republiky, ve Sboru nápravné
výchovy, ve Vězeňské službě
České republiky nebo ve Federální
bezpečnostní informační službě
vyměřen vyšší, než jaký
náleží při zápočtu doby
zaměstnání podle § 153, nebo pokud byl
podle dosavadních nebo dřívějších
předpisů příspěvek za službu
vyměřen, ačkoliv při zápočtu
doby zaměstnání podle § 153 nenáleží,
sníží se ode dne účinnosti tohoto
zákona tento příspěvek na výši
odpovídající zápočtu doby zaměstnání
podle § 153 nebo se jeho výplata zastaví. Nové
vyměření sníženého příspěvku
se provede nejpozději do 31. října 1995;
do nového vyměření příspěvku
se jeho výplata pozastavuje.
Výše příspěvku, na který
vznikne nárok po 31. prosinci 1995, nesmí být
nižší než výše příspěvku,
který by náležela, kdyby příspěvek
byl přiznán podle předpisů platných
ke dni 31. prosince 1995, a to včetně zvýšení,
která by náležela k tomuto příspěvku
pouze k tomuto dni.
Ministr může propustit policistu ze služebního
poměru po uplynutí lhůt podle § 106
odst. 3, nejpozději však do 31. prosince 1993, jestliže
policista pozbyl porušením svých povinností,
kterého se dopustil v době před účinností
tohoto zákona, důvěry natolik, že nápravy
nelze dosáhnout za trvání služebního
poměru.)
Ustanovení tohoto zákona se přiměřeně
užijí na služební poměr příslušníků
Sboru nápravné výchovy České
republiky do doby přijetí zákona České
národní rady o služebním poměru
příslušníků Sboru nápravné
výchovy České republiky s těmito odchylkami
a) kde se v tomto zákoně mluví o Policii České republiky, rozumí se tím Sbor nápravné výchovy České republiky,
b) působnost, která podle zákona přísluší ministru vnitra České republiky, přísluší ministru spravedlnosti České republiky,
c) příslušníci Sboru nápravné
výchovy České republiky jsou ve služebním
poměru ke Sboru nápravné výchovy České
republiky; působnost podle § 2 odst. 2 tohoto zákona
vykonává ministr spravedlnosti České
republiky a v rozsahu jím stanoveném další
služební funkcionáři.)
Ustanovení tohoto zákona se přiměřeně
užijí i na služební poměr příslušníků
Vězeňské služby České
republiky s těmito odchylkami
a) kde se v tomto zákoně užívá pojmu Policie České republiky rozumí se tím Vězeňská služba České republiky.
b kde se v tomto zákoně užívá pojmu Ministerstvo vnitra České republiky nebo ministerstvo, rozumí se tím Ministerstvo spravedlnosti.
c) působnost která podle zákona přísluší ministru vnitra, přísluší ministru spravedlnosti.
d) příslušníci Vězeňské
služby České republiky jsou ve služebním
poměru k Vězeňské službě
České republiky.
Ve vztahu k policii a policistům a ke Sboru nápravné
výchovy České republiky a jeho příslušníkům
pozbývají platnosti:
1. zákon č. 100/1970 Sb., o služebním poměru příslušníků Sboru národní bezpečnosti, ve znění pozdějších předpisů,
2. nařízení ministra vnitra Československé
socialistické republiky č. 26 ze dne 7. prosince
1983 o řízení ve věcech služebního
poměru příslušníků Sboru
národní bezpečnosti (reg. částka
12/1984 Sb.).
Tento zákon nabývá účinnosti
dnem 1. července 1992.
Zákon ČNR č. 590/1992 Sb. nabyl účinnosti
dnem 1. ledna 1993, zákon ČNR č. 26/1993
Sb. nabyl účinnosti dnem 1. ledna 1993, zákon
č. 326/1993 Sb. nabyl účinnosti dnem 1. ledna
1994, zákon č. 40/1994 Sb. nabyl účinnosti
dnem 1. dubna 1994, zákon č. 33/1995 Sb. nabyl účinnosti
dnem 1. dubna 1995, zákon č. 118/1995 Sb. nabyl
účinnosti dnem 1. října 1995 a zákon
č. 160/1995 Sb. nabude účinnosti dnem 1.
ledna 1996.
Legenda:
Písmo podtržené tučné
- vkládaná, doplňovaná nebo nové
navrhovaná ustanovení