Ministr zahraničních věcí Josef Zieleniec
zaslal odpověď na interpelaci poslance Vratislava
Votavy dopisem ze dne 28. července 1995.
Podle § 89 zákona ČNR č. 35/1989 Sb.,
o jednacím řádu České národní
rady, v platném znění, předkládám
Poslanecké sněmovně odpověď ministra
zahraničních věcí Josefa Zieleniece
na interpelaci poslance Vratislava Votavy. Odpověď
je přílohou tohoto sněmovního tisku.
Příloha
MINISTR ZAHRANIČNÍCH VĚCÍ
ČESKÉ REPUBLIKY
V Praze dne 28. července 1995 | |
Č. j.: 98.844/95 - 1 | |
Přílohy: 3/8 |
Vážený pane poslanče,
k Vaší interpelaci přednesené na 32.
schůzi Poslanecké sněmovny Parlamentu ČR
dne 27. června 1995 ve věci hodnocení letošních
46. Sudetoněmeckých dnů v Mnichově
a projevů německých politiků zde pronesených
bych rád nejprve uvedl, že cílem české
zahraniční politiky ve vztahu k SRN je uzavření
minulosti a otevření budoucí spolupráce
v duchu Smlouvy z roku 1992. Tento cíl je podložen
poznáním, že nelze ponechat pro budoucí
generace otevřené některé otázky
našich vzájemných vztahů, neboť
jejich neřešení zatěžuje rozvoj
našich současných bilaterálních
vztahů a retarduje tak i spolupráci a výhledy
do budoucnosti. Při hledání řešení
těchto otázek však může být
naším partnerem jen německá spolková
vláda.
pod tímto zorným úhlem přistupujeme
i ke každoročním Sudetoněmeckým
dnům, k účasti bavorských a spolkových
politiků na něm i k projevům zde proneseným.
V příloze Vám zasílám rovněž
vyžádaná stanoviska parlamentních frakcí
PDS, Bündnis 90/Die Grünen a SPD Spolkového sněmu.
S pozdravem | Josef Zieleniec |
Vážený pan
Vratislav Votava
Poslanecká sněmovna
Parlamentu České republiky
Praha
NEOFICIELNÍ PŘEKLAD |
Zlepšení německo-českých vztahů
Německý Spolkový sněm
se důrazně zasazuje o to, posilovat vztah dobrého
sousedství mezi Čechy a Němci jako jeden
z nejdůležitějších základů
pro srůstání Evropy.
lituje, že německo-české vztahy jsou
stále ještě zatíženy stíny
minulosti,
vítá řeč českého presidenta
Václava Havla na Karlově universitě 17. 2.
1995, v níž požaduje zlepšení německo-českých
vztahů,
vítá nabídku Václava Havla ke zintensivnění
dialogu a kooperace,
lituje, že český Ústavní soud
prohlásil Benešovy dekrety za právoplatné,
potvrzuje svůj postoj, že jakékoliv vyhnání
lidí z jejich vlasti nemůže být morálně
ospravedlněno, a to ani když mu, jako v případě
Benešových dekretů, předcházelo
ještě větší bezpráví
v podobě útoku hitlerovského Německa
na Československo.
Německý Spolkový sněm vyzývá
spolkovou vládu,
aby se chopila nabídky Václava Havla k dialogu a
spolupráci a nastoupila novou aktivní fázi
zlepšení německo-českých vztahů,
smlouvou o přátelství z roku 1992 a přizpůsobila
ji novým vztahům po rozpadu dřívějšího
Československa,
aby upustila od de facto junktimu mezi sudetoněmeckými
nároky na odškodnění a odškodněním
českých obětí nacismu,
aby uznala bez předběžných podmínek
nárok na odškodnění českých
obětí nacismu a předložila tomuto okruhu
osob konkrétní nabídku odpovídající
úpravě odškodnění s Polskem,
Ruskem a ostatními zeměmi,
aby předložila vládě České
republiky nabídku společné nadace, jejíž
činnost by byla orientována na budoucnost a na zlepšení
německo-českých vztahů.
Německý spolkový sněm apeluje na parlament
a vládu České republiky,
aby se podílely na společné nadaci,
aby bez ohledu na právnické hodnoceni Benešových
dekretů nevyloučily pomoc obětem tzv. divokého
odsunu, jakož i Němcům žijícím
v ČR, jejich majetek byl vyvlastněn,
ve smyslu zlepšení kooperace, kterou si i sami přejí,
aby upustily od svého odporu k modelům přeshraniční
spolupráce jako je Euroregion Egrensis.
Zdůvodnění:
Ve srovnání s usmířením mezi
Německem a státy střední a východní
Evropy je německo-český vztah stále
ještě silně zatížen minulostí.
Na odvážný první krok Václava
Havla k usmíření, kterým po "sametové
revoluci" označil vyhnání Němců
jako "ničím právně neospravedlnitelné
bezpráví", nenásledovala léta
žádná adekvátní německá
reakce.
Uznání německého zločinu na
českém národě nacionálně-socialistickým
přepadem a obsazením Československa nevedlo
k tomu, aby se sudetští Němci vzdali svých
nároků na navrácení majetku.
Politické nepochopení zabránilo odškodnění
žijícím obětem nacismu, které
bylo ostatním zemím přiznáno a také
ČR nabídnuto.
Odpůrci usmíření na obou stranách
bránili až dosud dalekosáhlým krokům
k usmíření. Brzdili uskutečnění
positivních opatření i přes obtíže
dohodnutých a zakotvených v německo-československé
smlouvě o přátelství. V ČR
zůstal Václav Havel téměř sám
se svým kritickým postojem k vyhnání,
které dříve ohodnotil jako hluboce nemorální.
Ve svém nedávném projevu se sice nepostavil
za morální, ale za právnickou legalitu Benešových
dekretů.
Český Ustavní soud nemohl dospět k
tomu, aby prohlásil za bezpráví přinejmenším
článek Benešových dekret diskriminující
národy.
Odškodnění žijících obětí
nacismu Německem je již po desetiletí dávno
splatné a nesmí být vzhledem ke stáří
těch, kterých se to týká, již
dále protahováno. Na základě toho
by měla být nabídnuta pomoc Němcům,
kteří zastali v ČR. Pro to, aby se znovu
obnovilo narušené právní vědomí
na obou stranách, by se měla také česká
strana rozhodnout ke konkrétním gestům ke
smíření.
Přes pomoc obětem musejí být na obou
stranách rozvíjeny aktivity k trvalému zlepšení
německo-českého vztahu, orientovaného
na budoucnost. Nadace, která bude dotována přednostně
Německem, avšak také ČR, by nabídla
rozmanité možnosti ke zintenzivnění
dialogu a spolupráce.
Interpelace poslankyně Ully Jelpkeové a dalších
poslanců PDS
3 roky Smlouvy o dobrém sousedství a přátelské
spolupráci s Českou republikou a Slovenskou republikou
Před třemi roky, 27. 2. 1992, byla mezí SRN
a tehdejší ČSFR uzavřena Smlouva o dobrém
sousedství a přátelské spolupráci.
Považujeme toto datum za vhodnou příležitost
k dílčímu bilancování. Tážeme
se spolkové vlády:
1. Jaké výsledky podle spolkové vlády
přinesla smlouva k dnešnímu datu?
2. Jak hodnotí spolková vláda tyto výsledky?
3. Jaké perspektivy mají podle spolkové vlády
německo-české, popř. německo-slovenské
vztahy?
4. Podporuje spolková vláda finančně
i jinak (např. kupováním půdy) činnost
Sudetoněmeckého krajanského sdružení
v České republice?
Jestliže ano, proč považuje tuto podporu za konstruktivní
příspěvek k dobrému německo-českému
sousedství?
5. Podporuje spolková vláda činnost Sudetoněmeckého
krajanského sdružení v SRN v souvislosti s
jeho aktivitami v České republice? Jestliže
ano, jakou formou?
6. Kolik oběti nacistického režimu dostalo
odškodnění před schválením
smlouvy o dobrém sousedství?
7. Kolik obětí nacistického režimu dostalo
odškodnění po schválení smlouvy
o dobrém sousedství?
8. Proč navzdory smlouvě mezi SRN a Českou
republikou dosud nedošlo k dohodě o navrhovaném
odškodnění pro cca. 17000 oběti nacistického
barbarství, ačkoliv je to českou stranou
již dlouho považováno za problém, který
je třeba naléhavě řešit, jak
znova 19. 1. 1995 opět zdůraznil český
ministr zahraničí Josef Zieleniec?
9. Co podniká spolková vláda proti "strachu
z výprodeje země a plíživého
ovládnutí Němci" (citováno podle:
Karl-Ludwig Günsche, Obavy z "germanizace" České
republiky; Die Welt ze 7. 1. 1995)?
10. Jak podporuje spolková vláda rozvoj přeshraniční
spolupráce s Českou republikou v německo-českém
euroregionu Egrensis a co se dělá pro to, aby se
zabránilo tomu, aby se spolupráce omezovala na byrokratické
struktury správních úředníků?
11. Jaké prostředky obdrželo Sudetoněmecké
krajanské sdružení ze spolkového rozpočtu
(popř. prostřednictvím Svazu vyhnanců
a/nebo Spolkové centrály pro politické vzdělávání)
během třech let před schválením
smlouvy a jaké po jejím schválení
(prosince výčet podle let a přispěvatelů)?
12. Jaké prostředky obdržela zařízení
Sudetoněmeckého krajanského sdružení
či zařízení jim blízká
ze spolkového rozpočtu (popř. prostřednictvím
Svazu vyhnanců a/nebo Spolkové centrály pro
politické vzdělávání) v témže
časovém období (prosíme výčet
podle let a přispěvatelů)?
13. Viděla či vidí spolková vláda
důvod k intervenci u mluvčího Sudetoněmeckého
krajanského sdružení Franze Neubauera, popř.
představenstva Sudetoněmeckého krajanského
sdružení, řekl-li Franz Neubauer na 45. Sudetoněmeckém
dni: "Zrušení platnosti Benešových
dekretů je nevyhnutelné" (citováno podle:
Deutscher Ostdienst z 27. 5. 1994, str. 3)?
Když ne, tak proč?
Když ano, jaké závěry z toho spolková
vláda vyvozuje?
14. Považuje spolkový ministr vnitra Manfred Kanther,
který byl na 45. Sudetoněmeckém dni přítomen,
tam pronesené projevy, vystavená hesla a tam prodávanou
literaturu za přínos ke smíření
s Českou republikou a Slovenskou republikou?
Když ano, proč?
Bonn, 8. března 1995
poslanců Antje Vollmer, Helmut Lippelt, Gerd Poppe, Waltraud
Schoppe, Ludger Volmer, Angelika Beer, Winfried Nachtwei, Volfgang
Schmitt, Ursula Eid-Simon, Gerald Häfner, Helmut Wilhelm,
Annelie Buntenbach a frakce BÜNDNIS 90/DIE GRÜNEN
Odstranění blokády v německo-českých
vztazích
Bundestag požaduje na spolkové vládě,
aby
1. vydala vládní prohlášení k
česko-německým vztahům a přijala
nabídku Václava Havla k dialogu a spolupráci;
2. neprodleně a bez předběžných
podmínek předložila české vládě
k projednání konkrétní nabídku
pro odškodnění obětí nacismu
žijících v České republice a
dovedla následná jednání až k
uzavření smlouvy. Jednání se mají
řídit uzavřenými dojednáními
s republikami Polska, Ruska, Běloruska a Ukrajiny, která
počítají s materielním odškodněním
obětí;
3. předložila svůj postoj k majetko-právním
nárokům a požadavkům na zpětné
vydání majetku ze Sudetoněmeckých
kruhů;
4. dále rozvíjela německo-československou
smlouvu o přátelství roku 1992 pro dnešní
vztahy mezi českou republikou a Německem a stanovila
bilanci její účinnosti; "zintenzivnila
a vybudovala ve všech oblastech a na všech úrovních"
německo-českou kulturní výměnu
ve smyslu smlouvy o přátelství (čl.
22);
Zejména je třeba
a) usnadnit přístup k řeči a kultuře
druhé země;
b) podporovat vzájemný styk mládeže,
protože "budoucí pod oboustranných vztahů
závisí především na vzájemném
pochopení a aktivní účasti mladé
generace (čl. 29);
c) vytvořit zařízení pro setkávání,
podporovat partnerství a spolupráci škol a
společenských organizací.
Zdůvodnění
1. Poslední projev prezidenta České republiky
Václava Havla 17. února 1995 na Karlově univerzitě
nově vyjádřil Česko u politiku vůči
Německu. Pan prezident vyzýval k tomu, aby se (citát)
"o česko-německém tématu veřejně,
otevřeně a věcně hovořilo,
s plným vědomím toho, že tím,
že o tom mluvíme, mluvíme sami o sobě."
Jeho řeč tím opakovaně nabízí
dialog a vyžaduje otevřenou odpověď německé
spolkové vlády.
2. České oběti nacistického režimu
nedostaly dosud z německé strany jakékoliv
odškodnění. Oběti nacismu v České
republice mají rovněž svůj nárok
na odškodnění ze strany Německa jako
oběti nacismu v jiných evropských státech.
S ohledem na věk těchto obětí nelze
politické řešení dále odkládat.
3. Rozvoj německo-českých vztahů nesmí
být už nadále znemožňován,
menšinou svazu odsunutých a nerealizovatelnými
nadějemi.
4. Německo-československá smlouva o přátelství
existuje mnohdy jen na papíře a dokumentuje obtíže
ve vzájemných vztazích. K tomu, aby byla
uvedena v život, musejí být intenzivněji
uskutečňovány v ní spočívající
možnosti zejména kontaktů mládeže,
spolupráce a programů kulturní výměny.
Václav Havel si oprávněně myslí,
že německo-české vztahy budou i v budoucnu
modelem pro vztahy Němců uvnitř Evropy. Prolomit
blokádu v německo-českých vztazích
je proto jedním z důležitých zahraničně-politických
požadavků po skončení konfliktu Východ-Západ.
Bonn, 13. března 1995
Poslanci Antje Vollmer, Helmut Lippelt, Gerd Poppe, Waltraud Schoppe, Ludger Volmer, Angelika Beer, Winfried Nachtwei, Wolfgang Schmitt, Ursula Eid-Simon, Gerald Häfner, Helmut Wilhelm, Annelie Buntenbach