Ministr průmyslu a obchodu Vladimír Dlouhý
zaslal odpověď na interpelaci poslankyně Marie
Stiborové dopisem ze dne 21. července 1995.
Podle § 89 zákona ČNR č. 35/1989 Sb.,
o jednacím řádu České národní
rady, v platném znění, předkládám
Poslanecké sněmovně odpověď ministra
průmyslu a obchodu Vladimíra Dlouhého na
interpelaci poslankyně Marie Stiborové. Odpověď
je přílohou tohoto sněmovního tisku.
Příloha
V Praze dne 21. července 1995 | |
Č.j.17 763/95/3220/1000 |
Vážený pane předsedo,
v příloze Vám zasílám k dalšímu
sněmovnímu využití odpověď
na interpelaci paní poslankyně Doc. RNDr. Marie
Stiborové, CSc., ve věci vědní politiky.
S pozdravem | Vladimír Dlouhý |
Příloha: dle textu
Vážený pan
PhDr. Milan Uhde
předseda Poslanecké sněmovny
Parlamentu České republiky
Praha
Příloha k č.j.: 17763/95/PSP 353/95 |
Vážená paní poslankyně,
v souvislosti s Vaši interpelací ze dne 15. 6. 1995
mi dovolte, abych konstatoval, že Česká republika
v roce 1990 opustila direktivní systém hospodářství
a přešla na systém hospodářství
tržního. Z mnoha již přijatých
opatření (včetně legislativních)
začala některá vzhledem ke svému charakteru
působit okamžitě, jiná zákonitě
až s určitou časovou prodlevou. Účinnost
řady z nich je podmiňována celkovou hospodářskou
situací státu, která pak limituje i možnosti
státního rozpočtu.
První část Vaši interpelace, která
je určena přímo resortu průmyslu a
obchodu, se týká zvyšování technické
a technologické úrovně výrobků.
Rozvoj v této oblasti se resort snaží podporovat
přímými dotacemi a půjčkami.
Jak sama víte z projednávání státních
rozpočtů v minulých letech, jsou zdroje na
podporu výzkumu a vývoje omezené a od roku
1990 nepřesáhly pro Ministerstvo průmyslu
a obchodu v jednotlivých letech částku 100
mil. Kč. To byla při současné kompetenci
resortu, který zahrnuje oblast obchodu, energetiky, hornictví,
hutnictví, strojírenství, elektrotechniky,
chemického průmyslu a farmacie, stavebnictví
a lehkého průmyslu nízká částka.
Z dosavadních výsledků přípravy
rozpočtu na rok 1996 je však zřejmý
určitý obrat v tom smyslu, že Radou vlády
pro výzkum a vývoj byla respektována většina
našich požadavků a pro Ministerstvo průmyslu
a obchodu je navrženo uvolnit ze státního rozpočtu
pro podporu výzkumu a vývoje částku
331 mil. Kč. Za předpokladu, že tato částka
bude v rámci státního rozpočtu schválena,
to znamená možnost podporovat nově zahajované
projekty výzkumu a vývoje. Poskytování
podpory na vývoj nových technologií bude
prováděno formou veřejných soutěží,
přičemž jedním z kritérii bude
i minimalizace dopadů na životní prostředí.
Druhá část Vaší interpelace
se týká vytváření proexportního
prostředí.
Podpora ze strany Ministerstva průmyslu a obchodu je prováděna
především činností při
harmonizaci norem a předpisů se zeměmi Evropské
unie a spoluprací na tvorbě legislativy. Ministerstvo
průmyslu a obchodu zabezpečuje informace o exportních
příležitostech a o situaci cílových
trhů prostřednictvím své příspěvkové
organizace Centrum vnějších ekonomických
vztahů a spolupracuje s Českými centry v
zahraničí. Některé informace je možné
získat ve specializovaném periodiku, které
vydává Ministerstvo průmyslu a obchodu "Obchod
- Kontakt - Marketing". Rovněž spravuje fond
o objemu zhruba 100 mil. Kč, ze kterého jsou hrazeny
příspěvky podnikatelským subjektům
na účast na zahraničních výstavách
a veletrzích.
Podpora exportu je konkrétně realizována
pomocí Exportní a garanční a pojišťovací
společnosti as. (dále jen EGAP), založené
v roce 1992 a České exportní banky as., založené
v květnu 1994.
Základním posláním EGAP je vytvoření
podmínek finančního zabezpečení
vývozu srovnatelných s podmínkami konkurence
z vyspělých zemí, tj. pojištění
vývozních úvěrů proti riziku
nezaplacení ze strany zahraničních odběratelů
a z něj vyplývajících výhod,
především při získávání
úvěrů. Souhrnně celkové pojišťovací
aktivity EGAP v současné době kryjí
teritoriální i komerční rizika spojená
se 7,9 % celkového vývozu, což je hodnota odpovídající
průměrné míře angažovanosti
dlouhodobě fungujících úvěrových
pojišťoven v tržních ekonomikách.
Kapacita EGAP pojišťovat politická rizika je
však podmíněna výší pojistných
rezerv, které jsou tvořeny vklady ze státního
rozpočtu a příjmy z pojistného. Ke
konci loňského roku došlo téměř
k jejich úplnému vyčerpání.
Česká exportní banka as. byla založena
za účelem zajištění, soustřeďování
a redistribuce relativně levných finančních
zdrojů pro potřeby financování exportu.
Důležitým akcionářem této
banky s 33% podílem akcií je EGAP, dalšími
akcionáři jsou Ministerstvo financí (35%),
Ministerstvo hospodářství (10%), Ministerstvo
průmyslu a obchodu (10%), Ministerstvo zahraničních
věcí (8%) a Ministerstvo zemědělství
(4%). První fáze její činnosti je
charakterizována poskytováním refinančních
úvěrů, a to jak odběratelského,
tak dodavatelského typu. Po získání
dostatečných zkušeností bude toto spektrum
rozšířeno i o úvěry přímé.
Snaha o podporu exportu je patrná i z toho, že v Indikativním
programu pro pomoc Evropské unie České republice
v období let 1995 - 1999 (program PHARE) bylo zakotveno,
že dosud volné finanční prostředky
poskytnuté v rámci dílčího
programu PARP (Privatisation and Restructuring Programme) na pomoc
při restrukturalizačním procesu budou směrovány
s ohledem na proexportní politiku. Týká se
to především celého finančního
memoranda uzavřeného v roce 1993 na objem 3 mil.
ECU.
Vážená paní poslankyně, jsem
si vědom určitých problémů,
které v oblasti výzkumu, vývoje a exportu
existují. Závěrem mi dovolte, abych Vás
ujistil, že Ministerstvo průmyslu a obchodu se touto
problematikou nepřetržitě zabývá
ve spolupráci s ostatními orgány státní
správy.